Betænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 19. januar
2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge-, integrations- og boligministeren
har stillet ændringsforslag nr. 1, 6, 7, 10 og 11, Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2-5 og Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 8 og 9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december
2015 og var til 1. behandling den 13. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 7. januar 2016 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og den 12. januar 2016 et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Circe Upton,
Institut for Menneskerettigheder,
Satish Kumar Kodiripaka og
UNHCR
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige
henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Institut for
Menneskerettigheder og UNHCR mundtligt over for udvalget redegjort
for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 60
spørgsmål til udlændinge-, integrations- og
boligministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmål 1-57. De resterende spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener, at Danmark lige nu står i en ekstraordinær
situation, som kræver ekstraordinære løsninger.
Alene i år forventer de danske kommuner at modtage 37.400
flygtninge og familiesammenførte. Det er historisk
højt. Samtidig har landene omkring os strammet asylreglerne
markant og indført midlertidig grænsekontrol.
Det er en alvorlig situation, som
kræver ekstraordinære tiltag. Danmark skal hjælpe
mennesker, der flygter fra krig og forfølgelse. Det
gør vi nu. Og det skal vi fortsætte med at gøre
fremover. Samtidig skal vi også kunne følge med. Hvis
ikke vi gør noget for at stramme op på reglerne nu,
vil antallet fortsætte med at stige. S vil på den
baggrund stemme for lovforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
har noteret sig, at en række af høringssvarene rejser
alvorlig tvivl om, hvorvidt udskydelse af
familiesammenføring for personer med midlertidig
beskyttelsesstatus er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser. For S er det afgørende, at
Danmark lever op til sine internationale forpligtelser. Det
bemærkes derfor, at regeringen alene bærer ansvaret for
vurderingen af, at lovforslaget ikke er i modstrid med bl.a. Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten
til familieliv. Partiets medlemmer af udvalget har desuden noteret
sig, at statsministeren ikke har indfriet sit løfte til
danskerne i valgkampen sidste år om at levere en
såkaldt straksopbremsning. For S er det vigtigt at sikre, at
det stadig stigende antal flygtninge ikke bliver betalt med
besparelser på skoler og i ældreplejen. Kommunerne er i
forvejen hårdt pressede af den minusvækst, som
regeringen gennemfører med Dansk Folkepartis
støtte.
S har derfor foreslået, at der
etableres statslige flygtningelandsbyer, der kan sikre billige
boliger, tage presset af kommunerne og give flygtninge tryghed. Det
har regeringen desværre afvist. S vil også fortsat
insistere på en markant opprioritering af indsatsen i
nærområderne. Her kan EU gøre meget mere - men
det samme kan Danmark. I stedet har regeringen desværre
skåret ned på ulandsbistanden, ligesom regeringen har
valgt at gå imod en flertalsbeslutning i Folketinget om at
sende flere penge til nærområderne i 2015. Det er efter
partiets opfattelse ikke det rigtige svar i den situation, vi
står i. Hvis vi for alvor skal bremse
flygtningestrømmen, skal forholdene i
nærområderne være bedre.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for ændringsforslag nr. 1, 6 og 8-11. Mindretallet
stemmer hverken for eller imod ændringsforslag nr. 7.
Enhedslistens, Alternativets og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at partierne under
ingen omstændigheder kan stemme for lovforslaget.
Samtlige høringssvar fra så
kompetente organisationer som UNHCR, Institut for
Menneskerettigheder, Amnesty International, Dignity,
Advokatrådet, Foreningen af Udlændingeadvokater,
Retspolitisk Forening, Dansk Flygtningehjælp, Red Barnet og
SOS mod Racisme anfører, at dette lovforslag strider imod
den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og at Danmark
med dette lovforslag ikke vil overholde sine internationale
forpligtelser, bl.a. Børnekonventionen. Dette burde i sig
selv være nok til, at forslaget ikke vedtages af
Folketinget.
