Fremsat den 10. december 2015 af
transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om DSB
(Vilkår for udlån af
tjenestemænd og ophævelse af bestemmelser om DSB S-tog
A/S)
§ 1
I lov om DSB, jf. lovbekendtgørelse af
1184 af 12. oktober 2010 som ændret ved lov nr. 1402 af 23.
december 2012 og lov nr. 686 af 27. maj 2015, foretages
følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 14 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
DSB udbetaler løn m.v. til de tjenestemænd, som
udlånes fra DSB. DSB indbetaler pensionsbidrag m.v. til
staten, jf. stk. 4.«
3. §§
15 - 15 b ophæves.
4. I
§ 19, stk. 1, 1 pkt., udgår
", jf. lov om jernbane § 8".
5. § 19,
stk. 2 affattes således:
»Stk. 2.
Lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for den jernbanevirksomhed,
der udøves af datterselskaber under DSB som led i
udførelsen af forhandlet trafik.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget ophæves en række
bestemmelser i lov om DSB. Dette sker dels med henblik på, at
loven bringes i overensstemmelse med reglerne i tjenestemandsloven
og retspraksis, der følger af Højesterets dom fra
2012 (U2012. 3621H) om udlånte tjenestemænd, og dels
for at ophæve nogle bestemmelser, som ikke længere har
praktisk betydning efter opløsningen af DSB S-tog A/S.
Desuden ophæves en bestemmelse med krav
om indarbejdelse af segmentregnskabsoplysninger for DSB S-tog i
DSB's årsregnskab.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Ophævelse af bestemmelser vedrørende
DSB S-tog A/S
2.1.1. Gældende ret
Lov om DSB (herefter DSB-loven), indeholder en
række bestemmelser, som regulerer aktiviteter i relation til
det nu opløste selskab DSB S-tog A/S.
Det fremgår således af den
gældende § 3, stk. 2, at tinglysning og anden
registrering af DSB S-tog A/S' rettigheder kan ske på
grundlag af loven.
Det fremgår af den gældende §
15, stk. 1, at de tjenestemænd i DSB, som ved etableringen af
DSB S-tog A/S gør tjeneste i DSB's S-togsdivision, er
forpligtet til at gøre tjeneste i DSB S-tog A/S med
bevarelse af deres ansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB
S-tog A/S i forhold til DSB er forpligtet til at beskæftige
dem. Bestemmelsens stk. 2-4 regulerer løn - og
pensionsforhold i relation hertil.
Endvidere er der i den gældende §
15 a en bestemmelse om, at de tjenestemænd, der udlånes
fra DSB til DSB S-tog A/S, jf. gældende § 15, stk. 1,
deltager på lige fod med selskabets medarbejdere ved valg af
medarbejderrepræsentanter til selskabets øverste
ledelsesorgan og er på tilsvarende måde valgbare til
dette. Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænd deltage
i valg af koncernrepræsentanter til bestyrelsen i DSB.
Det fremgår desuden af den
gældende § 15 b, stk. 1, at DSB kan opløse DSB
S-tog A/S uden likvidation ved overdragelse af DSB S-tog A/S'
aktiver og forpligtelser som helhed til DSB. I givet fald vil
tjenestemænd, der er omfattet af lovens § 15, stk. 1,
være forpligtet til at gøre tjeneste i DSB, ligesom
DSB vil være forpligtet til at beskæftige dem, jf.
§ 15 b, stk. 2. Hvis DSB S-tog A/S opløses, skal DSB
give segmentoplysninger for S-tog i henhold til
årsregnskabsloven. Desuden skal DSB i sin årsrapport
angive gæld, som hidrører fra indkøb af
rullende S-togsmateriel, jf. stk. 3.
Endelig følger det af den
gældende § 19, stk. 2, at lov om offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand
gælder for den jernbanevirksomhed, der udøves af DSB
S-tog A/S eller andre datterselskaber under DSB som led i
udførelsen af forhandlet trafik.
2.1.2. Transport -
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
DSB S-tog A/S er opløst den 14. maj
2013 og aktiver og forpligtelser er overdraget til DSB. Det
betyder, at en række bestemmelser i lov om DSB har mistet
praktisk betydning.
Det foreslås derfor, at § 3, stk.
2, 2 pkt., § 15, § 15 a og § 15 b, som alle
regulerer aktiviteter i relation til DSB S-tog A/S, ophæves.
Det foreslås tillige, at § 19, stk. 2, ændres
således, at DSB S-tog A/S ikke længere nævnes i
denne bestemmelse.
