Fremsat den 16. december 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
(Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger
i 2016)
§ 1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 3, indsættes som
4. pkt.:
»For ejerboliger, jf. vurderingslovens §
1, udgør reguleringsprocenten 0 pct. i 2016.«
§ 2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni
2013, som ændret senest ved § 14 i lov nr. 1000 af 30.
august 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 24, stk. 7, indsættes som
3. pkt.:
»Ved opgørelsen af efterreguleringen
af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2016
fastsættes det endelige beskatningsgrundlag på baggrund
af de afgiftspligtige grundværdier, som en reguleringsprocent
i henhold til § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat
på 6,6 pct. i 2016 efter Skatteministeriets skøn ville
have medført.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. En
nedsættelse af grundskylden for en ejendom for
skatteåret 2016, der er en følge af denne lovs §
1, nr. 1, foretages ved afkortning af den eller de
opkrævninger af ejendomsskat, der forfalder til betaling den
1. juli 2016 eller senere. Er der tale om mere end en rate,
fordeles nedsættelsen ligeligt på alle raterne. Kan
nedsættelsen ikke fuldt ud ske ved afkortning, udbetales den
overskydende del af nedsættelsen den 1. oktober 2016 til
ejendommens ejer, jf. § 29, stk. 1, i lov om kommunal
ejendomsskat. Udbetales den overskydende del af nedsættelsen
ikke senest den 1. oktober 2016, har den skattepligtige fra denne
dato krav på en rente i henhold til § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti har den 19. november 2015 i
forbindelse med aftale om finanslov for 2016 indgået en
aftale om at fastfryse beskatningsgrundlaget for grundskylden for
ejerboliger fra 2015 til 2016.
Boligejere vil dermed som udgangspunkt betale
det samme i grundskyld i 2016 i kroner og øre, som de gjorde
i 2015. Der er afsat 570 mio. kr. i 2016 efter tilbageløb og
adfærd til formålet.
Regeringen arbejder desuden på at
udvikle et nyt ejendomsvurderingssystem. Det nye
ejendomsvurderingssystem skal gøre
ejendomsvurderingerne mere retvisende og derved genskabe tilliden
til ejendomsvurderingssystemet og styrke borgernes
retssikkerhed.
Folketingets partier vil primo 2016 blive
indkaldt til politiske forhandlinger om rammerne for indretningen
af det fremtidige ejendomsvurderingssystem. I forbindelse med
forhandlingerne vil overgangen fra det nuværende
ejendomsbeskatningssystem til det nye
ejendomsbeskatningssystem baseret på nye ejendomsvurderinger
blive fastlagt.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Som led i skattestoppet blev der fra og med
2003 indført en stigningsbegrænsning for den
afgiftspligtige grundværdi, en reguleringsprocent, som danner
grundlag for opgørelsen af den enkelte boligejers betaling
af grundskyld. Derved sættes et loft over stigninger i
grundskyldsbetalingerne, der for 2016 indebærer, at
stigningen maksimalt kan udgøre 6,6 pct.
Formålet med dette lovforslag er at
gennemføre fastfrysningen af grundskylden for ejerboliger i
2016. Det foreslås med lovforslaget, at den afgiftspligtige
grundværdi for ejerboliger ikke skal stige fra 2015 til 2016,
dvs. at den såkaldte reguleringsprocent nedsættes fra
6,6 pct. til 0 pct. for disse ejendomme. Det betyder, at
ejerboligejerne som udgangspunkt skal betale det samme eller mindre
i grundskyld i kroner og øre end året før. Hvis
der sker væsentlige ændringer i ejendommens forhold,
eller grundskyldspromillen forhøjes, kan det dog betyde, at
skattebetalingen samlet set stiger.
Nedsættelsen af reguleringsprocenten kan
af tidsmæssige årsager ikke nå at blive indregnet
i betalingen af grundskyldens første rate i 2016, men vil i
stedet ske i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i
2. halvår 2016. Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet
i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2.
halvår 2016 eller udbetalt senest den 1. oktober 2016, vil
beløbet blive forrentet fra den dato efter de gældende
regler om forrentning af krav på tilbagebetaling af
ejendomsskat.
Det foreslås, at virkningen af
nedsættelsen af reguleringsprocenten, for så vidt
angår kommunale tilskuds- og udligningsbeløbene,
bliver neutraliseret i forbindelse med efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for 2016.
