Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 13. april 2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december
2015 og var til 1. behandling den 21. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljø- og fødevareministeren sendte den 28. september
2015 dette udkast til udvalget, jf. MOF (2014-15, 2. saml.) alm.
del - bilag 88. Den 10. december 2015 sendte miljø- og
fødevareministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis, Venstres og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at der er flere
positive miljømæssige og økonomiske
konsekvenser ved tilbagerulningen af gødsknings- og
sprøjtningsforbuddet på de § 3-arealer, som
indgik i lovforslag nr. L 94 i folketingsåret 2014-15, 1.
samling.
I forhold til de økonomiske forhold
kan det tilføjes, at der er positive økonomiske
konsekvenser for det offentlige ved ophævelsen af forbuddet,
da forbuddet ville have ført til flere forespørgsler
vedrørende § 3-status. Endvidere underbygges de
positive økonomiske konsekvenser for erhvervet af tal fra
landbrugets egen analyseenhed, SEGES, som har estimeret, at
forbuddet ville føre til et driftstab på 67 mio. kr.
og et jordværditab på 1,8 mia. kr.
I forhold til de miljømæssige
forhold kan det tilføjes, at forbuddet ville have betydet,
at afgræsning og høslæt ville blive urentabelt
på flere arealer. Dette ville betyde færre dyr på
græs og mindre naturpleje på disse arealer. I den
forbindelse må det forventes, at mange af arealerne ville
udvikle sig til moser eller sumpskove og dermed helt andre
naturtyper end de enge, som loven i dag beskytter.
Samtidig er det langtfra sikkert, at
gødsknings- og sprøjteforbuddet ville have sikret et
egentlig bidrag til de nationale mål for biodiversiteten. Det
er muligt, at det enkelte areal kan opnå en større
biodiversitet målt ved antal arter eller andelen af
ikkekulturplanter ved ophør af gødskning og
sprøjtning, men et egentligt bidrag til det nationale
mål for biodiversiteten må forventes at være
begrænset og meget langsigtet, da en opretning af en
naturtilstand svarende til arealer, der ikke er gødsket
eller sprøjtet, ifølge DCE vil tage fra 10 til 100
år.
Endvidere mener DF, V og LA, at anvendelsen
af sprøjtemidler på disse arealer i forvejen er meget
begrænset og i de fleste tilfælde meget målrettet
problemarter, heriblandt invasive arter, der kan være en
trussel mod biodiversiteten.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget. De økonomiske konsekvenser for
erhvervet af forbuddet er minimale, og naturpotentialet er stort,
ligesom der vil være en positiv effekt for biodiversiteten.
Regeringen har ikke medtaget konsekvenserne af at ophæve
forbuddet mod gødskning på § 3-arealer i
kvælstofberegningerne, uanset at forbuddet træder i
kraft i landbrugspakkens levetid. Ved at ophæve Folketingets
tidligere beslutning om at indføre et forbud mod
gødskning beslutter regeringen og folketingsflertallet i
givet fald endnu en forøgelse af kvælstofbelastningen
af natur og vandmiljø - uanset at regeringen lader, som om
forbuddet aldrig har eksisteret. Forbuddet havde til hensigt at
bidrage til at nå de internationale og nationale
biodiversitetsmål i 2020 om at standse tilbagegangen i
biodiversiteten, og det skulle være medvirkende til, at
Danmark kan leve op til sine forpligtelser ifølge habitat-
og fuglebeskyttelsesdirektivet og vandrammedirektivet. Regeringen
ophæver forbuddet uden at oplyse, hvilke tiltag der
sættes i stedet i forhold at nå de internationale og
nationale biodiversitetsmål og i forhold til at leve op til
direktivforpligtigelserne. Mindretallet beklager, at regeringen med
et snævert folketingsflertal fortsætter med at give
ensidige og til tider symbolske gaver til et enkelt erhverv.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at Natur- og Landbrugskommissionen anbefalede at
indføre et forbud mod sprøjtning og gødskning
på naturbeskyttede arealer. Denne anbefaling fulgte
Socialdemokraterne op på med Naturplan Danmark, og
Folketinget vedtog sidste år et forbud mod sprøjtning
og gødskning på de naturbeskyttede arealer.
I forbindelse med Venstres fødevare-
og landbrugspakke har regeringen besluttet at ignorere Natur- og
Landbrugskommissionens anbefalinger og tilbagerulle forbuddet mod
gødskning på de naturbeskyttede arealer.
Fødevare- og landbrugspakken tilsidesætter på
den baggrund hensyn til miljø, naturen og biodiversitet,
hvorfor Socialdemokraterne ikke støttede fødevare- og
landbrugspakken.
Socialdemokraterne mener, at udfordringerne
for fødevare- og landbrugserhvervet er af en sådan
størrelse, at en bred og langsigtet aftale burde være
ønskelig for alle. Desværre evnede Venstreregeringen
ikke at sikre dette. Det skal Socialdemokraterne stærkt
beklage.
Det globale marked for fødevarer og
fødevareteknologi er i hastig vækst. Udviklingen
drives af en voksende global befolkning og velstandsstigninger,
særlig i de nye vækstøkonomier. Det giver efter
Socialdemokraternes opfattelse et stigende behov for en øget
og mangfoldig fødevareproduktion, som kræver et
skærpet fokus på en bæredygtig og
ressourceeffektiv fødevareproduktion såvel i Danmark
som globalt.
Danmark har et godt udgangspunkt for at
skabe vækst og arbejdspladser i fødevareerhvervet i de
kommende år. Danske producenter af fødevarer og
fødevareteknologi har en lang tradition for effektiv
produktion og fødevarer af høj kvalitet, der er
efterspurgt internationalt. Erhvervet har med sin viden om
bæredygtig og ressourceeffektiv fødevareproduktion
mulighed for at blive et internationalt kraftcenter på
fødevareområdet. Dette ønsker
Socialdemokraterne at fremme.
