Skriftlig fremsættelse (16. december
2015)
Erhvervs- og
vækstministeren (Troels Lund Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om
erhvervsdrivende fonde og forskellige andre love (Indførelse
af register over reelle ejere)
(Lovforslag nr. L xx)
Formålet
med lovforslaget er at gennemføre den del af aftalen om en
styrket indsats mod skattely på erhvervsområdet, der
vedrører etableringen af et register over reelle ejere af
selskaber og fonde m.v. Registret sikrer skattemyndighederne adgang
til bedre oplysninger og bidrager dermed til at dæmme op for
skatteunddragelse. Aftalen blev indgået den 19. december 2014
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale
Venstre), og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
Lovforslaget
gennemfører desuden dele af 4. hvidvaskdirektiv (EU-direktiv
2015/849 af 20. maj 2015). Der er ved gennemførelsen lagt
vægt på at undgå unødvendig
overimplementering for at sikre, at de danske virksomheder stilles
bedst muligt i den internationale konkurrence.
Lovforslaget
skal sikre, at Danmark lever op til sine internationale
forpligtelser, og skaber øget gennemsigtighed i danske
virksomheders ejerstruktur, således at det fremover bliver
sværere at sløre ejerskabet af en virksomhed gennem
indviklede selskabskonstruktioner. Forslaget bidrager desuden til
at styrke bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering,
ligesom det bidrager til at dæmme op for misbrug af selskabs-
og skattelovgivningen og for skatteunddragelse. Dermed sikres der
højest mulig tillid til dansk erhvervsliv. For at sikre
balancen i forhold til, at det stadig skal være nemt at drive
virksomhed i Danmark, er der desuden lagt vægt på at
begrænse de administrative byrder, som lovforslaget
medfører for erhvervslivet, mest muligt.
Med
lovforslaget får selskaber og andre tilsvarende juridiske
personer fremover pligt til at indhente og opbevare oplysninger om
deres reelle ejere, dvs. de fysiske personer, der i sidste instans
ejer eller kontrollerer virksomheden, samt til at registrere disse
oplysninger i Erhvervsstyrelsens register. Forslaget
vedrører en række love på Erhvervs- og
Vækstministeriets område, herunder selskabsloven, lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende
fonde og en række finansielle love samt lov om fonde og visse
foreninger under Justitsministeriets område.
I
overensstemmelse med skattelyaftalen fra december 2014 lægger
lovforslaget op til fuld offentlighed omkring oplysningerne om de
reelle ejere, ligesom det er tilfældet for oplysningerne om
legale ejere i Det Offentlige Ejerregister. Lovforslaget
medfører således mere åbenhed, end der
umiddelbart følger af 4. hvidvaskdirektiv, der alene
kræver, at i hvert fald relevante myndigheder, virksomheder
og andre med legitim interesse skal have adgang til oplysningerne.
Endvidere foreslås en hjemmel for erhvervs- og
vækstministeren til at udstede nærmere regler om de
tekniske forhold vedrørende registrering og
offentliggørelse af oplysninger om de reelle ejere.
For at sikre
tilstrækkelig sikker identifikation af de virksomheder, som
skal registrere reelle ejere, foreslås der indført en
ny pligt i CVR-loven for virksomheder, som ikke allerede er
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, til at registrere
en række grundoplysninger. Dette betyder bl.a., at en
række interessentskaber, kommanditselskaber og fonde, som i
dag ikke som udgangspunkt er registreringspligtige, fremover vil
skulle grundregistreres og registrere reelle ejere.
I det jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger,
der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets
velvillige behandling.