Skriftlig fremsættelse (10. december
2015)
Sundheds- og
ældreministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
assisteret reproduktion i forbindelse med behandling,
diagnostik og forskning m.v. (Information og samtykke i
forbindelse med behandling med assisteret reproduktion, m.v.)
(Lovforslag nr. L 86)
Regeringen
foreslår med lovforslaget nye - og ændringer af
gældende - bestemmelser om information og samtykke samt om
destruktion af opbevaret sæd eller opbevarede æg i lov
om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik
og forskning m.v.
Lovforslaget
har for det første til hensigt at sikre sammenhæng
mellem informations- og samtykkekrav og konsekvenserne af den
lovændring, som pr. 1. oktober 2012 ophævede pligten
til at destruere opbevaret sæd eller opbevarede befrugtede
æg (embryoner) i tilfælde af mandens død.
Lovforslaget har for det andet til formål at sikre, at
reglerne afspejler den virkelighed, som i dag opleves af kvinder og
par såvel som af de sundhedspersoner, som beskæftiger
sig med behandling med assisteret reproduktion.
Der
foreslås bl.a. fastsat, at kvinden kun kan anvende opbevaret
sæd eller opbevarede embryoner (æg befrugtet med
mandens sæd) til behandling med assisteret reproduktion efter
mandens død, hvis manden - på baggrund af information
om de civilretlige virkninger - har givet skriftligt samtykke
hertil. I tilknytning hertil foreslås det at etablere en
model, som indebærer, at den behandlende sundhedsperson skal
sikre, at der sker destruktion af hhv. sæd og embryoner i
tilfælde af mandens død, medmindre der foreligger en
udtrykkelig tilkendegivelse (dvs. skriftligt samtykke) fra manden
om, at kvinden må anvende denne sæd eller disse
embryoner efter hans død.
Det
foreslås endvidere, at det ikke længere skal være
obligatorisk for den behandlende sundhedsperson at informere om
adoption før en behandling med assisteret reproduktion.
Derudover
forslås det fastsat, at sundhedspersonen under hele
behandlingsforløbet skal sikre, at et samtykke ikke er
blevet tilbagekaldt og derfor fortsat er gyldigt. Afhængigt
af omstændighederne omkring det enkelte
behandlingsforløb vil sundhedspersonen enten kunne udlede af
omstændighederne, at samtykket fortsat er gyldigt, eller
skulle stille krav om en skriftlig bekræftelse af et
samtykkes fortsatte gyldighed.
Endelig
foreslås det at ophæve pligten til at sikre, at der er
afgivet samtykke fra donor ved anvendelse af donerede
kønsceller i behandlingen med assisteret reproduktion. Det
skyldes, at kønsceller, som doneres til brug ved assisteret
reproduktion, altid håndteres af et godkendt
vævscenter, som allerede efter andre regler er forpligtet til
at give information til og indhente samtykke fra donor.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.