Fremsat den 4. december 2015 af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af integrationsloven og lov
om planlægning
(Midlertidig indkvartering af
flygtninge)
§ 1
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1094 af 7. oktober 2014, som senest ændret ved § 3 i
lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages følgende
ændringer:
1. 1.
I § 12 indsættes efter stk.
6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan
fastsætte nærmere regler om anvisning af et
midlertidigt opholdssted til flygtninge efter stk. 6.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
§ 2
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1351 af 23. november 2015, foretages
følgende ændringer:
1. § 5 u,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Etableres der midlertidige opholdssteder til flygtninge efter stk.
1-3 på et støjbelastet areal, kan kommunalbestyrelsen
stille vilkår om etablering af
afskærmningsforanstaltninger.«
2. § 5 u,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan i særlige
tilfælde meddele kommunalbestyrelsen tilladelse til, at
regler eller beslutninger efter §§ 3 og 5 j eller
offentliggjorte forslag til regler efter §§ 3 og 5 j, jf.
§ 22 a, stk. 1, ikke finder anvendelse på arealer, hvor
kommunalbestyrelsen kan meddele dispensation efter stk. 1 eller
tilladelse efter stk. 1-3.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I regeringens aftale af 17.
november 2015 med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti om en ny, stram og
konsekvent udlændingepolitik (del 1), indgår bl.a., at
der skal sikres kommunerne bedre muligheder for at finde
midlertidige indkvarteringssteder til flygtninge ved at gøre
reglerne herom mere fleksible.
Formålet med lovforslaget er
at implementere denne del af aftalen. Lovforslaget indebærer,
at kommunerne får mulighed for midlertidigt at boligplacere
enlige flygtninge i samme beboelsesrum, ligesom kommunerne
får mulighed for at fravige de vejledende
grænseværdier for støj, således at der kan
etableres midlertidige opholdssteder for flygtninge på
støjbelastede arealer.
2. Lovforslagets
baggrund
I takt med det øgede antal
flygtninge, der modtages i kommunerne, er kommunernes udfordringer
med at finde boliger, som kan anvises som permanente boliger til de
nye flygtninge, vokset. Kommunerne har indtil nu i vidt omfang
løst de akutte udfordringer ved at benytte de eksisterende
muligheder for at anvise midlertidige opholdssteder, indtil der er
ledige permanente boliger. Kommunernes muligheder for at
tilvejebringe midlertidige opholdssteder er imidlertid også
kommet under pres.
Fra kommunal side er der fremsat
ønske om, at det bliver muligt at placere flere enlige
flygtninge i samme beboelsesrum med henblik på mere
fleksibelt at kunne udvide den midlertidige
indkvarteringskapacitet. En sådan mulighed har kommunerne
ikke i dag. Herudover er det fra kommunal side fremført, at
de støjgrænser og afskærmningskrav, der
følger af miljø- og planlovgivningen, udgør en
begrænsning for at finde boliger med henblik på
midlertidig indkvartering.
Med aftalen af 17. november 2015 om
en ny, stram og konsekvent udlændingepolitik (del 1),
imødekommes disse ønsker med henblik på at
sikre en mere fleksibel adgang for kommunerne til at finde
midlertidige boliger til nye flygtninge.
Det fremgår således af
aftalen, at aftaleparterne er enige om at give kommunerne
større fleksibilitet og bedre muligheder for at indkvartere
enlige flygtninge af samme køn. Herudover fremgår det
af aftalen, at aftaleparterne er enige om at gøre reglerne
vedrørende støjgrænser mere fleksible,
når det drejer sig om midlertidige opholdssteder.
Med aftalen styrkes kommunernes
muligheder for at tilvejebringe flere midlertidige
indkvarteringsmuligheder til nye flygtninge, indtil der kan anvises
en permanent bolig til de pågældende.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Ændring
af krav til midlertidig boligplacering
3.1.1. Gældende ret
Kommunerne er efter reglerne i
integrationsloven forpligtede til at sørge for boliger til
nye flygtninge, som boligplaceres til den enkelte kommune.
