Fremsat den 10. december 2015 af
transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven og
lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Forhøjelse af
hastighedsgrænsen for campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer,
for traktorer og for motorredskaber)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
ændret senest ved lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 43, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »aldrig« til: »ikke«, og som
3. pkt. indsættes:
»For biler, der opfylder betingelserne
fastsat efter stk. 11, må hastigheden på andre veje end
motorveje dog ikke overstige 80 km i timen.«
2. I
§ 43, stk. 4, ændres
»aldrig« til: »ikke«, og som 2. pkt. indsættes:
»For biler omfattet af stk. 3, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden på
motorveje dog ikke overstige 100 km i timen.«
3. I
§ 43, stk. 5, ændres
»aldrig« til: »ikke«, og som 2. pkt. indsættes:
»For godkendte eller registrerede traktorer
og motorredskaber samt vogntog bestående af en godkendt eller
registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller
registrerede påhængskøretøjer, der
opfylder betingelserne fastsat efter stk. 12, må hastigheden
dog ikke overstige 40 km i timen.«
4. I
§ 43 indsættes som stk. 11:
»Transport- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at biler med en tilladt totalvægt på ikke
over 3.500 kg tilkoblet påhængsvogn, sættevogn
eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, må køre med op til 100 km i timen
på motorvej og op til 80 km i timen på andre veje end
motorveje, jf. stk. 4, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt.«
5. I
§ 43 indsættes som stk. 12:
»Transport- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at godkendte eller registrerede traktorer og
motorredskaber samt vogntog bestående af en godkendt eller
registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller
registrerede påhængskøretøjer må
køre med op til 40 km i timen, jf. stk. 5, 2.
pkt.«
§ 2
I lov om godkendelse og syn af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 3, udgår:
»og«.
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 4, ændres
».« til: », og«.
3. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
nr. 5:
»5)
Campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer til bil.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
baggrund | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1. | Tempo
100-kørsel og kørsel med campingvogne og andre
registreringspligtige
påhængskøretøjer | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | | 3.1.3. | De nærmere
betingelser for Tempo 100-godkendelse | | 3.2. | Traktorer og
motorredskaber | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder, organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
øge mobiliteten for campister og erhvervsdrivende og at
forbedre fremkommeligheden på vejene ved at hæve
hastighedsgrænserne for visse
påhængskøretøjer (bl.a. campingvogne og
trailere) på motorvejene og på andre veje uden for
tættere bebygget område. Lovforslaget har desuden til
formål at øge mobiliteten for
landbrugskøretøjer ved at forhøje
hastighedsgrænsen for visse godkendte eller registrerede
traktorer og motorredskaber og
påhængskøretøjer hertil.
Det foreslås konkret at indføre
en ordning, hvorefter biler med en tilladt totalvægt på
ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængsvogn,
sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn, kan synes og
godkendes til at køre med op til 100 km/t. på motorvej
(mod 80 km/t. i dag) og op til 80 km/t. på andre veje end
motorveje (mod 70 km/t. i dag), forudsat at
køretøjerne opfylder en række tekniske
betingelser om indretning, udstyr, sikkerhed mv. (såkaldte
Tempo 100-betingelser). Det foreslås med lovforslaget, at
transport- og bygningsministeren i en bekendtgørelse kan
fastsætte de nærmere tekniske betingelser for
godkendelse efter Tempo 100-ordningen.
Derudover foreslås det at indføre
en ordning, hvorefter godkendte eller registrerede traktorer,
motorredskaber og påhængskøretøjer hertil
kan synes og godkendes til at køre med op til 40 km/t. (mod
30 km/t. i dag), hvis køretøjerne opfylder visse
tekniske betingelser. Det foreslås også i den
forbindelse, at de nærmere tekniske betingelser for
godkendelsen vil blive fastsat af transport- og
bygningsministeren.
2. Lovforslagets
baggrund
2.1. I forbindelse
med indførelsen af reglerne for Tempo 100-busser, jf.
nedenfor under pkt. 3.1.1, blev det overvejet, om
hastighedsgrænsen på motorvej for biler tilkoblet
campingvogn ligeledes burde hæves. Det fremgår af den
kommenterede høringsoversigt af 11. marts 2013 til
lovforslaget om Tempo 100-busser (L 183 af 13. marts 2013,
folketingssamlingen 2012-13), at Justitsministeriet sammen med
Transportministeriet ville følge udviklingen på
området, herunder bl.a. i forhold til campingvognes
sikkerhedsniveau og for så vidt angår eventuelle
fremtidige tilpasninger af hastighedsgrænserne i det
øvrige Europa, med henblik på at overveje behovet for
eventuelle ændringer af de danske
hastighedsgrænser.
