Fremsat den 10. december 2015 af
miljø- og fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om planlægning og lov om naturbeskyttelse
(Ophævelse af forbud mod
gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede
arealer)
§ 1
I lov nr. 179 af 24. februar 2015 om
ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse foretages følgende ændringer:
1. § 2,
nr. 2-6, og § 5, stk. 2,
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ophævelse af forbuddet mod gødskning og
sprøjtning på § 3-beskyttede arealer, som
træder i kraft den 1. september 2017, jf. lov nr. 179 af 24.
februar 2015 om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse § 2 (herefter "gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet"). Venstre anførte sammen med
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservativt Folkeparti i
betænkning til lovforslag L 94, jf. Folketingstidende
2014-15, B, at partierne ville trække ændringen
vedrørende § 3-arealerne tilbage, såfremt der
skete et regeringsskifte efter det næste folketingsvalg.
Regeringen har anført i regeringsgrundlaget Sammen for
fremtiden fra juni 2015, at regeringens miljøpolitik bygger
på grøn realisme, og at indsatsen skal lægges,
hvor det er mest relevant. Med dette lovforslag følger
regeringen op på ovennævnte erklæring i
betænkningen til L 94 og bidrager til at levere på
formuleringen i regeringsgrundlaget om at lempe den nuværende
§ 3-beskyttelse af eng- og græsarealer.
Dette lovforslag indgår i den
fødevare- og landbrugspakke, som ligeledes blev bebudet i
regeringsgrundlaget, og som tager udgangspunkt i beslutningsforslag
B 39, jf. Folketingstidende 2014-2015, 1. samling, A, B 39 som
fremsat, fremsat den 2. december 2014 af Venstre, Konservativt
Folkeparti, og Dansk Folkeparti.
2. Hovedpunkter i
lovforslaget
2.1 Gældende ret
Ved lov nr. 179 af 24. februar 2015 vedtog
Folketinget et forbud mod gødskning og sprøjtning
på arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, stk.
2 og 3 (lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013 med senere
ændringer). Forbuddet vil skulle træde i kraft den 1.
september 2017. Efter naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 2 og
3, må der ikke foretages ændringer i tilstanden af
heder, moser og lignende, strandenge og strandsumpe samt ferske
enge og biologiske overdrev, når disse opfylder nogle angivne
størrelseskriterier. Forbuddet mod gødskning og
sprøjtning går videre end forbuddet mod at foretage
tilstandsændringer, da gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet indebærer, at disse aktiviteter
fremadrettet vil være forbudt, uanset om gødskning og
sprøjtning har fundet sted som en del af den hidtidige
lovlige drift af arealerne. Endvidere vedtog Folketinget en
mulighed for, at ministeren i helt særlige tilfælde kan
dispensere fra forbuddet og en mulighed for, at ministeren kan
ekspropriere råderet over ejendom til gennemførelse af
forbuddet, når forbuddet i det konkrete tilfælde
må anses for at udgøre et ekspropriativt indgreb.
2.2 Regeringens overvejelser og den foreslåede
ordning
Danmark har en stærk fødevare- og
landbrugssektor, som skaber arbejdspladser og eksport.
Fødevareerhvervet er vækstmotor i dele af Danmark, der
er ramt af mangel på arbejdspladser og muligheder for
udvikling. Sektoren er under stigende pres fra den globale
konkurrence. I en tid hvor erhvervet er presset økonomisk,
vil regeringen sikre, at erhvervet ikke pålægges nye
økonomiske byrder, men understøttes i at blive bedre
rustet til at øge råvaregrundlaget, og samtidig se
på, hvordan man kan opnå mest miljø for
pengene.
Regeringens hensigt er at målrette
reguleringen, sådan at den fremtidige naturindsats fokuseres
mod de områder, hvor effekten er størst, og
sådan at der samtidig tages højde for rimelige
vilkår for erhvervet. Regeringen finder ikke, at et generelt
forbud mod gødskning og sprøjtning på alle
§ 3-beskyttede arealer er udtryk for en rimelig og
målrettet regulering.
