Fremsat den 10. december 2015 af sundheds-
og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v.
(Information og samtykke i forbindelse med
behandling med assisteret reproduktion, m.v.)
§ 1
I lov om assisteret reproduktion i forbindelse
med behandling, diagnostik og forskning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 93 af 19. januar 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter »skal«: »den behandlende sundhedsperson
sikre, at«.
2. I
§ 15 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. I
tilfælde af mandens død skal den behandlende
sundhedsperson sikre, at der sker destruktion af opbevarede
befrugtede æg, medmindre der foreligger et skriftligt
samtykke fra manden efter § 23, stk. 3, 2. pkt.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3. I
§ 15, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »Der skal ske« til: »Den behandlende
sundhedsperson skal sikre, at der sker«.
4.
Efter § 18 indsættes:
Ȥ 18 a. Den behandlende
sundhedsperson skal sikre, at der sker destruktion af kvindens
ægtefælles eller partners opbevarede sæd i
tilfælde af dennes død, medmindre der foreligger et
skriftligt samtykke fra manden efter § 23, stk. 3, 2.
pkt.«
5. § 23,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
6. I
§ 23, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Samtykket« til: »Samtykke efter
stk. 1«.
7. § 23,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
8. § 23,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Før behandlingen indledes, skal den behandlende
sundhedsperson endvidere informere om, at manden kan give sit
skriftlige samtykke til, at kvinden kan anvende hans sæd
eller æg, som er befrugtet med hans sæd, til behandling
med assisteret reproduktion efter mandens død, og om
konsekvensen af ikke at give samtykke hertil. Efter ønske
fra manden skal sundhedspersonen indhente et samtykke efter 1.
pkt., som kan være gjort betinget.
Stk. 4. Den
behandlende sundhedsperson skal sikre, at et samtykke efter stk. 1
og stk. 3, 2. pkt., fortsat er gyldigt, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Skal
behandlingen finde sted efter mandens død ved brug af hans
sæd eller æg, som er befrugtet med hans sæd, skal
den behandlende sundhedsperson forinden påse, at der
foreligger et skriftligt samtykke fra manden, og at eventuelle
betingelser for samtykket er opfyldt, jf. stk. 3, 2.
pkt.«
9. I
§ 24 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Den behandlende sundhedsperson skal sikre, at der før
afgivelse af samtykke efter § 23, stk. 3, 2. pkt., gives
information om de civilretlige virkninger af, at mandens sæd
eller æg, som er befrugtet med hans sæd, anvendes ved
behandling med assisteret reproduktion efter hans
død.«
10. I
§ 29, stk. 1, indsættes
efter »18,«: »18 a,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
|
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets hovedpunkter |
| 2.1. | Information og samtykke i forbindelse med
behandling med assisteret reproduktion efter mandens
død |
| | 2.1.1. | Gældende ret |
| | 2.1.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold |
| 2.2. | Information og samtykke ved
sædvanligt behandlingsforløb med assisteret
reproduktion |
| | 2.2.1. | Gældende ret |
| | 2.2.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold |
| 2.3. | Destruktion af æg og sæd i
tilfælde af mandens død m.v. |
| | 2.3.1. | Gældende ret |
| | 2.3.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
9. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
I forlængelse af de senere års
ændringer på området for assisteret reproduktion
ønsker regeringen at etablere et tilstrækkeligt og
opdateret regelgrundlag for den information, som kvinder og par
skal gives i forbindelse med en behandling med assisteret
reproduktion. Det samme er tilfældet i forhold til kravene
til samtykke til behandlingen fra kvinden og fra hendes evt.
ægtefælle, registrerede partner eller partner, herunder
særligt hvis en behandling gennemføres efter mandens
død.
Regeringen foreslår derfor med dette
lovforslag nye - og ændringer af gældende -
bestemmelser om information og samtykke samt om destruktion af
opbevaret sæd eller opbevarede æg i lov om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v. (herefter: reproduktionsloven).
Lovforslaget har for det første til
hensigt at sikre sammenhæng mellem informations- og
samtykkekrav og konsekvenserne af den lovændring, som pr. 1.
oktober 2012 ophævede pligten til at destruere opbevaret
sæd eller opbevarede befrugtede æg (embryoner) i
tilfælde af mandens død. Lovforslaget har for det
andet til formål at sikre, at reglerne afspejler den
virkelighed, som i dag opleves af kvinder og par såvel som af
de sundhedspersoner, som beskæftiger sig med behandling med
assisteret reproduktion.
Der foreslås bl.a. fastsat, at kvinden
kun kan anvende opbevaret sæd eller opbevarede embryoner
(æg befrugtet med mandens sæd) til behandling med
assisteret reproduktion efter mandens død, hvis manden -
på baggrund af information om de civilretlige virkninger -
har givet skriftligt samtykke hertil. I tilknytning hertil
foreslås det at etablere en model, som indebærer, at
den behandlende sundhedsperson skal sikre, at der sker destruktion
af hhv. sæd og embryoner i tilfælde af mandens
død, medmindre der foreligger en udtrykkelig tilkendegivelse
(dvs. skriftligt samtykke) fra manden om, at kvinden må
anvende denne sæd eller disse embryoner efter hans
død.
Det foreslås endvidere, at det ikke
længere skal være obligatorisk for den behandlende
sundhedsperson at informere om adoption før en behandling
med assisteret reproduktion.
Derudover forslås det fastsat, at
sundhedspersonen under hele behandlingsforløbet skal sikre,
at et samtykke ikke er blevet tilbagekaldt og derfor fortsat er
gyldigt. Afhængigt af omstændighederne omkring det
enkelte behandlingsforløb vil sundhedspersonen enten kunne
udlede af omstændighederne, at samtykket fortsat er gyldigt,
eller skulle stille krav om en skriftlig bekræftelse af et
samtykkes fortsatte gyldighed.