Den integrationsansvarlige kommune
har pligt til at anvise nyankomne flygtninge en permanent bolig
snarest muligt efter, at kommunen har overtaget ansvaret for
flygtningen. Indtil det er muligt at anvise en permanent bolig,
skal kommunen anvise flygtningen et midlertidigt opholdssted.
Ifølge bemærkningerne
skal anvisningen ske efter en konkret vurdering af den enkelte
flygtnings behov i forhold til andre boligsøgendes behov jf.
Folketingstidende 2002-03, A, L 21 som fremsat, side 314. Det
fremgår endvidere, at der i en sådan vurdering skal
tages hensyn til særlige forhold hos den enkelte, så
som psykosociale problemer, ligesom der skal tages særligt
hensyn til familier med børn.
Der er ikke i integrationsloven
fastsat nogen tidsmæssig grænse for, hvad der skal
forstås ved "snarest muligt" jf. § 12, stk. 1, 1. pkt. i
integrationsloven. Fraværet af en bestemt fastsat
tidsgrænse for anvisning af en permanent bolig afspejler
respekten for, at kommunerne kan have svært ved at finde
egnede boliger til permanent boligplacering. Et tidligere krav om
anvisning af passende bolig inden tre måneder blev
således ophævet ved lov nr. 1043 af 17. december 2002
med henvisning til, at det i praksis havde vist sig umuligt for
mange kommuner at leve op til 3-måneders kravet, ligesom der
vurderedes at kunne være et behov for at anvise bolig til
andre boligsøgende med mere presserende boligbehov.
Kommunerne er således ikke
forpligtet til at finde en permanent bolig inden for en bestemt
tidsramme. Endvidere kan omfanget af nye flygtninge, der visiteres
til kommunerne, i sig selv indebære, at flygtninge
indkvarteres midlertidigt i længere perioder.
Afgørelser om konkrete
anvisninger af boliger til flygtninge, herunder manglende
anvisninger af boliger, kan påklages til Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 10, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. integrationslovens §
53, stk. 2, 2. pkt.
Der er ikke i Ankestyrelsens
offentliggjorte praksis taget stilling til spørgsmålet
om den tidsmæssige udstrækning af en midlertidig
boligplacering.
Det må således bero
på en konkret vurdering og prioritering af flygtningens og
andre boligsøgendes behov i forhold til de
tilgængelige boliger, hvor langt det midlertidige ophold kan
strækkes, og om kommunalbestyrelsen har levet op til sine
forpligtelser i relation til boligplacering af den enkelte
flygtning. I vurderingen skal der tages højde for det
integrationsmæssige sigte med de særlige
boligplaceringsregler, som er at sikre flygtningen en base for den
videre integrationsproces.
Der er ikke i integrationsloven
fastsat krav til standarden eller karakteren af det midlertidige
opholdssted. Indkvarteringen skal dog være lovlig, og
opholdsstedet skal være godkendt til beboelse, herunder i
forhold til sikkerhed, brandforskrifter m.v. Lejeloven finder ikke
anvendelse i forbindelse med indkvartering på midlertidige
opholdssteder. Det betyder bl.a., at lejelovens opsigelsesvarsler
ikke finder anvendelse. Der er fastsat et loft for, hvor meget en
kommune kan kræve i egenbetaling fra en flygtning, jf.
bekendtgørelse om betaling for ophold i midlertidige
indkvarteringer og opholdssteder. For enlige udgør den
maksimale egenbetaling i 2015 2.122 kr. om måneden. Det
bemærkes, at der under midlertidig indkvartering ikke er
mulighed for at søge støtte til dækning af
boligudgifter.
Der kan således ikke
opsættes en udtømmende liste over, hvad der kan tjene
som midlertidig indkvartering. Der kan fx være tale om
indkvarteringssteder, der oprettes særligt med henblik
på at kunne fungere som midlertidigt opholdssted, fx
omdannelse af eksisterende bygninger, herunder tidligere
plejecentre eller institutioner og skoler. Som midlertidige
indkvarteringssteder kan endvidere benyttes fx ledige
ældreboliger og kollegieværelser eller leje af
værelser på nærliggende hoteller og vandrerhjem,
campinghytter mv. Derudover kan der ske midlertidig indkvartering
hos private, ligesom der kan opsættes midlertidige
beboelsespavilloner m.v.
