Fremsat den 9. december 2015 af
justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Udveksling af oplysninger om tegn på
radikalisering og ekstremisme)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1255 af 16. november 2015, foretages følgende
ændring:
1. § 115,
stk. 1, nr. 3, affattes således:
»3)
samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og
politiet (KSP-samarbejdet) som led i indsatsen over for
a) dømte,
der løslades fra institutioner under kriminalforsorgen,
b) dømte
under 18 år, der løslades fra institutioner m.v. uden
for kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i henhold til § 78,
stk. 2, i lov om fuldbyrdelse af straf m.v., og
c) personer, der
løslades fra varetægtsfængsling eller anden
frihedsberøvende foranstaltning efter kapitel 70, hvis de
skønnes at være radikaliserede eller i risiko for at
blive det.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Retsplejelovens § 115
2.1.2. Forvaltningsloven
2.1.3. Persondataloven
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Forholdet til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Danmark har i de senere år
stået over for en stigende terrortrussel fra radikaliserede
og ekstremistiske miljøer.
Som det fremgår af
regeringsgrundlaget "Sammen for fremtiden" fra juni 2015, vil
regeringen styrke værnet mod terror og sætte ind over
for truslen fra religiøs radikalisering og ekstremisme.
Regeringen vil i den forbindelse
sætte ind på en række konkrete områder for
at beskytte danskernes sikkerhed, bl.a. ved at styrke indsatsen mod
radikalisering i fængslerne, arresthusene og de sikrede
institutioner.
Formålet med dette lovforslag
er at styrke myndighedssamarbejdet mellem kriminalforsorgen, de
sociale myndigheder og politiet i forhold til udveksling af
oplysninger om tegn på radikalisering og ekstremisme.
Med retsplejelovens § 115,
stk. 1, nr. 3, er der i dag etableret et systematiseret
myndighedssamarbejde mellem kriminalforsorgen, de sociale
myndigheder og politiet (KSP-samarbejdet) om koordinering af
indsatsen i forbindelse med løsladelse af dømte med
henblik på at forebygge ny kriminalitet. Samarbejdet
indebærer bl.a., at der regelmæssigt kan ske hurtig og
smidig udveksling af oplysninger mellem de involverede
myndigheder.
Retsplejelovens § 115, stk. 1,
nr. 3, omfatter imidlertid alene videregivelse af oplysninger,
herunder oplysninger om tegn på radikalisering og
ekstremisme, inden for KSP-samarbejdet som led i indsatsen over for
dømte, der løslades. Det indebærer, at de
involverede myndigheder ikke i medfør af retsplejelovens
§ 115 kan udveksle oplysninger om tegn på radikalisering
og ekstremisme i forhold til personer, der løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning, der træder i stedet herfor.
Justitsministeriet finder det
afgørende at sikre, at de involverede myndigheder som led i
indsatsen mod radikalisering og ekstremisme kan udveksle
oplysninger om enhver indsat, der skønnes at være
radikaliseret eller i risiko for at blive det, med henblik på
at finde målrettede og sammenhængende løsninger
for den enkelte, sådan at den pågældende ikke
udvikler (eller fortsætter) en kriminel adfærd, og
sådan at den pågældende hjælpes på en
ordentlig måde i forbindelse med løsladelse.
Det er på den baggrund
Justitsministeriets opfattelse, at der i relation til udveksling af
oplysninger om tegn på radikalisering og ekstremisme ikke
bør være forskel på, om der er tale om en
person, der bliver løsladt fra afsoning, eller om den
pågældende løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning, der træder i stedet herfor.
Det foreslås derfor, at der
etableres hjemmel til videregivelse af oplysninger om
varetægtsfængslede mv., der skønnes at
være radikaliserede eller i risiko for at blive det, som led
i KSP-samarbejdet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Retsplejelovens § 115
Efter retsplejelovens § 115,
stk. 1, nr. 3, kan politiet videregive oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold til andre myndigheder, hvis
videregivelsen må anses for nødvendig af hensyn til
samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og
politiet som led i indsatsen over for dømte, der
løslades fra institutioner under kriminalforsorgen, og
dømte under 18 år, der løslades fra
institutioner mv. uden for kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i
henhold til § 78, stk. 2, i lov om fuldbyrdelse af straf mv.
(KSP-samarbejdet).
Efter § 115, stk. 2, kan en
myndighed i samme omfang som nævnt i stk. 1 videregive
oplysninger om enkeltpersoner til politiet og andre myndigheder,
der indgår i de former for samarbejde, som er nævnt i
stk. 1. Oplysningerne må i forbindelse med de nævnte
former for samarbejde ikke videregives med henblik på
efterforskning af straffesager.