Endelig foreslås det at ophæve
pligten til at sikre, at der er afgivet samtykke fra donor ved
anvendelse af donerede kønsceller i behandlingen med
assisteret reproduktion. Det skyldes, at kønsceller, som
doneres til brug ved assisteret reproduktion, altid håndteres
af et godkendt vævscenter, som allerede efter andre regler er
forpligtet til at give information til og indhente samtykke fra
donor.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Information og
samtykke i forbindelse med behandling med assisteret reproduktion
efter mandens død
2.1.1. Gældende ret
Ved lov nr. 602 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med
lægelig behandling, diagnostik og forskning m.v.,
børneloven og lov om adoption (Udvidelse af lov om kunstig befrugtnings
anvendelsesområde, mulighed for anonym og ikkeanonym
æg- og sæddonation i forbindelse med behandling med
kunstig befrugtning, fastslåelse af faderskab i forbindelse
med kunstig befrugtning, adoption af registreret partners barn og
fremmøde i adoptionssager m.v.) blev der foretaget
ændringer, som betød, at der ikke længere
gælder en pligt til at destruere opbevaret sæd eller
opbevarede befrugtede æg (embryoner) i tilfælde af
mandens død.
Det er forudsat i bemærkningerne til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 138 som fremsat,
side 9, at spørgsmålet om, hvorvidt
sæden/embryonerne skal destrueres efter dødsfald, vil
være et spørgsmål, som reguleres
aftalemæssigt mellem vævscentret og manden. Der er med
andre ord tale om ubegrænset aftalefrihed, hvorfor der som
led i en eventuel aftale kan opstilles betingelser i relation til
kvindens anvendelse af mandens sæd eller æg befrugtet
af mandens sæd i en behandling med assisteret reproduktion
efter hans død.
Loven stiller ikke krav til en sådan
evt. aftale, der således i princippet i henhold til
aftaleretten vil kunne indgås mundtligt.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Som anført ovenfor finder regeringen
det nødvendigt at skabe juridisk klarhed i forhold til
anvendelse af en mands sæd og æg, som er befrugtet med
hans sæd, efter mandens død.
Regeringen bemærker i den forbindelse,
at lovændringen fra 2012, der ophævede pligten til at
destruere sæd og befrugtede æg (embryoner) i
tilfælde af mandens død, ikke blev ledsaget af
ændringer af bestemmelserne om samtykke.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt at
sikre, at der foreligger en udtrykkelig, skriftlig stillingtagen
fra manden til, om - og evt. under hvilke betingelser - kvinden
må anvende hans sæd eller æg befrugtet af hans
sæd, hvis han skulle være afgået ved døden
på tidspunktet for behandlingen med assisteret
reproduktion.
Det foreslås derfor for det
første at fastsætte i § 23, stk. 3, 1. pkt., at
den behandlende sundhedsperson skal informere om, at manden kan
give sit skriftlige samtykke til kvindens anvendelse af hans
sæd eller æg, som er befrugtet med hans sæd,
efter hans død, og om konsekvensen af, at der ikke gives et
sådant samtykke, dvs. at sæden eller embryonerne
destrueres i tilfælde af hans død, jf. nedenfor under
pkt. 2.3.2.
Det foreslås for det andet, at den
behandlende sundhedsperson skal indhente et sådant skriftligt
samtykke, hvis manden ønsker at give det, jf. forslaget til
§ 23, stk. 3, 2. pkt.
Regeringen foreslår for det tredje med
forslaget til § 23, stk. 3, 2. pkt., at det skal være
muligt for manden at gøre sit samtykke betinget, fx af at
anvendelsen skal finde sted inden for en nærmere
afgrænset periode efter hans død. Forslaget om at
kunne gøre et samtykke betinget skal ses i lyset af den
nuværende retstilstand, hvor der er tale om ubegrænset
aftalefrihed, hvorfor det allerede i dag er muligt at opstille
betingelser i relation til kvindens anvendelse af mandens sæd
eller æg befrugtet med mandens sæd efter hans
død.
Det foreslås for det fjerde, at den
behandlende sundhedsperson skal sikre, at der før afgivelsen
af et sådant samtykke gives information om de civilretlige
virkninger af, at mandens sæd eller æg befrugtet med
hans sæd anvendes ved behandling med assisteret reproduktion
efter hans død, jf. forslaget til en ny § 24, stk.
2.
Endelig foreslår regeringen som et femte
element, at det fastsættes, at der i tilfælde af
mandens død skal ske destruktion af opbevaret sæd
eller opbevarede befrugtede æg, medmindre der foreligger et
sådant skriftligt samtykke fra manden, jf. forslaget til
ændring af § 15, stk. 2, 2. pkt., og indsættelse
af en ny § 18 a, jf. nærmere nedenfor under punkt
2.3.2.
2.2. Information og
samtykke ved sædvanligt behandlingsforløb med
assisteret reproduktion
2.2.1. Gældende ret
Det er et grundlæggende princip på
sundhedsområdet, at al behandling skal være baseret
på patientens selvbestemmelsesret. Patienten skal
således informeres om behandlingsmulighederne, og behandling
må ikke indledes eller fortsættes, før
patientens informerede samtykke foreligger.
Efter reproduktionslovens § 23, stk. 1,
skal der - før en behandling med assisteret reproduktion
indledes - indhentes skriftligt samtykke til behandlingen fra
kvinden og dennes eventuelle ægtefælle, registrerede
partner eller partner. Den behandlende sundhedsperson skal
påse, at samtykket fortsat er gyldigt, når behandlingen
påbegyndes.
Kravene til samtykke i relation til en
behandling med assisteret reproduktion er yderligere reguleret i
bekendtgørelse nr. 672 af 8. maj 2015 om assisteret
reproduktion, hvor det fremgår af § 7, stk. 2, at
befrugtede menneskelige æg kun må anvendes,
såfremt kvinden eller parret giver skriftligt samtykke
før hver behandlingscyklus.