De § 3-beskyttede arealer fordeler sig
ikke jævnt på de danske landbrugsbedrifter. Nogle
landbrug ville derfor kunne blive ramt urimelig hårdt, og for
nogle bedrifter ville det betyde, at de kunne rammes så
hårdt, at det ville udgøre ekspropriation. Regeringen
vil med dette lovforslag sikre, at de danske landbrug ikke
udsættes for indgreb med så vidtrækkende
konsekvenser.
Landbrugserhvervet skal have mulighed for at
drive landbrug på en hensigtsmæssig måde.
Naturindsatsen bør i højere grad funderes på at
skabe incitamenter for en frivillig plejeindsats, der hvor en
sådan indsats giver mening, og ikke ved at
pålægge erhvervet generelle indskrænkninger i
landbrugsdriften.
Det er regeringens intention, at
landbrugserhvervet ikke skal pålægges yderligere
økonomiske byrder. Forbuddet mod gødskning og
sprøjtning på § 3-beskyttede arealer
ophæves derfor forud for ikrafttræden den 1. september
2017, sådan at ingen landbrugsbedrifter bliver berørt
af forbuddet.
En ophævelse af forbuddet mod at
gødske og sprøjte på § 3-beskyttede
arealer vil betyde, at hidtidig lovlig drift med gødskning
og sprøjtning kan fortsættes, dvs. med samme
mængde og hyppighed. Intensivering af driften, der vil
medføre en tilstandsændring på arealerne, vil
forudsætte dispensation fra naturbeskyttelseslovens §
3.
Ophævelsen af gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet er ikke i strid med Danmarks
direktivmæssige forpligtelser. Da forbuddet ikke er
trådt i kraft, betyder ophævelsen, at retstilstanden
som den er i dag fortsættes uændret. Det betyder, at
der på de beskyttede arealer gælder et forbud mod at
foretage tilstandsændringer efter naturbeskyttelseslovens
§ 3, men i overensstemmelse med hidtidig regulering ikke et
generelt forbud mod at gødske og sprøjte. Hermed kan
hidtidig lovlig drift fortsætte, dvs. den drift der har
været på arealerne, da de blev omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3.
Gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet ville have understøttet
opfyldelsen af de overordnede målsætninger i en
række EU-direktiver. Der vil i forbindelse med
vandområdeplanerne for 2015-2021 blive taget stilling til
kompenserende tiltag for kvælstof og fosfor med henblik
på opfyldelse af de danske forpligtelser efter
vandrammedirektivet.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at ophævelsen af
gødsknings- og sprøjtningsforbuddet kan ske inden for
rammerne af EU-direktiverne. Eventuel påvirkning som
følge af fortsat gødskning og sprøjtning kan
håndteres med konkrete indsatser på baggrund af
vandområde-planer og Natura 2000-planer.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil have positive administrative
konsekvenser for staten. Der blev ved vedtagelsen af
gødsknings- og sprøjtningsforbuddet estimeret en
engangsudgift for staten på 3,8 mio. kr. til revision af
eksisterende økologitilsagn. Denne udgift vil bortfalde ved
den foreslåede ophævelse af gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet.
Lovforslaget vurderes ikke at få
økonomiske konsekvenser for staten.
For så vidt angår kommunerne blev
det forudsat, at der ville ske en lempelse i kommunernes
tilsynsopgave, da kommunerne efter forbuddet ikrafttræden
alene skulle påse, at forbuddet blev overholdt, frem for at
fastslå, hvad der har været hidtidig lovlig drift
på det enkelte areal. Der forventedes en mindre stigning i
ansøgning om dispensation til sprøjtning samt
potentielt en midlertidig stigning i antallet af
forespørgsler om, hvorvidt et konkret areal er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3.
