Fremsat den 16. december 2015 af energi-,
forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg
§ 1. Energi-, forsynings- og
klimaministeren bemyndiges til at afholde et pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20
MW, hvoraf 2,4 MW også udbydes i mindst et andet
EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til.
Stk. 2. Den
samlede installerede effekt på 20 MW, jf. stk. 1, kan
forhøjes med op til 2,399 MW for at medtage et tilbud, der
delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt kan
indeholdes i de 2,4 MW eller i de 20 MW.
Stk. 3. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om tilsyn
og kontrol m.v. for anlæg, der fremstiller elektricitet ved
anvendelse af vedvarende energikilder, som er beliggende i Danmark,
og som modtager støtte fra et EØS-land, hvor de 2,4
MW, jf. stk. 1, også er udbudt.
§ 2. Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan pålægge Energinet.dk at indhente og
videregive produktions- og tekniske data fra og til en privat eller
offentlig aktør i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4
MW også er udbudt, jf. § 1.
§ 3. Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om pilotudbuddet, herunder
oplysninger om, hvem der modtager pristillæg og om
pristillæggets størrelse.
§ 4. Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
institution eller anden myndighed til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
§ 5. Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan påbyde, at forhold, som strider mod
regler udstedt i henhold til § 1, stk. 3, og § 3 bringes
i orden straks eller inden en nærmere angivet frist.
Stk. 2.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der undlader at efterkomme
påbud efter stk. 1.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 6. Energi-, forsynings- og
klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Ministeren kan herunder fastsætte, at
lovens bestemmelser træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
§ 7. I lov
om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25.
november 2013, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 633 af
16. juni 2014 og § 1 i lov nr. 577 af 4. maj 2015 og senest
ved § 1 i lov nr. 1283 af 24. november 2015, foretages
følgende ændringer:
1. § 22,
stk. 1, nr. 3, affattes således:
»3)
varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion
ifølge bestemmelserne i kapitel 9 og lov om fremme af
vedvarende energi og regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser samt regler fastsat i medfør af lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg,«.
2. I
§ 28, stk. 2, nr. 4, ændres
»og lov om fremme af vedvarende energi« til: »,
lov om fremme af vedvarende energi og lov om pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg«.
§ 8. I lov
om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
122 af 6. februar 2015, som ændret ved § 1 i lov nr. 576
af 18. juni 2012, § 1 i lov nr. 900 af 4. juni 2013, og §
1 i lov nr. 744 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Loven finder ikke anvendelse på anlæg, som er omfattet
af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg.«
§ 9. I lov
om Energinet.dk, jf. lovbekendtgørelse nr. 1097 af 8.
november 2011, som ændret ved § 3 i lov nr. 575 af 18.
juni 2012, § 4 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 3 i lov
nr. 633 af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1283 af 24. november
2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »energi«: », administrative
opgaver i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg
for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg«.
§ 10. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | | 1.1. Lovforslagets hovedindhold | | 1.2. Lovforslagets baggrund | | | 1.2.1. Europa-Kommissionens retningslinjer
for statsstøtte 2014-2020 | | | 1.2.2. Europa-Kommissionens
statsstøtteafgørelser fra oktober 2014 | | | 1.2.3. VE-direktivet | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Rammer for pilotudbuddet af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. Tilrettelæggelse af
pilotudbuddet | | 2.3. Samarbejdsaftale med mindst et andet
EØS-land | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 9. Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Formålet med lovforslaget er at bemyndige energi-,
forsynings- og klimaministeren til at kunne afholde et pilotudbud
af pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20
MW, hvoraf 2,4 MW også udbydes i mindst et andet
EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til. Hermed
afhjælpes den potentielle diskrimination, som
Europa-Kommissionen har påpeget i det danske PSO-system (ved
PSO forstås public service obligation). Den potentielle
diskrimination består i, at PSO-betaling pålægges
al elektricitet, som forbruges i Danmark, uanset om elektriciteten
er produceret i Danmark eller i et andet EØS-land, men at
det kun er elektricitet produceret i Danmark, som kan opnå
støtte i medfør af de støtteordninger, som
PSO-betalingen finansierer.
Lovforslaget tilvejebringer en ramme for, at energi-,
forsynings- og klimaministeren kan udmønte
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra
oktober 2014, som indeholder vilkår om gennemførelse
af pilotudbuddet. Lovforslaget er herved med til at sikre, at
Europa-Kommissionen kan anse PSO-betalingen for at være
traktatmedholdelig i årene 2015 og 2016. Der henvises til
afsnit 1.2.2. for en nærmere beskrivelse af
statsstøtteafgørelserne samt af den problematik
vedrørende PSO-systemet, som Europa-Kommissionen har
påpeget.
Pilotudbuddet skal omfatte pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg med en samlet installeret
effekt på 20 MW. En samlet installeret effekt på 2,4 MW
af pilotudbuddets 20 MW skal også udbydes for elektricitet
fremstillet på anlæg beliggende i mindst et andet
EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til. Der vil
herefter kunne bydes på 2,4 MW i pilotudbuddet for
anlæg beliggende i mindst et andet EØS-land i
konkurrence med tilbud for anlæg i Danmark.
Den samlede installerede effekt på 20 MW, der udbydes, vil
kunne forhøjes med op til 2,399 MW for at medtage et tilbud,
der delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt kan
indeholdes i pilotudbuddets 2,4 MW eller 20 MW. Dette skal ses i
sammenhæng med, at det forventes, at der vil blive sat en
øvre grænse på 2,4 MW for de projekter, der kan
deltage i udbuddet. Med muligheden for at overskride de 2,4 MW med
op til 2,399 MW sikres, at hele rammen på 2,4 MW vil kunne
blive udnyttet i det omfang, der er indkommet konkurrencedygtige
tilbud vedrørende projekter i et andet EØS-land, som
de 2,4 MW åbnes op for. Endvidere sikres tilsvarende mulighed
for, at hele rammen på 20 MW vil kunne blive udnyttet.
Pilotudbuddet og den efterfølgende indgåelse af
kontrakter med de vindende tilbudsgivere forventes
gennemført i 2016 med mulighed for udbetaling af
pristillæg tidligst fra den 1. januar 2017. Der henvises
nærmere til afsnit 2.1.2.
Det er forudsat, at der indgås en samarbejdsaftale med
mindst et andet EØS-land, hvor de 2,4 MW også udbydes.
Åbningen af pilotudbuddet i en sådan samarbejdsaftale
forventes at være gensidig, således at det andet
EØS-land også åbner op for støtte til
projekter beliggende i Danmark, men åbningen af det danske
pilotudbud kan også være ensidig. Der henvises
nærmere til afsnit 2.3.
Lovforslaget skal endvidere give energi-, forsynings- og
klimaministeren mulighed for at opfylde en eventuel gensidig
samarbejdsaftale med et andet EØS-land. Lovforslaget
indeholder derfor en bemyndigelse til, at ministeren kan
fastsætte regler vedrørende anlæg i Danmark, der
modtager støtte for elektricitet fremstillet ved anvendelse
af vedvarende energikilder fra et sådant EØS-land,
hvor de 2,4 MW også er udbudt.
Pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg er i øvrigt reguleret ved lov om fremme
af vedvarende energi (herefter benævnt VE-loven). Det er
imidlertid første gang, at man i Danmark
konkurrenceudsætter ydelse af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg og udbyder
pristillæg for elektricitet fremstillet på anlæg
beliggende i andre EØS-lande. Der er ikke hjemmel hertil i
VE-loven. Efter afholdelse af udbud vil vilkårene for
udbetaling af pristillæg m.v. fremgå af de kontrakter,
der indgås med de vindende tilbudsgivere. Der vil derfor ikke
være behov for at anvende de regler om administration af
pristillæg, som gælder for de støtteordninger,
som fremgår af VE-loven. Herudover vurderes det
nødvendigt at have mulighed for at anvende andre regler om
administration særligt i forhold til anlæg beliggende i
et andet EØS-land.
Det er derfor fundet mest rigtigt at regulere pilotudbuddet ved
en selvstændig lov.
Det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette
skyldes, at Europa-Kommissionen skal godkende ordningen, herunder
pilotudbuddet, efter statsstøttereglerne. Loven vil herefter
først kunne sættes i kraft, og pilotudbuddet vil
først kunne afholdes, når Europa-Kommissionen har
godkendt ordningen.
1.2. Lovforslagets
baggrund
1.2.1. Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte 2014-2020
Lovforslaget giver mulighed for afholdelse af et pilotudbud med
henblik på at yde driftsstøtte i form af
pristillæg for miljøvenlig elproduktion i
overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
som er offentliggjort den 28. juni 2014 i EU-Tidende, nr. C 200,
side 1 (i det følgende benævnt retningslinjerne).
Det følger af retningslinjernes punkt 126, at der
bør ydes støtte til mindst 5 procent af den planlagte
nye elkapacitet fra vedvarende energikilder i 2015 og 2016 efter en
udbudsprocedure. Udbuddet af 20 MW udgør 5 procent af den
planlagte nye elkapacitet i Danmark i 2015 og 2016 tilsammen.
Samtidig stiller retningslinjerne i punkt 126 krav om, at
udbudsproceduren skal være baseret på klare,
gennemsigtige og ikke-diskriminerende kriterier.
