Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 4. februar 2016
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december
2015 og var til 1. behandling den 19. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeriet sendte den 2. december 2015 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 60. Den 14. januar 2016 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige henvendelser fra:
Blik- og Rørarbejderforbundet,
Rejsearbejdere.dk og
Solar Lightning Consultants ApS.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Deputation
Endvidere har Blik- og
Rørarbejderforbundet mundtligt over for udvalget redegjort
for deres holdning til lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, ALT, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de under nr. 1-3 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 4.
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget udtaler, at de tidligere har været med
til at forlænge og udvide boligjobordningen, fordi det var
rigtigt at gøre i de år, hvor Danmark skulle
trækkes ud af krisen og beskæftigelsen skulle
stimuleres. Men for S og RV er boligjobordningen primært et
redskab, der hører en krisetid til. Nu stiger
beskæftigelsen i byggeriet igen, og økonomien er
generelt i fremgang. S og RV mener derfor ikke, at der
længere er konjunkturmæssige argumenter for at
videreføre ordningen.
At ordningen nu i højere grad skal
målrettes grønne tiltag, er et skridt i den rigtige
retning. Dog noterer S og RV, at regeringen ikke har været i
stand til at give noget bud på, hvilken klimaeffekt ordningen
vil have. Samtidig tyder tidligere beregninger på, at der
kunne opnås en langt større klimaeffekt for
færre penge, hvis dette var det primære formål.
På samme måde er beskæftigelseseffekten stort set
ikke eksisterende, og effekten i forhold til sort arbejde
begrænset.
Boligjobordningen havde sin ret, da Danmark
under krisen havde behov for at fremrykke arbejde, sætte gang
i økonomien og holde hånden under
beskæftigelsen. S og RV mener, at pengene nu kan bruges
klogere, både i forhold til at skabe nye arbejdspladser,
bekæmpe sort arbejde, reducere CO2-udledningen og give mere luft i
hverdagen for børnefamilierne.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det er vigtigt at skabe jobs, men mener samtidig, at den
grønne boligjobordning er den forkerte måde at
gøre det på. Forslaget koster 400 mio. kr., og
regeringen vælger at bruge disse på et skattefradrag,
som der er en social skævhed i. EL har i et
spørgsmål til skatteministeren ikke kunnet få et
præcist svar på, hvordan fordelingsprofilen for
lovforslaget ser ud, men i skatteministerens svar henvises der til
den tidligere boligjobordning, hvad angår lovforslagets
fordelingseffekter. EL går derfor ud fra, at den nye ordning
er lige så socialt skæv som den tidligere
boligjobordning. Endvidere er det en meget dyr måde at skabe
nye jobs på. Evalueringen af den gamle boligjobordning pegede
på, at det var en dyr og ineffektiv måde at skabe jobs
på. EL er af den holdning, at hvis regeringen i stedet valgte
at bruge de 400 mio. kr. på offentlige renovationer eller
borgernær velfærd, ville regeringen både bruge
pengene langt mere retfærdigt og øge
beskæftigelsen. Regeringen ville således kunne give et
løft til vores velfærd, som kommer os alle til gode,
frem for at give skattefradrag til de vellønnede.
Enhedslisten stemmer dog for
ændringsforslagene. Det skyldes, at det trods alt er
positivt, at det hul i lovforslaget, der giver personer med
bagudforskudt indkomstår mulighed for at få et
større fradrag end det tiltænkte maksimum, bliver
lukket.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V,
EL, ALT, SF og KF):
1) I
det under nr. 4 foreslåede § 8 V, stk. 4, 4. pkt., indsættes
efter »indkomståret 2017«: »for personer,
hvis indkomstår følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer,
hvis indkomstår følger kalenderåret]
Til § 2
2) I
stk. 3, 2. pkt., indsættes efter
»indkomståret 2017«: »for personer, hvis
indkomstår følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer,
hvis indkomstår følger kalenderåret]
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5.
En person, hvis indkomstår 2016 påbegyndes i
kalenderåret 2015, kan for arbejde, der er fradragsberettiget
i indkomståret 2016 efter reglerne i denne lov eller de
hidtil gældende regler i ligningslovens § 8 V,
vælge at foretage fradrag efter reglerne i ligningslovens
§ 8 V, stk. 5, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
eller efter det hidtil gældende § 8 V, stk.