Samtykket kan efter lovens § 23, stk. 2,
kun afgives på baggrund af en skriftlig og mundtlig
information om behandlingens virkninger og bivirkninger, herunder
risici i forbindelse med behandlingen. Informationen skal endvidere
omfatte information om adoption.
Hvis en behandling med assisteret reproduktion
involverer brug af donerede kønsceller (dvs. æg eller
sæd), skal der endvidere foreligge skriftligt samtykke fra
den donerende mand eller kvinde, jf. lovens § 23, stk. 3.
Den behandlende sundhedsperson skal i henhold
til lovens § 24 endelig sikre, at der gives information om de
civilretlige virkninger af, at en kvinde eller et par modtager
donerede kønsceller i forbindelse med behandling med
assisteret reproduktion.
2.2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Regeringen finder det afgørende, at der
- som i dag - indhentes et skriftligt samtykke fra kvinden og
hendes eventuelle ægtefælle, registrerede partner eller
partner til behandlingen, jf. den gældende § 23, stk. 1,
1. pkt.
Regeringen finder det ligeledes
væsentligt at fastholde de eksisterende krav til
udførlig - mundtlig og skriftlig - information om selve
behandlingen med assisteret reproduktion, såvel som om de
civilretlige virkninger ved anvendelse af donerede
kønsceller, jf. den gældende § 23, stk. 2, 1.
pkt., og § 24.
Da behandling med assisteret reproduktion for
nogle kvinder og par kan være af længere varighed,
findes det relevant at pålægge den behandlende
sundhedsperson at påse, at et samtykke til behandlingen
afgivet fra kvindens ægtefælle, registrerede partner
eller partner ikke er blevet tilbagekaldt - fx som led i skilsmisse
eller samlivsophævelse, ved udskydning af behandling i
længere tid på parrets foranledning, eller hvis der er
forløbet lang tid siden den første
behandlingsserie.
Regeringen foreslår derfor, at den
gældende bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt., erstattes
af en ny bestemmelse, jf. den foreslåede § 23, stk. 4,
som forpligter sundhedspersonen til at sikre, at et
påkrævet samtykke fortsat er gyldigt, dvs. under hele
behandlingsforløbet.
Den behandlende sundhedsperson kan
afhængigt af omstændighederne i det enkelte
behandlingsforløb opfylde denne forpligtelse ved enten at
kræve en skriftlig bekræftelse af, at et samtykke
fortsat er gyldigt, dvs. ikke tilbagekaldt, eller ved at udlede af
omstændighederne, at et samtykke fortsat er gyldigt. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 8.
Det foreslåede krav om at sikre, at et
samtykke fortsat er gyldigt, dvs. under hele
behandlingsforløbet, findes dog i sagens natur at
måtte fraviges i forhold til den situation, hvor en
behandling med assisteret reproduktion finder sted efter mandens
død. Det foreslås derfor med forslaget til § 23,
stk. 5, at sundhedspersonen i en
sådan situation kun skal påse, at der foreligger et
skriftligt samtykke fra manden til anvendelsen af sæden eller
embryonerne, og at eventuelle betingelser for samtykket er
overholdt.
Som en mindre ændring foreslås det
endvidere, at kravet i reproduktionslovens § 23, stk. 2, 2.
pkt., om, at informationen ligeledes skal omfatte information om
adoption, udgår af loven. Det er således vurderingen,
at kvinder og par er velinformerede om mulighederne for at adoptere
et barn, og at adoption ikke længere betragtes som et
alternativ til behandling med assisteret reproduktion. At give
information om adoption bør derfor efter regeringens
opfattelse ikke længere være en opgave, som
løftes i regi af sundhedsvæsenet i tilknytning til en
behandling med assisteret reproduktion.
Testning, forarbejdning, konservering,
opbevaring og distribution af væv og celler, herunder
kønsceller, som doneres med henblik på assisteret
reproduktion, må i henhold til lov om krav til kvalitet og
sikkerhed ved håndtering af humane væv og celler
(vævsloven) kun udføres med tilladelse fra Styrelsen
for Patientsikkerhed (tidl. Sundhedsstyrelsen). Når der
anvendes donerede kønsceller i en behandling med assisteret
reproduktion, vil kønscellerne således altid
være blevet håndteret af et vævscenter, fx en
sædbank eller en fertilitetsklinik, som er godkendt af
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Vævscentre med tilladelse til at teste,
forarbejde, konservere, opbevare og/eller distribuere
kønsceller, der doneres med henblik på assisteret
reproduktion, skal bl.a. overholde regler vedrørende
information til og samtykke fra donor. Disse krav følger af
hhv. vævslovgivningen (vævsloven og tilhørende
bekendtgørelser) og bekendtgørelse nr. 672 af 8. maj
2015 om assisteret reproduktion.
Det er derfor overflødigt at bibeholde
kravet i reproduktionslovens § 23, stk. 3, om, at der skal
foreligge skriftligt samtykke fra den donerende mand eller kvinde i
tilfælde, hvor der er sket donation af æg eller
sæd.
Regeringen foreslår på denne
baggrund, at bestemmelsen ophæves.
2.3. Destruktion af
æg og sæd i tilfælde af mandens død,
m.v.
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 602 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med
lægelig behandling, diagnostik og forskning m.v.,
børneloven og lov om adoption blev der foretaget
ændringer, som betød, at der ikke længere
gælder en pligt til at destruere opbevaret sæd eller
opbevarede embryoner (befrugtede æg) i tilfælde af
mandens død, jf. ovenfor under pkt. 2.1.1.
Det er forudsat i bemærkningerne til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 138 som fremsat,
side 9, at spørgsmålet om, hvorvidt sæden eller
embryonerne skal destrueres efter dødsfald, vil være
et spørgsmål, som reguleres aftalemæssigt mellem
vævscentret og manden.