Transport- og Bygningsministeriet har i
forlængelse heraf indhentet oplysninger om
hastighedsgrænserne for campingvogne og andre
påhængskøretøjer i andre lande. Det
fremgår heraf, at hastighedsgrænsen for personbiler med
anhænger på motorvej i 10 andre EU-lande samt i Norge
er 80 km/t. eller derunder, mens grænsen i 18 EU-lande er
højere end 80 km/t. For landevej er der i 10 lande fastsat
en hastighedsgrænse på 70 km/t. eller derunder. I 9 af
disse lande er der dog fastsat en højere
hastighedsgrænse for motortrafikveje (typisk 80 km/t.). I
andre 18 EU-lande samt i Norge er hastighedsgrænsen for
landevej/motortrafikvej 80 km/t. eller højere.
I Tyskland har der siden 1998 eksisteret en
ordning for biler tilkoblet
påhængskøretøjer, herunder campingvogne
og trailere, som gør det det muligt at køre 100 km/t.
på motorveje og motortrafikveje, forudsat at en række
nærmere tekniske betingelser er opfyldt (Tempo
100-betingelser). Den generelle hastighedsgrænse for
vogntogene på landeveje, motortrafikveje og motorveje er 80
km/t.
Den tyske ordning indebærer bl.a., at
der i forbindelse med godkendelsen til Tempo 100 stilles krav til
vogntogets (det trækkende køretøj og
påhængskøretøjets) vægtforhold i
relation til udstyr som bremser, støddæmpere,
stabiliseringsordning mv., dækkenes alder og
hastighedsmærkning, koblingstryk og
påhængskøretøjets egnethed til
kørsel med 100 km/t. Derudover stilles der krav om, at
påhængskøretøjet af kontrolmæssige
hensyn er forsynet med et Tempo 100-mærke og har en
tilladelse til Tempo 100-kørsel.
Der gælder for tyske
påhængskøretøjer med et samlet tilladt
akseltryk på indtil 3.500 kg et generelt krav om periodisk
syn. Disse køretøjer skal synes første gang
tre år efter første indregistrering og herefter med
intervaller på to års mellemrum.
Der er ifølge oplysninger fra de tyske
myndigheder ikke registreret flere ulykker på motorvejene med
påhængskøretøjer eller andre
uhensigtsmæssige virkninger, efter at ordningen blev
indført. Ordningen blev derfor gjort permanent i 2010.
Danske indregistrerede
påhængskøretøjer kan i dag synes og
godkendes af danske synsvirksomheder til Tempo 100-kørsel i
Tyskland. Dansk Camping Union, DCU, og Campingbranchen har på
den baggrund fremsat ønske om at gøre det muligt for
campingvogne og campingbiler at køre med samme hastigheder
på motorvejene i Danmark.
2.2. Det har
ligeledes tidligere været overvejet at forhøje den
generelle hastighedsgrænse for traktorer til 40 km/t. En
arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra
Rigspolitiet, den daværende Trafikstyrelse, DTU Transport,
SKAT og Rådet for Sikker Trafik afgav således i juli
2012 en rapport til Justitsministeriet om overvejelser om
færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser af en eventuel
forøgelse af hastighedsgrænsen for traktorer og
motorredskaber. Arbejdsgruppen fandt på baggrund af en
gennemgang af ulykkesstatistikken for traktorer i perioden
2006-2010, at der ikke var grundlag for at konkludere, at
hastigheden er afgørende for omfanget af ulykker med
traktorer, og at der derfor ikke var basis for at tillægge
traktorernes hastighed særlig opmærksomhed i
forbindelse med ulykkesforebyggelsen. En stor del af ulykkerne
finder sted i forbindelse med krydsninger og svingninger, og det
blev vurderet, at ulykkerne ofte skyldes, at modparten ikke
opfatter traktorførerens hensigt korrekt, hvilket kombineret
med modpartens høje hastighed og traktorførerens
utilstrækkelige orientering er årsag til en stor del af
ulykkerne.
Arbejdsgruppen fandt samlet, at der ikke var
afgørende færdselssikkerhedsmæssige
betænkeligheder imod at forøge hastighedsgrænsen
for traktorer og motorredskaber fra 30 km/t. til 40 km/t.
Arbejdsgruppen anbefalede imidlertid, at der,
som betingelse for forøgelsen af hastighedsgrænsen,
blev stillet krav om, at køretøjerne opfylder visse
supplerende tekniske krav, herunder til bremser og dæk, idet
en forøgelse af den faktiske hastighed medfører en
forøgelse af bremselængden. Arbejdsgruppen anbefalede
endvidere, at der stilles skærpede krav til erhvervelsen af
kørekort til traktor/motorredskab.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Tempo
100-kørsel og kørsel med campingvogne og andre
registreringspligtige
påhængskøretøjer
3.1.1. Gældende ret
Efter færdselslovens § 43, stk. 4,
jf. stk. 3, må hastigheden på motorveje aldrig
overstige 80 km/t. for biler med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg, hvis der er tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn. På andre veje end motorveje må hastigheden
aldrig overstige 70 km/t., jf. færdselslovens § 43, stk.
