Fremsat den 16. december 2015 af
justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for
voldtægt, for samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk
anklage)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
873 af 9. juli 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 164 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 skal der
lægges vægt på karakteren af det strafbare
forhold, som de urigtige oplysninger vedrører, på
omstændighederne ved afgivelsen af oplysningerne og på
den krænkelse, der er forbundet med afgivelsen af
oplysningerne.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 216 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt
på den særlige krænkelse, der er forbundet med
lovovertrædelsen.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
3. § 222,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
4. I
§ 222, stk. 2, indsættes
efter »ved«: »udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed ved brug af«.
5. I
§ 222 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Voldtægt
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Lovforslagets udformning
2.2. Samleje med et barn under 15 år
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Lovforslagets udformning
2.3. Falsk anklage
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Lovforslagets udformning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er
at skærpe strafniveauet for voldtægt og for at skaffe
sig samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed.
Sammen udgør disse overgreb
de groveste seksualforbrydelser. Ofrene herfor bliver udsat for en
af de alvorligste og voldsomste krænkelser af deres
integritet og deres selvbestemmelsesret, og krænkelsen kan
have langvarige konsekvenser for de pågældende.
Det nuværende strafniveau i
sager om voldtægt og om samleje med et barn under 15 år
ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed afspejler
efter regeringens opfattelse ikke i tilstrækkelig grad den
krænkelse af offeret, der finder sted, og de fysiske og
psykiske konsekvenser, en sådan krænkelse kan
påføre offeret. Der er derfor efter regeringens
opfattelse behov for en skærpelse af strafniveauet for
voldtægt og for at skaffe sig samleje med et barn under 15
år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed.
Med lovforslaget lægges der
på denne baggrund op til en generel forhøjelse af
straffen for at tiltvinge sig samleje ved vold eller trussel om
vold, for samleje med et barn under 12 år og for at skaffe
sig samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed i størrelsesordenen 1
år i forhold til det gældende strafniveau. Der
lægges endvidere op til en generel forhøjelse af
straffen for at skaffe sig samleje ved anden ulovlig tvang eller
med en person, der befinder sig i en tilstand eller situation, i
hvilken den pågældende er ude af stand til at
modsætte sig handlingen, i størrelsesordenen 6
måneder i forhold til det gældende strafniveau.
Som konsekvens af de
foreslåede forhøjelser af strafniveauet for
voldtægt og for samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed bør
der efter regeringens opfattelse samtidig ske en skærpelse af
straffen for falsk anklage efter straffelovens § 164, stk. 1,
for så vidt angår voldtægt og seksualforbrydelser
mod børn. Der lægges med lovforslaget op til en
forhøjelse af strafniveauet i disse sager med halvdelen i
forhold til den straf, som ville blive fastsat af domstolene i
dag.
I tilknytning til de
foreslåede forhøjelser af strafniveauet for
voldtægt og for samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed bør
der efter regeringens opfattelse også ske en styrkelse af
myndighedernes sagsbehandling. Lovforslaget vil derfor blive fulgt
op af en række øvrige initiativer, som bl.a. skal
medvirke til at sikre, at flest mulige af de begåede
seksuelle overgreb meldes til politiet, og at sagerne
håndteres på betryggende vis af myndighederne.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Voldtægt
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Efter straffelovens § 216, stk.
1, straffes for voldtægt den, der tiltvinger sig samleje ved
vold eller trussel om vold eller skaffer sig samleje ved anden
ulovlig tvang, jf. § 260, eller med en person, der befinder
sig i en tilstand eller situation, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen, med fængsel indtil 8 år. Efter § 216,
stk. 2, straffes for voldtægt den, der har samleje med et
barn under 12 år, med fængsel indtil 12 år.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 216, stk.
1, kan efter § 216, stk. 3, stige til fængsel i 12
år, hvis voldtægten har haft en særligt farlig
karakter, eller der i øvrigt foreligger særligt
skærpende omstændigheder. Det skal efter § 216,
stk. 4, ved fastsættelse af straffen for voldtægt i
almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, at forurettede er offer for menneskehandel.
Efter straffelovens § 225
finder bestemmelsen tilsvarende anvendelse med hensyn til andet
seksuelt forhold end samleje.
2.1.1.2. Efter straffelovens § 216, stk.
1, nr. 1, skal samlejet være tiltvunget. Tvangen kan
være udøvet ved vold eller ved trussel om vold. Vold
omfatter fysisk magtanvendelse både i form af mekanisk tvang
(hvor gerningsmanden i kraft af større fysisk styrke
gennemtvinger samleje, eller hvor en eller flere holder offeret,
mens en anden gennemfører samleje) og i form af kompulsiv
tvang (hvor slag eller anden magtanvendelse bevirker, at offeret
opgiver videre modstand). Den blotte fastholdelse af offeret
udgør således vold omfattet af bestemmelsen.
2.1.1.3. Straffelovens § 216, stk. 1,
nr. 2, 1. led, omfatter samleje opnået ved anvendelse af
mindre alvorlige tvangsmidler end vold eller trussel om vold. De
tvangsmidler, der er nævnt i straffelovens § 260, er -
ud over vold og trussel om vold - trussel om betydelig skade
på gods, om frihedsberøvelse eller om at
fremsætte sigtelse for strafbart eller ærerørigt
forhold eller at åbenbare privatlivet tilhørende
forhold.
Straffelovens § 216, stk. 1,
nr. 2, 2. led, omfatter samleje med en person, der befinder sig i
en tilstand eller situation, i hvilken den pågældende
er ude af stand til at modsætte sig handlingen.
Tilstande, der er omfattet af 2. led, er
søvn, bevidstløshed, stærk beruselse, hypnotisk
trance, fysisk lammelse og lignende.
Situationer, der er omfattet af 2. led, kan
betegnes som overrumplingstilfælde. Bestemmelsen tager sigte
på konkrete situationer, hvor gerningsmanden har mulighed for
at overrumple forurettede og begynde et samleje (eller andet
seksuelt forhold, jf. § 225), før forurettede kan
nå at reagere.
Strafansvaret efter § 216,
stk. 1, nr. 2, 2. led, er ikke betinget af, at forholdet kan
karakteriseres som udnyttelse, men der skal dog være tale om,
at gerningsmanden "skaffer sig" samleje, hvilket er snævrere
end blot at "have" samleje.