En anden grund, som adskillige
høringspartnere gør opmærksom på, er, at
en gennemførelse af forslaget kan have negative konsekvenser
for de berørte familiers integrationsproces. Partierne er
sikre på, at forslaget ikke bare kan, men vil have
negative konsekvenser for integrationsprocessen. Personer med
midlertidig beskyttelsesstatus, som tvinges til at vente 3 år
på familiesammenføring, vil på grund af
bekymringen for deres familiemedlemmer få varige psykiske
mén og udsættes for kronisk sygdom, som vil fratage
dem al den handlekraft og parathed til hurtigt at komme ud på
arbejdsmarkedet, de kom med, da de søgte asyl i Danmark. Det
vil klientgøre dem og gøre en integration i det
danske samfund ekstremt vanskeligt. Forslaget vil altså efter
partiets opfattelse have meget store både medmenneskelige og
samfundsmæssige negative konsekvenser. Partierne er
især bekymret over de livslange skader på de
berørte børns udvikling, som forslaget vil
medføre. EL, ALT, RV og SF ønsker at følge
UNHCR's opfordring til Danmark om at genoverveje hele lovforslaget
og i stedet for fokusere på et fælles europæisk
svar på de store udfordringer, vi står over for.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-7, 10 og 11
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer bemærker,
at det er partiets opfattelse, at regeringen og en række
andre partier i Folketinget har rykket sig på
udlændingeområdet, og det vil DF gerne kvittere for.
Det er vigtigt, at Folketinget til trods for politiske uenigheder
samles i en for Danmark så afgørende og alvorlig
stund. Samtidig med at DF hilser dette lovforslag velkommen,
understreges det, at de forslag, der ligger i lovforslaget, ikke er
nok til for alvor at vende udviklingen. Der er brug for mere. Der
er brug for mere grænsekontrol, og der er brug for yderligere
stramninger i asyl- og udlændingepolitikken, og når
dette lovforslag er vedtaget, vil DF fortsætte sit arbejde
med at begrænse tilstrømningen.
Alt i alt er der efter partiets opfattelse
mange gode elementer i dette lovforslag, og selv om partierne ikke
kunne blive enige om at etablere statslige flygtningelandsbyer og
desværre heller ikke kunne blive enige om en revision af Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, er der tale om
skridt i den rigtige retning.
Det er efter DF's opfattelse
afgørende for Danmark, at vi får begrænset den
ikkevestlige indvandring, herunder indvandring fra muslimske lande,
og det er afgørende, at vi fortsat arbejder hen imod, at
udlændinge med asylstatus kun skal være midlertidigt i
Danmark, at de skal sendes hjem igen, for størstedelen af
dem, der er kommet, og størstedelen af dem, der kommer, vil
desværre aldrig blive integreret af den simple årsag,
at vi er alt for forskellige. Dybest set handler det om, hvilken
slags land vi vil give videre. Det handler om at sikre, at de
værdier, som vi bredt i samfundet sætter pris på,
bliver bevaret, så også vore efterkommere kan nyde godt
af det samfund, som er opbygget igennem mange generationer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2 a, stk. 2, ændres »§ 19, stk. 3 og
4« til: »§ 19, stk. 4 og 5«.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Af et mindretal
(DF):
2) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 9, stk. 1, nr. 1, litra
d, udgår », stk. 3,«.
[Udskydelse af
familiesammenføring af ægtefæller]
3) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 9, stk. 1, nr. 2, litra
d, udgår », stk. 3,«.
[Udskydelse af
familiesammenføring med børn under 15 år]
4) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 9, stk. 1, nr. 3, litra
d, udgår », stk. 3,«.
[Udskydelse af adgang til
opholdstilladelse til børn med henblik på adoption
m.v. til udlændinge]
5)
Efter nr. 52 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
12, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»Ministeren fastsætter herunder, at
opholdstilladelser efter § 7, stk. 1, gives for 1 år ad
gangen.««
[Præcisering af varighed af
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af udvalget:
6) Nr.
56 udgår, og i stedet indsættes:
»56. § 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
ophæves.
03. I
§ 19 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
En opholdstilladelse kan inddrages efter stk. 2, nr. 4, indtil 10
år efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er
meddelt første gang. Ved
afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse efter stk.
2, nr. 4, skal det tillægges betydelig
vægt, at udlændingen ved
frivilligt at rejse til det land, hvor den myndighed, der har givet
opholdstilladelsen, har fundet,
at udlændingen risikerer
forfølgelse omfattet af § 7, selv har skabt en
formodning om, at de forhold, der har begrundet
opholdstilladelsen, har ændret sig
på en sådan måde, at udlændingen ikke
længere risikerer forfølgelse, jf. § 7 og §
8,
stk. 1 og 2.«
Stk. 3-11 bliver herefter stk.