3. Lovforslagets
enkelte elementer
3.1. Gældende
ret
Det følger af lov om kommunal
ejendomsskat, at grundskyld betales med en af kommunalbestyrelsen
fastsat promillesats af det laveste beløb af henholdsvis den
aktuelle grundværdi med eventuelle fradrag og
grundskatteloftsværdien, jf. lovens § 1, stk. 2. Den
enkelte boligejers grundskyldsbetaling fremkommer som
grundskyldspromillen (skattesatsen) ganget med den afgiftspligtige
grundværdi (skattegrundlaget).
Grundskylden opkræves af kommunerne i to
eller flere lige store rater efter kommunalbestyrelsens
nærmere bestemmelse, jf. § 27, stk. 1, i lov om kommunal
ejendomsskat. Hvis der sker en ændring af skatteberegningen
m.v., som medfører, at boligejeren skal have tilbagebetalt
ejendomsskat, har boligejeren efter § 29, stk. 4, i lov om
kommunal ejendomsskat krav på rente i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil betaling
sker. Sker godtgørelsen i form af afkortning i det
skattebeløb, der skal erlægges ved
førstkommende opkrævning, beregnes renterne for tiden
til sidste rettidige betalingsdag ved denne opkrævning.
Fra og med 2003 blev der indført en
stigningsbegrænsning for grundskylden. Grundskatteloftet
fastsættes på baggrund af den værdi, som lå
til grund for det foregående års betaling af
grundskyld, forhøjet med en reguleringsprocent.
Reguleringsprocenten fastsættes af finansministeren med
tilslutning af Folketingets Finansudvalg som den skønnede
stigning i det samlede kommunale udskrivningsgrundlag for
skatteåret tillagt 3 pct., jf. § 1, stk. 3, i lov om
kommunal ejendomsskat. Reguleringsprocenten kan dog ikke overstige
7 pct. Derved sættes altså et loft over stigninger i
grundskyldsbetalingerne.
I tilfælde af væsentlige
ændringer for den konkrete ejendom, dvs. hvor der er sket
ændring af ejendommens areal, anvendelse eller planforhold,
vil der skulle foretages en ny vurdering af ejendommen baseret
på disse forhold, jf. vurderingslovens § 33, stk. 17 og
18. Reguleringsprocenten vil dog skulle indregnes, når
grundskatteloftet for disse ejendomme skal fastsættes. Dette
sker ud fra en vurdering af, hvad ejendommens værdi baseret
på de ændrede forhold ville have været i det
såkaldte basisår. Værdien i basisåret
fremskrives derefter til det aktuelle år med
reguleringsprocenterne i de mellemliggende år, når
loftet skal fastsættes. Der sker også en genberegning
af loftet ved bortfald af fradrag for forbedringer, jf. § 1,
stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat, og når der er sket
ændring af fritagelser for grundskyld, jf. § 1, stk. 6,
i lov om kommunal ejendomsskat.
Et flertal i Folketingets Finansudvalg har den
10. juli 2015 tiltrådt aktstykke nr. 147 (2014-15) fra
Finansministeriet, hvorved der ved beregning af loftet for
grundskyld for 2016 anvendes en skønnet stigning i det
kommunale udskrivningsgrundlag for 2015-2016 på 3,6 pct.
Reguleringsprocenten for 2016 udgør herefter 6,6 pct.
Hvorvidt den enkelte boligejers skattebetaling
stiger mere eller mindre end stigningen i den afgiftspligtige
grundværdi, afhænger endvidere af, om
grundskyldspromillen ændres. Det er kommunerne, der
fastlægger grundskyldspromillen. Grundskyldspromillen skal
udgøre mindst 16 og højst 34.
Kommunerne har senest den 15. oktober 2015
vedtaget deres budgetter for 2016 ud fra gældende regler. I
forbindelse med fastlæggelsen af budgetterne for 2016 har
kommunerne samlet set budgetteret med et diskretionært fald i
grundskylden på knap 49 mio. kr. Det dækker over en
stigning i grundskyldspromillen i en enkelt kommune på 0,34
og nedsættelser af grundskyldspromillen i andre kommuner
(svarende til en reduktion af grundskyldsprovenuet på 51 mio.
kr.).
De afgiftspligtige grundværdier
indgår i den kommunale udligningsordning. Ved den
foreløbige opgørelse af udligningen for et
tilskudsår indgår et skøn for de afgiftspligtige
grundværdier for tilskudsåret opgjort i maj i
året forud for tilskudsåret.