Det følger desuden af §
115, stk. 3, at der i samme omfang som nævnt i stk. 1 og 2
kan udveksles oplysninger mellem myndigheder og selvejende
institutioner, der løser opgaver for det offentlige inden
for social-, undervisnings- og beskæftigelsesområdet
eller social- og behandlingspsykiatrien, hvis de nævnte
institutioner inddrages i de former for samarbejde, som er
nævnt i stk. 1.
Efter retsplejelovens § 115,
stk. 4, er de myndigheder og institutioner, der indgår i de
former for samarbejde, som er nævnt i stk. 1, ikke forpligtet
til at videregive oplysninger efter stk. 1-3.
Bestemmelsen i § 115, stk. 1,
nr. 3, om KSP-samarbejdet blev indsat i forbindelse med lov nr.
1549 af 21. december 2010 om ændring af retsplejeloven
(skærpede straffe for hæleri og tæt samarbejde om
udveksling af oplysninger mellem kriminalforsorgen, de sociale
myndigheder og politiet i forbindelse med dømtes
løsladelse (KSP-samarbejdet)), hvorved § 115, stk. 1,
fik sin nuværende ordlyd.
Det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2010-11 (1.
samling), A, L 3 som fremsat, side 8, at udveksling af oplysninger
som led i KSP-samarbejdet kan ske uden samtykke fra den, som
oplysningerne vedrører, forudsat at udvekslingen er
nødvendig af hensyn til samarbejdet. Det følger
heraf, at oplysninger om rent private forhold kun kan videregives,
hvis de er nødvendige for, at de involverede myndigheder kan
tilrettelægge en koordineret indsats over for den
pågældende person. Det indebærer bl.a., at de
deltagende myndigheder i hvert enkelt tilfælde skal vurdere,
om det konkret er nødvendigt at videregive bestemte
oplysninger om privatpersoner, for at samarbejdet kan fungere.
Bestemmelsen i § 115, stk. 1,
nr. 3, omfatter alene udveksling af oplysninger, der sker med
henblik på koordinering af indsatsen over for dømte
med henblik på at forebygge ny kriminalitet.
Videregivelse af oplysninger i
andre tilfælde skal i stedet vurderes efter de almindelige
regler om videregivelse af oplysninger i forvaltningsloven og
persondataloven, jf. nærmere nedenfor under pkt.
2.1.2-2.1.3.
2.1.2. Forvaltningsloven
Adgangen for en
forvaltningsmyndighed til at videregive oplysninger om
enkeltpersoner (personoplysninger) til en anden
forvaltningsmyndighed reguleres af persondatalovens regler, uanset
om videregivelsen sker manuelt eller elektronisk, jf.
forvaltningslovens § 28, stk. 1.
I det omfang en
forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning,
skal myndigheden på begæring af en anden
forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af
betydning for myndighedens virksomhed eller for en
afgørelse, som myndigheden skal træffe, jf.
forvaltningslovens § 31, stk. 1.
2.1.3. Persondataloven
2.1.3.1. Det følger af
persondatalovens § 2, stk. 1, at regler om behandling,
herunder videregivelse, af personoplysninger i anden lovgivning,
som giver den registrerede en bedre retsstilling, går forud
for reglerne i persondataloven.
Bestemmelsen indebærer, at
persondataloven finder anvendelse, hvis regler om behandling af
personoplysninger i anden lovgivning giver den registrerede en
dårligere retsstilling. Det fremgår imidlertid af
forarbejderne til persondataloven, jf. Folketingstidende 1999-2000,
tillæg A, side 4057, at dette ikke gælder, hvis den
dårligere retsstilling har været tilsigtet og i
øvrigt ikke strider mod databeskyttelsesdirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger). Om forholdet til
databeskyttelsesdirektivet henvises til pkt. 8 nedenfor.
2.1.3.2. Der er i persondatalovens § 5
fastsat en række grundlæggende principper for
behandling af personoplysninger, herunder at behandling af
personoplysninger skal ske i overensstemmelse med god
databehandlingsskik, jf. § 5, stk. 1.
Persondatalovens § 6, stk. 1,
indeholder de generelle betingelser for, hvornår behandling,
herunder videregivelse, af personoplysninger må finde sted.
Af bestemmelsen følger, at behandling af personoplysninger
kun må finde sted, hvis en af de i nr. 1-7 angivne
betingelser er opfyldt, herunder hvis den registrerede har givet
sit samtykke (nr. 1), hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse
(nr. 5), eller hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået
pålagt (nr. 6).
Videregivelse og anden behandling
af oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold er reguleret
i persondatalovens §§ 7 og 8. Bestemmelsen i § 7
omfatter oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund,
politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om
helbredsmæssige og seksuelle forhold.
Efter persondatalovens § 7,
stk. 1, må der ikke behandles oplysninger om de rent private
forhold, der er opregnet i bestemmelsen. Efter § 7, stk. 2,
nr. 1, finder bestemmelsen i stk. 1 dog ikke anvendelse, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan
behandling. Bestemmelsen i § 7, stk. 1, finder endvidere ikke
anvendelse, hvis behandlingen er nødvendig for, at et
retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, jf. § 7, stk. 2, nr. 4. Dette kan bl.a. være
tilfældet med hensyn til offentlige myndigheders behandling
af oplysninger som led i myndighedsudøvelse.
