Fremsat den 9. december 2015 af
justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Kriminalisering af uretmæssig
besiddelse af mobiltelefon og lignende kommunikationsudstyr i
varetægtssurrogat)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
873 af 9. juli 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 124, stk. 4, indsættes som
3. pkt.:
»Tilsvarende straffes en
varetægtsarrestant, der som frihedsberøvet i
institution m.v. uden for kriminalforsorgen uretmæssigt
besidder en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Kriminalisering af uretmæssig besiddelse
af mobiltelefon mv. i varetægtssurrogat
2.1.1. Gældende ret for uretmæssig
besiddelse af mobiltelefon i arresthus eller lukket
fængsel
2.1.2. Gældende ret for uretmæssig
besiddelse af mobiltelefon mv. for unge varetægtsarrestanter
i surrogat
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationerne
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Efter straffelovens § 124,
stk. 4, er det strafbart som anholdt eller fængslet
uretmæssigt at besidde en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et arresthus eller et lukket fængsel.
Formålet med lovforslaget er at udvide
anvendelsesområdet for straffelovens § 124, stk. 4, til
også at omfatte personer, der er
varetægtsfængslet i surrogat.
Baggrunden for forslaget er bl.a.,
at der har været eksempler på, at
tilstedeværelsen af mobiltelefoner under
varetægtsfængsling i surrogat har vanskeliggjort
efterforskningen af en straffesag. Besiddelse af
kommunikationsudstyr er således et reelt problem, og flere
politikredse har oplyst, at problemets karakter er det samme i
relation til surrogatanbragte arrestanter som i relation til
arrestanter, der er anbragt i kriminalforsorgens lukkede
fængsler og arresthuse.
Det er på den baggrund
Justitsministeriets opfattelse, at de hensyn, der ligger bag
kriminalisering af uretmæssig besiddelse af mobiltelefon og
lignende kommunikationsudstyr som anholdt eller fængslet i et
arresthus eller et lukket fængsel, også gør sig
gældende i forhold til personer, der er
varetægtsfængslet i surrogat. Det vil navnlig sige
hensynet til en effektiv strafforfølgning og til, at
varetægtsfængslingen (i surrogat) sker under forhold,
der væsentligt begrænser risikoen for omgåelse af
kontrolforanstaltninger som besøgs- og brevkontrol med
henblik på at modvirke politiets efterforskning.
Det foreslås derfor, at
straffelovens § 124, stk. 4, ændres, således at
uretmæssig besiddelse af mobiltelefon og lignende
kommunikationsudstyr i varetægtssurrogat ligeledes bliver
kriminaliseret.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Kriminalisering af uretmæssig besiddelse af
mobiltelefon mv. i varetægtssurrogat
2.1.1 Gældende ret for
uretmæssig besiddelse af mobiltelefon i arresthus eller
lukket fængsel
2.1.1.1. Straffelovens § 124,
stk. 4, blev indført ved lov nr. 527 af 6. juni 2007 om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
retsplejeloven (Kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i
fængsler m.v.). Bestemmelsen kriminaliserer uretmæssig
besiddelse af mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr og
omfatter anholdte og fængslede personer i arresthuse og
lukkede fængsler. Overtrædelse af straffelovens §
124, stk. 4, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder.
Baggrunden for straffelovens §
124, stk. 4, er bl.a., at mobiltelefoner mv. gør det muligt
for varetægtsarrestanter, der enten er fængslet i
isolation eller underlagt besøgs- og brevkontrol, at
omgå disse kontrolforanstaltninger og derved eventuelt
modvirke politiets efterforskning. Hertil kommer, at mobiltelefoner
og lignende kommunikationsudstyr kan være med til at
gøre det nemmere for indsatte at planlægge undvigelse
fra fængsler og arresthuse samt at begå ny
kriminalitet, herunder narkokriminalitet inden for
kriminalforsorgens institutioner. Justitsministeriet fandt på
den baggrund, at en kriminalisering kunne være et effektivt
middel til at nedbringe antallet af mobiltelefoner.
2.1.1.2. Ved en fængslet
forstås en person, der afsoner fængselsstraf eller
forvandlingsstraf for bøde, eller som er
varetægtsfængslet.
