Fremsat den 10. december 2015 af
ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen
Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Sydslesvigudvalget
og tilskudsordninger på undervisningsministerens område
for det danske mindretal i Sydslesvig
(Sammensætningen af Sydslesvigudvalget
og tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v.)
§ 1
I lov nr. 287 af 29. marts 2010 om
Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på
undervisningsministerens område for det danske mindretal i
Sydslesvig foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om Sydslesvigudvalget og visse
tilskudsordninger for det danske mindretal i Sydslesvig«.
2. I
§ 3, stk. 1, 1. pkt., ændres
»5« til: »7«.
3. I
§ 5, stk. 1, 1. pkt., § 6, § 9,
stk. 1, § 11, stk. 1, § 16, § 19 og § 20, stk. 2 og 3, udgår »og
lån«.
4. I
§ 5, stk. 2, § 18, stk. 2, §
18, stk. 5, 2. pkt., § 20, stk. 1, § 20, stk. 2, nr.
1, og § 21, stk. 1 og 2, udgår »eller
lån«.
5.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Kapitel 3
Tilskud«.
6. Overskriften før § 14 affattes
således:
»Tilskud til bygge-
og anlægsprojekter og køb af fast
ejendom«.
7. §
14 affattes således:
Ȥ 14.
Sydslesvigudvalget kan yde tilskud til bygge- og
anlægsprojekter og køb af fast ejendom i Sydslesvig
med henblik på at tilvejebringe de fysiske rammer for
mindretallets foreninger, organisationer m.v., jf. § 11, stk.
1.
Stk. 2.
Sydslesvigudvalget sørger for, at tilskud efter stk. 1
sikres ved pant efter den gældende lovgivning i
Forbundsrepublikken Tyskland. Tilskudsmodtageren afholder
eventuelle omkostninger ved pantsætningen.
Stk. 3. Tilskud
efter stk. 1 henstår rente- og afdragsfrit, så
længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet,
eksisterer. Ved formålets forfald tilbageføres de
sikrede midler til Sydslesvigudvalget, der træffer beslutning
om, hvordan de sikrede midler skal genanvendes til et andet
formål inden for lovens rammer.
Stk. 4.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan efter
forhandling med finansministeren bemyndige Statens Administration
til at varetage administrationen af pantsikrede krav.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for ansøgninger om tilskud og lån til
bygge- og anlægsprojekter, der er indsendt til
Sydslesvigudvalget før lovens ikrafttræden. For
sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 3. § 1, nr. 2,
træder i kraft efter første nyvalg til Folketinget
efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Udvidelse af antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Den foreslåede ordning
3.2. Tilskud til bygge- og anlægsprojekter og
køb af fast ejendom og pantsikringen heraf
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Den foreslåede ordning
3.3. Lovens titel
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Den foreslåede ordning
4. Regnskabsaflæggelse i forbindelse med
ydelse af tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v.
5. Redegørelse til Folketinget
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
7. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget vil medlemstallet i Sydslesvigudvalget blive
udvidet fra 5 til 7 medlemmer. Udvidelsen vil først
træde i kraft ved Sydslesvigudvalgets nedsættelse efter
første nyvalg til Folketinget efter lovens
ikrafttræden.
Med lovforslaget vil det blive fastsat i loven, at støtte
til bygge- og anlægsvirksomhed og køb af fast ejendom
ydes som tilskud, og at sådanne tilskud sikres ved pant i
henhold til tysk lov. De sikrede midler vil henstå rente- og
afdragsfrit, så længe det formål, hvortil
tilskuddet er ydet, eksisterer. Ved formålets forfald,
herunder salg af fast ejendom, vil de sikrede midler skulle
tilbageføres til Sydslesvigudvalget, der træffer
beslutning om, hvordan de sikrede midler skal genanvendes til et
andet formål inden for lovens rammer.
Endvidere foreslås det med lovforslaget, at lovens titel
ændres til lov om Sydslesvigudvalget og visse
tilskudordninger for det danske mindretal i Sydslesvig.
2. Lovforslagets
baggrund
Lov nr. 287 af 29. marts 2010 om Sydslesvigudvalget og
tilskudsordninger på undervisningsministerens område
for det danske mindretal i Sydslesvig blev ved lovens vedtagelse
omfattet af lovovervågning.
Det fremgår af lovens forarbejder, jf. de almindelige
bemærkninger, afsnit 3, i lovforslag nr. L 98, der er fremsat
den 18. december 2009 af undervisningsministeren, Folketingstidende
2009-10, tillæg A, at loven vil blive omfattet af
lovovervågning. Som led i lovovervågningen vil
ministeriet senest fire år efter lovens ikrafttræden
gennemføre en undersøgelse med det formål at
vurdere, om loven har haft den tilsigtede virkning, herunder om der
er skabt klarere rammer for ansøgning om og tildeling af
tilskud samt opfølgning på de ydede tilskud.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
oversendte den 28. august 2015 redegørelsen om
lovovervågning af lov nr. 287 af 29. marts 2010 til
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
Det fremgår af redegørelsen, at Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling på baggrund af
høringssvarene fra de sydslesvigske foreninger og
organisationer m.v. finder, at loven har haft den tilsigtede
virkning, herunder skabt klarere rammer for ansøgning om og
tildeling af tilskud samt opfølgning på de ydede
tilskud.
På baggrund af blandt andet Rigsrevisionens
høringssvar, jf. bemærkningerne nedenfor, vil
ministeriet ved den først givne lejlighed søge at
tydeliggøre den eksisterende praksis ved en ændring af
loven, således at det kommer til at fremgå af loven, at
støtte til bygge- og anlægsvirksomhed ydes som
tilskud, og at sådanne tilskud sikres ved pant i henhold til
tysk lov. De sikrede midler henstår rente- og afdragsfrit,
så længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet,
eksisterer. Ved formålets forfald kan de sikrede midler
genanvendes med Sydslesvigudvalgets godkendelse til et andet
formål inden for lovens rammer.