Endvidere følger det af
§ 7, stk. 6, at en forvaltningsmyndighed kan behandle,
herunder videregive, personoplysninger omfattet af § 7, stk.
1, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til en offentlig
myndigheds varetagelse af sine opgaver på det strafferetlige
område. Bestemmelsen omfatter bl.a. politiets og
anklagemyndighedens behandling af sager inden for
strafferetsplejen, dvs. behandling af traditionelle sager, som er
under efterforskning, eller hvor der skal tages stilling til
strafansvar og strafudmåling. Endvidere kan politiets og
anklagemyndighedens aktiviteter af mere generel karakter på
det strafferetlige område - f.eks. virksomhed forbundet med
at forebygge, efterforske og forfølge strafbare forhold -
efter omstændighederne være omfattet. Endelig omfatter
§ 7, stk. 6, behandling af oplysninger, som foretages af
kriminalforsorgen i sager om fuldbyrdelse af straffedomme mv.
Persondatalovens § 8 regulerer
videregivelse af perso?no??p?lysninger vedrørende strafbare
forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private
forhold end dem, der er nævnt i persondatalovens § 7,
stk. 1.
Det følger af § 8, stk.
2, at oplysninger omfattet af § 8, stk. 1, ikke må
videregives. Videregivelse kan dog bl.a. finde sted, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen
(nr. 1), hvis videregivelsen sker til varetagelse af private eller
offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de
interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til
den oplysningen angår (nr. 2), eller hvis videregivelsen er
nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed
eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden
skal træffe (nr. 3).
Det bemærkes, at det i
forbindelse med videregivelse af oplysninger i medfør af
§ 8, stk. 2, nr. 3, er underordnet, om videregivelsen er
nødvendig af hensyn til den myndighed, der videregiver
oplysningerne, eller af hensyn til den myndighed, der modtager
oplysningerne.
Bestemmelsen sikrer bl.a., at
oplysninger kan videregives, når væsentlige hensyn til
offentlige interesser klart taler for det, f.eks. det offentliges
interesse i, at alvorlige forbrydelser søges forebygget,
efterforsket og retsforfulgt. Oplysninger omfattet af § 8 kan
tillige videregives, hvis betingelserne i § 7 er opfyldt, jf.
§ 8, stk. 6.
Efter persondatalovens § 8,
stk. 3, må forvaltningsmyndigheder, der udfører
opgaver inden for det sociale område, kun videregive
oplysninger omfattet af § 8, stk. 1, og § 7, stk. 1, hvis
betingelserne i § 8, stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller
hvis videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling
eller nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre
tilsyns- eller kontrolopgaver.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1.
Erfaringerne fra Danmark og andre lande viser, at der er
udfordringer med radikalisering og ekstremisme i fængsler mv.
Det gælder bl.a. i forhold til indsatte, der er sigtet eller
dømt for terrorisme eller andre ekstremistisk motiverede
forbrydelser. Også indsatte, der ikke er sigtet eller
dømt for sådanne forbrydelser, kan imidlertid
være radikaliserede eller ekstremistiske. Samtidig findes der
indsatte, som er i risiko for at blive radikaliseret, fordi de
bl.a. søger identitet og fællesskaber.
Indsatsen mod radikalisering og
ekstremisme i forbindelse med løsladelse drejer sig navnlig
om - som led i tilrettelæggelsen af et hensigtsmæssigt
udslusningsforløb - at sikre fortsættelse af eventuelt
påbegyndte behandlings- og exitforløb, herunder at
sikre videregivelse af oplysninger om den indsatte fra
kriminalforsorgen til relevante myndigheder uden for fængslet
eller arresthuset. Udvekslingen af oplysninger sikrer, at disse
myndigheder kan fortsætte eller iværksætte
relevante foranstaltninger i anledning af løsladelsen,
herunder i forhold til at understøtte den indsattes
resocialisering efter løsladelsen.
Med retsplejelovens § 115,
stk. 1, nr. 3, er der i dag etableret et systematiseret
myndighedssamarbejde mellem kriminalforsorgen, de sociale
myndigheder og politiet (KSP-samarbejdet) om koordinering af
indsatsen over for dømte med henblik på at forebygge
ny kriminalitet.
Det er et helt centralt element i
KSP-samarbejdet, at der regelmæssigt kan ske en hurtig og
smidig udveksling af oplysninger mellem de involverede myndigheder.