Samlet set vurderes den foreslåede
ophævelse ikke at have væsentlige administrative eller
økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget har ikke administrative eller
økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Der blev ved vedtagelsen af gødsknings-
og sprøjtningsforbuddet estimeret erhvervsøkonomiske
konsekvenser på op til i alt 47,1 mio. kr. pr. år.
Estimatet af erhvervsøkonomiske konsekvenser udgøres
af mindre udbytte på arealerne og øget
forpagtningsafgift, da § 3-beskyttede arealer efter forbuddets
indførelse ikke kan indgå i bedriftens harmoniareal,
på op til 43,4 mio. kr. pr. år. Hertil kommer bortfald
af økologisk arealtilskud på estimeret 3,7 mio. kr.
pr. år, da økologiske bedrifter ikke kan opnå
økologiske arealtilskud på arealer, der omfattes af
forbuddet, da økologisk arealtilskud gives som kompensation
for ophør af brug af sprøjtemidler. I henhold til
gældende EU-lovgivning kan der ikke gives EU-tilskud til
foranstaltninger, som i forvejen er fastsat ved krav i national
lovgivning, fordi det i disse tilfælde ikke er muligt at
gennemføre foranstaltningerne på frivillig basis.
Det tidligere Miljøministerium
beregnede, at der som en konsekvens af det estimerede driftstab mv.
kunne være et potentielt jordværditab på op til i
alt 1,17 mia. kr.
For ca. 150 bedrifter ville gødsknings-
og sprøjtningsforbuddet have haft virkning på mere end
20 ha, og disse bedrifter ville dermed have kunnet opleve et
årligt driftstab på 30.000 kr. eller mere. Der er tale
om mindre end 1,5 % af de ca. 10.500 bedrifter, der i alt ville
blive berørt af forbuddet. Herudover ville ca. 81 % af de
berørte bedrifter blive ramt af forbuddet på 5 ha
eller derunder. Tabet for disse bedrifter ville være på
op til 7.500 kr. årligt. Beregningerne blev foretaget
på baggrund af et gennemsnitligt driftstab på 1.000
kr./ha og tab af harmoniareal på 500 kr./ha, som var opgjort
af Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved
Københavns Universitet (IFRO).
De nævnte tab tager udgangspunkt i et
estimat af, at ca. 36.400 ha ville blive ramt af forbuddet. I
estimatet er ikke medregnet arealer med en 0-norm (arealer der ikke
er tildelt en gødningsnorm efter regler fastsat i
medfør af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og
om plantedække). Det blev fastlagt, at ca. 155 ha havde et
miljøbetinget tilskud (og en midlertidig 0-norm), hvoraf ca.
88 ha var økologisk drevet, hvorfor de ikke forventedes at
blive ramt af forbuddet mod gødskning.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser
bortfalder ved den foreslåede ophævelse af
gødsknings- og sprøjtningsforbuddet.
Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervet.
I forbindelse med behandlingen af forslaget om
et forbud mod gødskning og sprøjtning blev det
anført, at forbuddet indførtes som generel,
erstatningsfri regulering, men at det ikke kunne udelukkes, at
forbuddet under særlige omstændigheder kunne ramme
så intensivt, at der ville være tale om ekspropriation.
På denne baggrund foresloges en adgang for
miljøministeren til at ekspropriere mod fuld erstatning
eller til at dispensere fra forbuddet. Ved en ophævelse af
forbuddet bortfalder risikoen for at nogle rammes på en
måde, så der kan blive tale om ekspropriation.
Forslaget har i udkast været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER). TER vurderer, at
forslaget ikke indeholder nye administrative konsekvenser.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Da gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet ikke er trådt i kraft, betyder
ophævelsen, at der ikke ændres på
påvirkningen af de beskyttede arealer i forhold til i dag.
Der vil således ikke ske en forringelse af naturbeskyttelsen
set i forhold til i dag, jf. afsnit 2.2. En række positive
effekter som blev forudsat ved vedtagelsen af forbuddet vil dog
bortfalde ved den foreslåede ophævelse.
