Fremsat den 7. oktober 2015 af
forsvarsministeren (Peter Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE)
(Styrket indsats mod aktiviteter i udlandet,
der kan indebære en terrortrussel mod Danmark og danske
interesser)
§ 1
I lov nr. 602 af 12. juni 2013 om Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE), som ændret ved § 3 i lov nr.
1624 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved den i stk. 1 nævnte virksomhed rettet mod forhold i
udlandet kan tjenesten indhente oplysninger om en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, når denne opholder sig i
udlandet, og der er bestemte grunde til at formode, at den
pågældende deltager i aktiviteter, der kan
indebære eller forøge en terrortrussel mod Danmark og
danske interesser. Såfremt denne indhentning
medfører, at der sker indgreb i meddelelseshemmeligheden,
skal tjenesten indhente retskendelse hertil efter reglerne i
kapitel 2 a.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2.
Efter § 3 indsættes:
»Kapitel 2 a
Indgreb i
meddelelseshemmeligheden i forhold til i Danmark
hjemmehørende fysiske personer, der opholder sig i
udlandet
§ 3 a. Indgreb i
meddelelseshemmeligheden i medfør af § 3, stk. 3, med
henblik på indhentning af oplysninger om en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, der opholder sig i udlandet,
sker efter kendelse. Retsmøder holdes for lukkede
døre. I kendelsen anføres den eller de personer, som
indgrebet angår. Endvidere anføres de konkrete
omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
betingelserne i § 3, stk. 3, for indgrebet er opfyldt.
Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
Stk. 2. Et
indgreb i meddelelseshemmeligheden må ikke foretages,
såfremt der efter indgrebets formål, sagens betydning
og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at
forvolde den eller de personer, som det rammer, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb. Indgrebet må endvidere ikke
foretages med hensyn til den pågældendes forbindelse
med personer, som efter reglerne i retsplejelovens § 170 er
udelukket fra at afgive forklaring som vidne.
Stk. 3. I
kendelsen fastsættes det tidsrum, inden for hvilket indgrebet
kan foretages. Dette tidsrum skal være så kort som
muligt og må ikke overstige 8 uger. Tidsrummet kan
forlænges, men højst med 8 uger ad gangen.
Forlængelsen sker ved kendelse.
Stk. 4.
Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, dersom
retskendelse skulle afventes, kan Forsvarets Efterretningstjeneste
træffe beslutning om at foretage indgrebet. I så fald
skal Forsvarets Efterretningstjeneste snarest muligt og senest
inden 24 timer fra indgrebets iværksættelse
forelægge sagen for retten. Retten afgør ved kendelse,
om indgrebet kan godkendes, samt om det kan opretholdes, og i
bekræftende fald for hvilket tidsrum, jf. stk. 1 og 3. Burde
indgrebet efter rettens opfattelse ikke være foretaget, skal
retten give meddelelse herom til Forsvarsministeriet.
§ 3 b. Inden retten
træffer afgørelse efter § 3 a, skal der beskikkes
en advokat for den, som indgrebet vedrører, og advokaten
skal have lejlighed til at udtale sig. Advokaten beskikkes fra den
særlige kreds af advokater, som er nævnt i
retsplejelovens § 784, stk. 2.
§ 3 c. En advokat, som er
beskikket efter § 3 b, skal underrettes om alle
retsmøder i sagen og er berettiget til at overvære
disse samt i forbindelse med retsmødet at gøre sig
bekendt med det materiale, som Forsvarets Efterretningstjeneste har
tilvejebragt. Advokaten må ikke give de oplysninger, som
denne bliver bekendt med under sagen, videre til andre eller
sætte sig i forbindelse med den, over for hvem indgrebet er
begæret foretaget. Den beskikkede advokat må ikke give
møde ved anden advokat eller ved fuldmægtig.
Stk. 2.
Bestemmelserne om beskikkede forsvarere i retsplejelovens kapitel
66 og § 746, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på
den beskikkede advokat. Retten kan bestemme, at den beskikkede
advokat ikke under en eventuel senere straffesag kan virke som
forsvarer for nogen sigtet.
§ 3 d. Reglerne i
retsplejelovens kapitel 63 om værneting og kapitel 85 om
kære til højere ret finder tilsvarende
anvendelse.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Nærmere om baggrunden for
lovforslaget | | 1.2. | Lovforslagets hovedindhold | | 1.3. | Udviklingen i andre lande og truslen mod
Danmark | 2. | Norsk og svensk ret | | 2.1. | Norsk ret | | 2.2. | Svensk ret | 3. | FE's indhentning af oplysninger | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Forholdet til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget er et centralt element i
regeringens styrkede indsats mod terror. Regeringen ønsker
med lovforslaget at styrke efterretningstjenesternes indsats over
for terrortruslen fra danske ekstremister i udlandet, navnlig
såkaldte »foreign fighters«, gennem en styrkelse
af Forsvarets Efterretningstjenestes (FE's) indsats.
Lovforslaget vil give FE mulighed for i en
tidlig efterretningsmæssig fase at indhente oplysninger om
danske ekstremister, når de opholder sig i udlandet.
Formålet med lovforslaget er således at styrke FE's
muligheder for at kunne løse tjenestens vigtige opgaver med
at forebygge og modvirke terrortrusler mod Danmark og danske
interesser.
Lovforslaget adresserer bl.a. udviklingen med
foreign fighters, der rejser fra bl.a. Danmark til udlandet for at
tilslutte sig militante oprørsbevægelser og deltage i
væbnet kamp. Konflikten i Syrien og Irak er det seneste og et
af de mest markante eksempler på denne udvikling, men
konfliktområder i bl.a. Afghanistan, Somalia og Tjetjenien
har også tiltrukket personer fra Danmark. Antallet af i
Danmark hjemmehørende personer, der rejser til udlandet for
at modtage terrortræning eller deltager i kamphandlinger
eller terrorangreb, har dog nået et omfang og en karakter,
som ikke er set tidligere, og der vurderes at være en risiko
for sådanne aktiviteter i eventuelle nye
konfliktområder fremover.
Baggrunden for lovforslaget er den alvorlige
terrortrussel, der særligt hænger sammen med den
aktuelle konflikt i Syrien og Irak. Lovforslaget vil dog også
give FE mulighed for i andre tilfælde end i forhold til
Syrien og Irak at indhente oplysninger om personer, hvis der er
bestemte grunde til at formode, at den pågældende
deltager i aktiviteter, der kan indebære eller forøge
en terrortrussel mod Danmark og danske interesser.
Det foreslås samtidig, at denne adgang
til målrettet at indhente oplysninger om danske ekstremister
i udlandet kræver retskendelse, hvis der sker indgreb i
meddelelseshemmeligheden, og at hjemlen hertil indsættes i
FE-loven.
Lovforslaget er en uændret
genfremsættelse af lovforslag til lov om ændring af lov
om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), der blev fremsat den 5.
maj 2015 (Folketingstidende 2014-15, A, L 200, 1. samling) og 1.
behandlet den 8. maj 2015 (Folketingstidende 2014-15, F, 89.
møde, side 37).
1.1. Nærmere
om baggrunden for lovforslaget
Gennem en årrække har Danmark
ligesom flere andre vestlige lande stået over for en stigende
terrortrussel.
Siden tegningesagen i 2006 har terrortruslen
mod Danmark været stigende. Center for Terroranalyse (CTA)
vurderer, at terrortruslen mod Danmark er alvorlig derved, at der i
Danmark og i udlandet er personer, der har intention om og
kapacitet til at udføre terrorangreb i Danmark.
Terrortruslen ændrer løbende
karakter. De senere år har truslen fra et stigende antal
udrejste ekstremister fra vestlige lande - de såkaldte
foreign fighters - udgjort en voksende udfordring, herunder for
Danmark. I 2015 har bl.a. terrorangrebene i København,
Paris og Tunesien understreget og tydeliggjort truslen fra simple
angreb med lettilgængelige våben, herunder fra
foreign fighters og i øvrigt ekstremister, der
sympatiserer med internationale terrorgrupper.
Konflikten i Syrien og Irak udgør nu
den væsentligste faktor i trusselsbilledet. Mindst 115
personer er eller har været udrejst fra Danmark. Halvdelen
vurderes nu igen at befinde sig i Danmark. Konfliktområdet
tiltrækker fortsat både nye rejsende og personer, der
tidligere har været udrejst. De personer, der udrejser,
tilslutter sig nu i altovervejende grad den ekstremistiske
terrororganisation Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL), der
udøver terror med et hidtil uset omfang og brutalitet.
Terrortruslens grænseoverskridende
karakter indebærer, at forhold i udlandet spiller en central
rolle. Det gælder f.eks., når udenlandske terrorgrupper
eller enkeltpersoner forsøger at rejse til Danmark for at
gennemføre terrorangreb, eller når personer bosiddende
i Danmark rejser til udlandet for at modtage militant træning
eller deltage i kamphandlinger eller terrorangreb og siden
returnerer til Danmark.
De danske efterretningstjenester spiller en
afgørende rolle i at beskytte Danmark særligt mod
terrortruslen, og samspillet mellem Politiets Efterretningstjeneste
(PET) og FE er afgørende for en effektiv
terrorbekæmpelse i og uden for Danmark. PET er ansvarlig for
rigets indre sikkerhed, og FE's virksomhed er - som Danmarks
udenrigsefterretningstjeneste, militære efterretningstjeneste
og national elektronisk indhentningstjeneste - rettet mod forhold i
udlandet.
Formålet med lovforslaget er yderligere
at styrke den danske indsats mod terror, herunder særligt at
sikre, at de danske efterretningskapaciteter på området
udnyttes bedst muligt og mest effektivt til gavn for Danmark og
danske interesser.
1.2. Lovforslagets
hovedindhold
FE indhenter oplysninger om forhold i udlandet
bl.a. med henblik på at forebygge og modvirke trusler mod
Danmark og danske interesser.
FE er i dag afskåret fra målrettet
elektronisk indhentning mod i Danmark hjemmehørende
personer, selv om disse opholder sig i udlandet. Dette gælder
således også f.eks. danske foreign fighters.