Det fremgår desuden af redegørelsen, at ministeriet
på baggrund af høringssvaret fra Sydslesvigudvalget
vil søge at ændre loven således, at der kun kan
ydes tilskud til bygge- og anlægsvirksomhed. Den hidtidige
mulighed for at yde lån vil herefter bortfalde efter
ønske fra Sydslesvigudvalget.
Endvidere fremgår det af redegørelsen, at der i
forbindelse med lovændringen vil blive taget stilling til, i
hvilket omfang danske regler om aflæggelse af regnskab,
repræsentation og rejser skal stilles som betingelse for at
yde tilskud.
Efter at redegørelsen er afgivet til Folketingets
Børne- og Undervisningsudvalg den 28. august 2015, har
Sydslesvi?gudvalget som opfølgning på
redegørelsen foreslået, at antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget udvides fra 5 til 7.
Rigsrevisionen har i sine høringssvar, der er afgivet i
forbindelse med lovovervågningen, henvist til Rigsrevisionens
»Rapport om løbende årsrevision af
Sydslesvigudvalget 2013«.
Det fremgår af denne rapport, at formålet med
revisionen har været at vurdere, om Sydslesvigudvalgets
forretningsgange og interne kontroller understøtter, at
regnskabet bliver rigtigt, og at dispositionerne foretages i
overensstemmelse med de meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter. Det har desuden været formålet at vurdere,
om Sydslesvigudvalgets forvaltning af de områder, som
Rigsrevisionen har undersøgt, er varetaget på en
økonomisk hensigtsmæssig måde.
Ved revisionen har Rigsrevisionen gennemgået
Sydslesvi?gudvalgets tilskudsadministration, tyske pantebreve og
opfølgning på 2012-regnskabet.
Det er Rigsrevisionens samlede vurdering, at forretningsgange og
interne kontroller på de gennemgåede områder
generelt fungerede ikke helt tilfredsstillende og ikke i
tilstrækkelig grad opfyldte de krav, der stilles til en god
og pålidelig regnskabsforvaltning.
Sydslesvigudvalgets forretningsgange og interne kontroller
understøtter således ikke, at udvalgets regnskab
bliver rigtigt, og at de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med bevillinger,
love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis. Herudover viste revisionen, at
forvaltningen af de gennemgåede områder generelt ikke
er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssig
måde.
Rigsrevisionen har ved vurderingen blandt andet peget på
følgende forhold, der er relevante i forbindelse med
lovovervågningen:
- Revisionen viste,
at Sydslesvigudvalget ikke tager ejendomsforbehold i forbindelse
med ydelse af bygge- og anlægstilskud, hvorved der kan
være risiko for, at foreningerne kan sælge fast
ejendom, hvortil udvalget har givet tilskud, og bruge pengene til
andet formål.
- Rigsrevisionen
vurderer, at de tyske pantebreve bør omtales i loven og
fremgå af gældende finanslov under konto §
20.84.01. Danske kulturelle anliggender i Sydslesvig.
Statsrevisorerne har i deres beretning for 2013 ikke forholdt
sig særskilt til Rigsrevisionens bemærkninger om
Sydslesvi?gudvalgets tilskudsadministration m.v.
Rigsrevisionen har desuden peget på, at det skal
fremgår af loven, hvis indtægter som følge af
indfrielse af pantsikrede krav skal genanvendes til andre
aktiviteter, som ikke er bygge- og anlægstilskud.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Udvidelse af antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget
3.1.1. Gældende ret
Ministeren for børn,
undervisning og ligestilling nedsætter Sydslesvigudvalget,
som består af fem medlemmer. Folketinget vælger
udvalgets medlemmer efter forholdstal blandt sine medlemmer, jf.
lovens § 3, stk. 1, 2. pkt. Folketinget kan dog i ganske
særlige tilfælde vælge et eller flere
udvalgsmedlemmer, der ikke er medlem af Folketinget, jf. lovens
§ 3, stk. 1, 3. pkt. Ministeren for børn, undervisning
og ligestilling udpeger blandt de valgte medlemmer en formand for
Sydslesvigudvalget, jf. lovens § 3, stk. 1, 4. pkt.
Sydslesvigudvalgets funktionsperiode følger Folketingets
valgperiode, jf. lovens § 3, stk. 2.
Sydslesvigudvalget er bindeled mellem det danske mindretal i
Sydslesvig og Folketinget, jf. lovens § 4.
Det fremgår af forarbejderne til loven, jf. de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.2., i lovforslag nr. L 98, der er
fremsat den 18. december 2009 af undervisningsministeren,
Folketingstidende 2009-10, tillæg A, at Sydslesvigudvalget er
en del af den offentlige forvaltning, selv om udvalget består
af folketingsmedlemmer. Baggrunden herfor er, at udvalget i
overvejende grad udøver administrative funktioner. Udvalget
er som en del af den offentlige forvaltning omfattet af
forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling yder
sekretariatsbistand til Sydslesvigudvalget, jf. lovens § 3,
stk. 4. Udvalget har instruktionsbeføjelsen over for
sekretariatet og er dermed ansvarlig for sekretariatets
virksomhed.