3, 1. pkt.
For busser må hastigheden ikke overstige
80 km/t., jf. færdselslovens § 43, stk. 1, 1. pkt. Ved
lov nr. 630 af 12. juni 2013 om ændring af
færdselsloven (Tempo 100-busser på motorvej), blev der
i § 43, stk. 10, indsat en bestemmelse, hvorefter busser, der
opfylder en række nærmere tekniske betingelser (de
såkaldte Tempo 100-busser), kan godkendes til at køre
med op til 100 km/t. på motorvej. De nærmere tekniske
betingelser er fastsat i bekendtgørelse nr. 677 af 21. maj
2015 om betingelser for Tempo 100-bus på motorvej. Efter
bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 4, må busser
under Tempo 100-kørsel ikke være tilkoblet
påhængskøretøj, og hastigheden for disse
vogntog må således ikke overstige 80 km/t.
Lov om godkendelse og syn af
køretøjer indeholder i dag bestemmelser om, at visse
køretøjer kan indkaldes til periodisk syn. Loven
omfatter ikke campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer til bil, og der kan ikke
efter de gældende regler stilles krav om, at
påhængskøretøjer, der trækkes ved
højere hastighed end de almindelige hastighedsgrænser,
skal periodesynes af trafiksikkerhedsmæssige
årsager.
3.1.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Transport- og Bygningsministeriet har
overvejet, om det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at
hæve den højest tilladte hastighed på motorveje
til 100 km/t. og til 80 km/t. på andre veje end motorveje for
campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer.
Det er Transport- og Bygningsministeriets
vurdering, at der efter tysk forbillede vil kunne ske en
forhøjelse af hastighedsgrænsen på motorveje og
andre veje end motorveje for campingvogne og andre
påhængskøretøjer, der opfylder en
række særlige tekniske betingelser om indretning,
udstyr, sikkerhed mv., uden at det strider mod væsentlige
færdselssikkerhedsmæssige hensyn.
Der lægges herved vægt på
oplysningerne om erfaringerne med den tyske Tempo 100-ordning for
påhængskøretøjer, som har været i
kraft på forsøgsbasis siden 1998, og som ikke har
medført en øget forekomst af ulykker på
motorvejsstrækninger med
påhængskøretøjer. Der lægges
desuden vægt på, at antallet af ulykker med
påhængskøretøjer i Danmark ifølge
oplysninger fra Vejdirektoratet i de senere år kun har
udgjort en mindre del (omkring 5-6 pct. på motorveje og
omkring 3 pct. på andre veje end motorveje uden for
tættere bebygget område) af det samlede antal
registrerede ulykker med person- eller varebiler.
Transport- og Bygningsministeriet er
opmærksom på, at en generel forhøjelse af
hastigheden for campingvogne og andre
påhængskøretøjer indebærer en
større risiko for uheld, som kan opstå ved, at
vogntoget kommer i slinger. Risikoen for slinger skyldes, at
vogntog har en såkaldt "kritisk hastighed", hvor vogntoget
kan komme i ukontrollable svingninger, som kan udløses af
mindre påvirkninger, f.eks. et vindstød eller en
undvigemanøvre.
Det er imidlertid ministeriets vurdering, at
de tekniske krav, som stilles til
påhængskøretøjet og det trækkende
køretøj som betingelse for at opnå en Tempo
100-godkendelse, i tilstrækkeligt omfang vil kunne
imødegå den risiko, som en forhøjelse af
hastighedsgrænsen indebærer.
Dertil kommer, at der ligesom i den tyske
ordning vil blive stillet krav om periodisk syn af
påhængskøretøjerne omfattet af ordningen,
således at det løbende sikres, at
påhæng?skøretøjet opfylder de
tekniske krav, som godkendelsen er betinget af. Det bemærkes,
at der ikke i dag stilles krav om periodisk syn af
påhængskøretøjer med et samlet tilladt
akseltryk, der ikke overstiger 3.500 kg.
Transport- og Bygningsministeriet
foreslår på den baggrund, at der indføres en
ordning, som gør det muligt, at
påhængskøretøjer med et samlet tilladt
akseltryk på ikke over 3.500 kg kan synes og godkendes til at
blive trukket med op til 100 km/t. på motorvej og op til 80
km/t. på andre veje end motorveje, hvis vogntoget opfylder en
række tekniske betingelser om indretning, udstyr, sikkerhed
mv.
