Skriftlig fremsættelse (10. december
2015)
Transport- og
bygningsministeren (Hans Christian Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ændring af
færdselsloven (Udøvelse af markedskontrol med
udstyr til køretøjer og godkendelse af
prøvningsinstanser)
(Lovforslag nr. L 83)
Formålet med lovforslaget er at
præcisere det retlige grundlag for udøvelse af
markedskontrol og tilsyn med produktkrav på det
køretøjstekniske område for dermed at sikre, at
tilsynet i højere grad bringes på linje med den
markedsovervågning, der foretages på andre, lignende
produktområder. Det foreslås derfor at indføre
en række nærmere regler om gennemførelsen af
tilsynet på det køretøjstekniske område
med henblik på at sikre, at tilsynet i højere grad
bringes på linje med den markedsovervågning, der
foretages på andre, lignende produktområder.
Det foreslås endvidere i
overensstemmelse med principperne i markedsføringslovens
§ 3 at indføre en bestemmelse om, at
markedsføring af køretøjstekniske produkter
samt personligt sikkerhedsudstyr til trafikanter skal ske på
en måde, der ikke er vildledende for den, der ønsker
at erhverve produkterne.
Med lovforslaget foreslås det
herudover at indføre en bestemmelse, som giver
tilsynsmyndigheden mulighed for til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse at få adgang til ikke
offentligt tilgængelige erhvervslokaler mv. med henblik
på at udøve kontrol.
Lovforslaget har desuden til formål
at indføre regler om godkendelse af
prøvningsinstanser, der kan udføre prøvninger,
der anvendes i forbindelse med godkendelse af køretøj
til syn. Det foreslås derfor at give bemyndigelse til at
fastsætte regler om reguleringen af de
prøvningsinstanser, der udfører tests på det
køretøjstekniske område og om tilsynet med
instanserne, herunder regler om, at tilsynet kan henlægges
til en privat virksomhed. Der findes i dag ingen udtrykkelig
regulering af området i færdselsloven.
Med lovforslaget foreslås det endelig
at gennemføre en række mere tekniske ændringer
af færdselsloven som følge af, at sager
vedrørende dansk og international regulering af
færdsel og færdselssikkerhed er overført fra
Justitsministeriet til Transport- og Bygningsministeriet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.