Ophævelsen af bestemmelserne
indebærer tillige ophævelse af § 15 b, stk. 3,
hvorefter DSB, såfremt DSB S-tog A/S opløses, skal
afgive segmentoplysninger for S-tog i henhold til
årsregnskabsloven, samt angive gæld, som
hidrører fra indkøb af rullende S-togsmateriel, i sin
årsrapport. Ved segmentoplysninger forstås
økonomiske oplysninger om en del af en virksomheds aktivitet
nedbrudt på økonomi f.eks. det ordinære resultat
før finansielle indtægter og omkostninger. Baggrunden
for ophævelsen af § 15 b, stk. 3, 1 pkt. er, at
årsregnskabsloven jf. lov nr. 738 af 1. juni 2015 er
ændret, således at denne lov ikke længere stiller
krav om segmentoplysninger af D-selskaber, hvortil DSB
hører. Bestemmelsen i lov om DSB er derfor ikke
tidssvarende.
Det kan oplyses, at DSB i dag kvartalsvis
udarbejder en rapport vedr. togdriftsøkonomien, som
offentliggøres parallelt med DSB's delårsrapportering,
senest i forbindelse med delårsrapporteringen for 3. kvartal
2015, hvor resultaterne er nedbrudt på
enkelttrækninger, herunder S-banen. DSB sigter efter at
indarbejde dele af den nye rapportering på
togdriftsøkonomien i selve delårsrapporteringen, som
et selvstændigt afsnit eller et bilag. DSB forventer at
effektuere dette i forbindelse med årsrapporten for 2015.
DSB's rapportering vedr.
driftsøkonomien i DSB S-tog giver dermed detaljerede
oplysninger om resultat og omkostningsstruktur for togkørsel
med S-tog, som antages at opfylde det informationsbehov, som var
forudsat ved lovændringen i 2012.
Hertil kommer, at det nuværende lovkrav
om gældsoplysninger jf. § 15 b, stk. 3, 2 pkt., som
hidrører særskilt fra S-togsmateriel, har vist sig at
være uhensigtsmæssig. Det skyldes, at gæld, der
stiftes ved indkøb af rullende materiel, over tid bliver
erstattet af nye lån, der eventuelt er slået sammen med
lån optaget ved indkøb af andre togsæt.
Det er aftalt med DSB, at DSB i sin
årsrapport under omtalen af de materielle anlægsaktiver
i den finansielle beretning sørger for en særskilt
opgørelse af S-togsmateriellet.
§ 15, stk. 2, hvorefter DSB skal udbetale
løn m.v. til udlånte tjenestemænd og indbetale
pensionsbidrag til staten, foreslås videreført i en ny
§ 14, stk. 5.
2.2. Ophævelse af bestemmelse vedrørende
udlån af tjenestemænd
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 15, stk. 5, at
stk. 1-4 ligeledes finder anvendelse for tjenestemænd, der
gør tjeneste i øvrige dele af DSB, som måtte
blive omdannet til aktie- eller anpartsselskab.
I forarbejderne til bestemmelsen
anføres det bl.a., at forpligtelsen for
tjenestemændene til at acceptere udlån alene finder
anvendelse for de virksomheder i DSB, som måtte blive
etableret som datterselskaber heraf. Pligten gælder
således ikke udlån til et datterselskab af f.eks. DSB
S-tog A/S.
Bestemmelsen betyder, at såfremt dele af
DSB måtte blive omdannet til et aktie- eller anpartsselskab,
er tjenestemændene i DSB, som ved etableringen af aktie-
eller anpartsselskabet gør tjeneste i DSB, forpligtet til at
gøre tjeneste i dette aktie- eller anpartsselskab med
bevarelse af deres ansættelsesforhold i DSB, ligesom det
pågældende selskab i forhold til DSB er forpligtet til
at beskæftige dem.
Som det fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen, finder bestemmelsen om, at tjenestemændene skal
acceptere dette udlån, alene anvendelse i forhold til de
virksomheder i DSB, som måtte blive etableret som
datterselskab heraf. Bestemmelsen finder således ikke
anvendelse på udlån til f.eks. en privat virksomhed,
som DSB indgår aftale med om udførelse af opgaver for
DSB.
2.2.2. Transport -
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som nævnt i afsnit 2.1.2. foreslås
i § 15, stk. 1, vedrørende udlån af ansatte i DSB
til DSB S-tog A/S ophævet, idet selskabet DSB S-tog A/S er
opløst. Transport- og Bygningsministeriet har i den
forbindelse overvejet om § 15, stk. 5, hvorefter tilsvarende
finder anvendelse for tjenestemænd, der gør tjeneste i
øvrige dele af DSB, som måtte blive omdannet til
aktie- og eller anpartsselskab, skal videreføres.