Et midlertidigt opholdssted
behøver ikke at være i den kommune, hvortil den
pågældende flygtning er visiteret og skal have anvist
en permanent bolig. Efter integrationsloven vil flere kommuner
derfor kunne indgå et samarbejde vedrørende eventuel
oprettelse og drift af et fælles midlertidigt opholdssted.
Integrationsansvaret, som omfatter integrationsindsatsen og
boligplacering og udgifterne i forbindelse med den enkelte
flygtning, vil dog fortsat påhvile den kommune, hvortil
flygtningen er visiteret.
Kommunerne kan inden for disse
rammer beslutte, hvordan en midlertidig indkvartering skal finde
sted.
Det er ikke nærmere
reguleret, om der kan placeres flere personer i samme beboelsesrum
som led i den midlertidige indkvartering, men det har hidtil
været antaget, at dette kun er muligt, hvis det drejer sig om
fx et par eller forældre med mindreårige børn,
og rummet er tilstrækkelig stort.
3.1.2 Foreslået ordning
Med henblik på at give
kommunerne større fleksibilitet og flere muligheder for at
løse opgaven med at indkvartere de flygtninge, de modtager,
foreslås det, at der gives mulighed for som en midlertidig
løsning at indkvartere flere enlige flygtninge i samme
beboelsesrum. Det foreslås således, at der etableres
hjemmel til, at udlændinge-, integrations- og boligministeren
i en bekendtgørelse kan fastsætte nærmere regler
om anvisning af et midlertidigt opholdssted.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til
at etablere mulighed for, at en enlig flygtning efter en konkret og
individuel vurdering af flygtningens behov sammenholdt med
indkvarteringens beskaffenhed vil kunne anvises til at dele et
beboelsesrum med en eller flere andre enlige flygtninge som en
midlertidig indkvarteringsløsning.
Der vil bl.a. skulle tages hensyn
til den enkelte flygtnings personlige forhold, herunder alder,
køn eller særlig psykisk sårbarhed, fx grundet
traumatisering, og disse forhold vil skulle sammenholdes med
indkvarteringens beskaffenhed. Ved vurderingen skal også
tages højde for det integrationsmæssige sigte med de
særlige boligplaceringsregler for flygtninge, således
at det anviste midlertidige opholdssted i videst muligt omfang
understøtter en tidlig igangsættelse af flygtningens
integrationsproces.
Forslaget gælder alene den
midlertidige indkvartering, som kommunerne skal tilbyde, indtil der
kan anvises en permanent bolig.
Det bemærkes, at
afgørelser om konkrete anvisninger af boliger til
flygtninge, herunder anvisning af et midlertidigt opholdssted,
fortsat kan påklages til Ankestyrelsen efter reglerne i
kapitel 10, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, jf. integrationslovens § 53, stk. 2, 2.
pkt.
3.2. Ophævelse af regler om støj samt
mulighed for fravigelse af landsplandirektiver ved etablering af
midlertidige opholdssteder for flygtninge
3.2.1 Gældende ret
Planlovens bestemmelser om
midlertidige opholdssteder til flygtninge i § 5 u giver
kommunerne mulighed for hurtigt at kunne afhjælpe et akut
behov for midlertidig indkvartering af flygtninge. Bestemmelserne
skal ses i sammenhæng med integrationslovgivningen, der
fastlægger kommunernes pligt til anvisning af midlertidige
opholdssteder til nyankomne flygtninge, indtil kommunen kan anvise
en permanent bolig, jf. afsnit 3.1.1.
Bestemmelserne i planlovens §
5 u giver kommunerne mulighed for på visse betingelser at
fravige lovens bestemmelser om tilvejebringelse af lokalplaner,
landzonetilladelse og dispensationer fra lokalplaner m.v. ved
bygge- eller anlægsarbejder eller ændret anvendelse af
eksisterende bebyggelse med henblik på etablering af
midlertidige opholdssteder til nyankomne flygtninge. Med
bestemmelserne er der tale om en særlig hjemmel ved siden af
planlovens almindelige regler, idet kommunerne har mulighed for at
fravige planlovens tilvejebringelses- og procedureregler om
lokalplaner m.v.
