Skriftlig fremsættelse (16. december
2015)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for
ejerboliger i 2016)
(Lovforslag nr. L 96)
Lovforslaget
udmønter en del af finanslovsaftalen for 2016 mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti.
Det
foreslås at fastfryse grundskylden for ejerboliger i 2016.
Det betyder, at ejerboligejerne skal betale det samme eller mindre
i grundskyld i kroner og øre som året før. Hvis
der sker væsentlige ændringer i ejendommens forhold,
eller grundskyldspromillen forhøjes, kan det dog betyde, at
skattebetalingen samlet set stiger.
Fastfrysningen er målrettet
ejerboliger, dvs. parcelhuse, rækkehuse, ejerlejligheder,
sommerhuse m.v. Afgrænsningen af ejerboliger vil ske på
baggrund af den eksisterende sondring mellem ejerbolig og andre
ejendomme i vurderingsloven, som også er afgørende
for, om ejendommen skal vurderes i ulige år (ejerboliger)
eller lige år (andre ejendomme).
Fastfrysningen vil derfor ikke omfatte
f.eks. udlejnings- eller andelsejendomme, medmindre ejendommene
vurderes i ulige år. Disse ejendomme vil dog fortsat
være omfattet af den almindelige stigningsbegrænsning,
som indebærer, at den afgiftspligtige grundværdi
højst kan stige med 6,6 pct. fra 2015 til 2016.
Fastfrysningen kan af tidsmæssige
årsager ikke nå at blive indregnet i betalingen af
grundskyldens første rate i 2016, og det foreslås
derfor, at fastfrysningen i stedet indregnes i forbindelse med
opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår 2016.
Forslaget skønnes at medføre
et offentligt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 570 mio. kr. i 2016 og ca. 510 mio. kr. i 2017. Den
varige virkning skønnes til et mindreprovenu på ca. 75
mio. kr. (2016-niveau). Provenuet fra grundskylden tilfalder
kommunerne. For de kommuner, der har valgt selv-budgettering i
2016, vil virkningen af forslaget vedrørende tilskuds- og
udligningsbeløbene blive neutraliseret i forbindelse med
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb i 2016. De
økonomiske konsekvenser for kommunerne i 2016 og frem vil
indgå i drøftelserne om kommunernes økonomi for
2017 i foråret 2016.
Lovforslaget er sendt i høring den
11. december 2015 med frist den 8. januar 2016.
Høringssvarene foreligger dermed ikke endnu, men vil blive
fremsendt forud for 1. behandlingen af lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.