Herudover skal udformningen af pristillæg, der bestemmes
for pilotudbuddet, opfylde følgende betingelser, der
følger af retningslinjernes punkt 124:
1) støtten skal ydes som et tillæg til den
markedspris, hvortil producenterne afsætter deres
elektricitet direkte på markedet,
2) støttemodtagerne skal være underlagt
standardansvar for balancering, medmindre der ikke findes
konkurrenceprægede intradaymarkeder for balancering, og
3) der skal være truffet foranstaltninger til at sikre, at
elproducenterne ikke tilskyndes til at producere elektricitet til
negative priser.
Udbudsproceduren skal endvidere sikre deltagelse af et
tilstrækkeligt stort antal tilbudsgivere, og støtten
skal ydes på basis af tilbudsgiverens første tilbud
eller en clearingpris. Desuden skal budgettet eller mængden i
forbindelse med udbuddet være bindende i den forstand, at
ikke alle tilbudsgivere kan modtage støtte, jf.
retningslinjernes punkt 19, nr. 43.
Der stilles endvidere i retningslinjernes punkt 49 krav om, at
støtte skal have tilskyndelsesvirkning for at blive
betragtet som forenelig med det indre marked.
1.2.2. Europa-Kommissionens
statsstøtteafgørelser fra oktober 2014
Støtte til fremme af vedvarende energi i Danmark anses
som en Public Service Obligation, som finansieres af elforbrugerne
i form af PSO-betalinger. En del af PSO-udgifterne finansieres dog
fra 2015 ved bevilling på finansloven.
Europa-Kommissionen traf den 24. oktober 2014 afgørelse
vedrørende statsstøttesag SA. 36204 (2013/N)
støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende
energianlæg. Europa-Kommissionen traf endvidere den 28.
oktober 2014 afgørelse vedrørende
statsstøttesag SA. 37122 (2013/N) støtte til
husstandsvindmøller og havvindmøller med et
forsøgselement. Afgørelserne er efterfølgende
blevet korrigeret af Europa-Kommissionen den 18. december 2014.
Afgørelserne benævnes i det følgende som
statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014.
Europa-Kommissionen problematiserede i
statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014
PSO-systemets forenelighed med EUF-traktatens artikel 30 og 110 om
forbuddet mod diskriminerende afgifter. Europa-Kommissionens
baggrund herfor er, at producenter af elektricitet produceret i
andre EØS-lande ikke har adgang til de
støtteordninger til fremme af vedvarende energi, som
PSO-betalingen finansierer, selv om PSO-betalingen
pålægges al elektricitet, som forbruges i Danmark,
uanset om elektriciteten er produceret i Danmark eller i et andet
EØS-land.
For at afhjælpe denne potentielle forskelsbehandling
fremgår det af statsstøtteafgørelserne fra
oktober 2014, at Danmark i forbindelse med Europa-Kommissionens
behandling af anmeldelsen af støtteordningerne, har givet
tilsagn om, »at Danmark vil åbne de VE-udbud, der skal
afholdes i 2015 og 2016, op for producenter etableret i andre lande
inden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde ("EØS") med op til 6 % af den udbudte
kapacitet eller op til 2,4 MW i denne toårsperiode (det
største tal skal finde anvendelse).«
Det fremgår endvidere af
statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014, at de 6
procent - svarende til 1,2 MW - er »fastlagt på
grundlag af Danmarks samlede import af grøn elektricitet fra
nabolandene (Norge, Sverige og Tyskland) divideret med den samlede
elektricitetsforsyning i Danmark og ganget med den årligt
nyinstallerede kapacitet til grøn elektricitet. Importen af
grøn elektricitet er beregnet som den gennemsnitlige andel,
som import (nærmere betegnet import, der ikke er til transit,
men til forbrug i Danmark) fra hvert af nabolandene tegner sig for,
ganget med vedvarende energikilders andel af den samlede
elproduktion i hvert af landene.
Den valgte formel afspejler Danmarks stilling som transitland
for elektricitet fra Skandinavien ved kun at tage hensyn til den
del af elimporten, der rent faktisk forbruges i Danmark (eftersom
det kun er denne del, der er underlagt PSO-tariffen).«
Det følger endvidere af
statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014, at det er
for at tiltrække udenlandske investorer, at Danmark har givet
tilsagn om at åbne op for 2,4 MW og ikke kun for 1,2 MW.
Pilotudbuddet er således en forudsætning for, at
Europa-Kommissionen kan anse det danske PSO-system for
traktatmedholdeligt i 2015 og 2016 og er en forudsætning for,
at støtteordningerne til solcelleanlæg,
husstandsvindmøller m.v. kunne godkendes af
Europa-Kommissionen og derefter sættes i kraft i Danmark.
Denne midlertidige løsning gælder til og med 2016. Det
udestår herefter at finde en langsigtet løsning
på den potentielle PSO-diskriminations problematik, som kan
gælde senest fra 2017, hvilket der arbejdes på separat
og i dialog med Europa-Kommissionen.
Det fremgår herudover af Europa-Kommissionens
statsstøtteafgørelser fra oktober 2014, at:
1) »Andre
EØS-producenters adgang til udbuddene kan være
betinget af, at der er indgået samarbejdsaftaler. Denne
betingelse stemmer overens med bestemmelserne i punkt 122 i
retningslinjerne og bestemmelserne i VE-direktivet, hvorefter
medlemsstaterne kan etablere samarbejdsmekanismer (artikel 6 til
11).«
2) »Adgangen
til at deltage i udbuddene er desuden betinget af dokumentation
for, at der rent faktisk vil foregå fysisk import af
elektricitet fra vedvarende energikilder (i det omfang, hvor det er
muligt at dokumentere). Denne betingelse stemmer overens med
traktatens artikel 30 og 110, da der uden en import slet ikke ville
opstå nogen forskelsbehandling i artikel 30's og 110's
forstand. Danmark er desuden nødt til at sikre, at
elektriciteten rent faktisk leveres til Danmark.«
Den daværende klima-, energi- og bygningsminister gav
endvidere i forbindelse med Europa-Kommissionens behandling af
støtteordningerne tilsagn om, at en vindende tilbudsgiver i
pilotudbuddet ikke samtidig skal kunne opnå eller opretholde
anden støtte til samme projekt.
Danmark har i øvrigt givet tilsagn om, at den
internationale åbning af de 2,4 MW vil ske på baggrund
af en samarbejdsaftale, jf. nærmere i afsnit 2.3.
Energiforligskredsen bag aftalen om den danske energipolitik
2012-2020, dvs. den daværende regering (Socialdemokratiet,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, har i
oktober 2014 tilsluttet sig pilotudbuddet.
1.2.3. VE-direktivet
Medlemsstaterne har i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af
anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om
ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og
2003/30/EF (herefter benævnt VE-direktivet) forskellige
bindende nationale mål for den andel af vedvarende energi,
som skal opfylde VE-direktivets mål om, at andelen af energi
fra vedvarende energikilder af Unionens udvidede endelige
energiforbrug skal være mindst 20 procent i 2020. Herefter
skal Danmarks andel af vedvarende energi være på 30
procent i 2020.
VE-direktivet fastsætter rammerne for en række
samarbejdsmekanismer, som kan anvendes af medlemsstaterne til at
nå de bindende mål for medlemsstaternes andel af
vedvarende energi, som skal indgå i EU's samlede
målsætning.
En af de mulige samarbejdsmekanismer i henhold til VE-direktivet
udgør såkaldte statistiske overførsler mellem
medlemsstater, jf. VE-direktivets artikel 6, hvorefter en
nærmere angivet mængde energi fra vedvarende
energikilder overføres fra den ene medlemsstat til den
anden. Det betyder, at den angivne mængde energi
fratrækkes det ene medlemsstats regnskab om at nå det
bindende mål for andel af vedvarende energi, som den
pågældende medlemsstat har, og lægges til den
anden medlemsstats regnskab for denne medlemsstats bindende
mål. Hermed vil dansk støttet vedvarende energi, som
produceres i et andet EØS-land, kunne tælle med i
Danmarks VE-regnskab. Der er således kun tale om en
regnskabsmæssig procedure, og der overføres
således ingen faktisk energi.
Det vil i medfør heraf kunne aftales, at Danmark vil
modtage statistisk overførsel af den vedvarende energi
fremstillet på et solcelleanlæg i et andet
EØS-land, som der udbetales dansk pristillæg til.
Tilsvarende vil det andet EØS-land kunne modtage statistisk
overførsel af den vedvarende energi fremstillet på et
anlæg beliggende i Danmark, der modtager støtte fra
det pågældende EØS-land.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan indgå aftaler
med andre EØS-lande, hvori der kan indgå et
sådant samarbejde om statistiske overførsler, jf.
VE-direktivets artikel 6, idet Europa-Kommissionen har accepteret,
at Danmark kan stille betingelse om, at der kan etableres en
samarbejdsmekanisme om bl.a. statistiske overførsler efter
VE-direktivet med et andet EØS-land, som 2,4 MW af
pilotudbuddets 20 MW åbnes op for. Der henvises til afsnit
1.2.2. for en beskrivelse af de betingelser, som
Europa-Kommissionen har accepteret, at Danmark kan stille for den
internationale åbning af 2,4 MW af pilotudbuddets
installerede effekt.