Bestemmelserne er udformet som en
ordning med enkeltsagsbehandling, således at
kommunalbestyrelsen konkret kan meddele dispensation eller
tilladelse til ændret anvendelse af eksisterende bebyggelse
eller til et bygge- eller anlægsarbejde i stedet for at
lokalplanlægge for anvendelsen og/eller byggeriet.
Bestemmelserne kan således alene anvendes til - efter en
konkret vurdering - at meddele dispensationer eller tilladelser til
konkrete projekter i en tidsbegrænset periode.
Bestemmelsernes konkrete anvendelse
begrænses af § 5 u, stk. 4 og 5.
Af § 5 u, stk. 4,
følger, at kommunalbestyrelsen ikke kan meddele dispensation
eller tilladelse til etablering af et midlertidigt opholdssted til
flygtninge på et støjbelastet areal, medmindre
opholdsstedet kan sikres mod støjgener.
Bestemmelsen i § 5 u, stk. 4,
omkring støj skal ses i sammenhæng med planlovens
bestemmelser om støjbeskyttelse, der har til formål at
sikre, at der ikke udlægges ny støjfølsom
bebyggelse, som bliver belastet med uacceptabel støj.
Ifølge planlovens § 15 a, stk. 1, må en lokalplan
kun udlægge støjbelastede arealer til
støjfølsom anvendelse, hvis der etableres
afskærmningsforanstaltninger. Planloven regulerer ikke
grænserne for tilladt støj, men dette skal ses i
sammenhæng med de grænseværdier for
støjbelastning, der fremgår af Miljøstyrelsens
vejledninger og bekendtgørelser. Planloven indretter og
henholder sig på den måde til de
grænseværdier, der fremgår af
Miljøstyrelsens vejledninger og bekendtgørelser. Det
betyder, at kommunerne f.eks. ved udlægning af nye arealer
til boligområder, skal tage udgangspunkt i de
grænseværdier for støj, der er fastsat i
Miljøstyrelsens vejledninger og bekendtgørelser.
Kommunerne kan således ikke udlægge nye
boligområder på arealer, hvor støjbelastningen
overstiger grænseværdierne, uden at der foretages
afskærmningsforanstaltninger.
Af § 5 u, stk. 5,
følger, at kommunalbestyrelsen ikke kan meddele dispensation
eller tilladelse, der muliggør etablering af et opholdssted
på et areal, hvor planlægning for etablering af et
opholdssted til flygtninge vil stride mod regler eller beslutninger
efter lovens §§ 3 og 5 j eller offentliggjorte forslag
til regler efter §§ 3 og 5 j, jf. § 22 a, stk. 1.
Efter § 3 kan erhvervs- og vækstministeren udstede
bindende regler for indholdet af planlægningen i form af
landsplandirektiver og efter § 5 j konkretisere de overordnede
principper for planlægning i hovedstandsområdet. §
22 a angiver regler for tilvejebringelse af landsplandirektiver,
bl.a. høring i mindst 8 uger af forslag til
landsplandirektiver.
Det er således ikke med loven
været hensigten at muliggøre opholdssteder på
arealer, hvor der på grund af landsplandirektiver m.v., der
udarbejdes af erhvervs- og vækstministeren, ikke ville kunne
vedtages en kommune- og/eller lokalplan til boligformål.
Efter de gældende regler kan
kommunalbestyrelsen således ikke meddele dispensation eller
tilladelse til bygge- eller anlægsarbejde eller ændret
anvendelse på arealer omfattet af et landsplandirektiv, der
fastlægger den konkrete anvendelse til formål, der ikke
er forenelig med etablering af midlertidige opholdssteder til
flygtninge. Som eksempel på et landsplandirektiv, som konkret
kan udelukke anvendelsen af de foreslåede bestemmelser i stk.
1-3, kan nævnes Fingerplan 2013, jf. bekendtgørelse
nr. 1037 af 9. august 2013, der bl.a. indeholder bestemmelser om de
grønne kiler, arealer udlagt til virksomheder med
særlige beliggenhedskrav og forbud mod nye arealudlæg
til boligbebyggelse på nærmere bestemte arealer som
følge af støj m.v.
