Fremsat den 16. december 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Grøn BoligJobordning i 2016 og
2017)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1081 af 7. september 2015, som ændret ved lov nr. 997 af 30.
august 2015, foretages følgende ændringer:
1. § 8 V,
stk. 1, affattes således:
»Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til
arbejdsløn til serviceydelser, grøn
istandsættelse og tilslutning til bredbånd i hjemmet
eller i en fritidsbolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1.«
2. § 8 V,
stk. 2, nr. 5, affattes således:
»5) at arbejdet er udført i perioden
fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december
2017.«
3. I
§ 8 V, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »den 1. marts 2016« til: »den 1.
marts 2018«.
4. I
§ 8 V, stk. 4, indsættes som
4. pkt.:
»For arbejde udført i 2016, som
betales fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar
2018, henføres fradraget til indkomståret
2017.«
5. § 8 V,
stk. 5, affattes således:
»De fradragsberettigede udgifter til
serviceydelser kan årligt højst udgøre 6.000
kr. pr. person, og de samlede fradragsberettigede udgifter til
grøn istandsættelse samt tilslutning til
bredbånd kan årligt højst udgøre 12.000
kr. pr. person.«
6. § 8 V,
stk. 6, 1. pkt., affattes således:
»Der kan ikke foretages fradrag for udgifter
til arbejde, hvortil der er ydet tilskud efter andre offentlige
støtteordninger, herunder efter reglerne i lov om
hjemmeservice, til arbejde vedrørende etablering af
elproduktion fra vedvarende energianlæg omfattet af
§§ 41 og 47 i lov om fremme af vedvarende energi, hvis
der modtages offentlig driftsstøtte til disse anlæg,
eller til arbejde vedrørende afmontering af brændeovne
og pejseindsatse, hvis der modtages offentligt tilskud til
skrotning af disse.«
7. Som
bilag 1 indsættes bilag 1 til
denne lov.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1 har
virkning for arbejde, der udføres fra og med den 1. januar
2016.
Stk. 3. § 1 finder
tilsvarende anvendelse for arbejde, som er udført i 2015 og
omfattet af de hidtil gældende regler i ligningslovens §
8 V, i det omfang der også vil kunne opnås fradrag for
et sådant arbejde efter denne lovs ikrafttræden. For
arbejde omfattet af 1. pkt., som betales fra og med den 1. januar
2018 til og med den 28. februar 2018, henføres fradraget til
indkomståret 2017.
Stk. 4. For arbejde, der
er udført i 2014 eller tidligere år og er omfattet af
de hidtil gældende regler i ligningslovens § 8 V, som
betales fra og med den 1. januar 2016 til og med den 29. februar
2016, henføres fradraget til indkomståret 2015.
Stk. 5. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2016 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2016, der følger af
ændringerne i ligningslovens § 8 V, som ændret ved
denne lovs § 1.
Stk. 6. Den beregnede
korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk. 5
fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2016, der foreligger pr. 1. maj 2018.
Bilag 1
»Bilag
1
Ydelser omfattet af BoligJobordningen
2016-2017
A. Serviceydelser i
hjemmet eller i en fritidsbolig
Almindelig rengøring
? Vask og aftørring af flader i boligen
? Rengøring af toilet og bad
? Støvsugning, gulvvask og boning
? Opvask, tøjvask og strygning
? Rensning eller vask af tæpper, gardiner,
persienner m.m.
Vinduespudsning
? Indvendig
? Udvendig
Børnepasning
? Børnepasning i hjemmet eller i en
fritidsbolig
? Aflevering og afhentning af børn til og
fra daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktiviteter
Almindeligt havearbejde m.m.
? Græsslåning
? Klipning af hæk
? Lugning
? Beskæring af buske og træer
? Snerydning
B. Grøn
istandsættelse og tilslutning til bredbånd
vedrørende hjemmet eller en fritidsbolig
Energibesparelser
Isolering af tag
Reparation og forbedring af skorsten, f.eks.
? Indsættelse af isolerende foring
? Indsættelse af filter
? Montering af røgsuger
? Ændring af skorstenshøjde
Udskiftning af ruder og vinduer og terrassedøre med glas,
f.eks.
? Nye ruder og vinduer
? Nye terrassedøre og franske
altandøre, hvor størstedelen er glas
? Forsatsvinduer
Udskiftning af yderdøre, terrassedøre m.v.,
f.eks.
? Nye døre
Isolering af ydervægge, f.eks.
? Isolering
? Hulmursisolering
Isolering af gulv, f.eks.
? Isolering af terrændæk og
krybekælder op mod gulv
Installation eller udskiftning af varmestyringsanlæg,
f.eks.
? Radiatortermostatventiler
? Vejrkompenseringsanlæg
? Urstyring
? Udskiftning af radiatorer
Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring,
f.eks.
? Bevægelsesfølere, inkl. afledt
ledningsarbejde
? Dagslysføler, inkl. afledt
ledningsarbejde
? Installation af intelligent varme-, ventilations-
og lysstyring (intelligente bygningsinstallationer), inkl. afledt
ledningsarbejde
Solafskærmning af vinduer og glasdøre, f.eks.
? Udvendig eller rudeintegreret afskærmning
af vinduer og glasdøre, herunder montering af skodder,
markiser, persienner, screens (udvendige rullegardiner) og solfilm,
samt indvendig solfilm.
Energiforsyning
Arbejde på solfangere, solceller og
husstandsvindmøller:
? Installation, reparation eller udskiftning af
solfangere
? Installation, reparation eller udskiftning af
solceller - dog ikke, hvis reglerne for erhvervsmæssig
virksomhed anvendes
? Installation, reparation eller udskiftning af
husstandsvindmøller - dog ikke hvis reglerne for
erhvervsmæssig virksomhed anvendes
Reparation eller udskiftning af gasfyrskedler og
varmeanlæg, f.eks.
? Solvarmeanlæg: Hele solvarmesystemet inkl.
varmtvandsbeholder
? Vandvarmere i forbindelse med installation af
kedler m.v.
? Etablering af stikledning
Udskiftning eller reparation af fjernvarmeunits
Installation af varmepumper, herunder jordvarmepumper,
f.eks.
? Varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper
med og uden kølefunktion
? Jordvarme: Hele jordvarmesystemet, inkl.
jordslange
Installation eller forbedring af ventilation, f.eks.
? Balanceret ventilationsanlæg med
varmeindvinding
Energirådgivning
Energirådgivning til energiforbedringer
Klimasikring
Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse,
f.eks.
? Montering af tætsluttende skodder m.v.
på yderdøre og vinduer
Udskiftning af faste belægninger med permeable
belægninger:
? Udskiftning af faste belægninger med
permeable (vandgennemtrængelige) belægninger i f.eks.
indkørsel og terrasse. Den permeable belægning kan
bestå af armeringsfliser, asfalt, fliser og fuger med
vandgennemtrængelige egenskaber oven på et
bærelag, der kan bestå af grus, skærver eller
kassetter.
Installation eller forbedring af visse
afløbsinstallationer og dræn, f.eks.
? Kloakarbejder på egen grund
? Udskiftning af kloakrør
? Fornyelse og etablering af dræn
? Udskiftning og etablering af opsamlingstank
? Nedsivningsanlæg
? Minirensningsanlæg
? Rodzoneanlæg
? Højvandslukkere
? Regnvandsfaskiner
Andre grønne ydelser
Radonsikring, f.eks.
? Radonudsugning
Installation af ladestik til el-biler:
? Kraftstik eller tilsvarende stik eller ladeboks
til opladning af el-biler, herunder udvidelse af eltavle og
trækning af kabler
Kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer, der
indeholder asbest, PCB eller bly
Afmontering af brændeovne:
? Afmontering af eksisterende brændeovne og
pejseindsatse
Udvendigt malerarbejde (bortset fra tag), f.eks.
? Maling af vinduesrammer (udvendigt)
? Maling af døre (udvendigt)
? Maling af ydervægge (udvendigt)
Digital infrastruktur
Tilslutning til bredbånd:
? Tilslutning til bredbånd (nedgravning og
indskydning af kabler på egen grund samt opsætning af
modtageudstyr til mobilt og fast trådløst
bredbånd på boligens ydre rammer)«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Gældende
ret | 4. | Lovforslaget | | 4.1 | De
fradragsberettigede ydelser | | | 4.1.1. | Serviceydelser | | | 4.1.2. | Grøn
istandsættelse, herunder nye grønne
ydelser | | | | 4.1.2.1. | Reparation og
forbedring af skorsten | | | | 4.1.2.2. | Installation af
intelligent varme-, ventilations- og lysstyring (intelligente
bygningsinstallationer) | | | | 4.1.2.3. | Solafskærmning
af vinduer og glasdøre | | | | 4.1.2.4. | Installation af
varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper, der kan
køle | | | | 4.1.2.5. | Energirådgivning til
energiforbedringer | | | | 4.1.2.6. | Sikring af
yderdøre og vinduer mod oversvømmelse | | | | 4.1.2.7. | Udskiftning af faste
belægninger med permeable belægninger | | | | 4.1.2.8. | Installation af
ladestik til el-biler | | | | 4.1.2.9. | Kortlægning og
fjernelse af bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller
bly | | | | 4.1.2.10. | Afmontering af
eksisterende brændeovne | | | 4.1.3. | Tilslutning til
bredbånd | 5. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 6. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 9. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 10. | Miljømæssige konsekvenser | 11. | Forholdet til
EU-retten | 12. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 13. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Den gældende BoligJobordning
ophører ved udgangen af 2015. Med lovforslaget
omlægges BoligJobordningen til en ny grøn
BoligJobordning med henblik på at understøtte den
grønne omstilling, øget bæredygtighed og
klimaindsatsen, jf. aftalen Ny grøn BoligJobordning i 2016
og 2017 af 6. november 2015. Der indføres en grøn
BoligJobordning i 2016 og 2017, der giver fradrag for
lønudgifter til hjælp og grøn
istandsættelse i hjemmet eller en fritidsbolig samt
tilslutning til bredbånd. Den nye ordning fra 2016 vil give
fradrag på op til 6.000 kr. pr. person for serviceydelser i
hjemmet, mens der vil være et fradrag på op til 12.000
kr. pr. person til håndværksydelser med et grønt
sigte. Herved fastholdes en velfungerende ordning, som
hjælper de travle familier i hverdagen, samtidig med at det
gøres mere favorabelt at renovere boligen med energivenlige
løsninger og etableringen af velfungerende
bredbåndsforbindelser i alle dele af Danmark
understøttes.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Regeringen, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den
29. juni 2015 Aftale om en BoligJobordning i 2015-2017.
Følgende fremgår af aftalen:
»Regeringen og
Dansk Folkeparti, Alternativet, SF og De Konservative er enige om
en BoligJobordning i perioden 2015-2017.
I 2015 indføres en
BoligJobordning tilsvarende den ordning, der var i 2014 med et
samlet fradrag på 15.000 kr. pr. person.