For de kommuner, der vælger at
budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og dertil
hørende statsgaranterede tilskuds- og
udligningsbeløb, sker der ikke efterfølgende
reguleringer heraf. For de kommuner, der vælger
selvbudgettering, foretages der i året 2 år efter
tilskudsåret en efterregulering af tilskuds- og
udligningsbeløbene på grundlag af en endelig
opgørelse af udskrivningsgrundlaget og de afgiftspligtige
grundværdier for tilskudsåret.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås at gennemføre en
fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi i 2016 for
ejerboliger. Dette indebærer, at reguleringsprocenten for
grundskatteloftet for 2016 for disse ejendomme nedsættes fra
6,6 pct. til 0 pct., således at den afgiftspligtige
grundværdi for 2015 videreføres til 2016.
Nedsættelsen af reguleringsprocenten til
0 betyder således, at ejerboligejerne som udgangspunkt skal
betale det samme eller mindre i grundskyld i kroner og øre
end året før, medmindre der sker væsentlige
ændringer i ejendommens forhold. I den ene kommune, som har
truffet diskretionær beslutning om at hæve
grundskyldspromillen, kan visse ejerboligejere dog opleve, at
skattebetalingen stiger.
Nedsættelsen er målrettet
ejerboliger, dvs. parcelhuse, rækkehuse, ejerlejligheder,
sommerhuse m.v., der efter vurderingslovens § 1 vurderes i
ulige år. Afgrænsningen af ejerboliger foretages
således på baggrund af den eksisterende sondring mellem
ejerbolig og andre ejendomme i vurderingsloven, som også er
afgørende for, om ejendommen skal vurderes i ulige år
(ejerboliger) eller lige år (andre ejendomme).
Fastfrysningen vil derfor ikke omfatte f.eks.
udlejnings- eller andelsejendomme, medmindre ejendommene vurderes i
ulige år. Disse ejendomme vil dog fortsat være omfattet
af den almindelige stigningsbegrænsning, som indebærer,
at den afgiftspligtige grundværdi højst kan stige med
6,6 pct. fra 2015 til 2016.
Det er af tidsmæssige grunde ikke
praktisk muligt at indregne nedsættelsen af
reguleringsprocenten for 2016 i opkrævningen af grundskyldens
første rate i 2016. Opkrævningen af første rate
vil derfor basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i
loftet på 6,6 pct. er indregnet. Det foreslås derfor,
at den fulde nedsættelse i stedet indregnes i forbindelse med
opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår 2016.
Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet
i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2.
halvår 2016 eller udbetalt senest den 1. oktober 2016,
foreslås det, at beløbet forrentes fra denne dato
efter de gældende regler om forrentning af krav på
tilbagebetaling af ejendomsskat, jf. § 29, stk. 4, i lov om
kommunal ejendomsskat. Det vil sige med renten i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint for hver påbegyndt måned fra og med 1.
oktober 2016 og indtil betaling sker.
For de kommuner, der har valgt
selvbudgettering i 2016, foreslås det, at virkningen af
forslaget vedrørende tilskuds- og udligningsbeløbene
bliver neutraliseret i forbindelse med efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for 2016.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Grundskyld af ejerboliger skønnes i
2015 at medføre et provenu på ca. 15,5 mia. kr. Efter
gældende regler skønnes et provenu i 2016 på ca.
16,25 mia. kr. ved en regulering af beregningsgrundlaget for den
kommunale grundskyld på 6,6 pct.
Forslaget om en fastfrysning af grundskylden
for ejerboliger skønnes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 755 mio. kr. i 2016. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at
udgøre ca. 570 mio. kr.
En fastfrysning af grundskylden i 2016 har
afledte, men aftagende provenumæssige konsekvenser de
efterfølgende år som følge af reglerne om
stigningsbegrænsning. Den varige virkning skønnes
på den baggrund til et mindreprovenu på ca. 75 mio. kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af lovforslaget | Mio. kr. (2016-niveau) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Varigt | Umiddelbart mindreprovenu | -755 | -675 | -560 | -485 | -445 | -100 | Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd | -570 | -510 | -425 | -365 | -335 | -75 |
|
Fastfrysning af grundskylden ventes i vidt
omfang kapitaliseret i grund- og ejendomspriser, særligt i og
omkring større byer. Den lavere grundskyld er til fordel for
nuværende boligejere. Nye boligejere får isoleret set
også en fordel af lavere grundskyld, men det opvejes af, at
de skal betale mere og evt. optage mere gæld, for at
købe de pågældende ejendomme. Det er
vurderingen, at fastfrysningen af grundskylden ikke forøger
arbejdsudbuddet.
