Fremsat den 16. december 2015 af
justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retshjælp
til indgivelse og førelse af klagesager for internationale
klageorganer i henhold til menneskerettighedskonventioner og
retsplejeloven
(Ændring af betingelserne for
retshjælp og indførelse af klageadgang til
Procesbevillingsnævnet)
§ 1
I lov nr. 940 af 20. december 1999 om
retshjælp til indgivelse og førelse af klagesager for
internationale klageorganer i henhold til
menneskerettighedskonventioner foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, indsættes efter
»såfremt«: »der skønnes at
være rimelig grund til at føre klagesagen,
og«.
2. §
3 affattes således:
Ȥ 3. Justitsministeren
kan, når særlige grunde taler derfor, og de i § 2,
stk. 1, anførte betingelser er opfyldt, yde retshjælp
til juridiske personer.«
3.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Meddeles der
afslag på retshjælp efter denne lov, kan afslaget
påklages til Procesbevillingsnævnet inden 4 uger efter,
at ansøgeren har fået meddelelse om
afslaget.«
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1255 af 16. november 2015, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 22, stk. 2, indsættes
efter »denne lov«: »og afslag på
retshjælp efter lov om retshjælp til indgivelse og
førelse af klagesager for internationale klageorganer i
henhold til menneskerettighedskonventioner.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2016.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på ansøgninger om retshjælp
indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. § 1 kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af betingelserne for
retshjælp
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
2.2. Indførelse af klageadgang til
Procesbevillingsnævnet
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1.
Danmark yder som et af de få lande i verden økonomisk
hjælp (såkaldt retshjælp) til personer, der
klager over Danmark til internationale klageorganer.
Retshjælpen ydes efter lov
nr. 940 af 20. december 1999 om retshjælp til indgivelse og
førelse af klagesager for internationale klageorganer i
henhold til menneskerettighedskonventioner (retshjælpsloven).
Retshjælpen omfatter navnlig betaling af advokatudgifter.
Betingelsen for, at en person kan opnå retshjælp, er
alene, at klageorganet anmoder den danske regering om
såkaldte retlige bemærkninger til sagen.
Retshjælpsordningen bygger
på den forudsætning, at de internationale klageorganer
- forinden regeringen anmodes om bemærkninger - nærmere
overvejer klagens genstand, og om klagebetingelserne er opfyldt,
således at en anmodning om retlige bemærkninger i
almindelighed kan tages som udtryk for, at klageren har en rimelig
grund til at føre klagesagen.
De senere års praksis fra de
internationale klageorganer viser imidlertid, at denne
forudsætning ikke kan lægges til grund, for så
vidt angår klagesager ved FN-komitéerne.
I modsætning til de
forudsætninger, som lå til grund for
retshjælpsordningen, har FN-komitéerne i praksis vist
sig at være tilbageholdende med af egen drift at afvise
klager, som ikke opfylder klagebetingelserne, eller som der i
øvrigt ikke i henhold til FN-komitéernes egne
procesreglementer er grundlag for at optage til behandling i
komitéerne. Der er således en række eksempler
på sager, hvor den danske regering af en FN-komité er
blevet anmodet om retlige bemærkninger, selvom det synes
klart, at sagen ikke skulle have været optaget til behandling
i komitéen.
Dette indebærer, at klagere i
en række tilfælde får godtgjort udgifterne
forbundet med at føre sager ved FN-komitéerne, som
der ikke er rimelig grund til at føre. Dette er i sig selv
uhensigtsmæssigt.
Hertil kommer, at
retshjælpsordningen i sin nuværende udformning og i
kombination med komitéernes praksis tilskynder afviste
asylansøgere til at anvende komitéerne som en
almindelig ankeinstans i forhold til danske myndigheders
afgørelse i sagen (som ofte vil være prøvet i
flere instanser). Det er hverken formålet med de individuelle
klageadgange eller retshjælpsordningen. Der er samtidig
risiko for, at retshjælpsordningen herved
understøtter, at FN-komitéerne bruges som en vej til
uden rimelig grund at undgå at efterkomme de danske
myndigheders endelige afgørelse i sagen, idet den danske
regering i de fleste sager anmodes om ikke at udsende klageren
eller klagerne af Danmark, så længe vedkommendes sag
behandles ved klageorganet.
Der vurderes på denne
baggrund at være behov for at ændre reglerne om
retshjælp med henblik på at sikre, at der kun ydes
retshjælp i sager, som der er rimelig grund til at
føre.
1.2.
Det foreslås med lovforslaget, at det gældende
kriterium - hvorefter retshjælp ydes i sager, hvor regeringen
er anmodet om retlige bemærkninger - suppleres med et
yderligere kriterium om, at klager har rimelig grund til at
føre klagesagen.
Ændringen indebærer, at
der alene vil kunne ydes retshjælp, hvis klager har en
rimelig grund til at føre sagen, hvilket også er en
betingelse for at få fri proces ved de danske domstole.
Det foreslås
videreført, at det skal være Civilstyrelsen, der som
første instans skal træffe afgørelse i sagerne,
og dermed vurdere, om det nye kriterium er opfyldt. Som nyt element
i ordningen foreslås der indført en klageadgang til
Procesbevillingsnævnet, således at afslag på
retshjælp vil kunne indbringes for en uafhængig
instans.
Den foreslåede
lovændring omfatter alle internationale individuelle
klageadgange, som Danmark har tiltrådt, dvs. Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD), FN's
Menneskerettighedskomité (CCPR), FN's
Racediskriminationskomité (CERD), FN's Torturkomité
(CAT), FN's Kvindekomité (CEDAW), FN's Handicapkomité
(CRPD) og FN's Børnekomité (CRC). Lovændringen
forventes dog alene at få betydning for retshjælp i
klagesager ved FN-komitéerne, idet EMD følger en
anden praksis end FN-komitéerne i forhold til at
forhåndsvurdere og afvise sager. Klagesager, som der ikke er
rimelig grund til at føre, afvises således af EMD,
uden at regeringen anmodes om retlige bemærkninger i
overensstemmelse med de forudsætninger, der ligger til grund
for retshjælpsordningen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af betingelserne for
retshjælp
2.1.1. Gældende ret
Efter retshjælpslovens §
1 ydes retshjælp til indgivelse og førelse af
klagesager mod Danmark for internationale klageorganer, som i
henhold til internationale konventioner om menneskerettigheder er
tillagt kompetence til at modtage og behandle klager fra personer,
der klager over en krænkelse af vedkommendes rettigheder
efter konventionen.
Civilstyrelsen behandler sagerne
på justitsministerens vegne.
Retshjælpsordningen finder
anvendelse på de eksisterende individuelle klageadgange, som
Danmark har tilsluttet sig. Den omfatter derfor klageadgangen til
EMD og seks FN-komitéer (CCPR, CERD, CAT, CEDAW, CRPD og
CRC). For så vidt angår CRC bemærkes det, at
klageadgangen træder i kraft for Danmark den 7. januar
2016.
Hvis Danmark på et senere
tidspunkt tiltræder konventioner, der indeholder lignende
individuelle klageadgange, eller tiltræder individuelle
klageadgange til eksisterende konventioner, bliver sådanne
klageadgange omfattet af ordningen.
Efter retshjælpslovens §
2, stk. 1, ydes efter ansøgning retshjælp til den
person (alene fysiske personer), der har klaget, såfremt det
internationale klageorgan har anmodet om den danske regerings
retlige bemærkninger til klagen. Der skal ikke herudover
foretages en vurdering af, om klager har rimelig grund til at
føre klagesagen. Hvis det internationale klageorgan har
anmodet om retlige bemærkninger, har den person, der klager,
således krav på at få retshjælp.
