Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 16. marts 2016
1. Ændringsforsalg
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Kulturministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2 og nr. 6-9. Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringforslag nr. 3-5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. december
2015 og var til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 21. september 2015 dette udkast til
udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 15 (folketingsåret
2014-15, 2. samling). Den 9. december 2015 sendte kulturministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Kulturministeren og embedsmænd fra
ministeriet forestod den 3. februar 2016 en teknisk gennemgang af
lovforsalget for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
- Global Sound
Branding Expert,
- HORESTA og
Campingrådet og
- Koda.
Kulturministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25
spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren og det
af S, DF, RV og EL stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren
stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at
forvaltningen af ophavsretten er utrolig vigtig for danske
kunstnere og dansk kulturindhold og -produktion. Derfor er det
afgørende, at gennemførelsen af EU-direktivet om
kollektiv forvaltning af ophavsret tager hensyn til den
særlige og gode måde, vi i Danmark igennem mange
år har formået at forvalte ophavsretten på ikke
mindst via vores kollektive forvaltningsorganisationer som bl.a.
Koda, Gramex, Copydan og deres medlemsorganisationer. Lovforslaget
skaber en god ramme for at gennemføre direktivet på en
måde, som er i overensstemmelse med dansk praksis og danske
traditioner, når det gælder forvaltningen af ophavsret.
Der bør dog være fokus på, at loven ikke
medfører forøget bureaukrati og administrative
omkostninger for forvaltningsorganisationerne. Det er vigtigt, at
det holdes på det lavest mulige niveau i forhold til at
gennemføre lovens bestemmelser. Socialdemokratiet,
Alternativet og Socialistisk Folkeparti finder tillige, at lovens
bestemmelser også bør omfatte de
forvaltningsorganisationer, som er etableret uden for
EØS-området, så ingen kan være i tvivl om,
at alle forvaltningsorganisationer, som opererer på dansk
jord, er omfattet af dansk lov.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
kritiske over for direktivets krav om, at loven skal træde i
kraft senest den 1. april 2016. Dansk Folkeparti ser hellere, at
loven indarbejdes i forvaltningsorganisationen senest 1 år
efter ikrafttrædelsen, fordi det vil lette overgangen for
forvaltningsorganisationerne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser
forslaget som et skridt fremad i bestræbelserne på at
gøre den kollektive forvaltning af ophavsretten mere
demokratisk og transparent. Derfor bør loven også
finde anvendelse på alle kollektive
forvaltningsorganisationer og uafhængige
forvaltningsorganisationer, som er aktive i Danmark, ganske uanset
hvor de er etableret (jf. ændringsforslag til § 1).
Formålet med den kollektive forvaltning af ophavsretten er at
sikre de individuelle rettighedshavere betaling for deres arbejde.
Derfor bør de kollektive forvaltningsorganisationers
administrationsomkostninger holdes på det lavest mulige
niveau, således at mest muligt kan gå direkte videre
til de individuelle rettighedshavere efter en gennemskuelig og
godkendt fordelingsplan (jf. de stillede ændringsforslag til
§ 6 og § 12). De kollektive forvaltningsorganisationer
bør bygge på det demokratiske princip om, at alle
tilsluttede medlemmer har mulighed for at deltage i diskussioner,
stemme og stille op til kompetente organer (jf.
ændringsforslag til § 6, stk. 3).
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af et flertal (S,
DF, RV og EL), tiltrådt af et mindretal (V, ALT, SF og KF):
1) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
Stk. 1-3, 6 og 7 finder tilsvarende anvendelse på alle
kollektive forvaltningsorganisationer, der er etableret uden for
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, men
som er aktive i Danmark, og stk. 4 finder tilsvarende anvendelse
på alle uafhængige forvaltningsorganisationer, der er
etableret uden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, men som er aktive i Danmark.«
[Udvidelse af lovens
anvendelsesområde]
Til § 3
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 4, 1. pkt., ændres
»ret til fra en kollektiv forvaltningsorganisation at«
til: »kan fra en forvaltningsorganisation«.