En konsekvens af de eksisterende
begrænsninger er, at FE i dag ikke målrettet kan
følge f.eks. udrejste danske ekstremister i Syrien og Irak,
der potentielt kan udgøre en meget alvorlig terrortrussel
mod Danmark, bl.a. i kraft af deres nemme adgang til ind- og
udrejse af landet og kendskab til det danske samfund.
I Danmark hjemmehørende personer, der
rejser til udlandet for f.eks. at deltage i kamphandlinger - og i
visse tilfælde modtage terrortræning eller deltage i
terrorangreb - udgør således i dag et væsentligt
element i trusselsbilledet i forhold til Danmark og danske
interesser. Den voldsomme stigning i antallet af i Danmark
hjemmehørende personer, der rejser til udlandet for f.eks.
at modtage terrortræning eller deltage i kamphandlinger eller
terrorangreb og dermed kommer i kontakt med netværk og
organisationer, som FE's indsats er rettet mod, forstærker
behovet for at kunne indhente efterretningsmæssige
oplysninger om de pågældende, imens de opholder sig i
udlandet.
Der er således i Danmark
hjemmehørende personer, som opholder sig i udlandet, som kan
udgøre en alvorlig terrortrussel mod Danmark og danske
interesser, men som FE ikke kan indhente oplysninger om.
Der er derfor behov for at give FE mulighed
for at foretage målrettet indhentning mod disse personer,
således at FE i en tidlig efterretningsmæssig fase kan
løse sine opgaver med bl.a. at forebygge og modvirke trusler
mod Danmark og danske interesser.
Udviklingen i andre lande understreger
også, at personer, der f.eks. er udrejst til
konfliktområder, kan udgøre en alvorlig
sikkerhedsrisiko, når de vender hjem. I flere
europæiske lande er der således blevet anholdt
personer, som har opholdt sig i konfliktområdet i Syrien og
Irak, og som mistænkes for at planlægge terrorangreb
mod mål i Vesten.
Det kan i den forbindelse fremhæves, at
den person, der er blevet anholdt efter angrebet på det
jødiske museum i Bruxelles den 24. maj 2014, hvor fire
personer blev dræbt, havde opholdt sig i Syrien forud for
angrebet, og at der - ifølge CTA's analyse af 26. juni 2014
- er indikationer på, at den pågældende er
tilhænger af ISIL.
Der er således klare holdepunkter for at
antage, at personer, der rejser ud og f.eks. deltager i
væbnede konflikter i udlandet, som det aktuelt ses i Syrien
og Irak, udsættes for en påvirkning, der kan øge
både deres evne og vilje til at begå terror og dermed
udgøre en alvorlig trussel mod Danmark og danske interesser.
Den øgede risiko kan bestå i, dels at de
pågældende selv udfører terrorhandlinger, dels
at de påvirker andre til at gøre det.
Samtidig er det afgørende for, at
Danmark som suveræn stat kan føre sin udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik bl.a. på grundlag af
selvstændige, nationale efterretningsmæssige
vurderinger, at regeringen til stadighed har et overblik over
aktiviteterne i f.eks. konfliktområder, herunder de
aktører, der deltager i konflikten. Det gælder ikke
mindst i forhold til konflikten i Syrien og Irak, hvor Danmark
aktuelt bl.a. yder et militært bidrag til den internationale
koalition, der bekæmper ISIL i Irak.
ISIL har imidlertid også stor regional
udbredelse, og gruppen er således ikke kun et syrisk og
irakisk anliggende.
Udbredelsen består dels af mere
uformelle faciliteringsnetværk primært i
Mellemøsten, som sender udenlandske krigere til Irak og
Syrien. Disse veletablerede netværk udgår fra
Nordafrika, den arabiske halvø og Tyrkiet. Udbredelsen
består dels også af terrorgrupper, som har
erklæret sig som en del af ISIL, siden gruppen udråbte
etableringen af sit kalifat i sommeren 2014. Hidtil har det
primært været mindre terrorgrupper i f.eks. Libyen
eller udbrydergrupper i Algeriet, Gaza, Libanon, Yemen, Pakistan og
Afghanistan, men enkelte større grupper har også
tilnærmet sig ISIL. Senest har Boko Haram i Nigeria i marts
2015 ligesom tidligere den ægyptiske gruppe Ansar Beyt
al-Maqdis erklæret sig som en del af ISIL, og ISIL har
opfordret udenlandske krigere, der ikke kan slutte sig til kampen i
Syrien og Irak, til i stedet at kæmpe i Afrika. For nylig er
der endvidere fremkommet flere indikatorer på, at ISIL er
begyndt at opbygge en mere konsolideret tilstedeværelse i
Afghanistan med lokale samarbejdspartnere.
ISIL rækker desuden gennem sin
engelsksprogede propaganda på internetfora og på
sociale medier som Youtube og Twitter ud til sine mange
sympatisører i Vesten.
ISIL er således en organisation, som har
stor regional udbredelse, og som ville kunne udføre angreb
over hele Mellemøsten og sandsynligvis også andre
steder, såfremt organisationen skulle ønske det.
Samtidig har gruppen adgang til Vesten gennem sine vestlige
sympatisører og de tilrejsende udenlandske deltagere i
kamphandlinger m.v.
Endvidere har f.eks. også den syriske
terrorgruppe, Nusra-fronten, en række regionale
samarbejdspartnere, og fronten er en officiel al-Qaida-gruppe, som
kan trække på de kapaciteter, som andre
al-Qaida-grupper, f.eks. AQIM, AQAP, og al-Qaidas øverste
ledelse råder over. Nusra-fronten har således
også et regionalt potentiale og har intentioner om at
udføre angreb uden for Syrien.
Det er karakteristisk for en stor del FE's
opgaver, at formålet først og fremmest er at forebygge
trusler mod Danmark og danske interesser. En af FE's vigtigste
opgaver er således at søge at afdække trusler
samt søge at identificere og følge personer, der
opholder sig i udlandet, og som f.eks. gennem militant
træning og kamphandlinger vil opnå konkrete
færdigheder og en voldsparathed, der kan udgøre en
trussel mod Danmark og danske interesser. Som led i denne
forebyggende efterretningsmæssige indsats kan der derfor
være behov for at indhente oplysninger om de
pågældende.
FE's opgavevaretagelse forudsætter
bl.a., at tjenesten kan indhente oplysninger om de personer og
organisationer, som opererer i konfliktområder såsom
Syrien og Irak. Det gælder aktuelt navnlig ISIL og
Nusra-fronten. Det er i den forbindelse også af betydning for
FE at kunne indhente oplysninger om eventuelle danske medlemmer af
sådanne organisationer. FE er imidlertid efter gældende
ret afskåret fra at foretage målrettet indhentning af
oplysninger mod i Danmark hjemmehørende personer, der har
tilsluttet sig f.eks. ISIL eller Nusra-fronten.
Det efterretningsmæssige behov vil
typisk opstå på et tidspunkt, hvor der endnu ikke er en
konkret mistanke om et strafbart forhold, og der derfor heller ikke
er grundlag for at foretage straffeprocessuelle tvangsindgreb efter
retsplejelovens regler, herunder navnlig om indgreb i
meddelelseshemmeligheden.
Med lovforslaget foreslås derfor, at FE
får lovhjemmel til at indhente oplysninger om i Danmark
hjemmehørende personer, når de opholder sig i
udlandet, og der er bestemte grunde til at formode, at den
pågældende deltager i aktiviteter, der kan
indebære eller forøge en terrortrussel mod Danmark og
danske interesser. Såfremt indhentningen medfører, at
der sker indgreb i meddelelseshemmeligheden over for en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, skal FE indhente retskendelse
hertil.
Der er således efter bestemmelsen tale
om målrettet efterretningsmæssig indhentning med
henblik på at afdække ter?ror?trusler og bestemte
personers aktiviteter. Bestemmelsen giver dermed ikke hjemmel til
at foretage masseovervågning af i Danmark
hjemmehørende personer i udlandet.
Den grundlæggende arbejdsdeling mellem
PET og FE er beskrevet i de almindelige bemærkninger til
FE-loven således (Folketingstidende 2012-13, A, L 163 som
fremsat, side 7):
»PET er
således en sikkerhedstjeneste rettet mod trusler mod landets
indre sikkerhed som følge af terrorisme, udenlandsk spionage
her i landet og andre trusler mod statens indre
sikkerhed. PET er endvidere en del
af politiet og løser sine opgaver, herunder strafferetlige
efterforskninger, inden for retsplejelovens
rammer. FE er som Danmarks
udenrigs- og militære efterretningstjeneste helt overvejende
orienteret mod forhold uden for Danmark og er i den forbindelse
underlagt nogle helt særlige
funktionsvilkår. Efterretningsvirksomhed rettet mod f.eks. fremmede
og potentielt fjendtlige stater, terrornetværk og
netværk, der medvirker til spredning af
masseødelæggelsesvåben, indebærer risici
for såvel FEs medarbejdere og kilder som staten
Danmark. Det hænger bl.a.
sammen med, at det er et grundvilkår for en
udenrigsefterretningstjeneste, at dennes virksomhed ofte kan blive
opfattet som værende i strid med lovgivningen i det land,
hvor indhentningen foregår eller er rettet imod, på
samme måde, som det kan gælde for udenlandsk
efterretningsvirksomhed på dansk grund.«
PET har til opgave at forebygge, efterforske
og modvirke forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfatningen og de
øverste statsmyndigheder m.v. PET skal gennem sin virksomhed
skabe grundlag for, at trusler af den nævnte karakter kan
identificeres og håndteres så tidligt og effektivt som
muligt.
Reglerne i retsplejeloven gælder for
PET's efterforskning og tvangsindgreb m.v. Det er ikke muligt for
PET at indhente oplysninger gennem et indgreb i
meddelelseshemmeligheden på et stadie, hvor der ikke er
bestemte grunde til at antage, at indgrebet er
formålstjenligt, og hvor det ikke kan siges, om indgrebet er
af afgørende betydning for efterforskningen af alvorlige
strafbare forhold. Det er således efter
omstændighederne ikke tilstrækkeligt for at kunne
foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden efter retsplejelovens
regler, at PET har en formodning bestyrket af konkrete
omstændigheder om, at oplysninger tilvejebragt ved indgrebet
må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens
opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13 om
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed og
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v., herunder den af
justitsministeren foreslåede nye bestemmelse i straffeloven
(§ 101 a) om danskeres og danskbosattes tilslutning til
en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske
stat, om hvervning hertil og om offentlig tilskyndelse til en
sådan tilslutning.
