Skriftlig fremsættelse (10. december
2015)
Ministeren for
børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane
Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på
undervisningsministerens område for det danske mindretal i
Sydslesvig (Sammensætningen af Sydslesvigudvalget og tilskud
til bygge- og anlægsprojekter m.v.)
(Lovforslag nr. L 81).
Lov nr. 287 af 29. marts 2010 om
Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på
undervisningsministerens område for det danske mindretal i
Sydslesvig lovfæster rammerne for tilskudsordningerne for det
danske mindretal i Sydslesvig. Ud over rammerne for
tilskudsordningerne indeholder loven bestemmelser om
nedsættelse af Sydslesvigudvalget, der skal virke som
bindeled mellem det danske mindretal i Sydslesvig og Folketinget.
Lov nr. 287 af 29. marts 2010 blev ved lovens vedtagelse omfattet
af lovovervågning.
Ministeren for børn, undervisning og
ligestilling oversendte den 28. august 2015 en redegørelse
til Børne- og Undervisningsudvalget om lovovervågning
af lov nr. 287 af 29. marts 2010. Forinden oversendelsen havde et
udkast til redegørelse været sendt i høring hos
22 myndigheder og organisationer m.v., herunder Sydslesvigudvalget
og Rigsrevisionen.
Det fremgår af redegørelsen,
at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
finder, at loven har haft den tilsigtede virkning, herunder skabt
klarere rammer for ansøgning om og tildeling af tilskud samt
opfølgning på de ydede tilskud. Endvidere
fremgår det af redegørelsen, at ministeriet på
baggrund af blandt andet Rigsrevisionens høringssvar ved den
først givne lejlighed vil søge at tydeliggøre
den eksisterende praksis ved en ændring af loven,
således at det kommer til at fremgå af loven, at
støtte til bygge- og anlægsvirksomhed ydes som
tilskud, og at sådanne tilskud sikres ved pant i henhold til
tysk lov.
Det fremgår desuden af
redegørelsen, at ministeriet efter forslag fra
Sydslesvigudvalget vil søge at ændre loven
således, at der ikke længere kan ydes lån til
bygge- og anlægsvirksomhed, men kun tilskud. Som
opfølgning på redegørelsen har
Sydslesvigudvalget endvidere foreslået, at antallet af
medlemmer i Sydslesvigudvalget udvides fra 5 til 7 ved udvalgets
nedsættelse efter første nyvalg til Folketinget.
Med lovforslaget foreslås det
præciseret, at støtte til bygge- og
anlægsvirksomhed og køb af fast ejendom ydes som
tilskud, og at sådanne tilskud sikres ved pant i henhold til
tysk lov. De sikrede midler foreslås at henstå rente-
og afdragsfrit, så længe det formål, hvortil
tilskuddet er ydet, eksisterer. Ved formålets forfald,
herunder salg af fast ejendom, vil de sikrede midler skulle
tilbageføres til Sydslesvi?gudvalget, der træffer
beslutning om, hvordan de sikrede midler skal genanvendes til et
andet formål inden for lovens rammer. Den hidtidige mulighed
for at yde lån til bygge- og anlægsvirksomhed
bortfalder hermed. Endvidere foreslås det, at antallet af
medlemmer i Sydslesvigudvalget udvides fra 5 til 7 ved udvalgets
nedsættelse efter første nyvalg til Folketinget efter
lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.