Med bestemmelsen i retsplejelovens § 115 er der derfor skabt
hjemmel til, at myndighederne uden samtykke kan udveksle
oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, hvis
videregivelsen af oplysningerne må anses for nødvendig
af hensyn til samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de sociale
myndigheder og politiet som led i indsatsen over for dømte,
der løslades fra institutioner under kriminalforsorgen, og
dømte under 18 år, der løslades fra
institutioner mv. uden for kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i
henhold til straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2. Med
retsplejelovens § 115 sikres også, at vurderingen af,
hvorvidt videregivelse af oplysninger kan finde sted, sker efter et
fælles ensartet regelsæt målrettet et
sådant systematisk samarbejde.
Myndighederne i KSP-samarbejdet kan
således efter de gældende regler i retsplejelovens
§ 115 udveksle oplysninger om tegn på radikalisering og
ekstremisme i forbindelse med løsladelse af dømte,
hvis udvekslingen sker som led i koordinering af indsatsen over for
den pågældende med henblik på at forebygge ny
kriminalitet.
Retsplejelovens § 115 om
udveksling af oplysninger som led i KSP-samarbejdet omfatter
imidlertid alene udveksling af oplysninger som led i indsatsen over
for dømte. Det indebærer, at de myndigheder, som
deltager i KSP-samarbejdet, ikke i medfør af retsplejelovens
§ 115 kan udveksle oplysninger om tegn på radikalisering
og ekstremisme i forhold til personer, der løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning, der træder i stedet herfor.
Justitsministeriet finder det
afgørende at sikre, at myndighederne i KSP-samarbejdet som
led i indsatsen mod radikalisering og ekstremisme kan udveksle
oplysninger om enhver indsat, der skønnes at være
radikaliseret eller i risiko for at blive det, med henblik på
at finde målrettede og sammenhængende løsninger
for den enkelte, sådan at den pågældende ikke
udvikler (eller fortsætter) en kriminel adfærd, og
sådan at den pågældende hjælpes på en
ordentlig måde i forbindelse med løsladelse.
Det er på den baggrund
Justitsministeriets opfattelse, at der i relation til udveksling af
oplysninger om tegn på radikalisering og ekstremisme ikke
bør være forskel på, om der er tale om en
person, der bliver løsladt fra afsoning, eller om den
pågældende løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning, der træder i stedet herfor.
2.2.2.
Det foreslås derfor, at den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 115, stk. 1, nr. 3, om udveksling af
oplysninger som led i KSP-samarbejdet nyaffattes, så
bestemmelsen udvides til også at omfatte udveksling af
oplysninger om varetægtsfængslede personer, som
skønnes at være radikaliserede eller i risiko for at
blive det.
Ved vurderingen af, om en person er
radikaliseret eller i risiko for at blive det, skal det holdes for
øje, at radikalisering er en proces, som kan foregå
på forskellige måder, og som kan ske over kortere eller
længere tid. Der er ingen simple
årsagssammenhænge, og radikaliseringen kan
igangsættes på baggrund af mange forskellige faktorer
og have forskellige endemål. Radikaliseringen kan komme til
udtryk ved en støtte til radikale synspunkter eller
ekstremistisk ideologi og kan også medføre accept af
brugen af vold eller andre ulovlige midler for at opnå et
politisk eller religiøst mål.
Ekstremisme er bl.a. kendetegnet
ved forenklede verdensopfattelser og fjendebilleder, hvor bestemte
grupper eller samfundsforhold ses som truende, samt intolerance og
manglende respekt for andre menneskers synspunkter, frihed og
rettigheder. Begrebet omfatter endvidere afvisning af
grundlæggende demokratiske værdier og normer, manglende
accept af demokratiske beslutningsprocesser og anvendelse af
ulovlige og eventuelt voldelige metoder for at opnå et
politisk eller religiøst ideologisk mål.
Den foreslåede bestemmelse
vil således kunne finde anvendelse både i forhold til
personer, der har - eller er i risiko for - at udvikle radikale og
ekstremistiske holdninger, men som ikke nødvendigvis
søger at fremme disse gennem ulovlige midler, og i forhold
til personer, der søger at fremme radikale og ekstreme
holdninger gennem vold eller andre ulovlige midler.
Efter lovforslaget vil udvekslingen
af oplysninger om sådanne personer - i lighed med hvad der
gælder i forhold til det eksisterende KSP-samarbejde -
fremover kunne ske uden samtykke fra den, som oplysningerne
vedrører, forudsat at udvekslingen er nødvendig af
hensyn til samarbejdet.
At udvekslingen af oplysninger skal
være nødvendig af hensyn til samarbejdet
indebærer, at en myndighed alene vil kunne videregive de
oplysninger, som er nødvendige for, at de involverede
myndigheder kan tilrettelægge en koordineret indsats over for
den pågældende person med henblik på at forebygge
kriminalitet. Oplysninger om tegn på radikalisering og
ekstremisme hos en indsat vil typisk kunne udveksles mellem
myndighederne i KSP-samarbejdet med henblik på at forebygge,
at den pågældende begår kriminalitet i form af
terror, opfordring eller støtte til terrorhandlinger og
andre ekstremistisk motiverede forbrydelser.