Som det fremgår af forarbejderne finder
bestemmelsen om, at tjenestemændene skal acceptere dette
udlån, alene anvendelse i forhold til de virksomheder i DSB,
som måtte blive etableret som datterselskaber heraf. Den
tidligere forståelse var, at dette svarede til den generelle
tjenestemandslovgivning. Højesteret har herefter i en dom
fra 2012, jf. U. 2012.3621·H. som nævnt
fastslået, at tjenestemænd under visse betingelser godt
kan forpligtes til at gøre tjeneste i en privat virksomhed.
Da dette ikke er i overensstemmelse med DSB-loven ændres
denne, da det fortsat er hensigten, at DSB-loven skal svare til den
generelle tjenestemandslovgivning, herunder som den nu er fortolket
af højesteret.
Dommen omhandlede 10 tjenestemænd i et
regionalt trafikselskab, som i forbindelse med beslutning om at
udlicitere bl.a. driften af et busværksted, blev beordret
udlånt til det private selskab Tidebus A/S.
Højesteret lagde bl.a. vægt
på, at driften af værkstedet fortsat er omfattet af de
opgaver, der er forbundet med den offentlige servicetrafik, og at
driften til stadighed er undergivet trafikselskabets tilsyn og
kontrol.
Højesteret lagde tillige vægt
på, at tjenestemændene forbliver ansat i deres
stillinger som tjenestemænd i det oprindelige trafikselskab,
således at tjenestemændene i det hele bevarer deres
rettigheder efter tjenestemandslovgivningen med det oprindelige
trafikselskab som ansættelsesmyndighed.
Særligt for så vidt angår
lønnen lagde Højesteret vægt på, at
tjenestemændenes lønforhold er uændrede, at
lønforholdene for de pågældende
tjenestemænd reguleres på samme måde som for
andre kommunale tjenestemænd, og at det oprindelige selskab
tillige hæfter for lønnen.
Højesteret finder således, at
tjenestemænd under visse betingelser godt kan udlånes
til en privat virksomhed. Den retstilstand, der er beskrevet i
forarbejderne til § 15, stk. 1, hvorefter ansatte i DSB alene
skal tåle at blive udlånt til de virksomheder i DSB,
som måtte blive etableret som datterselskab heraf, er
således ikke i overensstemmelse med Højesterets
dom.
De pågældende medarbejdere i DSB
er i kraft af deres ansættelsesforhold, som
tjenestemænd omfattet af tjenestemandslovgivningen, der
nøje definerer rettigheder og forpligtelser for denne gruppe
medarbejdere. Tjenestemændene vil således have samme
løn- og ansættelsesvilkår og bevare retten til
tjenestemandspension og opsparing til pension. Det er ikke
hensigten med § 15, stk. 5, jf. stk. 1, at disse generelle
regler vedrørende tjenestemændene skal fraviges i lov
om DSB.
Derfor foreslås det, at § 15, stk.
5, ikke videreføres. Dermed vil udlån af
tjenestemænd i DSB følge de sædvanlige regler og
retspraksis.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget bringer DSB-loven i overensstemmelse
med den gældende tjenestemandslovgivning, som udtrykt i
Højesterets dom, jf. ovenfor, der muliggør
pligtmæssigt udlån af tjenestemænd.
De økonomiske konsekvenser for DSB kan
ikke opgøres på nuværende tidspunkt. Det vil
afhænge af, hvordan DSB ønsker at indrette sin
koncern, dvs. i hvilket omfang DSB ønsker at benytte
muligheden for pligtmæssigt udlån.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 23. september 2015 til den 25. oktober 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva Danmark A/S,
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv, Trafik, BAT, BAT-Kartellet,
Brancheforeningen Danske Advokater, Centralorganisationen af 2010,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Jernbaneforbund, Dansk Metal, Danske Regioner, Dansk
Transport og Logistik (DTL), DI Transport, Domstolsstyrelsen, DSB,
DJØF, FOA, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Fagligt Fælles Forbund - 3F, HK Stat,
HK Trafik og Jernbane, Hovedstadens Lokalbaner A/S,
Jernbanenævnet, Jernbanernes Arbejdsgiverforening (Dansk
Industri), KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
HK Trafik & Jernbane, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Ledernes Hovedorganisation, Metroselskabet I/S, Movia,
Rigsrevisionen, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO),
Regionstog, Stats- og Kommunalt ansattes
Forhandlingsfællesskab (SKAF), Teknisk Landsforbund,
Trafikforbundet og Trafikselskaberne i Danmark.
| 9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | De økonomiske konsekvenser for DSB
kan ikke opgøres på nuværende tidspunkt. Det vil
afhænge af, hvordan DSB ønsker at indrette sin
koncern, dvs. i hvilket omfang DSB ønsker at benytte
muligheden for pligtmæssigt udlån. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår af DSB-lovens § 3, stk.