I 2016 foretages en
grundlæggende omlægning af ordningen, så den understøtter den
grønne omstilling, øget bæredygtighed og
klimaindsatsen. I
forlængelse heraf indføres en todelt BoligJobordning i
2016 og 2017, der giver mulighed for et fradrag på 6.000 kr.
pr. person for serviceydelser og fradrag for
håndværksydelser på 12.000 kr. pr.
person. Udnyttes begge
fradragskategorier fuldt ud, vil det samlede fradrag pr. person
kunne udgøre i alt 18.000 kr.
I den nye grønne
BoligJobordning fra 2016 fjernes fradraget for de typer af arbejde,
der ikke har et grønt sigte. Samtidig fastholdes et fradrag for serviceydelser,
som modvirker sort arbejde.
En genindførelse
af BoligJobordningen i 2015 i uændret form skønnes at
medføre et mindreprovenu på ca. 1,1 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd, mens den todelte ordning
skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 0,8
mia. kr. i 2016 og 2017.
Derudover afsættes
der yderligere midler til ordningen for energibesparende
initiativer i private udlejningsbyggerier. Ordningen vil desuden blive udvidet, så der
også kan ydes tilskud til initiativer vedrørende
klimatilpasninger. Tilskuddene kan
ske efter aftale mellem ejere og et flertal af lejerne om
energibesparende arbejder eller arbejder vedrørende
klimatilpasninger.
Konkret afsættes
der yderligere 24,7 mio. kr. i 2015, så den samlede pulje
udgør 50 mio. kr. i 2015. Derudover afsættes der 50 mio. kr.
årligt i 2016 og 2017.
I 2015 finansieres
ordningerne af udisponerede reserver på finansloven for
2015. I 2016 og 2017 finansieres
ordningen på finanslovene for 2016 og 2017.«
Den del af aftalen, der vedrører en
genindførelse af BoligJobordningen i 2015 i uændret
form, er udmøntet ved lov nr. 997 af 30. august 2015. Med
denne lov blev BoligJobordningen genindført med fuld
virkning i 2015, dvs. med virkning for arbejde udført fra
den 1. januar til den 31. december 2015. Reglerne for fradrag efter
BoligJobordningen i 2015 svarer dermed til de regler, som var
gældende, da den tidligere ordning udløb med udgangen
af 2014.
Regeringen, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti og De Konservative indgik den 6. november
2015 en aftale om den konkrete udmøntning af
BoligJobordningen i 2016 og 2017.
Følgende fremgår af aftalen
»Ny grøn BoligJobordning i 2016 og 2017«:
»Regeringen
(Venstre), Dansk Folkeparti, Alternativet, Socialistisk Folkeparti
og De Konservative indgik den 29. juni 2015 en rammeaftale om
BoligJobordningen i 2015-2017.
Aftalen sikrede, at
BoligJobordningen kunne videreføres uændret i
2015. Desuden blev det aftalt, at
der fra 2016 skal ske en grundlæggende omlægning af
BoligJobordningen til en ny grøn BoligJobordning med henblik
på at understøtte den grønne omstilling,
øget bæredygtighed og klimaindsatsen.
Den nye ordning fra 2016
vil give fradrag på op til 6.000 kr. pr. person for
serviceydelser i hjemmet, mens der vil være et fradrag
på op til 12.000 kr. pr. person til
håndværksydelser med et grønt sigte.
Partierne er
således enige om, at der bliver indført fradragsret
for en række nye grønne håndværksydelser,
samtidig med at fradragsretten fjernes for ikke-grønne
ydelser.
Konkret er partierne
enige om:
- at indføre
fradragsret for en række nye grønne ydelser som f.eks.
installation af luft-til-luftvarmepumper og energirådgivning
til energiforbedringer,
- at fjerne fradragsretten for
ikke grønne ydelser, som f.eks. indvendigt malerarbejde og
nedrivning/opsætning af køkkener og
badeværelser,
- at understøtte
udbredelsen af velfungerende bredbånd i alle dele af Danmark
ved at udvide BoligJobordningen med fradrag for ydelser
ifm. tilslutning til
bredbånd.
Den samlede liste over
fradragsberettigede håndværksydelser i 2016 og 2017
fremgår af Bilag: Ydelser omfattet af BoligJobordningen
2016-2017.
Ændringerne i de
omfattede ydelser har virkning for arbejde, der udføres den
1. januar 2016 og senere.
Der sker ingen
ændringer for de hidtil omfattede serviceydelser som
almindelig rengøring, vinduespudsning, børnepasning
og almindeligt havearbejde.
BoligJobordningen
skønnes herefter at medføre et mindreprovenu på
0,4 mia. kr. i 2016 og 2017 efter tilbageløb og
adfærd. Skønnet er
forbundet med usikkerhed.
Partierne er enige om, at
der skal afsættes 25 mio. kr. i perioden 2016-2019 til SKAT
til systemtilretning, vejledning og efterfølgende kontrol
m.v.
Partierne er enige om, at
der afsættes 0,5 mio. kr. til gennemførelse af en
udredning vedrørende erfaringerne med den svenske RUT-
(Rengöring, Underhåll og Tvätt) og ROT (Reparation
og underhåll, Ombyggnad og Tilbyggnad)-ordning, der giver
tilskud til lønudgifter til husarbejde og
håndværkerudgifter. Udredningen gennemføres i 2016.
Partierne er enige om at
stemme for lovforslag, der udmønter
aftalen.«
Nærværende lovforslag
udmønter denne aftale.
3. Gældende
ret
Efter gældende ret er der som
udgangspunkt ikke skattemæssigt fradrag for privates udgifter
vedrørende serviceydelser i hjemmet eller reparations- og
vedligeholdelsesarbejde på boligen.
Med BoligJobordningen er der i ligningslovens
§ 8 V indført fradragsret for visse af denne type
udgifter i perioden fra og med den 1. juni 2011 til og med den 31.
december 2015. Ordningen ophører ved udgangen af 2015, dvs.
at arbejdet efter den gældende ordning skal være
udført senest den 31. december 2015.
Efter ordningen kan personer over 18 år
fradrage lønudgifter, som de har afholdt til hjælp og
istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, på op
til 15.000 kr. årligt pr. person. Da fradraget gives som et
ligningsmæssigt fradrag, dvs. med en fradragsværdi i en
gennemsnitskommune på ca. 29,6 pct. (inkl. kirkeskat), er
skatteværdien af fradraget i 2015 op til ca. 4.440 kr. pr.
person.
Det er for arbejde vedrørende
helårsboliger en betingelse, at det omhandlede arbejde er
udført i eller på en helårsbolig, hvor den
skattepligtige person har fast bopæl, jf. ligningslovens
§ 8 V, stk. 2, nr. 2.
Der er mulighed for at opnå fradrag,
uanset om man bor i ejendommen som ejer, lejer eller andelshaver.
Det er dog en forudsætning, at personer, der bor i en
lejebolig, andelsbolig eller ejerlejlighed, har en individuel
råderet over den del af boligen, som arbejdet bliver
udført på.
Der kan tillige opnås fradrag for
lønudgifter ved vedligeholdelse m.v. af fritidsboliger, som
er omfattet af ejendomsværdiskatteloven, jf. ligningslovens
§ 8 V, stk. 2, nr. 2. Alle former for fritidsboliger, hvor
ejeren betaler ejendomsværdiskat af fritidsboligen, er
omfattet af BoligJobordningen.
De ydelser, der kan give fradrag efter
BoligJobordningen i forhold til helårsboliger, giver som
udgangspunkt også fradrag i relation til fritidsboliger. Der
er dog ikke fradrag for serviceydelser vedrørende
fritidsboliger, der udlejes, fordi der allerede indirekte bliver
givet fradrag for sådanne ydelser efter gældende regler
om fradragsret ved udlejning. En ejer af en fritidsbolig, der
udlejer fritidsboligen, kan foretage fradrag efter
BoligJobordningen for vedligeholdelses- og reparationsarbejder
vedrørende fritidsboligen.
De fradragsberettigede ydelser omfatter
både serviceydelser i hjemmet og i en fritidsbolig og
indvendig og udvendig vedligeholdelse og reparation af eksisterende
helårsbolig eller fritidsbolig. Listen over de
fradragsberettigede ydelser fremgår af § 1 i
bekendtgørelse nr. 841 af 28. juni 2013 om BoligJobordningen
med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet eller
i en fritidsbolig.
Det er desuden en betingelse, at arbejdet er
udført af en momsregistreret virksomhed i Danmark. For
arbejde i form af rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og almindeligt havearbejde må arbejdet
dog tillige være udført af en person, der er fyldt 18
år inden udgangen af det pågældende
indkomstår, og som er fuldt skattepligtig til Danmark, jf.
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3.
For fritidsboliger beliggende i udlandet
gælder der tilsvarende regler, hvor der dog er taget hensyn
til, at arbejdet udføres i udlandet, jf. ligningslovens
§ 8 V, stk. 8. Kravene til virksomheder eller personer, der
udfører arbejdet, er derfor afpasset til de udenlandske
forhold og regler. Tilsvarende gælder i forhold til de
såkaldte »grænsegængere«, dvs.
personer med fast bopæl uden for Danmark, som erhverver
mindst 75 pct. af den skattepligtige indkomst i Danmark.
Der kan ikke tages fradrag for udgifter, der
er ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger,
herunder reglerne i lov om hjemmeservice, eller udgifter, som er
fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
efter andre regler i skattelovgivningen, jf. ligningslovens §
8 V, stk. 6. Det er også tilfældet for udgifter til
børnepasning, der er skattefritaget hos modtageren efter
ligningslovens § 7 Æ
(reservebedsteforælderordningen). Tilsvarende kan
pensionister, der udfører arbejde i eller i tilknytning til
private hjem, ikke anvende den skattefri bundgrænse på
10.400 kr. (2015-niveau) i ligningslovens § 7 Å, hvis
den, der har fået udført arbejdet, tager fradrag for
arbejdet efter BoligJobordningen. Denne betingelse gjaldt dog ikke
i 2015, hvor ordningen blev genindført med tilbagevirkende
kraft. Der blev derved taget højde for pensionister, der fra
1. januar 2015 og frem til lovens ikrafttræden havde
udført arbejde i et privat hjem med en berettiget
forventning om, at vederlaget var skattefrit.
4. Lovforslaget
Det foreslås at videreføre
BoligJobordningen i overensstemmelse med aftalen »Ny
grøn BoligJobordning 2016 og 2017«. Det foreslås
således, at der indføres fradragsret efter ordningen
for en række nye grønne håndværksydelser,
samtidig med at fradragsretten i forhold til ordningen i 2015
fjernes for ikke-grønne ydelser.
De grønne ydelser er arbejder med et
energi- eller miljøforbedrende formål i forhold til
boliger samt arbejder, der har til formål at klimasikre
boliger, jf. de i aftalen opregnede ydelser. En række af de
håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil
gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås
derfor videreført som fradragsberettigede ydelser.
