Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 4. februar 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 5. Socialdemokratiets,
Enhedslistens, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december
2015 og var til 1. behandling den 14. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 4. september 2015 dette
udkast til udvalget, jf. EFK alm. del - bilag 41,
folketingsåret 2014-15, 2. samling. Den 16. december 2015
sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Industri,
DANVA,
Guldborgsund Forsyning og
Landbrug & Fødevarer.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
DANVA,
Guldborgsund Forsyning og
Landbrug & Fødevarer.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 27
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (DF, V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-3 og 5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 4.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget bemærker, at KF ikke er uenig i intentionen med
ændringsforslag nr. 4 fra S, EL, RV og SF, men mener, at
forholdet bør indgå i drøftelser i
forligskredsen.
Et andet
mindretal i udvalget (S, EL, RV og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti er med i den aftale, der ligger
til grund for lovforslaget. Partierne stemmer således for
lovforslaget, men mener dog, at det på en række punkter
ikke er udformet optimalt og heller ikke i fuld overensstemmelse
med aftalen.
De fire partier lægger for det
første stor vægt på, at vandselskaberne
udøver teknologiledelse - og dermed har opmærksomhed
på nye teknologier, der giver f. eks. økonomiske,
miljømæssige og/eller sundhedsmæssige gevinster
- samt at de ved investeringsbeslutninger tager højde for
ikke alene anskaffelsespris, men også levetid og
vedligeholdelsesomkostninger m.v., altså udøver en
totaløkonomisk betragtning.
Teknologiledelse og totaløkonomi
fremgår af aftalen og bør indføjes i
lovforslaget som foreslået i ændringsforslag nr. 4.
Selv hvis ændringsforslaget ikke vedtages, har ministeren dog
afgivet et klart tilsagn om, at begge dele vil indgå i
vejledningsindsatsen over for vandselskaberne, jf. svar på
spørgsmål 5, 16 og 21, ligesom Forsyningssekretariatet
skal inddrage vandselskaberne i forbindelse med videreudvikling af
levetidskataloget, jf. svar på spørgsmål 5.
De fire partier mener endvidere, at
renteomkostninger bør betragtes som en upåvirkelig
omkostning, hvilket indebærer, at øgede
renteomkostninger altid kan lægges oveni indtægtsrammen
(og omvendt). Dette selvsagt under den forudsætning, at
selskaberne vælger den billigste sikre finansieringsmetode
(typisk Kommunekredit).
Endelig mener S, EL, RV og SF, at
overskudsgivende aktiviteter under hovedvirksomheden - det kan
f.eks. være produktion af biogas eller udvinding af fosfor -
bør kunne gennemføres ved beslutning i vandselskabets
bestyrelse, uden at det skal forelægges kommunalbestyrelsen,
også i det tilfælde, hvor det kræver et
tillæg til indtægtsrammen - ud fra den betragtning, at
det er en kommerciel beslutning og ikke et myndighedsmål. En
tung administrativ beslutningsgang som den, der er beskrevet i
lovforslaget, kan forhindre, at der gennemføres aktiviteter,
der kan reducere vandprisen og samtidig forbedre miljø og
klima - selv om begge dele er en del af formålet med
lovgivningen.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
ved 2. behandling stemme for ændringsforslag nr. 1-3 og 5 og
imod ændringsforslag nr. 4.
Liberal Alliance noterer med tilfredshed
energi-, forsynings- og klimaministerens svar på
spørgsmål 14, hvori ministeren fastslår, at det
er afgørende for regeringen, at det er erhvervslivet, der
driver erhvervsaktiviteterne, og at erhvervslivet gives gode
muligheder for at udvikle ny teknologi, samt at den viden, som
vandselskaberne stiller til rådighed for erhvervslivet,
handles på markedsvilkår, således at den private
sektor ikke udkonkurreres for forbrugernes penge.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling stemme for de stillede
ændringsforslag.