Det blev ved vedtagelsen af gødsknings-
og sprøjtningsforbuddet forudsat, at forbuddet ville bidrage
væsentligt til at sikre bedre forhold for de arter og den
biodiversitet, som er tilknyttet naturtyper med ekstensiv drift,
herunder særligt enge og strandenge, fordi tilførsel
af kvælstof og anvendelse af sprøjtemidler
påvirker artsrigdommen på de berørte arealer
negativt.
Der er risiko for, at afgræsningen af
visse arealer ophører som følge af, at
foderværdien bliver for lav til at opretholde den hidtidige
drift, hvis forbuddet mod gødskning opretholdes.
Afgræsning af engene bør fortsætte af hensyn til
at sikre så gode forhold som muligt for de lyskrævende
dyre- og plantearter. DCE har for Natur- og Landbrugskommissionen
vurderet, at effekterne af fortsat gødskning og
sprøjtning generelt vil være mere alvorlige end
effekterne af eventuelt ophørt afgræsning.
Den positive effekt på biodiversitet
på de berørte arealer bortfalder ved den
foreslåede ophævelse af gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet.
Gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet ville endvidere have
understøttet opfyldelsen af de overordnede
målsætninger i habitatdirektivet og
fuglebeskyttelsesdirektivet, ved at forbedre levesteder for arter
også uden for Natura 2000-områder, ligesom
sprøjtningsforbuddet ville have understøttet
Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015 og ville understøtte
krav i EU's rammedirektiv for bæredygtig anvendelse af
pesticider (artikel 12b i 2009/128/EF) om at begrænse brugen
af plantebeskyttelsesmidler i beskyttede områder.
Bestemmelsen i rammedirektivet vurderes dog at være
tilstrækkeligt opfyldt med øvrige eksisterende
tiltag.
Endelig ville gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet have bidraget til opfyldelsen af
målsætningerne i vandrammedirektivet og dermed
målsætningerne for de udpegede akvatiske Natura
2000-områder. Det er forudsat, at forbuddet vil betyde en
reduktion af kvælstoftilførslen til
vandmiljøet. Denne nedgang i kvælstoftilførslen
indgår som indsats i udkast til vandområdeplaner
2015-2021. Der er tale om ca. 140-270 ton kvælstof i
kystvande. Ved en ophævelse af forbuddet vil reduktionen i
kvælstoftilførslen bortfalde. Se herom i afsnit 7
nedenfor.
7. Forholdet til
EU-retten
Det foreslås at forbuddet ophæves,
og det vil derfor ikke kunne indgå som en indsats i Danmarks
biodiversitetsstrategi.
Endvidere vil det ikke indgå som et
bidrag til at indfri målsætningen om at stoppe
tilbagegangen i biodiversitet inden udgangen af 2020, som Danmark
politisk har forpligtet sig til over for EU og FN.
Som det fremgår af afsnit 6, ville
gødsknings- og sprøjtningsforbuddet have bidraget til
opfyldelsen af vandrammedirektivets mål og dermed også
til naturdirektivernes mål for akvatiske naturtyper og
levesteder for arter i Natura 2000-områder. Der vil i
forbindelse med vandområdeplanerne for 2015-2021 blive taget
stilling til vandområders påvirkning af kvælstof
og fosfor med henblik på opfyldelse af de danske
forpligtelser efter EU-vandrammedirektivet.
Som det fremgår ovenfor, ville
gødsknings- og sprøjteforbuddet derudover også
have bidraget til at forbedre levesteder for arter også uden
for Natura 2000-områder, som er omfattet af
naturdirektivernes overordnede målsætninger, men som
ikke er omfattet af specifikke mål om at skabe bedre
levesteder. En ophævelse af forbuddet er derfor ikke i strid
med naturdirektiverne, da den gældende beskyttelse af arealer
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 fortsættes
uændret.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger
(herefter "havstrategidirektivet") har ifølge artikel 1 til
formål at skabe en ramme, inden for hvilken medlemsstaterne
skal træffe de fornødne foranstaltninger til at
opnå eller opretholde en god miljøtilstand i
havmiljøet senest i år 2020.