[Sproglig forenkling af
bestemmelsen]
Til § 6
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal (ALT og RV):
3) I
stk. 3 indsættes som 2. pkt.:
»Alle bestyrelsesmedlemmer skal
vælges på møder, hvor alle medlemmer har
mulighed for at stille op og for at stemme.«
[Mest mulig direkte
medlemsindflydelse]
4) I
stk. 5, nr. 1, indsættes efter
»rettighedshaverne« ordene: »og godkende
fordelingsplaner«.
[Godkendelse af de konkrete
fordelingsplaner]
Til § 12
5)
Ordene »fordeling til rettighedshaverne, medmindre den kan
fratrække eller modregne« ændres til:
»fordeling til de individuelle rettighedshavere, medmindre
den kan fratrække eller modregne de begrundede og
dokumenterede«.
[Individuelle rettighedshavere skal
have mest muligt af deres vederlagt udbetalt direkte]
Til § 13
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»investerings- og risikoforvaltningspolitik« til:
»investerings- og risikostyringspolitik«.
[Ensretning af sprogbrug]
Til § 42
7) Den
under nr. 1 foreslåede fodnote til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 91/250/EØF af 14. maj 1991, EF-Tidende 1991, nr. L
122, side 42, Rådets direktiv 92/100/EØF af 19.
november 1992, EF-Tidende 1992, nr. L 346, side 61, Rådets
direktiv 93/83/EØF af 27. september 1993, EF-Tidende 1993,
nr. L 248, side 15, Rådets direktiv 93/98/EØF af 29.
oktober 1993, EF-Tidende 1993, nr. L 290, side 9,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/9/EF af 11. marts
1996, EF-Tidende 1996, nr. L 77, side 20, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001, EF-Tidende 2001,
nr. L 167, side 10, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/84/EF af 27. september 2001, EF-Tidende 2001, nr. L 272, side
32, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/48/EF af 29.
april 2004, EU-Tidende 2004, nr. L 157, side 45, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/65/EF af 11.
december 2007 om ændring af Rådets direktiv
89/552/EØF af 3. oktober 1989, EU-Tidende 2007, nr. L 332,
side 27, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/77/EU af 27. september 2011 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF,
EU-Tidende 2011, nr. L 265, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/28/EU af 25. oktober 2012, EU-Tidende
2012, nr. L 299, side 5, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/26/EU af 26. februar 2014, EU-Tidende
2014, nr. L 84, side 72.
«
[Korrektion af fodnote til
ophavsretsloven]
8) I
nr. 2 ændres »§ 52,
stk. 8, § 52, stk. 4,« til: »§ 52 a, stk. 8,
§ 52 b, stk. 4,«.
[Korrektion af henvisninger i
ophavsretsloven]
Til bilag 1
9) I
punkt 2, litra c, nr. vi, udgår
», stk. 2-3«.
[Korrektion af bilaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
ændringen omfattes kollektive forvaltningsorganisationer og
uafhængige forvaltningsorganisationer, der er etableret uden
for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS), men som er aktive i Danmark, af lovens bestemmelser
på samme måde som de kollektive
forvaltningsorganisationer og uafhængige
forvaltningsorganisationer, der er etableret i Danmark.
Ændringen betyder, at kollektive forvaltningsorganisationer,
der er etableret uden for EØS, vil være omfattet af
alle lovforslagets regler med undtagelse af kapitel 7.
Såfremt en sådan forvaltningsorganisation forvalter
rettigheder til musikværker med henblik på
onlineanvendelse på et multiterritorialt grundlag, vil
kapitel 7 ligeledes finde anvendelse. Der er tale om samme
struktur, som gælder for kollektive
forvaltningsorganisationer, der er etableret i Danmark.