2.3.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Som beskrevet ovenfor under pkt. 2.1.2. finder
regeringen det hensigtsmæssigt - i forlængelse af
lovændringen fra 2012 - at fastsætte eksplicit, hvad
der kræves i form af information til og samtykke fra manden,
hvis en kvinde skal kunne anvende hans sæd eller æg,
som er befrugtet af ham, efter hans død, nemlig et
skriftligt samtykke, som er afgivet på baggrund af
information om konsekvenserne af ikke at give samtykket og om de
civilretlige virkninger af, at anvendelse heraf sker efter hans
død.
Som en konsekvens af ovenstående forslag
foreslås der endvidere et nyt stk. 3 i reproduktionslovens
§ 15 og en ny bestemmelse i lovens § 18 a, som
fastsætter, at udgangspunktet er, at den behandlende
sundhedsperson skal sikre, at der sker destruktion af hhv.
opbevarede embryoner eller opbevaret sæd i tilfælde af
mandens død, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke
fra manden efter den foreslåede § 23, stk. 3, 2.
pkt.
Regeringen finder det således ligeledes
hensigtsmæssigt, at det klart fremgår af loven, hvad
der skal ske med de opbevarede embryoner eller den opbevarede
sæd i tilfælde af mandens død. Med forslaget til
et nyt stk. 3 (embryoner) og en ny § 18 a (sæd)
fastslås det derfor, at der enten skal ske - fortsat -
opbevaring af embryonerne eller sæden (dvs. hvis der
foreligger et skriftligt samtykke fra manden efter den
foreslåede § 23, stk. 3, 2. pkt.), eller destruktion af
embryonerne eller sæden (dvs. hvis et sådant samtykke
ikke foreligger).
Der foretages ikke herved en ændring af
den retstilstand, som Folketinget vedtog med lov nr. 602 af 18.
juni 2012, dvs. at der ikke automatisk skal ske destruktion af
opbevaret sæd eller opbevarede befrugtede æg i
tilfælde af mandens død, men at det beror på
aftalemæssige forhold, hvad der skal ske med sæden
eller embryonerne befrugtet med mandens sæd.
Der vil med vedtagelsen af dette lovforslag
således fortsat være aftalefrihed i forhold til, at
manden og kvinden kan aftale, om kvinden må eller ikke
må bruge sæden eller embryonerne til en behandling med
assisteret reproduktion efter mandens død, og under hvilke
betingelser, det må ske.
Lovforslaget indfører dog krav om, at
anvendelsen af embryonerne eller sæden i en sådan
behandling kun kan ske, hvis der foreligger et skriftligt samtykke
fra manden, jf. forslaget til § 23, stk. 3, 2. pkt., og at
dette samtykke skal være givet på baggrund af
information om de civilretlige virkninger af, at sæden eller
embryonerne anvendes efter mandens død, jf. forslaget til
§ 24, stk. 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. september til den 22. oktober 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Adoption & Samfund, Adoptionsnævnet,
Ankestyrelsen, Brancheforeningen for privathospitaler og klinikker,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Cryos International - Denmark ApS,
Danish International Adoption, Dansk Erhverv, Dansk
Fertilitetsselskab, Dansk Industri, Dansk Kvindesamfund, Dansk
Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk
Selskab for Medicinsk Genetik, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Bioanalytikere, Danske Patienter, Danske Regioner, Datatilsynet,
Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd,
Det Nordiske Cochrane Center, European Sperm Bank,
Forbrugerrådet, Foreningen af Speciallæger, Foreningen
FAR, Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL,
Kvinderådet, Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse,
Lægeforeningen, Medicon Valley Alliance,
Mødrehjælpen, Nordic Cryobank ApS, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen, Praktiserende
Lægers Organisation, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Sex & Samfund, Statsforvaltningen og Yngre
Læger.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af reproduktionslovens
§ 15, stk. 2, at opbevarede befrugtede æg skal
destrueres i tilfælde af kvindens død eller i
tilfælde af parrets separation eller samlivets
ophør.
Med henblik på at tydeliggøre
ansvaret for at overholde denne destruktionsforpligtelse
foreslås det ved en ændring af § 15, stk. 2, at fastsætte, at det
er den behandlende sundhedspersons ansvar at sikre, at der sker
destruktion af opbevarede befrugtede æg i de nævnte
situationer.
Ansvaret påhviler dermed efter forslaget
den behandlende sundhedsperson, som er den sundhedsperson, som er
ansvarlig for behandlingen med assisteret reproduktion. Det findes
således hensigtsmæssigt at fastsætte, at den
behandlende sundhedsperson også er ansvarlig for at sikre, at
der sker destruktion. Den behandlende sundhedsperson er dermed
ansvarlig for både behandlingen og de skridt, der
følger efter en behandling.
Den eventuelle destruktion af de befrugtede
æg skal foretages i tidsmæssig nær tilknytning
til, at oplysningen om kvindens død, separationen eller
samlivets ophør er kommet til den behandlende
sundhedspersons kendskab.
Til nr. 2
Reproduktionsloven indeholder ingen
bestemmelser, der fastsætter, hvad der skal ske med
opbevarede embryoner (æg befrugtet med mandens sæd) i
tilfælde af mandens død. En tidligere bestemmelse, der
fastsatte en pligt til at destruere embryonerne i tilfælde af
mandens død, blev således ophævet ved lov nr.
602 af 18. juni 2012.
Det foreslås ved indsættelsen af
et nyt stk. 3 i lovens § 15 at
fastsætte, at den behandlende sundhedsperson skal sikre, at
der sker destruktion af opbevarede æg i tilfælde af
mandens død, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke
fra manden efter den foreslåede § 23, stk. 3, 2. pkt.,
jf. nedenfor om lovforslagets § 1, nr. 8, til, at kvinden
må anvende disse til behandling med assisteret reproduktion
efter hans død.