I afsnit 4.1. foretages en nærmere
gennemgang af de foreslåede ændringer i de
fradragsberettigede ydelser i forhold til ordningen i 2015. Det
gælder både de håndværksydelser, der ikke
videreføres som fradragsberettigede, og de nye
håndværksydelser, der foreslås omfattet af
ordningen.
Der foreslås ikke ændringer af de
serviceydelser, der hidtil har været omfattet af
BoligJobordningen.
De fradragsberettigede serviceydelser omfatter
således som hidtil almindelig rengøring, herunder vask
og aftørring af flader i boligen, rengøring af toilet
og bad, støvsugning, gulvvask og boning, opvask,
tøjvask og strygning, rensning eller vask af tæpper,
gardiner og persienner m.v. Tilsvarende gælder
vinduespudsning (indvendig og udvendig), børnepasning
(herunder aflevering og afhentning af børn i daginstitution,
skole, fritidsklub og fritidsaktivitet) og almindeligt havearbejde
(herunder græsslåning, hækkeklipning, lugning,
beskæring af buske og træer og snerydning).
Det foreslås at todele fradraget
således, at der i 2016 og 2017 kan opnås fradrag
på op til 6.000 kr. pr. person for serviceydelser og fradrag
på op til 12.000 kr. pr. person for
håndværksydelser. Udnyttes begge kategorier fuldt ud,
kan der således opnås et samlet fradrag på 18.000
kr.
Det foreslås desuden at
videreføre den hidtidige bestemmelse om, at der ikke kan
foretages fradrag efter BoligJobordningen, hvis der modtages
offentligt tilskud til samme arbejde. Det fastsættes samtidig
direkte, at dette også gælder for arbejde
vedrørende solcelleanlæg og
husstandsvindmøller, hvis der modtages tilskud i form af
offentlig driftsstøtte til disse anlæg, og for arbejde
vedrørende afmontering af brændeovne, hvis der
modtages offentligt tilskud til skrotning af disse.
Herudover foreslås der i forhold til
ordningen i 2015 ikke ændringer i betingelserne for at kunne
tage fradrag efter BoligJobordningen. Det betyder, at der ikke
ændres på den hidtil omfattede personkreds eller de
generelle betingelser for at opnå fradrag. Det vil f.eks.
fortsat være en betingelse, at det omhandlede arbejde skal
være udført vedrørende en helårsbolig,
hvor den skattepligtige har fast bopæl
(folkeregisteradresse), eller være udført
vedrørende en fritidsbolig omfattet af
ejendomsværdiskatteloven. Det vil ligeledes fortsat
være en betingelse, at personer, der f.eks. bor i lejlighed,
andelsbolig eller ejerlejlighed, har en individuel råderet
over den del af boligen, som arbejdet bliver udført
på.
Som hidtil er det en betingelse, at arbejdet
(håndværks- og serviceydelser) er udført af en
momsregistreret virksomhed i Danmark. For serviceydelser må
arbejdet fortsat tillige være udført af en person, der
er fyldt 18 år inden udgangen af det pågældende
indkomstår, og som er fuldt skattepligtig til Danmark.
For fritidsboliger beliggende i udlandet
gælder der som hidtil tilsvarende regler, hvor der er taget
hensyn til, at arbejdet udføres i udlandet. Kravene til
virksomheder eller personer, der udfører arbejdet, er derfor
afpasset til de udenlandske forhold og regler. Tilsvarende
gælder i forhold til de såkaldte
»grænsegængere«, dvs. personer med fast
bopæl uden for Danmark, som erhverver mindst 75 pct. af den
skattepligtige indkomst i Danmark.
Der kan som hidtil kun fradrages udgifter til
arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kan fortsat
ikke fradrages.
Det er som hidtil en betingelse for
fradragsret, at den skattepligtige har betalt for det
udførte arbejde via en elektronisk betalingsform, dvs. enten
ved overførsel via bank, netbank eller posthus, ved
kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller
kortterminal, eller ved brug af indbetalingskort (girokort).
Betaling med check eller kontanter giver ikke ret til fradrag.
Derudover stiller BoligJobordningen krav om,
at den skattepligtige skal foretage indberetning af oplysninger om
det fradragsberettigede arbejde til SKAT via et elektronisk
indberetningsmodul i TastSelv-systemet.
Fradraget bliver henført til det
indkomstår, hvor arbejdet betales. Fradraget henføres
dog til det indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis
betalingen sker inden for 2 måneder efter dette
indkomstårs udløb. Der kan ikke foretages fradrag for
arbejde, der bliver betalt den 1. marts 2018 eller senere.
4.1. De
fradragsberettigede ydelser
4.1.1. Serviceydelser
Der foreslås ikke ændringer af de
serviceydelser, der hidtil har været omfattet af
BoligJobordningen.
4.1.2. Grøn
istandsættelse, herunder nye grønne ydelser
En række af de
håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil
gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås
derfor videreført som fradragsberettigede ydelser.
Det gælder blandt andet
håndværksydelser vedrørende energiforbedringer
af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning af vinduer og
døre, isolering af ydervægge, installation af
solfangere, solceller, husstandsvindmøller, jordvarme,
fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og
varmestyringsanlæg.
For så vidt angår klimatilpasning
gælder det f.eks. kloakarbejder på egen grund,
udskiftning af kloakrør, fornyelse og etablering af
dræn, udskiftning af opsamlingstank, nedsivningsanlæg,
regnvandsfaskiner, rodzoneanlæg, minirensningsanlæg og
højvandslukkere.
4.1.2.1. Reparation
og forbedring af skorsten
Reparation og forbedring af skorsten - f.eks.
ved at ændre skorstenshøjden, indsætte
partikelfilter eller en isolerende foring - foreslås medtaget
under ordningen. Det kan give en bedre forbrænding, hvilket
kan mindske partikeludledningen, forhindre løbesod,
øge brændstoføkonomien og give bedre spredning
og fortynding af røgen.
4.1.2.2. Installation af intelligent varme-, ventilations- og
lysstyring (intelligente bygningsinstallationer)
Efter den gældende ordning er
arbejdsløn til reparation eller fornyelse af
elinstallationer, herunder bevægelsesfølere og
dagslysfølere i eller på boligen, omfattet.
Installation af intelligent el/intelligente bygningsinstallationer
(IBI) til styring af el, varme, ventilation og lys er derimod ikke
omfattet under den gældende ordning.
Intelligente bygningsinstallationer kan spare
på energiforbruget ved at automatisere elementer som varme,
ventilation og lys. Der kan eksempelvis være tale om
bygningsinstallationer med central CPU (processor) til styring af
sluk-alt-funktion, styring af lys, varme, ventilation og
solafskærmning, herunder via fugt- og/eller
CO2-følere, og kontrolpaneler til overvågning af
forbrug.
Installation af intelligente
bygningsinstallationer, herunder bevægelsesfølere og
dagslysfølere, inkl. afledt ledningsarbejde, foreslås
medtaget under ordningen af hensyn til potentialet for
energibesparelser i boligen.
4.1.2.3. Solafskærmning af vinduer og
glasdøre
Udvendig eller rudeintegreret
afskærmning af vinduer og glasdøre, herunder montering
af skodder, markiser, persienner, screens (udvendige rullegardiner)
og solfilm, samt indvendig solfilm, foreslås medtaget under
ordningen. Solafskærmning kan reducere overophedning og
dermed reducere energiforbruget til køling og
ventilation.
4.1.2.4. Installation af varmepumper, herunder luft til
luft-varmepumper, der kan køle
Installation af varmepumper, der kan
køle samt luft til luft-varmepumper med og uden
kølefunktion, foreslås medtaget under ordningen. De
fleste varmepumper kan også køle, men
kølefunktionen vurderes typisk kun at blive anvendt i
begrænset omfang. Det skal sammenholdes med den
energibesparelse og mindre CO2-udledning i forhold til
opvarmningsbehovet, som varmepumpen i øvrigt genererer
sammenlignet med f.eks. et eksisterende oliefyr eller elvarme.
Samlet set spares energi ved at installere varmepumper, uanset om
varmepumpen har mulighed for at køle eller ej.
4.1.2.5. Energirådgivning til
energiforbedringer
Energirådgivning til energiforbedringer
i boligen foreslås medtaget under ordningen.
Energirådgivning som led i BedreBolig-ordningen efter lov om
fremme af energibesparelser i bygninger under Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriet er et eksempel på rådgivning, der
foreslås omfattet.
4.1.2.6. Sikring af
yderdøre og vinduer mod oversvømmelse
Montering af tætsluttende skodder m.v.
på yderdøre og vinduer foreslås medtaget under
ordningen. Der er tale om et klimatilpasningstiltag, som sikrer mod
oversvømmelse pga. f.eks. skybrud (regn- og spildevand) og
oversvømmelse fra hav, sø og å.
4.1.2.7. Udskiftning af faste belægninger med permeable
belægninger
Klimatilpasning ved udskiftning af faste
belægninger med permeable (vandgennemtrængelige)
belægninger i f.eks. indkørsel og terrasse
foreslås medtaget under ordningen. Den permeable
belægning kan bestå af armeringsfliser, asfalt, fliser
og fuger med vandgennemtrængelige egenskaber oven på et
bærelag, der kan bestå af grus, skærver eller
kassetter. Det bidrager til at reducere risikoen for
oversvømmelse i og omkring boligen og dermed bl.a. til
reduktion af skadesomkostninger i forbindelse med f.eks. skybrud. I
det omfang grundejeren afleder regnvand til kloakken, vil lokal
nedsivning medvirke til at reducere belastningen på
spildevandsanlæg.
4.1.2.8. Installation af ladestik til el-biler
Installation af kraftstik eller tilsvarende
stik eller ladeboks til opladning af el-biler foreslås
medtaget under ordningen af hensyn til at understøtte den
grønne omstilling.
4.1.2.9. Kortlægning og fjernelse af
bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller bly
Kortlægning og fjernelse af
bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller bly, samt
indkapsling af bygningsmaterialer med indhold af PCB,
foreslås medtaget under ordningen. Asbest, PCB og bly kan
have en negativ effekt på sundheden og kan blive spredt i
miljøet. Asbest er klassificeret som kræftfremkaldende
og udgør en veldokumenteret risiko for
lungehindekræft. PCB er en gruppe af svært nedbrydelige
stoffer, som ophobes i mennesker og dyr, hvis det er til stede i
indeklimaet. PCB har en række uønskede virkninger. Bly
kan bl.a. give skader på nervesystemet og hjerne og er
giftigt for vand- og jordorganismer. Ydelseskategorien
foreslås medtaget af hensyn til bæredygtighed i form af
forbedret miljø og sundhed (indeklima).