2.1.1.4. Straffelovens § 216, stk. 2,
omfatter ethvert samleje med et barn under 12 år, hvor
gerningsmanden har forsæt med hensyn til, at barnet var under
12 år. Har gerningsmanden alene handlet uagtsomt i forhold
til, at barnet var under 12 år, er forholdet i stedet
omfattet af straffelovens § 222 om samleje med barn under 15
år.
Der kan straffes i
sammenstød mellem § 216, stk. 2, og § 216, stk.
1.
2.1.1.5. Straffen for overtrædelse af
straffelovens § 216 fastsættes af domstolene på
baggrund af en konkret vurdering af samtlige omstændigheder i
den enkelte sag. Som følge af de mange forskelligartede
forhold er der store variationer i straffene for
voldtægt.
Straffen for tiltvingelse af samleje ved vold eller trussel om
vold (nu straffelovens § 216, stk. 1, nr. 1) og ved hensættelse i en tilstand, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen (nu omfattet af § 216, stk. 1, nr. 2, 2.
led), blev skærpet ved lov nr. 380 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og
færdselsloven (Skærpelse af straffen for
voldtægt, vold, uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse, forsætlig fareforvoldelse, biltyveri,
grov forstyrrelse af ro og orden, menneskesmugling og
menneskehandel mv.), hvor strafferammerne blev forhøjet fra
fængsel indtil 6 år (10 år under særligt
skærpende omstændigheder) til fængsel indtil 8
år (12 år under særligt skærpende
omstændigheder) med henblik på en generel
forhøjelse af strafudmålingsniveauet i
størrelsesordenen 1 år i forhold til det hidtidige
strafniveau.
Udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående tilfælde af
fuldbyrdet overfaldsvoldtægt må i dag antages at
være ca. 2 år og 6 måneders fængsel, hvis
der ikke foreligger andre skærpende omstændigheder. I
andre sager om voldtægt ved vold eller trussel om vold eller
ved hensættelse i en hjælpeløs tilstand må
udgangspunktet for strafudmålingen antages at være fra
ca. 1 år og 6 måneders fængsel til op mod 2
års fængsel.
Ved fastsættelsen af straffen
indgår det i almindelighed som en skærpende
omstændighed, hvis der som led i voldtægten er
udøvet betydelig vold, hvis voldtægten er begået
over for et barn, hvis voldtægten har strakt sig over
længere tid eller er begået af flere
gerningsmænd, eller hvis gerningsmanden er trængt ind i
et privat hjem for at begå voldtægt.
Det er i forarbejderne til
straffelovens § 216 understreget, at strafudmålingen i
voldtægtssager skal ske på grundlag af en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde af voldtægtens
karakter og øvrige foreliggende omstændigheder og ikke
på grundlag af en generelt forskellig vurdering af grovheden
af voldtægt, der sker i forbindelse med socialt samvær
eller i et parforhold, i forhold til overfaldsvoldtægt. At
der er tale om et overfald, f.eks. ved at offeret udsættes
for et pludseligt angreb på et offentligt sted, hvor offeret
færdes alene, eller i eget hjem, hvor gerningsmanden er
trængt ind, vil imidlertid i almindelighed udgøre en
skærpende omstændighed, og straffen vil derfor alt
andet lige være strengere. Der henvises til Folketingstidende
2012-13, A, L 141 som fremsat, bemærkningerne til § 1,
nr. 8, og pkt. 3.2.3 og 3.2.4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Dette er baggrunden for, at
udgangspunktet for strafudmålingen er højere i sager
om overfaldsvoldtægt. Omvendt anses det ikke for en
formildende omstændighed, at en voldtægt er
begået i forbindelse med socialt samvær eller i et
parforhold.
Der er meget få sager om at
skaffe sig samleje ved anden ulovlig tvang end
vold eller trussel om vold (straffelovens § 216, stk.
1, nr. 2, 1. led), og der kan næppe siges at være et
egentligt udgangspunkt for strafudmålingen. Det må dog
antages, at straffen i givet fald vil blive fastsat
væsentligt lavere end straffen for tiltvingelse af samleje
ved vold eller trussel om vold.
Straffen for at skaffe sig samleje med en person, der befinder sig i
en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand
til at modsætte sig handlingen (straffelovens §
216, stk. 1, nr. 2, 2. led), blev ved lov nr. 633 af 12. juni 2013
fordoblet, således at udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående tilfælde af
samleje nu må antages at være 8 måneders
fængsel.
Hvis det er gerningsmanden, der har
hensat forurettede i en tilstand, i hvilken denne ikke er i stand
til at modsætte sig handlingen, uden at gerningsmanden dog
har gjort det med forsæt til at skaffe sig samleje,
udmåles straffen dog som udgangspunkt i et højere
niveau, som afspejler, at forholdet nærmer sig
hensættelse af offeret i en hjælpeløs tilstand
med forsæt til samleje, hvor strafniveauet som nævnt er
på linje med straffen for at tiltvinge sig samleje ved vold
eller trussel om vold.
For så vidt angår
udnyttelse af en situation, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen (overrumplingstilfælde), er udgangspunktet
for strafudmålingen for et enkeltstående tilfælde
af samleje 8 måneders fængsel, hvis der er tale om
misbrug af et særligt tillidsforhold, som beror på
gerningsmandens profession eller tilsvarende. Er der
undtagelsesvist ikke tale om misbrug af et sådant
særligt tillidsforhold, straffes overrumplingstilfældet
på linje med blufærdighedskrænkelse. Endvidere
bemærkes, at strafudmålingen i den konkrete sag
ligeledes beror på, hvilken form for seksuelt forhold der er
tale om, og det vil i praksis kunne føre til et
gennemsnitligt lavere strafniveau i disse sager sammenlignet med
andre overtrædelser af § 216, stk. 1, nr. 2, 2. led,
fordi overrumplingstilfældene i praksis som oftest omfatter
mildere grader af andet seksuelt forhold end samleje og kun meget
sjældent fuldbyrdet samleje.
Strafniveauet for samleje med et barn under 12 år
(straffelovens § 216, stk. 2) må antages at være
på niveau med strafniveauet for at skaffe sig samleje med et
barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed. Det betyder, at udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje
med et barn under 12 år må antages at være 2
år og 6 måneders fængsel, jf. nærmere pkt.