Det er forventningen, at en samarbejdsaftale, som indgås
med et andet EØS-land, vil omfatte statistiske
overførsler i henhold til VE-direktivet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Rammer for
pilotudbuddet af pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg
2.1.1. Gældende ret
VE-loven indeholder regler om pristillæg for elektricitet
fremstillet på anlæg, som anvender vedvarende
energikilder, og som er etableret i Danmark. VE-loven indeholder
herunder regler om pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg. Fra den 1. januar 2016 kan der alene
ydes tilsagn om pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg med en installeret effekt på
under 500 kW, jf. VE-lovens § 47, stk. 7 og 8. Elektricitet
anses for fremstillet på solcelleanlæg med en
installeret effekt på under 500 kW, når det
anlæg, som er individuelt tilsluttet det kollektive
elforsyningsnet, har en installeret effekt på under 500
kW.
Der er ikke i VE-loven eller i anden gældende lovgivning
hjemmel til afholdelse af udbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, hverken for
solcelleanlæg beliggende i Danmark eller i et andet
EØS-land.
Lov om elforsyning finder også anvendelse på
produktion af elektricitet. Loven indeholder derfor også
regler, som har betydning for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg, som er beliggende i Danmark. Det gælder
eksempelvis reglerne om nettilslutning af elproduktionsanlæg,
som producerer VE-elektricitet, som findes i § 67 i lov om
elforsyning.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med lovforslaget bemyndiges energi-, forsynings- og
klimaministeren i henhold til lovforslagets § 1 til at afholde
et pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg, hvor en del af pilotudbuddet
også åbnes for projekter i mindst et andet
EØS-land. Ministeren bemyndiges herunder til at
fastsætte betingelserne for pilotudbuddet i et kommende
udbudsmateriale, efterfølgende at indgå kontrakter med
de vindende tilbudsgivere og udbetale pristillæg i
overensstemmelse med disse.
Der er tale om et pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som
foreslås indført ved en ny hovedlov, hvorfor der ikke
ændres i gældende ret i forhold til de eksisterende
pristillæg. Der vil dog ikke både kunne ydes
pristillæg efter afholdelse af pilotudbuddet og efter
VE-loven, jf. også lovforslagets § 8, hvor dette
præciseres i VE-loven.
Der foreslås endvidere enkelte konsekvensændringer i
lov om elforsyning og lov om Energinet.dk for at tage højde
for, at Energinet.dk kan få delegeret eller pålagt
opgaver efter lovforslaget, og at netvirksomhederne og Energinet.dk
kan blive pålagt opgaver efter regler udstedt i medfør
af loven.
Lovforslaget indeholder ikke regler om, at pristillægget
skal finansieres over PSO-opkrævningen, selv om det er
forudsat, at udbetaling af pristillæg i medfør af
pilotudbuddet vil blive PSO-finansieret fra 2017, da formålet
med pilotudbuddet er at afhjælpe den potentielle
PSO-diskrimination. Dette skyldes, at finansieringen er
afhængig af den løsning, som skal findes på den
potentielle PSO-diskrimination, som skal være implementeret
senest den 1. januar 2017. Løsningen på
PSO-diskriminationen fra 2017 indebærer uanset
løsningens karakter, at der vil skulle ske tilpasninger i
PSO-opkrævningen fra og med den 1. januar 2017.
PSO-opkrævningen vil således enten skulle lovfikseres,
eller også vil der skulle ske en omlægning af
finansieringen af PSO-udgifterne. Da der derfor inden for en kort
tidshorisont vil skulle ske ændringer af
PSO-opkrævningen, vurderes det uhensigtsmæssigt at
foretage ændringer i PSO-opkrævningen umiddelbart
forinden. Udbetaling af pristillæg vil derfor tidligst kunne
ske fra den 1. januar 2017, hvilket også vil fremgå af
de kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere. Der
henvises til afsnit 1.2.2. for en uddybende beskrivelse af
problemstillingen vedrørende den potentielle
PSO-diskrimination.
Det bemærkes endvidere, at såfremt der mod
forventning ikke inden den 1. januar 2017 er vedtaget en langsigtet
løsning for den potentielle PSO-diskrimination, så vil
pilotudbuddet skulle finansieres over finanslovens § 29.25.10.
Udgifter til el-PSO, hvilket energiforligskredsen er blevet
orienteret om.
Det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette
skyldes, at Europa-Kommissionen skal godkende ordningen, herunder
pilotudbuddet, efter statsstøttereglerne. Loven vil herefter
først kunne sættes i kraft, og pilotudbuddet vil
først kunne afholdes, når Europa-Kommissionen har
godkendt ordningen.
Nedenfor i afsnit 2.2. og 2.3. gennemgås ministerens
overordnede overvejelser i forhold til indgåelse af
samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land og
tilrettelæggelsen af pilotudbuddet.
2.2. Tilrettelæggelse af pilotudbuddet
Pilotudbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Endvidere vil
pilotudbuddet blive tilrettelagt i overensstemmelse med
EUF-Traktatens grundlæggende regler og principper om blandt
andet ligebehandling, gennemsigtighed, proportionalitet og forbud
mod nationalitetsdiskrimination, da det vurderes, at pilotudbuddet
har en klar grænseoverskridende interesse.
Pilotudbuddet forventes offentliggjort i EU-Tidende, så
interesserede aktører kan få mulighed for at finde og
byde ind på udbuddet. Selve proceduren for tildelingen af
pristillæg skal være gennemsigtig, hvilket også
medfører en vis grad af offentlighed. Alle tilbudsgivere vil
blive behandlet lige i forbindelse med udbudsprocessen og valg af
tilbud. Der vil ikke blive stillet krav om
prækvalifikation.
De betingelser, der stilles i
pilotudbuddet, skal være i overensstemmelse med
pilotudbuddets overordnede hensigt om opnåelse af lavest
mulig pristillæg, og en vis sikkerhed for realisation af
projekter, der vinder del i pilotudbuddet.
Pilotudbuddet vil kun være åbent for nye
solcelleanlæg, der etableres på baggrund af de vindende
tilbud.
Udbudsmaterialet vil blandt andet beskrive pristillæggets
udformning, herunder om der skal være en clearingpris, eller
om pristillæg ydes på basis af tilbudsgiverens
første tilbud, størrelsen på de anlæg,
der kan gives tilbud på, og eventuelle krav til hvem, der kan
afgive tilbud.
Det er forventningen, at det eneste tildelingskriterium i
pilotudbuddet vil være det laveste tilbudte pristillæg.
Det forventes ligeledes, at pristillæg udbetales over en
20-årig periode fra nettilslutningstidspunktet, og at der
fastsættes en seneste frist for nettilslutning af
anlægget.
Det forventes, at der vil blive åbnet op for, at der vil
kunne gives tilbud om pristillæg for elektricitet fremstillet
på anlæg med en installeret effekt på 2,4 MW
eller derunder. Tilbud vedrørende anlæg beliggende i
et andet EØS-land, som der åbnes op for, vil
være i konkurrence med tilbud vedrørende anlæg i
Danmark, idet der vil kunne bydes ind på de 2,4 MW, der
åbnes for EØS-landet, for projekter beliggende
både i Danmark og i EØS-landet. Det forventes
samtidig, at der vil blive åbnet op for, at et tilbud vil
kunne vedrøre pristillæg til flere solcelleanlæg
med hver sin individuelle nettilslutning, så længe den
samlede effekt af disse anlæg ikke overstiger 2,4 MW.
Endvidere forventes, at en tilbudsgiver vil kunne afgive flere
tilbud i pilotudbuddet, hvor hvert tilbud dog ikke må
vedrøre en samlet installeret effekt på over 2,4
MW.
Det forventes således, at det
også vil være muligt at afgive tilbud for anlæg
med en installeret effekt på 500 kW eller derover.
Anlæg af denne størrelse kan ikke blive omfattet af
tilsagn om pristillæg efter VE-loven fra og med 2016. Efter
lovforslaget er det forventningen, at der herefter vil kunne
opnås pristillæg for elektricitet fra sådanne
solcelleanlæg, hvis de vinder del i pilotudbuddet.
Anlæg med en installeret effekt på under 500 kW kan
også blive omfattet af VE-lovens støtteregler, men der
vil ikke både kunne ydes pristillæg efter pilotudbuddet
og efter VE-loven.
Det vil blive forudsat i pilotudbuddet, at anlæg, der
indgår i et vindende tilbud, ikke modtager anden
statsstøtte. Denne betingelse skal være med til at
sikre en ikke-diskriminerende udbudsprocedure.
En vindende tilbudsgiver vil f.eks. ikke også kunne
få pristillæg efter § 47, stk. 7, i VE-loven, som
omhandler pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg. Det kommende register over udbetaling af
statsstøtte vil også kunne inddrages i tilsynet med
opfyldelsen af denne betingelse, jf. i øvrigt
bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 3.
Pilotudbuddet vil endvidere blive begrænset til
anlæg, som tilsluttes elforsyningsnettet, og hvor hele
anlæggets elproduktion sælges på elmarkedet.
Anlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, eller
som på anden måde er omfattet af reglerne om
nettoafregning eller lempelige regler for betaling af elafgift, vil
ikke blive omfattet. Baggrunden herfor er, at der i forvejen er en
væsentlig tilskyndelse til egenproduktion i Danmark i kraft
af lempelige regler for betaling af elafgift samt regler om hel
eller delvis fritagelse for PSO-betaling.
Det er således hensigten, at der opnås mest mulig
konkurrence, således at pristillæg, der udbetales til
vindende tilbudsgivere i medfør af pilotudbuddet, gives med
lavest mulige omkostninger for elforbrugerne. Der henvises til
afsnit 2.1.2. og 4. for en beskrivelse af finansieringen af
pilotudbuddet.