Provenuet fra grundskylden tilfalder
kommunerne. De økonomiske konsekvenser for kommunerne i 2016
og frem vil indgå i drøftelserne om kommunernes
økonomi for 2017 i foråret 2016.
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
En fastfrysning af grundskylden vil
medføre, at der skal foretages en genberegning af
grundskylden, hvor reguleringsprocenten på 6,6 pct. er nedsat
til 0 pct., og at effekten heraf skal indregnes i forbindelse med
opkrævningen af ejendomsskatter for 2. halvår 2016.
For kommunerne skønnes der at
være administrative omkostninger til systemtilretninger,
genberegning af grundskyld, udsendelse af nye
ejendomsskattebilletter m.v. på ca. 7,8 mio. kr. Derudover
skønnes der at være administrative omkostninger til
betjening af borgere.
Derudover skønnes lovforslaget at
medføre engangsomkostninger til systemtilretninger i SKAT
på ca. 1,3 mio. kr.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer ikke
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er den 11. december
2015 sendt i høring med frist den 8. januar 2016 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, CEPOS, Cevea,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri,
Dansk Landbrugsrådgivning, Danske Advokater, Danske
Boligadvokater, Den Danske Landinspektørforening, DI,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, Grundejernes
Landsforening, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Parcelhusejernes Landsorganisation, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening, Vurderingsankenævnsforeningen,
Ældreboligrådet, Ældresagen.
12. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
et offentligt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 570 mio. kr. i 2016 og ca. 510 mio. kr. i 2017. Den
varige virkning skønnes til et mindreprovenu på ca. 75
mio. kr. (2016-niveau). Provenuet fra grundskylden tilfalder
kommunerne. For de kommuner, der har valgt selvbudgettering i 2016,
vil virkningen af forslaget vedrørende tilskuds- og
udligningsbeløbene blive neutraliseret i forbindelse med
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb i
2016. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | For kommunerne skønnes der at
være administrative omkostninger til systemtilretninger,
genberegning af grundskyld, udsendelse af nye
ejendomsskattebilletter m.v. på ca. 7,8 mio. kr. Derudover
skønnes der at være administrative omkostninger til
betjening af borgere. Derudover skønnes lovforslaget at
medføre engangsomkostninger til systemtilretninger i SKAT
på ca. 1,3 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Grundskatteloftet fastsættes på
baggrund af den værdi, som lå til grund for det
foregående års betaling af grundskyld, forhøjet
med en reguleringsprocent, jf. § 1, stk. 3, i lov om kommunal
ejendomsskat. Reguleringsprocenten for 2016 udgør 6,6
pct.
Det foreslås, at reguleringsprocent i
2016 nedsættes til 0 pct. for ejerboliger, således at
den afgiftspligtige grundværdi for 2015 videreføres
til 2016 for disse ejendomme. Dette indebærer en nominel
fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi i 2016 for
ejerboliger.
Fastfrysningen af den afgiftspligtige
grundværdi vil gælde for ejerboliger.
Afgrænsningen af ejerboliger sker i overensstemmelse med
sondringen mellem ejerboliger og andre ejendomme i vurderingslovens
§ 1. I henhold til vurderingslovens § 1 vurderes
ejerboliger i ulige år, mens andre ejendomme vurderes i lige
år.
I forbindelse med SKATs ejendomsvurderinger
inddeles ejendommene i benyttelseskoder. Ejerboligerne, der
vurderes i ulige år, er følgende, jf.
bekendtgørelse nr. 814 af 26. juni 2007, om hvilke af
landets faste ejendomme der vurderes i ulige år, og hvilke
der vurderes i lige år:
Benyttelseskode | Beskrivelse af de
omfattede ejendomme | 01 | Beboelse (ejendomme med mindre end 4
lejligheder) | 08 | Sommerhus | 11 | Kommunal beboelses- og forretningsejendom
(ejendomme til beboelse med mindre end 4 lejligheder) | 21 | Etageejerlejlighed med 1 lejlighed | 26 | Ejerlejlighed i lav bebyggelse | 27 | Ejerlejlighed i rækkehus | 29 | Anden ejerlejlighed på fremmed grund
(ejerlejligheder til beboelse i etageejendomme) | 41 | Beboelse på fremmed grund (ejendomme
med mindre end 4 lejligheder) | 48 | Sommerhus (kolonihavehus) på fremmed
grund. |
|
Fastfrysningen vil derfor ikke omfatte f.eks.
udlejnings- eller andelsejendomme, medmindre ejendommene er
omfattet af en af ovenstående benyttelseskoder. Hvis f.eks.
en udlejnings- eller andelsejendom er opdelt i ejerlejligheder, vil
de enkelte ejerlejligheder desuden kunne være omfattet af
benyttelseskode 21, 26 eller 27, og dermed være omfattet af
fastfrysningen.