4-12.«
[Lovteknisk ændring]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA og KF):
7) I
det under nr. 71 foreslåede § 40, stk. 9, 3. pkt., indsættes
efter »anvendelse«: », dog således at
aktiver af indtil 10.000 kr. værdi og aktiver, som har en
særlig personlig betydning for den pågældende,
ikke tages i bevaring«
[Ændring af adgang til
beslaglæggelse af aktiver]
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF):
8)
Efter nr. 92 indsættes som nye numre:
»04. I §
42 l, stk. 1, nr. 3, ændres »stk. 4« til:
»stk. 5«.
05. I
§ 42 l indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse for en uledsaget
udlænding under 18 år, der har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
06. I
§ 42 l, stk. 3, som bliver stk. 4,
ændres »stk. 4« til: »stk. 5« og
»stk. 2« til: »stk. 3«.«
[Privat indkvartering af en
uledsaget udlænding under 18 år]
9)
Efter nr. 93 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
42 l, stk. 6, som bliver stk. 7, ændres »stk.
4« til: »stk. 5«.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 8]
Af udlændinge-,
integrations- og boligministeren, tiltrådt af udvalget:
10)
Efter nr. 96 indsættes som nyt nummer:
»08. I §
46, stk. 1, ændres »stk. 2-5« til:
»stk. 2-4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
11) I
stk. 5 ændres »§ 1,
nr. 56,« til: »Udlændingelovens § 19, stk.
3, 2. pkt., som affattet ved § 1, nr. 03,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 2-4
Regeringens oprindelige udspil indeholdt
ikke stramninger i forhold til flygtninge og deres mulighed for
familiesammenføring. Efterfølgende foreslog
regeringen, at visse flygtninge skulle vente 3 år på
familiesammenføring. Dansk Folkeparti betragter dette som et
skridt i den rigtige retning, men ser gerne, at forslaget kommer
til at dække bredere. Forslagsstillerne ønsker med
ændringsforslagene at sikre, at alle flygtninge, herunder
også konventionsflygtninge, skal vente 3 år med at
hente familien til Danmark. Formålet er således at
begrænse flygtningetilstrømningen.
Til nr. 5
Forslagsstillerne
mener, at det er nødvendigt at understrege, at flygtninge
kun skal være i Danmark midlertidigt. Forslagsstillerne
hilser det velkommen, at lovforslaget efter de politiske
drøftelser indebærer, at konventionsflygtninge
får ophold i 2 år. Men i lyset af at Venstre har
åbnet op for at støtte Dansk Folkepartis forslag om,
at konventionsflygtninge kun skal have ophold i Danmark i 1
år, stilles dette ændringsforslag. Forslagsstillerne
ønsker med ændringsforslaget at skærpe
lovforslaget med det formål at begrænse
tilstrømningen og sikre, at flygtninge er i Danmark
midlertidigt.
Til nr. 6
Det
foreslås at ophæve § 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
og i stedet indsætte dette som 1. pkt. i et nyt stk. 3. Det
bemærkes, at der er tale om en lovteknisk ændring. Der
foreslås i den forbindelse ingen ændringer af
gældende ret.
Endvidere
foreslås det, at det i lovforslagets § 1, nr. 56,
foreslåede 3. pkt. indsættes som 2. pkt. i et nyt stk.
3 i § 19.
Til nr. 7
Lovforslaget
indeholder forslag om, at aktiver, som en asylansøger
medbringer, og som kan anvendes til dækning af udgifter til
den pågældendes eller dennes families underhold og
nødvendige sundhedsmæssige ydelser eller ophold
på et indkvarteringssted omfattet af § 42 a, stk. 5, kan
tages i bevaring (beslaglægges), jf. lovforslagets § 1,
nr. 71.
Den
foreslåede bestemmelse i lovforslaget er udformet med
udgangspunkt i reglerne i retsplejelovens §§ 509-516 om
udlæg i enkeltpersoners formue ved inddrivelse af offentlig
og privat gæld, således at aktiver, der er beskyttet
mod udlæg efter retsplejelovens regler, også vil
være beskyttet mod beslaglæggelse efter den
foreslåede bestemmelse i udlændingeloven.