Alternativet mener, at idet
luftkorrektionen - fjernelse af forskellen på faktiske
driftsomkostninger og prisloftet - i lovforslaget på 800 mio.
kr. ekstra er blevet lagt oven i effektiviseringskravet på
1,3 mia. kr., presses vandsektoren så hårdt, at det
bliver uøkonomisk og ikke bæredygtigt på den
lidt længere bane. Vandselskaberne bliver med denne
yderligere besparelse frataget det økonomiske råderum
til at prioritere og investere i at mindske
miljøpåvirkningen, lave langsigtede investeringer i
teknologiudvikling og bevare et højt serviceniveau.
Alternativet foreslår derfor, at effektiviseringskravene
modereres med 400 mio. kr. til en samlet effektivisering på
900 mio. kr. i stedet for 1,3 mia. kr.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 2, ændres »§ 19, stk. 3« til:
»§ 19, stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
2) Nr.
29 affattes således:
»29. § 16, stk. 1, affattes
således:
»En kommune kan meddele garanti for
lån, der optages af et vandselskab til finansiering af
vandselskabets investeringsudgifter i hovedvirksomheden, herunder
til indvinding og distribution af brugsvand samt kloakering og
rensningsanlæg, i det omfang lånet kan indregnes i
vandprisen i det pågældende
vandselskab.««
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
19, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres »stk.
5« til: »stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal (S,
EL, RV og SF), tiltrådt af et mindretal (ALT):
4)
Efter nr. 35 indsættes som nye numre:
»03. I §
23, stk. 1, indsættes efter »miljø- og
energiledelse«: », teknologiledelse samt
totaløkonomi«.
04. I
§ 23, stk. 2, indsættes
efter »miljø- og energiledelsesprogram«:
»samt et teknologiledelsesprogram«.«
[Præcisering af, at
ministerens vejledningsindsats omfatter teknologiledelse og
totaløkonomi]
Til § 5
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11, stk. 1, udgår », jf. dog stk.
2«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det foreslåede § 1, nr. 33, som
bevirker, at det gældende § 19, stk. 3, bliver §
19, stk. 2.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring
af det foreslåede § 1, nr. 29. Der ændres ikke ved
bestemmelsens indhold.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det foreslåede § 1, nr. 33, som
bevirker, at det gældende § 19, stk. 5, bliver §
19, stk. 4.
Til nr. 4
Ad nr. 03
Der er efter de gældende regler
gennemført en vejledningsindsats om anvendelse af energi- og
miljøledelsesprogrammer i vandselskaber. Vejledningen er
tilgængelig på Energistyrelsens hjemmeside.
Teknologiledelse indeholder mange af de samme elementer som energi-
og miljøledelsesprogrammer. Det foreslås, at det
præciseres, at vejledningsindsatsen også skal omfatte
teknologiledelse.
Indkøb og udbud efter
totaløkonomiske principper sikrer, at der tages hensyn til
de samlede omkostninger i hele produktets levetid, og der
gennemføres ligeledes en vejledningsindsats på dette
område.
Der ændres ikke herudover ved
bestemmelsens indhold.
Ad nr. 04
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af den foreslåede ændring af stk. 1,
som præciserer, at vejledningsindsatsen også skal
omfatte teknologiledelse. Der ændres ikke herudover ved
bestemmelsens indhold.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
af det foreslåede § 5, nr. 8, hvor det gældende
§ 11, stk. 2, ophæves.