Da der er tale om en midlertidig
ordning, er kommunalbestyrelsens dispensationer og tilladelser
efter bestemmelserne tidsbegrænsede til højst 5
år således, at kommunalbestyrelsen fortsat vil kunne
varetage hensynet til planlægningen og styre udviklingen i
området.
3.2.2. Foreslået ordning
3.2.2.1 Lettelse af regler om støj ved
boligplacering af flygtninge
Det foreslås at gøre
reglerne mere fleksible, når det drejer sig om midlertidige
opholdssteder, så kommunerne får større
fleksibilitet og bedre muligheder for at indkvartere
flygtninge.
Der er fra kommunal side givet
udtryk for, at der i forhold til anvendelse af nogle bygninger, der
tidligere har været anvendt til institution eller andet
formål, kan være problemer med, at bygningerne ikke
opfylder de krav, der i forhold til almindelig beboelse
gælder for støj og miljø.
Det foreslås derfor, at
planlovens § 5 u, stk. 4, ændres således, at
kommunalbestyrelsen kan meddele dispensation efter stk. 1 eller
tilladelse efter stk. 1-3 til etablering af midlertidige
opholdssteder til flygtninge på støjbelastede arealer.
Kommunalbestyrelsen vil kunne stille vilkår til
opholdsstederne om etablering af
afskærmningsforanstaltninger.
Den foreslåede
lovændring indebærer, at kommunerne kan fravige de
hensyn, der ligger bag de almindelige regler i planlovens § 15
a, stk. 1, om, at kommunerne ikke må udlægge
støjbelastede arealer til støjfølsom
anvendelse, medmindre der foretages
afskærmningsforanstaltninger. Grænseværdier for
støj, der følger af Miljøstyrelsens
vejledninger og bekendtgørelser, kan dermed fraviges,
således at kommunalbestyrelsen kan etablere midlertidige
opholdssteder for flygtninge på støjbelastede arealer.
Beskyttelsesniveauet for midlertidige opholdssteder for flygtninge
sænkes således med hensyn til
støjbelastning.
Det er ikke hensigten med
lovændringen, at støjvilkår for virksomheder
mv., som fastsættes efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skærpes som
følge af etablering af midlertidige opholdssteder. Der er
således ikke grundlag for at skærpe
støjvilkårene for virksomheder m.v., efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven om bl.a. miljøgodkendelser,
hvis kommunalbestyrelsen meddeler dispensation efter § 5 u,
stk. 1, eller tilladelse efter stk. 1-3, til etablering af
midlertidige opholdssteder for flygtninge på
støjbelastede arealer, dvs. hvor støjbelastningen er
større end grænseværdierne for støj. Det
gælder både for eksisterende virksomheder, f.eks. ved
ændringer eller udvidelser, og for nye virksomheder. Det vil
også fremgå af en ny vejledning, der vil blive
udarbejdet af Miljøstyrelsen.
3.2.2.2 Lettelse af regler om fravigelse af
landsplandirektiver ved boligplacering af flygtninge
Det foreslås, at planlovens
§ 5 u, stk. 5, ændres således, at erhvervs- og
vækstministeren i særlige tilfælde, efter
ansøgning fra kommunalbestyrelsen, kan meddele
kommunalbestyrelsen tilladelse til fritagelse for regler eller
beslutninger efter lovens §§ 3 og 5 j eller
offentliggjorte forslag til regler efter §§ 3 og 5 j, jf.
§ 22 a, stk. 1, om landsplandirektiver. Ændringen finder
anvendelse på forhold, hvor kommunalbestyrelsen kan meddele
dispensation efter stk. 1 eller tilladelse efter stk. 1-3.
Der vil derfor i særlige
tilfælde kunne tillades bygge- eller anlægsarbejde
eller ændret anvendelse på arealer omfattet af et
landsplandirektiv m.v.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige.
Lovforslaget forventes ikke at
få økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og
regioner. Det forventes, at lovforslaget vil lette kommunernes
administrative byrder i forbindelse med at finde midlertidige
boliger til flygtninge.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at
få økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke
få administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget kan medføre
miljømæssige konsekvenser, i det omfang bestemmelserne
udnyttes til at give mulighed for midlertidige opholdssteder til
flygtninge på et støjbelastet areal. Konsekvenserne
vil afhænge af, hvor og hvordan kommunerne udnytter de
muligheder, lovforslaget giver.