Retshjælpen omfatter alene de
omkostninger, som det ikke er muligt at få godtgjort af det
internationale klageorgan, jf. § 2, stk. 2. Retshjælp er
kun en mulighed fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
ikke fra FN-komitéerne.
Efter lovens § 3 kan der,
når særlige grunde taler derfor, ydes retshjælp,
selv om betingelserne i § 2, stk. 1, ikke er opfyldt. Dette
gælder navnlig i sager, som er af principiel karakter eller
af almindelig offentlig interesse, eller som har væsentlig
betydning for ansøgerens sociale eller erhvervsmæssige
situation.
Bestemmelsen i § 3 vil bl.a.
kunne anvendes i tilfælde, hvor det ikke er fysiske personer,
der ønsker at klage til et internationalt klageorgan.
Når der foreligger særlige grunde, vil bestemmelsen
således kunne benyttes til at yde retshjælp til en
juridisk person eller en gruppe af personer, der er klageberettiget
i henhold til den pågældende konventions
bestemmelser.
Når der foreligger
særlige grunde, vil bestemmelsen endvidere kunne benyttes til
at yde retshjælp til fysiske eller juridiske personer, selv
om det internationale klageorgan (endnu) ikke har anmodet om den
danske regerings bemærknin?g?er til klagen.
Hvis betingelserne for at meddele
retshjælp efter retshjælpslovens § 2 eller §
3 er opfyldt, meddeler Civilstyrelsen efter praksis i dag et
forhåndstilsagn om retshjælp, der er begrænset
til højst at udgøre 40.000 kr. eksklusiv moms. Det
beløb, der ender med at blive dækket, kan dog
både være højere og lavere.
Efter retshjælpslovens §
4, stk. 1, omfatter retshjælpen godtgørelse fra
statskassen af rimelige udgifter til advokat og øvrige
rimelige udgifter, der er nødvendige for førelse af
sagen. Retshjælpen gives med tilbagevirkende kraft,
sådan at retshjælpen f.eks. også dækker de
udgifter, klageren allerede har haft, inden komitéen
anmodede regeringen om bemærkninger. Udbetaling kan dog som
udgangspunkt først ske, når sagen er afsluttet ved det
internationale klageorgan.
Retshjælpen kan
tilbagekaldes, når klager ikke længere har rimelig
grund til at føre klagesagen, jf. § 4, stk. 4.
Langt hovedparten af klagerne i de
danske klagesager indhenter juridisk bistand i forbindelse med, at
klagesagen indbringes for et internationalt klageorgan.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
2.1.2.1. Retshjælpsordningen bygger
på den forudsætning, at såvel EMD som
FN-komitéerne har formelle klagebetin?g?elser samt formelle
processuelle regler for behandlingen af klagesager, som
indebærer, at der foretages en forhåndsvurdering af de
klager, som indgives, inden den danske regering anmodes om retlige
bemærkninger, og at der sker afvisning af sager, som der ikke
er rimelig grund til at føre ved klageorganet.
Det fremgår af forarbejderne
til retshjælpsloven (pkt. 8.4 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 86 af 3. november 1999, jf.
Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side 2370), at der ved
udformningen af den gældende ordning er lagt vægt
på, at det i almindelighed vil være et udtryk for, at
klager har rimelig grund til at føre klagesagen, hvis det
internationale klageorgan har anmodet om den danske regerings
retlige bemærkninger i sagen.
Det fremgår endvidere af det
pågældende lovforslag, at hvis de internationale
klageorganers praksis måtte udvikle sig således, at
anmodning om bemærkninger sker automatisk og uden
nærmere overvejelser af klagebetingelserne eller klagens
genstand, vil dette naturligvis ændre forudsætningerne
for det valgte kriterium, og der vil derfor være behov for at
tage det op til fornyet overvejelse med henblik på en
eventuel lovrevision.
2.1.2.2. De senere års praksis fra de
internationale klage?o?rganer viser, at de anførte
forudsætninger ikke kan lægges til grund, for så
vidt angår klagesager ved FN-komitéerne.
Antallet af klagesager mod Danmark,
som en FN-komité sender til den danske regering med
anmodning om regerin?g?ens retlige bemærkninger til sagen, er
steget væsentligt særligt inden for de seneste to
år.
Størstedelen af de sager,
der sendes til den danske regering, vedrører udsendelse af
afviste asylansøgere. I disse sager er der tale om, at
Flygtningenævnets stadfæstelse af
Udlændingestyrelsens afslag på asyl indbringes for en
af FN-komitéerne, oftest FN's
Menneskerettighedskomité.
I 2011 optog FN-komitéerne i
9 sager Flygtningenævnets afgørelse til behandling, i
2012 var tallet 10 sager, i 2013 var tallet 14 sager, i 2014 var
tallet 83 sager, og i 2015 er tallet pr. 1. november 2015 43
sager.
I de fleste af disse sager
fastsætter klageorganet såkaldte foreløbige
foranstaltninger ("interim measures"), hvorved den danske regering
anmodes om ikke at udsende klageren eller klagerne af Danmark,
så længe vedkommendes sag behandles ved klageorganet.
Danmark efterkommer sådanne anmodninger om foreløbige
foranstaltninger i sager om udsendelse af afviste
asylansøgere. Ud af de i alt 159 sager, som blev optaget til
behandling i perioden 2011 - 1. november 2015, blev der fastsat
foreløbige foranstaltninger i samlet 118 sager. I perioden
fra 1. januar 2015 til og med 1. november 2015 er der blevet
fastsat foreløbige foranstaltninger i 37 ud af 43 sager.
Sagsbehandlingstiden ved
komitéerne er lang - normalt et år eller mere og i
adskillige tilfælde flere år - i hvilken periode de
pågældende afviste asylansøgere har lov til at
opholde sig i Danmark.
Regeringen har alene modtaget
få sager fra FN-komitéerne, som vedrører andre
forhold end udsendelse af afviste asylansøgere.
Ifølge oplysninger, som
Justitsministeriet har modtaget fra FN, er det omkring halvdelen af
de sager vedrørende Danmark, som FN-komitéerne har
modtaget, som sendes til den danske regering med anmodning om
retlige bemærkninger (asylsager såvel som andre
sager).
Der er en række eksempler
på sager, hvor den danske regering af en FN-komité er
blevet anmodet om retlige bemærkninger, selvom det synes
klart, at sagen ikke skulle have været optaget til behandling
i komitéen.
For det første er der
eksempler på, at FN-komitéerne har anmodet den danske
regering om retlige bemærkninger i sager, hvor de nationale
retsmidler ikke er udtømt, hvilket er en af betingelserne
for at være berettiget til at kunne klage til en
FN-komité.
Som eksempel kan nævnes, at
FN's Kvindekomité i marts 2013 anmodede den danske regering
om retlige bemærk?n?i?n?g?er til en
forældremyndighedssag, hvor de nationale retsmidler ikke var
udtømt, idet sagen stadig verserede ved landsretten, hvilket
klager selv havde oplyst i klagen til komitéen. Der henvises
til sag nr. 50/2013, O. V. J. mod
Danmark.