Sydslesvigudvalget træffer efter ansøgning
afgørelse om tilskud og lån m.v. inden for de
bevillinger, der er afsat på de årlige finanslove, og
indgår resultataftaler med ansøgerne, jf. lovens
§ 5, stk. 1. Forinden Sydslesvigudvalget træffer
begunstigende afgørelser om ydelse af tilskud eller
lån og indgår resultataftaler med ansøgerne,
skal udvalget indhente en udtalelse fra ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, jf. lovens § 5, stk. 2. Det er
fastsat i lovens § 5, stk. 3, at Sydslesvigudvalgets
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.
Sydslesvigudvalget fører i henhold til lovens § 6
tilsyn med tilskudsmodtagernes anvendelse af tilskud og lån
m.v.
Sydslesvigudvalget udarbejder en årlig beretning om sin
virksomhed, herunder om fordelingen af de bevillinger, som er afsat
på finansloven, og de modtagne ansøgninger om tilskud
m.v., jf. lovens § 9, stk. 1.
Der er afsat 466,1 mio. kr. på finansloven for 2015 til
tilskudsordninger på ministeriets område for det danske
mindretal i Sydslesvig, jf. finanslovens § 20.84.01. Danske
kulturelle anliggender i Sydslesvig.
3.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med
lovforslaget, at antallet af medlemmer i Sydslesvigudvalget udvides
fra 5 til 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Det fremgår
af loven, at Sydslesvigudvalget ud over at tage stilling til
ansøgninger om tilskud til gavn for det danske mindretal i
Sydslesvig også skal virke som bindeled mellem det danske
mindretal i Sydslesvig og Folketinget. En udvidelse af
medlemstallet vil give bedre mulighed for at lade flere af
Folketingets partier deltage i arbejdet.
Efter ønske fra
Sydslesvigudvalget foreslås det, at udvidelsen af antallet af
medlemmer i Sydslesvigudvalget først træder i kraft
efter første nyvalg til Folketinget efter lovens
ikrafttræden.
3.2. Tilskud til bygge- og anlægsprojekter og
køb af fast ejendom og pantsikringen heraf
3.2.1. Gældende ret
Det er fastsat i lov nr. 287 af 29. marts 2010, at lovens
formål er at støtte aktiviteter til gavn for det
danske mindretal i Sydslesvig, jf. lovens § 1.
Efter lovens § 2, stk. 1, omfatter loven følgende
aktiviteter i Sydslesvig: Daginstitutions- og skolevirksomhed,
biblioteks- og arkivvirksomhed, udgivelse af aviser, tidsskrifter
og lignende, kulturel og folkeoplysende virksomhed, herunder om det
danske sprog, mindretallets foreningsmæssige organisering,
varetagelse af faglige opgaver, der tjener landbruget, og anden
virksomhed til gavn for mindretallet.
Ifølge lovens § 2, stk. 2, kan der desuden ydes
støtte til følgende aktiviteter, hvis de har til
formål at skabe forståelse for mindretallets
særlige vilkår: Folkeoplysende virksomhed i Danmark om
mindretallet, samarbejde mellem mindretallets foreninger og
foreninger i Danmark samt mindretallets foreningers deltagelse i
nordisk og europæisk samarbejde.
Det er fastsat i lovens § 11, stk. 1, at tilskud og
lån kun kan ydes til foreninger, organisationer m.v.,
1. der er
hjemmehørende i Sydslesvig,
2. der har til
formål at udøve aktiviteter til gavn for det danske
mindretal i Sydslesvig,
3. hvis
vedtægter sikrer gennemsigtighed og åbenhed
vedrørende deres virksomhed,
4. hvis hjemmeside
på internettet på en lettilgængelig måde
indeholder information på dansk om deres ledelse og
virksomhed, herunder regnskaber,
5. der ikke driver
erhvervsmæssig virksomhed,
6. hvis midler,
herunder ved nedlæggelse, ifølge vedtægten alene
må anvendes til aktiviteter, der er omfattet af loven, og
7. der ikke yder
deres ledelse eller andet personale løn og vederlag ud over
det normale i Sydslesvig for tilsvarende hverv eller
beskæftigelse.
Betingelserne i nr. 1, 6 og 7 gælder dog ikke for tilskud
til aktiviteter, der har til formål at skabe forståelse
for mindretallets særlige vilkår, og som gives af
folkeoplysende virksomheder i Danmark. Det samme gælder for
aktiviteter, der vedrører samarbejde mellem mindretallets
foreninger og foreninger i Danmark, jf. lovens § 11, stk. 2.
Betingelserne i nr. 5 og 6 gælder ikke for tilskudsmodtagere,
herunder Flensborg Avis, der i 2009 og som vedvarende herefter har
modtaget tilskud eller lån til udgivelse af aviser,
tidsskrifter og lignende, jf. lovens § 22, stk. 5.
Sydslesvigudvalget kan i henhold til lovens § 14, stk. 1,
yde tilskud eller lån til bygge- og anlægsprojekter i
Sydslesvig med henblik på tilvejebringelse af de fysiske
rammer for mindretallets foreninger, organisationer m.v. De
nærmere vilkår for eventuel ydelse af lån
fastsættes på de årlige finanslove, jf. lovens
§ 14, stk. 2.
Sydslesvigudvalget har siden lovens ikrafttræden den 1.
april 2010 ikke ydet lån til bygge- og anlægsprojekter.
Der er kun ydet tilskud.
Det fremgår af forarbejderne til loven, jf. de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.1., i lovforslag nr. L 98, der er
fremsat den 18. december 2009 af undervisningsministeren,
Folketingstidende 2009-10, tillæg A, at det følger af
stk. 2 i tekstanmærkning nr. 104 til § 20.84.01.
på finansloven for 2009, at Udvalget vedrørende Danske
Kulturelle Anliggender i Sydslesvig forestår fordelingen og
administrationen af tilskuddet. Det fremgår endvidere af stk.