8. Forholdet til
EU-retten og Danmarks øvrige internationale
forpligtelser
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. november
2015 til den 4. december 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatfirmaet Henning Moritzen,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation, Akademisk Arkitektforening, Amnesty
International, Ankestyrelsen, Arbejdstilsynet, Arkitektskolen i
Aarhus, AutoBranchen Danmark, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, BL - Danmarks almene Boliger, Boligselskabernes
Landsforening, Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske
Restprodukter til Jordbrugsformål, Bryggeriforeningen, By
& Havn, BYFO - Foreningen for ejere af private fredede
ejendomme i Danmark, Byggeskadefonden, Bygherreforeningen,
Bygningsstyrelsen, Campingrådet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Danmarks Automobilhandlerforening,
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Statistik, Danmarks Tekniske
Universitet, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Affaldsforening, Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk
Detail, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri,
Dansk Journalistforbund, Dansk Retspolitisk For-ening, Dansk
Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Dagbla-des Forening, Danske Mediers Forum, Danske
Mejeriers Fællesorganisation, Danske Over-fladebehandlere,
Danske Regioner, Danske Svineproducenter, Datatilsynet, DCE -
Nationalt Center for Miljø og Energi, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd, Det
Økonomiske Råd, Dignity - Dansk Institut mod Tortur,
Dk4, DONG Energy A/S, DR, DTU, DTU Aqua, Energistyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen Let Byrder, FOA- Foreningen af
Offentlige Ansatte, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark, Foreningen af Byplanlæggere (FAB), Foreningen af
Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses sup-pleanter,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer
i Dan-mark, Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste,
Forsvarets Ejendomsstyrelse, Fre-densborg Kommune, Fredericia
Kommune, Frederiksberg Kommune, Gentofte Kommune,
Genvindingsindustrien, Geodatastyrelsen, Gladsaxe Kommune,
Greencities, Greenpeace Danmark, Ingeniørforeningen IDA,
Institut for Center Planlægning, ICP A/S, Institut for
Menneskerettigheder, Kanal Hovedstaden, Kanal 23,
Kolonihaveforbundet, Kommunekemi A/S, Kommunernes Landsforening
(KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, KORA - Det Nationale
Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning,
Kulturstyrelsen, Kunstakademiets Arkitektskole, Københavns
Kommune, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Ligebehandlingsnæv-net/Ankestyrelsen, LO,
Lægeforeningen Naturstyrelsen, Odense Kommune, Odense
Uni-versitetshospital, Odsherred Kommune, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Radio 100FM, Radio 2, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Rigsrevisionen, RUC - Roskilde
Universitetscenter, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, SBS Radio A/S, SBS TV A/S, Statens
Byg-geforskningsinstitut (SBI), Storkøbenhavns Erhvervslejer
Forening, Styrelsen for Forskning og Innovation, Sundhedsstyrelsen,
Syddansk Universitet, Søfartsstyrelsen, Trafikstyrelsen,
Trolle Advokatfirma, TV 2 Bornholm, TV 2/Danmark A/S, TV 2/Fyn, TV
2/Lorry, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3
A/S, TV Midt Vest, TV Syd, UNHCR, Vejdirektoratet, Vejle Kommune,
Vesthimmerland Kommune, Viborg Kommune, Videnscenter for Landbrug,
Ældresagen, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Aarhus
Universitetshospital.
| | | 10. Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det bliver lettere for kommunerne at finde
midlertidige boliger til flygtninge. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Der kan opstå
miljømæssige konsekvenser afhængig af, hvordan
mulighederne anvendes. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter integrationslovens § 12,
stk. 6, skal kommunerne anvise en flygtning en midlertidig bolig,
indtil det er muligt at anvise en permanent bolig. Der er ikke i
integrationsloven fastsat krav til standarden eller karakteren af
det midlertidige opholdssted, og Ankestyrelsen har ikke hidtil
offentliggjort praksis, hvor Ankestyrelsen har taget stilling til
spørgsmålet, herunder om muligheden for at indkvartere
flere personer i samme beboelsesrum som led i den midlertidige
indkvartering. Det har dog hidtil været antaget, at der ikke
kan ske samlet indkvartering af flere personer i samme
beboelsesrum, med mindre der er tale om fx et par eller
forældre med mindreårige børn, og rummet er
tilstrækkelig stort.