4.1.2.10. Afmontering af eksisterende
brændeovne
Afmontering af eksisterende brændeovne,
herunder pejseindsatse, foreslås medtaget under ordningen af
hensyn til bæredygtighed i form af reduceret luftforurening.
Det er en forudsætning, at der ikke også modtages
offentligt tilskud til skrotning af brændeovnen.
Fradragsretten for udgifter til en række
ikke-grønne håndværksydelser videreføres
ikke i 2016 og 2017. Der er tale om følgende ydelser, der
udgår af ordningen:
- Reparation, renovering, maling og udskiftning af
tag, herunder tagrender og afløb
- Reparation af ruder, vinduer og
terrassedøre med glas
- Reparation af yderdøre og
terrassedøre
- Reparation af ydervægge
- Forbedringer af boligens tilgængelighed for
handicappede
- Reparation eller fornyelse af køkken og
bad
- Gulvarbejde (bortset fra isolering)
- Installation eller forbedring af visse
afløbsinstallationer, bortset fra de i bilag 1 oplistede
afløbsinstallationer
- Reparation eller udskiftning af
vandinstallationer
- Reparation eller fornyelse af visse
elinstallationer
- Reparation, installation eller udskiftning af
biokedelanlæg, herunder pillefyr, biomassefyr og
fastbrændselskedler
- Installation af gulvvarme
- Indvendigt maler- og tapetserarbejde
4.1.3. Tilslutning
til bredbånd
Danmark har en veludbygget mobil- og
bredbåndsinfrastruktur, men der er områder af landet,
hvor dækningen ikke er god. Tilslutning til bredbånd i
form af nedgravning og indskydning af kabler på egen grund
samt opsætning af modtageudstyr til mobilt og fast
trådløst bredbånd på boligens ydre
rammer foreslås derfor medtaget under ordningen.
For at sikre teknologineutralitet
foreslås fradraget også at omfatte tilslutningsarbejde
til trådløse bredbåndsforbindelser på
boligens ydre rammer.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Forslaget medfører en uændret
videreførelse af de hidtil omfattede fradragsberettigede
serviceydelser. Derimod foreslås der i forhold til den
hidtidige BoligJobordning en grundlæggende omlægning af
de fradragsberettigede håndværksydelser, ved at der
indføres fradragsret for en række nye grønne
ydelser, samtidig med at fradragsretten for ikke-grønne
ydelser fjernes. Herudover todeles fradraget for de to
ydelseskategorier, således at der maksimalt kan fradrages
6.000 kr. pr. person for serviceydelser og maksimalt 12.000 kr. pr.
person for håndværksydelser.
I lyset af disse ændringer er det kun i
begrænset omfang muligt at basere vurderingen af de
provenumæssige konsekvenser på de statistiske
oplysninger i SKATs systemer fra de tidligere års anvendelse
af ordningen. Provenuvurderingen bygger derfor på en
række summariske antagelser om anvendelsen med udgangspunkt i
dels de statistiske oplysninger fra systemerne, dels
statistiske oplysninger fra Skatteministeriets evaluering af
BoligJobordningen fra maj 2015.
På den baggrund vurderes det
således med væsentlig usikkerhed, at det umiddelbare
mindreprovenu ved ordningen i 2016 og 2017 vil beløbe sig
til ca. 0,6 mia. kr. Efter automatisk tilbageløb på
moms og afgifter skønnes mindreprovenuet at udgøre
ca. 0,45 mia. kr.
Adfærdseffekten
(selvfinansieringsgraden) ved den nye grønne BoligJobordning
skønnes at udgøre knap 12 pct. Det er 2 procent-point
højere end selvfinansieringsgraden ved ordningen i 2015. Det
afspejler, at serviceydelser med nogen usikkerhed skønnes at
udgøre en større andel af de samlede
fradragsberettigede ydelser i den nye ordning sammenlignet med den
tidligere ordning (ca. 23 pct. mod i dag ca. 10 pct.), mens
håndværksydelsernes andel er tilsvarende reduceret. Det
skyldes, at der i den nye ordning er fjernet en række
håndværksydelser, som var fradragsberettiget i den
tidligere ordning, mens færre nye er kommet til. Det er kun
effekten fra mindre sort arbejde, der indgår i beregningen af
selvfinansieringsgraden. Der er ikke medregnet en effekt af
ændret arbejdsudbud.
Der er ikke ændret på de
fradragsberettigede serviceydelser, som fortsat antages at have en
selvfinansieringsgrad på godt 20 pct. Der anvendes ligeledes
fortsat en selvfinansieringsgrad på knap 9 pct. for
håndværksydelser. Det dækker imidlertid over, at
der er fjernet en række håndværksydelser i den
nye ordning, hvor effekten på sort arbejde under ét
skønnes lidt mindre end gennemsnittet. Det trækker
isoleret set op i selvfinansieringsgraden. Samtidig er der
tilføjet en række nye ydelser, hvor effekten på
sort arbejde umiddelbart skønnes lidt mindre end
gennemsnittet, da de f.eks. indebærer specialiseret arbejde.
Det trækker isoleret set ned i selvfinansieringsgraden.
Samlet set skønnes dermed en uændret
selvfinansieringsgrad også for
håndværksydelser.
Efter tilbageløb og adfærd
skønnes mindreprovenuet således til ca. 0,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af BoligJobordningen i 2016 og 2017 | Mio. kr. (2016-niveau) | 2016 | 2017 | Umiddelbart mindreprovenu | 620 | 595 | Mindreprovenu efter
tilbageløb | 465 | 445 | Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd | 410 | 395 | | | |
|
Det lavere mindreprovenu fra 2016 til 2017
skyldes 2009-skattereformens (Forårspakke 2.0) gradvise
reduktion af skatteværdien af ligningsmæssige fradrag
med 1 procent-point årligt frem til 2019.
For kommunerne og folkekirken skønnes
forslaget at medføre et mindreprovenu på ca. 540 mio.
kr. henholdsvis ca. 15 mio. kr. i 2016 og 2017. Forslaget får
dog ingen umiddelbare økonomiske virkninger for kommuner,
der har valgt det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
indkomståret 2016, da det af tidsmæssige grunde ikke
har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget heri.
For kommuner, der har valgt at selvbudgettere
udskrivningsgrundlaget for 2016, vil virkningerne af forslaget
blive neutraliseret.
Der vil således skulle ske
efterregulering for lovens virkning i forbindelse med afregningen
af de kommunale skatter vedrørende indkomståret 2016 i
2019. For 2017 vil virkningerne af forslaget indgå i det
beregnede udskrivningsgrundlag i forbindelse med
kommuneforhandlingerne. Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Det vurderes med nogen usikkerhed, at omkring
halvdelen af det samlede fradrag vil føre til
ændringer af forskudsregistreringen og dermed
indkomstskatterne i løbet af 2016, mens den resterende del
bliver fradraget i forbindelse med årsopgørelsen for
2016 i foråret 2017. På den baggrund skønnes
forslaget i finansåret 2016 at medføre et umiddelbart
mindreprovenu i størrelsesordenen 0,3 mia. kr. Den
resterende del af mindreprovenuet for indkomståret 2016 vil
fremkomme i finansåret 2017 som overskydende skat eller
reduceret restskat hos køber af ydelserne i forbindelse med
årsopgørelsen for 2016 i foråret 2017. Der vil
tilsvarende blive tale om, at mindreprovenuet for
indkomståret 2017 vil fordele sig på finansårene
2017 og 2018. For finansåret 2017 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu således at udgøre ca. 0,6
mia. kr., mens de resterende ca. 0,3 mia. kr. falder i
finansåret 2018.
BoligJobfradraget vil udgøre en
skatteudgift. Generelt er fradrag, der gives med henblik på
at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst (fradrag knyttet til
indkomsterhvervelsen), ikke defineret som skatteudgifter. Et
midlertidigt fradrag for udgifter til bl.a. børnepasning,
rengøring og forbedringer af boligen m.v., kan ikke
karakteriseres som værende udgifter, der er nødvendige
for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, hvorfor
BoligJobfradraget vil udgøre en skatteudgift.
Skatteudgiften opgøres som det
umiddelbare mindreprovenu før tilbageløb og
adfærd og skønnes at udgøre ca. 620 mio. kr. i
2016 og ca. 595 mio. kr. i 2017.
6. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Der er i aftalen »Ny grøn
BoligJobordning i 2016 og 2017« særskilt afsat 25 mio.
kr. i perioden 2016-2019 til SKAT til systemtilretning, vejledning
og efterfølgende kontrol m.v.
SKAT skønner herudover, at ordningen
medfører et øget ressourcetræk i SKAT i
perioden 2016-2019 på ca. 12 mio. kr.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Den nye grønne BoligJobordning vil have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, der dog
ikke kan kvantificeres nærmere. Der vil navnlig blive tale om
positive konsekvenser for de virksomheder, der beskæftiger
sig med serviceydelser samt energi- og klimaforbedringer af
boligmassen.
8. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Videreførelsen af BoligJobordningen i
en mere grøn udgave skønnes ikke at medføre
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Fradraget er fortsat betinget af, at
køberen af ydelsen anvender et elektronisk
indberetningsmodul i SKATs TastSelv-system. Ordningen kræver
ikke forhåndsgodkendelser eller indsendelse af dokumentation
for de involverede virksomheder. Der kan dog i forhold til den
hidtidige ordning i et vist omfang være behov for en mere
opdelt specifikation i fakturaen for det udførte
arbejde.
9. Administrative
konsekvenser for borgerne
Fradraget er betinget af, at køberen af
ydelsen dels anvender en elektronisk betalingsform, dels anvender
et elektronisk indberetningsmodul i SKATs TastSelv-system. Herved
føres fradraget automatisk på selvangivelsen hos
køber, og indtægten føres på
årsopgørelsen hos den privatperson, der udfører
arbejdet. Hvis arbejdet er udført af en virksomhed, anvendes
indberetningen som en kontroloplysning.
Løsningen vil for langt de fleste
købere af de pågældende serviceydelser
således bestå i en betalingsoverførsel samt en
indberetning i TastSelv, begge dele via internet. Systemet
sørger for resten. Den administrative løsning er
således forholdsvis enkel for borgeren at anvende. Den
kræver ikke forhåndsgodkendelser eller indsendelse af
dokumentation for borgeren eller de involverede virksomheder.
For de borgere, der ikke selv har
internetadgang eller pårørende, der kan hjælpe,
vil betalingen kunne ske via pengeinstitut, posthus eller
kortbetaling, og indberetning vil kunne ske på skattecentre
eller i kommunernes borgerservice.
10. Miljømæssige konsekvenser
Med lovforslaget foreslås det at
indføre fradragsret for en række nye grønne
ydelser, som f.eks. installation af varmepumper, der kan
køle, luft til luft-varmepumper med og uden
kølefunktion, installation af intelligent varme-,
ventilations- og lysstyring (intelligente bygningsinstallationer),
fjernelse af asbest, PCB og bly fra boligerne, udskiftning af fast
belægning på indkørsler og terrasser med
permeabel (vandgennemtrængelig) belægning, sikring af
yderdøre og vinduer mod oversvømmelse, afmontering af
eksisterende brændeovne og reparation og forbedring af
skorstene.