Lovforslagets regler om datterselskaber m.v. i stk. 3 og
medlemsorganisationer i stk. 6 og 7 finder ligeledes tilsvarende
anvendelse for kollektive forvaltningsorganisationer, der er
etableret uden for EØS.
Ændringen
medfører endvidere, at uafhængige
forvaltningsorganisationer, der er etableret uden for EØS,
men som er aktive i Danmark, vil være omfattet af
lovforslagets §§ 19 og 21, § 22, nr. 1-3 og 5-7, og
§§ 38 og 39. Kollektive forvaltningsorganisationer vil
dog være omfattet af direktivets regler, da det land, de er
etableret i, ligeledes skal have implementeret direktivets regler.
Såfremt Kulturministeriet vurderer, at en kollektiv
forvaltningsorganisation, der er aktiv i Danmark, men som er
etableret i en anden EU-medlemsstat, ikke overholder direktivets
krav, har Kulturministeriet mulighed for at henvende sig til den
kompetente myndighed i det pågældende land i
medfør af direktivets artikel 37 med en anmodning om at
træffe passende foranstaltninger. Den anmodede kompetente
myndighed skal afgive et begrundet svar inden for 3 måneder.
Kulturministeriet kan ligeledes bringe spørgsmålet op
i den ekspertgruppe, der beskrives i artikel 41 i direktivet.
Til nr. 2
Der er tale om en redaktionel ændring
af bestemmelsen for at øge læsevenligheden samt for at
sikre korrekt gennemførelse af direktivet.
Til nr. 3
Der er tale om at sikre størst
muligt direkte medlemsindflydelse.
Til nr. 4
Bestyrelsen skal også godkende de
konkrete fordelingsplaner.
Til nr. 5
De individuelle rettighedshavere skal have
mest muligt af deres vederlagt udbetalt direkte.
Til nr. 6
Der er tale om en redaktionel
ændring, der har til formål at ensrette sprogbrugen i
lovforslaget, således at der bruges samme begreb -
»risikostyringspolitik« - i forslaget til § 6,
stk. 5, nr. 6, og forslaget til § 13.
Til nr. 7
Der er tale om en korrektion af fodnoten i
lov om ophavsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23.
oktober 2014.
Til nr. 8
Der er tale om en korrektion, således
at der henvises til de rette bestemmelser i lov om ophavsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23. oktober 2014.
Til nr. 9
Der er tale om en korrektion af bilag 1,
således at bilag 1, punkt 2, litra c, nr. vi, henviser til
hele forslagets § 15. Dette er i overensstemmelse med bilag 1
til direktivet, der i punkt 2, litra c, nr. vi, henviser til
artikel 13, stk. 1, der gennemføres i lovforslagets §
15.
Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) nfmd. Kristian Thulesen Dahl (DF) Peter
Skaarup (DF) Søren Espersen (DF) Britt Bager (V) Jan E.
