Skriftlig fremsættelse (16. december
2015)
Justitsministeren
(Søren Pind):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
retshjælp til indgivelse og førelse af klagesager for
internationale klageorganer i henhold til
menneskerettighedskonventioner og retsplejeloven (Ændring af
betingelserne for retshjælp og indførelse af
klageadgang til Procesbevillingsnævnet)
(Lovforslag nr. L 97)
Der er sket en
stigning i antallet af klagesager, som bliver rejst uden rimelig
grund ved internationale klageorganer. Ofte er der tale om, at
afviste asylansøgere uden rimelig grund indgiver klage til
en FN-komité.
Danmark yder
som et af de få lande i verden økonomisk hjælp
(såkaldt retshjælp) til personer, der klager over
Danmark til internationale klageorganer.
Retshjælpen ydes efter lov nr. 940 af 20. december 1999 om
retshjælp til indgivelse og førelse af klagesager for
internationale klageorganer i henhold til
menneskerettighedskonventioner (retshjælpsloven).
Retshjælpen omfatter navnlig betaling af advokatudgifter.
Betingelsen for, at en person kan opnå retshjælp, er
alene, at klageorganet anmoder den danske regering om
såkaldte retlige bemærkninger til sagen.
Retshjælpsordningen bygger på den forudsætning,
at de internationale klageorganer - forinden regeringen anmodes om
bemærkninger - nærmere overvejer klagens genstand, og
om klagebetingelserne er opfyldt, således at en anmodning om
retlige bemærkninger i almindelighed kan tages som udtryk
for, at klageren har en rimelig grund til at føre
klagesagen.
De senere
års praksis fra de internationale klageorganer viser
imidlertid, at denne forudsætning ikke kan lægges til
grund, for så vidt angår klagesager ved
FN-komitéerne.
I
modsætning til de forudsætninger, som lå til
grund for retshjælpsordningen, har FN-komitéerne i
praksis vist sig at være tilbageholdende med af egen drift at
afvise klager, som ikke opfylder klagebetingelserne, eller som der
i øvrigt ikke i henhold til FN-komitéernes egne
procesreglementer er grundlag for at optage til behandling i
komitéerne. Der er således en række eksempler
på sager, hvor den danske regering af en FN-komité er
blevet anmodet om retlige bemærkninger, selvom det synes
klart, at sagen ikke skulle have været optaget til behandling
i komitéen.
Dette
indebærer, at klagere i en række tilfælde
får godtgjort udgifterne forbundet med at føre sager
ved FN-komitéerne, som der ikke er rimelig grund til at
føre. Dette er i sig selv uhensigtsmæssigt.
Hertil kommer,
at retshjælpsordningen i sin nuværende udformning og i
kombination med komitéernes praksis tilskynder afviste
asylansøgere til at anvende komitéerne som en
almindelig ankeinstans i forhold til danske myndigheders
afgørelse i sagen (som ofte vil være prøvet i
flere instanser). Det er hverken formålet med de individuelle
klageadgange eller retshjælpsordningen. Der er samtidig
risiko for, at retshjælpsordningen herved
understøtter, at FN-komitéerne bruges som en vej til
uden rimelig grund at undgå at efterkomme de danske
myndigheders endelige afgørelse i sagen, idet den danske
regering i de fleste sager anmodes om ikke at udsende klageren
eller klagerne af Danmark, så længe vedkommendes sag
behandles ved klageorganet.
Der vurderes
på denne baggrund at være behov for at ændre
reglerne om retshjælp med henblik på at sikre, at der
kun ydes retshjælp i sager, som der er rimelig grund til at
føre.
Det
foreslås med lovforslaget, at det gældende kriterium -
hvorefter retshjælp ydes i sager, hvor regeringen er
anmo?d?et om retlige bemærkninger - suppleres med et
yderligere kriterium om, at klager har rimelig grund til at
føre klagesagen.
Ændringen indebærer, at der alene vil kunne ydes
retshjælp, hvis klager har en rimelig grund til at
føre sagen, hvilket også er en betingelse for at
få fri proces ved de danske domstole.
Det
foreslås videreført, at det skal være
Civilstyrelsen, der som første instans skal træffe
afgørelse i sagerne, og dermed vurdere, om det nye kriterium
er opfyldt. Som nyt element i ordningen foreslås der
indført en klageadgang til Procesbevillingsnævnet,
således at afslag på retshjælp vil kunne
indbringes for en uafhængig instans.
Den
foreslåede lovændring omfatter alle internationale
individuelle klageadgange, som Danmark har tiltrådt, dvs. Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD), FN's
Menneskerettighedskomité (CCPR), FN's
Racediskriminationskomité (CERD), FN's Torturkomité
(CAT), FN's Kvindekomité (CEDAW), FN's Handicapkomité
(CRPD) og FN's Børnekomité (CRC). Lovændringen
forventes dog alene at få betydning for retshjælp i
klagesager ved FN-komitéerne, idet EMD følger en
anden praksis end FN-komitéerne i forhold til at
forhåndsvurdere og afvise sager. Klagesa?g?er, som der ikke
er rimelig grund til at føre, afvises således af EMD,
uden at regeringen anmodes om retlige bemærkninger i
overensstemmelse med de forudsætninger, der ligger til grund
for retshjælpsordningen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.