Forslaget vurderes samlet set at have positive
miljømæssige konsekvenser, da fradragsretten herudover
videreføres for hidtil omfattede arbejder med et
grønt sigte, herunder arbejde i form af øget
energibesparende vedligeholdelse og klimasikring. De positive
miljømæssige konsekvenser kan dog ikke umiddelbart
kvantificeres nærmere. Energi,- Forsynings- og
Klimaministeriet vurderer, at forslaget vil lede til et fald i
CO2-udslippet på grund af husholdningernes større
efterspørgsel efter energiforbedringer. Der kan dog ikke
sættes tal på effekten, da der ikke findes
datagrundlag, der kan indikere effekten af de nye grønne
ydelser.
11. Forholdet til
EU-retten
BoligJobordningen, der udløber ved
udgangen af 2015, omfattede af hensyn til EUF-Traktatens regler om
kapitalens fri bevægelighed, jf. EU-Domstolens dom i den
såkaldte Jäger-sag (C-256/06), også udenlandske
fritidsboliger. Fritidsboligen skulle dog være beliggende i
et land, som i henhold til aftale m.v. skal udveksle
skatteoplysninger med de danske myndigheder.
Der bliver efter BoligJobordningen ikke
stillet krav om, at arbejde vedrørende udenlandske
fritidsboliger skal udføres af virksomheder, der er
momsregistrerede i Danmark, eller af personer, der er
skattepligtige til Danmark, idet det vil vanskeliggøre
mulighederne for at opnå fradrag, hvis en ejer af en
fritidsbolig i udlandet ikke må anvende lokal arbejdskraft.
Af samme grund kan grænsegængere opnå fradrag,
selv om arbejdet bliver udført af en håndværker,
som ikke er momsregistreret i Danmark, eller af en person, der ikke
er skattepligtig til Danmark.
Forslaget viderefører BoligJobordningen
i sin grundform og indeholder dermed tilsvarende regler.
Forslaget udvider herudover ordningens
fradragsberettigede håndværksydelser med nye
grønne ydelser og fjerner fradragsretten for typer af
arbejde uden grønt sigte. Der er fortsat tale om en generel
skatteordning med en bred afgrænsning af de omfattede
ydelser, hvor fordelen i form af fradrag tilfalder private
borgere.
Forslaget udvider endvidere ordningen med
fradragsret for udgifter til arbejdsløn i forbindelse med
tilslutning til bredbånd. Fradraget vil være
teknologineutralt og således ikke bundet til specifikke
bredbåndsteknologier. Forslaget tager endvidere højde
for Europa-Kommissionens godkendelse af driftsstøtte til
husstandsmøller og solceller. Der er således ikke
fradragsret efter BoligJobordningen for arbejder i forhold til
sådanne anlæg, hvis der modtages offentlig
driftsstøtte til disse.
På baggrund heraf vurderes lovforslaget
at være i overensstemmelse med EU-retten.
12. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er i perioden fra den
2. december 2015 til den 4. januar 2016 sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, AE Rådet, ATP,
Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen Danske
Byggecentre, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, Datatilsynet, DI, Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Skatteborgerforening,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen,
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finansrådet, FOA, FSR -
danske revisorer, Forsikring & Pension, Horesta,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
InvesteringsFondsBranchen, KL, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Lejernes Landsorganisation,
Ledernes Hovedorganisation, Parcelhusejernes Landsforening,
RockwoolFonden, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening,
Seges, Tekniq, Veltek og Ældre Sagen.
| 13. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
et umiddelbart mindreprovenu i 2016 og 2017 på ca. 0,6 mia.
kr. og ca. 0,4 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd. Forslaget får ingen umiddelbare
økonomiske virkninger for kommuner, der har valgt det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for indkomståret 2016.
For kommuner, der har valgt at selvbudgettere
udskrivningsgrundlaget for 2016, vil virkningerne af forslaget
blive neutraliseret. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Der er i »Ny grøn
BoligJobordning i 2016 og 2017« særskilt afsat 25 mio.
kr. i perioden 2016-2019 til SKAT til systemtilretning, vejledning
og efterfølgende kontrol m.v. SKAT skønner herudover,
at ordningen medfører et øget ressourcetræk i
SKAT i perioden 2016-2019 på ca. 12 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, der dog ikke kan
kvantificeres nærmere. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen væsentlige. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Fradraget er betinget af, at køberen
af ydelsen dels anvender en elektronisk betalingsform, dels
anvender et elektronisk indberetningsmodul i SKATs
Tast-Selv-system. | Miljømæssige
konsekvenser | Positive konsekvenser, der dog ikke
umiddelbart kan kvantificeres nærmere. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Udformningen af BoligJobordningen -
både efter det hidtidige og det foreslåede
regelsæt - er sket under hensyntagen til en række
EU-retlige aspekter. På baggrund heraf vurderes lovforslaget
at være i overensstemmelse med EU-retten. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1 og 7
Efter den gældende bestemmelse i §
8 V, stk. 1, jf. stk. 2-9, kan der ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fradrages udgifter, der er betalt og
dokumenteret, til arbejdsløn til hjælp og
istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig. De
fradragsberettigede ydelser fremgår af § 1 i
bekendtgørelse nr. 841 af 28. juni 2013.
Det foreslås, at ligningslovens § 8
V, stk. 1, nyaffattes, så der indføres fradragsret for
en række nye grønne ydelser samt tilslutning til
bredbånd, samtidig med at ikke-grønne ydelser
udgår af ordningen. For alle ydelser gælder, at det kun
vil være arbejdslønnen til installationen m.v., som
vil kunne fradrages. Der er ikke fradrag for udgifter til
materialer og andet. Det foreslås samtidigt at indsætte
et bilag 1 i ligningsloven med en liste over de fradragsberettigede
ydelser i 2016 og 2017.
Ændringerne i forhold til
håndværksydelser omfattet af den hidtidige
BoligJobordning, der udløber ved udgangen af 2015, beskrives
nærmere nedenfor. Der henvises herudover til lovforslagets
almindelige bemærkninger. For en samlet liste over de
fradragsberettigede ydelser i 2016 og 2017 henvises til
lovforslagets bilag 1.
Arbejdsløn til reparation og forbedring af skorsten - f.eks.
ved at ændre skorstenshøjden, at indsætte en
isolerende foring eller partikelfilter eller at montere
røgsuger - foreslås medtaget under ordningen.
Fradragsretten omfatter endvidere udbedringer af utætheder og
øvrig reparation.
Arbejdsløn til installation af intelligente bygningsinstallationer
(IBI) til styring af el, varme, ventilation og lys, inkl.
afledt ledningsarbejde, foreslås omfattet af ordningen.
Intelligente bygningsinstallationer, herunder
bevægelsesfølere og dagslysfølere, kan spare
på energiforbruget ved at automatisere elementer som lys,
varme og ventilation. Der kan eksempelvis være tale
bygningsinstallationer med central CPU (processor) til styring af
sluk-alt-funktion, styring af lys, varme, ventilation og
solafskærmning, herunder via fugt- og/eller
CO2-følere, og kontrolpaneler til overvågning af
forbrug.
Udvendig eller rudeintegreret solafskærmning af vinduer og
glasdøre, herunder montering af skodder, markiser,
persienner, screens (udvendige rullegardiner) og solfilm, samt
indvendig solfilm, foreslås medtaget under ordningen.
Opsætning af anden indvendig
solafskærmning end solfilm som f.eks. gardiner og persienner
er ikke omfattet af fradragsretten.
Arbejdsløn til installation af varmepumper, der kan køle,
samt luft til luft-varmepumper med og uden
kølefunktion, foreslås medtaget under
ordningen. De fleste varmepumper kan også køle, men
kølefunktionen vurderes typisk kun at anvendes i
begrænset omfang. Efter de hidtidige regler var det kun
varmepumper, der ikke kan køle, som var omfattet af
BoligJobordningen, mens luft til luft-varmepumper med og uden
kølefunktion slet ikke var omfattet af de hidtidige
regler.
Energirådgivning
til energiforbedringer i boligen foreslås medtaget
under ordningen.
Lønudgifter til energirådgivning
til energiforbedringer i forhold til den konkrete bolig er
fradragsberettiget, hvis der foreligger en skriftlig rapport som
dokumentation for rådgivningsydelsen. Det er således
ikke tilstrækkeligt med en faktura med energirådgivning
som udgiftspost. Det er endvidere en betingelse for fradragsretten,
at lønudgiften til energirådgivning fremgår
særskilt på fakturaen. Det er således
nødvendigt at udskille fradragsberettigede udgiftsposter
på fakturaen, hvis f.eks. en rådgivende arkitekt
står for renovering af en bolig, og renoveringsplanen kun
indeholder mindre forslag til energiforbedringer af boligen.
Lønudgifter til tilstands- og
energimærkerapporter, der laves i forbindelse med salg af en
bolig, er endvidere ikke fradragsberettiget.
Den fradragsberettigede lønudgift kan
bl.a. anvendes til at
1) analysere, identificere og registrere (herunder
opmåle) de forhold i boligen, som har indflydelse på
den energimæssige ydeevne,
2) afdække boligejers behov, ønsker og
muligheder i forhold til vedligeholdelse og ændringer i
boligen af energimæssig karakter,
3) vurdere relevans og kvalitet af
besparelsesforslag fra et beregningsprogram i forhold til
omkostningseffektivitet, arkitektoniske forhold, praktisk
gennemførlighed, indeklima, komfort, brugeradfærd,
overslagspriser for udførelse, besparelsespotentiale m.v.
og
4) udarbejde en skriftlig rapport og heri
udvælge de mest relevante forslag til energirenovering og
beskrive forslagene eventuelt med tegninger/illustrationer,
herunder udarbejde estimater for potentielle energibesparelser og
påkrævede investeringer.
Energirådgivning som led i
BedreBolig-ordningen efter lov om fremme af energibesparelser i
bygninger under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er et
eksempel på rådgivning, der vil være omfattet.
BedreBolig-ordningen omfatter visse virksomheder, der bl.a.
rådgiver private boligejere om energiforbedringer af boligen.
Endvidere vil lignende ydelser, hvor der foreligger en skriftlig
rapport som dokumentation for energirådgivningsydelsen,
også være omfattet, hvis ydelsen udføres af
andre energifaglige aktører indenfor byggeriet som
eksempelvis energivejledere uddannet fra Teknologisk Institut.
Det er kun energirådgivning, der er
omfattet af BoligJobordningen. Hvis der som led i f.eks.
BedreBoligordningen gives andre rådgivningsydelser end
energirådgivning, er det kun lønudgifter til den del
af rådgivningen, der angår energirådgivning, som
berettiger til fradrag efter BoligJobordningen.