Som et andet eksempel kan
nævnes, at FN's Menneskerettighedskomité i juni 2014
anmodede regeringen om retlige bemærkninger til en sag, hvor
de nationale retsmidler ikke var udtømt. Klageren og hendes
to børn - som skulle udsen?d?es til Somalia - havde over for
komitéen gjort gældende, at det ville være i
strid med konventionen at udsende hende og de to børn til
Italien. Klageren havde imidlertid ikke i asylsagsbehandlingen i
Danmark gjort dette synspunkt gældende. I overensstemmelse
hermed fandt komitéen - men først i sin udtalelse af
23. juli 2015 - at sagen skulle afvises fra behandling under
henvisning til, at klageren under den nationale asylsagsbehandling
ikke havde gjort gældende, at det ville være i strid
med konventionen at udsende hende og hendes børn til
Italien. FN's Menneskerettighedskomité havde anmodet
regeringen om at sætte udsendelsen til Italien i bero,
så længe klagesagen verserede. Der henvises til sag
2428/2014, I. A. A. m.fl. mod
Danmark.
For det andet er der eksempler
på, at FN-komitéerne har anmodet regeringen om
bemærkninger i sager, hvor klageren ikke i
tilstrækkelig grad har godtgjort, at der foreligger en
krænkelse af konventionen, som det ellers kræves efter
FN-komitéernes egne procesreglementer.
Som et eksempel kan nævnes,
at FN's Menneskerettighedskomité i maj 2014 anmodede den
danske regering om retlige bemærkninger til en sag, som
grundlæggende vedrørte spørgsmålet om,
hvorvidt klageren, en afghansk asyl?an?sø?g?er, havde et
troværdigt asylmotiv. I sådanne sager er det
FN-komitéernes klare udgangspunkt, at de nationale
myndigheders troværdighedsvurderinger som altovervejende
hovedregel skal lægges til grund. I overensstemmelse hermed
fastslog komitéen - men først i sin udtalelse af 16.
juli 2015 - at der ikke forelå en krænkelse af
konventionen, idet klageren alene havde gjort gældende, at
han var uenig i Flygtningenævnets bevisvurdering, men ikke
havde forklaret, hvorfor bevisvurderingen skulle være
arbitrær eller på anden måde udgøre en
nægtelse af retfærdighed ("a denial of justice"). Der
henvises til sag 2393/2014, K. mod
Danmark.
Det bemærkes, at et
større antal af de sager, som indgives mod Danmark ved
FN-komitéerne - som den nævnte sag -
grundlæggende vedrører spørgsmålet om,
hvorvidt en afvist asylansøgers forklaring om sit asylmotiv
er troværdig.
2.1.2.3. I modsætning til udviklingen i
antallet af klagesager ved FN-komitéerne har antallet af
sager ved EMD ligget forholdsvis konstant.
Tal fra EMD viser, at regeringen i
2013 modtog 6 sager med anmodning om retlige bemærkninger, i
2014 var tallet 5 sager, og i 2015 har regeringen pr. 1. november
ikke modtaget sager med anmodning om retlige bemærkninger.
Regeringen har således i perioden 2013 til 1. november 2015
modtaget i alt 11 sager fra EMD med anmodning om retlige
bemærkninger.
EMD anmoder således generelt
om regeringens bemærk?nin?g?er i væsentligt færre
sager end FN-komitéerne. Blandt de sager, som EMD sender til
den danske regering, ses der ikke at være tilfælde,
hvor det synes klart, at sagen ikke skulle have været optaget
til behandling ved domstolen. EMD følger således en
anden praksis i forhold til af egen drift at forhåndsvurdere
og afvise sager end FN-komitéerne.
I 2013 registrerede EMD
således i alt 84 nye sager mod Danmark, og samme år
blev 88 sager (der også omfatter sager indbragt før
2013) afvist eller slettet. I 2014 blev der registreret 66 nye
sager, og samme år blev 60 sager (der også omfatter
sager indbragt før 2014) afvist eller slettet. I 2015 er der
pr. 1. juli registreret 24 nye sager, og pr. samme dato er 28 sager
(der også omfatter sager indbragt før 2015) blevet
afvist eller slettet. Det bemærkes, at siden 1. januar 2014
har EMD kunnet forhåndsafvise klager med henvisning til, at
klageformularen ikke er korrekt udfyldt, jf. Regel 47 i EMD's
procesreglement. Klager, som afvises efter denne bestemmelse,
bliver ikke registeret hos EMD og indgår således ikke i
de nævnte tal.
Pr. 1. juli 2015 verserede ved EMD
i alt 60 registrerede sager mod Danmark, herunder sager, hvori der
endnu ikke er modtaget udfyldt klageformular. Som nævnt
ovenfor har EMD i perioden 2013 til 1. november 2015 anmodet
regeringen om retlige bemærkninger i samlet 11 sager.
Som det fremgår, er det
således kun en ganske lille del af de sager mod Danmark, der
indgives til EMD, som sendes videre til den danske regering med
anmodning om retlige bemærkninger. Til sammenligning er det -
som anført ovenfor under pkt. 2.1.2.2 - ifølge de
oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra FN, omkring
halvdelen af de sager, der indgives til en FN-komité, som
sendes til den danske regering med anmodning om retlige
bemærkninger.
2.1.2.4. Efter Justitsministeriets opfattelse
viser de seneste års praksis fra FN-komitéerne, at der
er behov for at sikre, at der kun ydes retshjælp i sager, som
der er rimelig grund til at føre.
Retshjælpsordningen skal ikke
være udformet på en sådan måde, at klagere
tilskyndes til at anvende komitéerne som en almindelig
ankeinstans i forhold til danske myndigheders afgørelse i
sagen (som ofte vil være prøvet i flere instanser).
Ordningen skal heller ikke understøtte, at
FN-komitéerne bruges som en vej til uden rimelig grund at
undgå at efterkomme de danske myndigheders endelige
afgørelse i sagen.
En afvist asylansøger kan
f.eks. ved at indgive en klage til en FN-komité undgå
at blive udsendt af Danmark, selvom den pågældende
ellers har pligt til udrejse efter Flygt?n?i?n?g?e??n?ævnets
afgørelse. Som anført ovenfor under pkt. 2.1.2.2
fastsætter FN-klagekomitéerne således i de
fleste sager vedrørende udsendelse af afviste
asylansøgere såkaldte foreløbige
foranstaltninger ("interim measures"), hvorved den danske regering
anmodes om ikke at udsende klageren eller klagerne af Danmark,
så længe vedkommendes sag behandles ved klageorganet.
Sagsbehandlingstiden ved komitéerne er lang - normalt et
år eller mere og i adskillige tilfælde flere år -
i hvilken periode de pågældende asylansøgere har
lov til at opholde sig i Danmark.
Det foreslås på denne
baggrund med lovforslaget, at det gældende kriterium -
hvorefter retshjælp ydes i sager, hvor regeringen er anmodet
om retlige bemærkninger - suppleres med et yderligere
kriterium om, at klager har rimelig grund til at føre
klagesagen.
Det foreslåede kriterium om,
at klageren skal have rimelig grund til at føre klagesagen,
er efter Justitsministeriets opfattelse egnet til at sikre, at
retshjælpsordningen ikke misbruges til dækning af
klageres udgifter til sager, der ikke er nogen rimelig grund til at
føre.
Den foreslåede
lovændring omfatter alle internationale individuelle
klageadgange, som Danmark har tiltrådt. Lovændringen
forventes dog alene at få betydning for retshjælp i
klagesager ved FN-komitéerne, idet EMD følger en
anden praksis end FN-komitéerne i forhold til at
forhåndsvurdere og afvise sager. Klagesager, som der ikke er
rimelig grund til at føre, afvises således af EMD,
uden at regeringen anmodes om retlige bemærkninger i
overensstemmelse med de forudsætninger, der ligger til grund
for retshjælpsordningen.