Ved
»aktiver« forstås rede penge (kontanter) og
fysiske genstande.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at der indføres
en supplerende beskyttelse mod beslaglæggelse i
udlændingeloven i forhold til, hvad der følger af
retsplejelovens regler om udlæg og beskyttelse mod
udlæg efter disse regler.
Ændringsforslaget indebærer, at der ved
afgørelsen af, om der kan ske beslaglæggelse af
aktiver efter den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 40, stk. 9, skal tages udgangspunkt i
følgende principper:
- kontanter
tages alene i bevaring, hvis der er tale om beløb over
10.000 danske kroner,
- genstande af
større økonomisk værdi, dvs. over 10.000 kr.,
tages i bevaring, dog således at personlige genstande med en
særlig affektionsværdi ikke vil blive taget i
bevaring.
Den enkelte
asylansøger vil fortsat være beskyttet mod
beslaglæggelse af aktiver efter reglerne i retsplejelovens
§§ 509-516 om udlæg. Det vil derfor fortsat skulle
vurderes, om et aktiv er beskyttet mod beslaglæggelse efter
de regler, der følger af § 509-516. Er der f.eks. tale
om et aktiv, der er nødvendigt til opretholdelse af en
beskeden levefod, jf. § 509, stk. 1, eller er der f.eks. tale
om hjælpemidler, som er nødvendige på grund af
legemlige mangler eller sygdom, jf. § 515, stk. 2, vil
sådanne genstande være undtaget fra at blive taget i
bevaring uanset deres værdi. Almindelige personlige
brugsgenstande som eksempelvis ure og mobiltelefoner er som
udgangspunkt undtaget fra beslaglæggelse, jf. retsplejelovens
§ 509, stk. 1.
Findes aktivet
ikke at være beskyttet mod beslaglæggelse efter de
regler, der følger af retsplejeloven, vil det herudover
skulle vurderes, om aktivet er beskyttet mod beslaglæggelse
efter den supplerende beskyttelse, der nu foreslås
indført i udlændingeloven.
Ændringsforslaget indebærer i den forbindelse, at
kontante midler kan tages i bevaring, såfremt den enkelte
asylansøger råder over kontante midler, hvis der er
tale om beløb over 10.000 kr. eller, såfremt der er
tale om udenlandsk valuta, svarende til over 10.000 kr. Den
foreslåede ændring indebærer således, at
kontante beløb indtil 10.000 kr. ikke vil kunne tages i
bevaring. Dette vil være tilfældet, uafhængigt af
hvad der i øvrigt følger af praksis efter
retsplejelovens § 509.
Ændringsforslaget indebærer endvidere, at andre aktiver
end kontanter alene tages i bevaring, hvis det
pågældende aktiv vurderes at have en større
økonomisk værdi end 10.000 kr. Der vil skulle
foretages en vurdering af hvert enkelt aktiv, som en
asylansøger medbringer. Det forhold, at en
asylansøger medbringer flere aktiver, der samlet har en
værdi over 10.000 kr., vil ikke danne grundlag for
beslaglæggelse, såfremt hvert enkelt aktiv har en
værdi under beløbsgrænsen.
Beløbsgrænsen vil gælde for den enkelte
asylansøger, og er der således f.eks. tale om et
ægtepar, vil hver enkelt ægtefælle kunne beholde
de genstande, som har en værdi under 10.000 kr., og som
tilhører den pågældende.
Ændringsforslaget indebærer endelig, at genstande, som
har en særlig personlig betydning (affektionsværdi) for
den pågældende, helt undtages fra adgangen til
beslaglæggelse. Ændringsforslaget medfører
således, at genstande, som har en særlig personlig
betydning, uden undtagelse er fritaget for beslaglæggelse
efter den foreslåede regel. Ved afgørelsen af, om en
genstand kan tages i bevaring efter udlændingelovens §
40, stk. 9, skal der efter ændringsforslaget alene foretages
en vurdering af, om genstanden kan antages at have en særlig
personlig betydning for den pågældende
asylansøger, hvorimod hensynet til myndighedernes interesse
i at beslaglægge den pågældende genstand,
herunder genstandens økonomiske værdi, ikke skal tages
i betragtning.