Udtrykket arresthus omfatter 36
arresthuse i Danmark fordelt over hele landet. Herudover er der
Københavns Fængsler (Vestre Fængsel,
Blegdamsvejens Fængsel og Politigårdens Fængsel
mv.) samt arrestafdelinger i nogle af de åbne og lukkede
fængsler. Hertil kommer endvidere Institutionen for
Frihedsberøvede Asylansøgere, Ellebæk. Omfattet
af udtrykket lukket fængsel er de lukkede fængsler, der
for tiden er Statsfængslet i Vridsløselille, Anstalten
ved Herstedvester, Statsfængslet i Nyborg,
Statsfængslet i Ringe, Statsfængslet Østjylland
og en række lukkede fængselsafdelinger i de åbne
fængsler.
Endvidere gælder bestemmelsen
om straf for uretmæssig besiddelse af mobiltelefon eller
lignende kommunikationsudstyr også for personer, der i
medfør af straffelovens § 70 er anbragt i forvaring i
arresthuse og lukkede fængsler, jf. straffelovens § 124,
stk. 6.
Bestemmelsen omfatter desuden
udlændinge, som er frihedsberøvet i et arresthus eller
lukket fængsel efter de særlige regler i
udlændingeloven.
Bestemmelsen om uretmæssig
besiddelse af mobiltelefon mv. omfatter ikke tvangsanbragte
personer. Uden for bestemmelsen falder således f.eks.
personer, der i medfør af straffelovens §§ 68 og
69 er dømt til anbringelse i hospital for sindslidende eller
i institution for personer med vidtgående psykiske
handicap.
Uden for bestemmelsen falder
endvidere personer, der er varetægtsfængslet i
surrogat, eksempelvis unge mennesker, der i stedet for
varetægtsfængsel i arresthuse og lukkede fængsler
er frihedsberøvet i institution mv., samt personer, der i
medfør af straffelovens § 74 a er idømt
ungdomssanktion og er frihedsberøvet i institution mv.
2.1.1.3. I uretmæssig
besiddelse af en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr
ligger, at den pågældende skal have det omhandlede
udstyr enten på sin person eller i sit opholdsrum, i sit skab
på arresthusets eller fængslets arbejdsplads eller
andre steder, der er undergivet vedkommendes rådighed. Der
kan i den forbindelse afhængigt af omstændighederne
foreligge besiddelse, selv om den pågældende har gemt
udstyret på fællesarealer. Det bemærkes, at selv
en meget kortvarig besiddelse af udstyret er strafbar efter
bestemmelsen.
Strafbar medvirken (eller
forsøg herpå) til en indsats uretmæssige
besiddelse vil eksempelvis kunne foreligge, hvis en person kaster
en mobiltelefon ind over muren til et arresthus eller lukket
fængsel med henblik på at bringe telefonen i en indsats
besiddelse. På samme måde vil det kunne udgøre
strafbar medvirken at sende en mobiltelefon med posten til en
indsat.
For så vidt angår
besøgende og andre, der opdages med udstyret i et arresthus
eller lukket fængsel, må det bero på en konkret
vurdering, om udstyret opbevares af den pågældende med
henblik på at sætte en indsat i besiddelse af
udstyret.
2.1.1.4. Det er endvidere strafbart
som besøgende eller anden udefrakommende uretmæssigt
at medtage en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr i et
arresthus eller lukket fængsel.
Dette omfatter alle, der får
adgang til et arresthus eller lukket fængsel, eksempelvis
medarbejdere, eksterne håndværkere samt
besøgende, herunder forsvarere.
Der kan straffes for
uretmæssigt at medtage en mobiltelefon mv., selv om det i det
pågældende tilfælde ikke kan lægges til
grund, at f.eks. en besøgende har haft forsæt til at
overdrage en medbragt mobiltelefon til en anholdt eller
fængslet person.
Hermed kan eksempelvis en
besøgende i et lukket fængsel, der medtager (eller
forsøger at medtage) en mobiltelefon uden om
sikkerhedsforanstaltningerne, straffes, selv om det anføres,
at telefonen blev medbragt med henblik på, at den
pågældende selv kunne gennemføre telefonsamtaler
i fængslet.
2.1.1.5. Det kommunikationsudstyr,
som er omfattet af forbuddet, er elektronisk udstyr, der
sætter - eller sammen med andre enheder vil kunne sætte
- en person i stand til at kommunikere med andre i lyd, tale eller
på skrift.