Herudover forventes udbudsmaterialet at medtage vilkår om
nettilslutning, sikkerhedsstillelse, bod ved misligholdelse m.v.
Sådanne vilkår vil fremgå af skabelonen til den
kontrakt, som forventes indgået med hver af de vindende
tilbudsgivere.
I forlængelse heraf forventes et tilbud at skulle
indeholde en erklæring fra en anerkendt finansiel
institution, forsikringsselskab eller lignende om, at der vil kunne
stilles en anfordringsgaranti for betaling af kontraktens
bodsbestemmelse i tilfælde af misligholdelse, såfremt
der vindes pristillæg i pilotudbuddet. De nærmere
kriterier for udløsning af bod, og hvornår
anfordringsgarantien skal stilles, vil fremgå af
kontrakten.
Der forventes ikke fastsat særlige regler om
nettilslutning af solcelleanlæg. Nettilslutning af
anlæg i Danmark følger således de gældende
regler, som fremgår af § 67 i lov om elforsyning.
Lovforslaget giver ministeren hjemmel til at delegere opgaven
med at afholde pilotudbuddet og administrationen af de kontrakter,
som indgås. Det forventes, at Energistyrelsen vil afholde
pilotudbuddet, herunder evaluere de indkomne tilbud på
baggrund af udbudsmaterialet, og indgå kontrakter med de
vindende tilbudsgivere. Det er endvidere forventningen, at opgaven
med at administrere sådanne kontrakter, der indgås med
de vindende tilbudsgivere, herunder at udbetale pristillæg,
delegeres til Energinet.dk, jf. lovforslagets § 4 og
bemærkninger hertil.
De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår m.v. vil
fremgå af det udbudsmateriale, som offentliggøres
forud for pilotudbuddet.
Udbudsmaterialet vil forinden blive forelagt Folketingets
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg til orientering. Herefter
offentliggøres udbudsmaterialet med en uddybende beskrivelse
af udbudsform, tildelingskriterier, krav til indhold af tilbud,
tidsfrister, kontaktpersoner, betingelser for deltagelse i
udbuddet, udbetalingsvilkår, nettilslutning m.v. samt
skabelon for den kontrakt, der skal indgås med hver af de
vindende tilbudsgivere.
Der vil herefter være mulighed for at afgive tilbud som
beskrevet i udbudsmaterialet, og vindende tilbudsgivere vil blive
udpeget på baggrund af de kriterier og den metode, der
fremgår af udbudsmaterialet.
De vindende tilbudsgivere vil herefter modtage pristillæg
på de i kontrakterne anførte vilkår.
2.3. Samarbejdsaftale med mindst et andet
EØS-land
Som det fremgår af afsnit 1.2.2., er det efter
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra
oktober 2014 muligt at betinge åbningen af pilotudbuddet over
for et andet EØS-land af, at der indgås en
samarbejdsaftale med det pågældende
EØS-land.
Det er forudsat, at der indgås en samarbejdsaftale med det
pågældende EØS-land. Åbningen af
pilotudbuddet i en sådan samarbejdsaftale forventes at
være gensidig, således at det andet EØS-land
også åbner op for støtte til projekter
beliggende i Danmark, men åbningen af det danske pilotudbud
kan også være ensidig.
Det betyder, at der skal indgås en samarbejdsaftale med
mindst et andet EØS-land for at kunne åbne de 2,4 MW
af udbuddet for projekter i dette EØS-land. Denne
åbning er en betingelse for, at hele udbuddet, dvs. udbuddet
af de 20 MW, kan gennemføres.
De EØS-lande, som der vil kunne indgås en
samarbejdsaftale med, er begrænset til de EØS-lande,
som Danmark har direkte elforbindelse til. PSO-systemets
potentielle forskelsbehandling af udenlandske elproducenter er kun
relevant i forhold til de producenter, der leverer elektricitet til
forbrug i Danmark, og således kun i forhold til de
EØS-lande, som det danske elforsyningsnet er direkte
forbundet til. Herudover anses denne afgrænsning at
være en udmøntning af betingelsen om dokumentation af
fysisk import, da det ikke anses for muligt at dokumentere fysisk
import for det enkelte anlæg nærmere end dette
kriterium. Der henvises til afsnit 1.2.2. om
statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014.
De EØS-lande, som Danmark på nuværende
tidspunkt har en direkte elforbindelse til, er Norge, Sverige og
Tyskland, som derfor for tiden udgør de EØS-lande,
som de 2,4 MW også kan udbydes i.
Den samlede installerede effekt på de 2,4 MW af
pilotudbuddets 20 MW forventes at blive åbnet for
solcelleanlæg beliggende i Tyskland. Baggrunden herfor er, at
Danmark stiller det som en betingelse for åbning af de 2,4
MW, at der indgås en samarbejdsaftale med et andet
EØS-land, som de 2,4 MW også åbnes op for. Det
er forventningen, at det vil være muligt at indgå en
samarbejdsaftale med Tyskland.
Der er drøftelser i gang med Tyskland om en gensidig
samarbejdsaftale. Tyskland har også under nærmere
angivne betingelser forpligtet sig til at åbne udbud af
støtte for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg beliggende i andre EØS-lande.
Det forventes endvidere, at en samarbejdsaftale med Tyskland vil
give mulighed for statistisk overførsel af den vedvarende
energi, som produceres på et solcelleanlæg i Tyskland,
som der udbetales dansk pristillæg til. Herved vil den
elektricitet, som produceres på et solcelleanlæg i
Tyskland, som modtager dansk støtte, tælle med i den
danske målopfyldelse efter VE-direktivet. I tilfælde af
gensidighed forventes det, at elektricitet fremstillet på
anlæg beliggende i Danmark, som modtager støtte fra
Tyskland, på samme måde vil tælle med i den tyske
målopfyldelse efter VE-direktivet. Der henvises til afsnit
1.2.3. ovenfor.
Det er herudover forventningen, at samarbejdsaftalen med
Tyskland blandt andet vil indeholde vilkår om etablering af
anlæg, udbetaling af pristillæg, tilsyn og kontrol, om
udveksling af oplysninger, herunder måledata m.v. i forhold
til anlæg omfattet af samarbejdsaftalen.
I det omfang samarbejdsaftalen indeholder vilkår for
afholdelse af pilotudbuddet vil disse vilkår skulle overholde
EUF-Traktatens princip om ikkediskrimination. Der vil derfor
også i denne forbindelse skulle foretages en EU-retlig
vurdering af, om sådanne vilkår fører til
diskrimination på baggrund af nationalitet mod
solcelleanlægsopstillere fra et andet EØS-land. Det
gælder, uanset om det er vilkår, som det andet
EØS-land stiller som betingelse for indgåelse af
samarbejdsaftalen.
Samtidig må vilkår i samarbejdsaftalen ikke
medføre, at det bliver urealistisk, at projekter i det
pågældende andet EØS-land vil byde ind på
de 2,4 MW, eller at projekter ikke kan etableres og modtage dansk
pristillæg i det andet EØS-land.
De vilkår, der aftales i samarbejdsaftalen, og som har
relevans for udbudsmaterialet, vil også blive indeholdt i
udbudsmaterialet for pilotudbuddet, der offentliggøres inden
pilotudbuddets afholdelse. Sådanne vilkår vil
også i relevant omfang fremgå af de kontrakter, der
indgås med de vindende tilbudsgivere.
Inden energi-, forsynings- og klimaministeren indgår en
samarbejdsaftale med et andet EØS-land vil samarbejdsaftalen
blive forelagt til orientering for Folketingets Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalg.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
Nærværende lovforslag
har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for staten, da
forslaget forudsættes PSO-finansieret af elforbrugerne.
Såfremt der mod forventning
ikke inden den 1. januar 2017 er vedtaget en langsigtet
løsning for den potentielle PSO-diskrimination, vil
pilotudbuddet skulle finansieres over finanslovens § 29.25.10.
Udgifter til el-PSO, hvilket energiforligskredsen er blevet
orienteret om.
Lovforslaget har administrative konsekvenser for staten i form
af administration i forbindelse med afholdelse af pilotudbuddet.
Det forventes, at energi- forsynings- og klimaministeren vil
delegere afholdelsen af pilotudbuddet, herunder udarbejdelse af
udbudsmateriale og tildeling af pristillæg til de vindende
tilbudsgivere ved kontrakter, til Energistyrelsen, og at udgifterne
hertil vil blive afholdt inden for de bestående
bevillingsmæssige rammer.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil
bemyndige Energinet.dk til at varetage den efterfølgende
administration af pristillæg til de vindende tilbudsgivere i
henhold til de indgåede kontrakter. Den mindre
forøgelse af opgaver, som Energinet.dk forventes at få
som offentlig myndighed i forbindelse med håndtering af
kontrakterne, forventes ikke i sig selv at ville medføre en
stigning i Energinet.dk's tariffer, jf. nærmere afsnit 4
nedenfor om de erhvervsøkonomiske konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil samlet set ikke have erhvervsøkonomiske
konsekvenser, uanset at det er forudsat i lovforslaget, at
pristillæggene finansieres via elforbrugeres
PSO-betaling.