Bestemmelsen har således til
formål at fastsætte, hvad der skal ske, hvis der ikke
foreligger et skriftligt samtykke fra manden, dvs. destruktion af
de opbevarede befrugtede æg, og at destruktion ikke skal ske,
hvis et sådant samtykke foreligger. Opbevaringen af de
befrugtede æg, som parret tidligere har givet samtykke til i
henhold til § 5 i bekendtgørelse om assisteret
reproduktion, skal derfor - på baggrund af et samtykke efter
den foreslåede § 23, stk. 3, 2. pkt. - fortsætte
indtil videre.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
følger af reproduktionslovens § 15, stk. 1, 1. pkt., at
befrugtede - og ubefrugtede - menneskelige æg kan opbevares i
op til 5 år, hvorefter æggene skal destrueres. Et
skriftligt samtykke fra manden efter den foreslåede §
23, stk. 3, 2. pkt., har således som udgangspunkt ikke
gyldighed i mere end 5 år (at regne fra
opbevaringstidspunktet), medmindre den ansvarlige læge
beslutter at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år
i henhold til § 15, stk. 1, 2. pkt., dvs. ved alvorlig
sygdom.
Bestemmelsen fastsætter endvidere, at
det er den behandlende sundhedspersons ansvar at sikre en evt.
destruktion af de befrugtede æg i tilfælde af mandens
død.
Om baggrunden for, at det efter forslaget er
den behandlende sundhedspersons ansvar at sikre destruktion,
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Manglende overholdelse af bestemmelsen kan i
henhold til den gældende § 29, stk. 1, straffes.
Til nr. 3
Det følger af reproduktionslovens
§ 15, stk. 3, at der skal ske destruktion af
ægtefællens eller samleverens opbevarede ubefrugtede
æg i tilfælde af kvindens død.
Med henblik på at tydeliggøre
ansvaret for at overholde denne destruktionsforpligtelse
foreslås det ved en ændring af § 15, stk. 3, der bliver stk. 4, at
præcisere, at det er den behandlende sundhedspersons ansvar
at sikre, at der sker destruktion af de opbevarede ubefrugtede
æg i den nævnte situation.
Den eventuelle destruktion af de befrugtede
æg skal foretages i tidsmæssig nær tilknytning
til, at oplysningen om kvindens død er kommet til den
behandlende sundhedspersons kendskab.
Om baggrunden for, at det efter forslaget er
den behandlende sundhedspersons ansvar at sikre destruktion,
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til nr. 4
Reproduktionsloven indeholder ingen
bestemmelser, der fastsætter, hvad der skal ske med opbevaret
sæd i tilfælde af mandens død. En tidligere
bestemmelse, der fastsatte en pligt til at destruere sæden i
tilfælde af mandens død, blev således
ophævet ved lov nr. 602 af 18. juni 2012.
Det foreslås ved indsættelsen af
en ny § 18 a at fastsætte,
at den behandlende sundhedsperson skal sikre, at der sker
destruktion af opbevaret sæd i tilfælde af mandens
død, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke fra
manden efter den foreslåede § 23, stk. 3, 2. pkt., jf.
nedenfor om lovforslagets § 1, nr. 8, til, at kvinden må
anvende sæden til behandling med assisteret reproduktion
efter hans død.
Bestemmelsen har således til
formål at fastsætte, hvad der skal ske, hvis der ikke
foreligger et skriftligt samtykke fra manden efter den
foreslåede § 23, stk. 3, 2. pkt., dvs. destruktion af
den opbevarede sæd. Det kan heraf sluttes, at der ikke skal
ske destruktion, hvis et sådant samtykke fra manden
foreligger. Sæden vil i en sådan situation derfor efter
omstændighederne fortsat skulle opbevares. Det bemærkes
i den forbindelse, at loven ikke indeholder bestemmelser, der
fastsætter en længste opbevaringstid for sæd, der
dog kun kan opbevares med henblik på formål omfattet af
kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 672 af 8. maj 2015 om
assisteret reproduktion. Manden kan dog som betingelse for sit
samtykke efter den foreslåede § 23, stk. 3, 2. pkt.,
have indsat en tidsbegrænsning.
Den eventuelle destruktion af den opbevarede
sæd skal foretages i tidsmæssig nær tilknytning
til, at oplysningen om mandens død er kommet til den
behandlende sundhedspersons kendskab.
Om baggrunden for, at det efter forslaget er
den behandlende sundhedspersons ansvar at sikre destruktion, hvis
et samtykke efter § 23, stk. 3, 2. pkt., ikke foreligger,
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 10, om den
foreslåede ændring af reproduktionslovens § 29,
stk. 1, der indebærer, at overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i § 18 a kan straffes.
Til nr. 5
Det følger af reproduktionslovens
§ 23, stk. 1, 2. pkt., at den behandlende sundhedsperson skal
påse, at et samtykke til behandling med assisteret
reproduktion fortsat er gyldigt, når behandlingen
påbegyndes. Det følger endvidere af § 7, stk. 2,
i bekendtgørelse nr. 672 af 8. maj 2015 om assisteret
reproduktion, at befrugtede menneskelige æg kun må
anvendes, hvis kvinden eller parret giver skriftligt samtykke
før hver behandling.
Regeringen finder det relevant at forpligte
sundhedspersonen til at sikre, at et påkrævet samtykke
er gyldigt under hele behandlingsforløbet, men at dette ikke
altid skal sikres ved skriftlig dokumentation.
Det foreslås derfor, at § 23, stk.
1, 2. pkt., ophæves og erstattes af en ny § 23, stk. 4,
jf. nærmere nedenfor om lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 6
Forslaget til ændring af § 23, stk.
2, 1. pkt., er en konsekvens af forslaget om fremover at indhente
et skriftligt samtykke fra manden efter den foreslåede §
23, stk. 3, 2. pkt. Det findes således relevant at
præcisere, at den information, der er omhandlet i § 23,
stk. 2, 1. pkt., kun relaterer sig til samtykke, der indhentes
efter § 23, stk. 1.