Ordningen indebærer en ændring af
færdselslovens § 43, stk. 3 og 4, om
hastighedsgrænserne for biler med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg tilkoblet
påhængskøretøj.
Som konsekvens af den foreslåede ordning
foreslås desuden lov om godkendelse og syn af
køretøjer ændret, således at der i §
2, stk. 1, indføres et nyt nr. 5, der gør det muligt
at kræve periodesyn af de køretøjer, der
omfattes af ordningen. Såfremt det senere af andre
årsager, herunder grundet EU-retlige krav på
området, måtte vise sig nødvendigt at
udstrække kravet om periodisk syn til flere
påhængskøretøjer, end dem der omfattes af
Tempo 100-ordningen, vil bestemmelsen på tilsvarende
måde kunne finde anvendelse.
Der foreslås samtidig indsat en ny
bestemmelse i færdselslovens § 43 (som stk. 11),
hvorefter transport- og bygningsministeren (Trafik- og
Byggestyrelsen) kan fastsætte regler om, hvilke betingelser
der skal være opfyldt for, at de omfattede vogntog må
køre med op til 100 km/t. på motorvej og op til 80
km/t. på andre veje end motorveje.
3.1.3. De
nærmere betingelser for Tempo 100-godkendelse
Det forudsættes, at de nærmere
tekniske betingelser for den foreslåede ordning skal svare
til de betingelser for Tempo 100-godkendelse, som gælder
efter den tyske ordning med henblik på at muliggøre,
at danske og udenlandsk indregistrerede
påhængskøretøjer vil kunne køre
Tempo 100-kørsel i henholdsvis Danmark og Tyskland på
de samme betingelser.
Betingelserne, som det trækkende
køretøj skal opfylde for at kunne bruges til Tempo
100-kørsel, vil i overensstemmelse med de tyske forskrifter
være følgende:
- bilens
registrerede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500
kg,
- bilen skal
være udstyret med blokeringsfri bremser (ABS) og
- bilens
registrerede køreklare vægt skal mindst svare til den
køreklare vægt for det trækkende
køretøj, som er angivet på Tempo
100-godkendelsesattesten for det pågældende
påhængskøretøj.
Trafik- og Byggestyrelsen fastsætter i
øvrigt nærmere bestemmelser om angivelsen af det
trækkende køretøjs køreklare vægt
på Tempo 100-godkendelsesattesten.
Det forventes, at
påhængskøretøjet vil skulle opfylde
følgende tekniske krav:
-
køretøjet skal være udstyret med en stiv
trækstang,
-
køretøjsfabrikanten skal have fundet
køretøjet egnet til kørsel med mindst 100
km/t.,
- det registrerede
samlede tilladte akseltryk må ikke overstige 3.500 kg,
- dækkenes
alder skal til enhver tid være yngre end 6 år,
- dækkenes
hastighedsmærkning skal mindst svare til 120 km/t.,
-
køretøjet skal være godkendt og registreret til
Tempo 100-kørsel, og
-
køretøjet skal på dets bagside være
forsynet med et synligt, dansk Tempo 100-mærke eller
anerkendt udenlandsk mærke.
Herudover vil der blive fastsat bestemmelser,
der regulerer de krav, der stilles til koblingstrykket på
bilen i forbindelse med sammenkoblingen af
påhængskøretøjet og den trækkende
bil.
Den foreslåede ordning forudsætter
endvidere som anført ovenfor under pkt. 3.1.2, at der
fastsættes nærmere regler om krav til periodisk syn af
de påhængskøretøjer, som godkendes i
medfør af ordningen som vilkår for at opretholde
godkendelsen til Tempo 100-kørsel for løbende at
sikre, at påhængskøretøjet lever op til
detailforskrifternes krav til indretning og udstyr. Det
forudsættes i den forbindelse, at
påhængskøretøjet efter godkendelse til
Tempo 100-kørsel underkastes periodisk syn med to års
mellemrum, hvilket svarer til den synsperiode, der gælder for
almindelige personbiler fire år efter første
registrering.
Det er hensigten, at
påhængskøretøjer med en udenlandsk Tempo
100-godkendelse kan køre Tempo 100-kørsel i Danmark,
hvis der mellem Danmark og det pågældende land kan
opnås enighed om betingelserne for en gensidig anerkendelse
af Tempo 100-ordningerne. Der vil i den forbindelse blive fastsat
nærmere krav til den dokumentation for Tempo
100-godkendelsen, som skal medbringes under kørslen i
Danmark.