2.1.2.5. Den foreslåede ændring
af retshjælpsordningen vil indebære, at der alene ydes
retshjælp, hvis klager har en rimelig grund til at
føre klagesagen.
For at kriteriet "rimelig grund"
vil være opfyldt, kræves i første række,
at klagebetingelserne for indgivelse af klage til det
pågældende internationale organ er opfyldt. Klager vil
således skulle meddeles afslag på retshjælp, hvis
et eller flere af klageorganets klagebetingelser ikke er
opfyldt.
For at FN-komitéerne - som
den foreslåede ordning navnlig vil få betydning for -
kan behandle en klage mod en medlemsstat, opstiller
komitéernes procesreglementer en række betingelser,
som skal være opfyldt, før der kan klages.
Betingelserne er i det væsentlige de samme for de forskellige
FN-komitéer.
Det er således en betingelse
for at klage til FN-komitéerne, at den påståede
krænkelse af en konvention skal relatere sig til en
rettighed, som er beskyttet af den pågældende
konvention. Klager skal tillige personligt være offer for den
påståede krænkelse. For at blive anset for offer
kræves det enten, at man allerede er negativt berørt
af en handling eller en undladelse fra statens side, eller at en
sådan negativ effekt er umiddelbart forestående, f.eks.
på grundlag af eksisterende lovgivning, en
domstolsafgørelse eller en administrativ afgørelse.
Derimod er det i almindelighed ikke muligt at klage over lovgivning
eller myndighedernes praksis, når man ikke er direkte
berørt af lovgivningen eller myndighedernes beslutninger. I
så fald er man ikke personligt offer for statens eventuelle
overtrædelse af konventionen.
Det er endvidere en betingelse for
at klage til FN-komitéerne, at klager har udtømt
nationale retsmidler. Det betyder, at klager skal have udnyttet
alle muligheder for at få sagen behandlet af de nationale
myndigheder. Baggrunden herfor er, at staten skal have haft
mulighed for at råde bod på eventuelle krænkelser
af menneskerettighederne, inden komitéerne behandler en
klage. De nationale myndigheder skal således have haft
mulighed for at tage stilling til de spørgsmål, som
man ønsker at klage over til komitéen. Det
forudsætter, at synspunkterne har været
påberåbt under myndighedernes behandling af sagen. Man
behøver dog ikke udtrykkeligt at have påberåbt
sig konventionens bestemmelser.
Hvis en klager således ikke
er offer for en påstået krænkelse af en eller
flere af de rettigheder, der er nævnt i konventi?o?n?erne,
eller ikke har udtømt nationale retsmidler, vil der
således efter de foreslåede regler skulle gives afslag
på retshjælp.
Det er desuden en betingelse for at
kunne klage til en FN-komité, at klagen er
tilstrækkeligt underbygget. Komitéerne vil
således i almindelighed skulle afvise en klage, hvis der ikke
er redegjort tilfredsstillende for sagens faktiske
omstændigheder, eller hvis der ikke er argumenteret nok for,
at den indklagede stat ville kunne have krænket den relevante
konvention. Der tales i så fald om, at klagen er "manifestly
ill-founded". FN-komitéerne skal
endvidere afvise klager, der anses for misbrug af klageretten. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis man klager på
baggrund af åbenbart urigtige oplysninger, eller hvis man
klager over en foranstaltning, man tidligere selv har anmodet
om.
En klage skal desuden som
udgangspunkt afvises, hvis den samme sag er eller har været
genstand for behandling efter andre regler om international
undersøgelse eller bilæggelse. I forhold til klager til FN's
Racediskriminationskomité gæl?d?er det dog kun, hvis
den kontraherende stat har taget forbehold herom. Danmark har taget
et sådant forbehold.
En klage, som et internationalt
klageorgan i overensstemmelse med det anførte bør
afvise, kan således efter de foreslåede regler ikke
begrunde retshjælp. Dette gælder også, selvom det
internationale klageorgan har anmodet den danske regering om
retlige bemærkninger.
Ud over, at betingelserne for at
klage til det internationale klageorgan skal være opfyldt,
indebærer kriteriet "rimelig grund" endvidere, at der skal
foreligge en rimelig udsigt til, at der foreligger en
krænkelse af den omhandlede konvention.
Om dette krav er opfyldt, beror
nærmere på klagens genstand og de anbringender, der
gøres gældende til støtte for klagen.
Udgangspunktet efter de
foreslåede regler vil være, at når et klageorgan
anmoder regeringen om retlige bemærkninger i et
tilfælde, hvor klagebetingelserne må anses for opfyldt,
vil det være et udtryk for, at klager har rimelig grund til
at føre klagesagen.
Der findes imidlertid en
række tilfældegrupper, hvor der - uanset en anmodning
om retlige bemærkninger - i almindelighed ikke vil være
rimelig grund til at føre sagen.
2.1.2.5.1. For det første vil der i
klagesager, som alene eller hovedsageligt vedrører
spørgsmål om de danske myndighe?d?ers bevisvurdering,
efter den foreslåede ordning i almindelighed ikke skulle
tildeles retshjælp.
Det følger således af
praksis fra de internationale klageorganer, at de nationale
myndigheder er bedre egnet end klage?o?rganerne til at
bedømme de beviser (f.eks. parts- og vidneforklaringer), der
fremføres under en sag. FN-komitéernes praksis viser
således f.eks., at de nationale myndigheders
troværdighedsvurderinger i asylsager som altovervejende
hovedregel lægges til grund, hvilket har sammenhæng
med, at procesformen ved de internationale klageorganer ikke er
tilrettelagt med henblik på at kunne vurdere f.eks.
troværdigheden af parts- og vidneforklaringer. Sagerne
behandles typisk på skriftligt grundlag, hvor der ikke er de
samme muligheder for at vurdere troværdigheden af f.eks.
parts- og vidneforklaringer som i en dansk retssal eller som f.eks.
i Flygtningenævnet, hvor sagerne som altovervejende
hovedregel behandles efter en mundtlig procesform.
Et større antal af de sager,
som er indgivet mod Danmark ved FN-komitéerne - men derimod
ikke sager mod Danmark ved EMD - vedrører
grundlæggende spørgsmålet om, hvorvidt en afvist
asylansøgers forklaring om sit asylmotiv er troværdig.
Når sager, der grundlæggende går ud på, om
en asylansøger er troværdig eller ej, indbringes for
en FN-komité, benyttes komitéerne som en "3. instans"
i forhold til Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
Dette er ikke hensigten med den individuelle klageadgang.
Det foreslåede kriterium om,
at klager skal have rimelig grund til at føre klagesagen,
forudsættes således at indebære, at der i
almindelighed ikke længere ydes retshjælp i disse
sager.
Dette gælder også,
selvom det gøres gældende over for klageorganet, at
der burde være foretaget en torturundersøgelse af
klageren eller en ægthedsvurdering af dokumenter mv. i
forbindelse med de danske udlændingemyndigheders behandling
af sagen. Sådanne undersøgelser er ofte ikke
foretaget, idet udlændingemyndighederne på baggrund af
de oplysninger, der allerede findes i sagen, har fundet
asylansøg?e?r?en utroværdig eller fundet, at
undersøgelserne ikke har betydning for, om ansøgeren
har et (u)troværdigt asylmotiv. Denne
troværdighedsvurdering er de danske
udlændingemyndigheder efter regeringens opfattelse bedre
egnet til at foretage end de enkelte klageorganer i henhold til den
individuelle klageadgang.
2.1.2.5.2. For det andet vil klagesager, som
må anses for misbrug af klageadgangen, ikke kunne begrunde
retshjælp.