Til nr. 7
Det følger af reproduktionslovens
§ 23, stk. 2, 2. pkt., at der før indhentelse af
samtykke til behandling med assisteret reproduktion skal gives
information om adoption.
Det er vurderingen, at kvinder og par er
velinformerede om mulighederne for at adoptere et barn, og at
adoption ikke længere betragtes som et alternativ til
behandling med assisteret reproduktion, men snarere som et skridt,
der evt. kan tages, hvis det ikke lykkes at få et barn ved
hjælp af assisteret reproduktion.
Det foreslås på den baggrund at
ophæve kravet i § 23, stk. 2, 2. pkt., om, at
information til kvinder og par, som ønsker behandling med
assisteret reproduktion, skal omfatte information om adoption.
Der henvises til pkt. 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 8
Ved den foreslåede indsættelse af
nyt stk. 3 i § 23 indføres
der - i 1. pkt. - krav om, at den
behandlende sundhedsperson - før behandlingen
påbegyndes - skal informere om, at manden kan give sit
skriftlige samtykke til, at kvinden (dvs. hans
ægtefælle eller partner) anvender hans sæd eller
æg, som er befrugtet med hans sæd, til behandling med
assisteret reproduktion efter hans død, og om konsekvensen
af ikke at give et sådant, dvs. at der sker destruktion heraf
i tilfælde af hans død, jf. ovenfor om lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 4.
Hvis manden ønsker at give et
sådant skriftligt samtykke, påhviler det
sundhedspersonen at indhente samtykket, jf. det foreslåede
2. pkt.
Samtykket kan dog alene gives, hvis manden har
fået information om de civilretlige virkninger af en
anvendelse af sæd eller befrugtede æg efter hans
død, jf. forslaget til § 24, stk. 2, der beskrives
nærmere nedenfor under bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Skriftligt samtykke efter § 23, stk. 3,
2. pkt. kan afgives på et hvilket som helst tidspunkt i
forbindelse med en behandling med assisteret reproduktion, da der
vil kunne være omstændigheder i parrets liv, som kan
ændre sig undervejs i behandlingsforløbet, fx
pludseligt opstået alvorlig sygdom hos manden. Det
ændrer dog ikke ved, at information om muligheden for at give
skriftligt samtykke og konsekvensen af ikke at give det, skal gives
inden påbegyndelse af
behandlingen med assisteret reproduktion.
Samtykket kan gøres betinget. Det
bemærkes i den forbindelse, at det bør tilsigtes, at
det er nemt at fastslå, om evt. betingelser for samtykket er
opfyldt. Betingelserne bør derfor vedrøre forhold,
som er objektivt konstaterbare, fx at anvendelsen skal finde sted
inden for et bestemt antal måneder eller år efter
mandens død, eller at kvinden ikke har indgået nyt
ægteskab efter mandens død.
Samtykket kan ligeledes til enhver tid
tilbagekaldes af manden. En tilbagekaldelse af samtykke
indebærer, at sæden og/eller de befrugtede æg
(alligevel) skal destrueres, hvis manden dør, jf. ovenfor om
lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, og dermed at kvinden
(alligevel) ikke må anvende mandens sæd eller æg,
som er befrugtet med hans sæd, til en behandling med
assisteret reproduktion efter mandens død.
Med den foreslåede bestemmelse i §
23, stk. 4, som erstatter den
gældende § 23, stk. 1, 2. pkt., jf. ovenfor om
lovforslagets § 1, nr. 5, etableres et krav om, at den
behandlende sundhedsperson skal sikre, at et påkrævet
samtykke fortsat er gyldigt, dvs. at det ikke er blevet
tilbagekaldt. Det gælder både i forhold til samtykke
afgivet efter stk. 1 til behandlingen, og samtykke afgivet af
manden efter det foreslåede stk. 3, 2. pkt.
Forslaget til en ny § 23, stk. 4, stiller
således krav om, at sundhedspersonen sikrer, at samtykker,
der kræves, er gyldige under hele behandlingsforløbet.
Efterlevelsen af dette krav kan ske ved at udlede af de konkrete
omstændigheder, at samtykket ikke er tilbagekaldt, eller ved
at kræve skriftlig dokumentation herfor. Er eksempelvis
både kvinden og hendes ægtefælle, registrerede
partner eller partner til stede ved start af en ny behandling, som
finder sted i nær tidsmæssig forbindelse med den
forrige, må en sundhedsperson efter omstændighederne
kunne udlede af situationen, at der ikke er behov for at få
bekræftet gyldigheden af deres samtykke til behandlingen
på skrift - og derfor ikke som i dag indhente skriftligt
samtykke fra kvinden eller parret før hver
behandlingscyklus, som det kræves i dag efter § 7, stk.
2, bekendtgørelse nr. 672 af 8. maj 2015 om assisteret
reproduktion, når der anvendes embryoner i behandlingen.
Er der derimod tale om, at der er gået
længere tid siden sidste afsluttede behandlingsserie,
og/eller at kvinden kommer alene til behandling, som omfatter brug
af nedfrosne embryoner, som er befrugtet med mandens eller en
donors sæd, eller nedfrosset sæd (der stammer fra
manden eller en donor), vil der være behov for at sikre sig
skriftlig dokumentation for, at et påkrævet samtykke
fra kvindens ægtefælle, registrerede partner eller
partner fortsat er gyldigt - og altså ikke er blevet
tilbagekaldt.
Den behandlende sundhedsperson bør
derfor allerede ved påbegyndelse af en behandling med
assisteret reproduktion gøre opmærksom på, at
det i sådanne situationer skal kunne dokumenteres, at
samtykket fra kvindens ægtefælle, registrerede partner
eller partner til behandlingen ikke er blevet tilbagekaldt.