Hvis kriminalforsorgen bliver
bekendt med, at en varetægt?sarrestant, der er indsat i en af
kriminalforsorgens institutioner, er radikaliseret eller er ved at
blive det, vil kriminalforsorgen således i medfør af
den foreslåede bestemmelse kunne videregive oplysnin??ger
herom til kommunen med henblik på tilrettelæggelse af
en kriminalitetsforebyggende indsats, når den
pågældende løslades fra varetægt.
Oplysnin?gerne kan f.eks. vedrøre den indsattes
adfærd, udtalelser, litteratur, effekter, symboler og
besøgende.
Er der tale om en person, der er
anbragt i varetægtssurrogat i en institution uden for
kriminalforsorgen, og som skønnes at være
radikaliseret eller i risiko for at blive det, vil den
pågældende institution tilsvarende kunne videregive
oplysnin?ger herom til kommunen med henblik på
tilrettelæggelse af en kriminalitetsforebyggende indsats i
forbindelse med løsladelsen.
De deltagende myndigheder vil dog i
hvert enkelt tilfælde skulle vurdere, om det konkret er
nødvendigt at videregive bestemte oplysninger om
privatpersoner, for at samarbejdet kan fungere.
Videregivelsen af oplysninger inden
for KSP-samarbejdet vil endvidere være omfattet af
retsplejelovens § 115, stk. 4, der indebærer, at
myndighederne ikke har pligt til at udveksle de omhandlede
oplysninger.
Hvis der sker videregivelse af
fortrolige oplysninger inden for KSP-samarbejdet i strid med de
foreslåede regler, vil der efter omstændighederne
være tale om et brud på tavshedspligten, som vil kunne
være omfattet af straffelovens § 152 om strafansvar for
uberettiget videregivelse af fortrolige oplysninger fra en
myndighedsperson. Efter straffelovens § 152 a finder §
152 tilsvarende anvendelse på den, som i øvrigt er
eller har været beskæftiget med opgaver, der
udføres efter aftale med det offentlige.
Hvis en videregivelse af
personoplysninger er reguleret af den foreslåede bestemmelse
i retsplejelovens § 115, stk. 1, nr. 3, indebærer det,
at behandlingsreglerne i persondatalovens §§ 6-8 ikke
finder anvendelse. Persondatalovens øvrige regler vil
derimod - i det omfang det er relevant - finde anvendelse på
forhold, der ikke er reguleret af den foreslåede § 115,
stk. 1, nr. 3. Det indebærer bl.a., at persondatalovens
regler om den registreredes rettigheder, den dataansvarliges
anmeldelsespligt og behandlingssikkerhed finder anvendelse i det
omfang, det er relevant, også for behandling af
perso?noplysninger som led i KSP-samarbejdet.
Om forholdet til
databeskyttelsesdirektivet henvises til pkt. 8 nedenfor.
2.2.3.
Ved vurderingen af, om der bør tilvejebringes særskilt
hjemmel til videregivelse af oplysninger, har Justitsministeriet
lagt vægt på, at lovforslaget alene indebærer en
udvidelse af den eksisterende adgang til at videregive oplysninger
i det omfang, dette sker af hensyn til den væsentlige
samfundsopgave, som udgør formålet med
KSP-samarbejdet.
Det bemærkes, at den
foreslåede adgang til videregivelse af personoplysninger vil
være undergivet en række begrænsninger.
Udvekslingen kan således kun ske af hensyn til det
nævnte formål, og udvekslingen skal - som hidtil -
være nødvendig for KSP-samarbejdet. Udvekslingen
må endvidere ikke ske med henblik på efterforskning af
strafbare forhold. Endelig er myndighederne ikke forpligtede til at
videregive oplysninger i KSP-regi.
Hertil kommer, at udvekslingen af
oplysninger sker i en kreds af myndighedspersoner, der er uddannet
til at håndtere fortrolige oplysninger og er underlagt en
strafbelagt tavshedspligt.
På den baggrund finder
Justitsministeriet, at der inden for dette snævert
afgrænsede område bør indføres en
bestemmelse, som giver adgang til udveksling af personoplysninger
mellem kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet som
led i indsatsen over for personer, der løslades fra
varetægtsfængsling mv., og som skønnes at
være radikaliserede eller i risiko for at blive det, uden
samtykke fra den person, som oplysningerne vedrører.
2.2.4.