Det følger som nævnt
under pkt. 2.1.2.5 af FN-komitéernes egne procesreglementer,
at komitéerne skal afvise klager, der anses for misbrug af
klageretten, f.eks. fordi en person klager på baggrund af
åbenbart urigtige oplysninger.
I tilfælde, hvor en klage
således støttes på åbenbart urigtige
oplysninger om sagen, retstilstanden i Danmark eller for?hol?d?ene
i øvrigt, vil der således i almindelighed ikke skulle
meddeles retshjælp.
Som et eksempel herpå kan
nævnes en person, der klager over en frihedsberøvelse
foretaget af politiet, og i den forbindelse - i strid med sandheden
- oplyser, at politiets frihedsberøvelse ikke har
været forelagt en dommer.
I den forbindelse bemærkes,
at det ikke kan forventes, at FN-komitéerne har
tilstrækkelig viden om sagen, ret?s?til?stan?d?en i Danmark
eller forholdene i øvrigt, således at komitéen
allerede i forbindelse med klagens indgivelse i praksis har
mulighed for at konstatere, at klagen støttes på
åbenbart urigtige oplysninger.
2.1.2.5.3. For det tredje vil der i
almindelighed ikke skulle udbetales retshjælp i klagesager,
hvor sagsgenstanden reelt ikke angår et forhold, som
vedrører Danmarks forpligtelser efter den
pågældende konvention.
Som eksempel kan nævnes
tilfælde, hvor en afvist kvindelig asylansøger
indgiver en klage til FN's Kvindekomité uden reelt at have
et kønsspecifikt asylmotiv.
Det følger af
Kvindekomitéens egen praksis, at FN's Kvindekonvention alene
har eksterritorial virkning (virkning uden for Danmark), hvis den
afviste kvindelige asylansøger ved udsendelse til hjemlandet
vil blive udsat for en reel, personlig og forudsigelig risiko for
en alvorlig form for kønsspecifik vold.
En kvinde, der f.eks. søger
asyl med henvisning til generelt dårlige sociale og
økonomiske forhold for kvinder i det land, hun kommer fra,
vil således ikke have et kønsspecifikt asylmotiv og
vil derfor på denne baggrund ikke have ret til at få
sin sag behandlet af komitéen.
På trods heraf er der flere
eksempler på, at FN's Kvindekomité har anmodet
regeringen om bemærkninger i sager, hvor den afviste
kvindelige asylansøger ikke har sandsynliggjort, at hun ved
tilbagevenden til hjemlandet vil blive udsat for en sådan
reel, personlig og forudsigelig risiko for en alvorlig form for
kønsspecifik vold.
Der kan f.eks. henvises til sag
85/2015, S. F. A. mod
Danmark, som vedrører spørgsmålet om
udsendelse af en enlig somalisk kvinde med et mindreårigt
barn til Somalia. Klag?e?r?en har over for komitéen bl.a.
gjort gældende, at hun ved en tilbagevenden til Somalia
frygter at blive udsat for æresdrab eller overdragelse til
al-Shabaab. Selv om Flygtningenævnet havde tilsidesat
klagerens forklaring som utroværdig, og uanset at de
foreliggende baggrundsoplysninger ikke understøttede
klagerens forklaring om bl.a. risikoen for overdra?g?else til
al-Shabaab, anmodede komitéen i april 2015 regeringen om
bemærkninger til klagen. Sagen verserer fortsat ved
Kvindekomitéen.
Som et andet eksempel kan
nævnes den situation, hvor de danske myndigheder i en sag
mellem to danske statsborgere om forældremyndighed har
afgjort, at det er faren, der skal have forældremyndigheden,
og hvor moren herefter klager til FN's Kvindekomité og
gør gældende, at hun - som kvinde - er blevet udsat
for diskrimination, alene fordi hun ikke har fået
forældremyndigheden. Sagsgenstanden er således reelt,
hvem af forældrene (mand som kvinde), der er bedst egnet til
at have forældremyndigheden over barnet, og ikke - som det er
gjort gældende - spørgsmålet om, hvorvidt
myndighederne har diskrimineret klageren, fordi hun er kvinde.
I sådanne sager, hvor
sagsgenstanden reelt ikke angår et forhold, som
vedrører Danmarks forpligtelser efter den
på?gæl?d?ende konvention, vil der i almindelighed ikke
skulles udbetales retshjælp.
2.1.2.6. De nævnte
tilfældegrupper udgør ikke en udtømmende
opregning af de tilfælde, hvor der ikke vil skulle tildeles
retshjælp.
Der vil således kunne
forekomme andre tilfælde, hvor det ud fra en konkret
vurdering af den enkelte sag vurderes, at klageren ikke har en
rimelig grund til at føre klagesagen.
2.1.2.7. Civilstyrelsens afslag på
retshjælp vil i overensstemmelse med de almindelige
forvaltningsretlige principper kunne genoptages, hvis der efter
afgørelsen fremkommer nye, væsentlige oplysninger.
Det forudsættes i den
forbindelse med lovforslaget, at der i tilfælde, hvor der er
givet afslag på retshjælp under henvisning til, at
klageren ikke har en rimelig grund til at føre klagesagen,
vil skulle meddeles retshjælp, hvis det internationale
klageorgan senere i forbindelse med sagens afgørelse
måtte finde, at Danmark har krænket klagerens
rettigheder efter den pågældende konvention. Det
anførte gælder også, hvis Civilstyrelsen
tidligere har vurderet, at sagen faldt ind under en af de
tilfældegrupper, hvor der i almindelighed ikke vil skulle
tildeles retshjælp, jf. ovenfor under pkt.
2.1.2.5.1-2.1.2.5.3, eller hvis det ud fra en konkret vurdering af
den enkelte sag blev vurderet, at klageren ikke havde rimelig grund
til at føre klagesagen, jf. pkt. 2.1.2.6.
2.1.2.8. Lovforslaget omhandler alene
betingelserne for at yde retshjælp i klagesager ved
internationale klageorganer. Derimod regulerer lovforslaget ikke
betingelserne for at klage til de internationale klageorganer.
Personer, der ønsker at
indbringe Danmark for internationale klageorganer, vil
således i samme omfang som hidtil have mulighed for at
indgive en sådan klage og dermed få klage?o?rganets
vurdering af sagen. Lovforslaget har dog den betydning, at den
danske stat ikke længere vil skulle betale klagers udgifter
til at føre klagesager, som der ikke er rimelig grund til at
føre.
2.1.2.9. Efter den gældende
retshjælpslovs § 3 kan der, når særlige
grunde taler derfor, ydes retshjælp, selv om betingelserne i
§ 2, stk. 1, ikke er opfyldt. Foreligger der særlige
grunde, vil bestemmelsen kunne benyttes til at yde retshjælp
til fysiske eller juridiske personer, selv om det internationale
klageorgan (endnu) ikke har anmodet om den danske regerings retlige
bemærkninger til klagen. Der henvises til pkt. 2.1.1 om
gældende ret.
Det foreslås, at der ikke
længere vil kunne ydes retshjælp, når
klageorganet (endnu) ikke har anmodet regeringen om retlige
bemærkninger til klagen.
Indførelsen af det
yderligere kriterium om, at klageren skal have rimelig grund til at
føre klagesagen, indebærer, at der efter
Justitsministeriets opfattelse ikke er grundlag for at bevare
adgangen til at yde retshjælp i de omhandlede
tilfælde.