Af hensyn til bl.a. kontrollen med opfyldelsen
af Tempo 100-betingelserne, vil Tempo 100-godkendelsen - som det
også gælder for Tempo 100-busser - skulle registreres i
Køretøjsregistret (DMR), hvilket kræver en
tilpasning af registret, ligesom
påhængskøretøjet på bagsiden skal
være påført et Tempo 100-mærke, som
tilkendegiver, at køretøjet er godkendt til Tempo-100
kørsel. Desuden vil Tempo 100-godkendelsesattesten skulle
medbringes under kørsel med hastigheder, som overstiger den
generelt gældende hastighed for biler tilkoblet
påhængskøretøj. Der kan endvidere
fastsættes yderligere krav til den dokumentation, der skal
medbringes under kørslen, f.eks. erklæring om
stabilitetssystem, hvis et sådant er påkrævet som
følge af den indbyrdes vægtfordeling mellem det
trækkende køretøj og
påhængskøretøjet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 1, 2 og 4, og bemærkningerne hertil.
3.2. Traktorer og
motorredskaber
3.2.1. Gældende ret
Et motorredskab defineres i
færdselslovens § 2, nr. 16, som et motordrevet
køretøj, som hovedsageligt er indrettet som
arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af
højst 40 km/t. En traktor er efter § 2, nr. 26, et
motordrevet køretøj, som hovedsageligt er indrettet
til at trække andet køretøj eller
arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af
højst 40 km/t. Hastigheden for traktorer og motorredskaber
må aldrig overstige 30 km/t., jf. færdselslovens §
43, stk. 5.
Efter færdselslovens § 62, stk. 1,
må traktor og motorredskab i dag kun føres af
personer, der har erhvervet kørekort til bil eller
særligt kørekort til traktor (motorredskab).
Kørekort til traktor (motorredskab) kan udstedes til
personer, der er fyldt 16 år, jf. færdselslovens §
62, stk. 3, 2. pkt. Der er i dag ikke fastsat krav om
gennemførelse af en egentlig køreuddannelse ved
erhvervelse af kørekort til traktor/motorredskab, men der er
i bilag 7, afsnit III, i bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts
2015 om kørekort (kørekortbekendtgørelsen)
fastsat nærmere regler for afholdelse af teoriprøve og
den praktiske prøve i forbindelse med erhvervelse af
kørekort til traktor (motorredskab).
3.2.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
På baggrund af oplysningerne om
årsagen til ulykkerne med traktorer som anført ovenfor
under pkt. 2.2, herunder at hastigheden i størstedelen af
ulykkerne med traktorer ikke vurderes at være
afgørende for ulykkerne, er det Transport- og
Bygningsministeriets opfattelse, at det er
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at forhøje
hastigheden for visse godkendte eller registrerede traktorer og
motorredskaber samt påhængskøretøjer
hertil, som opfylder nærmere tekniske krav til indretning,
til 40 km/t.
Transport- og Bygningsministeriet
foreslår således, at der indføres en ordning,
hvorefter traktorer og motorredskaber samt
påhængskøretøjer hertil kan føres
med op til 40 km/t., forudsat at de opfylder en række
nærmere tekniske betingelser. For at sikre at
køretøjer, som omfattes af ordningen, er forsvarligt
indrettet til at køre 40 km/t., vil der blive tilvejebragt
hjemmel til ved bekendtgørelse at fastsætte en
række nærmere krav til køretøjernes
indretning og udstyr, herunder krav til bremser og dæk, idet
en forøgelse af køretøjets faktiske hastighed
vil medføre en forøgelse af bremselængden.
Den foreslåede ordning omfatter
godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt
vogntog bestående af en godkendt eller registreret traktor
eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller registrerede
påhængskøretøjer. De
køretøjer, som omfattes af ordningen, skal inden
ibrugtagning være godkendt i forhold til de særlige
krav, der gælder for ordningen og opfylde
detailforskrifternes krav til indretning og udstyr. Desuden vil et
køretøj efter de almindelige regler kunne indkaldes
til syn, såfremt der ved f.eks. en vejkantskontrol
konstateres fejl eller mangler på køretøjet.
Der er i dag i omegnen af 87.000 godkendte eller registrerede
traktorer i Danmark.
Godkendelsen af de omfattede traktorer og
motorredskaber samt påhængskøretøjer vil
af kontrolhensyn - som det også gælder for Tempo
100-godkendte påhængskøretøjer - skulle
registreres i Køretøjsregistret (DMR), således
at det fremgår, at køretøjet er godkendt til at
køre 40 km/t. Dette kræver en tilpasning af registret.
Køretøjerne vil ligeledes af kontrolhensyn skulle
være forsynet med nummerplader samt med et mærke, som
tilkendegiver, at køretøjet er godkendt til at
køre 40 km/t. Dette sikrer desuden, at politiet og enhver
fører nemt kan gøre sig bekendt med, om
køretøjet må køre 30 km/t. eller 40
km/t. Forslaget regulerer alene hastigheden, som visse traktorer
kan godkendes til, og medfører ikke ændringer i
registreringslovgivningen, som hører under
Skatteministeriet, herunder hvilke former for kørsel
traktorer må anvendes til.