Arbejdsløn til sikring af yderdøre og vinduer mod
oversvømmelse i form af montering af
tætsluttende skodder m.v. på yderdøre og vinduer
foreslås medtaget under ordningen. Tætsluttende skodder
m.v. kan sikre mod oversvømmelse pga. f.eks. skybrud (regn-
og spildevand) og oversvømmelse fra hav, sø og
å.
Arbejdsløn til udskiftning af faste belægninger med permeable
(vandgennemtrængelige) belægninger i f.eks.
indkørsel og terrasse foreslås medtaget under
ordningen. Den permeable belægning kan bestå af
armeringsfliser, asfalt, fliser og fuger med
vandgennemtrængelige egenskaber oven på et
bærelag, der kan bestå af grus, skærver eller
kassetter.
Det bemærkes, at der alene er
fradragsret for udskiftning af eksisterende fast belægning
(dvs. ikke-vandgennemtrængelig belægning som f.eks.
almindelig asfalt og flisebelægning) med permeabel
belægning på samme areal. Der er således ikke
fradragsret for lønudgifter til nyetablering af permeabel
belægning ud over et eksisterende indkørsels- og
terrasseareal med fast belægning, ligesom der ikke er
fradragsret for fjernelse af eksisterende fast belægning,
hvis der ikke etableres permeabel belægning på
arealet.
Arbejdsløn til installation af ladestik eller -boks til
elbiler ved private boliger/fritidsboliger, herunder den
relaterede nødvendige udvidelse af eltavle og trækning
af kabler, foreslås medtaget under ordningen.
Opladeren skal installeres i tilknytning til
den private bopæl eller fritidsbolig. Installationen skal
være et kraftstik, et tilsvarende særligt stik eller en
ladeboks, dvs. installation af almindelige stikkontakter i
tilknytning til boligen/fritidshuset er ikke omfattet. Der er i
alle tilfælde lovkrav om, at installationen foretages af en
autoriseret elinstallatør.
Kortlægning og
fjernelse af bygningssmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller
bly, samt indkapsling af bygningsmaterialer med indhold af
PCB, foreslås medtaget under ordningen.
Miljøgiften PCB er en forkortelse af
den engelske betegnelse polychlorinated biphenyl. PCB blev brugt i
byggematerialer som f.eks. fugemasse og termoruder i perioden
1950-1977.
En kortlægning af PCB i den danske
bygningsmasse opført i perioden 1950-1977 har vist, at der i
perioden er anvendt PCB i mange af bygningerne. Byggematerialer,
der er tilsat PCB, omfatter bl.a. fuger, termoruder,
lysstofarmaturer, malinger og gulvbelægninger, og der kan
ligeledes være trængt PCB ind i andre materialer.
Fradragsretten omfatter kortlægning af
bygningsmaterialer i boligen, der indeholder asbest, PCB eller bly,
samt selve fjernelsen (herunder frasorteringen) af disse
bygningsmaterialer med konstateret indhold af asbest, PCB eller
bly. Fradragsretten omfatter desuden - som alternativ til fjernelse
- indkapsling af bygningsmaterialer med PCB med en forsegling, der
kan stoppe afdampning af PCB og forhindre direkte kontakt med
PCB-kilden. Foretagelse af kortlægning er en
forudsætning for fradrag for fjernelse m.v. af
bygningsmaterialer med asbest, PCB eller bly. Kortlægningen
skal kunne dokumenteres i form af en rapport eller lignende ud over
ved faktura med udgiftspost til kortlægning og fjernelse af
bygningsmaterialer med asbest, PCB eller bly.
Der er ikke fradragsret for eventuelle
gebyrudgifter i forbindelse med deponering m.v. af de fjernede
bygningsmaterialer.
Det er alene udgifterne til arbejdsløn
til kortlægningen og fjernelsen m.v. af bygningsmaterialer
med konstateret indhold af asbest, PCB eller bly, herunder
nedtagning og bortskaffelse inkl. bortkørsel, der er
fradragsberettiget. Arbejdsløn til udskiftning af forurenede
materialer med nye materialer er kun fradragsberettiget, hvis der
er tale om arbejde, der i øvrigt er fradragsberettiget, dvs.
f.eks. udskiftning til nye vinduer og isolering af ydervægge
m.v. Der er således ikke fradragsret for efterfølgende
opsætning af f.eks. nye fliser eller lægning af nyt
gulv.
Arbejdsløn til afmontering af eksisterende brændeovne,
herunder pejseindsatse, foreslås medtaget under ordningen.
Som afmontering anses selve afmonteringen og bortskaffelse af
brændeovnen/pejseindsatsen samt tilmuring af hullet i
skorstenen, hvor brændeovnen/pejseindsatsen var tilsluttet.
Det er en betingelse for fradragsret, at ildstedet afmeldes,
hvilket skal ske af autoriseret skorstensfejer. Der er ikke
fradragsret for indvendigt malerarbejde i tilknytning til
afmonteringen.
Det følger af ligningslovens § 8
V, stk. 6, at der ikke kan foretages fradrag for udgifter til
arbejde, der er ydet tilskud til efter andre offentlige
støtteordninger. Der vil således ikke kunne foretages
fradrag efter BoligJobordningen for udgifter til arbejdsløn
for afmontering af eksisterende brændeovne og pejseindsatser,
hvis der for den samme brændeovn/pejseindsats modtages
offentligt tilskud i form af f.eks. »skrotningstilskud«
eller lignende, jf. f.eks. bekendtgørelse nr. 1275 af 19.
november 2015 om tilskud til skrotning af ældre
brændeovne og pejseindsatse.
Fradrag for tilslutning
til bredbånd omfatter arbejdsløn til
indskydning og nedgravning af bredbåndskabler på egen
grund samt fradrag for arbejdslønnen til opsætning af
modtageudstyr til mobilt og fast trådløst
bredbånd på boligens ydre rammer.
Modtageudstyr kan f.eks. bestå i
opsætning af en modtager til et wifi-signal eller udstyr
monteret uden på boligen for at forbedre modtagelsen af
mobilt bredbånd.
En række af
håndværksydelserne omfattet af den gældende
BoligJobordning, der udløber ved udgangen af 2015,
videreføres som fradragsberettigede i 2016 og 2017.
Den gældende ordning giver bl.a.
mulighed for at fradrage lønudgifter ved en række
energiforbedringer af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning
af vinduer og yderdøre, isolering af ydervægge og
installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller,
jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og
varmestyringsanlæg. Disse ydelser videreføres som
fradragsberettiget grøn istandsættelse.
For så vidt angår klimasikring,
kan der efter den gældende ordning fradrages
lønudgifter til f.eks. kloakarbejder på egen grund,
udskiftning af kloakrør, fornyelse og etablering af
dræn, udskiftning af opsamlingstank, nedsivningsanlæg,
regnvandsfaskiner, rodzoneanlæg, minirensningsanlæg og
højvandslukkere. Disse ydelser videreføres ligeledes
som fradragsberettiget grøn istandsættelse.
Omlægningen til en ny grøn
ordning i 2016 og 2017 medfører, at visse hidtil omfattede
ydelseskategorier som f.eks. reparation, renovering og udskiftning
af tag opsplittes, således at det fra 2016 kun er visse
ydelseselementer, der er omfattet af fradragsretten. For tagarbejde
indebærer dette, at det alene er isolering af taget, der er
fradragsberettiget. Tilsvarende vedrørende ydervægge,
hvor det alene er isolering, herunder hulmursisolering, der
foreslås omfattet af fradragsretten.
Isolering af bygningskonstruktioner som tag,
ydervæg og gulv omfatter eventuel åbning af
konstruktionen, fjernelse af gammel isolering, montering af
dampspærrer, vinddækning og lignende og montering eller
indblæsning af isoleringsmateriale. Der er ikke fradragsret
for genetablering af konstruktionen, bortset fra lukning af huller
til indblæsning af isoleringsmateriale.
Herudover omfatter fradragsretten ikke
genetablering af konstruktionen i form af f.eks. pudsning,
montering af plader, brædder, tagdækningsmaterialer og
lignende. Der er således ikke fradragsret for f.eks.
lægning af nyt gulv eller udskiftning af taget, uanset at
dette sker i forbindelse med efterisolering.
I det omfang arbejdet består i
såvel isolering som genetablering af konstruktionen, herunder
udskiftning af taget, lægning af nyt gulv m.v., vil der
derfor være behov for, at der på fakturaen er
udspecificeret udgift til arbejdsløn vedrørende
fradragsberettiget arbejde, f.eks. isolering eller udskiftning af
vinduer, idet udgift til arbejdsløn vedrørende andet
arbejde, herunder genetablering af konstruktionen, ikke er
fradragsberettiget.
Arbejdsløn til kørsel af
isoleringsmaterialet er endvidere omfattet som en del af det
fradragsberettigede arbejde.
Ved isolering af terrændæk,
kælderydervægge og lignende er udgravning omfattet.
Der henvises til det foreslåede bilag 1
til ligningsloven for en samlet liste over ydelser omfattet af
ordningen i 2016 og 2017.
Til nr.
2
Efter den gældende bestemmelse i
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 5, er det en betingelse for
fradragsret, at arbejdet vedrørende en helårsbolig er
udført i perioden fra og med den 1. juni 2011 til og med den
31. december 2015, og at arbejdet vedrørende en fritidsbolig
er udført i perioden fra og med den 22. april 2013 til og
med den 31. december 2015.
Det foreslås at ændre
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 5, så det er en
betingelse for at opnå fradrag efter ordningen, at arbejdet
vedrørende en helårsbolig eller en fritidsbolig er
udført i perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med
den 31. december 2017. Den nye grønne BoligJobordning
får herved virkning for arbejde udført indtil udgangen
af 2017.
For beskrivelse af de fradragsberettigede
ydelser vedrørende helårsboliger og fritidsboliger
henvises til beskrivelsen i afsnit 4.1. For beskrivelse af de
generelle betingelser for at opnå fradrag efter ordningen
henvises til beskrivelsen af gældende regler, jf. forslagets
afsnit 3.
Til nr.
3
Efter den gældende bestemmelse i
ligningslovens § 8 V, stk. 4, 3. pkt., kan der ikke foretages
fradrag for arbejde, der betales den 1. marts 2016 eller
senere.
Det foreslås som konsekvens af, at
BoligJobordningen videreføres i 2016 og 2017, jf. forslagets
§ 1, nr. 1 og 2, at ændre ligningslovens § 8 V,
stk. 4, så der ikke kan foretages fradrag for
lønudgifter til arbejde, der betales den 1. marts 2018 eller
senere.
Det vil som hidtil være en betingelse
for fradragsret, at den skattepligtige har betalt for det
udførte arbejde via en elektronisk betalingsform, dvs. enten
ved overførsel via bank, netbank eller posthus, ved
kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller
kortterminal, eller ved brug af indbetalingskort (girokort).