De landbaserede kilder til udledning af
næringsstoffer til havmiljøet i de åbne
havområder reguleres bl.a. via vandområdeplanerne, og
indsatserne i vandområdeplanerne skal således
fastsættes med henblik på også at opfylde
målsætningerne i havstrategidirektivet.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at ophævelsen af
gødsknings- og sprøjtningsforbuddet kan ske inden for
rammerne af EU-direktiverne. Eventuel påvirkning som
følge af fortsat gødskning og sprøjtning kan
håndteres med konkrete indsatser på baggrund af
vandområde-planer og Natura 2000-planer.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 28. september 2015 til den 26. oktober 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademirådet, KORA - Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning,
Arkitektforeningen, Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer,
Biologiforbundet, Branchearbejdsmiljørådet Jord til
Bord, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for kommunal
skadedyrsbekæmpelse, Bæredygtigt Landbrug, COWI A/S,
DAKOFA - Dansk Kompetencecenter for Affald, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Byplanlaboratorium, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening,
Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme,
Dansk Fjernvarme, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl,
Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Jagt- & Skovbrugsmuseum,
Danske Juletræer, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk
Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pattedyrforening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteværn, Dansk Rideforbund, Dansk Skovforening, Dansk
Solvarme Forening, Dansk Træforening, Dansk
Træinformation, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk
Vandrelaug, Danske Anlægsgartnere, Dansk Falkejagtklub,
Danske Landskabsarkitekter, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
Danske Træindustrier, Danske Vandløb, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Nationalkomité for Geologi, Det
Danske Fjerkræråd, Det Økologiske Råd, Det
Økonomiske Råd, DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG
Energy, Dyrenes Beskyttelse, Energinet.dk, Energi- og Olieforum.dk,
Energitilsynet, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet,
Foreningen af Bæredygtige Byer og Bygninger, Foreningen af
Danske Biologer, Foreningen af miljø-, plan- og
naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen af
Vandværker i Danmark, Foreningen for Danske
Biogasanlæg, Fredningskomiteen Lillebælt v/Bjørn
Bennike, Friluftsrådet, GEUS, Greenpeace Danmark,
HedeDanmark, Hedeselskabet, KL, Kommunalteknisk Chefforening,
LandBoUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund,
Landsorganisationen Danske Fugleforeninger, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Mejeriforeningen,
Miljøpartiet de Grønne, Nationalpark Thy,
Nationalpark Mols Bjerge, Nationalpark Vadehavet, Nationalpark
Skjoldungernes Land, Natur og Ungdom, NOAH, Praktiserende
Landinspektørers Forening, RealDania, Retspolitisk Forening,
ReturBat, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab
(Københavns Universitet), Småskovsforeningen Danmark,
Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove, Videnscenter for
Husdyrgødnings- og Biomasseteknologi, SEGES,
Vindmølleindustrien og Økologisk Landsforening.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindreudgift på 3,8 mio. kr.