Ansvaret for etableringen af KSP-samarbejdet påhviler i dag
kriminalforsorgen (i praksis Kriminalforsorgen i Frihed), og de
overordnede rammer for KSP-samarbejdet fastlægges ligeledes
af kriminalforsorgen. Der henvises i den forbindelse til
forarbejderne til lov nr. 1549 af 21. december 2010 om
ændring af retsplejeloven (skærpede straffe for
hæleri og tæt samarbejde om udveksling af oplysninger
mellem kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet i
forbindelse med dømtes løsladelse (KSP-samarbejdet)),
jf. Folketingstidende 2010-11 (1. samling), A, L 3 som fremsat,
side 9, samt pkt. 3 i vejledning nr. 90 af 17. november 2011 om
kriminalforsorgens samarbejde med de sociale myndigheder som led i
indsatsen i forbindelse med dømte personers
løsladelse (KSP-samarbejdet) og om videregivelse af
oplysninger i forbindelse med samarbejdet. Justitsministeriet
finder på den baggrund, at kriminalforsorgen tilsvarende
bør være ansvarlig for at udvide KSP-samarbejdet til
også at omfatte varetægtsfængslede personer, der
viser tegn på radikalisering og ekstremisme.
Der tilsigtes i øvrigt ingen
ændringer i det eksisterende KSP-samarbejde, herunder
adgangen til udveksling af oplysninger som led i indsatsen over for
dømte personer, der løslades fra fængsler
mv.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, samt bemærkningerne
hertil.
3. Forholdet til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention
Videregivelse af oplysninger om
privatpersoner, hvoraf det direkte eller indirekte kan udledes, at
de pågældende er sigtet for et strafbart forhold, eller
om privatpersoners religiøse overbevisning, er et indgreb i
de pågældende personers ret til respekt for privatliv
efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8,
stk. 1. Offentlige myndigheder kan imidlertid gøre indgreb i
denne ret, hvis det sker i overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund, herunder for at
forebygge uro eller forbrydelse, jf. artikel 8, stk. 2.
Som det fremgår af pkt. 2.2
vil kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet efter
lovforslaget få adgang til at udveksle oplysninger om bl.a.
enkeltpersoners strafbare forhold og religiøse eller
filosofiske overbevisning som led i indsatsen over for personer,
der løslades fra varetægtsfængsling mv., og som
skønnes at være radikaliserede eller i risiko for at
blive det, med henblik på at indsatsen over for disse
personer koordineres, så de får den rette hjælp,
og kriminalitet dermed forebygges. Justitsministeriet finder, at
indgrebet således vil have klar hjemmel i den
foreslåede bestemmelse og vil forfølge et lovligt
formål omfattet af konventionens artikel 8, stk. 2
(forebyggelse af uro eller forbrydelse).
Ændringen af retsplejelovens
§ 115, stk. 1, nr. 3, om udveksling af oplysninger omfatter
som anført - i forhold til den gældende bestemmelse -
alene udveksling af oplysninger mellem myndigheder som led i
indsatsen over for personer, der løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning efter kapitel 70 i retsplejeloven, og som
skønnes at være radikaliserede eller i risiko for at
blive det, og udvekslingen kan alene ske, hvis den må anses
for nødvendig af hensyn til samarbejdet som led i denne
indsats. Justitsministeriet finder på den baggrund, at den
foreslåede regel er proportional med det forfulgte
formål.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Henset til de begrænsede
administrative byrder, der er forbundet med videregivelse af de
omhandlede oplysninger, skønnes den foreslåede
udvidelse af området for udveksling af oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige af
betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Det følger af
databeskyttelsesdirektivets (direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995)
artikel 8, stk. 1, at behandling af oplysninger om racemæssig
eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk
overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og
oplysninger om helbredsforhold og seksuelle forhold som
udgangspunkt skal forbydes af medlemsstaterne. Artikel 8, stk. 2,
opregner en række undtagelser hertil, herunder hvis den
pågældende udtrykkeligt har givet sit samtykke, eller
hvis behandlingen er nødvendig for at beskytte den
pågældendes eller andres vitale interesser.
Efter artikel 8, stk. 4, kan
medlemsstaterne - med forbehold for, at der gives
tilstrækkelige garantier - af grunde, der ve?drører
hensynet til vigtige samfundsmæssige interesser,
fastsætte andre undtagelser end dem, der er nævnt i
stk. 2, enten ved national lovgivning eller ved en afgørelse
truffet af tilsynsmyndigheden.
Efter artikel 8, stk. 5, må
behandling af oplysninger om lovovertrædelser, straffedomme
eller sikkerhedsforanstaltninger kun foretages under kontrol af en
offentlig myndighed, eller hvis der gælder
tilstrækkelige, specifikke garantier i medfør af den
nationale lovgivning med forbehold af de undtagelser, som
medlemsstaten kan fastsætte på grundlag af nationale
lovbestemmelser, hvorefter der gives tilstrækkelige,
specifikke garantier.
Undtagelser som omhandlet i stk. 4
og 5 skal meddeles til Kommissionen, jf. artikel 8, stk. 6.