6 i tekstanmærkningen, at staten gennem Udvalget
vedrørende Danske Kulturelle Anliggender i Sydslesvig yder
tilskud til anlæg, som sikres ved pant. De sikrede midler
henstår rente- og afdragsfrit, så længe det
formål, hvortil tilskuddet er ydet, eksisterer, og kan ved
forfald genanvendes til tilsvarende formål.
Det fremgår desuden af lovens forarbejder, at det
fastsættes i lovens § 14, stk. 2, at de nærmere
vilkår for ydelse af lån fastsættes på de
årlige finanslove. Det er hensigten at videreføre den
hidtidige ordning efter tekstanmærkning nr. 104, stk. 6, til
§ 20.84.01 på finansloven for 2009, hvorefter
støtte ydet som lån sikres ved pant efter den i
Sydslesvig gældende lovgivning. Lånemodtageren afholder
eventuelle omkostninger ved pantsætning. Det fremgår
endvidere af forarbejderne, at undervisningsministeren efter
forhandling med finansministeren som hidtil kan bemyndige
Økonomistyrelsen til at varetage administrationen af
lån.
Det fremgår således af forarbejderne til lov nr. 287
af 29. marts 2010, at den hidtidige ordning i tekstanmærkning
nr. 104, stk. 6, til § 20.84.01 på finansloven for 2009
forudsættes videreført efter lovens
ikrafttræden.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås fastsat i lovens
§ 14, stk. 1, at Sydslesvigudvalget kan yde tilskud til bygge-
og anlægsprojekter og køb af fast ejendom i Sydslesvig
med henblik på at tilvejebringe de fysiske rammer for
mindretallets foreninger, organisationer m.v. Tilskuddene kan kun
ydes til foreninger og organisationer m.v., der opfylder
tilskudsbetingelserne i lovens § 11.
Med forslaget bortfalder således den hidtidige mulighed
for at yde lån til bygge- og anlægsprojekter. Som
nævnt foran under afsnit 3.2.1. har Sydslesvigudvalget siden
lovens ikrafttræden den 1. april 2010 ikke ydet lån til
bygge- og anlægsvirksomhed. Der er kun ydet tilskud.
Det foreslås desuden fastsat i loven, at
Sydslesvigudvalget er forpligtet til at sikre tilskuddet med pant
efter den gældende lovgivning i Forbundsrepublikken Tyskland.
Tilskud?smodtageren afholder eventuelle omkostninger ved
pantsætningen. Tilskuddet henstår rente og afdragsfrit,
så længe det formål, som Sydslesvigudvalget har
ydet tilskuddet til, eksisterer.
Endvidere foreslås det fastsat i loven, at ved
formålets forfald, fx ved salg af den faste ejendom, som
Sydslesvigudvalget har ydet tilskud til, tilbageføres de
sikrede midler til Sydslesvigudvalget, der skal træffe
beslutning om, hvordan de sikrede midler skal genanvendes til et
andet formål inden for lovens rammer.
Med den foreslåede lovændring i § 14, stk. 3,
har Sydslesvi?gudvalget mulighed for at beslutte, at de sikrede
midler kan genanvendes af den hidtidige tilskudsmodtager til
køb af en anden fast ejendom eller til et andet formål
inden for lovens rammer. Sydslesvigudvalget har således
også mulighed for at beslutte, at den hidtidige
tilskudsmodtager kan genanvende de sikrede midler som driftstilskud
eller projektilskud.
Den foreslåede lovændring giver også
Sydslesvigudvalget mulighed for at beslutte, at de sikrede midler
skal genanvendes ved at yde tilskud til en eller flere andre
tilskudsberettigede foreninger eller organisationer m.v. til
formål inden for lovens rammer, herunder tilskud til bygge-
og anlægsprojekter og driftstilskud.
3.3. Lovens
titel
3.3.1. Gældende ret
Lovens titel er lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger
på undervisningsministerens område for det danske
mindretal i Sydslesvig.
3.3.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget, at lovens titel
ændres til lov om Sydslesvigudvalget og visse
tilskudsordninger for det danske mindretal i Sydslesvig.
Som begrundelse for forslaget skal der henvises til, at det er
uhensigtsmæssigt at lade lovens titel være
afhængig af en ministerbetegnelse, der kan ændre sig
fra regering til regering og inden for den enkelte regering.
4. Regnskabsaflæggelse i forbindelse med ydelse
af tilskud til bygge- og anlægsprojekter m.v.
I forbindelse med
lovovervågningen har Sydslesvigudvalget peget på, at
der er tvivl om, hvorvidt danske eller tyske regler skal anvendes i
forbindelse med tilskudsmodtagernes aflæggelse af regnskab og
udbetaling af godtgørelse for rejser og
repræsentation.
Der er fastsat følgende i lovens § 18, stk. 1-3:
1.
Tilskudsmodtagerne, der modtager driftstilskud, skal for hele deres
virksomhed udarbejde en årsrapport, herunder et
årsregnskab.
2.
Tilskudsmodtagere, der modtager tilskud eller eventuelle lån
til bygge- og anlægsprojekter, skal aflægge en
særskilt rapport, herunder et regnskab for det
pågældende bygge- eller anlægsprojekt.
3.
Tilskudsmodtagere, der modtager projekttilskud til
enkeltstående projekter, skal aflægge en særskilt
rapport, herunder et regnskab, for anvendelse af det modtagne
projekttilskud.