I tilfælde, hvor klageorganet
- eventuelt på et senere tidspunkt - anmoder regeringen om
retlige bemærkninger, forudsættes det - i
overensstemmelse med den gældende ordning - at
retshjælp også fremover gives med tilbagevirkende
kraft, sådan at retshjælpen f.eks. også
dækker de udgifter, som klageren allerede har haft, inden
klageorganet anmoder regeringen om bemærkninger. Der henvises
til pkt. 2.1.1 om gældende ret.
Når der foreligger
særlige grunde, vil bestemmelsen i den gældende
retshjælpslovs § 3 endvidere kunne benyttes til at yde
retshjælp til en juridisk person eller gruppe af personer,
der er klageberettigede i henhold til den pågældende
konventions bestemmelser.
Det foreslås, at der
også fremover kan ydes retshjælp til en juridisk person
eller grupper af personer, der er klageberettigede efter
konventionen.
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør der for juridiske personer fortsat ikke
være adgang til retshjælp efter samme betingelser som
fysiske personer, navnlig henset til, at der for juridiske personer
ofte ikke er det samme behov for retshjælp som for fysiske
personer.
Det foreslås således,
at det - udover de betingelser, som foreslås for
retshjælp til fysiske personer (at klageorganet skal have
anmodet regeringen om bemærkninger, og at der skal være
rimelig grund til at føre klagesagen) - skal være en
forudsætning for at yde retshjælp til juridiske
personer, at særlige grunde taler derfor.
Den foreslåede ordning
indebærer, at ansøgninger fra juridiske personer om
retshjælp efter § 3 også fremover som udgangspunkt
vil skulle behandles på samme måde som ved
ansøgninger om fri proces, jf. retsplejelovens § 329.
Praksis i sager om fri proces i henhold til de særlige
grunde, der er anført i § 329, forudsættes
således fulgt.
2.1.2.10. Den foreslåede ordning
indebærer i forhold til sagsoplysning, at Civilstyrelsen som
udgangspunkt vil skulle træffe afgørelse om, hvorvidt
der kan ydes retshjælp (til såvel en fysisk som en
juridisk person), på baggrund af de oplysninger, der
fremgår af klagers ansøgning om retshjælp.
I tilfælde, hvor klagers
ansøgning ikke indeholder de tilstrækkelige
oplysninger, forudsættes det, at Civilstyrelsen som
udgangspunkt anmoder klageren om de fornødne oplysninger,
som klageren er i besiddelse af. Hvis klageren herefter ikke
meddeler Civilstyrelsen de ønskede oplysninger, vil
Civilstyrelsen kunne træffe afgørelse på det
foreliggende grundlag. Hvis der er tvivl om, hvorvidt oplysninger
fra klageren er korrekte, eller der er behov for oplysninger om
sagen, som klageren ikke er i besiddelse af, vil Civilstyrelsen
kunne indhente sådanne oplysninger fra den relevante
myndighed - f.eks. en afgørelse fra domstolene eller
Flygt?nin?g?e?nævnet. Det er derimod ikke hensigten, at
Civilstyrelsen skal anmode den, der har truffet afgørelse i
sagen, om en udtalelse.
2.2. Indførelse af klageadgang til
Procesbevillingsnævnet
2.2.1. Gældende ret
Civilstyrelsens afgørelser
efter retshjælpsloven kan ikke påklages til anden
myndighed, men kan i overensstemmelse med de almindelige regler
herom indbringes for domstolene, jf. grundlovens § 63, ligesom
Civilstyrelsens afgørelser kan indbringes for Folketingets
Ombudsmand efter de almindelige regler herom.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Efter den gældende
retshjælpsordning har klager retskrav på
retshjælp, hvis regeringen anmodes om retlige
bemærk?nin?g?er til klagen.
Den med lovforslaget
foreslåede ordning indebærer, at Civilstyrelsen
fremover vil skulle foretage en vurdering af, hvorvidt klageren har
rimelig grund til at føre klagesagen, jf. nærmere
herom pkt. 2.1.2.5-2.1.2.7. Indførelsen af et sådant
kriterium for tildeling af retshjælp medfører efter
Justitsministeriets opfattelse behov for, at der samtidig
indføres klageadgang til en uafhængig instans. Det
foreslås derfor, at der indføres klageadgang til
Procesbevillingsnævnet, jf. lovforslagets § 1, nr. 3
(den foreslåede nye § 4 a i
retshjælps?lo?v?en).
Ordningen kommer herefter til at
svare til den, der gælder for afgørelser om fri
proces, der træffes af Civilstyrelsen med klageadgang til
Procesbevillingsnævnet, jf. retspleje?lo?v?ens §§
328 og 329. Det bemærkes, at retsplejelovens § 328
indeholder et lignende kriterium om, at ansøgeren skal have
rimelig grund til at føre proces.
Som konsekvens af den
foreslåede klageadgang til Procesbevillingsnævnet
indeholder lovforslaget i § 2 en konsekvensændring af
retsplejelovens § 22, som indeholder en angivelse af de sager,
der behandles af Procesbevillings?næv?n?et.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det skønnes samlet set, at
forslaget vil kunne medføre m?i?n??d?r?eudgifter for
staten.
Forslaget forventes at
indebære, at der fremover vil blive udbetalt retshjælp
i en mindre andel af sagerne, end det er tilfældet efter de
gældende regler. Dermed vil forslaget - afhængig af
antallet af ansøgninger om retshjælp - kunne
medføre mindreudgifter til retshjælp.
Indførelse af et kriterium
om rimelig grund til at føre klagesagen indebærer, at
Civilstyrelsen som første instans frem?o?ver vil skulle
foretage en mere omfattende sagsoplysning og vurdering, end det er
tilfældet efter det hidtidige kriterium om, at det
internationale klageorgan skal have anmodet regeringen om retlige
bemærkninger. Dette vil medføre et øget
ressourceforbrug i Civilstyrelsen. Forslaget om at indføre
klageadgang til Procesbevillingsnævnet i forhold til
Civilstyrelsens afgørelser om afslag på
retshjælp vil endvidere medføre et øget
ressourceforbrug til klagesagsbehandling i
Procesbevillingsnævnet.
Forslaget vil have mindre
administrative konsekvenser for staten, idet der som nævnt
ovenfor vil skulle foretages en mere omfattende sagsbehandling i
Civilstyrelsen samt indføres en ny klagesagsbehandling i
Procesbevillingsnævnet.
Forslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og
kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Det må forventes, at der
fremover vil blive udbetalt retshjælp i en mindre andel af
sagerne, end det er tilfældet efter de gældende regler.
Dette vil kunne indebære et vist indtægtstab hos de
advokater, der repræsenterer borgere i forbindelse med
klagesager ved internationale klageorganer, herunder navnlig
FN-komitéerne.
Lovforslaget vurderes dog ikke at
have erhvervsøkonomiske konsekvenser af betydning for
advokatbranchen som sådan.
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgere af betydning.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 6. november 2015 til den 4. december 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty
International, Børnerådet, Børns Vilkår,
Cepos, Civilstyrelsen, Dansk Flygtningehjælp, Danske
Advokater, Danske Handicaporganisationer, Datatil?s?y?net, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Det Centrale Handica?pråd, DIGNITY -
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscenteret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, FAU -
Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Flygtningenævnet, FN-forbundet, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Gadejuristen, Institut for Menneskerettigheder,
International Rehabilitation Center for Torture Victims, Justitia,
Kraka, Kvinderådet, KVINFO, Københavns
Retshjælp, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, LBGT
Danmark, Ligebehandlingsnævnet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Procesbevillingsnævnet, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsman?den på Færøerne, Rigspolitiet,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, Samarbejdsgruppen om
Børnekonventi?o?n?en, samtlige byretter, SOS mod Racisme,
Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret, Ægteskab Uden
Grænser, Ældreforum, Østre Landsret og
Århus Retshjælp.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vil samlet set kunne
medføre mindreudgifter for staten. | Forslaget vil kunne medføre
øgede udgifter til sagsbehandling i Civilstyrelsen og
Procesbevillingsnævnet. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget vil have mindre administrative
konsekvenser for staten. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen af betydning | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende
retshjælpslovs § 2, stk. 1, er det alene en betingelse
for at få retshjælp, at det internationale klage?o?rgan
har anmodet den danske regering om retlige bemærkninger til
klagen.