Forligskredsen bag energiaftalen 2012 har aftalt, at forbrugerne
ikke skal belastes af højere PSO-udgifter som følge
af udbuddet, fordi man har aftalt at finansiere udbuddet med en del
af besparelsen ved at reducere balanceringsgodtgørelsen til
vindmøller. Samlet set medfører udbuddet
således ikke øgede omkostninger for erhvervslivet.
Udbetaling af pristillæg vil tidligst kunne ske fra den 1.
januar 2017, hvilket også vil fremgå af de kontrakter,
der indgås med de vindende tilbudsgivere. Der henvises i det
hele til afsnit 2.1.2. ovenfor.
Hvor stort et beløb, der vil skulle udbetales i form af
pristillæg til vindende tilbudsgivere, vil herudover
først være kendt efter afholdelse af pilotudbuddet.
Det medfører, at de økonomiske konsekvenser
først vil være kendt på det tidspunkt. Det
skønnes, at udgifterne til pristillæg vil andrage ca.
30 mio. kr. i 2015-priser i alt i perioden til og med 2020 under
forudsætning af, at pristillæg udbetales over en
20-årig periode. Udgifterne til pristillæg forventes
herefter at udgøre ca. 8 mio. kr. årligt i
løbende priser, indtil støtteperioden
udløber.
Såfremt der mod forventning
ikke inden den 1. januar 2017 er vedtaget en langsigtet
løsning for den potentielle PSO-diskrimination, vil
pilotudbuddet skulle finansieres over finanslovens § 29.25.10.
Udgifter til el-PSO, hvilket energiforligskredsen er blevet
orienteret om.
Den mindre forøgelse af opgaver, som Energinet.dk
forventes at få i forbindelse med udveksling af oplysninger
med en privat eller offentlig aktør, jf. den
foreslåede § 2, i det eller de EØS-lande, hvor de
2,4 MW også er udbudt, forventes ikke i sig selv at ville
medføre en stigning i Energinet.dk's tariffer.
Tilsvarende gælder i forhold til den yderligere mindre
forøgelse af opgaver, som Energinet.dk forventes at få
i forbindelse med varetagelse af administration og udbetaling af
pristillæg til de vindende tilbudsgivere i henhold til de
indgåede kontrakter.
Energinet.dk har i den forbindelse oplyst, at opsætning af
it-systemer til sikring af effektiv drift på nuværende
tidspunkt kan omkostningsestimeres til 500.000 kr.
Herudover vurderes det, at de virksomheder, der deltager i
pilotudbuddet, vil have administrative omkostninger ved at deltage
i udbuddet, da der skal udarbejdes tilbudsmateriale.
Vindere af pilotudbuddet vil endvidere få administrative
omkostninger i forbindelse med den efterfølgende
håndtering af den kontrakt, som skal indgås, herunder
vedrørende opfyldelse af vilkår i kontrakten.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har vurderet,
at de administrative byrder ikke overstiger 4 mio. kr. på
samfundsniveau årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
De administrative omkostninger berører dog udelukkende
virksomheder, som selv vælger at deltage i pilotudbuddet.
Hvis en virksomhed vinder del i pilotudbuddet, får en
sådan virksomhed mulighed for at øge indtægterne
svarende til pristillægget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
I det omfang at en borger deltager i pilotudbuddet, vil borgeren
have administrative omkostninger ved at deltage i udbuddet, da der
skal udarbejdes tilbudsmateriale.
Derudover vil en borger, der vinder pristillæg i
pilotudbuddet endvidere få administrative omkostninger i
forbindelse med den efterfølgende håndtering af den
kontrakt, der indgås, på samme måde som
virksomheder, jf. afsnit 4 ovenfor.
De administrative omkostninger berører dog udelukkende
borgere, som selv vælger at deltage i pilotudbuddet. Hvis en
borger vinder del i pilotudbuddet, får borgeren mulighed for
at øge indtægterne svarende til
pristillægget.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil isoleret set ikke have nogen
miljømæssige konsekvenser, men kan få
miljømæssig betydning.
Opsætningen af solceller vil først og fremmest have
betydning for CO2-udledningen, idet
en øget udbygning af solceller fortrænger brugen af
fossile brændsler. Opsætningen af solceller vil desuden
føre til en reduktion af udledningen af NOx og SO2
m.v.
En udbygning med 20 MW installeret effekt solcellekapacitet kan
forventes at føre til en reduktion i drivhusgasudledningen
på ca. 10.000 ton CO2 pr.
år.
En del af reduktionen (op til 1.200 ton pr. år) kan
forekomme i mindst et andet EØS-land, men vil have samme
effekt på klimaet som en reduktion i Danmark.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget etablerer hjemmel til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan afholde et pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Efter
lovforslaget udbydes en samlet installeret effekt på 20 MW.
Dette er i overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer
for statsstøtte 2014-2020, hvorefter 5 procent af den
planlagte nye elkapacitet fra vedvarende energi i Danmark i
2015-2016 bør udbydes.
Samtidig foreslås det, at 2,4 MW af pilotudbuddets
kapacitet også åbnes op for solcelleanlæg i
mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte
elforbindelse til, hvilket afhjælper Europa-Kommissionens
betænkelighed ved, at PSO-systemet kan medføre
forskelsbehandling af elproducenter i andre EØS-lande, som
omhandlet i EUF-Traktatens artikel 30 og 110.
Pilotudbuddet er således en forudsætning for, at
Europa-Kommissionen kan anse det danske PSO-system for
traktatmedholdeligt i 2015-2016 og er en forudsætning for, at
støtteordningerne til solceller, husstandsvindmøller
m.v. kunne godkendes af Europa-Kommissionen og derefter
sættes i kraft i Danmark.
Det er forventningen, at Danmark vil indgå en
samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land om gensidig
åbning af støtteordninger, men åbningen af det
danske pilotudbud kan også være ensidig.
Samarbejdsaftalen vil for Danmarks vedkommende omfatte de 2,4 MW
af pilotudbuddets kapacitet på 20 MW og forventes at give
mulighed for, at den dansk støttede elektricitet i et andet
EØS-land vil kunne tælle med i Danmarks
målopfyldelse efter VE-direktivet.
Hensigten er således, at Danmark skal modtage statistisk
overførsel af den vedvarende energi, der fremstilles
på et solcelleanlæg i et andet EØS-land, hvortil
Danmark udbetaler pristillæg.
Ordningen, herunder pilotudbuddet, skal endvidere notificeres
til Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne.
Pilotudbuddet vil herefter først kunne afholdes, når
Europa-Kommissionen har godkendt ordningen, hvorfor energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 17. august 2015 til den 14. september 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk
Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne
(industri - håndværk), Autoriserede Kølefirmaers
Brancheforening, Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen
for Biogas, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for
Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen ForbrugerElektronik,
Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
(BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, Byggeri,
Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde (BIPS),
Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i Danmark, CEPOS,
CEVEA, CO2frit. dk, CO-industri, Concito, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), Danfoss, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU), Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energibranche
forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM),
Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk
Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Metal, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Solcelleforening, Dansk
Solvarme Forening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik
(DTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder - DANSKE ARK, Danske
Biobrændsel- og Kulimportørers Association (DBKA),
Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og
Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De Frie
Energiselskaber, De Grønne, DELTA Dansk Elektronik, Det
Økologiske Råd, DI ITEK, DI - Organisation for
erhvervslivet, DONG Energy A/S, Dong E&P, DTU - Afdelingen for
myndighedsbetjening, DTU - Afdelingen for vindenergi,
Ejendomsforeningen Danmark, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark,
Energi- og olieforum.dk, Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen, Energitilsynet, Energitjenesten, E. ON
Danmark A/S, European Solar Farms, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Finansrådet, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af Danske solcelleejere, Forenede Danske El-bilister,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af fabrikanter
og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Forskning og Pension, Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, FSR
Danske revisorer, Gaia Solar A/S, Green Force Company, Greenpeace,
Green Ways ApS, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS, HMN
Naturgas I/S, HSWind ApS, Håndværksrådet,
Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk og
Teglværksforeningen, KE Vind A/S / HOFOR, KOOPERATIONEN, KL,
KL - Økonomisk sekretariat, KTO - Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Københavns
Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen for bæredygtig Landbrug, Landsorganisationen
i Danmark (LO), Landsbyggefonden, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, LCA Center, Mærsk Drilling A/S,
Mærsk Olie og Gas A/S, Nationalt center for Fødevarer
og Jordbrug, Naturgas Fyn, NEAS Energy A/S, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Olie Gas Danmark,
Parcelhusejernes Landsforening, Plastforeningen, Plastindustrien,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Reel Energi Oplysning
(REO), Sammenslutningen af danske elforbrugere (SDE), SE,
Skatteborgerforeningen, Skattefaglig Forening, Solar Elements A/S,
Solaropti, Solenergi Danmark A/S, Solia, Statens Byggeforsknings
Institut, Statoil A/S, Tekniq, Teknologisk Institut,
Telekommunikationsindustrien, THYmøllen Aps,
Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE),
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, VE-Byg, Vedvarende
Energi, VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Vendia Solar Systems ApS, Verdens Skove, Vestas
Wind systems A/S, Viasol, Videncenter for energibesparelser i
bygninger, Videncentret for Landbrug, Vindenergi Danmark,
Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Østkraft.