I forhold til foreign fighters, der under den
aktuelle konflikt opholder sig i f.eks. Syrien eller Irak,
indebærer mistankekravet efter retsplejeloven, at det f.eks.
skal kunne sandsynliggøres, at den pågældende er
rejst til udlandet i den hensigt at tilslutte sig en
terrororganisation.
Det forhold, at en person, der har haft
berøring med radikaliserede miljøer i Danmark, tager
til Syrien eller Irak, vil ikke nødvendigvis i sig selv
være tilstrækkeligt til, at PET kan få rettens
tilladelse til at kunne overvåge den pågældendes
kommunikation, mens den pågældende befinder sig i
udlandet. Det gælder, selv om erfaringen viser, at
sådanne personer kan udgøre en alvorlig
sikkerhedsrisiko for Danmark og danske interesser i udlandet -
både mens vedkommende opholder sig udlandet, og
når personen vender tilbage.
Endvidere er det sådan, at muligheden
for at anvende visse af PET's virkemidler er begrænset,
når personer befinder sig i udlandet, herunder i et
udenlandsk konfliktområde. Samtidig er FE med det
nuværende lovgrundlag afskåret fra at anvende sine
efterretningsmæssige kapaciteter, der ellers er rettet mod
forhold i udlandet, til at foretage målrettet indhentning mod
danskere i udlandet.
Samlet er situationen derfor den, at FE er
afskåret fra at foretage målrettet indhentning mod i
Danmark hjemmehørende personer, og at PET ikke kan
opnå retskendelse for en række af de personer, som
efter PET's vurdering kan være rejst til udlandet for at
deltage i kamphandlinger eller træningslejre. Det betyder, at
der er et behov for målrettet at kunne afdække disse
terrortrusler ved at søge at identificere og følge
disse personer, der opholder sig i udlandet, og som gennem deres
aktiviteter vil opnå konkrete færdigheder og en
voldsparathed, der kan udgøre en terrortrussel mod Danmark
og danske interesser.
Der er således i Danmark
hjemmehørende personer, som opholder sig i udlandet, som kan
udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, men som
efterretningstjenesterne ikke kan indhente oplysninger om.
Formålet med lovforslaget er
således at styrke FE's beføjelser til at udnytte
tjenestens særlige efterretningskapaciteter rettet mod
forhold i udlandet over for ekstremister, der f.eks. tager fra
Danmark til konfliktområder som dem, der aktuelt findes i
Syrien og Irak.
Med lovforslaget lægges der op til at
ændre FE-loven, således at FE får mulighed for at
iværksætte målrettet indhentning af oplysninger
om i Danmark hjemmehørende personer, der opholder sig i
udlandet, hvis der er bestemte grunde til at formode, at den
pågældende deltager i aktiviteter, der kan
indebære eller forøge en terrortrussel mod Danmark og
danske interesser. Og dette skal ske i en tidligere fase, end
retsplejeloven giver mulighed for.
Som det er i dag, kan FE i begrænset
omfang foretage fysisk indhentning af oplysninger om i Danmark
hjemmehørende fysiske og juridiske personer. FE kan
således gennem fysisk indhentning søge at
afdække, om der f.eks. befinder sig i Danmark
hjemmehørende personer i militante træningslejre i
udlandet. FE kan derimod ikke af egen drift iværksætte
fysisk indhentning mod en i forvejen kendt og identificeret person,
der er hjemmehørende i Danmark, og som måtte befinde
sig i udlandet.
Lovforslaget ændrer ikke på den
grundlæggende arbejdsdeling og samarbejdsform mellem PET og
FE. Dette indebærer, at der fortsat vil være et
tæt samarbejde mellem PET og FE, og at de oplysninger, der
indhentes efter den foreslåede nye bestemmelse, således
vil blive videregivet til PET, ligesom PET fortsat vil kunne give
oplysninger om f.eks. foreign fighters til FE, herunder oplysninger
om danske foreign fighters, jf. § 7 i FE-loven og § 10 i
PET-loven. Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil som hidtil
føre tilsyn med, at FE's videregivelse af oplysninger til
PET og omvendt sker i overensstemmelse med reglerne i FE-lovens
§ 7 og PET-lovens § 10.
Lovforslaget ændrer ikke ved den
gældende retstilstand, hvorefter FE kan foretage indhentning
mod i Danmark hjemmehørende fysiske og juridiske personer
efter anmodning fra PET og om nødvendigt efter retskendelse.
Er der et grundlag for retskendelse efter retsplejelovens regler,
er det således fortsat disse regler, der skal danne grundlag
for FE's målrettede indhentning af oplysninger mod i Danmark
hjemmehørende personer.
Med lovforslaget vil der ske en styrkelse af
udnyttelsen af FE's efterretningskapaciteter og dermed FE's
muligheder for eksempelvis at opdage og forfølge trusler fra
udrejste ekstremister, der deltager i kamphandlinger i
konfliktzoner som Syrien og Irak. En sådan styrkelse af FE's
indsats vil samtidig være et centralt bidrag til PET's
arbejde med at vurdere, opdage og forfølge terrortrusler mod
Danmark og danske interesser.
Regeringen har lagt vægt på, at FE
ved elektronisk indhentning rettet mod forhold i udlandet hidtil
kun har modtaget oplysninger om i Danmark hjemmehørende
personer eller oplysninger med en dansk vinkel i øvrigt ved
en tilfældighed. Endvidere har FE alene i begrænset
omfang kunnet foretage målrettet fysisk indhentning mod en i
forvejen kendt og identificeret person, som er hjemmehørende
i Danmark, men som måtte befinde sig i udlandet. Med dette
lovforslag lægges der imidlertid op til at ændre denne
ordning, idet FE vil få adgang til målrettet at
foretage elektronisk og fysisk indhentning af oplysninger om denne
persongruppe.
I visse situationer vil det medføre, at
der vil ske indgreb i meddelelseshemmeligheden over for en i
Danmark hjemmehørende fysisk person. Det foreslås, at
FE i disse tilfælde skal indhente retskendelse hertil efter
regler, der indsættes som et nyt kapitel i FE-loven.
Samtidig skal der fortsat være den
fornødne kontrol med FE's behandling og videregivelse af
oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer.
Oplysninger, der indhentes som følge af den nye bestemmelse,
vil således blive omfattet af den kontrol, som Tilsynet med
Efterretningstjenesterne allerede i dag udfører i forhold
til FE.
FE's behandling af oplysninger indhentet efter
den nye bestemmelse vil indgå i tilsynets årlige
ikke-klassificerede og offentliggjorte redegørelse efter
FE-lovens § 19.
Lovforslaget berører ikke den
gældende ordning efter lovens § 3, stk. 2, hvorefter FE
ved den efterretningsmæssige virksomhed rettet mod forhold i
udlandet kan medtage oplysninger om i Danmark hjemmehørende
fysiske og juridiske personer. FE kan således fortsat uden
forudgående retskendelse medtage såkaldte
tilfældighedsfund om personer, som er hjemmehørende i
Danmark, herunder danske foreign fighters, som tjenesten bliver
opmærksom på i forbindelse med indhentning af
oplysninger, der foretages uden for rammerne af den
foreslåede ordning.
1.3. Udviklingen i
andre lande og truslen mod Danmark
Center for Terroranalyse (CTA) vurderer i sin
analyse af terrortruslen mod Danmark af 18. marts 2015, at truslen
er alvorlig, og at konflikten i Syrien og Irak er den
væsentligste faktor i trusselsbilledet. Terrorangrebene i
København den 14. og 15. februar 2015 bekræfter, at
terrortruslen mod Danmark er alvorlig. Der findes personer, som har
intention om og kapacitet til at begå terrorangreb i Danmark,
og angreb kan finde sted, uden at der på forhånd
foreligger efterretningsmæssige indikationer herpå.
ISIL og andre militant islamistiske grupper i
konfliktzonen søger fortsat at tiltrække personer fra
udlandet, herunder fra Vesten.
CTA vurderer fortsat, at hjemvendte fra
konflikten i Syrien og i Irak udgør en særlig
terrortrussel mod Danmark i kraft af de færdigheder, de kan
have opnået. CTA vurderer, at der i Danmark eksisterer
kapacitet til med lettilgængelige våben at foretage
terrorangreb, der kan gennemføres efter kort
planlægning. Radikaliserede personer med voldskapacitet
opnået i en konfliktzone eller i Danmark øger truslen
om gennemførelse af simple angreb med større effekt
samt serieangreb.
CTA vurderer, at de udrejsende fra Danmark
udgøres både af nye rejsende og af personer, der
tidligere har været udrejst. Mange udrejste har været i
konfliktzonen flere gange.
Der er ikke tale om et nyt fænomen, men
antallet af udrejsende er hidtil uset. Udviklingen er bekymrende,
fordi ophold i et konfliktområde blandt militante
oprørsgrupper indebærer en række risici for
både de udrejsende og det danske samfund. CTA vurderer
således, at de udrejste fra Danmark i altovervejende grad
tilslutter sig ISIL.
CTA vurderer, at propaganda, der udgår
fra militant islamistiske grupper i konfliktzonen, bidrager til at
radikalisere personer og miljøer i Danmark samt til, at
personer fra Danmark vælger at udrejse til konfliktzonen og
tilslutte sig disse grupper. Der foregår tillige en
propagandamæssig påvirkning fra andre militant
islamistiske grupper, herunder al-Qaida og grupper tilknyttet
hertil.
CTA vurderer, at der fortsat er personer, der
tilslutter sig militant islamistiske miljøer i Danmark, og
at der her bl.a. foregår rekruttering, radikalisering,
facilitering af personer til konfliktzoner, pengeindsamlinger og
udbredelse af propaganda. CTA vurderer, at der i miljøerne
er udbredt sympati for ISIL, og at der udspringer en terrortrussel
fra personer og grupper, der færdes i de islamistiske
miljøer eller i periferien af dem.