2.2.1.2 nedenfor.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Voldtægt er en særlig
form for alvorlig personfarlig kriminalitet, der indebærer en
voldsom og traumatiserende krænkelse af offerets
værdighed, integritet og selvbestemmelsesret. En
voldtægt kan medføre langvarige psykiske konsekvenser
for offeret.
Det nuværende strafniveau i
sager om voldtægt afspejler efter Justitsministeriets
opfattelse ikke i tilstrækkelig grad den krænkelse af
offeret, der finder sted, og de fysiske og psykiske konsekvenser,
en sådan krænkelse kan påføre offeret. Der
er derfor efter Justitsministeriets opfattelse behov for en generel
skærpelse af strafniveauet for voldtægt.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der
indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 216, som
præciserer, at der ved fastsættelse af straffen skal
lægges vægt på den særlige krænkelse,
der er forbundet med lovovertrædelsen. Der lægges med
forslaget op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for voldtægt, således at
straffen i højere grad afspejler den krænkelse af
offerets værdighed, integritet og selvbestemmelsesret, der er
forbundet med voldtægt.
Der lægges med forslaget
nærmere op til, at der skal ske en generel forhøjelse
af strafudmålingsniveauet for tiltvingelse af samleje ved
vold eller trussel om vold (§ 216, stk. 1, nr. 1) eller ved
hensættelse i en tilstand, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen (omfattet af § 216, stk. 1, nr. 2, 2. led), og for
samleje med et barn under 12 år (§ 216, stk. 2) med
gennemgående 1 år i forhold til det gældende
strafniveau. Det betyder eksempelvis, at udgangspunktet for
strafudmålingen for en enkeltstående fuldbyrdet
overfaldsvoldtægt eller for et enkeltstående fuldbyrdet
samleje med et barn under 12 år vil være 3 år og
6 måneders fængsel, hvis der ikke foreligger andre
skærpende omstændigheder. Det betyder også, at
udgangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående
fuldbyrdet samleje i andre sager om voldtægt ved vold eller
trussel om vold - hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder - vil være fra ca. 2 år og 6
måneders fængsel til op mod 3 års
fængsel.
Der lægges med forslaget
endvidere op til, at der skal ske en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for at skaffe sig samleje ved ulovlig
tvang, jf. § 260, eller med en person, der befinder sig i en
tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er
ude af stand til at modsætte sig handlingen (§ 216, stk.
1, nr. 2), med gennemgående 6 måneder i forhold til det
gældende strafniveau. Eksempelvis vil udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje
med en person, der befinder sig i en tilstand, hvor den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen, være 1 år og 2 måneder.
Tilfælde, hvor gerningsmanden med forsæt til samleje
har hensat offeret i en tilstand, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen, er dog som nævnt ovenfor i stedet omfattet af den
foreslåede forhøjelse på gennemgående 1
år i forhold til det hidtidige strafniveau, idet
sådanne tilfælde forsat bør straffes på
linje med voldtægt ved vold eller trussel om vold.
Det bemærkes, at der som
følge af de mange forskelligartede forhold omfattet af
straffelovens § 216 er en meget stor variation i straffene for
voldtægt, og at der efter omstændighederne vil
være grundlag for at udmåle straffe, som ligger
væsentligt over de udgangspunkter for strafudmålingen
for voldtægt, der lægges op til med lovforslaget. Der
vil f.eks. i almindelighed være grundlag for at udmåle
en skærpet straf, hvis der som led i voldtægten er
udøvet betydelig vold, hvis voldtægten er begået
over for et barn, hvis voldtægten har strakt sig over
længere tid eller er begået af flere
gerningsmænd, eller hvis gerningsmanden er trængt ind i
et privat hjem og her begår voldtægt. Der vil omvendt i
almindelighed være grundlag for at udmåle en lavere
straf end de angivne udgangspunkter, hvis der f.eks. er tale om
andet seksuelt forhold end samleje (§ 225) eller om
forsøg.
Strafudmålingen vil
således fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i
sagen, og det angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. hermed de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke
tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen ændring i
de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder.
2.2. Samleje med et
barn under 15 år
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Efter straffelovens § 222, stk.
1, straffes den, som har samleje med et barn under 15 år, med
fængsel indtil 8 år. Det skal ved fastsættelse af
straffen indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed. Efter bestemmelsens stk. 2 kan
straffen stige til fængsel indtil 12 år, hvis
gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved tvang eller
fremsættelse af trusler.
Det fremgår af forarbejderne,
at bestemmelsens stk. 2 omfatter en særlig form for
udnyttelse af en fysisk eller psykisk overlegenhed, jf.
Folketingstidende 2007-02 (2. samling), tillæg A, side
6485.
Straffelovens § 222 indeholder
et absolut forbud mod samleje med et barn under 15 år. Det er
ikke afgørende, om barnet har samtykket, og det er
også uden betydning for ansvarsbedømmelsen, om det er
den ene eller den anden part, der har taget initiativet, eller om
der har været tale om udnyttelse.
Efter straffelovens § 225
finder bestemmelsen tilsvarende anvendelse med hensyn til andet
seksuelt forhold end samleje.
Strafansvar efter § 222 er
betinget af, at der er handlet med forsæt, herunder i forhold
til barnets alder. Strafansvar kan imidlertid efter straffelovens
§ 228 også ifaldes, hvis gerningsmanden har handlet
uagtsomt i forhold til barnets alder.
Bestemmelsen er subsidiær til
straffelovens § 216, stk. 2, om samleje med et barn under 12
år, og der skal ikke tillige straffes for overtrædelse
af § 222, når barnet er under 12 år, og
gerningsmanden har forsæt med hensyn hertil. Hvis et samleje
med et barn under 12 år som følge af manglende
forsæt med hensyn til barnets alder ikke kan straffes efter
§ 216, stk. 2, vil § 222 derimod kunne anvendes.
Der kan straffes i
sammenstød mellem § 222 og straffelovens § 216,
stk. 1.
2.2.1.2. Med hensyn til strafniveauet er der
en meget stor variation i grovheden af overtrædelser af
forbuddet mod samleje med et barn under 15 år, og denne store
variation omfatter i praksis et meget stort antal sager. Samleje
med et barn under 15 år adskiller sig på dette punkt
afgørende fra voldtægt. Selv om der også
forekommer betydelig variation i grovheden af voldtægt, er
voldtægt generelt en meget grov forbrydelse, og det
forekommer derfor kun undtagelsesvis, at voldtægt straffes
med straffe i den lave ende af strafferammen.