Et revideret udkast til lovforslag har i perioden fra den 5.
november 2015 til den 12. november 2015 været sendt i fornyet
høring hos ovennævnte samt følgende yderligere
myndigheder og organisationer m.v.:
Aarhus Universitet, AURA EL-net A/S, CO-industri, Dansk
El-forbund (DEF), Dansk Fjernvarmes Geotermiselskab, Dansk Gas
Forening, Dansk Shell A/S, Miljøpartiet De Grønne,
Energi Danmark A/S, Energi Fyn, Energi Nord A/S, Energi Viborg
Elnet A/S, EnergiMidt, FFV EL A/S, Forsyning Helsingør Elnet
A/S, Frederikshavn Forsyning A/S, Grontmij, HEF Net A/S, Hurup
elværk Net A/S, Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S,
Københavns Universitet, Landsforeningen af Solcelleejere,
LEF Net A/S, Midtfyns Elforsyning A. M. B. A, Niras, NKE Elnet A/S,
NOE Net A/S, Nord Energi Net A/S, Nyfors Net A/S, RAH - Energi til
Vestjylland, SEAS-NVE, SEF Net A/S, Trefor A/S.
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner. Lovforslaget har ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser for staten. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for regioner og kommuner. Lovforslaget har administrative
konsekvenser for staten i form af administration i forbindelse med
afholdelse af pilotudbuddet. Udgifterne hertil vil blive afholdt
inden for de bestående bevillingsmæssige rammer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil samlet set ikke have
erhvervsøkonomiske konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Administrative konsekvenser i form af
udarbejdelse af tilbudsmateriale, hvis en virksomhed deltager i
pilotudbuddet. Vindere af pilotudbuddet vil endvidere
få administrative omkostninger i forbindelse med den
efterfølgende håndtering af den kontrakt, som skal
indgås, herunder vedrørende opfyldelse af vilkår
i kontrakten. | Miljømæssige
konsekvenser | Øget udbygning af solceller vil
reducere såvel drivhusgasudledningen som udledningen af
SO2, NOx m.v. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Administrative konsekvenser i form af
udarbejdelse af tilbudsmateriale, hvis en borger deltager i
pilotudbuddet. Vindere af pilotudbuddet vil endvidere
få administrative omkostninger i forbindelse med den
efterfølgende håndtering af den kontrakt, som skal
indgås, herunder vedrørende opfyldelse af vilkår
i kontrakten. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget etablerer hjemmel til, at
energi-, forsynings- og klimaministeren kan afholde et pilotudbud
af pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg. Efter lovforslaget udbydes en samlet
installeret effekt på 20 MW. Dette er i overensstemmelse med
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte
2014-2020, hvorefter 5 procent af den planlagte nye elkapacitet fra
vedvarende energi i Danmark i 2015-2016 bør udbydes. Samtidig foreslås det, at 2,4 MW af
pilotudbuddets installerede effekt også åbnes op for
solcelleanlæg i mindst et andet EØS-land, som Danmark
har direkte elforbindelse til, hvilket afhjælper
Europa-Kommissionens betænkelighed ved, at PSO-systemet kan
medføre forskelsbehandling af elproducenter i andre
EØS-lande, som omhandlet i EUF-Traktatens artikel 30 og 110
for perioden 2015-2016. Pilotudbuddet er således en
forudsætning for, at Europa-Kommissionen kan anse det danske
PSO-system for traktatmedholdeligt i 2015-2016 og er en
forudsætning for, at støtteordningerne til solceller,
husstandsvindmøller m.v. kunne godkendes af
Europa-Kommissionen og derefter sættes i kraft i
Danmark. Ordningen, herunder pilotudbuddet, skal
endvidere notificeres til Europa-Kommissionen efter
statsstøttereglerne. Pilotudbuddet vil herefter først
kunne afholdes, når Europa-Kommissionen har godkendt
ordningen, hvorfor energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Med lovforslaget bemyndiges energi-, forsynings- og
klimaministeren til at afholde et pilotudbud af pristillæg
for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en
samlet installeret effekt på 20 MW, hvoraf 2,4 MW også
udbydes i mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte
elforbindelse til.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren i
medfør af lovforslagets § 1, stk.
1, vil gennemføre pilotudbuddet i løbet af
2016 og på baggrund heraf indgå kontrakter med de
vindende tilbudsgivere og efterfølgende yde pristillæg
på baggrund af kontrakterne. Lovforslaget indeholder
således også hjemmel til udbetaling af
pristillæg, som dog tidligst vil kunne ske fra den 1. januar
2017, jf. afsnit 2.1.2. og 4. i de almindelige
bemærkninger.
Pilotudbuddet omfatter udbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en samlet
installeret effekt på 20 MW. Der henvises til afsnit 1.2. i
de almindelige bemærkninger, hvor baggrunden for udbuddets
størrelse er beskrevet nærmere.
Det fremgår endvidere af lovforslagets § 1, stk. 1,
at 2,4 MW også skal udbydes for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg beliggende i mindst et andet
EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til.
Tilbudsgivere for solcelleanlæg beliggende i et andet
EØS-land, som Danmark udbyder de 2,4 MW i, vil således
kunne byde ind med projekter, men dette vil ske i konkurrence med
tilbudsgivere i Danmark, som også vil kunne byde ind på
de 2,4 MW.
Danmark har på nuværende tidspunkt direkte
elforbindelse til Norge, Sverige og Tyskland, hvilket betyder, at
pilotudbuddet på nuværende tidspunkt skal åbnes
for mindst et af disse lande.
Det er efter Europa-Kommissionens
statsstøtteafgørelser fra oktober 2014 muligt at
betinge åbningen af udbuddet over for et andet
EØS-land af, at der indgås en samarbejdsaftale med det
pågældende EØS-land.
Det er forudsat, at der indgås en samarbejdsaftale med det
pågældende EØS-land. Det er derfor på
nuværende tidspunkt forventningen, at udbuddet alene
åbnes for projekter beliggende i Tyskland. For en
nærmere beskrivelse af forventningerne m.v. til
samarbejdsaftalen henvises til afsnit 2.3. i de almindelige
bemærkninger.
For så vidt angår de nærmere overvejelser om
tilrettelæggelsen af pilotudbuddet henvises endvidere til
afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 1, stk.
2, at den installerede effekt på 20 MW kan
forhøjes med op til 2,399 MW for at medtage et tilbud, der
delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt kan
indeholdes i de 2,4 MW eller i de 20 MW. Den maksimale
forhøjelse på 2,399 MW skal ses i sammenhæng
med, at det forventes, at den installerede effekt, der vil kunne
indgå i et tilbud, vil være på 2,4 MW og
derunder.
Ved den forventede øvre grænse for et tilbud
på 2,4 MW kan forhøjelsen således rumme den
størst mulige overskridelse af de 2,4 MW henholdsvis de 20
MW, der kan forårsages af et enkelt tilbud. Med mulighed for
forhøjelse sikres, at hele rammen på 2,4 MW vil kunne
blive udnyttet i det omfang, der er indkommet konkurrencedygtige
tilbud fra projekter i et andet EØS-land, som pilotudbuddet
åbnes op for. Endvidere sikres mulighed for, at hele rammen
på 20 MW vil kunne blive udnyttet. Muligheden for
forhøjelse af de 20 MW kan også anvendes,
såfremt de billigste tilbud i udbuddet kun vedrører
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg, der er beliggende i Danmark.
Ved behandlingen af de indkomne tilbud vil tilbuddene blive
rangordnet efter det tilbudte pristillæg. Når de
billigste tilbud udvælges, kan der være et tilbud, som
får summen af de billigste tilbud til at overstige de 2,4 MW
eller de 20 MW. Dette tilbud vil således, med sin samlede
installerede effekt, få summen af de billigste tilbud til at
overstige rammen på 2,4 MW henholdsvis 20 MW.
I forhold til rammen på 2,4 MW vil det tilbud, der
delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt, kan
indeholdes i de 2,4 MW, være det tilbud for et projekt i et
andet EØS-land, som får den samlede installerede
effekt af de billigste tilbud for projekter i et andet
EØS-land til at overstige 2,4 MW.
Idet tilbud vedrørende projekter i et andet
EØS-land kun vil blive accepteret, i det omfang de er
billigere end tilbud vedrørende projekter i Danmark, vil
muligheden for overskridelse af de 2,4 MW kun blive anvendt, i det
omfang tilbud vedrørende mere end 2,4 MW i et andet
EØS-land ligger blandt de samlet set laveste tilbud inden
for rammen på 20 MW.
I forhold til rammen på 20 MW vil det tilbud, der delvist,
men ikke med sin samlede installerede effekt, kan indeholdes i de
20 MW, være det tilbud, som får den samlede
installerede effekt af de billigste tilbud til at overstige 20
MW.
Forslaget til § 1, stk. 2, medfører således,
at energi-, forsynings- og klimaministeren maksimalt vil kunne yde
pristillæg til en installeret effekt, som overskrider
rammerne på henholdsvis 2,4 og 20 MW med hver 2,399 MW. En
overskridelse af rammen på 2,4 MW vil ske indenfor den
samlede ramme på 20 MW og kan således ikke i sig selv
føre til en overskridelse af rammen på 20 MW. Det
betyder, at den samlede installerede effekt på baggrund af
pilotudbuddet for projekter beliggende i Danmark eller for
projekter beliggende i Danmark og i mindst et andet EØS-land
maksimalt kan blive på 22,399 MW, og at den samlede
installerede effekt for projekter i mindst et andet EØS-land
maksimalt kan blive på 4,799 MW.
Det vil fremgå af det endelige udbudsmateriale, om
ministeren vil medtage de tilbud, der delvist, men ikke med sin
samlede installerede effekt kan indeholdes i de 2,4 MW henholdsvis
de 20 MW.
