Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 25. februar 2016
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december
2015 og var til 1. behandling den 14. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 14. september 2015 dette
udkast til udvalget, jf. EFK alm. del - bilag 55,
folketingsåret 2014-15, 2. samling. Den 16. december 2015
sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 6
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2 indsættes efter
»give«: »nærmere«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 20
2) I
stk. 2 indsættes efter
»give«: »nærmere«.
[Lovteknisk præcisering]
Nyt kapitel
3)
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 01
Anvendelse af
forordninger
§ 01.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler,
der er nødvendige for at anvende forordninger udstedt af Den
Europæiske Union på området for radioudstyr og
elektromagnetiske forhold, herunder regler om forbud og påbud
samt sanktioner ved manglende overholdelse af
forordninger.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om overholdelse og sanktioner for
overtrædelse af forordninger på området for
radioudstyr og elektromagnetiske forhold]
Til § 50
4) I
stk. 5 ændres »omfattet af
stk. 1-4« til: »omfattet af stk. 1-3«.
[Lovteknisk justering af
henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk
præcisering i form af indsættelse af et manglende ord i
lovforslagets § 6, stk. 2.
I medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/30/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om elektromagnetisk
kompatibilitet (EMC-direktivet) skal fabrikanter, importører
og distributører af apparater straks underrette
myndighederne herom, hvis et apparat, som de har gjort
tilgængeligt på markedet, udgør en risiko, og
give nærmere oplysninger om apparatets manglende
overensstemmelse med kravene og om eventuelle foranstaltninger, der
er truffet for at fjerne risikoen.
Ved den foreslåede ændring
indsættes ordet nærmere foran ordet oplysninger, som
det fremgår af EMC-direktivets artikel 7, stk. 8, så
bestemmelsen bliver enslydende med bestemmelserne i lovforslagets
§ 9, stk. 2, og § 11, stk. 2, om den tilsvarende
oplysningsforpligtelse over for Energistyrelsen for
importører og distributører.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk
præcisering i form af indsættelse af et manglende ord i
lovforslagets § 20, stk. 2.
I medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/53/EU af 16. april 2014 om harmonisering
af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af
radioudstyr på markedet og om ophævelse af direktiv
1999/5/EF (radioudstyrsdirektivet) skal fabrikanter,
importører og distributører af radioudstyr straks
underrette myndighederne herom, hvis radioudstyr, som de har gjort
tilgængeligt på markedet, udgør en risiko, og
give nærmere oplysninger om radioudstyrets manglende
overensstemmelse med kravene og om eventuelle foranstaltninger, der
er truffet for at fjerne risikoen.
Ved den foreslåede ændring
indsættes ordet nærmere foran ordet oplysninger, som
det fremgår af radioudstyrsdirektivets artikel 10, stk. 11,
så bestemmelsen bliver enslydende med bestemmelserne i
lovforslagets § 23, stk. 2, og § 25, stk. 2, om den
tilsvarende oplysningsforpligtelse over for Energistyrelsen for
importører og distributører.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse er ny. En
tilsvarende bestemmelse findes f.eks. i § 80 i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf.
lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014, som
ændret ved lov nr. 741 af 1. juni 2015 og lov nr. 1567 af 15.
december 2015.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler, der er nødvendige for at anvende
bindende og umiddelbart gældende EU-retsakter på
området for radioudstyr og elektromagnetiske forhold. Der kan
f.eks. være tale om regler om, at Energistyrelsen kan
nedlægge forbud mod salg af produkter, som ikke er i
overensstemmelse med EU-retsakten, eller give påbud om at
overholde EU-retsakten. Der kan også være tale om
regler om, at overtrædelse af EU-retsakten eller et forbud
eller en undladelse af at efterkomme et påbud givet af
Energistyrelsen i den forbindelse kan straffes med bøde.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk justering af
en henvisning i lovforslagets § 50, stk. 5.
I lovforslagets § 50, stk. 5, angives
ved en henvisning til overgangsbestemmelserne i lovforslagets
§ 50, stk. 1-4, de tilsyns-, klage- og straffebestemmelser,
som finder tilsvarende anvendelse på apparater og
radioudstyr, der er bragt i omsætning inden den 20. april
2016 og den 13. juni 2016, hvor lovforslagets bestemmelser om
henholdsvis apparater og radioudstyr foreslås at træde
i kraft, jf. regler fastsat i medfør af lovforslagets §
48, stk. 1, i overensstemmelse med EMC-direktivets og
radioudstyrsdirektivets bestemmelser herom. Lovforslagets §
50, stk. 4, omhandler imidlertid ikke apparater og radioudstyr, som
er bragt i omsætning inden lovforslagets ikrafttræden,
så henvisningen til overgangsbestemmelserne skal ikke omfatte
denne bestemmelse.
Ved den foreslåede ændring
ændres henvisningen i lovforslagets § 50, stk. 5, derfor
til alene at omhandle apparater og radioudstyr omfattet af
overgangsbestemmelserne i lovforslagets § 50, stk. 1-3.
Mikkel Dencker (DF) Jan Erik
Messmann (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Morten
Løkkegaard (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Mette Abildgaard (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S) Erik
Christensen (S) Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Lea Wermelin (S)
Karin Gaardsted (S) nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Emrah Tuncer (RV) Pia
Olsen Dyhr (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 92
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning |
|