Det er f.eks. tilfældet,
når der er tale om besiddelse af hele mobiltelefoner,
satellittelefoner, walkie talkie-enheder, (håndholdte)
computere og personsøgere. Omfattet er også f.eks.
trådløse telefoner og trådløse
hovedtelefonsæt (såkaldte headset), der sætter
besidderen i stand til at kommunikere via en enhed, der er
tændt i det omgivende område. Visse tv-spil
(såkaldte spillekonsoller) vil også kunne være
omfattet.
Besiddelse af tilbehør eller
enkelte dele af kommunikationsudstyret, herunder f.eks. et batteri
til en mobiltelefon, en enhed, der kan oplade et sådant
batteri, eller et sim-kort, der etablerer forbindelsen fra en
mobiltelefon, kan straffes som forsøg, hvis det bevises, at
der foreligger forsæt til at fuldbyrde en overtrædelse
af bestemmelsen om straf for uretmæssig besiddelse af
mobiltelefon mv.
2.1.1.6. Med hjemmel i
straffuldbyrdelseslovens § 36, stk. 4, 2. pkt., og
retsplejelovens § 776, 1. pkt., har justitsministeren fastsat
regler om indsattes adgang til at medtage, besidde og råde
over mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr, jf. § 2,
stk. 1, nr. 11, i bekendtgørelse nr. 406 af 9. april 2015
(genstandsbekendtgørelsen) og tilhørende vejledning
nr. 9213 af 13. april 2015 (genstandsvejledningen).
Med hjemmel i
straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, 1. pkt., har
justitsministeren fastsat regler om gennemførelsen af
afsoneres ret til besøg, herunder besøgendes
retmæssige besiddelse af mobiltelefoner og lignende
kommunikationsudstyr, jf. § 7 i bekendtgørelse nr. 407
af 9. april 2015 (besøgsbekendtgørelsen) og
tilhørende vejledning nr. 9215 af 13. april 2015
(besøgsvejledningen).
Endvidere er der med hjemmel i
retsplejelovens § 776 fastsat regler om
varetægtsarrestanters ret til besøg, herunder de
besøgendes adgang til at medbringe mobiltelefoner mv., jf.
§ 50, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 419 af 9. april 2015
(varetægtsbekendtgørelsen) og vejledning nr. 9197 af
13. april 2015 (varetægtsvejledningen).
I kriminalforsorgens institutioner
er der i dag lokale regler eller praksis om ansattes mulighed for
at medtage og anvende private mobiltelefoner i tjenesten.
I flere af kriminalforsorgens
lukkede fængsler er der indført et generelt forbud mod
at medbringe og anvende private mobiltelefoner af hensyn til
risikoen for, at indsatte ulovligt sætter sig i besiddelse af
telefonerne eller i værste fald måske gennem trusler
eller lignende søger at få telefonerne overdraget. De
ansattes private mobiltelefoner placeres derfor i institutionernes
nøglebokse eller lignende. I særlige tilfælde
kan en ansat få tilladelse til at medbringe en mobiltelefon i
fængslet.
I kriminalforsorgens arresthuse,
herunder Københavns Fængsler og åbne
fængsler, skal mobiltelefonerne som altovervejende hovedregel
placeres i institutionernes garderobeskab eller lignende. De
ansatte kan lejlighedsvis kontrollere mobiltelefonerne for opkald
og beskeder. Anvendelse af mobiltelefon må ikke finde sted,
hvor der er indsatte til stede.
2.1.1.7. Det fremgår af de
almindelige bemærkninger til lov nr. 527 af 6. juni 2007 om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
retsplejeloven (Kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i
fængsler m.v.), jf. lovforslag nr. L 201 af 28. marts 2007,
pkt. 3.4.11, at det som udgangspunkt for strafudmålingen
forudsættes, at en overtrædelse af bestemmelsen i
straffelovens § 124, stk. 4, 1. pkt., om indsattes
uretmæssige besiddelse i førstegangstilfælde
straffes med fængsel i 7 dage.