Det foreslås i § 1, stk.
3, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler om tilsyn og kontrol m.v. for anlæg,
der fremstiller elektricitet ved anvendelse af vedvarende
energikilder, som er beliggende i Danmark, og som modtager
støtte fra et andet EØS-land, hvor de 2,4 MW, jf.
stk. 1, også er udbudt.
Det fremgår, at bemyndigelsen vedrører anlæg,
der fremstiller elektricitet ved anvendelse af vedvarende
energikilder. Forslaget til stk. 3 vedrører således
ikke kun solcelleanlæg. Dette skyldes, at det ikke skal
være udelukket, at et andet EØS-land, som de 2,4 MW
også udbydes i, som led i en eventuel gensidig
samarbejdsaftale, åbner op for støtte for elektricitet
fra andre anlæg, som anvender vedvarende energikilder, end
solcelleanlæg.
Forslaget skal således give energi-, forsynings- og
klimaministeren mulighed for at opfylde en eventuel gensidig
samarbejdsaftale. Hvis et andet EØS-land som led i en
eventuel gensidig samarbejdsaftale åbner en
støtteordning for anlæg i Danmark, vil der kunne
være behov for at fastsætte regler i relation til
tilsyn og kontrol m.v. med disse anlæg.
F.eks. indeholder § 85 a i lov om elforsyning mulighed for,
at ministeren kan fastsætte regler om udøvelse af
tilsyn og kontrol med opkrævning og udbetaling af PSO.
Bemyndigelsen er udnyttet bl.a. ved bekendtgørelse nr. 1208
af 14. november 2014 om kontrol og tilsyn med udbetalinger af
pristillæg og andre ydelser til elproduktionsanlæg m.v.
Bekendtgørelsen pålægger netvirksomhederne og
Energinet.dk en række opgaver i forbindelse med tilsyn og
kontrol. Hjemlen i § 85 a omfatter imidlertid ikke
anlæg, som modtager udenlandsk støtte.
Med hjemlen i lovforslagets § 1, stk. 3, vil ministeren, i
det omfang det bliver relevant, kunne fastsætte regler om
tilsyn og kontrol m.v., herunder for så vidt angår
udbetaling af støtte fra et andet EØS-land og
indberetning af data med henblik på udveksling af oplysninger
med udenlandske aktører.
Til §
2
Efter forslaget til § 2 kan
energi-, forsynings- og klimaministeren pålægge
Energinet.dk at indhente og videregive produktions- og tekniske
data fra og til en privat eller offentlig aktør i det eller
de EØS-lande, hvor de 2,4 MW også er udbudt, jf.
§ 1. Det er forventningen, at Energinet.dk vil indgå en
aftale med en privat eller offentlig aktør i det
pågældende andet EØS-land om en sådan
udveksling af oplysninger.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil
indgå en gensidig samarbejdsaftale med mindst et andet
EØS-land, jf. afsnit 2.3. i de almindelige
bemærkninger. Åbningen af det danske pilotudbud kan dog
også være ensidig. Samarbejdsaftalen forventes bl.a. at
udpege de relevante aktører i forhold til administration af
støtte, som måtte blive tildelt elektricitet
fremstillet på anlæg på baggrund af pilotudbuddet
eller på andet grundlag. Ved sidstnævnte menes
støtte fra et andet EØS-land, som måtte ydes
for elektricitet fra anlæg beliggende i Danmark.
I Danmark forventes den relevante aktør at være
Energinet.dk.
Det foreslås derfor i § 2, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan pålægge Energinet.dk at indhente og
videregive produktions- og tekniske data fra og til en privat eller
offentlig aktør i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4
MW også er udbudt. De aftaler, som det forventes, at
Energinet.dk vil indgå om udveksling af sådanne
oplysninger med sådanne aktører i andre
EØS-lande vil vedrøre indhentelse og videregivelse af
produktions- og tekniske data for anlæg omfattet af den
foreslåede § 1, stk. 1 og stk. 3, og således
eksempelvis måledata som netvirksomhederne indberetter efter
lov om elforsyning. De anlæg, som kan være omfattet af
en sådan aftale, er herefter anlæg beliggende i et
andet EØS-land, jf. § 1, stk. 1, som modtager dansk
pristillæg efter pilotudbuddet, og anlæg beliggende i
Danmark, som modtager støtte fra et andet EØS-land,
jf. § 1, stk. 3.
Udveksling af data er nødvendig for at kunne sikre
korrekt udbetaling af pristillæg til bl.a. vindere af
pilotudbuddet i et andet EØS-land.
Det forventes, at Energinet.dk gennem en aftale kan modtage
tekniske oplysninger fra den relevante aktør i et andet
EØS-land til brug for tilsyn og kontrol med udbetaling af
dansk pristillæg for elektricitet fra solcelleanlæg i
EØS-landet, jf. lovforslagets § 1, stk. 1. Det andet
EØS-land kan samtidig modtage oplysninger om anlæg i
Danmark, der modtager støtte fra EØS-landet, til brug
for det andet EØS-lands tilsyn og kontrol med udbetaling af
støtte for elektricitet fra anlæg beliggende i
Danmark, jf. også lovforslagets § 1, stk. 3.
Udveksling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med
persondatalovens regler.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at
energi-, forsynings- og klimaministeren får bemyndigelse til
at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger
om pilotudbuddet, herunder oplysninger om modtager af
pristillæg og pristillæggets størrelse.
Det fremgår af Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
at medlemsstaterne senest den 1. juli 2016 på en central
statsstøttehjemmeside på internettet, enten på
nationalt eller regionalt niveau skal offentliggøre
forskellige generelle oplysninger om støtteordninger,
støttemodtagere og støttebeløb m.v. Den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om pilotudbuddet og
oplysninger om modtagere af pristillæg og
pristillæggenes størrelser vil omfatte de oplysninger,
som ifølge EU's retningslinjer skal offentliggøres.
Hvilke oplysninger, der skal offentliggøres, fremgår
af punkterne 104-106 i retningslinjerne.
Oplysninger om modtagere af pristillæg efter
pilotudbuddet, der skal offentliggøres, kan være navn,
CVR-nummer, P-nummer, virksomhedstype (SMV/stor),
støttebeløb eventuelt inddelt i intervaller, adresse
på regionsniveau, branchekode, tilskudstype, dato for
tildeling af pristillæg og formålet med
pristillægget. Formålet med forslaget er således
at give ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger i overensstemmelse med
retningslinjerne.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt inden for rammerne af
statsstøttereglerne og i overensstemmelse med
persondatalovens regler.
Bemyndigelsen forventes anvendt på en sådan
måde, at modtagere af pristillæg ikke skal sørge
for offentliggørelse. Forpligtelserne for modtagere af
pristillæg vil blive reguleret i den kontrakt, som
indgås med en vindende tilbudsgiver.
Ifølge retningslinjerne kan kravet om
offentliggørelse fraviges ved individuel støtte
på under 500.000 euro. Oplysningerne skal være
tilgængelige i mindst 10 år.
Til §
4
Forslaget til § 4 indeholder en
generel hjemmel for energi-, forsynings- og klimaministeren til at
bemyndige en institution under ministeriet eller anden myndighed
til at udøve ministerens beføjelser efter loven.
Bestemmelsen svarer til § 92 i lov om elforsyning og § 70
i VE-loven.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil
delegere afholdelsen af pilotudbuddet, herunder udarbejdelse af
udbudsmateriale og tildeling af pristillæg til de vindende
tilbudsgivere ved kontrakter, til Energistyrelsen.
Herudover er det forventningen, at energi-, forsynings- og
klimaministeren vil delegere den efterfølgende
håndtering af de kontrakter, der indgås med de vindende
tilbudsgivere, til Energinet.dk, herunder selve udbetalingen af
pristillæg og tilsyn og kontrol med, at kontrakterne
overholdes.
Energinet.dk varetager allerede i dag administration af
støtte efter VE-loven og lov om elforsyning, herunder
udbetaling af pristillæg. Det bemærkes dog, at
administrationen af pristillæg efter lov om pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg vil adskille sig fra administrationen efter
VE-loven og lov om elforsyning, fordi der vil være tale om en
håndtering af kontrakter indgået med de vindende
tilbudsgivere og ikke udbetaling på baggrund af regler
fastsat ved lov eller bekendtgørelse.
Til brug for tilsynsforpligtelsen for anlæg beliggende i
et andet EØS-land har energi-, forsynings- og
klimaministeren herudover efter lovforslagets § 2 mulighed for
at pålægge Energinet.dk at indhente og videregive
oplysninger fra og til en privat eller offentlig aktør i et
andet EØS-land, for så vidt angår udveksling af
produktions- og tekniske data for anlæg omfattet af loven.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 2.
Til §
5
Det foreslås i stk. 1, at
energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at
udstede påbud om forhold, som strider mod regler udstedt i
medfør af § 1, stk. 3, og § 3.
Bestemmelsen indeholder således hjemmel til at
håndhæve de regler, som ministeren måtte
fastsætte efter lovforslaget. Det bemærkes, at
påbudsbestemmelsen ikke vedrører modtagere af
pristillæg på baggrund af pilotudbuddet. Såfremt
en vinder af pilotudbuddet misligholder vilkår i den
kontrakt, som indgås, vil konsekvenserne af misligholdelse
være reguleret i kontrakten. Påbudsbestemmelsen kan
derimod eksempelvis berøre netvirksomheder, i det omfang de
bliver pålagt opgaver i regler udstedt i medfør af
§ 1, stk. 3, og § 3.