Dokumentation heraf vil kunne ske ved, at kvinden medbringer en
skriftlig bekræftelse af det tidligere meddelte samtykke.
Den foreslåede bestemmelse i § 23,
stk. 4, om at sikre, at et påkrævet samtykke fortsat er
gyldigt, foreslås i sagens natur fraveget i situationer, hvor
en behandling med assisteret reproduktion finder sted efter mandens
død. Med forslaget til § 23, stk.
5, foreslås det således, at sundhedspersonen i
sådanne situationer kun skal påse, at der foreligger et
skriftligt samtykke fra manden efter den foreslåede §
23, stk. 3, 2. pkt., til anvendelsen af sæden/embryonerne, og
at eventuelle betingelser for samtykket er opfyldt.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
er hensigten at foretage en administrativ ophævelse af §
7, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 672 af 8. maj 2015 om
assisteret reproduktion, som kræver skriftligt samtykke fra
kvinden eller parret før hver behandlingscyklus - både
som konsekvens af den foreslåede § 23, stk. 4, og som
konsekvens af de foreslåede bestemmelser i § 23, stk. 3
og 5, vedrørende brug af sæd eller befrugtede æg
efter mandens død.
Det foreslås endelig at ophæve den
gældende bestemmelse i reproduktionslovens § 23, stk. 3,
om, at der skal foreligge skriftligt samtykke fra den donerede mand
eller kvinde i tilfælde, hvor der er sket donation af
æg eller sæd.
Baggrunden for forslaget om at ophæve
den gældende § 23, stk. 3, er, at håndtering
(testning, forarbejdning, konservering, opbevaring og/eller
distribution) af væv og celler, herunder kønsceller,
der doneres med henblik på assisteret reproduktion, alene
må ske med tilladelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Det
vil således altid være et godkendt vævscenter, fx
en sædbank eller en fertilitetsklinik, som håndterer
kønsceller, som doneres til assisteret reproduktion.
Vævscentre er forpligtet til at
overholde de gældende regler om information til og samtykke
fra donor. Reglerne herom fremgår af § 19 i
bekendtgørelse nr. 764 af 26. maj 2015 om humane væv
og celler og §§ 10 og 15 i bekendtgørelse nr. 672
af 8. maj 2015 om assisteret reproduktion.
Da vævscentret således allerede er
forpligtet til at sikre, at der foreligger samtykke fra donor, er
det overflødigt at bibeholde bestemmelsen i
reproduktionslovens § 23, stk. 3, som har samme
formål.
Til nr. 9
Det foreslås med indsættelsen af
et nyt stk. 2 i lovens § 24 at sikre, at manden - inden han
evt. giver sit skriftlige samtykke til, at kvinden kan anvende hans
sæd eller æg, som er befrugtet med hans sæd, til
behandling med assisteret reproduktion efter hans død - er
informeret om de civilretlige virkninger heraf.
Faderskabet til et barn, som kommer til verden
ved hjælp af assisteret reproduktion, der finder sted enten
ved brug af mandens sæd eller æg befrugtet med mandens
sæd efter mandens død, skal fastslås efter
reglerne i børneloven.
Børnelovens kapitel 5 indeholder regler
om, hvornår et faderskab kan fastslås, når barnet
må antages at være blevet til ved assisteret
reproduktion. Reglerne er ikke til hinder for, at manden (hvis
sæd er anvendt) anses som far til barnet, selvom den
assisterede reproduktion først er foretaget efter hans
død. Når faderskabet er fastslået,
tilhører barnet farens slægt. Dette medfører
bl.a., at barnet efter navneloven har ret til farens eller dennes
slægtninges efter- og mellemnavne.
Med civilretlige virkninger tænkes
derudover på de arveretlige konsekvenser for det barn, som
kommer til verden ved hjælp af assisteret reproduktion, der
finder sted enten ved brug af mandens sæd eller æg
befrugtet med mandens sæd efter mandens død, dvs. i
tilfælde, hvor det befrugtede æg først efter
mandens død opsættes i kvindens livmoder, eller hvor
sæden først bliver brugt til befrugtning af et
æg efter mandens død.
Arveret tilkommer, medmindre andet er bestemt
ved testamente, den, som lever ved arveladerens død, eller
som er undfanget forinden og senere bliver levende født, jf.
arvelovens § 94, stk. 1.
Arvelovens regler vil alene være
relevante i tilfælde, hvor kvinden er gravid inden mandens
død. Det befrugtede æg skal således være
opsat i kvindens livmoder inden mandens død, og graviditeten
skal resultere i et levende født barn for, at barnet
får tillagt arveret efter sin far. I de tilfælde, hvor
et befrugtet æg opsættes i kvindens livmoder efter
farens død, vil dette barn ikke have arveret efter sin far,
da undfangelsen i så fald i arveretlig henseende er sket
efter mandens død.
Til nr. 10
Med ændringen i lovens § 29, stk. 1, gøres det muligt at
straffe manglende overholdelse af den foreslåede bestemmelse
i § 18 a, som pålægger den behandlende
sundhedsperson at sikre, at der sker destruktion af opbevaret
sæd, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke fra
manden efter den foreslåede § 23, stk. 3, 2. pkt.
Med forslaget sidestilles manglende
overholdelse af destruktionspligten i den foreslåede §
18 a (sæd) således med manglende overholdelse af
destruktionspligten i § 15, stk. 1, 2 og 3 (æg), som
allerede i dag kan straffes i henhold til § 29, stk. 1.
Det bemærkes i den forbindelse, at da
§ 15 allerede er angivet i § 29, stk. 1, som en
strafbelagt bestemmelse, vil manglende overholdelse af den
foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 3 (der
vedrører pligten til at destruere opbevarede befrugtede
æg i tilfælde af mandens død, medmindre der
foreligger et samtykke fra manden efter § 23, stk. 3, 2.
pkt.), således også kunne straffes.