Efter lovens § 18, stk. 5, fastsætter ministeren for
børn, undervisning og ligestilling nærmere regler om
udførelse af revision af regnskaberne, herunder krav til
revisorer og tilskudsmodtageres underretning af ministeren om
udpegede revisorer m.v. De nærmere regler om regnskab og
revision m.v. er fastsat i bekendtgørelse nr. 1720 af 21.
december 2010 om regnskab for, revision af og indhentning af
oplysninger fra foreninger og organisationer m.v., der modtager
tilskud fra Sydslesvigudvalget.
Som det fremgår af lovens § 18, er det en betingelse
for at modtage driftstilskud, tilskud til bygge- og
anlægsprojekter og projekttilskud, at der aflægges
regnskab m.v., der opfylder kravene i lovens § 18 og
bekendtgørelse nr. 1720 af 21. december 2010. Loven giver
ikke mulighed for at fravige dette krav.
Der i hverken i lov nr. 287 af 29. marts 2010 eller i
forarbejderne til loven taget udtrykkelig stilling til, hvorvidt
tilskud?smodtagere skal anvende danske eller tyske regler i
forbindelse med udbetaling af godtgørelse for rejser og
repræsentation. Loven indeholder heller ikke en særlig
hjemmel til at anvende de tyske regler på dette
område.
Det må dog antages, at det har været en
forudsætning for loven, at tilskudsmodtagere anvender de
danske regler. Det skal derfor stilles som en betingelse for at yde
tilskud, at de danske regler skal anvendes i forbindelse med
tilskudsmodtagerens udbetaling af godtgørelse for rejser og
repræsentation. Der er intet i loven til hinder for, at
Sydslesvigudvalget kan træffe beslutning om, at
tilskudsmodtageren i forbindelse med udbetaling af
godtgørelse for rejser og repræsentation kan yde en
mindre godtgørelse end efter danske satser m.v.
5. Redegørelse til Folketinget
Medlemmerne af Sydslesvigudvalget har i forbindelse med
lovovervågningen af lov nr. 287 af 29. marts 2010 og de
foreslåede ændringer af loven fremsat forslag om, at
der hvert andet år afgives en skriftlig redegørelse
til Folketinget om forholdene for det danske mindretal i Sydslesvig
og dansk mindretalspolitik generelt. Det er hensigten, at
redegørelsen skal styrke forbindelsen mellem det danske
mindretal i Sydslesvig og Folketinget.
Regeringen er enig med medlemmerne af Sydslesvigudvalget i, at
en redegørelse om forholdene for det danske mindretal i
Sydslesvig kan bidrage til at styrke forbindelsen mellem det danske
mindretal i Sydslesvig og Folketinget.
Der ikke er noget i lovgivningen til hinder for, at
Sydslesvi?gudvalget kan udarbejde en skriftlig redegørelse
og gennem ministeren sende den til Folketinget om forholdene for
det danske mindretal i Sydslesvig, jf. § 7 i loven.
Det foreslås, at Sydslesvigudvalget udarbejder en
redegørelse om de i loven omfattede tilskudsordninger i
forbindelse med, at der gives en mere generel redegørelse
for forholdene for det danske mindretal i Sydslesvig.
Redegørelsen bør tage udgangspunkt i de årlige
beretninger, der afgives af Sydslesvigudvalget om dets virksomhed,
herunder om fordelingen af de bevillinger, som er afsat på
finansloven, og de modtagne ansøgninger om tilskud, jf.
lovens § 9, stk. 1.
Sydslesvigudvalget indsender redegørelsen til ministeren
for børn, undervisning og ligestilling, således at
ministeren har mulighed for at fremsætte sine
bemærkninger til redegørelsen, før den sendes
til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
Børne- og Undervisningsudvalget træffer herefter
beslutning om den videre proces, herunder i hvilket omfang der er
behov for en debat om redegørelsen og fastlægger
rammerne herfor. Det kan være formelt i form af en
forespørgsel til ministeren eller et
samrådsspørgsmål eller uformelt ved
udvalgshøring eller lignende.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og
Sydslesvigudvalget fastlægger efter aftale tidspunktet for
udvalgets afgivelse af redegørelsen. Det tilstræbes,
at redegørelsen normalt afgives af Sydslesvigudvalget senest
2 år efter, at udvalget er blevet nedsat efter et nyvalg til
Folketinget. Den første redegørelse afgives senest 2
år efter nyvalg til Folketinget efter lovens
ikrafttræden.
Finder Sydslesvigudvalget, at der er behov for yderligere
redegørelser, er der som nævnt ikke noget til hinder
for, at Sydslesvigudvalget gennem ministeren afgiver en skriftlig
redegørelse til Folketinget om forholdene for det danske
mindretal i Sydslesvig.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes at indebære årlige
statslige merudgifter på op til 0,1 mio. kr. til afholdelse
af honorarer m.v. som følge af, at Sydslesvigudvalget
foreslås udvidet med 2 medlemmer. Udgifterne afholdes inden
for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings
økonomiske ramme. Udgifterne vil dog først skulle
afholdes efter det første nyvalg til Folketinget, hvor den
foreslåede udvidelse af antallet af medlemmer i
Sydslesvigudvalget træder i kraft. Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser af betydning for staten.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommunerne og regionerne.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
er?h?vervs?li?vet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. september
2015 til den 23. oktober 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Kirke i Sydslesvig, Dansk Skoleforening for
Sydslesvig, Dansk Sundhedstjeneste for Sydslesvig, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Datatilsynet, Det Sydslesvigske
Samråd, Federal Union of European Nationalities, Flensborg
Avis, Fælleslandboforeningen for Sydslesvig,
Grænseforeningen, Mikkelberg - Nordisk center for kunst og
cricket, Nordisk Informationskontor i
Sønderjylland/Sydslesvig, Rigsrevisionen, Statens
Administration, Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk
Forening, Sydslesvigsk Kultursamfund, Sydslesvigsk
Vælgerforening og Sydslesvigudvalget.
12. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Som følge af den foreslåede
udvidelse af Sydslesvigudvalget efter første nyvalg til
Folketinget indebærer lovforslaget årlige statslige
merudgifter på op til 0,1 mio. kr. til honorarer m.v. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lovens titel er lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger
på undervisningsministerens område for det danske
mindtretal i Sydslesvig.
Det foreslås, at lovens titel
affattes således, at titlen ikke indeholder
ministerbetegnelsen. Som begrundelse for forslaget skal der
henvises til, at det er uhensigtsmæssigt at lade lovens titel
være afhængig af en ministerbetegnelse, der kan
ændre sig fra regering til regering og inden for den enkelte
regering.
Til nr. 2
Det fremgår af lovens §
3, stk. 1, 1. og 2. pkt., at Sydslesvi?gudvalget består af 5
medlemmer, og at Folketinget vælger udvalgets medlemmer efter
forholdstal blandt sine medlemmer. Sydslesvigudvalget skal virke
som bindeled mellem det danske mindretal i Sydslesvig og
Folketinget, jf. lovens § 4.
Det foreslås med
lovforslagets § 3, stk. 1, 1.
pkt., at antallet af medlemmer i Sydslesvigudvalget udvides
fra 5 til 7. Med en udvidelse af medlemstallet vil der blive
mulighed for en bredere repræsentation af Folketingets
partier i udvalget. Forslaget ændrer ikke ved, at det fortsat
er Folketinget, der vælger udvalgets medlemmer efter
forholdstal blandt sine medlemmer. Valget sker i henhold til
grundlovens § 52 efter forholdstal. Beregningen sker efter
reglerne i § 36, stk. 1, i Folketingets forretningsorden.
Efter forretningsordenens § 36, stk. 1, deles Tingets
medlemmer efter valggrupper, der hver for sig omfatter de
folketingsgrupper og medlemmer, der har anmeldt til formanden at
ville stemme sammen. Det er således fortsat op til
valggrupperne i Folketinget at sikre en bredere
repræsentation i Sydslesvigudvalget.
Det er intentionen med udvidelsen
af antallet af medlemmer i Sydslesvigudvalget at give bedre
mulighed for, at valget af medlemmer efter forholdstal kan fordeles
mellem flest mulige partier inden for den enkelte valggruppe.
Til nr. 3-5
Der er alene tale om konsekvensændringer som følge
af, at Sydslesvigudvalget ikke længere vil have mulighed for
at yde lån til bygge- og anlægsprojekter. Der henvises
til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 6
Det fremgår af overskriften før lovens § 14,
at der kan ydes tilskud og lån til bygge- og
anlægsprojekter.
Det foreslås, at overskriften
ændres til tilskud til bygge- og anlægsprojekter og
køb af fast ejendom. Den foreslåede ændring er
alene en præcisering af den gældende retstilstand,
hvorefter tilskud efter lovens § 14 også har været
anvendt til køb af fast ejendom. Det præciseres
desuden, at der ikke kan ydes lån til bygge- og
anlægsprojekter, jf. bemærkningerne til forslagets
§ 1, nr. 7.
Til nr. 7
Det følger af lovens § 14, stk. 1, at
Sydslesvigudvalget kan yde tilskud eller lån til bygge- og
anlægsprojekter i Sydslesvig med henblik på at
tilvejebringe de fysiske rammer for mindretallets foreninger,
organisationer m.v., jf. § 11, stk. 1, i loven.
I den foreslåede ændring af § 14, stk. 1, fastsættes det, at
Sydslesvigudvalget ud over tilskud til bygge- og
anlægsprojekter også kan yde tilskud til køb af
fast ejendom. Den foreslåede ændring er alene en
præcisering af den hidtidige retstilstand på
området. Den foreslåede ændring af § 14,
stk. 1, giver også
Sydslesvigudvalget mulighed for yde tilskud til igangværende
bygge- og anlægsprojekter.
Der vil dog efter ønske fra Sydslesvigudvalget kun kunne
ydes tilskud til bygge- og anlægsprojekter og køb af
fast ejendom. Den hidtidige mulighed for at yde lån til
bygge- og anlægsprojekter bortfalder med forslaget.
Det fremgår af forarbejderne til loven, jf. de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.1., i lovforslag nr. L 98, der er
fremsat den 18. december 2009 af undervisningsministeren,
Folketingstidende 2009-10, tillæg A, at det følger af
stk. 2 i tekstanmærkning nr. 104 til § 20.84.01.
på finansloven for 2009, at Udvalget vedrørende Danske
Kulturelle Anliggender i Sydslesvig forestår fordelingen og
administrationen af tilskuddet. Det fremgår endvidere af stk.
6 i tekstanmærkningen, at staten yder gennem Udvalget
vedrørende Danske Kulturelle Anliggender i Sydslesvig
tilskud til anlæg, som sikres ved pant. De sikrede midler
henstår rente- og afdragsfrit, så længe det
formål, hvortil tilskuddet er ydet, eksisterer, og kan ved
forfald genanvendes til tilsvarende formål.
Endvidere fremgår det af lovens forarbejder, at den
hidtidige ordning i tekstanmærkning nr. 104, stk. 6, til
§ 20.84.01 på finansloven for 2009 forudsættes
videreført efter lovens ikrafttræden.
De foreslåede bestemmelser i § 14, stk. 2 og 3, 1. pkt.,
er en videreførelse og præcisering af den hidtidige
ordning i tekstanmærkning nr. 104, stk. 6, til §
20.84.01 på finansloven for 2009.