For så vidt angår
indsatte i kriminalforsorgens arresthuse og lukkede fængsler
fremgår det, at fængselsstraffen almindeligvis
bør fastsættes ubetinget, da gerningsmanden er
tidligere straffet og udstår straf eller er
varetægtsfængslet på gerningstidspunktet. Hvis en
ikke-indsat indsmugler eller forsøger at indsmugle ulovligt
kommunikationsudstyr til en indsat, således at der kan
straffes for (forsøg på) medvirken til
uretmæssig besiddelse, vil fængselsstraffen for den
ikke-indsatte i førstegangstilfælde normalt kunne
fastsættes betinget, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt. Er en ikke-indsat under 18 år og
ikke tidligere straffet af relevans for sagen, bør
overtrædelsen i førstegangstilfælde dog normalt
kunne afgøres med bøde.
Det angivne strafniveau er
vejledende og kan fraviges af domstolene i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
Overtrædes et forbud mod
besiddelse af mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr, vil
dette i øvrigt kunne få betydning for
spørgsmålet om nægtelse af udgang mv.,
udelukkelse fra fællesskab og
prøveløsladelse.
2.1.2. Gældende ret for uretmæssig besiddelse
af mobiltelefon mv. for unge varetægtsarrestanter i
surrogat
2.1.2.1. For så vidt
angår unge, der varetægtsfængsles efter §
762 i retsplejeloven, skal vedkommende som udgangspunkt - når
den sigtede er under 18 år - anbringes i
varetægtssurrogat på en sikret døgninstitution,
hvis den unge samtykker hertil, medmindre der foreligger
særlige grunde til at påstå en almindelig
varetægtsfængsling under kriminalforsorgen. Unge, der
har ophold på en sikret afdeling som led i en
varetægtsfængsling, er omfattet af reglerne om
magtanvendelse i lov om social service, jf. §§ 123 og 123
a i lovbekendtgørelse nr. 150 af 16. februar 2015 med senere
ændringer (serviceloven). Dette gælder, uanset om
vedkommende er over eller under 18 år.
Det følger af servicelovens
§ 123, stk. 6, at for unge, der efter reglerne i
retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedet for
varetægtsfængsling, finder retsplejelovens § 771
og § 772, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt., om besøg og
brevveksling mv. anvendelse, således at politiet kan
træffe beslutning om besøgs- og brevkontrol. Dette er
nærmere reguleret i § 29 i bekendtgørelse nr. 186
af 20. februar 2015 om magtanvendelse over for børn og unge
anbragt uden for hjemmet
(magtanvendelsesbekendtgørelsen).
Det følger af § 29,
stk. 6, i magtanvendelsesbekendtgørelsen, at politiet af
hensyn til varetægtsfængslingens øjemed kan
modsætte sig, at en ung i varetægtssurrogat
fører telefonsamler eller foretager anden kommunikation,
eller betinge telefonsamtaler og anden kommunikation af, at
samtalen overhøres.
Unge i varetægtssurrogat kan
modtage besøg i det omfang, opretholdelse af orden og
sikkerhed i den sikrede afdeling tillader det. Politiet kan af
hensyn til varetægtsfængslingens øjemed
modsætte sig, at en ung, der er anbragt i
varetægtssurrogat, modtager besøg eller forlange, at
besøg finder sted under kontrol, jf. retsplejelovens §
771, stk. 1, jf. servicelovens § 123, stk. 6.
For unge i varetægtssurrogat
finder reglerne i servicelovens § 123 a anvendelse for
så vidt angår undersøgelse af opholdsrum eller
person. Efter servicelovens § 123 a kan institutionen
ligeledes træffe bestemmelse om at tilbageholde effekter, der
findes i barnets eller den unges besiddelse, hvis det
skønnes påkrævet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn.
Endvidere følger det af
servicelovens § 123, stk. 7, at unge over 18 år er
omfattet af § 123, stk. 1 og 3-6, om magtanvendelse over for
børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, hvis den
pågældende er anbragt på et anbringelsessted, jf.
servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i henhold til en
strafferetlig afgørelse afsagt ved dom eller kendelse. Det
er bl.a. tilfældet, når opholdet træder i stedet
for varetægtsfængsling i medfør af
retsplejelovens § 765. Bestemmelsen medfører bl.a., at
personalet på anbringelsesstedet således også kan
anvende magt over for unge over 18 år i form af fysisk
magtanvendelse, aflåsning af værelser i sikrede
afdelinger, isolation på sikrede afdelinger,
undersøgelse af børn og unges person, opholdsrum samt
tilbageholdelse af effekter.