Transport- og Bygningsministeriet finder ikke,
at den foreslåede forhøjelse af
hastighedsgrænsen bør ledsages af skærpede krav
om køreuddannelse. Ministeriet lægger herved
vægt på oplysninger i den under pkt. 2.2 omtalte
arbejdsgrupperapport om, at omkring halvdelen af eleverne på
landbrugsskolerne tager kørekort til traktor, og at eleverne
i den forbindelse gennemgår teoriundervisning og praktisk
undervisning. Ministeriet lægger desuden vægt på
det begrænsede antal af alvorlige ulykker med traktorer, og
at hastigheden ikke er en væsentlig faktor for ulykkernes
opståen.
Transport- og Bygningsministeriet
foreslår på den baggrund, at der indføres en
ordning, som gør det muligt, at registrerede eller godkende
traktorer og motorredskaber samt vogntog bestående af en
godkendt eller registreret traktor eller et motorredskab og
påhængskøretøjer kan synes og godkendes
til at køre 40 km/t., hvis køretøjerne
opfylder de nærmere tekniske krav til indretning. Ordningen
indebærer en tilføjelse til færdselslovens
§ 43, stk. 5 (som 2. pkt.) om hastigheden for visse godkendte
eller registrerede traktorer og motorredskaber.
Det foreslås desuden at indsætte
en ny bestemmelse i færdselslovens § 43, stk. 11,
hvorefter transport- og bygningsministeren (Trafik- og
Byggestyrelsen) kan fastsætte regler om, hvilke betingelser
der skal være opfyldt for at godkendte eller registrerede
traktorer og motorredskaber må køre med op til 40
km/t. Bestemmelsen omfatter også vogntog bestående af
godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber tilkoblet
godkendte eller registrerede
påhængskøretøjer. Den tilladte hastighed
for traktorer og motorredskaber vil herefter være den samme,
som køretøjerne må være konstruerede til
at kunne køre.
Hastighedsgrænsen for andre traktorer og
motorredskaber, som ikke opfylder de særlige tekniske
betingelser, vil fortsat være 30 km/t., jf.
færdselslovens § 43, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 3 og 5, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Tempo 100-godkendelsen for
påhængskøretøjer og godkendelsen af
traktorer, motorredskaber og
påhængskøretøjer til kørsel med 40
km/t. vil skulle registreres i Køretøjsregistret
(DMR), som hører under Skatteministeriet, og der vil i den
forbindelse skulle ske en teknisk tilpasning af registret. Trafik-
og Byggestyrelsen anslår, at udgiften hertil vil andrage i
omegnen af 500.000 kr.
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for regioner og
kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Med lovforslaget bliver det muligt at
øge hastigheden for bl.a. biler med trailere og traktorer og
motorredskaber, forudsat at en række nærmere
betingelser er opfyldt. Der er tale om frivillige ordninger, som
har til formål at øge mobiliteten for bl.a.
erhvervsdrivende.
I det omfang erhvervsdrivende ønsker at
benytte ordningerne, vil der kunne være mindre udgifter
forbundet med registreringssyn, udlevering af synsattest,
egnethedsvurdering, erhvervelse af hastighedsmærke, og for
visse traktorer/motorredskaber udgifter til registreringsattest og
nummerplade. Desuden vil der være udgifter forbundet med
opretholdelse af godkendelsen i form af periodisk syn og for
så vidt angår
påhængskøretøjer, herunder campingvogne,
hyppigere skift af dæk.
Det vurderes, at der for kørsel med
påhængskøretøjer, herunder campingvogne,
omfattet af ordningen vil kunne opnås en gennemsnitlig
rejsetidsbesparelse på ca. 20 pct. på henholdsvis
motorveje og på ca. 12 pct. på andre veje end motorveje
i forhold til de gældende hastighedsgrænser. For
kørsel med traktorer og motorredskaber vil der kunne
opnås en gennemsnitlig rejsetidsbesparelse på 25
pct.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne af betydning.
7. Miljømæssige konsekvenser
En forøgelse af et
køretøjs faktiske hastighed medfører et
øget brændstofforbrug, men det er ikke muligt
nærmere at opgøre forøgelsen af den faktiske
hastighed for de køretøjer, som efter de
foreslåede ordninger godkendes til at køre med
højere hastigheder. Det er ligeledes ikke muligt at
fastlægge, hvor mange køretøjer der vil blive
omfattet af ordningen.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Den del af lovforslaget, som vedrører
ændringer af færdselsloven (§ 1, nr. 1-5), har i
perioden fra den 22. oktober til den 23. november 2015 været
sendt i høring. Den foreslåede ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (§ 2, nr. 1-3),
som alene er en konsekvensændring af indførelsen af
Tempo 100-ordningen, har ikke været i høring. Det har
dog været en forudsætning for
færdselslovforslaget, at der skulle indføres periodisk
syn af de køretøjer, der omfattes af Tempo
100-ordningen. Den foreslåede ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer, er således
ikke udtryk for en indholdsmæssig ændring i forhold til
den Tempo 100-ordning, som er beskrevet i den del af lovforslaget,
der har været sendt i høring.