Militant islamistiske grupper i Syrien og i
Irak tiltrækker fortsat personer fra Danmark. CTA vurderer,
at det samlede antal personer, der er eller har været udrejst
fra Danmark, udgør mindst 115, men at tallet kan være
højere. CTA vurderer, at hovedparten af de personer, der
udrejser, tilslutter sig ISIL.
De udrejste fra Danmark udgøres
både af nye rejsende og af personer, der tidligere har
været udrejst. CTA vurderer, at ca. halvdelen af det samlede
antal personer, der har været udrejst, nu befinder sig i
Danmark og en fjerdedel i konfliktzonen. Mere end halvdelen af dem
har opholdt sig der i mere end et år. De øvrige
udrejste befinder sig andre steder i udlandet.
CTA vurderer fortsat, at hjemvendte fra
konfliktzonen i Syrien og i Irak udgør en særlig
terrortrussel mod Danmark i kraft af de erfaringer og
færdigheder, de kan have opnået, og fordi de kan
være blevet yderligere radikaliseret, forrået og
voldsparate. CTA vurderer, at terrortruslen kan øges,
såfremt antallet af personer med kamperfaring og kapacitet
fra konfliktzonen, der vender tilbage til Danmark, stiger.
CTA vurderer, at mindst halvdelen af de
hjemvendte indgår i militant islamistiske miljøer, og
at de i miljøerne kan opnå en særlig status, som
kan udnyttes til at fremme radikalisering og rekruttering.
CTA vurderer, at opfordringerne i militant
islamistisk propaganda til angreb mod lande, der deltager i
koalitionen mod ISIL, kan skærpe terrortruslen mod danske
interesser i udlandet.
Efter at den internationale koalition i august
2014 indledte en kampagne mod ISIL i Syrien og i Irak, er der i
militant islamistisk propaganda opfordret til at gennemføre
angreb mod mål i lande, der indgår i koalitionen.
Propagandaen udbredes på sociale medier, hvilket
muliggør en hurtig spredning af budskaberne, da propagandaen
i vidt omfang videreformidles lokalt af enkeltpersoner til
potentielle sympatisører, herunder i Europa.
CTA vurderer endvidere, at et betydeligt antal
personer, som er udrejst fra Danmark til Syrien, har opnået
konkrete, militære færdigheder som følge af
deres træning og deltagelse i kamphandlinger, og at denne
kapacitet kan anvendes til at gennemføre et terrorangreb.
Samtidig øger træningen i en kampzone risikoen for, at
et angreb kan planlægges og udføres hurtigt og med
større effekt.
CTA vurderer også, at flere af de
udrejste, der har opholdt sig hos militante islamistiske grupper,
kan have overværet grov vold og brutale drab, og at dette kan
bidrage til en stærk radikalisering, forråelse og
voldsparathed.
CTA vurderer herudover, at hjemvendte fra
konfliktzoner, der har kamperfaring og forbindelser til militante
ekstremistiske grupper, kan opnå en særlig status
i ekstremistiske miljøer, herunder voldelige ekstremistiske
miljøer i Danmark, hvilket både medvirker til at
fremme radikalisering, fastholde personer i miljøerne og
rekruttere nye personer til at deltage i væbnede konflikter i
udlandet.
Endelig vurderer CTA, at udrejste, der
returnerer til kriminelle miljøer, kan bidrage til at
øge radikaliseringen og voldsparatheden samt kapaciteten til
at begå vold i disse miljøer.
Samlet set vurderer CTA, at kombinationen af
opnåede færdigheder blandt udrejste sammenholdt med
sympatien for den globale, militante islamistiske ideologi kan
øge terrortruslen mod Danmark.
CTA's vurderinger er blandt andet baseret
på oplysninger modtaget fra FE. Også i FE's seneste
Efterretningsmæssig Risikovurdering fra oktober 2014 vurderer
FE, at terrortruslen fra udlandet mod Danmark, Vesten i
øvrigt og vestlige mål i lokale konfliktområder
er alvorlig.
Det fremgår således bl.a. af
risikovurderingen, at det i Syrien og Irak primært er ISIL,
der har modtaget tilrejsende ekstremister fra Skandinavien. De
udrejste ekstremister med tilknytning til ISIL udgør en
potentiel terrortrussel efter deres hjemkomst fra Syrien og Irak,
idet de i vidt omfang har været i militante
træningslejre og deltaget i kamphandlinger. I nogle
tilfælde har det givet dem en ideologisk skoling,
færdigheder og en parathed til vold, der sætter dem i
stand til at gennemføre eller opfordre til mindre angreb i
Vesten, herunder også kidnapninger og halshugninger, som ISIL
har gjort brug af i Irak og Syrien.
Det er FE's vurdering, at den
næststørste modtager af skandinaviske ekstremister har
været al-Qaida-gruppen, Nusra-fronten. Nusra-fronten har
desuden optaget erfarne angrebsplanlæggere med tilknytning
til al-Qaidas øverste ledelse, benævnt
Khorasan-gruppen, og de udgør en trussel med hensyn til at
udføre større angreb i Vesten med udgangspunkt i
Syrien.
Det fremgår ligeledes af
risikovurderingen, at al-Qaida på Den Arabiske Halvø
(AQAP), der primært udgør en terrortrussel i regionen,
af mange globale militante islamister ses som bannerfører i
al-Qaidas globale kamp. Gruppen opfordrer i sin engelsksprogede
propaganda sympatisører i Vesten til at udføre
individuelle angreb, og det er meget sandsynligt, at gruppen
løbende planlægger angreb mod mål i Vesten.
Udviklingen i Danmark og i andre lande,
herunder senest med terrorangrebene i Frankrig og Tunesien, og
anholdelser i Belgien og Tyskland, understreger også, at
indflydelsen fra konfliktområder og hjemvendte herfra kan
udgøre en sikkerhedsrisiko. I flere europæiske lande
er der således blevet anholdt personer, som har opholdt sig i
konfliktområdet i Syrien og Irak, og som mistænkes for
at planlægge terrorangreb mod mål i Vesten.
2. Norsk og svensk
ret
2.1. Norsk
ret
Reglerne for Norges Etterretningstjeneste
(E-tjenesten), der er Norges udenrigsefterretningstjeneste, er
fastsat i lov om Etterretningstjenesten af 20. marts 1998, Instruks
om Etterretningstjenesten af 31. august 2001 samt Utfyllende
bestemmelser for Etterretningstjenestens innsamling mot norske
personer i utlandet samt for utlevering av personoplysninger til
utenlandske samarbeidende tjenester af 24. juni 2013.
Det ovennævnte regelsæt giver den
norske udenrigsefterretningstjeneste hjemmel til at indhente
oplysninger om norske personer, der opholder sig uden for det
norske territorium. E-tjenesten har derimod ikke hjemmel til at
indhente mod norske fysiske og juridiske personer, der opholder sig
i Norge. Dette gælder også udenlandske statsborgere,
som har lovligt ophold i Norge, medmindre de repræsenterer en
fremmed magt.
Indhentning mod norske personer i udlandet kan
kun ske, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Indhentningen sker som led i varetagelsen af
E-tjenestens opgaver.
2) De indhentede oplysninger kan kun opbevares af
E-tjenesten, hvis oplysningerne har direkte tilknytning til
E-tjenestens opgavevaretagelse.
3) Indhentningen skal være nødvendig
efter en vurdering af forholdsmæssigheden mellem hensynet til
at sikre vigtige nationale interesser og konsekvenserne for den
person, som berøres af indhentningen.
Det er chefen for E-tjenesten, der i hvert
enkelt tilfælde godkender indhentningen mod norske borgere i
udlandet. Indhentningen skal tjene til opfyldelse af E-tjenestens
opgaver i henhold til loven, og sager af særlig vigtighed
eller af principiel karakter skal forelægges det norske
forsvarsministerium. Denne indhentning mod norske statsborgere
kræver ikke retskendelse.
E-tjenesten skal endvidere føre en
oversigt over de sager, hvor der iværksættes
indhentning mod en norsk person i udlandet, som sendes til det
norske forsvarsministerium. Det parlamentariske kontrollutvalget i
Norge orienteres løbende om sagerne. Dette udvalg
(EOS-udvalget) har et rent kontrollerende formål og har ikke
instruktionsbeføjelse i forhold til E-tjenesten.
2.2. Svensk
ret
Sveriges udenrigsefterretningstjenenster er
henholdsvis Försvarets Radionanstalt (FRA), Militära
underrättelses- och militära säkerhetstjänst
(MUST), Försvarets materielverk (FMV) og Totalförsvarets
forskningsinstitut, som alle hører under
Forsvarsministeriet.
I det følgende beskrives FRA's
regelgrundlag, da det er denne myndighed, der indhenter signaler i
elektronisk form (elektronisk indhentning).
Reglerne for (bl.a.) FRA's indhentning,
herunder mod svenske borgere, er fastsat i Lag (2000:130) om
försvarsunderrättelsesverksamhet og forordning (2000:131)
om försvarsunderrättelses-verksamhet, lag (2008:717) om
signalspaning i forsvarsunderrättelseverksamhet og forordning
(2008:923) om signalspaning i forsvarsunderrättelseverksamhet,
lag (2007:259) om behandling av personuppgifter i Försvarets
radioanstalts försvarsunderrättelses- och
utveklingsverksamhet og forordning (2007:261) om behandling av
personuppgifter i Försvarets radioanstalts
försvarsunderrättelses- och utveklingsverksamhet.
Forsvarsefterretningsvirksomheden
udøves til støtte for svensk udenrigs-, sikkerheds-
og forsvarspolitik samt i øvrigt for kortlægningen af
eksterne trusler mod landet. Forsvarsefterretningsvirksomheden
omhandler kun udenlandske forhold.
Elektronisk indhentning kan kun foretages for
at afdække:
1. Ydre militære trusler mod landet.
2. Forudsætninger for svensk deltagelse i
fredsbevarende og humanitære internationale indsatser eller
trusler mod sikkerheden for svenske interesser ved
gennemførelsen af sådanne indsatser.