(engangsudgift) bortfalder. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervsøkonomiske konsekvenser
på op til ca. 47,1 mio. kr. årligt bortfalder. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Nedgang i kvælstoftilførsel
til kystvand på estimeret ca. 140-270 ton realiseres
ikke. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | En ophævelse af gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet vil betyde, at de forudsatte bidrag til
opfyldelse af følgende bortfalder: Danmarks forpligtelser
med henblik på indfrielse af målsætning om god
økologisk tilstand i vandmiljøet i EU's
vandrammedirektiv, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger, herunder
til Rådets direktiv 1992/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(habitatdirektivet) samt Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet), Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger
(havstrategirammedirektivet), samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/128/EF af 21. oktober 2009 om en ramme
for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse
af pesticider, og Danmarks målsætning om at stoppe
tilbagegangen i biodiversitet inden udgangen af 2020. Det er
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at
ophævelsen af gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet kan ske inden for rammerne af
EU-direktiverne. Eventuel påvirkning som følge af
fortsat gødskning og sprøjtning kan håndteres
med konkrete indsatser på baggrund af vandområde-planer
og Natura 2000-planer. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Ved lov nr. 179 af 24. februar 2015 om
ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse indførtes en ny § 3a i
naturbeskyttelsesloven (ændringslovens § 2, nr. 2). Det
fremgår af § 3a, at der ikke må foretages
gødskning og sprøjtning på arealer omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 2 og 3. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om undtagelse fra forbuddet.
Endvidere kan ministeren i helt særlige tilfælde
dispensere fra forbuddet, og ministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at meddele dispensation, herunder om vilkår
og dokumentation. Reglerne i § 3a gælder alle
naturtyper, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3,
men forbuddet mod gødskning vil i praksis overvejende
få betydning for eng- og strandengsarealer, hvorpå der
har været en hidtidig lovlig drift med gødskning,
svarende til ca. 36.400 ha. Forbuddet mod gødskning omfatter
alle former for gødning, dvs. både kunstig
gødning og husdyrgødning. Forbuddet omfatter ikke
gødning afsat direkte på arealet fra græssende
dyr. Forbuddet omfatter enhver form for brug og udbringning af
sprøjtemidler.
Ved ændringsloven indførtes, i
naturbeskyttelseslovens § 60 nye stykker 5-7, endvidere en
adgang for ministeren til at ekspropriere råderet over
ejendom til gennemførelse af forbuddet, når forbuddet
i det konkrete tilfælde må anses for at udgøre
et ekspropriativt indgreb (ændringsloven § 2, nr. 3).
Spørgsmål om størrelsen på en eventuel
ekspropriationserstatning kan påklages til
Taksationskommissionen nedsat efter naturbeskyttelseslovens §
46 af ejere og brugere af den pågældende ejendom.
Endvidere indførtes med lovforslaget en
adgang, i naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 3, for
kommunalbestyrelsen til, når sprøjtning vil være
den mest hensigtsmæssige løsning, at dispensere til
specifikt målrettede enkeltforanstaltninger med
sprøjtning mod invasive ikke-hjemmehørende arter mv.
i de tilfælde, hvor det er nødvendigt af hensyn til
bekæmpelse af invasive ikke-hjemmehørende arter eller
ved forekomst af plantearter, der er giftige for husdyr af hensyn
til en fortsat udnyttelse af arealet til græsning eller
høslæt mv. (ændringslovens § 2, nr. 4). Som
en konsekvens heraf tilføjedes § 3a, stk. 1, i
naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4, nr. 4, hvorefter
ministeren fastsætter regler om, i hvilke tilfælde og
på hvilke vilkår dispensationer kan meddeles efter
naturbeskyttelseslovens § 65, med henblik på
gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs
direktiver og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet
(ændringslovens § 2, nr. 5).
§ 3a, stk. 1, blev desuden
tilføjet i naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 1, nr. 1,
sådan at overtrædelse af gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet kan straffes med bøde
(ændringslovens § 2, nr. 6).
Endelig blev det ved lovforslaget vedtaget, at
§ 3a med tilhørende konsekvensændringer skulle
træde i kraft den 1. september 2017, sådan at lodsejere
fik mulighed for at indrette den jordbrugsmæssige drift efter
forbuddet mod gødskning og sprøjtning, herunder
tilpasse gødningsafsætningen i overensstemmelse med
lov om miljøgodkendelse mv. af husdyrbrug
(ændringslovens § 5, stk. 2).