2.1.2.2. I forbindelse med
varetægtssurrogat af frihedsberøvende karakter i
medfør af retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3 og 4,
kan politiet træffe bestemmelse om besøgs- og
brevkontrol i medfør af en analogi af retsplejelovens
§§ 771 og 772, jf. Østre Landsrets dom af 18.
februar 1999 (gengivet i UfR 1999.933 Ø). Politiet kan
således træffe bestemmelse om besøgs- og
brevkontrol for personer, der måtte være
varetægtsfængslet i surrogat på eksempelvis en
psykiatrisk afdeling.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1. Det er Justitsministeriets
opfattelse, at de hensyn, der ligger bag den nuværende
kriminalisering af uretmæssig besiddelse af mobiltelefon
eller lignende kommunikationsudstyr som anholdt eller
fængslet i et arresthus eller lukket fængsel i
straffelovens § 124, stk. 4, 1. pkt., også gør
sig gældende i forhold til personer, der er
varetægtsfængslet i surrogat. Det vil navnlig sige
hensynet til en effektiv strafforfølgning og til, at
varetægtsfængslingen (i surrogat) sker under forhold,
der væsentligt begrænser risikoen for omgåelse af
kontrolforanstaltninger som besøgs- og brevkontrol med
henblik på at modvirke politiets efterforskning.
Det er derfor Justitsministeriets
opfattelse, at bestemmelsen i straffelovens § 124, stk. 4, 1.
pkt., også bør finde anvendelse på
varetægtsarrestanter, der er frihedsberøvet i
institution mv. uden for kriminalforsorgen, således at
uretmæssig besiddelse af mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i varetægtssurrogat ligeledes bliver
kriminaliseret.
Der har været eksempler
på, at tilstedeværelsen af mobiltelefoner under
varetægtsfængsling i surrogat har vanskeliggjort
efterforskningen af en straffesag. Besiddelse af
kommunikationsudstyr er således et reelt problem, og flere
politikredse har oplyst, at problemets karakter er det samme i
relation til surrogatanbragte arrestanter som i relation til
arrestanter, der er anbragt i kriminalforsorgens lukkede
fængsler og arresthuse
Rigsadvokaten har oplyst at
være bekendt med, at der i et antal sager - uanset at denne
personkreds ikke er omfattet af de gældende regler - er sket
domfældelse for overtrædelse af straffelovens §
124, stk. 4, hvor besiddelsen af mobiltelefon mv. har fundet sted,
mens den domfældte var surrogatvaretægtsfængslet
i en ungdomsinstitution eller på en psykiatrisk afdeling.
Rigsadvokaten vil gennemgå de sager, hvor man er bekendt med,
at der uden det fornødne retlige grundlag er sket
domfældelse for besiddelse af mobiltelefon mv. i forbindelse
med surrogatvaretægtsfængsling i en ungdomsinstitution
eller på en psykiatrisk afdeling, med henblik på at
vurdere eventuelle tiltag i den forbindelse.
2.2.2. Med forslaget udvides den
personkreds, der allerede i dag er omfattet af bestemmelsen om
straf for uretmæssig besiddelse af mobiltelefon mv.,
således at kriminaliseringen også kommer til at omfatte
personer, som i medfør af retsplejelovens § 765, stk.
2, nr. 3, efter rettens bestemmelse i stedet for
varetægtsfængsling har ophold i egnet hjem eller
institution, eller som i medfør af retsplejelovens §
765, stk. 2, nr. 4, skal undergive sig psykiatrisk behandling eller
afvænningsbehandling for misbrug af alkohol, narkotika eller
lignende, om fornødent på hospital eller særlig
institution (surrogatanbragt), samt varetægtsarrestanter, som
i medfør af retsplejelovens § 777 er anbragt uden for
kriminalforsorgen (overført til fuldbyrdelsesanstalt
mv.).
Varetægtsarrestanter, som i
medfør af retsplejelovens § 770, stk. 2, af
helbredsmæssige grunde er anbragt uden for
varetægtsfængsel, vil også være
omfattet.
Omfattet af forslaget er
eksempelvis surrogatvaretægtsfængslede unge under 18
år på en sikret døgninstitution og
surrogatvaretægtsfængslede på en psykiatrisk
afdeling.