Den foreslåede § 12,
stk. 7, indeholder bemyndigelse til
udlændinge-, integrations- og boligministeren til at
fastsætte nærmere regler om anvisning af et
midlertidigt opholdssted.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til
at etablere mulighed for, at en enlig flygtning efter en konkret og
individuel vurdering af flygtningens behov sammenholdt med
indkvarteringens beskaffenhed vil kunne anvises til at dele et
beboelsesrum med en eller flere andre enlige flygtninge som en
midlertidig indkvarteringsløsning.
Der vil bl.a. skulle tages hensyn
til den enkelte flygtnings personlige forhold, herunder alder,
køn eller særlig psykisk sårbarhed, fx grundet
traumatisering, og disse forhold vil skulle sammenholdes med
indkvarteringens beskaffenhed. I forhold til indkvarteringens
beskaffenhed vil der udover rummets størrelse og egnethed
til at dele mellem flere kunne lægges vægt på
adgangen til fælles faciliteter og den forventede
tidsmæssige udstrækning af den midlertidige
indkvartering. Endelig skal der ved vurderingen tages højde
for det integrationsmæssige sigte med de særlige
boligplaceringsregler for flygtninge, således at det anviste
midlertidige opholdssted i videst muligt omfang understøtter
en tidlig igangsættelse af flygtningens
integrationsproces.
Det bemærkes, at forslaget
alene gælder den midlertidige indkvartering, som kommunerne
skal tilbyde, indtil der kan anvises en permanent bolig.
Til §
2
Til nr.
1
I forhold til gældende ret
for så vidt angår § 5 u, stk. 4, henvises til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.2.1. Den foreslåede
ændring af § 5 u, stk. 4, indebærer, at
kommunalbestyrelsen kan meddele dispensation efter stk. 1 eller
tilladelse efter stk. 1-3 til etablering af midlertidige
opholdssteder til flygtninge på støjbelastede arealer.
Kommunalbestyrelsen vil kunne stille vilkår om etablering af
afskærmningsforanstaltninger.
Det bemærkes, at
bestemmelserne i § 5 u er særlige bestemmelser i
planloven, der alene finder anvendelse på midlertidige
opholdssteder til flygtninge. Det tilsigtes ikke med lovforslaget
at ændre det generelle beskyttelsesniveau for støj i
§ 15 a, stk. 1, ved lokalplanlægning.
Det er ikke hensigten med
lovændringen, at støjvilkår for virksomheder
mv., som fastsættes efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skærpes som
følge af etablering af midlertidige opholdssteder. Der er
således ikke grundlag for at skærpe
støjvilkårene for virksomheder m.v., efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven om bl.a. miljøgodkendelser,
hvis kommunalbestyrelsen meddeler dispensation efter § 5 u,
stk. 1, eller tilladelse efter stk. 1-3, til etablering af
midlertidige opholdssteder for flygtninge på
støjbelastede arealer, dvs. hvor støjbelastningen er
større end grænseværdierne for støj. Det
gælder både for eksisterende virksomheder, f.eks. ved
ændringer eller udvidelser, og for nye virksomheder. Det vil
også fremgå af en ny vejledning, der vil blive
udarbejdet af Miljøstyrelsen.
Der henvises endvidere til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.2.1.
Til nr.
2
Det foreslås i stk. 5, at
ministeren i særlige tilfælde, efter ansøgning
fra kommunalbestyrelsen, kan meddele kommunalbestyrelsen tilladelse
til fritagelse for regler eller beslutninger efter lovens
§§ 3 og 5 j eller offentliggjorte forslag til regler
efter §§ 3 og 5 j, jf. § 22 a, stk. 1, om
landsplandirektiver, til planlægning af et midlertidigt
opholdssted. Ændringen finder anvendelse på forhold,
hvor kommunalbestyrelsen kan meddele dispensation efter stk. 1
eller tilladelse efter stk. 1-3.