Betaling med check eller kontanter giver således ikke ret til
fradrag.
Derudover stiller BoligJobordningen krav om,
at den skattepligtige skal foretage indberetning af oplysninger om
det fradragsberettigede arbejde til SKAT via et elektronisk
indberetningsmodul i TastSelv-systemet. Bestemmelserne herom vil
blive fastsat i bekendtgørelsesform med hjemmel i
ligningslovens § 8 V, stk. 9.
Fradraget bliver henført til det
indkomstår, hvor arbejdet betales. Fradraget henføres
dog til det indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis
betalingen sker inden for 2 måneder efter dette
indkomstårs udløb.
Til nr.
4
Efter den gældende bestemmelse i
ligningslovens § 8 V, stk. 4, henføres fradraget til
det indkomstår, hvor betalingen for arbejdet er sket.
Fradraget henføres dog til det indkomstår, hvor
arbejdet er udført, hvis betaling for arbejdet er sket inden
for 2 måneder efter indkomstårets udløb.
Det foreslås at indføre en
særlig periodiseringsregel i ligningslovens § 8 V, stk.
4, for arbejde, der er udført i 2016, men først
betales i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28.
februar 2018. I disse tilfælde henføres fradraget til
indkomståret 2017. Den foreslåede regel skal ses
på baggrund af, at den generelle periodiseringsregel i
ligningslovens § 8 V, stk. 4, ville føre til, at
fradrag for arbejde, som betales i perioden 1. januar 2018 til 28.
februar 2018, bliver henført til indkomståret 2018,
hvor den foreslåede ordning er ophørt. På
baggrund heraf foreslås det, at fradraget i stedet
henføres til indkomståret 2017.
Til nr.
5
Efter den gældende bestemmelse i
ligningslovens § 8 V, stk. 5, kan de fradragsberettigede
udgifter årligt højst udgøre 15.000 kr. pr.
person.
Det foreslås at ændre
ligningslovens § 8 V, stk. 5, så de fradragsberettigede
udgifter til serviceydelser årligt højst kan
udgøre 6.000 kr. pr. person, og at de fradragsberettigede
udgifter til grøn istandsættelse og tilslutning til
bredbånd tilsammen årligt højst kan
udgøre 12.000 kr. pr. person. Det bemærkes, at
energirådgivning omfattes af fradragsloftet på 12.000
kr.
Udnyttes begge fradragskategorier fuldt ud,
vil det samlede fradrag pr. person kunne udgøre i alt 18.000
kr.
Til nr.
6
Efter den gældende bestemmelse i
ligningslovens § 8 V, stk. 6, kan der ikke foretages fradrag
for udgifter til arbejde, som der er ydet tilskud til efter andre
offentlige støtteordninger, herunder efter reglerne i lov om
hjemmeservice.
Det foreslås at nyaffatte ligningslovens
§ 8 V, stk. 6, således at det fastsættes direkte i
bestemmelsen, at der ikke kan foretages fradrag for udgifter til
arbejde, der er ydet tilskud til efter andre offentlige
støtteordninger, herunder efter reglerne i lov om
hjemmeservice, for arbejde vedrørende etablering af
elproduktion fra vedvarende energianlæg omfattet af
§§ 41 og 47 i lov om fremme af vedvarende energi, hvis
der modtages offentlig driftsstøtte til disse anlæg,
eller for arbejde vedrørende afmontering af brændeovne
(og pejseindsatse), hvis der modtages tilskud til skrotning af
disse.
Betingelsen om, at der ikke både kan
tages fradrag efter BoligJobordningen og modtages offentligt
tilskud for det samme arbejde, svarer til den hidtidige bestemmelse
i ligningslovens § 8 V, stk. 6.
Herudover foreslås det, at der ikke kan
foretages fradrag efter BoligJobordningen for lønudgifter
til arbejde vedrørende etablering af elproduktion fra
vedvarende energianlæg omfattet af §§ 41 og 47 i
lov om fremme af vedvarende energi - det vil sige arbejde
vedrørende installation, reparation eller udskiftning af
solcelleanlæg og husstandsvindmøller - hvis der
også modtages tilskud i form af offentlig driftsstøtte
til disse anlæg.
Europa-Kommissionen har i oktober 2014
godkendt driftsstøtteordninger for henholdsvis solceller og
husstandsmøller ved afgørelserne SA. 37122
Støtte til husstandsmøller og havmøller med
forsøgselement og SA. 36204 Støtte til
solcelleanlæg og øvrige vedvarende energikilder.
Ordningerne giver mulighed for at yde driftsstøtte i
form af pristillæg, som ydes i tillæg til markedsprisen
for den elektricitet, som produceres på anlæggene og
leveres til det kollektive net.
Ejere af solcelleanlæg,
husstandsvindmøller m.v. kan derfor modtage
driftsstøtte i form af et pristillæg efter lov om
fremme af vedvarende energi §§ 41 og 47.
Af Europa-Kommissionens godkendelse
fremgår det, at der ikke må ydes anden
investeringsstøtte til anlæg, der opnår
støtte fra de godkendte ordninger. Det er på denne
baggrund vurderingen, at der i forhold til de
støtteordninger, som er godkendt af Europa-Kommissionen i
statsstøttesagerne SA. 36204 og SA. 37122, ikke samtidig kan
ydes investeringsstøtte - f.eks. via fradrag efter
BoligJobordningen - til sådanne anlæg.
På baggrund af forbeholdet om anden
investeringsstøtte i statsstøttesagerne SA. 36204 og
SA. 37122 følger det således, at ejere af
solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. ikke kan
foretage fradrag efter BoligJobordningen for arbejde
vedrørende disse anlæg, hvis de modtager offentlig
driftsstøtte til anlæggene, som er godkendt af
Europa-Kommissionen i statsstøttesagerne SA. 36204 og SA.
37122.
I forbindelse med ansøgning om
pristillæg efter de ordninger, som er godkendt af
Europa-Kommissionen i statsstøttesagerne SA. 36204 og SA.
37122, skal der søges om tilsagn til at modtage et
pristillæg. Ansøgningsproceduren er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse
solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere, bekendtgørelse nr. 1113 af 18. september 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse
solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end
vindmøller og bekendtgørelse nr. 1115 af 18.
september 2015 om nettilslutning af vindmøller og
pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet
m.v.
Af henholdsvis § 12, stk. 4, nr. 15, i
bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse
solcelleanlæg, nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere, § 10, stk. 4, nr. 15, i bekendtgørelse nr. 1113
af 18. september 2015 om pristillæg til elektricitet
fremstillet på visse solcelleanlæg og andre vedvarende
energianlæg end vindmøller og § 17, stk. 5, nr.
11, i bekendtgørelse nr. 1115 af 18. september 2015 om
nettilslutning af vindmøller og pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.v. fremgår det
bl.a., at personer, der ansøger om tilsagn om
pristillæg, skal afgive en bekræftelse på, at de
ikke har eller vil modtage anden støtte til det
ansøgte anlæg. Det betyder, at en person må
vælge mellem enten at foretage fradrag efter
BoligJobordningen til etablering, reparation eller udskiftning af
eksempelvis solcelleanlæg eller modtage pristillæg
efter lov om fremme af vedvarende energi §§ 41 og 47.
Der kan som hidtil foretages fradrag efter
BoligJobordningen for lønudgifter til installation,
reparation eller udskiftning af husstandsvindmøller og
solcelleanlæg, der ikke modtager offentligt tilskud.
Tilsvarende gælder i forhold til solvarmeanlæg.
Solvarmeanlæg omfatter hele anlægget inklusiv solfanger
og varmtvandsbeholder. Forskellen mellem solvarme- og
solcelleanlæg er, at solvarmeanlæg producerer varmt
vand til boligen, hvorimod solcelleanlæg producerer el.
Det foreslås endvidere, at der ikke kan
foretages fradrag efter BoligJobordningen for arbejde
vedrørende afmontering af brændeovne og pejseindsatse,
hvis der også modtages offentligt tilskud til skrotning af
disse. Denne del af bestemmelsen tager sigte på Miljø-
og Fødevareministeriets skrotningsordning, hvorefter
personer kan modtage et tilskud til skrotning af ældre
brændeovne og pejseindsatse efter visse betingelser, jf.
bekendtgørelse nr. 1275 af 19. november 2015 om tilskud til
skrotning af ældre brændeovne og pejseindsatse. Det
betyder, at en person, der får afmonteret en brændeovn
eller en pejseindsats, som også er omfattet af Miljø-
og Fødevareministeriets skrotningsordning for ældre
brændeovne og pejseindsatse, må vælge mellem
enten at foretage fradrag efter BoligJobordningen eller få
skrotningstilskud efter Miljø- og
Fødevareministeriets skrotningsordning.
Det bemærkes, at SKAT efter de
almindelige regler i forvaltningsloven og lov om behandling af
personoplysninger kan få videregivet oplysninger om udbetalte
tilskud m.v., herunder cpr-nummer og beløb, fra andre
myndigheder med henblik på at kontrollere, om personer, der
har angivet en fradragsberettiget ydelse, også har modtaget
tilskud m.v.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Derved kan de administrative
procedurer vedrørende ordningen, herunder
indberetningssystemet, hurtigst muligt sættes i gang.
Da den nuværende ordning udløber
ved udgangen af 2015, vil udgifter til arbejde, der er igangsat i
2015, men ikke færdiggjort senest den 31. december 2015,
skulle behandles efter de gældende regler, for så vidt
angår den del af arbejdet, der er udført senest den
31. december 2015.
Arbejde udført fra den 1. januar 2016
og frem er omfattet af de foreslåede regler. Det
indebærer, at der alene er fradragsret for de i bilag 1
omfattede håndværksydelser. Er der tale om f.eks.
nedrivning af et gammelt køkken og opsætning af et nyt
køkken, vil der alene være fradragsret for den del af
arbejdet, der er udført i 2015. I et sådant
tilfælde, hvor arbejdets udførelse strækker sig
henover årsskiftet, vil der være behov for
særskilt opgørelse på fakturaen af, hvilken del
af udgifterne til arbejdsløn, der vedrører arbejde
udført i 2015, og hvilken del, der vedrører arbejde
udført senere.
Det foreslås i stk.
2, at den ny BoligJobordning har virkning for arbejder, der
udføres fra og med den 1. januar 2016. Da lovforslaget
først kan vedtages i starten af 2016, har den ny
BoligJobordning således virkning før lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Lovforslaget indeholder kun
begunstigende bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 skal ses i sammenhæng med den
generelle regel om periodisering af fradraget, jf. ligningslovens
§ 8 V, stk. 4, hvorefter fradraget henføres til det
indkomstår, hvor betalingen for arbejdet er sket. Fradraget
henføres dog til det indkomstår, hvor arbejdet er
udført, hvis betaling for arbejdet er sket inden for 2
måneder efter indkomstårets udløb.