5.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
[Overgangsregel for personer med
forskudt indkomstår]
Til bilag 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
4) I
gruppe B i afsnittet Energiforsyning indsættes
efter »Reparation eller udskiftning af gasfyrskedler og
varmeanlæg«: »bortset fra oliefyr,
biokedelanlæg, pillefyr, biomassefyr og
fastbrændselskedler«.
[Præcisering af bilag]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det, at der ikke kan foretages fradrag for arbejde,
der betales den 1. marts 2018 eller senere. Efter de generelle
regler i ligningslovens § 8 V, stk. 4, vil arbejde, der er
udført i kalenderåret 2017 og betales senest den 28.
februar 2018, blive henført til indkomståret 2017. For
arbejde udført i tidligere år henføres
fradraget til det indkomstår, hvor betaling sker.
På den baggrund foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 4, at fradraget for arbejde
udført i kalenderåret 2016, som betales fra og med den
1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018, henføres til
indkomståret 2017. Den generelle periodiseringsregel ville
føre til, at fradraget henføres til
indkomståret 2018, hvor ordningen for personer, hvis
indkomstår følger kalenderåret, er
ophørt.
Den særlige henføringsregel i
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås ikke at skulle
gælde for personer med bagudforsk?udt indkomstår, da
disse personer i forvejen efter de almindelige regler i visse
situationer får henført fradrag til indkomståret
2018. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis en
person med bagudforskudt indkomstår har fået
udført arbejde i den del af kalenderåret 2017, som
ligger i personens indkomstår 2018, eller hvis personen
betaler for udført arbejde fra og med den 1. januar 2018 til
og med den 28. februar 2018.
Dette er en konsekvens af de almindelige
regler om bagudforskudt indkomstår og svarer til den
måde, som personer med bagudforskudt indkomstår hidtil
er blevet håndteret på i boligjobordningen. Det er en
generel forudsætning for fradragsretten, at arbejdet er
betalt senest den 28. februar 2018.
Til nr. 2
Dette ændringsforslag har samme sigte
som den del af ændringsforslaget, der beskrives under nr. 1.
Forskellen er, at dette ændringsforslag vedrører
arbejde, som er udført i kalenderåret 2015 under den
tidligere ordning.
Arbejde udført i kalenderåret
2015, der efter sin art videreføres i den nye
boligjobordning, vil kunne fradrages, hvis det betales senest den
28. februar 2018, jf. overgangsreglen i lovforslagets § 2,
stk. 3, 1. pkt. Hvis betaling sker fra og med den 1. januar 2018
til og med den 28. februar 2018, foreslås det i lovforslagets
§ 2, stk. 3, 2. pkt., at henføre fradraget til
indkomståret 2017, idet den generelle periodiseringsregel
ellers ville føre til, at fradraget henføres til
indkomståret 2018, hvor ordningen i princippet er
ophørt.
Den foreslåede henføringsregel
for arbejde udført i 2015 i lovforslagets § 2, stk. 3,
2. pkt., foreslås ikke at skulle gælde for personer med
bagudforskudt indkomstår. For disse personer gælder de
almindelige henføringsregler, jf. bemærkningerne til
nr. 1 vedrørende arbejde udført under ordningen i
kalenderåret 2016 og kalenderåret 2017.
Til nr. 3
For personer med bagudforskudt
indkomstår, som har fået udført arbejde i
kalenderåret 2015, men i deres indkomstår 2016, vil
henføringsreglerne i ligningslovens § 8 V, stk. 4,
føre til, at arbejde betalt i kalenderåret 2015
henføres til personens indkomstår 2016, hvor de
foreslåede regler er indført. Tilsvarende gælder
i de situationer, hvor en person med bagudforskudt indkomstår
har fået udført arbejde, der efter sin art
videreføres i den nye boligjobordning, i den del af
kalenderåret 2015, som ligger i personens indkomstår
2015, men først betaler for arbejdet senere end 2
måneder efter udgangen af personens indkomstår 2015.
Dette indebærer, at de nye foreslåede
beløbsgrænser på henholdsvis 12.000 kr. for
håndværksydelser og 6.000 kr. for serviceydelser
gælder for dette arbejde.