3. Strategiske forhold vedrørende
international terrorisme og anden grov grænseoverskridende
kriminalitet, som kan true væsentlige nationale
interesser.
4. Udvikling og spredning af
masseødelæggelsesvåben, krigsmateriel og
produkter, som beskrives i lov (2000:1064) om kontroll av produkter
med dubbla användningsområden och av teknisk
bistånd.
5. Alvorlige ydre trusler mod samfundets
infrastruktur.
6. Konflikter i udlandet med konsekvenser for
international sikkerhed.
7. Fremmed efterretningsvirksomhed mod svenske
interesser.
8. Fremmede magters handlinger eller hensigter af
væsentlig betydning for svensk udenrigs-, sikkerheds- eller
forsvarspolitik.
Målsætning (inriktning) af
elektronisk indhentning kan kun besluttes af regeringen,
Regeringskanseliet, Forsvarsmagten, sikkerhedspolitiet og den
nationale operative afdeling i Politimyndigheden. Al FRA's
elektroniske indhentning forudsætter tilladelse fra
Försvarsunderrättelsedomstolen.
I FRA's forsvarsefterretningsvirksomhed kan
personoplysninger kun behandles, hvis personen har tilknytning
til en specifik målsætning for
forsvarsefterretningsvirksomheden (hvilket besluttes af chefen for
FRA), og behandlingen er nødvendig for at forfølge
formålet.
Regelsættet giver FRA hjemmel til at
foretage elektronisk indhentning mod egne statsborgere (eller andre
landes statsborgere), når enten modtageren eller afsenderen
befinder sig i udlandet, og bl.a. de ovenstående betingelser
er opfyldt. FRA har derimod ikke hjemmel til at indhente
elektronisk mod kommunikation, som foregår internt i
Sverige.
FRA ansøger
Försvarsunderrättelsedomstolen om tilladelse til
indhentning. Anmodningen skal foreligge skriftligt og skal bl.a.
indeholde en redegørelse for behovet for indhentningen,
hvilke signalbærere som FRA skal have adgang til for at kunne
opfylde indhentningsbehovet, de selektorer eller kategorier af
selektorer som forventes anvendt, i hvilket tidsrum der skal
foretages indhentning samt øvrige omstændigheder til
støtte for anmodningen.
FRA skal endvidere rapportere til Statens
inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten
(Siun). Siun fører kontrol med overholdelsen af lag
(2008:717) om signalspaning i forsvarsunderrättelseverksamhet.
Kontrollen skal særligt undersøge søgebegreb,
sletning af oplysninger og rapportering. Udover at Siun kan
beslutte, at en indhentning skal ophøre, kan Siun også
beslutte, at en bestemt optagelse eller optegnelse skal
slettes.
3. FE's indhentning
af oplysninger
3.1. Gældende
ret
FE løser sin opgave ved at indsamle,
indhente, bearbejde og analysere oplysninger fra alle former for
kilder. Oplysningerne indhentes således fra en bred vifte af
informationskilder, der strækker sig fra åbne kilder,
f.eks. internettet, massemedier, tidsskrifter, bøger,
offentlige databaser m.v., til lukkede kilder, f.eks. personkilder
(fysisk indhentning) og elektronisk indhentning af f.eks. militante
netværks og andre staters kommunikation. Den elektroniske
indhentning sker fra tjenestens installationer i ind- og udlandet
og via samarbejde med andre landes sikkerheds- og
efterretningstjenester.
Efter § 3, stk. 1, i lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE-loven) kan FE indsamle og indhente enhver
oplysning, som kan have betydning for tjenestens
efterretningsmæssige virksomhed. Den
efterretningsmæssige virksomhed omfatter de opgaver, der er
anført i FE- lovens § 1, stk. 1, samt de
efterretningsmæssige opgaver, der følger af lovens
§ 1, stk. 4 og 5. Kriteriet »kan have betydning«
er det samme som i FE-lovens § 7, stk. 1, og § 10, stk.
1, i lov om Politiets Efterretningstjeneste, der gælder for
udveksling af oplysninger mellem PET og FE. Herved præciseres
det, at FE's indsamling og indhentning af oplysninger skal opfylde
en generel relevansbetingelse, dvs., at det ikke på
forhånd kan udelukkes, at oplysningen har relevans for
tjenesten.
Bestemmelsen i § 3, stk. 1, gælder
oplysninger, som FE indsamler og indhenter, dvs. oplysninger, der
tilvejebringes på initiativ af FE og ved tjenestens
foranstaltning. FE kan som led i sin opgavevaretagelse og
virksomhed efter § 1 også modtage oplysninger om i
Danmark hjemmehørende personer som såkaldte
tilfældighedsfund eller oplysninger fra andre
forvaltningsmyndigheder, private eller udenlandske
samarbejdspartnere, og bestemmelsen omfatter også disse
oplysninger. Det gælder for sådanne oplysninger om i
Danmark hjemmehørende fysiske og juridiske personer, at
lovens behandlingsbetingelser gælder for den videre interne
behandling.
FE er i forbindelse med sin opgavevaretagelse
rettet mod forhold i udlandet ikke omfattet af krav om
retskendelse. Det fremgår af de almindelige
bemærkninger til FE-lovforslaget (Folketingstidende 2012-13,
A, L 163 som fremsat, side 15), at dette hænger sammen med
selve karakteren af FE's opgaver og den måde, tjenesten
udfører sine opgaver på. Det bemærkes i den
forbindelse endvidere, at det ikke vil være muligt at
indføre et krav om retskendelse, der er afgrænset til
de særlige tilfælde, hvor FE ved varetagelsen af
tjenestens opgaver rettet mod udenlandske forhold modtager
oplysninger om danske statsborgere eller oplysninger med en dansk
vinkel i øvrigt, idet sådanne oplysninger altid vil
komme til FE's kendskab ved en tilfældighed.
FE er i dag afskåret fra at foretage
målrettet elektronisk indhentning af oplysninger mod i
Danmark hjemmehørende personer, selv om disse personer
opholder sig i udlandet, hvilket således også
gælder f.eks. danske foreign fighters. En sådan
indhentning kan i dag kun foretages på vegne af og efter
anmodning fra PET og til varetagelse af PET's virksomhed. I det
omfang indhentningen har karakter af indgreb i
meddelelseshemmeligheden, sker det efter retskendelse.
I forbindelse med den elektroniske indhentning
rettet mod forhold i udlandet kan FE utilsigtet komme i besiddelse
af oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer, dvs. de
såkaldte tilfældighedsfund.
I forhold til tjenestens fysiske indhentning
af oplysninger mod i Danmark hjemmehørende personer har FE
mulighed for i et vist omfang at tilvejebringe sådanne
oplysninger, uden at det har karakter af tilfældighedsfund,
jf. bemærkningerne til FE-lovens § 3, stk. 2. Det er i
loven forudsat, at dette kun finder sted i begrænset omfang.
FE kan således gennem fysisk indhentning søge at
afdække, om der f.eks. befinder sig i Danmark
hjemmehørende personer i militante træningslejre. FE
kan derimod ikke af egen drift aktivt iværksætte fysisk
indhentning mod en i forvejen kendt og identificeret person, som er
hjemmehørende i Danmark, men som måtte befinde sig i
udlandet. Her vil situationen være den, at FE's indhentning
af oplysninger skal ske efter anmodning fra PET.
Det følger af loven, at den videre
behandling af de indhentede oplysninger skal ske i overensstemmelse
med FE-lovens §§ 4-8 om intern behandling af oplysninger,
videregivelse af oplysninger og lovlig politisk virksomhed.
3.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Gennem en årrække har Danmark
ligesom flere andre vestlige lande stået over for en stigende
terrortrussel. Militante ekstremister i både Danmark og
udlandet anser Danmark for et prioriteret terrormål.
Siden tegningesagen i 2006 har terrortruslen
mod Danmark været stigende. Center for Terroranalyse (CTA)
vurderer, at terrortruslen mod Danmark er alvorlig. Det vil sige,
at der i Danmark og i udlandet er personer, der har intention om og
kapacitet til at udføre terrorangreb i Danmark, hvilket
terrorangrebene i København den 14. og 15. februar 2015
har understreget.
Der er derfor behov for at styrke den danske
indsats mod terror, herunder særligt at sikre, at de danske
efterretningskapaciteter på området udnyttes bedst
muligt og mest effektivt til gavn for Danmark og danske interesser.
Samtidig skal der retssikkerhedsmæssigt fortsat være
den fornødne kontrol af FE's indhentning og behandling af
oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer.
Formålet med lovforslaget er at
imødegå den alvorlige efterretnings- og
sikkerhedsmæssige situation i forhold til terrortruslen mod
Danmark, som er opstået med bl.a. den voldsomme stigning i
antallet af danske foreign fighters, som tilslutter sig i ISIL i
Syrien og Irak. FE modtager i dag kun oplysninger om udrejste
danske ekstremister fra udenlandske samarbejdspartnere, i det
omfang de måtte komme i besiddelse af sådanne
oplysninger, eller når FE i forbindelse med sin indhentning
rettet mod forhold i udlandet ved et tilfældighedsfund kommer
i besiddelse af oplysninger om udrejste danskere.
Efter § 3, stk. 1, i FE-loven kan FE
indsamle og indhente enhver oplysning, der kan have betydning for
tjenestens efterretningsmæssige virksomhed. Den
efterretningsmæssige virksomhed er rettet mod forhold i
udlandet, og blandt FE's vigtigste opgaver er at medvirke til at
forebygge og modvirke trusler mod Danmark og danske interesser, jf.
FE-lovens § 1.