Til §
2
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1, fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. juli 2016.
Tidspunktet for den enkelte
fertilitetsbehandling afgør, om de nye regler finder
anvendelse eller ej - uanset om den enkelte behandling udgør
én blandt flere behandlinger i et "behandlingsforløb"
(dvs. en sammenhængende serie af enkelte
fertilitetsbehandlinger udført med det formål at
opnå graviditet og fødsel af et barn hos en kvinde
eller et par).
Gennemføres behandlingen før den
1. juli 2016, gælder de hidtil gældende regler, og
gennemføres behandlingen efter lovens ikrafttræden,
dvs. den 1. juli 2016 eller senere, finder de nye regler
anvendelse.
Det betyder eksempelvis, at der før en
behandling, også selvom det er den anden eller tredje
behandling i et behandlingsforløb, skal informeres om
muligheden for, at manden kan give skriftligt samtykke til, at
kvinden kan anvende hans sæd eller æg befrugtet med
hans sæd efter hans død, og at et sådant
samtykke skal indhentes, hvis manden ønsker at afgive
det.
Det betyder ligeledes, at der fra og med den
1. juli 2016 kun kan gennemføres behandling med assisteret
reproduktion efter mandens død, hvis der foreligger et
skriftligt samtykke fra manden til en sådan anvendelse, jf.
forslaget til § 23, stk. 3, 2. pkt. Det gælder i
øvrigt, uanset om sæden eller de befrugtede æg,
som anvendes ved behandlingen, er frosset ned før eller
efter lovens ikrafttræden.
Til §
3
Bestemmelsen angår lovens territoriale
gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven kan
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om assisteret reproduktion i
forbindelse med behandling, diagnostik og forskning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 93 af 19. januar 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 15.
(---) | | | Stk. 2. I
tilfælde af kvindens død eller i tilfælde af
parrets separation eller skilsmisse eller samlivets ophør
skal de opbevarede befrugtede æg destrueres. | | 1. I § 15, stk. 2, indsættes efter
»skal«: »den behandlende sundhedsperson sikre,
at«. | | | | | | 2. I § 15 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | | | »Stk. 3. I
tilfælde af mandens død skal den behandlende
sundhedsperson sikre, at der sker destruktion af opbevarede
befrugtede æg, medmindre der foreligger et skriftligt
samtykke fra manden efter § 23, stk. 3, 2. pkt.« | | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | Stk. 3. Der skal
ske destruktion af ægtefællens eller samleverens
opbevarede ubefrugtede æg i tilfælde af kvindens
død. | | 3. I § 15, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »Der skal ske« til: »Den behandlende
sundhedsperson skal sikre, at der sker«. | | | | | | 4. Efter §
18 indsættes: | | | »§ 18
a. Den behandlende sundhedsperson skal sikre, at der sker
destruktion af kvindens ægtefælles eller partners
opbevarede sæd i tilfælde af dennes død,
medmindre der foreligger et skriftligt samtykke fra manden efter
§ 23, stk. 3, 2. pkt«. | | | | § 23.
Før behandling med assisteret reproduktion indledes, skal
der indhentes skriftligt samtykke til behandlingen fra kvinden og
fra dennes eventuelle ægtefælles, registrerede partner
eller partner. Den behandlende sundhedsperson skal påse, at
samtykket fortsat er gyldigt, når behandlingen
påbegyndes. | | 5. § 23, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 2.
Samtykket kan kun afgives på baggrund af en skriftlig og
mundtlig information om behandlingens virkninger og bivirkninger,
herunder risici i forbindelse med behandlingen. Informationen skal
endvidere omfatte information om adoption. | | 6. I § 23, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Samtykket« til: »Samtykke efter stk.
1«. 7. § 23, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves. | | | | Stk. 3. I
tilfælde, hvor der er sket donation af æg eller
sæd, skal der endvidere foreligge skriftligt samtykke fra den
donerende mand eller kvinde. | | 8. § 23, stk. 3, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 3.
Før behandlingen indledes, skal den behandlende
sundhedsperson endvidere informere om, at manden kan give sit
skriftlige samtykke til, at kvinden kan anvende hans sæd
eller æg, som er befrugtet med hans sæd, til behandling
med assisteret reproduktion efter mandens død, og om
konsekvensen af ikke at give samtykke hertil. Efter ønske
fra manden skal sundhedspersonen indhente et samtykke efter 1.
pkt., som kan være gjort betinget. Stk. 4. Den
behandlende sundhedsperson skal sikre, at et samtykke efter stk. 1
og stk. 3, 2. pkt., fortsat er gyldigt, jf. dog stk. 5. Stk. 5. Skal
behandlingen finde sted efter mandens død ved brug af hans
sæd eller æg, som er befrugtet med hans sæd, skal
den behandlende sundhedsperson forinden påse, at der
foreligger et skriftligt samtykke fra manden, og at eventuelle
betingelser for samtykket er opfyldt, jf. stk. 3, 2.
pkt.« | § 24. Den
behandlende sundhedsperson skal sikre, at der gives information om
de civilretlige virkninger af, at en kvinde eller et par modtager
donerede kønsceller i forbindelse med behandling med
assisteret reproduktion. | | | | | 9. I § 24 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Den behandlende sundhedsperson skal sikre, at der før
afgivelse af samtykke efter § 23, stk. 3, 2. pkt., gives
information om de civilretlige virkninger af, at mandens sæd
eller æg, som er befrugtet med hans sæd, anvendes ved
behandling med assisteret reproduktion efter hans
død.« | | | | § 29.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes den, der overtræder §§ 2-6,
7-13, 15, 18, § 21, stk. 1, og §§ 22-28, med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder. | | 10. I § 29, stk. 1, indsættes efter
»18,«: »18 a,«. | Stk. 2-4.
… | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger. |
|