Høringen er udsendt til følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige
byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Beredskabsstyrelsen, Automobilbranchens Handels- og
Industriforening, Camping Branchen, Danmarks Motor Union, Danmarks
Tekniske Universitet - Institut for Transport (DTU Transport),
Dansk Agroindustri, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Byggeri, Dansk Camping Union, Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Busvognmænd, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet, De
Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
ERFAgruppen-bilsyn, Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck
Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af Køretekniske
Anlæg i Danmark, Foreningen af offentlige anklagere,
Foreningen for Trafikofre, Foreningen Tekniske Konsulenter for
Vejtransport, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Industriens Uddannelser, International Transport Danmark (ITD), KL,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Maskinleverandørerne,
Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark,
Transporterhvervets Uddannelsesråd og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | I omegnen af 500.000 kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Visse rejsetidsbesparelser | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Et forøget
brændstofforbrug | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen af betydning | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1,
2 og 4
Efter færdselslovens § 43, stk. 4,
jf. stk. 3, må hastigheden på motorvej aldrig overstige
80 km/t. for biler med en tilladt totalvægt på ikke
over 3.500 kg, hvis der er tilkoblet påhængsvogn,
sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn. På andre
veje end motorveje må hastigheden ikke overstige 70 km/t.,
jf. § 43, stk. 3.
Det foreslås med ændringen af
færdselslovens § 43, stk. 3 og 4 (lovforslagets §
1, nr. 1 og 2), at den højest tilladte hastighed som
udgangspunkt skal være 100 km/t. ved kørsel på
motorvej og op til 80 km/t. på andre veje end motorveje for
biler tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, der opfylder en række nærmere betingelser
vedrørende sikkerhedsudstyr, indretning mv. (Tempo
100-påhængskøretøjer).
For biler med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg tilkoblet
påhængskøretøj, som ikke er godkendt
efter den foreslåede ordning, eller som ikke længere
måtte opfylde kravene til Tempo 100-kørsel, fastholdes
hastighedsgrænsen på 80 km/t. på motorvej og 70
km/t. på andre veje end motorveje.
Der kan fortsat fastsættes en lavere
hastighedsgrænse på vejstrækninger, hvor det ikke
vil være forsvarligt eller ønskeligt at tillade
kørsel med hastigheder svarende til den generelle
hastighedsgrænse, jf. færdselslovens § 42, stk. 5
(som ikke foreslås ændret).
Ved Tempo
100-påhængskøretøjer forstås
påhængskøretøjer, som opfylder
betingelserne herfor fastsat af transport- og bygningsministeren
(Trafik- og Byggestyrelsen). Der foreslås derfor samtidig
indsat en ny bestemmelse i færdselslovens § 43, som stk.
11 (lovforslagets § 1, nr. 4), hvorefter transport- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke
betingelser der skal være opfyldt, for at en bil med en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet
påhængskøretøj kan godkendes til
kørsel med op til 100 km/t. på motorvej (Tempo
100-kørsel) og op til 80 km/t. på andre veje end
motorveje.
Der vil med hjemmel i denne bestemmelse i en
bekendtgørelse blive fastsat sådanne betingelser, som
er beskrevet ovenfor under pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Bekendtgørelsen forudsættes
desuden at indeholde regler om, i hvilket omfang udenlandske
påhængskøretøjer, vil kunne køre
Tempo 100-kørsel i Danmark.
Bekendtgørelsen forudsættes
også at komme til at indeholde regler om mærkning af
Tempo 100-påhængskøretøjer samt regler om
registrering af godkendelse til Tempo 100-kørsel i
Køretøjsregisteret.
Endelig forudsættes
bekendtgørelsen med hjemmel i færdselslovens
almindelige regler at indeholde nærmere bestemmelser om straf
for kørsel med påhængskøretøj
forsynet med Tempo 100-mærke, uden at betingelserne herfor er
opfyldt, jf. færdselslovens § 118, stk. 8.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
og 5
Efter færdselslovens § 43, stk. 5,
må hastigheden for traktorer og motorredskaber ikke overstige
30 km/t.