2, at tinglysning og anden registrering af DSB's rettigheder, som
DSB er indtrådt i ved overtagelsen af den af
statsvirksomheden DSB hidtil drevne virksomhed, kan ske på
grundlag af denne lov. På tilsvarende måde kan
tinglysning og anden registrering af DSB S-tog A/S's rettigheder
ske på grundlag af denne lov. Det foreslås, at
DSB-lovens § 3, stk. 2, 2. pkt. ophæves.
Ophævelsen er en konsekvens af, at DSB S-tog A/S er
opløst.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr.
2
Efter DSB-lovens § 15, stk. 2 udbetaler
DSB løn m.v. til tjenestemænd udlånt til DSB
S-tog A/S og indbetaler pensionsbidrag m.v. til staten. Tilsvarende
betalingsmekanisme finder anvendelse for tjenestemænd, der
gør tjeneste i øvrige dele af DSB, som måtte
blive omdannet til aktie - eller anpartsselskab jf. § 15, stk.
5.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 5 i § 14, hvorefter DSB skal udbetale løn m.v. til
de tjenestemænd som udlånes fra DSB. DSB skal
også indbetale pensionsbidrag m.v. til staten, jf. lovens
§ 14, stk. 4. Bestemmelsen skal ses i forlængelse af den
ophævede § 15.
Det indebærer, at for udlånte
tjenestemænd refunderer det selskab, som
tjenestemændene er udlånt til, DSB de af virksomheden
afholdte udgifter til løn,
rådighedsløn/ventepenge og efterindtægt af
løn. Selskabet refunderer endvidere de af DSB afholdte
udgifter til dækning af statens pensionsudgifter, herunder de
løbende bidrag, jf. § 14, stk. 4. Pensionen til de
udlånte tjenestemænd betales af staten. Endelig betaler
det selskab, som tjenestemændene er udlånt til, et
bidrag til DSB for administrationen af de udlånte
tjenestemænd.
Den foreslåede bestemmelse er en
lovteknisk ændring, og bestemmelsen svarer til den
gældende § 15, stk. 2. Som konsekvens af, at § 15,
stk. 2, ophæves, jf. lovforslagets § 1 nr. 3,
foreslås reglen videreført i § 14, stk. 5.
Der er således tale om en
videreførelse af den eksisterende betalingsmekanisme.
Til nr.
3
Den gældende DSB-lov regulerer en
række forhold i relation til selskabet DSB S-tog A/S, jf.
§ 15, § 15 a og § 15 b.
Disse bestemmelser foreslås
ophævet som følge af, at selskabet DSB S-tog A/S er
opløst.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.2.
Til nr.
4
Den gældende DSB lov henviser i §
19, stk. 1 til lov om jernbane § 8, hvilket ikke længere
er korrekt efter ændringen af jernbaneloven jf. lov nr. 686
af 27. maj 2015.
Ændringen af jernbaneloven indebar, at
store dele af den dengang gældende jernbanelovs kapitel 4
(herunder § 8) om udførelse af jernbanetrafik som
offentlig service ikke blev videreført med den nye lov. Dele
af den tidligere § 8 i jernbaneloven blev overført til
§ 2 a i lov om DSB.
Baggrunden for ændringen af
jernbaneloven var, at forholdene i væsentlighed reguleres af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007
af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med jernbane og
ad vej og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 1191/69 og (EØF) nr. 1107/70. Forordningen
(PSO-forordningen) fastlægger, hvordan myndigheder kan
tilrettelægge den offentlige passagertransport for at sikre
levering af tjenesteydelser af almen interesse.
Forordningen giver således allerede i
sig selv mulighed for, at en PSO-kontrakt kan tildeles uden
forudgående udbudsprocedure.
På den baggrund udgår henvisningen
til jernbanelovens § 8 i § 19, stk. 1 og 2. Det er stadig
hensigten, at den del af DSB's (og datterselskaber under DSB)
virksomhed, som udøves på basis af kontrakter om
forhandlet trafik, vil være omfattet af offentlighedsloven
m.v.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen
ændres, så henvisningen udgår.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.1.2.
Til nr.