Da den foreslåede boligjobordning
skal have virkning fra den 1. januar 2016, kan det have enten en
skærpende eller en begunstigende tilbagevirkende kraft for de
pågældende personer. I de tilfælde, hvor personen
med bagudforskudt indkomstår eksempelvis har fået
udført en håndværksydelse i kalenderåret
2015 (men i sit indkomstår 2016), kan regle?rne virke
skærpende, fordi det maksimale fradragsbeløb for
håndværksydelser for indkomståret 2016 er mindre
end efter de hidtil gældende regler. I de tilfælde,
hvor personen med bagudforskudt indkomstår eksempelvis har
fået udført både service- og
håndværksydelser, kan reglerne virke begunstigende,
fordi det maksimale fradragsbeløb, når begge
kategorier udnyttes fuldt ud, er højere end det
gældende maksimale fradragsbeløb.
På baggrund heraf foreslås det
med ændringsforslaget at give personer med bagudforskudt
indkomstår valgfrihed mellem anvendelse af
fradragsbeløbene i de hidtil gældende regler og i de
foreslåede regler for det samlede arbejde i de situationer,
hvor de har fået udført arbejde, der er
fradragsberettiget i indkomståret 2016 (se eksemplerne
ovenfor) efter de foreslåede regler i denne lov eller efter
de hidtil gældende regler i ligningslovens § 8 V.
Det følger af de hidtil
gældende regler, at der kan opnås fradrag for arbejde,
der udføres i kalenderåret 2015, hvis det er betalt
senest den 29. februar 2016. Det betyder, at der ikke kan
opnås fradrag for arbejde, der udføres i
kalenderåret 2015, men først betales den 1. marts 2016
eller senere. Dette gælder for arbejder, der ikke
videreføres i den foreslåede boligjobordning. For
arbejder, der videreføres i den foreslåede
boligjobordning, foreslås det i lovforslagets § 2, stk.
3, at give mulighed for, at der kan opnås fradrag for
sådanne arbejder udført i kalenderåret 2015,
selv om der først betales for arbejdet fra og med den 1.
marts 2016, men senest den 28. februar 2018. Disse regler
gælder også for personer med bagudforskudt
indkomstår. Det betyder, at selv om det i
ændringsforslaget foreslås at give disse personer
valgfrihed mellem fradragsbeløbene i de hidtil
gældende regler og i de foreslåede regler for arbejde,
der er fradragsberettiget i indkomstår 2016, er det
også en betingelse for disse personer, at de har betalt
senest den 29. februar 2016 for arbejde, der udføres i
kalenderåret 2015, og som ikke videreføres som
fradragsberettigede i den foreslåede boligjobordning.
Til nr. 4
Fradragsretten foreslås ikke
videreført for udgifter til en række ikke
grønne håndværksydelser i 2016 og 2017.
Reparation, installation eller udskiftning af biokedelanlæg,
herunder pillefyr, biomassefyr og fastbrændselskedler,
udgår således af ordningen sammen med en række
andre ydelser, jf. afsnit 4.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger. Arbejde på oliefyr er som hidtil ikke
omfattet af ordningen. Således ophørte fradragsretten
for installation, reparation eller udskiftning af oliefyr med
virkning fra den 1. januar 2012.
Det fremgår imidlertid ikke af selve
bilaget til lovforslaget, at fradragsberettiget arbejde
vedrørende varmeanlæg ikke omfatter oliefyr og
biokedelanlæg. Det foreslås derfor at præcisere
lovforslagets bilag med ydelser omfattet af boligjobordning 2016 og
2017, så det tydeligt fremgår, at fradragsretten
vedrørende reparation eller udskiftning af varmeanlæg
ikke omfatter oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr, biomassefyr
og fastbrændselskedler.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin
(S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 95
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | Henvendelse af 18/1-16 fra Blik- og
Rørarbejderforbundet | 4 | Præsentation til foretræde for
Skatteudvalget fra Blik- og Rørarbejderforbundet | 5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 6 | Henvendelse af 19/1-16 fra
Rejsearbejdere.dk | 7 | Henvendelse af 26/1-16 fra Solar Lightning
Consultants ApS | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 95
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til artiklen
»Sidste chance: Få din mor til at passe dit barn - og
træk det fra i skat«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/1-16 fra Blik- og Rørarbejderforbundet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/1-16 fra Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om at redegøre for
fordelingsvirkningen ved Grøn boligjobordning i 2016 og
2017, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 26/1-16 fra Solar Lightning Consultants ApS, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|