Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 11. februar 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 31 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 1-30. Erhvervs- og vækstministeren
har stillet ændringsforslag nr. 31.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december
2015 og var til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 21. oktober 2015 og den 20.
november 2015 disse udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag
22 og 52. Den 17. december 2015 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af erhvervs- og
vækstministeren under nr. 31 stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af et mindretal under nr. 1-30
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Mindretallets medlemmer af udvalget
bemærker, at skatteunddragelse er et meget stort
samfundsproblem, der koster samfundet milliarder af kroner. Det er
urimeligt, og det er uacceptabelt. Lovforslaget gennemfører
et register over selskabernes reelle ejere, hvorved muligheden for
at sløre det reelle ejerskab vanskeliggøres. Dette
styrker SKAT og myndighedernes arbejde. Mindretallet mener dog
ikke, at man med dette lovforslag er i mål, da der kan tages
mange flere vigtige initiativer for at bekæmpe
skatteunddragelse, f.eks. ved at tage fat på at bruge den
offentlige indkøbspolitik og udbudspolitik offensivt til at
bekæmpe skattely, se kritisk på bankernes
rådgivende rolle og eventuelt også sortliste
skattelylande efter fransk model. Helt afgørende for
indsatsen mod skattely er dog, at SKAT får tilført de
nødvendige ressourcer. Lovforslaget er dog en god begyndelse
på arbejdet med at bekæmpe skattely, og derfor
støtter Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk
Folkeparti lovforslaget.
Et andet
mindretal (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af erhvervs- og vækstministeren under nr.
31 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
af et mindretal under nr. 1-30 stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
1) I
den under nr. 5 foreslåede § 58 a indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
selskabet.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
2) I
den under nr. 5 foreslåede § 58 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 2
3) I
den under nr. 4 foreslåede § 15 g indsættes i stk. 1 som 4.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
virksomheden.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
4) I
den under nr. 4 foreslåede § 15 g ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 3
5) I
den under nr. 4 foreslåede § 21 a indsættes i stk. 1 som 2.
pkt:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
fonden.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
6) I
den under nr. 4 foreslåede § 21 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 4
7) I
den under nr. 3 foreslåede § 17 a indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
selskabet.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
8) I
den under nr. 3 foreslåede § 17 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 5
9) I
den under nr. 2 foreslåede § 14 a indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
selskabet.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
10) I
den under nr. 2 foreslåede § 14 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 6
11) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 a indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk
person, som bliver bekendt med, at denne måtte være
blevet reel ejer i henhold til 1. pkt., skal hurtigst muligt give
meddelelse herom til firmagruppen.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
12) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 7
13) I
det under nr. 3 foreslåede § 23, stk. 3, indsættes som 3. pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
selskabet.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
14) I
det under nr. 3 foreslåede § 23, stk. 4, ændres i 1. pkt. »hurtigst muligt« til:
»senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
15) I
den under nr. 4 foreslåede § 81 b indsættes i stk. 1 som 3.
pkt:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
sparekassen.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
16) I
den under nr. 4 foreslåede § 81 b ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
17) I
den under nr. 5 foreslåede § 85 b indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
andelskassen.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
18) I
den under nr. 5 foreslåede § 85 b ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
19) I
den under nr. 6 foreslåede § 336 a indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
sparevirksomheden.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
20) I
den under nr. 6 foreslåede § 336 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 8
21) I
det under nr. 3 foreslåede § 68, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:
»En fysisk
person, som bliver bekendt med, at denne måtte være
blevet reel ejer i henhold til 1. pkt., skal hurtigst muligt give
meddelelse herom til firmapensionskassen.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
22) I
det under nr. 3 foreslåede § 68, stk. 3, ændres i 1. pkt. »hurtigst muligt« til:
»senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 9
23) I
den under nr. 3 foreslåede § 136 a indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
kapitalforeningen.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
24) I
den under nr. 3 foreslåede § 136 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 10
25) I
den under nr. 3 foreslåede § 14 a indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»En fysisk
person, som bliver bekendt med, at denne måtte være
blevet reel ejer i henhold til 1. pkt., skal hurtigst muligt give
meddelelse herom til foreningen eller SIKAV'en.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
26) I
den under nr. 3 foreslåede § 14 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 12
27) I
det under nr. 5 foreslåede kapitel 3 indsættes i § 4, stk. 1, som 2.