At skaffe sig samleje med et barn
under 15 år ved at udnytte sin fysiske eller psykiske
overlegenhed er derimod altid en grov forbrydelse på linje
med voldtægt.
Bestemmelsen i § 222, stk. 1,
2. pkt., om, at det ved fastsættelse af straffen skal
indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har skaffet sig samleje ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed, blev indsat ved lov nr. 501 af
17. juni 2008 (dengang som § 222, stk. 3). Ændringen
indebar, at sådanne sager i forhold til strafudmålingen
skulle sidestilles med sager om voldtægt af voksne, selv om
der ikke blev anvendt vold eller trusler om vold som middel til at
opnå samleje med barnet.
Om vurderingen af, om
gerningsmanden har udnyttet sin fysiske eller psykiske
overlegenhed, fremgår bl.a. følgende af forarbejderne,
jf. Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side
6486:
»Hvis der er tale om et mindre barn,
dvs. i alderen op til 10-11 år, vil der være en
formodning for, at gerningsmanden har udnyttet en fysisk eller
psykisk overlegenhed til at opnå (eller forsøge at
opnå) samlejet med barnet, selv om der ikke er anvendt vold
eller trusler herom. Formodningen vil være stærkere, jo
yngre barnet er, og jo mere intenst overgrebet er. Hvis barnet er i
alderen 12-14 år vil det i højere grad end for de
mindre børn bero på en individuel vurdering af den
enkelte sags omstændigheder, om gerningsmanden kan antages at
have udnyttet en sådan overlegenhed. Den foreslåede bestemmelse vil bl.a.
kunne finde anvendelse, hvor en voksen f.eks. har opbygget et
særligt tillidsforhold mellem sig og barnet og på den
måde skabt en situation, hvor barnet kan have særligt
vanskeligt ved at sige fra over for den voksne. Det vil bl.a. kunne
være tilfældet, hvor gerningsmanden er nært
beslægtet med barnet, eller hvor gerningsmanden fungerer som
idrætsleder mv. Udnyttelse af psykisk overlegenhed vil
bl.a. også kunne foreligge i tilfælde, hvor en voksen
person uden tvang eller trusler har opnået samleje med et
barn ved at lokke med forskellige former for gaver, underholdning
eller lignende som »modydelse« for et seksuelt
samkvem.« |
|
Herudover fremgår det af
forarbejderne, at der ved vurderingen af, om gerningsmanden har
udnyttet en fysisk eller psykisk overlegenhed, bør
lægges vægt på aldersforskellen mellem
gerningsmanden og barnet og på, om gerningsmanden har
opsøgt barnet og taget initiativ til overgrebet.
Om strafniveauet for at skaffe sig
samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske
eller psykiske overlegenhed fremgår det nærmere af
forarbejderne, at et enkeltstående tilfælde af
fuldbyrdet samleje som udgangspunkt bør være ca. 2
år og 6 måneders fængsel (jf. Folketingstidende
2007-08 (2. samling), tillæg A, side 6484).
Den anførte strafposition
vedrører alene et enkeltstående tilfælde af
samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske
eller psykiske overlegenhed. Straffen udmåles som
udgangspunkt betydeligt højere i tilfælde, hvor
gerningsmanden har begået flere eller særligt grove
forhold, herunder hvor der er tale om mere vedvarende overgreb
eller overgreb af særligt krænkende karakter. Det samme
gælder, hvis der har bestået et særligt
afhængighedsforhold mellem barnet og gerningsmanden, herunder
i tilfælde af seksuelt misbrug inden for familien.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
At skaffe sig samleje med et barn
ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed er et
groft misbrug af det enkelte barn, der kan have langvarige og
traumatiserende konsekvenser for barnet. De samme forhold
gør sig således gældende i sager om at skaffe
sig samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed som ved voldtægt.
Det gældende strafniveau i
sager om samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af
sin fysiske eller psykiske overlegenhed afspejler efter
Justitsministeriets opfattelse ikke i tilstrækkelig grad den
traumatiserende krænkelse af det unge offer, der finder sted,
og de langvarige fysiske og psykiske konsekvenser, en sådan
krænkelse kan medføre. Der er derfor efter
Justitsministeriets opfattelse behov for en generel skærpelse
af strafniveauet for at skaffe sig samleje med et barn under 15
år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed.
Strafskærpelsen bør
efter Justitsministeriets opfattelse være på linje med
strafskærpelsen for voldtægt, jf. pkt. 2.1 ovenfor, da
der fortsat bør være en parallelitet i
strafudmålingen mellem at skaffe sig samleje med et barn
under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed og overfaldsvoldtægt. Det forhold, at der ikke
har været anvendt vold eller trussel om vold mod barnet,
bør i forhold til strafudmålingen fortsat opvejes af,
at der har været tale om udnyttelse af en fysisk eller
psykisk overlegenhed.
Det bemærkes, at
opnåelse af samleje ved at udnytte sin fysiske eller psykiske
overlegenhed i praksis adskiller sig fra voldtægt ved, at der
relativt hyppigere forekommer sager, hvor kriminaliteten
består i gentagne samlejer gennem en længere periode.
Dette vil i givet fald udgøre væsentlige
skærpende omstændigheder, og det samme gælder,
hvis der har bestået et særligt
afhængighedsforhold mellem barnet og gerningsmanden, herunder
i tilfælde af seksuelt misbrug inden for familien. Selv om
udgangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående
samleje ved at udnytte sin fysiske eller psykiske overlegenhed er
på linje med udgangspunktet for strafudmålingen for en
enkeltstående overfaldsvoldtægt, vil det fortsat i
praksis jævnligt kunne forekomme, at strafniveauet i de
groveste sager om samleje med et barn under 15 år er
højere end i de groveste voldtægtssager med voksne som
ofre.
2.2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås
præciseret, at den forhøjede strafferamme i §
222, stk. 2, vedrører den form for udnyttelse af en fysisk
eller psykisk overlegenhed, som består i, at der anvendes
tvang eller trusler over for barnet. Endvidere foreslås det
at flytte bestemmelsen om, at det ved fastsættelse af
straffen i almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed, fra stk. 1,
2. pkt., til et nyt stk. 3.