Med ændringen foreslås
adgang til at fravige landsplandirektiver m.v. i "særlige
tilfælde". Der sigtes hermed til en situation, hvor behovet
for midlertidige opholdssteder for flygtninge er afledt af, at
tilgangen af flygtninge har et omfang, der ikke kan håndteres
inden for de rammer, som kommunalbestyrelsen har i § 5 u, stk.
1-3.
Som eksempel på et
landsplandirektiv kan nævnes Fingerplan 2013, jf.
bekendtgørelse nr. 1037 af 9. august 2013, der bl.a.
indeholder bestemmelser om de grønne kiler, arealer udlagt
til virksomheder med særlige beliggenhedskrav og forbud mod
nye arealudlæg til boligbebyggelse på nærmere
bestemte arealer som følge af støj m.v.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Den forslåede ikrafttrædelsesbestemmelse
indebærer, at alle boligplaceringer, som kommunen foretager
efter lovens ikrafttræden, vil være omfattet af loven.
Det indebærer, at kommunen vil have mulighed for efter en
konkret og individuel vurdering at boligplacere flere enlige
flygtninge i samme beboelsesrum, selvom der forinden lovens
ikrafttrædelse allerede er boligplaceret en enlig flygtning i
det pågældende beboelsesrum. Såfremt kommunen
foretager en sådan boligplacering, vil der også
være tale om en ny boligplaceringsafgørelse for den
person, der allerede var boligplaceret i det pågældende
beboelsesrum. Det betyder, at beslutningen skal træffes efter
en konkret og individuel vurdering af den oprindelige beboers
situation. Det indebærer endvidere, at adgangen til at
boligplacere flere flygtninge i samme rum også finder
anvendelse i den situation, hvor kommunerne efter en konkret og
individuel vurdering beslutter at flytte en flygtning fra et
midlertidigt opholdssted til et andet.
Efter stk. 2 kan lovforslaget
stadfæstes straks efter vedtagelsen. Lovforslaget skal ses i
lyset af den ekstraordinære situation, som er baggrund for
fremsættelsen af lovforslaget. Der er derfor behov for
ikrafttræden hurtigst muligt.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I integrationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1094 af 7. oktober 2014, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 1000 af 30. august 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | §
12… Stk. 6. Indtil
det er muligt at anvise en permanent bolig, skal
kommunalbestyrelsen anvise flygtningen et midlertidigt opholdssted.
Reglerne i lejeloven finder ikke anvendelse i forbindelse med
indkvartering på midlertidige opholdssteder. | | 1. I § 12 indsættes efter stk. 6 som
nyt stykke: | | | »Stk. 7.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan
fastsætte nærmere regler om anvisning af et
midlertidigt opholdssted til flygtninge efter stk. 6.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1351 af 23. november 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | §
5u… Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ikke meddele dispensation efter stk. 1
eller tilladelse efter stk. 1-3, der muliggør etablering af
et opholdssted på et støjbelastet areal, medmindre
opholdsstedet kan sikres mod støjgener. Kommunalbestyrelsen
kan stille vilkår om etablering af
afskærmningsforanstaltninger. | | 1. § 5 u, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Etableres der midlertidige opholdssteder til flygtninge efter stk.
1-3 på et støjbelastet areal, kan kommunalbestyrelsen
stille vilkår om etablering af
afskærmningsforanstaltninger.« | Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan ikke meddele dispensation efter stk. 1
eller tilladelse efter stk. 1-3, der muliggør etablering af
et opholdssted på et areal, hvor planlægning for
etablering af et opholdssted til flygtninge vil stride mod regler
eller beslutninger efter §§ 3 og 5 j eller
offentliggjorte forslag til regler efter §§ 3 og 5 j, jf.
§ 22 a, stk. 1. | | 2. § 5 u, stk.
5, affattes således: »Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan i særlige
tilfælde meddele kommunalbestyrelsen tilladelse til, at
regler eller beslutninger efter §§ 3 og 5 j eller
offentliggjorte forslag til regler efter §§ 3 og 5 j, jf.
§ 22 a, stk. 1, ikke finder anvendelse på arealer, hvor
kommunalbestyrelsen kan meddele dispensation efter stk. 1 eller
tilladelse efter stk. 1-3.« | | | | | | |
|