Det er alene reguleringen af grundskatteloftet
på 6,6 pct. i 2016, der aflyses. Grundskyldspromillen
fastfryses ikke. Ejerboligejere i den kommune, hvor
grundskyldspromillen stiger i 2016, jf. afsnit 3.1., vil derfor
kunne opleve en stigning i kroner og øre i
grundskyldsbetalingen.
Derudover vil ejerboligejerne kunne opleve en
stigning i den faktiske grundskyldsbetaling i 2016, hvis der bliver
tale om en højere afgiftspligtig grundværdi på
grund af væsentlige ændringer for den konkrete ejendom,
jf. § 1, stk. 4-6, i lov om kommunal ejendomsskat.
Det drejer sig bl.a. om nye grunde og grunde,
hvor der - som følge af ændringer af ejendommens
areal, anvendelse eller planforhold - foretages en ansættelse
efter vurderingslovens § 33, stk. 16-18, jf. stk. 4, grunde,
hvor fradrag for grundforbedringer bortfalder, jf. stk. 5, og
grunde, hvor der sker en ændring i en fritagelse for
grundskyld, jf. stk. 6. Nedsættelsen af reguleringen af
grundskatteloftet fra 6,6 pct. til 0 pct. vil dog også skulle
indregnes, når grundskatteloftet for disse ejendomme skal
fastsættes.
Til §
2
Kommunerne har senest den 15. oktober 2015
vedtaget deres budgetter for 2016. Til brug for kommunernes
budgetlægning har Social- og Indenrigsministeriet i juli 2015
udmeldt de statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb til
kommunerne. En af forudsætningerne for beregning af de
statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb for 2016 var
et skøn for de afgiftspligtige grundværdier, der blev
beregnet med en fremskrivningsprocent på 6,6. Denne
forudsætning har indgået i den enkelte kommunes
grundlag for at vælge mellem statsgaranti og selvbudgettering
for 2016.
Efterreguleringen af tilskud og udligning for
de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2016,
opgøres i juni 2018 og afregnes med kommunerne i de
første tre måneder af 2019. I henhold til § 30 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
fastsætter social- og indenrigsministeren regler om
opgørelse af kommunernes beskatningsniveauer,
beskatningsgrundlag, udskrivningsgrundlag og nettodrifts- og
anlægsudgifter.
Vedtages dette lovforslag, indebærer
det, at reguleringsprocenten for 2016 ændres fra 6,6 til 0
pct. Reguleringsprocenten på 0 pct. vil som udgangspunkt
indgå i grundlaget for efterreguleringen i 2018 af tilskud og
udligning for de kommuner, der har valgt selvbudgettering for
2016.
Det foreslås, at efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2016 i
stedet skal ske på baggrund af det beskatningsgrundlag, som
en reguleringsprocent på 6,6 pct. i 2016 skønnes at
ville have medført.
Forslaget indebærer, at virkningerne af
fastfrysningen af grundskylden for efterreguleringen af tilskud og
udligning til de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2016,
neutraliseres. Beregningen af tilskuds- og udligningsbeløb
for 2016 bliver således for alle kommuner baseret på en
reguleringsprocent på 6,6 pct., uanset om den enkelte kommune
har valgt selvbudgettering eller ej.
Neutraliseringen sker på baggrund af et
skøn foretaget af Skatteministeriet, da det ikke uden videre
systemmæssigt er muligt at opgøre det præcise
skattegrundlag baseret på en fiktiv reguleringsprocent
på 6,6 sammenholdt med de faktiske oplysninger, der
foreligger i 2018. Skønnet foretages umiddelbart inden
opgørelsen af efterregulering af tilskud og udligning i juni
2018.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Det er således
foreslået, at loven skal træde i kraft med det samme,
for at sikre at kommunerne og SKAT hurtigst muligt kan administrere
efter de foreslåede regler om fastfrysning af grundskylden og
indregning heraf i 2. halvår 2016.
Det foreslås i stk.
2, at fastfrysningen af grundskylden for ejerboliger har
virkning fra og med skatteåret 2016. Det indebærer, at
fastfrysningen får fuld effekt for 2016, og at der derfor
skal ske genberegning af grundskylden for hele 2016.