Der lægges med forslaget op
til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for at skaffe sig samleje med et barn
under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed (§ 222, stk. 2 og 3, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 4 og 5) med gennemgående 1
år i forhold til det gældende strafniveau. Det betyder,
at udgangspunktet for strafudmålingen for et
enkeltstående fuldbyrdet samleje opnået ved udnyttelse
af sin fysiske eller psykiske overlegenhed vil være 3
år og 6 måneders fængsel, hvis der ikke
foreligger andre skærpende omstændigheder.
Det bemærkes, at der i
almindelighed vil være grundlag for at udmåle en
højere straf end det angivne udgangspunkt, hvis der f.eks.
er tale om gentagne samlejer gennem en længere periode. Der
vil omvendt i almindelighed være grundlag for at udmåle
en lavere straf end det angivne udgangspunkt, hvis der f.eks. er
tale om andet seksuelt forhold end samleje (§ 225) eller om
forsøg.
Strafudmålingen vil
således fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i
sagen, og det angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke
tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde, herunder i vurderingen af, om
gerningsmanden har udnyttet sin fysiske eller psykiske
overlegenhed. Der tilsigtes heller ingen ændring i de
forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder.
2.3. Falsk
anklage
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. Efter straffelovens § 164, stk.
1, straffes den, der afgiver urigtige oplysninger til offentlig
myndighed med fortsæt til, at en uskyldig derved bliver
sigtet, dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge
for et strafbart forhold. Straffen herfor er fængsel indtil 6
år.
Bestemmelsen omfatter skriftlige
eller mundtlige urigtige tilkendegivelser over for en offentlig
myndighed, der peger på en bestemt, men ikke
nødvendigvis navngiven, person som den skyldige eller muligt
skyldige.
Det er en betingelse efter
straffelovens § 164, stk. 1, at den, som mistanken kastes
på, er uskyldig i den forstand, at den pågældende
ikke er gerningsmand til den handling, der tillægges den
pågældende. Således er også urigtige
oplysninger, der fører til sigtelse for et alvorligere
forhold end det, den beskyldte er skyldig i, omfattet af
bestemmelsen.
Det er en forudsætning for
strafansvar efter straffelovens § 164, stk. 1, at
gerningsmanden har handlet med forsæt i relation til alle led
i gerningsindholdet. Dette gælder både med hensyn til
oplysningernes urigtighed og med hensyn til, at resultatet af
handlingen ville blive, at en uskyldig blev sigtet, dømt
eller undergivet strafferetlig retsfølge for et strafbart
forhold.
2.3.1.2. En gennemgang af nyere trykt
retspraksis viser, at falsk anklage for voldtægt efter
straffelovens § 164, stk. 1, må antages som udgangspunkt
at straffes med 20 dages fængsel. Der henvises til
gennemgangen af retspraksis i bilag 2. Det bemærkes, at der
ved gennemgangen af nyere trykt retspraksis ikke er fundet
eksempler på domme om falsk anklage for en seksualforbrydelse
mod et barn.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Kriminaliseringen af falsk anklage
er begrundet i to væsentlige hensyn. For det første
samfundets interesse i at kunne stole på de oplysninger, der
meddeles retterne og den offentlige forvaltning, idet de tjener som
grundlag for retternes afgørelser og forvaltningens
dispositioner. Og for det andet risikoen for urigtige
afgørelser baseret på usandfærdige udsagn, der
kan have alvorlige konsekvenser for de involverede parter.
Hensynet bag kriminaliseringen af
falsk anklage bør efter Justitsministeriets opfattelse
afspejles ved fastsættelsen af straffen for
overtrædelser af straffelovens § 164, stk. 1.
Justitsministeriet ønsker derfor med lovforslaget at
præcisere, hvilke omstændigheder i forbindelse med
afgivelse af en falsk anklage og den efterforskning, som anklagen
giver anledning til, der bør indgå ved
fastsættelsen af straffen efter straffelovens § 164,
stk. 1.
Hensynene bag kriminaliseringen af
falsk anklage gør sig ikke mindst gældende i sager om
falsk anklage for voldtægt eller for seksualforbrydelser mod
børn. Sagerne kan have karakter af "ord mod ord" uden andre
væsentlige konkrete beviser. Endvidere fremgår det af
undersøgelsen "Voldtægt der anmeldes - del II: Falsk
anmeldelse af voldtægt" (2009) (en analyse af de
voldtægter mod kvinder, som blev anmeldt til politiet i
perioden 2000-2002), at falske og sande anmeldelser i høj
grad ligner hinanden. Det er således ikke åbenlyst ved
anmeldelsen, at denne er falsk, hvorfor den falsk anklagede
risikerer at blive udsat for en indgribende efterforskning. Endelig
gør det sig gældende for disse sager, at den falsk
anklagede risikerer både en længere ubetinget
fængselsstraf og betydelig stigmatisering i offentligheden,
der kan vedblive selv efter en eventuel påtaleopgivelse eller
frifindelse i retten. Det er således efter Justitsministeriet
opfattelse særligt krænkende at blive falsk anklaget
for voldtægt eller en seksualforbrydelse mod et barn.
Som konsekvens af, at straffen for
voldtægt og samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed
foreslås hævet betydeligt med dette lovforslag, er der
efter Justitsministeriets opfattelse behov for samtidig at
skærpe straffen for falsk anklage efter straffelovens §
164, stk. 1.
2.3.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der
indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 164, som
præciserer, at der ved udmålingen af straffen for
overtrædelse af § 164, stk. 1, skal lægges
vægt karakteren af det strafbare forhold, som de urigtige
oplysninger vedrører, på omstændighederne ved
afgivelsen af oplysningerne og på den krænkelse, der er
forbundet med afgivelsen af oplysningerne.
Med dette forslag forudsættes
det, at bl.a. følgende omstændigheder fremover skal
indgå ved fastsættelsen af straffen for
overtrædelse af § 164, stk. 1: Grovheden af den
forbrydelse, som den falske anmeldelse vedrører, hvorvidt
anmeldelsen har ført til efterforskningsskridt som sigtelse,
varetægtsfængsling, ransagning eller legemesindgreb,
konsekvenserne for forurettede, såfremt denne
uretmæssigt er eller var blevet dømt for en
forbrydelse, herunder risikoen for fratagelse af retten til at
udføre sit nuværende erhverv eller for fratagelse af
forældremyndighed over eller samvær med barn, og
hvorvidt anmelderen har fastholdt anmeldelsen over en længere
periode.