Det foreslås, at § 2
ændres således, at klageren fremover også skal
have en rimelig grund til at føre klagesagen.
Ændringen i
retshjælpslovens § 2 indebærer således, at
det eksisterende kriterium for tildeling af retshjælp -
hvorefter retshjælp ydes i sager, hvor regeringen er anmodet
om retlige bemærkninger - suppleres med et yderligere
kriterium om, at klager skal have rimelig grund til at føre
klagesagen. Civilstyrelsen vil således fremover ved
behandling af en ansøgning om retshjælp skulle
vurdere, om klageren i den enkelte sag har rimelig grund til at
føre klagesagen.
For at kriteriet "rimelig grund"
vil være opfyldt, kræves i første række,
at klagebetingelserne for indgivelse af klage til det
pågældende internationale klageorgan er opfyldt. Der
vil således skulle meddeles afslag på retshjælp,
hvis et eller flere af klageorganets klagebetingelser ikke er
opfyldt. Hvis klager f.eks. ikke har udtømt de nationale
retsmidler, vil der derfor skulle gives afslag på
retshjælp, selv om det internationale klageorgan har anmodet
regeringen om retlige bemærkninger i klagesagen.
Ud over, at betingelserne for at
klage til det internationale klageorgan skal være opfyldt,
indebærer kriteriet "rimelig grund" endvidere, at der skal
foreligge en rimelig udsigt til, at der foreligger en
krænkelse af den omhandlede konvention.
Om dette krav er opfyldt, beror
nærmere på klagens genstand og de anbringender, der
gøres gældende til støtte for klagen.
Udgangspunktet efter de
foreslåede regler vil være, at når et klageorgan
anmoder regeringen om retlige bemærkninger i et
tilfælde, hvor klagebetingelserne må anses for opfyldt,
vil det være et udtryk for, at klager har rimelig grund til
at føre klagesagen.
Der findes imidlertid en
række tilfældegrupper, hvor der - uanset en anmodning
om retlige bemærkninger - i almindelighed ikke vil være
rimelig grund til at føre sagen.
For det første vil der i
klagesager, som alene eller hoved?s?a?g?eligt vedrører
spørgsmål om de danske myndigheders bevi?s?vurdering,
efter den foreslåede ordning i almindelighed ikke skulle
tildeles retshjælp.
Det følger således af
praksis fra de internationale klage?o?r?g?aner, at de nationale
myndigheder er bedre egnet end klage?o?rganerne til at
bedømme de beviser (f.eks. parts- og vidneforklaringer), der
fremføres under en sag.
Et større antal af de sager,
som er indgivet mod Danmark ved FN-komitéerne - men derimod
ikke sager mod Danmark ved EMD - vedrører
grundlæggende spørgsmålet om, hvorvidt en afvist
asylansøgers forklaring om sit asylmotiv er troværdig.
Det foreslåede kriterium om, at klager skal have rimelig
grund til at føre klagesagen, forudsættes
således at indebære, at der i almindelighed ikke
længere ydes retshjælp i disse sager.
Dette gælder også,
selvom det gøres gældende over for klageorganet, at
der burde være foretaget en torturundersøgelse af
klageren eller en ægthedsvurdering af dokumenter mv. i
forbindelse med de danske udlændingemyndigheders behandling
af sagen. Sådanne undersøgelser er ofte ikke
foretaget, idet udlændingemyndighederne på baggrund af
de oplysninger, der allerede findes i sagen, har fundet
asyl?an?søg?e?ren utroværdig eller fundet, at
undersøgelserne ikke har betydning for, om ansøgeren
har et (u)troværdigt asylmotiv. Denne
troværdighedsvurdering er danske udlændingemyndigheder
som anført bedre egnet end FN-komitéerne til at
foretage.
For det andet vil klagesager, som
må anses for misbrug af klageadgangen, f.eks. fordi en person
klager på baggrund af åbenbart urigtige oplysninger om
sagen, retstilstanden i Danmark eller forholdene i øvrigt,
ikke kunne begrunde retshjælp.
Som et eksempel herpå kan
nævnes en person, der klager over en frihedsberøvelse
foretaget af politiet, og i den forbindelse - i strid med sandheden
- oplyser, at politiets frihedsberøvelse ikke har
været forelagt en dommer.
For det tredje vil der i
almindelighed ikke skulle udbetales retshjælp i klagesager,
hvor sagsgenstanden reelt ikke angår et forhold, som
vedrører Danmarks forpligtelser efter den
pågældende konvention.
Som eksempel kan nævnes
tilfælde, hvor en afvist kvindelig asylansøger
indgiver en klage til FN's Kvindekomité uden reelt at have
et kønsspecifikt asylmotiv. En kvinde, der f.eks.
søger asyl med henvisning til generelt dårlige sociale
og økonomiske forhold for kvinder i det land, hun kommer
fra, vil ikke have et kønsspecifikt asylmotiv og vil derfor
på denne baggrund ikke have ret til at få sin sag
behandlet af komitéen.
Som et andet eksempel kan
nævnes den situation, hvor en dansk mor indgiver en klage til
Kvindekomitéen over, at det er faren til barnet, som har
fået forældremyndigheden, og i den forbindelse
gør gældende, at hun er blevet diskrimineret som
kvinde, fordi hun ikke har fået forældremyndigheden.
Sagsgenstanden er således reelt, hvem af forældrene
(mand som kvinde), der er bedst egnet til at have
forældremyndigheden over barnet, og ikke - som det er gjort
gældende - spørgsmålet om, hvorvidt
myndighederne har diskrimineret klageren, fordi hun er kvinde.
De nævnte
tilfældegrupper udgør ikke en udtømmende
opregning af de tilfælde, hvor der ikke vil skulle tildeles
retshjælp. Der vil således kunne forekomme andre
tilfælde, hvor det ud fra en konkret vurdering af den enkelte
sag vurderes, at klageren ikke har en rimelig grund til at
føre klagesagen.
Civilstyrelsens afslag på
retshjælp vil i overensstemmelse med de almindelige
forvaltningsretlige principper kunne genoptages, hvis der efter
afgørelsen fremkommer nye, væsentlige oplysninger.
Det forudsættes i den
forbindelse med lovforslaget, at der i tilfælde, hvor der er
givet afslag på retshjælp under henvisning til, at
klageren ikke har en rimelig grund til at føre klagesagen,
vil skulle meddeles retshjælp, hvis det internationale
klageorgan senere i forbindelse med sagens afgørelse
måtte finde, at Danmark har krænket klagerens
rettigheder efter den pågældende konvention. Det
anførte gælder også, hvis Civilstyrelsen
tidligere har vurderet, at sagen faldt ind under en af de
tilfældegrupper, hvor der i almindelighed ikke vil skulle
tildeles retshjælp, eller hvis det ud fra en konkret
vurdering af den enkelte sag blev vurderet, at klageren ikke havde
rimelig grund til at føre klagesagen.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1.2.5-2.1.2.7 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter retshjælpslovens §
3 kan der, når særlige grunde taler derfor, ydes
retshjælp, selv om betingelserne i § 2, stk. 1, ikke er
opfyldt. Dette gælder navnlig i sager, som er af principiel
karakter eller af almindelig offentlig interesse, eller som har
væsentlig betydning for ansøgerens sociale eller
erhvervsmæssige situation.