Den
foreslåede bestemmelse om beslaglæggelse af genstande
med særlig økonomisk værdi adskiller sig fra,
hvad der følger af retsplejelovens § 515, stk. 1,
hvorefter udlæg ikke kan foretages i genstande, som har en
særlig personlig betydning for skyldneren eller medlemmer af
hans husstand, medmindre genstandene har en sådan
værdi, at det ikke findes rimeligt at holde dem uden for
fuldbyrdelsen af fordringshaverens krav.
Begrebet
»genstand med særlig personlig betydning«
omfatter genstande, som har affektionsværdi i dette ords
almindelige betydning. Hermed sigtes til genstande, som en
asylansøger har en særlig følelsesmæssig
tilknytning til af personlige grunde uafhængigt af
genstandens brugs- eller handelsværdi, og som normalt ikke
kan erstattes af en nyindkøbt genstand. Sådanne
genstande, der efter ændringsforslaget vil være helt
undtaget fra beslaglæggelse, omfatter bl.a. vielsesringe og
forlovelsesringe og vil også kunne omfatte f.eks.
familieportrætter, hæderstegn, erindringsgaver fra
nærtstående og lign. For at kunne lægge til
grund, at en genstand har en særlig personlig betydning, vil
det være en forudsætning, at der til den
pågældende genstand er knyttet en særlig
personlig historie, som indebærer, at genstanden ikke vil
kunne erstattes af en anden (nyindkøbt) genstand.
Ved
bedømmelsen af, om en genstand har en særlig personlig
betydning for en asylansøger, vil
udlændingemyndighederne som udgangspunkt skulle lægge
den pågældendes egen forklaring til grund, medmindre
der er konkrete holdepunkter for at tilsidesætte denne
forklaring som utroværdig.
Vurderingen af
troværdigheden af asylansøgerens forklaring om
affektionsværdien vil navnlig afhænge af, om
forklaringen kan antages at stemme overens med genstandens
umiddelbare fremtræden og karakter. I tilfælde, hvor
genstanden f.eks. fremtræder som værende af nyere dato,
eller hvor asylansøgeren er i besiddelse af flere
tilsvarende genstande, vil en formodning om affektionsværdi
som udgangspunkt blive afsvækket.
Der er i dag i
bekendtgørelse nr. 831 af 2. september 2009 om betaling af
udgifter til underhold af asylansøgere m.fl. fastsat
nærmere regler om, hvornår en asylansøger skal
pålægges at betale for udgifter til eget og familiens
underhold. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. regler om,
hvilke aktiver der skal indgå i beregningen af en
asylansøgers midler, når det skal afgøres, om
udlændingen selv skal dække udgifter til eget underhold
m.v.
Reglerne om
betaling for udgifter til underhold vil blive justeret,
således at det vil fremgå, at aktiver, der kan undtages
efter retsplejelovens regler i § 509-516, og aktiver, der kan
undtages fra beslaglæggelse efter den supplerende beskyttelse
i udlændingeloven, ikke skal indgå i vurderingen.
Der vil -
såfremt lovforslaget bliver vedtaget - blive udstedt en ny
bekendtgørelse, hvori dette nærmere
præciseres.
Det
bemærkes, at der i forlængelse af lovforslagets
vedtagelse vil blive udarbejdet en vejledning i samarbejde med
Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen med nærmere
anvisninger om den praktiske håndtering af bl.a. reglen om
beslaglæggelse af aktiver.
Til nr. 8 og 9
Forslagsstillerne er lodret imod de
ændringer, som foreslås, og ser generelt ikke noget
formål med at stille ændringsforslag, som ingen chance
har for at vinde støtte hos det politiske flertal bag
lovforslaget. På et enkelt punkt ser forslagsstillerne dog
mulighed for, at også aftalepartierne kan se det
hensigtsmæssige i at justere reglerne: I lovforslaget
fastholdes muligheden for, at asylansøgere kan indkvarteres
privat hos familie eller bekendte - med henvisning til de
kapacitetsproblemer, det større antal asylansøgere
giver.
Tilsvarende ville det afhjælpe
kapacitetsproblemer, hvis uledsagede mindreårige fik
muligheden for at blive indkvarteret privat hos familie i Danmark
allerede fra første dag i stedet for - som i dag - at skulle
vente 6 måneder. Samtidig vil det give et væsentligt
bedre afsæt for trivsel og tryghed for de børn og
unge, det drejer sig om, hvis de med det samme kan indkvarteres hos
herboende slægtninge, som ønsker at tage sig af
dem.