Den foreslåede ordning vil styrke FE's
muligheder for at opdage og afdække terrortrusler mod Danmark
på et tidligere tidspunkt, end den gældende lovgivning
giver mulighed for. I denne tidlige fase, hvor der kun er
formodninger om, at den pågældende dansker deltager i
terrorrelaterede aktiviteter i udlandet, giver den foreslåede
bestemmelse således FE adgang til at indhente oplysninger om
en i Danmark hjemmehørende fysisk person, når det kan
lægges til grund, at denne opholder sig i udlandet, og der er
bestemte grunde til at formode, at den pågældende
deltager i aktiviteter, der kan indebære eller forøge
en terrortrussel mod Danmark og danske interesser. Såfremt
denne indhentning medfører, at der sker indgreb i
meddelelseshemmeligheden over for en i Danmark hjemmehørende
fysisk person, skal tjenesten indhente retskendelse hertil efter
reglerne i det foreslåede kapitel 2 a.
Det foreslås, at der fastsættes
særlige regler og procedurer for FE's indhentning af
retskendelse, idet disse bl.a. skal tage højde for de
særlige kapaciteter, som FE kan anvende.
Som udenrigsefterretningstjeneste er FE
underlagt nogle helt særlige funktionsvilkår, som det
er afgørende at iagttage i forbindelse med FE's indhentning
af retskendelser. FE's efterretningsvirksomhed rettet mod f.eks.
fremmede og potentielt fjendtlige stater og personer, der
indgår i f.eks. terrornetværk, indebærer
alvorlige risici for såvel FE's medarbejdere og kilder som
staten Danmark. Det hænger bl.a. sammen med, at det er et
grundvilkår for en udenrigsefterretningstjeneste, at dennes
virksomhed oftest vil blive opfattet som værende i strid med
lovgivningen i det land, hvor indhentningen foregår eller er
rettet imod.
FE benytter i sin indhentning en række
forskellige indhentningsdiscipliner, der har en indbyrdes rangorden
i forhold til deres sensitivitet, idet de dog alle betragtes som
særdeles kildefølsomme. FE's indhentningskapaciteter
adskiller sig således væsentligt fra PET's. En
indhentningsdisciplin kan eksempelvis være den elektroniske
indhentning, herunder netværksindhentningen. Endvidere
arbejder FE tæt sammen med en række udenlandske
samarbejdspartnere, herunder om metoderne for den elektroniske
efterretningsindhentning. Samarbejdet hviler på
troværdighed og gensidig tillid og er betinget af bl.a. krav
om absolut fortrolighed. Kompromittering af FE's metoder og
kapaciteter vil således direkte kunne skade tjenestens
virksomhed og mulighed for at samarbejde med andre tjenester.
Der er derfor en række forhold, som er
afgørende i relation til en ordning, hvor domstolene
involveres i FE's operative efterretningsvirksomhed, og med de
foreslåede regler i det nye kapitel i FE-loven er der taget
højde herfor.
4. Forholdet til
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Efter artikel 8, stk. 1, i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) har enhver ret
til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin
korrespondance. Ingen offentlig myndighed må gøre
indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i
overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk
samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige
tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at
forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og
friheder, jf. artikel 8, stk. 2.
Det følger endvidere af EMRK artikel
13, at enhver, hvis rettigheder og friheder efter konventionen er
blevet krænket, skal have adgang til effektive retsmidler
herimod for en national myndighed.
FE's målrettede indhentning af
oplysninger om en i Danmark hjemmehørende fysisk person
indebærer et indgreb i retten til respekt for privatlivet og
korrespondancen efter artikel 8 i EMRK. Det gælder uanset, at
den i Danmark hjemmehørende person vil opholde sig i
udlandet, når vedkommende f.eks. aflyttes, jf.
Menneskerettighedsdomstolens afgørelse af 29. juni 2006
i Weber og Saravia mod Tyskland forudsætningsvist. Af den
nævnte afgørelse i Weber og Saravia mod Tyskland
følger det desuden, at den blotte eksistens af lovgivning,
der tillader hemmelig overvågning, i sig selv vil kunne
udgøre et indgreb i artikel 8's forstand, uanset om der er
truffet en foranstaltning over for den pågældende
person.
Den målrettede indhentning vil derfor
udgøre en krænkelse af artikel 8, medmindre den har
lovhjemmel, varetager et af de i artikel 8, stk. 2, opregnede
formål samt er nødvendig i et demokratisk samfund. I
kravet om lovhjemmel ligger dels, at indgrebet skal have hjemmel i
national ret, dels at den pågældende nationale regel
skal opfylde visse retssikkerhedsmæssige krav, således
at borgeren har adgang til reglen og med en efter forholdene
rimelig sikkerhed kan forudse reglens konsekvenser. Efter
Menneskerettighedsdomstolens praksis er opregningen af
anerkendelsesværdige formål i artikel 8, stk. 2,
endvidere udtømmende og skal fortolkes
indskrænkende.
Ved vurderingen af, om betingelserne i artikel
8, stk. 2, er opfyldt, kræver Menneskerettighedsdomstolen i
praksis bl.a., at der skal foreligge tilstrækkelige og
effektive nationale kontrolforanstaltninger, som sikrer, at
adgangen til at foretage hemmelig overvågning, efterforskning
og registrering af personer ikke misbruges. En betingelse om
indhentelse af retskendelse opfylder et sådant krav.
FE får med lovforslaget hjemmel til
målrettet at indhente oplysninger om en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, når denne opholder sig i
udlandet, og der er bestemte grunde til at formode, at den
pågældende deltager i aktiviteter, der kan
indebære eller forøge en terrortrussel mod Danmark og
danske interesser. Såfremt denne indhentning medfører,
at der sker indgreb i meddelelseshemmeligheden, skal tjenesten
indhente en retskendelse hertil.
Da indgreb i meddelelseshemmeligheden efter
lovforslaget vil kræve retskendelse, og idet der inden retten
træffer afgørelse herom, skal beskikkes en advokat for
den, som indgrebet vedrører, og advokaten i den forbindelse
skal have lejlighed til at udtale sig, er det Forsvarsministeriets
opfattelse, at lovforslaget - i overensstemmelse med det ovenfor
anførte - er i overensstemmelse med både EMRK artikel
8 og 13.
I de tilfælde, hvor en person klager
over en efterretningstjenestes hemmelige overvågning eller
registrering m.v., følger det endvidere af EMRK artikel 13,
at den nationale lovgivning skal være indrettet
således, at den pågældende klager har adgang til
effektive retsmidler i konventionens forstand. Artikel 13 opstiller
derimod ikke noget krav om, hvorledes en tilsynsmyndighed, der
udøver kontrol af egen drift med f.eks. en
efterretningstjenestes registreringer, lige så lidt som andre
kontrolmyndigheder, skal være indrettet.
Det skal hertil bemærkes, at Tilsynet
med Efterretningstjenesterne efter FE-loven allerede i dag har
særlige beføjelser i forhold til
spørgsmålet om efterretningstjenesternes registrering
m.v. En i Danmark hjemmehørende person kan således
anmode tilsynet om at undersøge, om tjenesten uberettiget
behandler oplysninger om den pågældende, dvs. i strid
med FE-lovens §§ 3-8. Tilsynet sikrer, at dette ikke er
tilfældet, og giver herefter den pågældende
meddelelse herom, jf. FE-lovens §§ 10 og 15.
Muligheden for at klage til Tilsynet med
Efterretningstjenesterne må efter Forsvarsministeriets
opfattelse anses for at opfylde de krav, der efter EMRK artikel 13
kan stilles til effektive retsmidler i de tilfælde, hvor en i
Danmark hjemmehørende person klager over FE's hemmelige
overvågning eller registrering m.v.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
merudgifter for staten ved, at Tilsynet med
Efterretningstjenesternes virksomhed udvides til også at
omfatte den behandling af oplysninger, som FE foretager efter dette
lovforslag. Merudgifterne skønnes at udgøre 2,5 mio.
kr. årligt. Merudgifterne finansieres inden for
Forsvarsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
Lovforslaget skønnes endvidere at
medføre merudgifter for staten i forbindelse med FE's
indhentning af retskendelser i medfør af lovforslaget.
Merudgifterne skønnes at udgøre 1,8 mio. kr.
årligt. Merudgifterne finansieres inden for
Forsvarsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har i perioden fra 10. april til
29. april 2015 været sendt i høring ved
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International, Centralforeningen for
Stampersonel, Danske Advokater, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund (DJØF), Danske Regioner, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Forsvarets
Auditørfuldmægtige, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Færøernes Landsstyre, Grønlands
Landsstyre (Naalakkersuisut), Hovedorganisationen af Officerer i
Danmark, Hærens Konstabel- og Korporalforening, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Offentligt Ansattes
Organisationer, Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, samtlige byretspræsidenter,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten og
Rigspolitiet.
11. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser / Mindreudgifter | Negative konsekvenser / Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for staten ved, at Tilsynet med
Efterretningstjenesternes virksomhed udvides til også at
omfatte den behandling af oplysninger, som FE foretager efter dette
lovforslag. Merudgifterne skønnes at udgøre 2,5 mio.
kr. årligt. Merudgifterne finansieres inden for
Forsvarsministeriets eksisterende økonomiske ramme. Lovforslaget skønnes endvidere at
medføre merudgifter for staten i forbindelse med FE's
indhentning af retskendelser i medfør af lovforslaget.
Merudgifterne skønnes at udgøre 1,8 mio. kr.
årligt. Merudgifterne finansieres inden for
Forsvarsministeriets eksisterende økonomiske ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til §
1, nr. 1 (§ 3, stk. 3)
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at FE i forbindelse med den
efterretningsmæssige virksomhed får hjemmel til at
indhente oplysninger om en i Danmark hjemmehørende fysisk
person, når denne opholder sig i udlandet, og der er bestemte
grunde til at formode, at den pågældende deltager i
aktiviteter, der kan indebære eller forøge en
terrortrussel mod Danmark og danske interesser. Såfremt denne
indhentning medfører, at der sker indgreb i
meddelelseshemmeligheden over for en i Danmark hjemmehørende
fysisk person, skal tjenesten indhente retskendelse hertil efter
reglerne i det foreslåede kapitel 2 a.
Ved terrortrussel forstås en trussel,
der vedrører forhold omfattet af straffelovens bestemmelser
om terror. Terrorisme dækker over alvorlig kriminalitet, som
begås af grupper, organisationer eller enkeltpersoner for at
skræmme en befolkning, destabilisere samfundsordenen eller
søge at tvinge danske eller udenlandske myndigheder eller
internationale organisationer til at foretage eller undlade at
foretage en handling samt finansiering af sådan kriminalitet
eller anden medvirken hertil, jf. navnlig straffelovens
§§ 114-114 e.