Efter forslagets § 14, stk. 3, 2.
pkt., kan de sikrede midler genanvendes til et andet
formål inden for lovens rammer. Forslaget indebærer, at
Sydslesvigudvalget kan træffe beslutning om, at de sikrede
midler ikke kun kan genanvendes til tilskud til bygge- og
anlægsprojekter, men også til driftstilskud og
projekttilskud. Forslaget indebærer også, at
Sydslesvigudvalget kan træffe beslutning om, at de sikrede
midler skal genanvendes ved at yde tilskud til en eller flere andre
tilskudsberettiget foreninger og organisationer m.v. til
formål inden for lovens rammer, herunder tilskud til bygge-
og anlægsprojekter og driftstilskud.
Statens Administration har hidtil i samarbejde med
Sydslesvigudvalget varetaget administrationen af de pantsikrede
tilskud og lån med hjemmel i forarbejderne til lov nr. 287 af
29. marts 2010. Den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 4, skal alene ses som en
præcisering af den hidtidige ordning og omfatter
således både pantsikrede tilskud og lån, der er
ydet efter de tidligere ordninger, og pantsikrede tilskud, der ydes
i henhold til forslagets § 14, stk. 1.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. marts 2016.
Det foreslås i stk. 2, at
loven ikke finder anvendelse for ansøgninger om tilskud og
lån til bygge- og anlægsprojekter, der er indgivet til
Sydslesvigudvalget før lovens ikrafttræden. For
sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Efter ønske fra Sydslesvigudvalget foreslås det i
stk. 3, at § 1, nr. 2, om
udvidelse af antallet af medlemmer i Sydslesvi?gudvalget fra 5 til
7 først træder i kraft efter første nyvalg til
Folketinget efter lovens ikrafttræden.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 287 af 29. marts 2010 om
Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på
undervisningsministerens område for det danske mindretal i
Sydslesvig foretages følgende ændringer: | | | | Lov om
Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på
undervisningsministerens område for det danske mindretal i
Sydslesvig | | 1. Lovens
titel affattes således: »Lov om
Sydslesvigudvalget og visse tilskudsordninger for det danske
mindretal i Sydslesvig«. | | | | § 3.
Undervisningsministeren nedsætter Sydslesvigudvalget, som
består af 5 medlemmer. Folketinget vælger udvalgets
medlemmer efter forholdstal blandt sine medlemmer. Folketinget kan
dog i ganske særlige tilfælde vælge et eller
flere udvalgsmedlemmer, der ikke er medlem af Folketinget, hvis den
eller de pågældende har tilknytning til et af
Folketingets partier og den eller de pågældende har et
særligt indblik i og interesse for spørgsmål
vedrørende det danske mindretal i Sydslesvig.
Undervisningsministeren udpeger udvalgets formand blandt de valgte
medlemmer. Stk. 2.-4.
(. . .) | | 2. I § 3, stk. 1, 1. pkt., ændres
»5« til: »7«. | | | | § 5.
Sydslesvigudvalget træffer efter ansøgning
afgørelse om tilskud og lån, jf. kapitel 3, inden for
de bevillinger, som er afsat på de årlige finanslove.
Udvalget indgår efter ansøgning resultataftaler efter
§ 12. Stk. 2.-4.
(. . .) | | 3. I § 5, stk. 1, 1. pkt., § 6, § 9, stk.
1, § 11, stk. 1, § 16, § 19 og § 20, stk. 2 og 3, udgår »og
lån«. | | | | § 6.
Sydslesvigudvalget fører tilsyn med tilskudsmodtagernes
anvendelse af tilskud og lån. | | | | | | § 9.
Sydslesvigudvalget udarbejder en årlig beretning om sin
virksomhed, herunder om fordelingen af de bevillinger, som er afsat
på finansloven, og modtagne ansøgninger om tilskud og
lån. Stk. 2. (. .
.) | | | | | | § 11.
Tilskud og lån kan ydes til foreninger, organisationer
m.v., 1) der er hjemmehørende i
Sydslesvig, 2) der har til formål at
udøve aktiviteter til gavn for det danske mindretal i
Sydslesvig, jf. § 2, 3) hvis vedtægter sikrer
gennemsigtighed og åbenhed vedrørende deres
virksomhed, 4) hvis hjemmeside på internettet
på en lettilgængelig måde indeholder information
på dansk om deres ledelse og virksomhed, herunder
regnskaber, 5) der ikke driver erhvervsmæssig
virksomhed, 6) hvis midler, herunder ved
nedlæggelse, ifølge vedtægten alene må
anvendes til aktiviteter efter § 2, og 7) der ikke yder deres ledelse eller
andet personale løn og vederlag ud over det normale i
Sydslesvig for tilsvarende hverv eller beskæftigelse. Stk. 2. (. .
.) | | | | | | § 16.
Undervisningsministeren udbetaler tilskud og lån i
overensstemmelse med Sydslesvigudvalgets afgørelser. | | | | | | § 19.
Undervisningsministeren afgiver årligt en
opfølgningsrapport til Sydslesvigudvalget om de modtagne
årsrapporter og rapporter med en vurdering af, om de i det
forudgående finansår udbetalte tilskud og lån er
anvendt i overensstemmelse med udvalgets afgørelser. | | | | | | § 20. (.
. .) Stk. 2.
Sydslesvigudvalget kan træffe afgørelse om, at tilskud
og lån helt eller delvis tilbageholdes, bortfalder eller
kræves tilbagebetalt, hvis 1) en tilskudsmodtager ikke overholder
bestemmelserne i denne lov, regler fastsat i medfør af
§ 18, stk. 5, resultataftaler efter § 12, vilkår i
afgørelsen om tilskud eller lån eller udvalgets
påbud efter stk. 1 eller 2) en tilskudsmodtager begæres
konkurs eller standser sine betalinger eller der i øvrigt er
fare for, at tilskudsmodtagerens virksomhed må
indstilles. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan i tilfælde som nævnt i stk.