Til nr. 10
Der er tale om
en konsekvensrettelse, som følge af at
udlændingelovens § 46, stk. 5, ophæves ved
lovforslagets § 1, nr. 99.
Til nr. 11
Der er tale om
en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 6.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk
Olesen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias
Tesfaye (S) Morten Bødskov (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Nikolaj
Amstrup (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 87
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovudkast, høringsbrev og
høringsliste, fra udlændinge-, integrations- og
boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Høringssvar, fra udlændinge-,
integrations- og boligministeren | 4 | Henvendelse af 8/1-16 fra Institut for
Menneskerettigheder | 5 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren | 6 | Henvendelse af 13/1-16 fra Institut for
Menneskerettigheder | 7 | Henvendelse af 13/1-16 fra UNHCR Regional
Representation for Northern Europe | 8 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 9 | Henvendelse af 13/1-16 fra Circe
Upton | 10 | Henvendelse af 14/1-16 fra Satish Kumar
Kodiripaka | 11 | Høringssvar fra Den Katolske Kirke
i Danmark, fra udlændinge-, integrations- og
boligministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 87
1 | Spm. om at redegøre for, om FN's
Flygtningekonvention af 1951 lægger nogen begrænsninger
på, hvor meget Danmark kan skærpe
rejsebegrænsninger i konventionspas, der udstedes til
flygtninge i Danmark, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om det vil være rimeligt at
inddrage flygtningens opholdstilladelse, hvis formålet med et
besøg i oprindelseslandet ikke er »ferie«, men
et besøg hos et nærtstående døende
familiemedlem, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, at regeringen ønsker at
skærpe rejsebegrænsningerne i pas, der udstedes til en
flygtning m.v., til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvornår regeringen vil
begrænse varigheden af opholdstilladelser til flygtninge samt
afskaffe statens betaling for transport til Danmark af
familiesammenførte til flygtninge, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om de svenske myndigheders erfaringer
med, at asylansøgere - i lyset af de seneste stramninger og
varslede stramninger på asylområdet i Sverige - har
valgt at trække deres asylansøgning tilbage, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, hvornår de foreslåede
stramninger på familiesammenføringsområdet vil
træde i kraft, herunder om de foreslåede regler vil
have virkning på asylansøgninger, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm., om politiet med L 87 ikke får
nye metoder til visitation, men at politiet får mulighed for
at anvende allerede gældende metoder til at visitere efter
ting, der i dag ikke er hjemmel til, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om der findes tidligere eksempler
på, at en dansk minister har fremsat et lovforslag, hvor det
af bemærkningerne fremgår, at der er risiko for, at
lovforslaget strider imod Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om eksempler på udlændinge
over 18 år, »der har et stærkt
tilknytningsforhold til Danmark«, og som vil kunne opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse, selv om de ikke opfylder
visse beskæftigelsesmæssige betingelser, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm. om, at udlændinge kan vise
»aktivt medborgerskab« ved at arbejde i bestyrelser og
foreninger, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om udlændingemyndighederne i
intet tilfælde vil kunne inddrage en opholdstilladelse
på grund af den foretagne rejse til hjemlandet i
tilfælde, hvor flygtningen forinden har fået
imødekommet en begrundet anmodning om ophævelse af en
udstedt rejsepåtegning, og hvor flygtningen i øvrigt
har fulgt de rejseplaner, vedkommende har opgivet i forbindelse med
sin anmodning, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelse af 8/1-16
fra Institut for Menneskerettigheder, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om ministeren mener, at et
besøg i nabolandet siger noget som helst om risikoen for
forfølgelse ved flygtningens tilbagerejse til det
oprindelige hjemland, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvilken uddannelse eller
vejledning der vil blive givet til de politifolk, der skal ransage
asylansøgeres person og ejendele med henblik på
beslaglæggelse af værdigenstande, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvilken vejledning de
asylansøgere, hvis person og ejendele ransages med henblik
på beslaglæggelse af eventuelle værdigenstande,
vil få om formålet med og retsgrundlaget for
ransagningen, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm., om ministeren kan henvise til
konkrete sager, hvor asylansøgere inden for de seneste 50
år er ankommet til Danmark med en kuffert fuld af diamanter
eller eventuelt andre ædelstene, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om sager fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol sager vedrørende Mehemi mod