Med forslaget lægges der
endvidere op til, at straffen for falsk anklage for voldtægt
og for overtrædelser af straffelovens § 210, stk. 1, og
kapitel 24 begået mod børn gennemgående
forhøjes med halvdelen i forhold til den straf, der i dag
ville blive fastsat af domstolene. Der lægges således
eksempelvis op til, at de sager om falsk anklage for
voldtægt, der i dag ville blive straffet med 20 dages
fængsel, efter lovændringen skal straffes med 30 dages
fængsel.
Forhøjelsen af strafniveauet
for falsk anklage i netop disse sager skal ses i lyset af den
foreslåede væsentlige forøgelse af strafniveauet
for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om
voldtægt og om samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed. Der er med
forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændring i
strafudmålingen for overtrædelser af straffelovens
§ 164, stk. 1.
Strafudmålingen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De foreslåede
strafskærpelser vil medføre en forøgelse af
strafmængden og vil således alt andet lige betyde et
øget behov for pladser i kriminalforsorgens
institutioner.
På baggrund af en
gennemsnitsberegning med afsæt i antallet af
overtrædelser af de pågældende bestemmelser samt
af længden af den straf, der udmåles herfor efter det
gældende regelsæt, skønnes det, at det
øgede pladsbehov som følge af de foreslåede
strafskærpelser udgør 79 fængselspladser. Det er
forudsat, at afsoningen sker i lukket regi.
De foreslåede
strafskærpelser vil imidlertid først få virkning
en vis tid efter lovforslagets ikrafttræden. Det skyldes, at
strafskærpelserne alene finder anvendelse på forhold,
der er begået efter lovens ikrafttræden, at der
medgår nogen tid til efterforskning, retsforfølgning
og fuldbyrdelse af disse forhold, samt at merbelastningen for
kriminalforsorgen som følge af strafforøgelsen
først får virkning efter, at den straf, der
udmåles efter det gældende regelsæt, er afsonet.
Denne forsinkelse i virkningen af de foreslåede
strafskærpelser medfører, at effekterne af
strafskærpelserne først skønnes fuldt indfaset
fra 2020.
Med den aktuelle
belægssituation i kriminalforsorgens institutioner
skønnes det, at de 79 fængselspladser vil kunne rummes
inden for den eksisterende kapacitet. Såfremt den aktuelle
belægssituation ændres, vil denne forudsætning
ligeledes kunne ændres.
Forslaget skønnes at
medføre merudgifter for kriminalforsorgen til drift på
ca. 51 mio. kr. årligt fuldt indfaset. Indfasningsprofilen
skønnes at blive 5 mio. kr. i 2017, 15 mio. kr. i 2018, 43
mio. kr. i 2019 og 51 mio. kr. årligt fra 2020 og frem.
Der knytter sig en række
usikkerheder til skønnet af den reelle merbelastning for
kriminalforsorgen som følge af de foreslåede
strafskærpelser. En række faktorer, herunder
ændringer i kriminalitetsudviklingen,
varetægtsbelægget og strafmassen, har således
betydning for vurderingen af det yderligere kapacitetsbehov i
kriminalforsorgens institutioner, som forslaget
medfører.
Forslaget skønnes endvidere
at kunne medføre merudgifter for domstolene og
anklagemyndigheden som følge af et øget antal
nævningesager. Eventuelle merudgifter for domstolene og
anklagemyndigheden som følge af et øget antal
nævningesager afholdes inden for den eksisterende
økonomiske ramme.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 23. oktober 2015 til den 20. november 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret,
samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty International, Danske
Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen (KRIM),
Retspolitisk Forening, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Danner, Dansk
Kvindesamfund, Dansk Socialrådgiverforening, Foreningen af
Socialchefer, Center for Seksuelle Overgreb, Center for
Voldtægtsofre, Hjælp Voldsofre, Joan-søstrene,
Kvinderådet, Landsforeningen for Voldsramte Kvinder,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK),
Landsorganisationen mod seksuelle overgreb,
Mødrehjælpen, Offerrådgivningerne i Danmark, Red
Barnet, Exitcirklen, Tænketanken VM Viden om Mænd,
Foreningen Far og Seksualpolitisk Forum.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for staten. Det skønnes, at
udgifterne vil være 5 mio. kr. i 2017, 15 mio. kr. i 2018, 43
mio. kr. i 2019 og 51 mio. kr. årligt fra 2020 og frem. Forslaget skønnes endvidere at
kunne medføre merudgifter for domstolene samt
anklagemyndigheden som følge af et øget antal
nævningesager. Eventuelle merudgifter for domstolene og
anklagemyndigheden som følge af et øget antal
nævningesager afholdes inden for den eksisterende
økonomiske ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 164,
stk. 1, straffes den, der afgiver urigtige oplysninger til
offentlig myndighed med forsæt til, at en uskyldig derved
bliver sigtet, dømt eller undergivet strafferetligt
retsfølge for et strafbart forhold. Straffen herfor er
fængsel indtil 6 år.
Det foreslås, at der
indsættes en ny bestemmelse i § 164, stk. 4, som
præciserer, at der ved fastsættelse af straffen for
overtrædelse af straffelovens § 164, stk. 1, skal
lægges vægt på karakteren af det strafbare
forhold, som de urigtige oplysninger vedrører, på
omstændighederne ved afgivelsen af oplysningerne og på
den krænkelse, der er forbundet med afgivelsen af
oplysningerne. Bestemmelsen er ikke udtømmende.
Med dette forslag forudsættes
det, at bl.a. følgende omstændigheder fremover skal
indgå ved fastsættelsen af straffen for
overtrædelse af § 164, stk. 1: Grovheden af den
forbrydelse, som den falske anmeldelse vedrører, hvorvidt
anmeldelsen har ført til efterforskningsskridt som sigtelse,
varetægtsfængsling, ransagning eller legemesindgreb,
konsekvenserne for forurettede, såfremt denne
uretmæssigt er eller var blevet dømt for en
forbrydelse, herunder risikoen for fratagelse af retten til at
udføre sit nuværende erhverv eller for fratagelse af
forældremyndighed over eller samvær med barn, og
hvorvidt anmelderen har fastholdt anmeldelsen over en længere
periode.