Jørgensen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Morten
Løkkegaard (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Mette
Bock (LA) Leif Mikkelsen (LA) Naser Khader (KF) Annette Lind (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan
Johansen (S) Mogens Jensen (S) Orla Hav (S) fmd. Søren Søndergaard
(EL) Pernille Skipper (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Emrah Tuncer (RV)
Marianne Jelved (RV) Ida Auken (RV) Holger K. Nielsen (SF) Pia
Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 77
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra kulturministeren | 2 | Henvendelse af 10/1-2016 fra Global Sound
Branding Expert | 3 | Bilaget er trukket tilbage | 4 | Henvendelse af 15/1-2016 fra HORESTA og
Campingrådet | 5 | Udkast til tidsplan | 6 | Henvendelse af 15/1-2016 fra Koda | 7 | Tidsplan | 8 | Revideret tidsplan | 9 | Materiale til den tekniske gennemgang af L
77 (Forslag til lov om kollektiv forvaltning af ophavsret), fra
kulturministeren | 10 | 1. udkast til betænkning | 11 | Ændringsforslag, fra
kulturministeren | 12 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 77
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentarer til henvendelsen af
10/1-2016 fra Global Sound Branding Expert, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. er trukket tilbage | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/1-2016 fra HORESTA og Campingrådet, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til,
at forvaltningsorganisationerne uden for EØS-området
omfattes af lovforslaget, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om ministeren vil sikre, at der gives
tid til implementeringen af loven, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, at en bestyrelse i en
forvaltningsorganisation kan bestå af medlemmer valgt direkte
på generalforsamlingen og medlemmer udpeget af
medlemsforeningerne, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om mulighed for de kollektive
forvaltningsorganisationer at indarbejde lovens bestemmelser, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om ministeren vil præcisere
§ 6 i lovforslaget, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om konsekvenserne, hvis man
vælger ikke at efterleve tidsfristen fastsat af EU, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om at oversende udvalget en faktuel
oversigt over de organisationer, som står for den kollektive
forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at oversende udvalget oplysninger
om de eksisterende kollektive forvaltningsorganisationers generelle
fordelingspolitik, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om at redegøre nærmere
for omfanget af de nationale midler, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om at sikre medlemmerne af de
kollektive forvaltningsorganisationer direkte demokratisk
indflydelse på fordeling af de indkasserede midler, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at sikre, at de indkasserede midler
ikke bruges til andet end afregning og betaling af den
administration, der er forbundet dermed, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om at sikre alle medlemmer af de
kollektive forvaltningsorganisationer indflydelse på
fordeling af de nationale midler, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvor de kollektive
forvaltningsorganisationer kan klage eller anke over forvaltningen
af de indkasserede midler, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om at redegøre nærmere
for Kulturministeriets tilsynsfunktion med de kollektive
forvaltningsorganisationer, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm. om, at de kollektive
forvaltningsorganisationer fortsat bevarer kontrollen med
fordelingen, når indkasserede midler overgives til fordeling
af andre organisationer, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om den igangværende sag om
advokatfirmaet Johan Schlüter på nogen måde har
relation til lovgivningen om de kollektive
forvaltningsorganisationer, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 20 | Spm. om at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om at oplyse de kollektive
forvaltningsorganisationers afregningspriser for musik på de
forskellige kanaler på DR, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, at den fordelingsplan, som
udspringer af brugen af musik på DR's forskellige kanaler,
også bruges, når det gælder fordeling på
andre områder, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om at indhente oplysninger om Kodas
nuværende fordelingsplaner, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, at op mod 50 pct. af
bestyrelsesmedlemmerne kan udpeges af andre organisationer uden om
generalforsamlingen, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om at kommentere artikel i Berlingske
Tidende den 27. februar 2016 »Rettighedshavere fik kun
halvdelen af millionerne«, til kulturministeren |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 91/250/EØF af 14. maj 1991, EF-Tidende 1991, nr. L
122, side 42, Rådets direktiv 92/100/EØF af 19.
november 1992, EF-Tidende 1992, nr. L 346, side 61, Rådets
direktiv 93/83/EØF af 27. september 1993, EF-Tidende 1993,
nr. L 248, side 15, Rådets direktiv 93/98/EØF af 29.
oktober 1993, EF-Tidende 1993, nr. L 290, side 9,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/9/EF af 11. marts
1996, EF-Tidende 1996, nr. L 77, side 20, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001, EF-Tidende 2001,
nr. L 167, side 10, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/84/EF af 27. september 2001, EF-Tidende 2001, nr. L 272, side
32, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/48/EF af 29.
april 2004, EU-Tidende 2004, nr. L 157, side 45, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/65/EF af 11.
december 2007 om ændring af Rådets direktiv
89/552/EØF af 3. oktober 1989, EU-Tidende 2007, nr. L 332,
side 27, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/77/EU af 27. september 2011 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF,
EU-Tidende 2011, nr. L 265, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/28/EU af 25. oktober 2012, EU-Tidende
2012, nr. L 299, side 5, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/26/EU af 26. februar 2014, EU-Tidende
2014, nr. L 84, side 72.