Mikkel Dencker (DF) Jan Erik
Messmann (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Morten
Løkkegaard (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Mette Abildgaard (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S) Erik
Christensen (S) Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Lea Wermelin (S)
Karin Gaardsted (S) nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Emrah Tuncer (RV) Pia
Olsen Dyhr (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 91
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 18/1-16 fra Guldborgsund
Forsyning | 4 | Henvendelse af 15/1-16 fra Landbrug &
Fødevarer | 5 | Henvendelse af 20/1-16 fra DANVA | 6 | Henvendelse af 21/1-16 fra DANVA | 7 | Henvendelse af 21/1-16 fra Dansk
Industri | 8 | Materiale fra Guldborgsund Forsynings
foretræde den 21/1-16 | 9 | Henvendelse af 25/1-16 fra DANVA | 10 | Ændringsforslag, fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 11 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 91
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/1-16 fra Guldborgsund Forsyning, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/1-16 fra Landbrug & Fødevarer, til energi,
forsynings- og klimaministeren , og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/1-16 fra DANVA, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/1-16 fra DANVA, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/1-16 fra Dansk Industri, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til
powerpoint-præsentation fra Guldborgsund Forsyning i
forbindelse med foretræde for udvalget 21/1-16, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om at sikre, at en øget
konsolidering blandt vandselskaberne ikke fører til
overdreven insourcing og unfair konkurrence i forhold til private
leverandører, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om den nye vandsektorlov ikke efter
ministerens opfattelse bør føre til øget
privat beskæftigelse frem for offentlig, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om at definere og begrunde begrebet
»nødvendig overkapacitet«, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om overkapaciteten i henhold til en
liberal tankegang og ud fra samfundsøkonomiske hensyn ikke
burde ligge hos de private leverandører til vandselskaberne,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om at bekræfte, at salg af
entreprenør-, elektriker- og indenlandsk rådgivning er
ikketilladte tilknyttede aktiviteter i henhold til udkastet til
bekendtgørelse, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om man efter ministerens opfattelse
bør kunne følge udviklingen i vandselskabernes
insourcing f.eks. gennem etablering af en opgørelse af det
enkelte selskabs udliciteringsgrad, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om at tydeliggøre i loven, at
private aktører kan indgå i længerevarende
omfattende driftskontrakter med vandselskaber, uden at de bliver
omfattet af hvile i sig selv-princippet, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren vil bekræfte sine
udtalelser fra 1. behandling om, at det for regeringen er helt
afgørende, at det er erhvervslivet i Danmark, som driver
erhvervsaktiviteterne i Danmark, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om at udarbejde et
ændringsforslag, der sikrer, at den teknologiledelse, der er
indeholdt i den politiske aftale om vandsektoren, kommer til at
fremgå af lovteksten, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om en forklaring på, hvorfor
lovforslaget ikke nævner teknologiledelse, som indgår i
den politiske aftale om vandsektoren, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om at udarbejde et
ændringsforslag, der sikrer, at totaløkonomi, som
indgår i den politiske aftale, også kommer til at
fremgå af lovteksten, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om en forklaring på, hvorfor
lovforslaget ikke nævner totaløkonomi, som
indgår i den politiske aftale om vandsektoren, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om en begrundelse for, hvorfor
kommercielt fordelagtige aktiviteter - f.eks. bioforgasning - inden
for et vandselskabs hovedvirksomhed, der øger såvel
udgifter som indtægter, men som ikke kan rummes inden for den
gældende indtægtsramme, skal behandles og godkendes af
mange parter, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om at uddybe overvejelserne om en
vejledning om samspillet mellem den kommende TOTEX-regulering og
ønsket til forsyningerne om at indkøbe udstyr og
teknologi ud fra en overvejelse om disses samlede omkostninger
(Total Cost of Ownership), til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om i forbindelse med vejledningen om
Total Cost of Ownership (TCO) at igangsætte en indsats for at
fremme brugen af totaløkonomiske tilgange til indkøb
og udbud fra selskabernes side, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om sammen med vandselskaber og
leverandører at iværksætte en analyse af
barrierer mod og mulige incitamenter til at fremme brug af
TCO-tilgange ved indkøb og udbud, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om at sikre sig mod, at vandselskaber
lever op til de pålagte effektiviseringer gennem udskydelse
af planlagte renoveringer og vedligeholdelsesarbejder, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om at sikre, at vandselskaberne
foretager renoveringer på det tidspunkt, hvor de er
økonomisk set mest hensigtsmæssige, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om at understøtte selskabernes
arbejde med f.eks. asset management og i givet fald hvordan, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om, hvordan reglerne
understøtter de nødvendige fremadrettede
investeringer i anlæg og fornyelse af infrastrukturen, og
hvordan finansielle omkostninger til lånefinansiering kommer
til at indgå i de indtægtsrammer, som
forsyningssekretariatet fastlægger, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/1-16 fra DANVA, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå |
|