Frankrig, Tanda-Muzinga mod Frankrig, Mugenzi mod Frankrig og
Senigo-Longue m.fl. mod Frankrig, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm., om en asylansøger vil
være forpligtet til selv at dække underholdsudgifter
under asylsagsbehandlingen, hvis det ved en ransagning ved
ankomsten til Danmark konstateres, at ansøgeren har fast
ejendom eller andre værdier i hjemlandet, uanset at
ansøgeren ikke aktuelt på grund af flugten og
situationen i hjemlandet har adgang til disse værdier, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om, hvorfor unge under 18 år
ikke skal leve op til de supplerende integrationsrelevante
betingelser i forbindelse med opnåelse af
tidsubegrænset ophold, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorfor udlændinge med
pension er undtaget fra at leve op til to ud af fire betingelser i
forhold til de supplerende integrationsrelevante betingelser i
forbindelse med opnåelse af tidsubegrænset ophold, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 21 | Spm., om det er forventningen, at
Flygtningenævnet vil ændre praksis og begynde at
inddrage opholdstilladelser efter bestemmelserne i punkt 4
(Skærpelse af reglerne for inddragelse af flygtninges
opholdstilladelse), til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om begrundelsen for, at der ikke skal
opkræves gebyrer for tyrkere, eksempelvis i forbindelse med
indgivelse af ansøgning om familiesammenføring,
tidsubegrænset ophold m.v., til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om fortolkningsmulighederne i forhold
til at kunne indføre gebyrer for tyrkere, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/1-16 fra Institut for Menneskerettigheder, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 25 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/1-16 fra UNHCR Regional Representation for Northern Europe, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 26 | Spm. om at oplyse, om
asylansøgerbørnefamilier fortsat vil få
mulighed for at flytte til boliger uden for asylcentrene, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 27 | Spm. om kommentar til advokat Eddie
Khawajas blogindlæg »Nyt forslag til ændring af
udlændingeloven med retssikkerhedsmæssig
betænkelig ikrafttrædelsesbestemmelse«,
ruleoflaw.dk, den 7. januar 2016, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm., om den foreslåede grænse
på 10.000 kroner indebærer, at en
asylansøgerfamilie bestående af far, mor og tre
mindreårige børn, som ved ankomsten til Danmark
konstateres i besiddelse af et kontant beløb på til
sammen 50.000 danske kroner (eller et tilsvarende beløb i en
anden valuta), får lov til at beholde hele dette
beløb, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, hvor mange asylansøgere der
siden ikrafttrædelsen af de regler, der blev aftalt ved
indgåelsen af den såkaldte asylaftale mellem den
daværende S-R-SF-regering, EL og LA i september 2012, har
benyttet sig af muligheden for at bo i det, der i aftalen betegnes
»egenfinansieret bolig«, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. om, hvor mange asylansøgere der
siden ikrafttrædelsen af de regler, der blev aftalt ved
indgåelsen af den såkaldte asylaftale mellem den
daværende S-R-SF-regering, EL og LA i september 2012, har
benyttet sig af muligheden for at bo i det, der i aftalen betegnes
»privat indkvartering«, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om, hvor mange asylansøgere der
siden ikrafttrædelsen af de regler, der blev aftalt ved
indgåelsen af den såkaldte asylaftale mellem den
daværende S-R-SF-regering, EL og LA i september 2012, har
fået og rent faktisk benyttet sig af en tilladelse til at
tage lønnet arbejde, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om oversigt over de økonomiske
midler, der er tilvejebragt ved beslaglæggelse af
asylansøgeres kontanter og værdigenstande og anvendt
til at dække underholdsudgifter under asylsagsbehandlingen,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm., om der er lavet et estimat over
forventede antal domstolsprøvelser af sager om
myndighedernes beslaglæggelse af genstande af større
økonomisk værdi, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm., om der findes fortilfælde, hvor
en regering har været villig til at løbe en
såkaldt procesrisiko i forhold til et forslags forenelighed
med internationale konventioner som f.eks. Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, som skaber mulighed for privat
indkvartering for den specifikke gruppe af asylansøgere, som
er uledsagede mindreårige, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/1-16 fra Circe Upton, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/1-16 fra Satish Kumar Kodiripaka, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om en redegørelse til UUI inden
udgangen af fjerde kvartal 2016 over de første 8
måneders erfaringer med de nye stramninger, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 39 | Spm. om, hvorfor enkelte gebyrer ikke