I overensstemmelse med FE-lovens § 1
indhenter FE oplysninger om forhold i udlandet bl.a. med henblik
på at forebygge og modvirke trusler mod Danmark og danske
interesser, herunder danske enheder og observatører i
udlandet og andre, som er udsendt til løsning af
internationale opgaver, samt danske interesser i udlandet i
øvrigt.
Bestemmelsen regulerer ikke den metode, som FE
anven?der til indhentningen, idet alle indhentningsdiscipliner
og -??metoder, som følger af FE-loven, kan anvendes.
Med indhentning af oplysninger menes
tilvejebringelse af oplysninger, der ikke er umiddelbart
tilgængelige, men som kan skaffes ved f.eks. elektronisk
indhentning (Signals Intelligence /SIGINT), herunder
netværksindhentning (Computer Networks Exploitation/CNE),
fysisk indhentning (f.eks. personkilder), samarbejdspartnere samt
ved henvendelse til tredjemand i øvrigt, f.eks. en offentlig
myndighed, en forening, organisation, virksomhed eller en
privatperson.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden vil omfatte
FE's anvendelse af alle former for kapaciteter og metoder til
elektronisk indhentning af oplysninger rettet mod bestemte
personer.
Med udtrykket en i Danmark
hjemmehørende fysisk person forstås ifølge
bemærkningerne til FE-lovens § 3: 1) Danske
statsborgere, 2) Nordiske statsborgere og andre udlændinge
med ret til ophold i Danmark, hvis vedkommende er tilmeldt
folkeregistret, samt 3) Asylansøgere med (kendt) ophold i
Danmark i mere end 6 måneder.
Bestemmelsen kan kun anvendes, såfremt
det kan lægges til grund, at personen opholder sig i
udlandet.
De aktiviteter, som lovforslaget tager sigte
på, omfatter de situationer, hvor en person i udlandet gennem
sine egne aktiviteter eller gennem støtte til andre deltager
i aktiviteter, der kan indebære eller forøge en
terrortrussel mod Danmark og danske interesser.
Som eksempler på sådanne
aktiviteter relateret til terrortruslen er deltagelse i
kamphandlinger i et konfliktområde i udlandet og ophold i
træningslejre hos ekstremistiske organisationer eller
grupperinger.
Dertil kommer de ligeså væsentlige
aktiviteter, der understøtter f.eks. de
førnævnte aktiviteter, såkaldt facilitering.
Dette omfatter f.eks. opfordringer til terror, rekruttering,
finansiering og logistisk støtte som f.eks. støtte i
forbindelse med rejser, transport og ophold, etablering og
formidling af kontakter m.v. En person, der faciliterer andres
deltagelse i aktiviteter, der kan indebære en terrortrussel
mod Danmark eller danske interesser, vil således også
være omfattet af bestemmelsen, hvis den
pågældende befinder sig i udlandet.
Som eksempel på aktiviteter i udlandet,
der falder uden for bestemmelsens anvendelsesområde, kan
nævnes ophold som led i humanitært arbejde, f.eks. for
en nødhjælpsorganisation, eller som led i
udførelsen af en persons arbejde, f.eks. som journalist.
Også turistrejser, ferieophold og familiebesøg vil
selvsagt heller ikke være omfattet af bestemmelsen.
Tilsvarende vil personer, der deltager i væbnede konflikter
for et med Danmark allieret lands styrker, i almindelighed falde
uden for bestemmelsens anvendelsesområde.
Det anses i almindelighed for at være
tilstrækkeligt til opfyldelse af kriterierne "bestemte grunde
til at formode, at den pågældende deltager", at der
f.eks. om en person, der færdes i et radikaliseret
miljø, ifølge PET, politiet i øvrigt, andre
danske myndigheder eller udenlandske samarbejdspartnere er bestemte
indikationer, der tyder på, at den pågældende vil
rejse til Syrien eller Irak for at deltage i militant træning
eller i kamphandlinger eller på anden måde yde bistand
i kampe eller tilslutte sig en ekstremistisk gruppe som f.eks. ISIL
og herefter er rejst ud af Danmark, således at også
kravet om ophold i udlandet er opfyldt.
Det bemærkes, at kriteriet "bestemte
grunde til at formode" ikke anvendes i retsplejelovens regler om
strafferetsplejen og derved er med til at angive, at bestemmelsens
anvendelsesområde gælder for en tidlig
efterretningsmæssig fase, hvor betingelserne for indhentning
af en retskendelse til indgreb i meddelelseshemmeligheden i
medfør af retsplejelovens regler ikke er opfyldt.
Formuleringen "bestemte grunde" henviser navnlig til de
tilfælde, der er beskrevet ovenfor, og ordet "formode"
angiver en lempeligere betingelse (lavere tærskel) for
indgrebet end ordet "antage", der anvendes i retsplejeloven. I
forhold til kriteriet i pasloven (lov nr. 176 af 24. februar 2015
§ 2, stk. 1, nr. 4) om inddragelse af pas - "grund til at
antage" - er der således med dette lovforslags kriterium -
"bestemte grunde til at formode" - foretaget en skærpelse af
første del af kriteriet og en mindre svækkelse af
anden del af kriteriet.
Til §
1, nr. 2 (§§ 3 a - 3 d)
Af hensyn til de særlige
fortrolighedskrav, der gør sig gældende for FE's
opgavevaretagelse, herunder i relation til kapaciteter og
samarbejde med andre landes efterretningstjenester, er der behov
for at tage en række særlige hensyn til bl.a. FE's
kilder og metoder ved indhentning af rettens kendelse, jf. de
foreslåede bestemmelser i kapitel 2 a.
Til § 3
a
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, 1. pkt., indebærer, at
indhentning af oplysninger efter § 3, stk. 3, om en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, der opholder sig i udlandet,
som foregår ved indgreb i meddelelseshemmeligheden, sker
efter kendelse.
Det forudsættes, at FE ved møder
i retten vil være repræsenteret ved juridisk uddannet
personale.
Domstolene vil med den foreslåede
ordning ikke skulle forelægges oplysninger om eller i
øvrigt forholde sig til, hvilke metoder FE vil anvende til
at indhente oplysninger. Der vil herunder heller ikke være
tale om at skulle fremlægge oplysninger for retten, som
indebærer, at retten direkte eller indirekte tager stilling
til en nærmere bestemt fremgangsmåde til indhentning af
oplysninger.
Ordningen vil imidlertid indebære en
reel domstolsprøvelse af grundlaget og betingelserne i den
foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 3, for at
iværksætte indhentning af oplysninger om i Danmark
hjemmehørende fysiske personer. Det vil ikke være en
forudsætning i den forbindelse, at der foretages en
nærmere prøvelse af, hvordan det aktuelle
efterretningsmæssige grundlag for, at der kan være
behov for at iværksætte indhentning af oplysninger, er
etableret.
I stk. 1, 2. pkt.,
fastsættes, at retsmøder holdes for lukkede
døre. De hensyn, som ligger til grund for et indgreb i
meddelelseshemmeligheden såvel som de særlige
fortrolighedskrav, som gør sig gældende for FE's
opgavevaretagelse, tilsiger således, at retsmøder i
forbindelse med rettens afgørelse om kendelse ikke holdes
for åbne døre. Dørlukning skal efter den
foreslåede bestemmelse ske automatisk.
Efter stk. 1, 3.
pkt., skal i kendelsen anføres den eller de personer,
som indgrebet vedrører. Det er således ikke et krav,
at kendelsen angiver bestemte telefonnumre eller andre
kommunikationsmidler. Det heller ikke et krav, at personens fulde
navn m.v. kan angives. Det er i den forbindelse afgørende,
at den pågældende er identificeret på en
sådan måde, at der ikke er tvivl om, over for hvem
indgrebet må iværksættes. Henset til, at
indgrebet sker under andre omstændigheder end indgreb i
meddelelseshemmeligheden inden for strafferetsplejen efter reglerne
i retsplejeloven (§ 781 ff.), herunder at den person,
indgrebet vedrører, opholder sig i udlandet, stilles der
ikke krav til angivelse af telefonnumre eller kommunikationsmidler
som efter retsplejelovens § 783, stk. 1 og 2.
Efter forslaget til stk.
1, 4. pkt., skal i kendelsen anføres de konkrete
omstændigheder, hvorpå det støttes, at
betingelserne i § 3, stk. 3, for indgrebet er opfyldt. Dette
svarer til reglen i retsplejelovens § 783, stk. 1, 3. pkt. FE
vil ikke være forpligtet til at oplyse retten og den
beskikkede advokat om en oplysnings ophav (kildens
identitet/indhentningsmetoder).
Reglen i stk. 1, 5.
pkt., om, at kendelsen til enhver tid kan omgøres,
svarer til retsplejelovens § 783, stk. 1, 4. pkt. I
øvrigt gælder, at hvis betingelserne for indhentningen
ikke længere er til stede, skal FE af egen drift straks
afslutte indhentningen og meddele dette til retten. Det samme
gælder, hvis den pågældende person returnerer til
Danmark.
Bestemmelsen i stk. 2, 1.
pkt., svarer til retsplejelovens § 782, stk. 1, om
proportionalitetsprincippet. Et indgreb i meddelelseshemmeligheden
må således ikke foretages, hvis det efter indgrebets
formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe,
som indgrebet må antages at forvolde den eller de personer,
som det rammer, vil være et uforholdsmæssigt indgreb.
Bl.a. i lyset af, at der efter den foreslåede ordning vil
være tale om at indhente oplysninger om forhold af betydning
for at kunne vurdere terrortruslen mod Danmark og danske interesser
fra steder, hvor andre kilder til oplysninger er begrænsede,
forudsættes det i den forbindelse, at der vil skulle
foreligge helt særlige omstændigheder for, at
proportionalitetsvurderingen i sig selv fører til, at
indgrebet ikke kan foretages.