Der er ikke i artikel 8 fastsat
materielle behandlingskriterier for oplysninger om strafbare
forhold. Dette spørgsmål må derfor antages at
skulle vurderes ud fra direktivets artikel 7, som bl.a.
fastsætter, at behandling af personoplysninger kan finde
sted, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller
henhørende under offentlig myndighedsudøvelse, som
den registeransvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, har fået pålagt (litra e), eller
behandlingen er nødvendig, for at den registeransvarlige
eller den tredjemand eller de tredjemænd, til hvem
oplysningerne videregives, kan forfølge en legitim
interesse, medmindre den registreredes interesser eller de
grundlæggende rettigheder eller frihedsrettigheder, der skal
beskyttes i henhold til direktivet, går forud herfor (litra
f).
Medlemsstaterne har
uafhængigt af de generelle regler i direktivet mulighed for
at fastsætte særlige betingelser for databehandling
på specifikke områder, jf. direktivets artikel 5 og
præambelbetragtning 22.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at lovforslaget ligger inden for rammerne af
databeskyttelsesdirektivet. Ministeriet finder i den forbindelse,
at det snævre formål med udvidelsen af KSP-samarbejdet
og den strafbelagte tavshedspligt for de myndigheder, der er
omfattet af forslaget, jf. straffelovens § 152, må
antages at udgøre tilstrækkelige specifikke garantier
i databeskyttelsesdirektivets forstand.
Justitsministeriet vil i givet fald
i overensstemmelse med direktivets artikel 8, stk. 6, underrette
Kommissionen om den gennemførte regulering på
området.
Lovforslaget indeholder ikke i
øvrigt EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 3. november 2015 til den 1. december 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret,
samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty International, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Det
Kriminalpræventive Råd, Foreningen af
Fængselsinspektører m.fl., Foreningen af Socialchefer,
Fængselsforbundet i Danmark, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, HK Landsklubben for Kriminalforsorgen, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Landsforeningen KRIM, Landsklubben af socialrådgivere ansat i
Kriminalforsorgen, Præsteforeningen, Retspolitisk Forening,
Rådet for Socialt Udsatte og Socialpædagogernes
Landsforbund.
10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at ligge inden for
databeskyttelsesdirektivets (direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995)
rammer. Der henvises til pkt. 8 ovenfor. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 115, stk. 1, nr. 3, kan
politiet videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private
forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen må anses
for nødvendig af hensyn til samarbejdet mellem
kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet som led i
indsatsen over for dømte, der løslades fra
institutioner under kriminalforsorgen, og dømte under 18
år, der løslades fra institutioner mv. uden for
kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i henhold til § 78, stk.
2, i lov om fuldbyrdelse af straf mv. (KSP-samarbejdet).
Det foreslås at nyaffatte
bestemmelsen med henblik på at udvide KSP-samarbejdet til at
omfatte såvel dømte som varetægtsfængslede
personer, der viser tegn på radikalisering og
ekstremisme.
Der tilsigtes i øvrigt ingen
ændringer i KSP-samarbejdet.
De foreslåede bestemmelser i
§ 115, stk. 1, nr. 3, litra a og b, svarer
indholdsmæssigt til den gældende bestemmelse i §
115, stk. 1, nr. 3, og er en videreførelse af den
nuværende retstilstand. Det indebærer, at myndighederne
i KSP-samarbejdet- som hidtil - kan udveksle oplysninger, herunder
om tegn på radikalisering og ekstremisme, hvis udvekslingen
sker som led i koordinering af indsatsen over for dømte, der
løslades fra institutioner under kriminalforsorgen, og
dømte under 18 år, der løslades fra
institutioner mv. uden for kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i
henhold til straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, med henblik
på at forebygge kriminalitet. Der henvises i øvrigt
til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.1.
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 115, stk. 1, nr. 3, litra c, kan politiet
videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til
andre myndigheder, hvis videregivelsen må anses for
nødvendig af hensyn til KSP-samarbejdet som led i indsatsen
over for personer, der løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning efter kapitel 70, hvis de skønnes at
være radikaliserede eller i risiko for at blive det.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 115, stk. 1, nr. 3, litra c, forudsætter
således, at det eksisterende samarbejde mellem
kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet
(KSP-samarbejdet) udvides til også at omfatte personer, som
er varetægtsfængslede eller frihedsberøvet efter
kapitel 70, og som skønnes at være radikaliserede
eller i risiko for at blive det.
Den foreslåede bestemmelse
omfatter alene varetægtsfængslede og sigtede, der er
undergivet frihedsberøvende foranstaltninger efter
retsplejelovens kapitel 70. Bestemmelsen omfatter således
ikke sigtede, der er undergivet andre former for
varetægtssurrogat som f.eks. meldepligt og deponering af pas,
hvor den sigtede ikke er frihedsberøvet.
Radikalisering kan komme til udtryk
ved en støtte til radikale synspunkter eller ekstremistisk
ideologi og kan også medføre accept af brugen af vold
eller andre ulovlige midler for at opnå et politisk eller
religiøst mål.