Det foreslås endvidere i stk.
2, at der kan fastsættes bødestraf for
overtrædelse af påbud udstedt i henhold til stk. 1.
Muligheden for påbud og straf skal særligt sikre, at
det bliver muligt at håndhæve regler, som måtte
blive fastsat til opfyldelse af en eventuel gensidig
samarbejdsaftale med et andet EØS-land.
Det bemærkes i øvrigt, at lovforslaget blandt andet
af hensyn til opfyldelsen af en sådan eventuel gensidig
samarbejdsaftale ikke indeholder regler om klageadgang for
eventuelle afgørelser efter stk. 1. Afgørelser efter
stk. 1 vil derfor alene kunne påklages i det omfang, det er
muligt efter de almindelige regler om administrativ rekurs.
Endelig fastslås med forslaget til stk. 3, at også juridiske personer kan
pålægges strafansvar.
Til §
6
Det foreslås med stk. 1, 1. pkt., at energi-, forsynings- og
klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Dette skyldes, at ordningen, herunder
pilotudbuddet, skal godkendes af Europa-Kommissionen. Pilotudbuddet
vil herefter først kunne afholdes, når
Europa-Kommissionen har godkendt ordningen.
Det er forventningen, at ministeren sætter lovforslagets
bestemmelser i kraft, når Europa-Kommissionen har godkendt
ordningen, herunder pilotudbuddet, jf. dog stk. 1, 2. pkt.
Efter stk. 1, 2. pkt., foreslås det, at energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte, at lovens
bestemmelser træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Dette sker af hensyn til forslagets § 7, nr. 1, som
først vil kunne træde i kraft efter den 1. april 2016.
Måtte der foreligge en statsstøttegodkendelse fra
Europa-Kommissionen inden den 1. april 2016, som muliggør
ikrafttræden før den 1. april 2016, vil § 7, nr.
1, skulle sættes i kraft senere end den øvrige del af
loven.
Herved tages højde for, at der ved § 1, nr. 15, i
lov nr. 633 af 16. juni 2014 er vedtaget en nyaffattelse af §
22, stk. 1, i lov om elforsyning, som træder i kraft den 1.
april 2016, jf. § 3, nr. 2, i lov nr. 577 af 4. maj 2015.
Dette lovforslags § 7, nr. 1, indeholder en
konsekvensændring af den gældende § 22, stk. 1,
nr. 4, i lov om elforsyning som med ikrafttræden af den
vedtagne nyaffattelse den 1. april 2016 bliver § 22, stk. 1,
nr. 3, i lov om elforsyning. Ændringen i lovforslagets §
7, nr. 1, er udformet på en sådan måde, at den
tager hensyn til ikrafttræden af nyaffattelsen den 1. april
2016. Dette medfører, at den foreslåede ændring
i § 7, stk. 1, først vil kunne træde i kraft
efter den 1. april 2016.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til §
7, nr. 1, nedenfor.
Til §
7
Til nr. 1
§ 22, stk. 1, i lov om elforsyning fastsætter
netvirksomhedernes opgaver. Det fremgår af § 22, stk. 1,
nr. 4, at en netvirksomhed skal varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 og lov om fremme af vedvarende energi og regler fastsat i
medfør heraf.
§ 1, nr. 15, i lov nr. 633 af 16. juni 2014 indeholder en
nyaffattelse af § 22, stk. 1, i lov om elforsyning, som
træder i kraft den 1. april 2016, jf. § 3, nr. 2, i lov
nr. 577 af 4. maj 2015. Nyaffattelsen medfører, at §
22, stk. 1, nr. 4, bliver videreført i uændret form i
§ 22, stk. 1, nr. 3, i lov om elforsyning. For at tage
højde for dette er ændringen ved dette lovforslag
udformet som en nyaffattelse af § 22, stk. 1, nr. 3, og
energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden, som kan ske uafhængigt af
den øvrige del af loven.
Med lovforslaget foreslås § 22,
stk. 1, nr. 3, affattet, således at det fremgår,
at en netvirksomhed også skal varetage opgaver efter regler
fastsat i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg
for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Opgaver efter regler fastsat i medfør af lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg vil herefter indgå på
samme måde som opgaver efter VE-loven vedrørende andre
solcelleanlæg i netvirksomhedernes opgaver efter lov om
elforsyning. Hermed vil opgaverne også indgå som en
aktivitet omfattet af bevillingen til netvirksomhed, som udstedes i
medfør af § 19 i lov om elforsyning.
Til nr. 2
Energinet.dk's opgaver fremgår af § 28 i lov om
elforsyning. Det fremgår af § 28, stk. 2, nr. 4, at
Energinet.dk skal varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 i lov om elforsyning og VE-loven og regler fastsat i
medfør af disse bestemmelser.
Med lovforslaget foreslås § 28,
stk. 2, nr. 4, udvidet, således at det fremgår,
at Energinet.dk også skal varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i lov
om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg.
Opgaverne efter lov om pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg vil herefter
indgå på samme måde som opgaver efter VE-loven
vedrørende andre solcelleanlæg i Energinet.dk's
opgaver efter lov om elforsyning. Hermed vil opgaverne bl.a.
også omfattes af energi-, forsynings- og klimaministerens
tilsyn efter § 51 i lov om elforsyning.
Der foreslås en tilsvarende ændring i forhold til
netvirksomhederne, jf. lovforslagets § 7, nr. 1.
Til §
8
Til nr. 1
Det foreslås med indsættelsen af et nyt stk. 6, i
VE-lovens § 2, at VE-loven ikke finder anvendelse på
anlæg omfattet af lov om pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Forslaget er en konsekvens af, at VE-lovens § 47 indeholder
regler om pristillæg bl.a. for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg. Det vil ikke være muligt at yde
pristillæg efter VE-lovens § 47, hvis der ydes
pristillæg på baggrund af pilotudbuddet. VE-loven
finder således ikke anvendelse.
Herudover vil der heller ikke kunne ydes støtte efter
VE-loven for elektricitet fra anlæg, som anvender vedvarende
energikilder, og som modtager støtte fra et andet
EØS-land, hvor de 2,4 MW også er udbudt.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at dette udtrykkeligt
fremgår af VE-loven.
Til §
9
Til nr. 1
§ 2 i lov om Energinet.dk fastlægger rammen for
Energinet.dk's opgavevaretagelse.
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 2, 2. pkt.,
i lov om Energinet.dk er således en konsekvens af, at
Energinet.dk fremover også forventes at ville skulle varetage
administrative opgaver efter lov om pilotudbud af pristillæg
for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Der henvises til lovforslagets §§ 2 og 4 og
bemærkninger hertil, hvorefter energi-, forsynings- og
klimaministeren kan henholdsvis pålægge og delegere
opgaver til Energinet.dk.
Til §
10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland. Dette svarer til, hvad
der gælder efter VE-loven og lov om elforsyning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 7 | | | | | | I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og
§ 1 i lov nr. 577 af 4. maj 2015 og senest ved § 1 i lov
nr. 1283 af 24. november 2015, foretages følgende
ændringer: | | | | § 22. En
netvirksomhed skal … 3) varetage opgaver vedrørende
betaling for offentlige forpligtelser ifølge § 8 og
regler fastsat i medfør af denne bestemmelse, 4) varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 og lov om fremme af vedvarende energi og regler fastsat i
medfør af disse bestemmelser, … Stk.
… | | 1. § 22, stk. 1, nr. 3, affattes således: »3) varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 og lov om fremme af vedvarende energi og regler fastsat i
medfør af disse bestemmelser samt regler fastsat i
medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg,«. | | | | § 28.
… Stk. 2.
Energinet.dk skal udføre følgende opgaver: 1) … 4) Varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 og lov om fremme af vedvarende energi og regler fastsat i
medfør af disse bestemmelser. 5) … Stk. 3.
… | | 2. I § 28, stk. 2, nr. 4, ændres
»og lov om fremme af vedvarende energi« til: »,
lov om fremme af vedvarende energi og lov om pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg«. | | | | | | § 8 | | | | | | I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 1
i lov nr. 900 af 4. juni 2013, og § 1 i lov nr. 744 af 1. juni
2015, foretages følgende ændring: | | | | § 2.
… | | 1. I § 2 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Loven finder ikke anvendelse på anlæg, som er omfattet
af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg.« | | | | | | § 9 | | | | | | I lov om Energinet.dk, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 8. november 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 4
i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 3 i lov nr. 633 af 16. juni
2014 og § 2 i lov nr. 1283 af 24. november 2015, foretages
følgende ændring: | | | | § 2.
… Stk. 2. …
Endvidere varetager Energinet.dk administrative opgaver
vedrørende miljøvenlig elektricitet i medfør
af lov om elforsyning bortset fra opgaver vedrørende tilskud
til industriel kraftvarme, som varetages i medfør af stk. 5,
administrative opgaver vedrørende miljøvenlig
elektricitet i medfør af lov om fremme af vedvarende energi
og administrative opgaver i medfør af lov om
naturgasforsyning vedrørende levering af opgraderet biogas
til det sammenkoblede system og til bygasnettet. … Stk.
… | | 1. I § 2, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »energi«: », administrative opgaver i
medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg«. |
|