Bestemmelsen i stk. 2, 2.
pkt., svarer indholdsmæssigt til retsplejelovens
§ 782, stk. 2. Et indgreb i meddelelseshemmeligheden efter den
foreslåede bestemmelse må således ikke foretages
med hensyn til forbindelsen mellem den person, indgrebet
vedrører, og personer, som efter reglerne i retsplejelovens
§ 170 er udelukket fra at give forklaring som vidne.
Retsplejelovens § 170 vedrører præster i
folkekirken eller andre trossamfund, læger, forsvarere,
retsmæglere og advokater. Denne situation vil i praksis
næppe forekomme ved FE's indhentning af oplysninger, men
skulle det ske, finder den foreslåede bestemmelse
anvendelse.
Bestemmelsen i stk.
3 svarer til retsplejelovens § 783, stk. 3, bortset fra
at det maksimale tidsrum for indgrebet er længere end efter
retsplejeloven (op til 8 uger i stedet for 4 uger) og ved
forlængelse højst 8 uger ad gangen mod 4 uger efter
retsplejeloven. Dette skal ses i lyset af, at der er tale om
efterretningsmæssig indhentning af oplysninger i en tidlig
fase for at søge nærmere at klarlægge karakteren
af den pågældendes aktiviteter i udlandet. Hertil
kommer, at det normalt af tekniske grunde tager længere tid
for FE at etablere den konkrete indhentning i forhold til den
pågældende end ved traditionelle telefonaflytninger.
Endvidere kan nævnes, at der ofte vil være
længere perioder, hvor den pågældende i udlandet
ikke benytter elektroniske kommunikationsmidler, hvis vedkommende
f.eks. opholder sig i et konfliktområde, ligesom der kan
være behov for at dekryptere kommunikationen. Det skal dog
samtidig understreges, at fristen efter bestemmelsen skal
være så kort som mulig, og at de 8 uger således
er det maksimale tidsrum for indgrebet ved hver kendelse. Retten
kan således f.eks. fastsætte fristen til 4 uger.
Reglen i stk. 4
svarer til retsplejelovens § 783, stk. 4, og giver adgang til,
at FE kan træffe beslutning om at foretage indgrebet,
såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, dersom
retskendelse skulle afventes (såkaldt periculum in mora). I
så fald skal FE snarest muligt og senest inden 24 timer fra
indgrebets iværksættelse forelægge sagen for
retten. Retten afgør ved kendelse, om indgrebet kan
godkendes, samt om det kan opretholdes, og i bekræftende fald
for hvilket tidsrum, jf. stk. 1 og 3. Burde indgrebet efter rettens
opfattelse ikke være foretaget, skal retten give meddelelse
herom til Forsvarsministeriet - og ikke Justitsministeriet som
efter retsplejeloven.
Til § 3
b
Bestemmelsen indeholder regler om
advokatbeskikkelse, der svarer til retsplejelovens § 784.
Bestemmelsen indebærer, at der i forbindelse med, at FE
anmoder om retskendelse, skal beskikkes en advokat fra den
særlige kreds af advokater, der i medfør af
retsplejelovens § 784, stk. 2, af justitsministeren er antaget
til beskikkelse i sager, hvor efterforskningen angår
overtrædelse af straffelovens kapitler 12 (forbrydelser
mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller 13 (om
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v.). Dette svarer således til
den kreds af advokater, som beskikkes i sager, hvor PET anmoder om
retskendelse.
Til § 3
c
Bestemmelsen indeholder regler om den
beskikkede advokats rettigheder og pligter i forbindelse med sagen,
som svarer til retsplejelovens § 785 med den forskel, at den
beskikkede advokat ikke er berettiget til at få udleveret en
genpart af det materiale, som FE har tilvejebragt, men til i
forbindelse med retsmødet at gøre sig bekendt hermed
på samme måde som ved indgreb efter retsplejeloven.
Advokaten vil således få den fornødne tid til at
læse materialet, inden retsmødet begynder, men har
ikke en adgang til at tage materialet med sig efter
retsmødets afslutning. Baggrunden herfor er de helt
særlige fortrolighedshensyn, der gør sig
gældende for dette materiale.
Til § 3
d
Bestemmelsen fastsætter, at reglerne i
retsplejelovens kapitel 63 om værneting og kapitel 85 om
kære til højere ret finder tilsvarende anvendelse.
Tilsynets beføjelser
Tilsynet med Efterretningstjenesterne har
særlige beføjelser i relation til borgeren i
medfør af FE-loven. En i Danmark hjemmehørende person
kan således anmode tilsynet om at undersøge, om
tjenesten uberettiget behandler oplysninger om den
pågældende, dvs. i strid med reglerne i FE-lovens
§§ 3-8. Tilsynet sikrer, at dette ikke er
tilfældet, og giver herefter den pågældende
meddelelse herom, jf. FE-lovens §§ 10 og 15.
Det følger af det anførte, at
det er tilsynet, der fører kontrol med behandlingen af de
oplysninger, der indhentes efter den foreslåede nye
bestemmelse. Tilsynet vil blive tilført de fornødne
ressourcer til at varetage denne nye opgave.
Til §
2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttræden. På baggrund af det aktuelle
trusselsbillede og dermed behovet for at kunne indhente oplysninger
efter lovforslagets bestemmelser foreslås det, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører forholdet til
Færøerne og Grønland. Det bemærkes, at
FE-loven ikke er sat i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | §
1 | | | | | | I lov nr. 602 af 12. juni 2013 om Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE), som ændret ved § 3 i lov nr.
1624 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. I § 3
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: | | | | § 3.
Forsvarets Efterretningstjeneste kan indsamle og indhente
oplysninger, der kan have betydning for tjenestens
efterretningsmæssige virksomhed. Stk. 2. Ved den
i stk. 1 nævnte virksomhed rettet mod forhold i udlandet kan
tjenesten medtage oplysninger om i Danmark hjemmehørende
fysiske og juridiske personer og personer, der opholder sig i
Danmark. Stk. 3.
Forsvarets Efterretningstjeneste kan indsamle og indhente
oplysninger, der er nødvendige for tjenestens øvrige
virksomhed. | | »Stk. 3.
Ved den i stk. 1 nævnte virksomhed rettet mod forhold i
udlandet kan tjenesten indhente oplysninger om en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, når denne opholder sig i
udlandet, og der er bestemte grunde til at formode, at den
pågældende deltager i aktiviteter, der kan
indebære eller forøge en terrortrussel mod Danmark og
danske interesser. Såfremt denne indhentning medfører,
at der sker indgreb i meddelelseshemmeligheden, skal tjenesten
indhente retskendelse hertil efter reglerne i kapitel 2
a.« | | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | | | 2. Efter §
3 indsættes: | | | | | | »Kapitel 2 a | | | | | | Indgreb i
meddelelseshemmeligheden i forhold til i Danmark
hjemmehørende fysiske personer, der opholder sig i
udlandet | | | | | | § 3 a.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden i medfør af § 3,
stk. 3, med henblik på indhentning af oplysninger om en i
Danmark hjemmehørende fysisk person, der opholder sig i
udlandet, sker efter kendelse. Retsmøder holdes for lukkede
døre. I kendelsen anføres den eller de personer, som
indgrebet angår. Endvidere anføres de konkrete
omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
betingelserne i § 3, stk. 3, for indgrebet er opfyldt.
Kendelsen kan til enhver tid omgøres. | | | Stk. 2. Et
indgreb i meddelelseshemmeligheden må ikke foretages,
såfremt der efter indgrebets formål, sagens betydning
og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at
forvolde den eller de personer, som det rammer, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb. Indgrebet må endvidere ikke
foretages med hensyn til den pågældendes forbindelse
med personer, som efter reglerne i retsplejelovens § 170 er
udelukket fra at afgive forklaring som vidne. | | | Stk. 3. I
kendelsen fastsættes det tidsrum, inden for hvilket indgrebet
kan foretages. Dette tidsrum skal være så kort som
muligt og må ikke overstige 8 uger. Tidsrummet kan
forlænges, men højst med 8 uger ad gangen.
Forlængelsen sker ved kendelse. | | | Stk. 4.
Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, dersom
retskendelse skulle afventes, kan Forsvarets Efterretningstjeneste
træffe beslutning om at foretage indgrebet. I så fald
skal Forsvarets Efterretningstjeneste snarest muligt og senest
inden 24 timer fra indgrebets iværksættelse
forelægge sagen for retten. Retten afgør ved kendelse,
om indgrebet kan godkendes, samt om det kan opretholdes, og i
bekræftende fald for hvilket tidsrum, jf. stk. 1 og 3. Burde
indgrebet efter rettens opfattelse ikke være foretaget, skal
retten give meddelelse herom til Forsvarsministeriet. | | | | | | § 3 b. Inden
retten træffer afgørelse efter § 3 a, skal der
beskikkes en advokat for den, som indgrebet vedrører, og
advokaten skal have lejlighed til at udtale sig. Advokaten
beskikkes fra den særlige kreds af advokater, som er
nævnt i retsplejelovens § 784, stk. 2. | | | | | | § 3 c. En
advokat, som er beskikket efter § 3 b, skal underrettes om
alle retsmøder i sagen og er berettiget til at
overvære disse samt i forbindelse med retsmødet at
gøre sig bekendt med det materiale, som Forsvarets
Efterretningstjeneste har tilvejebragt. Advokaten må ikke
give de oplysninger, som denne bliver bekendt med under sagen,
videre til andre eller sætte sig i forbindelse med den, over
for hvem indgrebet er begæret foretaget. Den beskikkede
advokat må ikke give møde ved anden advokat eller ved
fuldmægtig. | | | Stk. 2.
Bestemmelserne om beskikkede forsvarere i retsplejelovens kapitel
66 og § 746, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på
den beskikkede advokat. Retten kan bestemme, at den beskikkede
advokat ikke under en eventuel senere straffesag kan virke som
forsvarer for nogen sigtet. | | | | | | § 3 d.
Reglerne i retsplejelovens kapitel 63 om værneting og kapitel
85 om kære til højere ret finder tilsvarende
anvendelse.« | | | | | | §
2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | §
3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|