Bestemmelsen i § 3 vil bl.a.
kunne anvendes i tilfælde, hvor det ikke er fysiske personer,
der ønsker at klage til et internationalt klageorgan.
Når der foreligger særlige grunde, vil bestemmelsen
således kunne benyttes til at yde retshjælp til en
juridisk person eller en gruppe af personer, der er klageberettiget
i henhold til den pågældende konventions
bestemmelser.
Når der foreligger
særlige grunde, vil bestemmelsen endvidere kunne benyttes til
at yde retshjælp til fysiske eller juri?d?iske personer, selv
om det internationale klageorgan (endnu) ikke har anmodet om den
danske regerings bemærknin?g?er til klagen.
Det foreslås, at
retshjælpslovens § 3 ændres, således at
justitsministeren, når særlige grunde taler derfor, og
de i § 2, stk. 1, anførte betingelser er opfyldt, kan
yde retshjælp til juridiske personer.
Den foreslåede ændring
af § 3 indebærer, at fysiske personer ikke længere
vil kunne meddeles retshjælp efter bestemmelsen. Fysiske
personer vil fremover alene kunne ydes retshjælp, hvis
betingelserne i retshjælpslovens § 2, stk. 1,
sådan som denne er affattet efter lovforslagets § 1, nr.
1, er opfyldt. Den hidtidige mulighed for at yde retshjælp i
tilfælde, hvor klageorganet (endnu) ikke har anmodet
regeringen om retlige bemærkninger, afskaffes således
med den foreslåede bestemmelse. Det bemærkes dog, at
retshjælpen fortsat vil skulle ydes med tilbagevirkende
kraft, sådan at retshjælpen f.eks. også
dækker de udgifter, klageren allerede har haft, inden
klageorganet anmoder regeringen om bemærkninger.
På samme måde
indebærer den foreslåede ændring af § 3, at
der ikke længere vil kunne ydes retshjælp til juridiske
perso?n?er, når klageorganet (endnu) ikke har anmodet
regeringen om retlige bemærknin?g?er til klagen.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer desuden, at juridiske personer alene vil kunne ydes
retshjælp, hvis særlige grunde taler derfor. Uanset den
ændrede ordlyd svarer dette til, hvad der følger af
den gældende § 3. Der vil f.eks. kunne foreligge
særlige grunde, hvis klagen er af principiel karakter.
Ansøgninger fra juridiske
personer om retshjælp efter § 3 vil således
også fremover skulle behandles på samme måde som
ved ansøgninger om fri proces, jf. retsplejelovens §
329. Praksis i sager om fri proces i henhold til de særlige
grunde, der er anført i § 329, forudsættes
således fulgt.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1.2.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Civilstyrelsens afgørelser
om retshjælp kan efter den gæl?d?ende ordning ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der indsættes en § 4 a i
retshjælpsloven om klageadgang til
Procesbevillingsnævnet. Bestemmelsen indebærer, at
afslag på retshjælp efter loven kan påklages til
Procesbevillingsnævnet inden 4 uger efter, at
ansøgeren har fået meddelelse om afslaget.
Civilstyrelsens afslag på
retshjælp vil skulle oplyse om klageadgangen og klagefristen.
Der foreslås ikke nogen lovregel om behandling af klager, der
indgives for sent, men Procesbevillingsnævnet vil efter
almindelige principper om klagefrister kunne behandle en klage, der
indgives for sent, hvis forsinkelsen er undskyldelig. En
forsinkelse kan navnlig være undskyldelig, hvis der ikke er
givet behørig klagevejledning.
Klageadgangen til
Procesbevillingsnævnet omfatter alene Civilstyrelsens afslag
på retshjælp, herunder tilbagekaldelse af tidligere
meddelt tilsagn om retshjælp. Der vil således ikke
kunne klages over Civilstyrelsens fastsættelse af det
beløb, som tildeles i retshjælp.
Til §
2
Retsplejelovens § 22
indeholder en angivelse af de sager, der behandles af
Procesbevillingsnævnet. Lovforslagets § 2
indebærer en konsekvensændring af § 22, stk. 2,
som følge af, at det foreslås, at
Procesbevillingsnævnet fremover skal være klageinstans
for så vidt angår Civilstyrelsens afslag på
retshjælp.
Til §
3
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. april 2016, jf. stk. 1.
Stk. 2
fastslår, at loven ikke finder anvendelse på
ansøgnin?g?er om retshjælp indgivet til Civilstyrelsen
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Ved afgørelsen af, om en ansøgning er
indgivet til Civilstyrelsen før lovens ikrafttræden,
vil tidspunktet for Civilstyrelsens modtagelse af
ansøgningen være afgørende.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Det følger af stk. 1, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
I stk. 2 fastsættes det, at
lovens § 1 (som vedrører ændringer i
retshjælpsloven) ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændrin?g?er, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger. Det bemærkes, at
retsplejen på Færøerne og i Grønland er
reguleret ved henholdsvis den færøske retsplejelov og
retsplejeloven for Grønland. På den baggrund vil
lovens § 2 (som ve?d?rører ændring af
retsplejeloven) ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 940 af 20. december 1999 om
retshjælp til indgi?v?else og førelse af klagesager
for internationale klage?orga??n?er i henhold til
menneskerettighedskonventioner foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
Justitsministeren yder efter ansøgning retshjælpen til
den person, der har klaget, såfremt det internationale
klage?o?rgan har anmodet om den danske regerings retlige
bemærkninger til klagen. | | 1. I § 2, stk. 1, indsættes efter
»såfremt«: »der skønnes at
være rimelig grund til at føre klagesagen,
og«. | Stk. 2.
--- | | | | | | § 3.
Justitsministeren kan, når særlige grunde taler derfor,
yde retshjælp, selv om betingelserne i § 2, stk. 1, ikke
er opfyldt. Dette gælder navnlig i sager, som er af
principiel karakter eller af almindelig offentlig interesse, eller
som har væsentlig betydning for ansøgerens sociale
eller erhvervsmæssige situation. | | 2. § 3 affattes således: »§ 3.
Justitsministeren kan, når særlige grunde taler derfor,
og de i § 2, stk. 1, anførte betingelser er opfyldt,
yde retshjælp til juridiske personer.« | | | | | | 3. Efter
§ 4 indsættes: »§ 4 a.
Meddeles der afslag på retshjælp efter denne lov, kan
afslaget påklages til Procesbevillingsnævnet inden 4
uger efter, at ansøgeren har fået meddelelse om
afslaget.« | | | | | | § 2 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1255 af 16. november 2015, foretages
følgende ændring: | | | | § 22.
--- | | | Stk. 2.
Procesbevillingsnævnet behandler endvidere klager over afslag
på fri proces efter regler i denne lov. | | 1. I § 22, stk. 2, indsættes efter
»denne lov«: »og afslag på retshjælp
efter lov om retshjælp til indgivelse og førelse af
klagesager for internationale klageorganer i henhold til
menneskerettighedskonventioner.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2016. | | | Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på ansøgninger om
retshjælp indgivet før lovens ikrafttræden. For
sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende
regler anvendelse. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | Stk. 2. § 1
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger. |
|