5
Den gældende DSB lov henviser i §
19, stk. 2 til lov om jernbane § 8, hvilket ikke længere
er korrekt efter ændringen af jernbaneloven jf. lov nr. 686
af 27. maj 2015, jf. bemærkningerne om baggrunden herfor til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen
ændres, så henvisningen udgår.
Det foreslås endvidere, at den del af
bestemmelsen, som vedrører DSB S-tog A/S udgår af
bestemmelsen, idet DSB S tog A/S er opløst.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om DSB, jf. lovbekendtgørelse
af 1184 af 12. oktober 2010 som ændret ved lov nr. 1402 af
23. december 2012 og lov nr. 686 af 27. maj 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | §
3. - - - | | 1. § 3, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 2.
Tinglysning og anden registrering af DSB's rettigheder, som DSB er
indtrådt i ved overtagelsen af den af statsvirksomheden DSB
hidtil drevne virksomhed, kan ske på grundlag af denne lov.
På tilsvarende måde kan tinglysning og anden
registrering af DSB S-tog A/S' rettigheder ske på grundlag af
denne lov. | | | | | | § 14. - -
- | | 2. I § 14
indsættes som stk. 5: | Stk.
2-4. - - - | | »Stk. 5.
DSB udbetaler løn m.v. til de tjenestemænd, som
udlånes fra DSB. DSB indbetaler pensionsbidrag m.v. til
staten jf. stk. 4.« | | | | § 15. De
tjenestemænd i DSB, der ved etableringen af DSB S-tog A/S
gør tjeneste i DSB's S-togsdivision, er forpligtet til at
gøre tjeneste i DSB S-tog A/S med bevarelse af deres
ansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB S-tog A/S i forhold til
DSB er forpligtet til at beskæftige dem. | | 3. §§
15-15 b ophæves. | Stk. 2. DSB
udbetaler løn m.v. til tjenestemænd omfattet af stk. 1
og indbetaler pensionsbidrag m.v. til staten, jf. § 14, stk.
4. | | | Stk. 3. Fra
overtagelsen af S-togsdriften refunderer DSB S-tog A/S til DSB de
lønninger, pensionsbidrag m.v., som DSB betaler i henhold
til stk. 2. | | | Stk. 4. Til
tjenestemænd, som overgår til ansættelse i DSB
S-tog A/S med ret til tjenestemandspension, afholder staten
udgifter til pension, mod at selskabet betaler de af
finansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning af statens
pensionsudgifter. | | | Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse for
tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele af
DSB, som måtte blive omdannet til aktie- eller
anpartsselskab. | | | | | | § 15 a. De
tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB S-tog A/S,
jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fod med selskabets
medarbejdere ved valg af medarbejderrepræsentanter til
selskabets øverste ledelsesorgan og er på tilsvarende
måde valgbare til dette. Tilsvarende kan de udlånte
tjenestemænd deltage i valg af koncernrepræsentanter
til bestyrelsen i DSB. | | | | | | § 15 b. DSB
S-tog A/S kan opløses uden likvidation ved overdragelse af
DSB S-tog A/S' aktiver og forpligtelser som helhed til DSB. | | | Stk. 2. Hvis DSB
S-tog A/S opløses, jf. stk. 1, vil tjenestemænd
omfattet af § 15, stk. 1, være forpligtet til at
gøre tjeneste i DSB, ligesom DSB vil være forpligtet
til at beskæftige dem. | | | Stk. 3. Hvis
DSB-tog A/S opløses, jf. stk. 1, skal DSB afgive
segmentoplysninger for S-tog i henhold til årsregnskabsloven.
Desuden skal DSB i sin årsrapport angive gæld, som
hidrører fra indkøb af rullende
S-togsmateriel.« | | | | | | § 19. Lov om
offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for sager om de ansatte i DSB
og for den jernbanevirksomhed, der udøves af DSB som led i
udførelsen af forhandlet trafik, jf. lov om jernbane §
8. De i 1.pkt. nævnte lov gælder ikke for den
øvrige virksomhed, der udøves af DSB. | | 4. I § 19, stk. 1, 1. pkt., udgår " ,
jf. lov om jernbane § 8" | Stk. 2. Lov om
offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for den jernbanevirksomhed,
der udøves af DSB S-tog A/S eller andre datterselskaber
under DSB som led i udførelsen af forhandlet trafik, jf. lov
om jernbane § 8. | | | | | | | | 5. § 19, stk. 2 affattes
således: | | | »Stk. 2.
Lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for den jernbanevirksomhed,
der udøves af datterselskaber under DSB som led i
udførelsen af forhandlet trafik.« | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2016. |
|