Det tidligere Vækstteam for
fødevarer vurderede, at fødevareerhvervet har et
stort potentiale for at få del i den fremtidige globale
vækst. Der er således mange eksisterende og potentielle
danske arbejdspladser i fødevareerhvervet for både
ufaglærte, faglærte og medarbejdere med
videregående uddannelser.
Samtidig med den hastige globale
vækst og fødevareerhvervets potentialer står
erhvervet også over for en række alvorlige
udfordringer, der skal håndteres, hvis erhvervets potentialet
skal udnyttes. Landbrugets gæld er en bremseklods for
udvikling og indtjening. Lave afsætningspriser kan
mærkes på bundlinjen. Og naturen og miljøet er
under pres.
For at det danske fødevareerhverv
kan få del i den fremtidige vækst på
fødevareområdet, er der brug for en fortsat offensiv
indsats, der bygger på en forståelse af, at landbrugets
produktion og et øget råvaregrundlag er vigtigt for
vækst og arbejdspladser i hele fødevareerhvervet, og
at dette skal ske i samspil med natur og miljø.
Et moderne landbrug til en ny tid
kræver gode generelle rammevilkår, der
understøtter fødevarevirksomhedernes muligheder for
at udnytte deres internationale markedspotentiale og sikrer en
bæredygtig udvikling i råvaregrundlaget.
Rammevilkårene skal sikre væsentlige strukturelle
tiltag, der kan medvirke til, at landbruget kan arbejde sig ud af
krisen, og derved danne grundlag for en mere sund og
bærdygtig finansieringssituation, da dele af landbruget
står med massive gældsudfordringer.
Rammevilkårene skal også
animere fødevareerhvervet til at skabe flere grønne
arbejdspladser på ordentlige vilkår. Endelig skal de
sikre, at et effektivt, grønt landbrug aktivt og mere
omkostningseffektivt bidrager til at forbedre
miljøtilstanden, samtidig med at reguleringen gøres
målrettet og differentieret på en måde, så
Danmark forsat lever op til de klima- og miljøkrav, Danmark
har forpligtiget sig til på nationalt og internationalt plan.
Der skal med andre ord være en samtidighed mellem
vækst-, miljø- og naturinitiativer. På den
baggrund kan Socialdemokraterne ikke støtte det fremlagte
forslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
René Christensen (DF) fmd. Pia Adelsteen (DF) Ib Poulsen (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V)
Carsten Bach (LA) Mette Bock (LA) Mette Abildgaard (KF) Bjarne
Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Kaare Dybvad (S) Jesper Petersen
(S) Malte Larsen (S) Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen
(EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lisbeth
Bech Poulsen (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 82
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra miljø- og fødevareministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 82
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan § 3-arealer defineres
og udpeges, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke objektive kriterier der
skal være opfyldt, for at et stykke jord udpeges og forbliver
§ 3-areal, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om grundejeren skal informeres,
når der udpeges nye § 3-arealer, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om sikring af, at Danmark lever op til
biodiversitetsmålet om at stoppe den biologiske tilbagegang
inden 2020, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke konkrete planer regeringen
har for at kompensere for, at lovforslaget kommer til at få
en negativ indvirkning på Danmarks opfyldelse af
vandrammestrategien m.m., til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om proportionaliteten mellem den
foreslåede naturpåvirkning, Danmarks internationale
forpligtelser og omkostningerne for erhvervet, i betragtning af at
ganske få bedrifter berøres af forbuddet, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvad naturkonsekvensen vil
være, hvis § 3-arealerne fortsat indgår i
harmonikravet, men ikke tillades gødsket, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvilke positive konsekvenser
lovforslaget har for klimaet, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvilke kompenserende tiltag
ministeren agter at indføre nu, hvor det planlagte forbud
mod sprøjtning og gødskning ikke træder i
kraft, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvilke tiltag regeringen har
tænkt sig at sætte i stedet i forhold til at nå
de internationale og nationale biodiversitetsmål, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om bekræftelse af, at der ikke
er foretaget en økonomisk analyse af, hvad det vil koste at
opnå en tilsvarende positiv effekt på miljøet,
til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om bekræftelse af, at et forbud
mod sprøjtning og gødskning på § 3-arealer
samfundsøkonomisk ville være en meget billigere metode
til at opnå en positiv effekt på biodiversiteten, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om bekræftelse af, at man i
dette tilfælde afviger fra det alment accepterede princip om,
at naturbeskyttelsen generelt skal opnås ved hjælp af
de midler, der giver mest naturværdi for pengene, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om bekræftelse af, at der er
behov for at gøre en særlig indsats for
biodiversiteten i den lysåbne natur, på strandenge og
på overdrev, til miljø- og fødevareministeren,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om bekræftelse af, at naturen i
den åbne natur har »ugunstig bevaringsstatus«, og
at der er behov for en indsats over for dette, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilke arter der normalt
forefindes på § 3-arealerne, som skulle have nydt godt
af forbuddet mod gødskning og sprøjtning, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvilke invasive arter og
problemarter der optræder på § 3-arealer, som ikke
kan bekæmpes ved afgræsning, men kræver
sprøjtning for at komme dem til livs, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre
beskyttelse af de naturtyper, som fortsat vil være udfordret
som følge af fjernelsen af forbuddet, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om bekræftelse af, at indsatsen
for at bevare biodiversiteten i det åbne land ikke kan
erstattes af indsatser i skove eller andre steder, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvorvidt det inden for den
gældende lovgivning er muligt at omlægge fra
konventionel til økologisk produktion på de
berørte § 3-beskyttede arealer, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|