Det foreslås med ændringen af og
tilføjelsen til færdselslovens § 43, stk. 5
(lovforslagets § 1, nr. 3), at den højest tilladte
hastighed for godkendte eller registrerede traktorer og
motorredskaber samt vogntog bestående af en godkendt eller
registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller
registrerede påhængskøretøjer, der
opfylder betingelserne fastsat efter det foreslåede stk. 12,
skal være 40 km/t.
Der foreslås samtidig indsat en ny
bestemmelse i færdselslovens § 43, som stk. 12
(lovforslagets § 1, nr. 5), hvorefter transport- og
bygningsministeren (Trafik- og Byggestyrelsen) kan fastsætte
regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at
de omfattede traktorer og motorredskaber samt de dertil tilkoblede
påhængskøretøjer må køre med
op til 40 km/t. Der vil med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse i en bekendtgørelse blive fastsat nærmere
tekniske betingelser, herunder vil der blive fastsat sådanne
betingelser, som er beskrevet ovenfor under pkt. 3.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af den foreslåede § 2 nr. 3.
Til nr.
3
Med hjemmel i bestemmelsen vil der blive
stillet krav om periodisk syn af campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer
til biler, der er omfattet af Tempo 100-ordningen. Dermed sikres
det, at de omfattede påhængskøretøjer til
stadighed opfylder de tekniske krav, som godkendelsen er betinget
af.
Såfremt det senere af andre
årsager, herunder grundet EU-retlige krav på
området, måtte vise sig nødvendigt at
udstrække kravet om periodisk syn til flere
påhængskøretøjer, end dem der omfattes af
Tempo 100-ordningen, vil bestemmelsen på tilsvarende
måde kunne finde anvendelse.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
Det bemærkes, at den foreslåede
Tempo 100-ordning for påhængskøretøjer,
herunder campingvogne, samt ordningen med mulighed for
kørsel med op til 40 km/t. for godkendte traktorer,
motorredskaber og påhængskøretøjer,
forudsætter udstedelse af bekendtgørelser med de
nærmere tekniske betingelser for godkendelserne, ligesom
ordningerne forudsætter en justering af
Køretøjsregistret (DMR).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
ændret senest ved lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | §
43. --- Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. For
biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg
må hastigheden på andre veje end motorveje uanset
§ 42 aldrig overstige 70 km i timen, hvis der er tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er
tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab. | | 1. I § 43, stk. 3, 1. pkt., ændres
»aldrig« til: »ikke«, og som 3. pkt. indsættes: »For biler, der opfylder betingelserne
fastsat efter stk. 11, må hastigheden på andre veje end
motorveje dog ikke overstige 80 km i timen.« | Stk. 4. For de i
stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må
hastigheden på motorveje uanset § 42 aldrig overstige 80
km i timen. Stk. 5. For
biler og motorcykler, hvortil der er tilkoblet et
ikke-registreringspligtigt påhængsredskab, og for
traktorer og motorredskaber må hastigheden uanset § 42
aldrig overstige 30 km i timen. Stk.
6. -10 --- | | 2. I § 43, stk. 4, ændres
»aldrig« til: »ikke«, og som 2. pkt. indsættes: »For biler omfattet af stk. 3, der
opfylder betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden
på motorveje dog ikke overstige 100 km i timen.« 3. I § 43, stk. 5, ændres
»aldrig« til: »ikke«, og som 2. pkt. indsættes: »For godkendte eller registrerede
traktorer og motorredskaber samt vogntog bestående af en
godkendt eller registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet
godkendte eller registrerede
påhængskøretøjer, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 12, må hastigheden dog ikke
overstige 40 km i timen.« | | | | | | 4. I § 43 indsættes som stk. 11: »Transport- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at biler med en tilladt totalvægt på ikke
over 3.500 kg tilkoblet påhængsvogn, sættevogn
eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, må køre med op til 100 km i timen
på motorvej og op til 80 km i timen på andre veje end
motorveje, jf. stk. 4, 2. pkt. og stk. 3, 3. pkt.« | | | | | | 5. I § 43 indsættes som stk. 12: »Transport- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at godkendte eller registrerede traktorer og
motorredskaber samt vogntog bestående af en godkendt eller
registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller
registrerede påhængskøretøjer må
køre med op til 40 km i timen, jf. stk. 5, 2.
pkt.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om godkendelse og syn af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
Trafikstyrelsen kan indkalde følgende
køretøjer til periodisk syn: 1) vare- og
lastkøretøjer, 2) personbiler, | | | 3) udrykningskøretøjer,
og | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 3, udgår:
»og«. | 4) biler og motorcykler, der benyttes
erhvervsmæssigt til befordring af personer, udlejes uden
fører eller benyttes til øvelseskørsel. | | 2. I § 2, stk. 1, nr. 4, ændres
».« til: », og«. | | | 3. I § 2, stk. 1, indsættes som nr. 5: »5) Campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer
til bil.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. |
|