Den foreslåede bestemmelse
vil således kunne finde anvendelse både i forhold til
personer, der har radikale og ekstremistiske holdninger, men som
ikke nødvendigvis søger at fremme disse gennem
ulovlige midler, og i forhold til personer, der søger at
fremme radikale og ekstreme holdninger gennem vold eller andre
ulovlige midler.
Det er en betingelse for
videregivelse af oplysninger efter den foreslåede bestemmelse
i § 115, stk. 1, nr. 3, litra c, at videregivelsen er
nødvendig af hensyn til KSP-samarbejdet som led i indsatsen
over for de personer, der løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning efter retsplejelovens kapitel 70, og som
skønnes at være radikaliserede eller i risiko for at
blive det.
At udvekslingen af oplysninger skal
være nødvendig af hensyn til samarbejdet
indebærer, at en myndighed alene vil kunne videregive de
oplysninger, som er nødvendige for, at de involverede
myndigheder kan tilrettelægge en koordineret indsats over for
den pågældende person med henblik på at forebygge
kriminalitet. Oplysninger om tegn på radikalisering og
ekstremisme hos en person vil typisk kunne udveksles mellem
myndighederne i KSP-samarbejdet med henblik på at forebygge,
at den pågældende begår kriminalitet i form af
terror, opfordring eller støtte til terrorhandlinger og
andre ekstremistisk motiverede forbrydelser. Oplysningerne kan
f.eks. vedrøre den indsattes adfærd, udtalelser,
litteratur, effekter, symboler og besøgende.
Hvis kriminalforsorgen bliver
bekendt med, at en varetægt?sarrestant, der er indsat i en af
kriminalforsorgens institutioner, er radikaliseret eller i risiko
for at blive det, vil kriminalforsorgen således i
medfør af den foreslåede bestemmelse kunne videregive
oplysninger herom til kommunen med henblik på
tilrettelæggelse af en kriminalitetsforebyggende indsats,
når den pågældende løslades fra
varetægt.
Er der tale om en person, der er
anbragt i varetægtssurrogat i en institution uden for
kriminalforsorgen, og som skønnes at være
radikaliseret eller i risiko for at blive det, vil den
pågældende institution tilsvarende kunne videregive
oplysninger herom til kommunen med henblik på
tilrettelæggelse af en kriminalitetsforebyggende indsats i
forbindelse med løsladelsen.
De deltagende myndigheder vil - som
hidtil - i hvert enkelt tilfælde skulle vurdere, om det
konkret er nødvendigt at videregive bestemte oplysninger om
privatpersoner, for at samarbejdet kan fungere.
Det er en betingelse, at
oplysninger, der udveksles i medfør af KSP-samarbejdet, ikke
videregives med henblik på efterforskning af straffesager.
Bestemmelsen er som hidtil ikke til hinder for, at medarbejderne
ved de myndigheder, der indgår i KSP-samarbejdet, vil kunne
anmelde strafbare forhold til politiet uden for samarbejdets
rammer.
Den foreslåede nyaffattelse
af bestemmelsen i retsplejelovens § 115, stk. 1, nr. 3,
indebærer desuden, at videregivelse af oplysninger inden for
den foreslåede udvidelse af KSP-samarbejdet - ligesom
oplysninger, der udveksles i medfør af den gældende
§ 115, stk. 1, nr. 3 - vil være omfattet af
retsplejelovens § 115, stk. 2-4. Det indebærer bl.a., at
en myndighed i samme omfang som nævnt i den foreslåede
stk. 1, nr. 3, kan videregive oplysninger til myndighederne i
KSP-samarbejdet, og at myndighederne i KSP-samarbejdet i
øvrigt ikke har nogen pligt til at udveksle de omhandlede
oplysninger.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
2
Lovforslagets § 2
fastslår, at loven træder i kraft den 1. marts
2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1255 af 16. november 2015, foretages
følgende ændring: | § 115.
Politiet kan videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private
forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen må anses
for nødvendig af hensyn til | | | 1-2) --- | | 1. § 115, stk. 1, nr. 3, affattes
således: | 3) samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de
sociale myndigheder og politiet som led i indsatsen over for
dømte, der løslades fra institutioner under
kriminalforsorgen, og dømte under 18 år, der
løslades fra institutioner m.v. uden for kriminalforsorgen,
hvor de er anbragt i henhold til § 78, stk. 2, i lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., (KSP-samarbejdet). Stk.
2-4. --- | | »3) samarbejdet mellem kriminalforsorgen,
de sociale myndigheder og politiet (KSP-samarbejdet) som led i
indsatsen over for a) dømte, der løslades fra
institutioner under kriminalforsorgen, b) dømte under 18 år, der
løslades fra institutioner m.v. uden for kriminalforsorgen,
hvor de er anbragt i henhold til § 78, stk. 2, i lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., og c) personer, der løslades fra
varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning efter kapitel 70, hvis de skønnes at
være radikaliserede eller i risiko for at blive
det.« | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2016. |
|