Med forslaget lægges der
endvidere op til, at straffen for falsk anklage for voldtægt
og for overtrædelser af straffelovens § 210, stk. 1, og
kapitel 24 begået mod børn gennemgående
forhøjes med halvdelen i forhold til den straf, der i dag
ville blive fastsat af domstolene. Der lægges således
eksempelvis op til, at de sager om falsk anklage for
voldtægt, der i dag ville blive straffet med 20 dages
fængsel, efter lovændringen skal straffes med 30 dages
fængsel.
Strafudmålingen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Straffelovens § 216, stk. 1,
angår voldtægt ved tvang eller udnyttelse af en
hjælpeløs tilstand eller situation. Straffen herfor er
fængsel indtil 8 år. Straffen kan under særligt
skærpende omstændigheder stige til fængsel indtil
12 år, jf. stk. 3.
Straffelovens § 216, stk. 2,
angår voldtægt ved samleje med et barn under 12
år. Straffen herfor er fængsel indtil 12 år.
Det foreslås, at der
indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 216, stk.
4, som præciserer, at der ved fastsættelse af straffen
efter stk. 1-3 skal lægges vægt på den
særlige krænkelse, der er forbundet med
lovovertrædelsen. Der lægges med forslaget op til, at
der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for voldtægt, således at
straffen i højere grad afspejler den krænkelse af
offerets værdighed, integritet og selvbestemmelsesret, der er
forbundet med voldtægt.
Der lægges med forslaget
nærmere op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for tiltvingelse af samleje ved vold
eller trussel om vold (§ 216, stk. 1, nr. 1) eller ved
hensættelse af forurettede i en tilstand, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen (omfattet af § 216, stk. 1, nr. 2, 2. led), og for
samleje med et barn under 12 år (§ 216, stk. 2) med
gennemgående 1 år i forhold til det gældende
strafniveau. Det betyder eksempelvis, at udgangspunktet for
strafudmålingen for en enkeltstående fuldbyrdet
overfaldsvoldtægt eller for et enkeltstående fuldbyrdet
samleje med et barn under 12 år vil være 3 år og
6 måneders fængsel, hvis der ikke foreligger andre
skærpende omstændigheder. Det betyder også, at
udgangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående
fuldbyrdet samleje i andre sager om voldtægt ved vold eller
trussel om vold - hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder - vil være fra ca. 2 år og 6
måneders fængsel til op mod 3 års
fængsel.
Der lægges med forslaget
endvidere op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for at skaffe sig samleje ved ulovlig
tvang, jf. § 260, eller med en person, der befinder sig i en
tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er
ude af stand til at modsætte sig handlingen (§ 216, stk.
1, nr. 2), med gennemgående 6 måneder i forhold til det
gældendeg strafniveau. Eksempelvis vil udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje
med en person, der befinder sig i en tilstand, hvor den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen, være 1 år og 2 måneder.
Tilfælde, hvor gerningsmanden med forsæt til samleje
har hensat offeret i en tilstand, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen, er dog som nævnt i stedet omfattet af den
foreslåede forhøjelse på gennemsnitligt 1
år i forhold til det hidtidige strafniveau, idet
sådanne tilfælde forsat bør straffes på
linje med voldtægt ved vold eller trussel om vold.
Det bemærkes, at der som
følge af de mange forskelligartede forhold omfattet af
straffelovens § 216 er en meget stor variation i straffene for
voldtægt, og at der efter omstændighederne vil
være grundlag for at udmåle straffe, som ligger
væsentligt over de udgangspunkter for strafudmålingen
for voldtægt, der lægges op til med lovforslaget. Der
vil f.eks. i almindelighed som hidtid være grundlag for at
udmåle en skærpet straf, hvis der som led i
voldtægten er udøvet betydelig vold, hvis
voldtægten er begået over for et barn, hvis
voldtægten har strakt sig over længere tid eller er
begået af flere gerningsmænd, eller hvis gerningsmanden
er trængt ind i et privat hjem og her begår
voldtægt. Der vil omvendt i almindelighed være grundlag
for at udmåle en lavere straf end de angivne udgangspunkter,
hvis der f.eks. er tale om andet seksuelt forhold end samleje
(§ 225) eller om forsøg.
Strafudmålingen vil
således fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i
sagen, og det angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. hermed de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke
tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen ændring i
de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder, og det gældende stk. 4 om,
at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed, at
forurettede er offer for menneskehandel, videreføres
uændret som stk. 5.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3-5
Efter straffelovens § 222,
stk. 1, straffes den, som har samleje med et barn under 15
år, med fængsel indtil 8 år, medmindre forholdet
er omfattet af § 216, stk. 2. Ved fastsættelsen af
straffen skal det indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed, jf. 2. pkt.
Har gerningsmanden skaffet sig samlejet ved tvang eller
fremsættelse af trusler, kan straffen stige til fængsel
indtil 12 år, jf. stk. 2.
Det foreslås med nr. 4 præciseret, at den
forhøjede strafferamme i § 222, stk. 2, vedrører
den form for udnyttelse af en fysisk eller psykisk overlegenhed,
som består i, at der anvendes tvang eller trusler over for
barnet. Endvidere foreslås det med nr.
3 og 5 at flytte bestemmelsen
om, at det ved fastsættelse af straffen i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed, fra stk. 1, 2. pkt., til et
nyt stk. 3.
Med hensyn til, hvad der
forstås ved at skaffe sig samleje ved at udnytte sin fysiske
eller psykiske overlegenhed, henvises til pkt. 2.2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der lægges med de
foreslåede ændringer op til, at der sker en generel
forhøjelse af strafudmålingsniveauet for at skaffe sig
samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske
eller psykiske overlegenhed (§ 222, stk. 2 og 3) med
gennemgående 1 år i forhold til det gældende
strafniveau. Det betyder, at udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje
opnået ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed vil være 3 år og 6 måneders
fængsel, hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder.
Det bemærkes, at der i
almindelighed vil være grundlag for at udmåle en
højere straf end det angivne udgangspunkt, hvis der f.eks.
er tale om gentagne samlejer gennem en længere periode. Der
vil omvendt i almindelighed være grundlag for at udmåle
en lavere straf end det angivne udgangspunkt, hvis der f.eks. er
tale om andet seksuelt forhold end samleje (§ 225) eller om
forsøg.