Det er af tidsmæssige grunde ikke
praktisk muligt at indregne nedsættelsen af
reguleringsprocenten for 2016 i opkrævningen af grundskyldens
første rate i 2016. Opkrævningen af første rate
vil derfor basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i
loftet på 6,6 pct. er indregnet.
Bestemmelsen indebærer, at de
ejerboligejere, som har betalt en for høj første
rate, skal have indregnet differencen. Det foreslås, at
differencen indregnes som en nedsættelse af de
efterfølgende opkrævninger af ejendomsskatter for 2.
halvår 2016.
Nedsættelsen skal svare til forskellen
mellem den grundskyld, der er betalt af den enkelte ejerboligejer i
1. halvår 2016, og den grundskyld, der ville være
blevet pålignet ejendommen i 1. halvår 2016 med en
reguleringsprocent på 0 pct. Nedsættelsen fordeles
ligeligt på de efterfølgende opkrævninger af
ejendomsskatter, der forfalder til betaling den 1. juli 2016 eller
senere. Der sker ikke en forrentning af nedsættelsen.
For at sikre mod den situation, hvor
nedsættelsen overstiger ejendomsskatterne for 2. halvår
2016, foreslås det, at den overskydende del af
nedsættelsen udbetales den 1. oktober 2016 til ejendommens
ejer på dette tidspunkt.
Udbetales den overskydende del af
nedsættelsen ikke senest den 1. oktober 2016, foreslås
det, at beløbet fra denne dato forrentes i henhold til
reglerne om forrentning af krav på tilbagebetaling af
ejendomsskatter, jf. § 29, stk. 4, i lov om kommunal
ejendomsskat. Det vil sige med renten i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint for hver påbegyndt måned fra og med 1.
oktober 2016 og indtil betaling sker.
Den foreslåede løsning svarer til
den fremgangsmåde, der har været anvendt i forbindelse
med indførelsen af grundskatteloftet fra skatteåret
2003 samt nedsættelserne af den amtskommunale
grundskyldspromille for landbrugsejendomme m.v. for
skatteårene 2005, 2006 og 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, foretages
følgende ændring: | | | | §
1. --- | | | Stk. 3.
Reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2, opgøres som den
skønnede stigning i det samlede kommunale
udskrivningsgrundlag for skatteåret tillagt 3 pct. Den
skønnede stigning for udskrivningsgrundlaget
fastsættes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg. Reguleringsprocenten kan højst
udgøre 7 pct. | | 1. I § 1, stk. 3, indsættes som 4. pkt.: »For ejerboliger, jf. vurderingslovens
§ 1, udgør reguleringsprocenten 0 pct. i
2016« | Stk.
4. --- | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret senest ved § 14 i lov nr. 1000 af
30. august 2015, foretages følgende ændring: | § 24.
--- Stk. 7. I
året to år efter tilskudsåret foretages en
opgørelse af efterreguleringsbeløb efter denne lov
for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Efterreguleringsbeløbene beregnes som forskellen mellem de
tilskud eller bidrag efter §§ 2, 7, 12, 13, 14 og 22, der
er afregnet i tilskudsåret, og de tilsvarende tilskud og
bidrag beregnet på grundlag af de endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag, udgiftsbehov og indbyggertal for
tilskudsåret. | | 1. I § 24, stk. 7, indsættes som 3. pkt.: »Ved opgørelsen af
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for
tilskudsåret 2016 fastsættes det endelige
beskatningsgrundlag på baggrund af de afgiftspligtige
grundværdier, som en reguleringsprocent i henhold til §
1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat på 6,6 pct. i 2016
efter Skatteministeriets skøn ville have
medført.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. En
nedsættelse af grundskylden for en ejendom for
skatteåret 2016, der er en følge af denne lovs §
1, nr. 1, foretages ved afkortning af den eller de
opkrævninger af ejendomsskat, der forfalder til betaling den
1. juli 2016 eller senere. Er der tale om mere end en rate,
fordeles nedsættelsen ligeligt på alle raterne. Kan
nedsættelsen ikke fuldt ud ske ved afkortning, udbetales den
overskydende del af nedsættelsen den 1. oktober 2016 til
ejendommens ejer, jf. § 29, stk. 1, i lov om kommunal
ejendomsskat. Udbetales den overskydende del af nedsættelsen
ikke senest den 1. oktober 2016, har den skattepligtige fra denne
dato krav på en rente i henhold til § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat. |
|