2, nr. 2, tilbageholde udbetalingen af tilskud og lån, indtil
Sydslesvigudvalget har truffet afgørelse. Stk. 4.-5.
(. . .) | | | | | | § 5. (. .
.) Stk. 2.
Inden Sydslesvigudvalget træffer begunstigende
afgørelser om ydelse af tilskud eller lån og
indgår resultataftaler, skal udvalget indhente en udtalelse
fra undervisningsministeren om den påtænkte
afgørelse eller resultataftale. Stk. 3.-4.
(. . .) | | 4. I § 5, stk. 2, § 18, stk. 2, § 18, stk.
5, 2. pkt., § 20, stk. 1, § 20, stk. 2, nr. 1, og
§ 21, stk. 1 og 2, udgår »eller
lån«. | | | | § 18. (.
. .) Stk. 2.
Tilskudsmodtagere, der modtager tilskud eller lån efter
§ 14, stk. 1, skal aflægge en særskilt rapport,
herunder et regnskab, for det pågældende bygge- og
anlægsprojekt. Stk. 3.-4.
(. . .) Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indhold og opstilling af årsrapporter nævnt i stk. 1 og
rapporter nævnt i stk. 2 og 3, om udførelse af
revision af regnskaberne, herunder krav til revisorer og
tilskudsmodtagers underretning af undervisningsministeren om
udpegede revisorer, om frister for fremsendelse af
årsrapporter og rapporter, om elektronisk fremsendelse af
årsrapporter og rapporter, herunder om anvendelse af
særlige digitale formater og digital signatur, og om kontrol
af grundlaget for udbetaling af tilskud. Der kan fastsættes
forskellige krav til årsrapporter og rapporter og revision
begrundet i størrelsen af tilskud eller lån. | | | | | | § 20.
Sydslesvigudvalget kan meddele påbud til en tilskudsmodtager,
som ikke overholder bestemmelserne i denne lov, regler fastsat i
medfør af § 18, stk. 5, resultataftaler efter § 12
eller vilkår i afgørelser om tilskud eller
lån. Stk. 2.
Sydslesvigudvalget kan træffe afgørelse om, at tilskud
og lån helt eller delvis tilbageholdes, bortfalder eller
kræves tilbagebetalt, hvis 1) en tilskudsmodtager ikke overholder
bestemmelserne i denne lov, regler fastsat i medfør af
§ 18, stk. 5, resultataftaler efter § 12, vilkår i
afgørelsen om tilskud eller lån eller udvalgets
påbud efter stk. 1 eller 2) en tilskudsmodtager begæres
konkurs eller standser sine betalinger eller der i øvrigt er
fare for, at tilskudsmodtagerens virksomhed må
indstilles. Stk. 3.-5.
(. . .) | | | | | | § 21.
Sydslesvigudvalget kan til brug for gennemførelse af tilsyn
indhente oplysninger fra tilskudsmodtagerne om de aktiviteter, der
er ydet tilskud eller lån til. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan til brug for gennemgang af
årsrapporter og rapporter samt udarbejdelse af statistik
indhente oplysninger fra tilskudsmodtagerne om de aktiviteter, der
er ydet tilskud eller lån til. Stk. 3.-4.
(. . .) | | | | | | Kapitel 3 | | 5.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således: | Tilskud og
lån | | »Kapitel 3 Tilskud«. | | | | | | 6. Overskriften før § 14 affattes
således: | Tilskud og
lån til bygge- og anlægsprojekter | | »Tilskud til
bygge- og anlægsprojekter og køb af fast
ejendom«. | | | | § 14.
Sydslesvigudvalget kan yde tilskud eller lån til bygge- og
anlægsprojekter i Sydslesvig med henblik på
tilvejebringelse af fysiske rammer for mindretallets foreninger,
organisationer m.v., jf. § 11, stk. 1. Stk. 2. De
nærmere vilkår for ydelse af lån fastsættes
på de årlige finanslove. | | 7. § 14 affattes således: »§
14. Sydslesvigudvalget kan yde tilskud til bygge- og
anlægsprojekter og køb af fast ejendom i Sydslesvig
med henblik på at tilvejebringe de fysiske rammer for
mindretallets foreninger, organisationer m.v., jf. § 11, stk.
1. Stk. 2.
Sydslesvigudvalget sørger for, at tilskud efter stk. 1
sikres ved pant efter den gældende lovgivning i
Forbundsrepublikken Tyskland. Tilskudsmodtageren afholder
eventuelle omkostninger ved pantsætningen. Stk. 3.
Tilskud efter stk. 1 henstår rente- og afdragsfrit, så
længe det formål, hvortil tilskuddet er ydet,
eksisterer. Ved formålets forfald tilbageføres de
sikrede midler til Sydslesvigudvalget, der træffer beslutning
om, hvordan de sikrede midler skal genanvendes til et andet
formål inden for lovens rammer. Stk. 4.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan efter
forhandling med finansministeren bemyndige Statens Administration
til at varetage administrationen af pantsikrede krav.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2016. Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om tilskud og
lån til bygge- og anlægsprojekter, der er indsendt til
Sydslesvigudvalget før lovens ikrafttræden. For
sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende
regler anvendelse. Stk. 3.
§ 1, nr. 2, træder i kraft efter første nyvalg
til Folketinget efter lovens ikrafttræden. | | | | | | |
|