Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2015)
Forsvarsministeren
(Peter Christensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) (Styrket indsats mod
aktiviteter i udlandet, der kan indebære en terrortrussel mod
Danmark og danske interesser)
(Lovforslag nr. L 9)
Lovforslaget er en indholdsmæssigt
uændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 200, som
blev fremsat den 5. maj 2015 og 1. behandlet den 8. maj 2015.
Gennem en årrække har Danmark
ligesom flere andre vestlige lande stået over for en stigende
terrortrussel.
Terrortruslen
er alvorlig og ændrer løbende karakter. De senere
år har truslen fra et stigende antal udrejste ekstremister
fra vestlige lande - især de såkaldte foreign fighters
- udgjort en voksende udfordring, herunder for Danmark.
I 2015 har terrorangrebene i bl.a.
København, Paris og Tunesien understreget og tydeliggjort
truslen fra simple angreb med lettilgængelige våben,
herunder fra foreign fighters og i øvrigt ekstremister, der
sympatiserer med internationale terrorgrupper.
Konflikten i
Syrien og Irak udgør nu den væsentligste faktor i
trusselsbilledet. Mindst 115 personer er eller har været
udrejst fra Danmark. Konfliktområdet tiltrækker fortsat
både nye rejsende og personer, der tidligere har været
udrejst. De personer, der udrejser, tilslutter sig nu i
altovervejende grad den ekstremistiske terrororganisation Islamisk
Stat i Irak og Levanten (ISIL), der udøver terror med et
hidtil uset omfang og brutalitet.
I Danmark
hjemmehørende personer, der rejser til udlandet for f.eks.
at tilslutte sig en terrororganisation og modtage militant
træning eller deltage i kamphandlinger m.v., udgør
således i dag et væsentligt element i trusselsbilledet
i forhold til Danmark og danske interesser. Terrortruslens
grænseoverskridende karakter indebærer dermed, at
forhold i udlandet spiller en central rolle i forhold til
terrortruslen mod Danmark og danske interesser. Det gælder
f.eks., når udenlandske terrorgrupper eller enkeltpersoner
forsøger at rejse til Danmark for at gennemføre
terrorangreb, eller når personer bosiddende i Danmark rejser
til udlandet for at modtage militant træning eller deltage i
kamphandlinger eller terrorangreb og siden returnerer til
Danmark.
Det store
antal af i Danmark hjemmehørende personer, der rejser til
udlandet for f.eks. at modtage terrortræning eller deltage i
kamphandlinger og dermed kommer i kontakt med netværk og
organisationer, som FE's indsats er rettet mod, forstærker
behovet for at kunne indhente efterretningsmæssige
oplysninger om de pågældende, imens de opholder sig i
udlandet.
Med lovforslaget styrkes FE's muligheder
for i en tidlig efterretningsmæssig fase at indhente
oplysninger om danske ekstremister i udlandet. Herved sikres, at de
danske efterretningskapaciteter på området udnyttes
bedst muligt og mest effektivt til gavn for Danmark og danske
interesser.
Lovforslaget vil således styrke FE's
muligheder for at opdage og afdække terrortrusler mod Danmark
og danske interesser på et tidligere tidspunkt, end den
gældende lovgivning giver mulighed for. I denne tidlige
efterretningsmæssige fase, hvor der kun er formodninger om,
at den pågældende deltager i terrorrelaterede
aktiviteter i udlandet, giver den foreslåede bestemmelse FE
adgang til at indhente oplysninger om en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, når denne opholder sig i
udlandet, og der er bestemte grunde til at formode, at den
pågældende deltager i aktiviteter, der kan
indebære eller forøge en terrortrussel mod Danmark og
danske interesser.
Såfremt denne indhentning af
oplysninger medfører, at der sker indgreb i
meddelelseshemmeligheden over for en i Danmark hjemmehørende
fysisk person, skal FE indhente retskendelse hertil efter reglerne
i det foreslåede nye kapitel til FE-loven.
De oplysninger, der indhentes som
følge af den nye bestemmelse, er omfattet af den kontrol,
som Tilsynet med Efterretningstjenesterne allerede i dag
udfører i forhold til FE. FE's behandling af oplysningerne
vil også indgå i tilsynets årlige
ikke-klassificerede og offentliggjorte redegørelse. Tilsynet
vil blive tilført de fornødne ressourcer til at
varetage den nye opgave.
Med lovforslaget gennemføres
således en styrkelse af FE's muligheder for at kunne
løse sine vigtige opgaver med at forebygge og modvirke
terrortrusler mod Danmark og danske interesser.
Lovforslaget vil med Folketingets
vedtagelse træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.