Uden for den foreslåede
bestemmelses anvendelsesområde falder unge, der er
frihedsberøvet som led i fuldbyrdelse af en strafferetlig
afgørelse, herunder unge under 18 år, der afsoner
fængselsstraf på en sikret døgninstitution,
eller unge, der har ophold på en sikret afdeling som
følge af en ungdomssanktion efter straffelovens § 74 a.
Uden for bestemmelsens anvendelsesområde falder endvidere
unge, der ikke er varetægtsfængslet, men som er anbragt
på sikrede afdelinger af sociale årsager, uanset at
disse uretmæssigt måtte være i besiddelse af en
mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr som følge
af administrative regler fastsat ud fra ordens- og
sikkerhedsmæssige hensyn.
Uden for bestemmelsen falder
endelig personer, der i medfør af straffelovens §§
68 og 69 er dømt til anbringelse i ho?spital for
sindslidende eller i institution for personer med vidtgående
psykiske handicap.
Baggrunden for denne
afgrænsning er navnlig, at problemer med mobiltelefoner i
institutionerne mv. i praksis er størst i forbindelse med
varetægtsfængsling, hvor tilstedeværelsen af
mobiltelefoner kan vanskeliggøre efterforskningen af en
straffesag.
Der foreslås ikke nogen
tilsvarende udvidelse af straffelovens § 124, stk. 4, for
så vidt angår besøgendes og andre
udefrakommendes uretmæssige medtagen af mobiltelefoner og
lignende kommunikationsudstyr i institutionen mv. Det
bemærkes dog, at den foreslåede kriminalisering af
surrogatvaretægtsarrestanters uretmæssige besiddelse af
mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr medfører,
at besøgende eller andre udefrakommende, som medbringer
sådant udstyr med henblik på at sætte en
varetægtsarrestant i besiddelse af udstyret, efter
omstændighederne kan straffes for medvirken (eller
forsøg herpå).
2.2.3. Der lægges ikke op til
at regulere spørgsmålet om, hvornår besiddelse
af mobiltelefon mv. er uretmæssig. Uretmæssig
besiddelse af mobiltelefon mv. foreligger, når en person i
varetægtssurrogat besidder en mobiltelefon mv., og det f.eks.
efter regler fastsat af institutionen mv. ikke er tilladt for den
pågældende at være i besiddelse af en
mobiltelefon mv. på den pågældende institution
mv., eller varetægtsarrestanten er underlagt besøgs-
og brevkontrol og som følge deraf ikke må være i
besiddelse af en mobiltelefon.
2.2.4. Kriminaliseringen vil
også omfatte alle, der ved tilskyndelse, råd eller
dåd har medvirket til gerningen, jf. herved straffelovens
§ 23, stk. 1. Det bliver dermed også strafbart for andre
personer end den surrogatvaretægtsfængslede at
(forsøge at) indsmugle en mobiltelefon mv. Medvirkensansvar
forudsætter fornøden tilregnelse (forsæt) til
alle led i den fuldbyrdede forbrydelses gerningsindhold.
Det bemærkes i den
forbindelse, at det forudsættes, at institutionen mv. i
relevant omfang orienterer andre personer, der har ophold på
stedet, samt besøgende og andre udefrakommende om reglerne
for besiddelse af mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr
på institutionen mv.
2.2.5. Det forudsættes, at
det beskrevne strafniveau, der fremgår af de almindelige
bemærkninger til lov nr. 527 af 6. juni 2007 om ændring
af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
retsplejeloven (Kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i
fængsler m.v.), jf. lovforslag nr. L 201 af 28. marts 2007,
pkt. 3.4.11, videreføres med det foreslåede §
124, stk. 4, jf. forslagets § 1, nr. 1. Der henvises endvidere
til punkt 2.1.1.7.
En varetægtsarrestants
overtrædelse af bestemmelsen vil således som
udgangspunkt i førstegangstilfælde skulle straffes med
fængsel i 7 dage. Hvis en ikke-varetægtsarrestant
indsmugler eller forsøger at indsmugle ulovligt
kommunikationsudstyr til en varetægtsarrestant, således
at der kan straffes for (forsøg på) medvirken til
uretmæssig besiddelse, vil fængselsstraffen for
ikke-varetægtsarrestanten i førstegangstilfælde
normalt kunne fastsættes betinget, hvis betingelserne herfor
i øvrigt er opfyldt. Er en ikke-varetægtsarrestant
under 18 år og ikke tidligere straffet af relevans for sagen,
bør overtrædelsen i førstegangstilfælde
dog normalt kunne afgøres med bøde.