Det følger af de hidtil gældende
regler, at der kan opnås fradrag for arbejde, der
udføres i 2015, hvis det er betalt inden 1. marts 2016. Det
betyder, at der ikke kan opnås fradrag for arbejde, der
udføres i 2015, men først betales den 1. marts 2016
eller senere.
Da visse typer af arbejder videreføres
i den foreslåede BoligJobordning, foreslås det at give
mulighed for, at der kan opnås fradrag for sådanne
arbejder udført i 2015, selvom der først betales for
arbejdet fra og med den 1. marts 2016, men inden den 1. marts 2018.
Det svarer til det, der gælder for arbejder udført i
2016 og 2017 efter de foreslåede regler.
Det foreslås således i stk. 3, 1. pkt., at hvis en person i 2015
får udført et arbejde, der efter sin art både er
omfattet af den hidtidige ordning og den foreslåede ordning,
vil personen kunne få fradrag for arbejdet, hvis der betales
herfor efter den 29. februar 2016, men inden den 1. marts 2018. Det
betyder, at hvis en person f.eks. har fået udskiftet
vinduer i sin helårsbolig i 2015, men først
betaler for arbejdet i maj 2016, vil vedkommende kunne få
fradrag for arbejdslønnen til udskiftningen af vinduerne i
2016. Arbejdsløn til udskiftning af vinduer er nemlig
omfattet af både den hidtidige og den foreslåede
ordning. Da fradraget efter periodiseringsreglerne henføres
til det indkomstår, hvor betaling for arbejdet er sket, vil
det betyde, at fradraget henføres til et indkomstår,
hvor fradragsbeløbene er ændret i forhold til den
hidtidige ordning. Det betyder, at der i disse tilfælde kun
kan opnås fradrag med et beløb svarende til de
foreslåede beløbsgrænser i
nærværende lovforslag. I forhold til eksemplet betyder
det, at der kan opnås et fradrag på op til 12.000 kr. i
2016. Tilsvarende gælder i forhold til serviceydelser, hvor
der efter de foreslåede regler dog kun kan opnås et
fradrag på op til 6.000 kr. i 2016.
I tilknytning til den foreslåede
overgangsregel om, at arbejde udført i 2015, der efter sin
art både er omfattet af den hidtidige ordning og den
foreslåede ordning, fortsat vil kunne fradrages, hvis der
betales herfor efter den 29. februar 2016, men inden den 1. marts
2018, foreslås en særlig periodiseringsregel, som tager
højde for, at den foreslåede BoligJobordning
ophører med udgangen af 2017. Det foreslås
således i stk. 3, 2. pkt., at for
arbejde, der er udført i 2015, og som efter sin art
både er omfattet af den hidtidige ordning og den
foreslåede ordning, hvor der betales for arbejdet fra og med
den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018, henføres
fradraget til indkomståret 2017. Den foreslåede regel
skal ses på baggrund af, at den generelle periodiseringsregel
ville føre til, at fradrag for denne type arbejde, der
udføres i 2015, og som betales i perioden 1. januar 2018 til
28. februar 2018, bliver henført til indkomståret
2018, hvor den foreslåede ordning er ophørt. På
baggrund heraf foreslås det, at fradraget i stedet
henføres til indkomståret 2017.
For en person, der har fået
udført arbejde i 2015 (eller tidligere år), hvor
arbejdet er omfattet af den hidtidige ordning, men ikke af den
foreslåede ordning, er fradragsretten betinget af, at
personen har betalt for arbejdet inden den 1. marts 2016. Efter den
hidtidige ordning kan der nemlig ikke opnås fradrag for
arbejde, der er betalt den 1. marts 2016 eller senere.
Har en person fået udført arbejde
i 2014 eller tidligere år, som er omfattet af den hidtidige
ordning, men ikke betalt for arbejdet inden den 1. marts 2016, vil
vedkommende ikke kunne få fradrag for arbejdet, uanset at der
er tale om en arbejdsydelse, der også er videreført i
den foreslåede ordning. Dette følger af de hidtil
gældende regler.
Der foreslås en særlig
periodiseringsregel for arbejde, der er udført i 2014 eller
tidligere år. Det foreslås således i stk. 4, at for arbejde, der er udført
i 2014 eller tidligere år og er omfattet af ligningslovens
§ 8 V, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september
2015, som betales fra og med 1. januar 2016 og til og med 29.
februar 2016, henføres fradraget til indkomståret
2015. Den foreslåede regel skal ses på baggrund af, at
den generelle periodiseringsregel ville føre til, at fradrag
for arbejde, der udføres i 2014 eller tidligere
indkomstår, som betales i perioden 1. januar 2016 til 29.
februar 2016, bliver henført til indkomståret 2016,
hvor den hidtidige ordning er ophørt. På baggrund
heraf foreslås det, at fradraget i stedet henføres til
indkomståret 2015.
De foreslåede bestemmelser i stk. 5 og 6
indebærer, at de økonomiske virkninger for den
personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken af
lovforslaget for indkomståret 2016 neutraliseres, for
så vidt angår de kommuner, der for 2016 har valgt at
budgettere med deres eget skøn over ud-skrivningsgrundlaget
for den personlige indkomstskat. Det drejer sig om Furesø,
Rudersdal, Roskilde, Ærø og Rebild kommuner.
Neutraliseringen sker med baggrund i aktstykke
147, 2. samling 2014/15, tiltrådt af Finansudvalget den 10.
juli 2015, hvoraf det fremgår, at skønnet over
udskrivningsgrundlaget i 2016 hviler på en forudsætning
om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår
endvidere, at ved efterfølgende ændringer i
udskrivningsgrundlaget for 2016 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
For de selvbudgetterende kommuner vil
efterreguleringen af indkomstskatten, herunder også
kirkeskatten for 2016, som opgøres i 2018 og afregnes i
2019, blive korrigeret efter denne bestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | § 1 | | | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som
ændret ved lov nr. 997 af 30. august 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | | § 8 V. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn til
hjælp og istandsættelse i hjemmet eller i en
fritidsbolig, jf. stk. 2-9. Installation, reparation eller
udskiftning af biokedelanlæg og husstandsvindmøller
anses som istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig.
Installation, reparation eller udskiftning af oliefyr anses ikke
som istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig. Stk. 2.
Fradraget er betinget af, | | 1. § 8 V, stk. 1, affattes
således: "Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til
arbejdsløn til serviceydelser, grøn
istandsættelse og tilslutning til bredbånd i hjemmet
eller i en fritidsbolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1.« | 1) | at den skattepligtige person ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år, | | | 2) | at arbejdet er udført
vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige
person har fast bopæl på tidspunktet for arbejdets
udførelse, eller at arbejdet er udført
vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige person
er ejer og skattepligtig efter ejendomsværdiskatteloven af
fritidsboligen på tidspunktet for arbejdets
udførelse, | | | 3) | at arbejdet er udført af en
virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller ved arbejde i
form af rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt
skattepligtig til Danmark, | | | 4) | at den skattepligtige foretager
indberetning af det fradragsberettigede beløb til
skattemyndighederne med angivelse af, hvem der har udført
arbejdet, og | | | 5) | at arbejdet vedrørende en
helårsbolig er udført i perioden fra og med den 1.
juni 2011 til og med den 31. december 2015, og at arbejdet
vedrørende en fritidsbolig er udført i perioden fra
og med den 22. april 2013 til og med den 31. december 2015. Stk. 3.
--- | | 2. § 8 V, stk. 2, nr. 5, affattes
således: »5) at arbejdet er udført i
perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december
2017.« | | | | | Stk. 4.
Fradraget henføres til det indkomstår, hvor betalingen
for arbejdet er sket. Fradraget henføres dog til det
indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis betaling for
arbejdet er sket inden for 2 måneder efter
indkomstårets udløb. Der kan ikke foretages fradrag
for arbejde, der betales den 1. marts 2016 eller senere. | | 3. I § 8
V, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »den 1. marts 2016« til: »den 1.
marts 2018«. 4. I § 8 V, stk. 4, indsættes som 4. pkt.: »For arbejde udført i 2016, som
betales fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar
2018, henføres fradraget til indkomståret
2017.« | | | | | Stk. 5. De
fradragsberettigede udgifter kan årligt højst
udgøre 15.000 kr. pr. person. | | 5. § 8 V, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
De fradragsberettigede udgifter til serviceydelser kan årligt
højst udgøre 6.000 kr. pr. person, og de samlede
fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse
samt tilslutning til bredbånd kan årligt højst
udgøre 12.000 kr. pr. person.« | | | | | Stk. 6. Der kan
ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, som der er ydet
tilskud til efter andre offentlige støtteordninger, herunder
efter reglerne i lov om hjemmeservice. Tilsvarende gælder
udgifter til børnepasning, der er skattefritaget hos
modtageren efter § 7 Æ, og udgifter, som er fradraget
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter andre
regler i skattelovgivningen. Ejeren af en fritidsbolig, jf. stk. 2,
nr. 2, kan heller ikke foretage fradrag for udgifter til
arbejdsløn for arbejde i form af rengøring, vask,
opvask, strygning, vinduespudsning, børnepasning og
havearbejde vedrørende fritidsboligen, hvis ejeren i
løbet af indkomståret har udlejet
fritidsboligen. | | 6. § 8 V, stk. 6, 1. pkt., affattes således: »Der kan
ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, hvortil der er
ydet tilskud efter andre offentlige støtteordninger,
herunder efter reglerne i lov om hjemmeservice, til arbejde
vedrørende etablering af elproduktion fra vedvarende
energianlæg omfattet af §§ 41 og 47 i lov om fremme
af vedvarende energi, hvis der modtages offentlig
driftsstøtte til disse anlæg, eller til arbejde
vedrørende afmontering af brændeovne og pejseindsatse,
hvis der modtages offentligt tilskud til skrotning af
disse.« | Stk. 7.-9. - -
- | | | | | 7. Som bilag 1 indsættes bilag 1 til denne
lov. | | | | | | | | § 2 | | | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. § 1
har virkning for arbejde, der udføres fra og med den 1.
januar 2016. Stk. 3. § 1
finder tilsvarende anvendelse for arbejde, som er udført i
2015 og omfattet af de hidtil gældende regler i
ligningslovens § 8 V, i det omfang der også vil kunne
opnås fradrag for et sådant arbejde efter denne lovs
ikrafttræden. For arbejde omfattet af 1. pkt., som betales
fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018,
henføres fradraget til indkomståret 2017. Stk. 4. For
arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år og er
omfattet af de hidtil gældende regler i ligningslovens §
8 V, som betales fra og med den 1. januar 2016 til og med den 29.
februar 2016, henføres fradraget til indkomståret
2015. Stk. 5. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2016 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2016, der følger af
ændringerne i ligningslovens § 8 V, som ændret ved
denne lovs § 1. Stk. 6. Den
beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk.
5 fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2016, der foreligger pr. 1. maj 2018. | | | | |
|