Strafudmålingen vil
således fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i
sagen, og det angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke
tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde, herunder for så vidt angår
området for stk. 2 og for så vidt angår
vurderingen af, om gerningsmanden har udnyttet sin fysiske eller
psykiske overlegenhed. Der tilsigtes heller ingen ændring i
de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2016. Loven finder anvendelse
på lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 873 af 9. juli 2015, foretages følgende
ændringer: | § 164.
--- Stk.
2-3. --- | | 1. I § 164 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: | Stk. 4. Efter
den forurettedes begæring kan det i dommen bestemmes, at
domsslutningen og så meget af domsgrundene, som retten
skønner fornødent, ved offentlig foranstaltning skal
kundgøres i en eller flere offentlige tidender. | | »Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 skal der
lægges vægt på karakteren af det strafbare
forhold, som de urigtige oplysninger vedrører, på
omstændighederne ved afgivelsen af oplysningerne og på
den krænkelse, der er forbundet med afgivelsen af
oplysningerne.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | § 216.
--- Stk.
2-3. --- | | 2. I § 216 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: | Stk. 4. Det skal
ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som en
skærpende omstændighed, at forurettede er offer for
menneskehandel. | | »Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt
på den særlige krænkelse, der er forbundet med
lovovertrædelsen.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | § 222. Den,
som har samleje med et barn under 15 år, straffes med
fængsel indtil 8 år, medmindre forholdet er omfattet af
§ 216, stk. 2. Ved fastsættelse af straffen skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed. | | 3. § 222, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 2. Har
gerningsmanden skaffet sig samlejet ved tvang eller
fremsættelse af trusler, kan straffen stige til fængsel
indtil 12 år. | | 4. I § 222, stk. 2, indsættes efter
»ved«: »udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed ved brug af«. | | | 5. I § 222 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed.« | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. |
|
Bilag 2
Gennemgang af trykt retspraksis
vedrørende falsk anklage for voldtægt
ØLD af 7. april 2009 (UfR
2009.505)
En kvinde anklagede urigtigt to
personer for at have voldtaget hende i hendes hjem. Henset til
overtrædelsens karakter, herunder at de
pågældende i anledningen af anmeldelsen var blevet
sigtet for voldtægt og afhørt af politiet, fastsatte
landsretten straffen til fængsel i 20 dage. Straffen blev
henset til tiltaltes særlige personlige forhold, herunder
hendes behandling i psykiatrisk regi, undtagelsesvis gjort
betinget.
ØLD af 8. november 2007 (UfR
2008.545)
En kvinde anklagede urigtigt sin
tidligere ægtefælle for at have forsøgt at
voldtage hende i hendes hjem. Byretten fastsatte straffen til
fængsel i 20 dage. Landsretten stadfæstede
afgørelsen med henvisning til, at der var tale om en meget
alvorlig sigtelse, at tiltaltes tidligere ægtefælle
havde været mistænkt for forbrydelsen i knap 5
måneder, og at anmeldelsen var indgivet som led i tiltaltes
uoverensstemmelse med sin tidligere ægtefælle.
VLD af 15. maj 2006 (TfK
2006.544)
En kvinde anklagede urigtigt en
mand for forsøg på voldtægt. Anklagen blev
indgivet af kvinden, da hendes daværende kæreste
opdagede en sms-korrespondance med den pågældende mand,
hvilket havde ført til et skænderi. Byretten fastsatte
straffen til fængsel i 20 dage. Landsretten stadfæstede
afgørelsen med henvisning til, at tiltalte havde fastholdt
anmeldelsen ved to afhøringer med et par ugers
mellemrum.
VLD af 11. maj 2005 (TfK
2005.560)
En kvinde anklagede urigtigt en
mand for voldtægt. Han blev derfor sigtet for voldtægt
og underkastet en lægeundersøgelse. Byretten fastsatte
straffen til fængsel i 20 dage under henvisning til
anmeldelsens alvorlige karakter. Landsretten stadfæstede
dommen af de grunde, som byretten havde anført.
VLD af 12. december 2002 (TfK
2003.197)
En kvinde anklagede urigtigt to
mænd for at have slået og tvunget hende ind i en bil,
hvor den ene person havde haft andet seksuelt forhold end samleje
med hende. Byretten fastsatte straffen til fængsel i 20 dage
under henvisning til, at der var tale om en falsk anmeldelse for en
alvorlig forbrydelse, at tiltalte fastholdt anmeldelsen under
politiets efterfølgende afhøring, og at de to
mænd blev afhørt af politiet. Landsretten
stadfæstede dommen af de grunde, som byretten havde
anført.
ØLD af 9. februar 2000 (TfK
2000.287)
En kvinde anklagede urigtigt sin
tidligere samlever for voldtægt. Byretten fastsatte straffen
til fængsel i 30 dage under henvisning til, at der var tale
om falsk anmeldelse for en meget alvorlig forbrydelse, der
medførte, at den pågældende blev anholdt og
sigtet for voldtægt. Landsretten udtalte, at det som
udgangspunkt må anses for påkrævet, at en falsk
anmeldelse for en så alvorlig sigtelse som voldtægt
medfører ubetinget fængselsstraf, når der sker
anholdelse og afhøring af den sigtede. Under henvisning til
parternes tidligere noget særegne livsførelse,
hvorunder tiltalte efter det oplyste undertiden var blevet udsat
for vold og i nogen grad kunne have følt sig forfulgt af sin
tidligere samlever, samt fællesbarnets særlige
afhængighed af tiltalte som følge af spastisk
handicap, gjorde landsretten undtagelsesvis straffen betinget.
ØLD af 10. juni 1982 (UfR
1982.1059)
En kvinde anklagede urigtigt en
mand for at have voldtaget hende i en bil. Kvinden var kommet for
sent hjem til sin samlever og havde forklaret forsinkelsen med, at
hun var blevet voldtaget, og hendes samlever havde insisteret
på, at hun skulle anmelde forholdet. Tiltalte blev i byretten
idømt en betinget dom uden straffastsættelse og en
tillægsbøde på 1.000 kr. Landsretten
skærpede straffen til 20 dages hæfte.