følger praksis med at være omkostningsbestemt, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 40 | Spm. om eksempler på forhold, hvor
gebyrkravet kan fraviges, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om, hvilke overvejelser der ligger
bag, at den ekstraordinære asylrådgivning
nedlægges, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, at personer under uddannelse ikke
kan få deres uddannelse talt med i
beskæftigelseskravet, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om eksempler i dansk
familiesammenføring, hvor en familie er blevet nægtet
sammenført, fordi det blev vurderet, at det var mere i
barnets tarv at forblive i en flygtningelejr i
nærområdet, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm., om en herboende forælder i
mellemtiden vil få adgang til rejsehjemmel til at
besøge ægtefælle og børn der, hvor de
opholder sig, såfremt dette skønnes personligt sikkert
for den herboende flygtning, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om den maksimale sagsbehandlingstid,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 46 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at
børn, der opholder sig i danske asylcentre, modtager
tilstrækkelig, kontinuerlig og alderssvarende undervisning,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm., om flygtninge med manglende skolegang
eller funktionshindringer på grund af krigstraumer eller
handicap vil få mere vanskeligt end nu ved at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 48 | Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil
iværksætte, for at flygtninge kan opnå sprog,
viden og deltagelse i det danske samfund, herunder opnå en
vellykket integration på arbejdsmarkedet på linje med
andre udlændinge, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm. om, hvilke retslige forhold der vil
gøre sig gældende for den enkelte person, hvis
vedkommende har fået taget nogle værdier i bevaring, og
disse genstande efterfølgende skal tvangsrealiseres, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 50 | Spm., om den nu aftalte
værdigrænse på 10.000 kr. for at kunne tage
genstande i bevaring gælder per person og per
værdigenstand, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 51 | Spm. om, hvor mange flygtninge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3,
der siden indførelsen af denne bestemmelse har fået
bevilget familiesammenføring på trods af kravet om 1
års ophold, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 52 | Spm., om der er en øvre grænse
for, hvor mange år man inden for rammerne af Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention og andre
internationale konventioner vil kunne nægte flygtninge med
midlertidig beskyttelsesstatus familiesammenføring, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 53 | Spm., om det vil være i strid med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention at begrænse
adgangen til familiesammenføring for flygtninge med ophold
efter udlændingelovens § 7 stk. 1 og stk. 2, så
der også for personer i disse grupper først kan
opnås familiesammenføring efter et eller flere
års ophold i Danmark, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm., om der er eksempler fra andre
lovforslag, hvor det i bemærkningerne til lovforslaget
vurderes, at der er »en vis risiko for«, at en
international domstol vil kunne nå frem til, at dele af
lovforslaget vil være i strid med internationale
konventioner, og i givet fald hvilke forslag, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 55 | MFU spm., om accept af en
»procesrisiko« (dvs. risiko for at tabe en sag) for at
kunne udskyde familiesammenføring er foreneligt med artikel
26 i Traktatretskonventionen, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 56 | Spm., om ministeren i bekræftende
fald garanterer, at de danske myndigheder aldrig under nogen
omstændigheder vil tage smykker fra flygtninge, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 57 | Spm. om antallet af ansøgninger om
familiesammenføring, som udlændingemyndighederne har
modtaget efter L 87 blev fremsat den 10. december 2015, og om de
pågældende ansøgere har ophold efter
udlændingelovens § 7, stk.1, 2 eller stk. 3, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 58 | Spm. om, at det i bemærkningerne til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven (L 87)
fremgår, at uddannelse og deltidsbeskæftigelse ikke
længere vil tælle med i forhold til mulighederne for at
få permanent opholdstilladelse, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren | 59 | Spm. om, at ændringer i lovgivningen
vedrørende mulighed for permanent opholdstilladelse vil
være med tilbagevirkende kraft, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren | 60 | Spm., om det er formålstjenstligt for
det danske samfund, at flygtninge og indvandrere, som ønsker
ophold i Danmark, nu tilskyndes til at tage eksempelvis
ufaglært arbejde frem for at tage en uddannelse, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren |
|