Det foreslås, at forbuddet mod at
gødske og sprøjte på § 3-beskyttede
arealer med tilhørende konsekvensændringer
(ændringslovens § 2, nr. 2-6, og § 5, stk. 2)
ophæves.
Herefter vil det fortsat være
naturbeskyttelseslovens § 3, der regulerer adgangen til at
gødske og sprøjte arealer, der er omfattet af
bestemmelserne i § 3. Det betyder, at hidtidig lovlig drift
med gødskning og sprøjtning kan fortsættes,
dvs. med samme mængde og hyppighed. Intensivering af driften,
der vil medføre en tilstandsændring på
arealerne, vil forudsætte dispensation fra
naturbeskyttelseslovens § 3.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Til §
2
Det foreslås, at ophævelsen af
gødsknings- og sprøjtningsforbuddet træder i
kraft den 1. juli 2016.
Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt skyldes, at Regeringen
ønsker, at det skal være lettere og billigere at drive
virksomhed i Danmark. Et led heri er at gøre det nemmere for
virksomhederne at holde sig orienteret om nye regler. Regeringen
har derfor besluttet, at erhvervsrettet lovgivning som udgangspunkt
træder i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli. Dermed
bliver det lettere at drive virksomhed.
Ikrafttræden før den 1. september
2017 vil betyde, at forbuddet ikke får virkning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ændring af lov nr. 179 af 24.
februar 2015 om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse foretages følgende ændringer: | | | | § 2 | | | | | | I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1630 af 26. december 2013, § 7 i lov
nr. 1631 af 26. december 2013, § 3 i lov nr. 80 af 28. januar
2014, § 19 i lov nr. 86 af 28. januar 2014 og § 2 i lov
nr. 1529 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. - - - | | 1. § 2, nr. 2-6, og § 5, stk. 2, ophæves. | | | | 2. Efter §
3 indsættes efter overskriften »Andre bestemmelser«: | | | | | | »§ 3 a.
Der må ikke foretages gødskning og sprøjtning
på arealer, der er omfattet af bestemmelserne i § 3,
stk. 2 og 3, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
undtagelser fra stk. 1. | | | Stk. 3.
Miljøministeren kan i helt særlige tilfælde
dispensere fra forbuddet i stk. 1. | | | Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at meddele dispensation efter stk. 3, herunder om vilkår og
dokumentation.« | | | | | | 3. I § 60 indsættes som stk. 5-7: | | | »Stk. 5.
Miljøministeren kan ekspropriere råderet over ejendom
til gennemførelse af forbuddet i § 3 a, stk. 1,
når forbuddet i det konkrete tilfælde må anses
for at udgøre et ekspropriativt indgreb. | | | Stk. 6.
Miljøministerens afgørelse om ekspropriation efter
stk. 5 kan, for så vidt angår
ekspropriationserstatningens størrelse, påklages til
Taksationskommissionen nedsat efter § 46. | | | Stk. 7. Fristen
for klage over afgørelse om ekspropriation efter stk. 5 er 4
uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller en helligdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.
Klageberettigede er ejere og brugere af den ejendom, som
eksproprieres. Klagen indgives skriftligt til
miljøministeren, der videresender klagen til
Taksationskommissionen ledsaget af den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i sagens
bedømmelse.« | | | | | | 4. I § 65, stk. 3, indsættes efter
»§ 3, stk. 1-3,«: »§ 3 a, stk. 1, for
så vidt angår sprøjtning,«. | | | | | | 5. I § 71, stk. 4, nr. 4, indsættes
efter § »3, stk. 1-3,«: »§ 3 a, stk.
1,«. | | | | | | 6. I § 89, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »§ 3, stk. 1, 2 og 3,«: »§ 3 a,
stk. 1,«. | | | | | | § 5. Loven
træder i kraft den 1. marts 2015, jf. dog stk. 2 og 3. | | | Stk. 2. §
2, nr. 2-6, træder i kraft den 1. september 2017. | | | Stk.
3-4. - - - | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. |
|