Det angivne strafniveau er
vejledende og kan fraviges af domstolene i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om at udvide den
personkreds, der er omfattet af bestemmelsen om straf for
uretmæssig besiddelse af mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr, må antages at medføre en
marginal forøgelse af strafmængden, som samlet set
vurderes at kunne håndteres inden for den nuværende
kapacitet, herunder kapacitet inden for de sikrede
institutioner.
Den personkreds, der er omfattet af
forslaget, opholder sig på institutioner, der hører
under regionerne, og - for så vidt angår
Sønderbro - Den Sikrede Institution - Københavns
Kommune. Lovforslaget indebærer imidlertid ingen nye opgaver
for regionernes eller Københavns Kommunes institutioner,
eftersom de personer, der - hvis lovforslaget vedtages - vil kunne
straffes for uretmæssig besiddelse af mobiltelefon mv.,
heller ikke i dag må være i besiddelse af mobiltelefon
mv., hvis eksempelvis de er underlagt besøgs- og
brevkontrol. Med lovforslaget vil de imidlertid fremover - som
noget nyt - kunne straffes for den uretmæssige
besiddelse.
Med lovforslaget vil
institutionerne således som udgangspunkt skulle politianmelde
den pågældende varetægtsarrestant for forholdet.
Opgaven forbundet hermed vurderes dog at være af meget
begrænset omfang for institutionerne.
Der lægges med lovforslaget
ikke op til yderligere opgaver for institutionerne mv. eller
øget kontrol med de pågældende
varetægtsarrestanter.
Det forudsættes, at
institutionerne mv. i relevant omfang orienterer andre personer,
der har ophold på stedet, og besøgende mv. til en
varetægtsarrestant, der f.eks. er underlagt besøgs- og
brevkontrol, om, at den pågældende arrestant ikke
må være i besiddelse af en mobiltelefon. Det
forudsættes ligeledes at være tilfældet i dag,
hvorfor forslaget heller ikke på dette punkt indebærer
nye opgaver for institutionerne mv.
På denne baggrund vurderes
det, at lovforslaget ikke har økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har i perioden fra den
9. oktober til den 6. november 2015 været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty International, Danske
Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Københavns Kommune,
Landsforeningen KRIM, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Fængselsforbundet,
HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen,
SAVN, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk
Socialrådgiverforening, Foreningen af Socialchefer, Red
Barnet, Dansk Sygeplejeråd, Foreningen af Danske
Lægestuderende, Lægeforeningen og
Sundhedsstyrelsen.
9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende §
124, stk. 4, i straffeloven straffes den, der i et arresthus eller
lukket fængsel som anholdt eller fængslet
uretmæssigt besidder en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr, med bøde eller fængsel indtil 6
måneder. Bestemmelsen gælder også for personer,
der i medfør af straffelovens § 70 er anbragt i
forvaring, jf. straffelovens § 124, stk. 6.
Det foreslås at udvide
anvendelsesområdet for straffelovens § 124, stk. 4,
således at varetægtsarrestanter, der er
frihedsberøvet i institution mv. uden for kriminalforsorgen,
fremover omfattes af bestemmelsen. Det drejer sig om den
persongruppe, der i dag er omfattet af straffelovens § 124,
stk. 5, nr. 2. Det vil sige personer, som i medfør af
retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3, efter rettens
bestemmelse i stedet for varetægtsfængsling har ophold
i egnet hjem eller institution, eller som i medfør af
retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 4, skal undergive sig
psykiatrisk behandling eller afvænningsbehandling for misbrug
af alkohol, narkotika eller lignende, om fornødent på
hospital eller særlig institution (surrogatanbragt), samt
varetægtsarrestanter, som i medfør af retsplejelovens
§ 777 er anbragt uden for kriminalforsorgen (overført
til fuldbyrdelsesanstalt mv.).