pkt.:
»En fysisk person, som bliver bekendt
med, at denne måtte være blevet reel ejer i henhold til
1. pkt., skal hurtigst muligt give meddelelse herom til
fonden.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
28) I
det under nr. 5 foreslåede kaptiel 3 ændres i § 4, stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
29) I
den under nr. 8 foreslåede § 52 indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»En fysisk
person, som bliver bekendt med, at denne måtte være
blevet reel ejer i henhold til 1. pkt., skal hurtigst muligt give
meddelelse herom til foreningen.«
[Meddelelsespligt for reelle
ejere]
30) I
den under nr. 8 foreslåede § 52 ændres i stk. 2, 1. pkt., »hurtigst
muligt« til: »senest 3 dage«.
[Skærpelse af frist]
Til § 14
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
31) I
stk. 2 ændres »Lovens
§§ 1-3, 8 og 11« til: »Lovens §§
1-3, 8, 11 og 12«.
[Ændring af anordningshjemmel
vedrørende Færøerne]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3, 5, 7, 9, 11,
13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27 og 29
De foreslåede ændringer skal
sikre, at der er pligt for de omfattede fysiske personer, som
måtte være reelle ejere i et konkret selskab, en
konkret fond el.lign. til at meddele selskabet m.v. herom.
Meddelelsen skal ske, hurtigst muligt efter at den
pågældende person måtte være blevet bekendt
med det reelle ejerskab, og efter enhver ændring i allerede
meddelte oplysninger.
Med den foreslåede løsning
får både den enkelte virksomhed og den reelle ejer et
ansvar for, at den reelle ejer identificeres. I sidste ende er det
dog selskabet m.v., som har pligten til at foretage selve
registreringen og dermed også kontrollere, at oplysningerne
om den reelle ejer er korrekte og fyldestgørende.
Til nr. 2, 4, 6, 8, 10,
12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28 og 30
Det foreslås, at oplysninger om
reelle ejere skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system,
senest 3 dage efter at en person er blevet reel ejer, eller der er
sket ændringer i allerede registrerede forhold.
Til nr. 31
Færøerne har i henhold til lov
nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder overtaget
lovgivningskompetencen på området. Lovforslagets §
12, der vedrører lov om fonde og visse foreninger, skal
derfor ikke ved kongelig anordning kunne sættes i kraft for
Færøerne.
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Jacob Jensen
(V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Brian
Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav
(S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Anne
Paulin (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus
Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L
94
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Endelig tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra erhvervs- og
vækstministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 94
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om begrundelsen for, at der er valgt
en procentgrænse på 25 pct. som indikation på
reelt ejerskab og ikke en lavere sats, f.eks. 10 pct., til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren vil definere, hvad
»hurtigst muligt« i relation til selskabet m.fl.s pligt
til at registrere/opdatere oplysninger i Erhvervsstyrelsen betyder,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om der ifølge loven er en
pligt for de reelle ejere til at oplyse et selskab om deres
ejerskab, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil sikre, at
registeret også kommer til at indeholde en beskrivelse af,
hvordan kæden af kontrol er ud til den reelle ejer, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om det er muligt at indarbejde et
krav om, at der skal ske en basisverifikation af oplysningerne i
regisetret i f.eks. cpr-registeret, og vil ministeren i
bekræftende fald tage initiativ hertil - alternativt yde
teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag herom,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om ministeren vil redegøre
nærmere for de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser,
hvorefter erhvervs- og vækstministeren/Erhvervsstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler om registrering og
offentliggørelse af oplysninger i styrelsens it-system, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om lovforslaget skal forstås
således, at der kommer fuld åbenhed om registeret, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
|