Varetægtsarrestanter, som i
medfør af retsplejelovens § 770, stk. 2, af
helbredsmæssige grunde er anbragt uden for
varetægtsfængsel, vil også være
omfattet.
Der foreslås ikke nogen
tilsvarende udvidelse af straffelovens § 124, stk. 4, for
så vidt angår besøgendes og andre
udefrakommendes uretmæssige medtagen af mobiltelefon eller
lignende kommunikationsudstyr i institutionen mv. Det
bemærkes dog, at den foreslåede kriminalisering af
varetægtsarrestanters uretmæssige besiddelse af
mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr medfører,
at besøgende eller andre udefrakommende, som medbringer
sådant udstyr med henblik på at sætte en
varetægtsarrestant i besiddelse af udstyret, efter
omstændighederne kan straffes for medvirken (eller
forsøg herpå).
Uretmæssig besiddelse af
mobiltelefon mv. foreligger, når varetægtsarrestanter i
varetægtssurrogat f.eks. i strid med regler fastsat af
institutionen mv. er i besiddelse af mobiltelefoner eller lignende
kommunikationsudstyr på den pågældende
institution mv. Der vil eksempelvis være tale om
uretmæssig besiddelse, når en varetægtsarrestant
er underlagt besøgs- og brevkontrol og som følge
deraf ikke må være i besiddelse af en mobiltelefon.
Det kommunikationsudstyr, der er
omfattet af bestemmelsen, foreslås afgrænset på
samme måde som efter den gældende bestemmelse i
straffelovens § 124, stk. 4. Dette udstyr omfatter
således alt elektronisk udstyr, der sætter - eller
sammen med andre enheder vil kunne sætte - vedkommende i
stand til at kommunikere med andre i lyd, tale eller på
skrift.
Det er f.eks. tilfældet,
når der er tale om besiddelse af mobiltelefoner,
satellittelefoner, walkie talkie-enheder, (håndholdte)
computere og personsøgere. Omfattet er også f.eks.
trådløse telefoner og trådløse
hovedtelefonsæt (såkaldte headset), der sætter
besidderen i stand til at kommunikere via en enhed, der er
tændt i det omgivende område, ligesom visse tv-spil
(såkaldte spillekonsoller) også vil kunne være
omfattet.
Besiddelse af tilbehør eller
enkelte dele af kommunikationsudstyret, herunder f.eks. et batteri
til en mobiltelefon, en enhed, der kan oplade et sådant
batteri, eller et sim-kort, der etablerer forbindelsen fra en
mobiltelefon, kan straffes som forsøg, hvis det er muligt at
bevise, at der foreligger forsæt til at fuldbyrde en
overtrædelse af bestemmelsen om straf for uretmæssig
besiddelse af mobiltelefoner mv.
Det forudsættes, at det
gældende strafniveau for overtrædelse af straffelovens
§ 124, stk. 4, videreføres, således at en
varetægtsarrestants overtrædelse af bestemmelsen som
udgangspunkt i førstegangstilfælde straffes med
fængsel i 7 dage. Hvis en ikke-varetægtsarrestant
indsmugler eller forsøger at indsmugle ulovligt
kommunikationsudstyr til en varetægtsarrestant, således
at der kan straffes for (forsøg på) medvirken til
uretmæssig besiddelse, vil fængselsstraffen for
ikke-varetægtsarrestanten i førstegangstilfælde
normalt kunne fastsættes betinget, hvis betingelserne herfor
i øvrigt er opfyldt. Er en ikke-varetægtsarrestant
under 18 år og ikke tidligere straffet af relevans for sagen,
bør overtrædelsen i førstegangstilfælde
dog normalt kunne afgøres med bøde.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. marts 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 893 af 9. juli 2015, foretages følgende
ændringer: | § 124.
--- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4. Den, der
et i arresthus eller lukket fængsel som anholdt eller
fængslet uretmæssigt besidder en mobiltelefon eller
lignende kommunikationsudstyr, straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. På samme måde
straffes den, som uretmæssigt medtager en mobiltelefon eller
lignende kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket
fængsel. | | 1. I § 124, stk. 4, indsættes som 3. pkt.: »Tilsvarende straffes en
varetægtsarrestant, der som frihedsberøvet i
institution m.v. uden for kriminalforsorgen uretmæssigt
besidder en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr.« | Stk. 5-6.
--- | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2016. |
|