Fremsat den 4. december 2015 af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret senest ved lov nr. 1273 af 20. november 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 37, stk. 10, 1. pkt.,
ændres »kapitel 5 a,« til: »kapitel 5 a
eller«.
2. I
§ 43, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Stk. 3 finder dog anvendelse, hvis der er
indført indrejsekontrol ved grænsen i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38, stk. 2, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren har truffet
beslutning efter § 59 a, stk. 2.«
3. I
§ 59 a, stk. 2, indsættes
efter »Schengenland«: », medmindre
udlændinge-, integrations- og boligministeren har truffet
beslutning om, at stk. 1 skal finde anvendelse i forbindelse med,
at der er indført indrejsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf.
§ 38, stk. 2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
2.
Transportøransvar i forbindelse med midlertidig
indførelse af grænsekontrol ved indre
Schengengrænser
2.1. Gældende ret
2.1.1. Transportøransvar
2.1.2. Midlertidig indførelse af
grænsekontrol ved indre Schengengrænser
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
og baggrund
Der kommer mange flygtninge og migranter til Europa. Det presser
alle lande - også Danmark. Ændringer, herunder
særligt i Tyskland og Sverige, vil meget hurtigt kunne
føre til, at presset på Danmark øges voldsomt i
form af markant højere indrejsetal og et markant
højere antal asylansøgere.
En række lande, herunder Tyskland, Norge og Sverige, har
som reaktion på det meget store antal flygtninge og migranter
iværksat midlertidig grænsekontrol ved grænser
til andre Schengenlande (såkaldte indre
Schengengrænser). Norge og Sverige har i den forbindelse
indført midlertidig grænsekontrol ved deres
grænser til Danmark.
I lyset af indførelsen af midlertidig grænsekontrol
i Sverige, Norge og Tyskland kan det ikke udelukkes, at det
også kan blive nødvendigt for Danmark midlertidigt at
indføre grænsekontrol ved grænser til andre
Schengenlande.
I Norge gælder der et transportøransvar i
tilfælde af midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser, således at transportører af
rejsende til Norge pålægges at kontrollere, at rejsende
har gyldigt rejsedokument og visum til indrejse i Norge. Efter det
oplyste agter Sverige inden for kort tid at indføre lignende
regler om transportøransvar for identitetskontrol af
rejsende, jf. den svenske regerings udspil af 24. november 2015 om
begrænsning af tilstrømningen af asylansøgere
til Sverige.
Regeringen finder, at det - i lighed med, hvad der gælder
i Norge - bør sikres, at transportører i
tilfælde af indførelse af midlertidig
grænsekontrol kan pålægges at kontrollere
rejselegitimation og visum for udlændinge, som bringes her
til landet over en grænse, hvor der foretages midlertidig
grænsekontrol.
Regeringen foreslår på den baggrund, at
udlændinge-, integrations- og boligministeren skal kunne
beslutte, at transportører kan pålægges
strafansvar, hvis de bringer udlændinge uden fornøden
rejselegitimation og visum her til landet fra et andet
Schengenland, hvis der er indført midlertidig
grænsekontrol ved den pågældende
grænse.
Formålet med ordningen er at sikre, at
transportører foretager en kontrol af rejsendes legitimation
og visum, inden de pågældende bringes her til
landet.
Den foreslåede ordning ligner den ordning, der
gælder i dag i forhold til transportører, som bringer
udlændinge til Danmark fra et ikke-Schengenland (dvs. over en
såkaldt ydre Schengengrænse).
2. Transportøransvar i forbindelse med midlertidig
indførelse af grænsekontrol ved indre
Schengengrænser
2.1. Gældende ret
2.1.1. Transportøransvar
Efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, straffes den,
der bringer en udlænding her til landet, med bøde,
hvis den pågældende udlænding ved indrejsen i
Danmark eller i transit i en dansk lufthavn ikke er i besiddelse af
fornøden rejselegitimation og visum, jf.
udlændingelovens § 39. Bestemmelsen finder dog ikke
anvendelse ved indrejse fra et Schengenland, jf.
udlændingelovens § 59 a, stk. 2.
Udlændingelovens § 59 a indebærer, at
luftfartselskaber og bus-, tog- og søtransportører
kan pålægges strafansvar, hvis de bringer en
udlænding til Danmark fra et ikke-Schengenland (dvs. over en
ydre Schengengrænse), uden at den pågældende
udlænding er i besiddelse af fornøden
rejselegitimation og visum.
Det er derimod ikke i dag muligt at pålægge
transportører strafansvar for at bringe en udlænding
til Danmark fra et andet Schengenland (dvs. over en indre
Schengengrænse) - heller ikke hvis der er indført
midlertidig grænsekontrol efter Schengenreglerne, jf.
nærmere herom pkt. 2.1.2 nedenfor.
Udlændingelovens § 59 a, stk. 1, blev indsat i
udlændingeloven ved lov nr. 686 af 17. oktober 1986 og sat i
kraft ved bekendtgørelse nr. 788 af 14. december 1988.
Baggrunden for indførelsen af bestemmelsen var bl.a., at det
havde vist sig, at et meget stort antal asylansøgere var
indrejst via Københavns Lufthavn enten uden at være i
besiddelse af fornødent visum eller med falske danske visa
stemplet i passene. Der blev i lyset heraf indført en adgang
til at straffe luftfartsselskaber og andre transportører,
der medtager passagerer til Danmark, hvis de pågældende
ikke var i besiddelse af fornøden rejselegitimation og
visum, jf. pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 4 af 7. oktober 1986.
Efter ordlyden af udlændingelovens § 59 a, stk. 1, er
det uden betydning, hvilken art transportmiddel der er anvendt. Det
følger dog af forarbejderne, at bestemmelsen omfatter
luftfartsselskaber og andre transportører, der transporterer
passagerer til Danmark. Bestemmelsen vil således være
anvendelig i forhold til erhvervsmæssig luft-, sø-,
tog- og bustransport over danske landegrænser, jf. pkt. 4 og
5.3. b i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 4
af 7. oktober 1986. Bestemmelsen omfatter derimod ikke almindelig
biltransport, herunder almindelig taxakørsel.
Der kan efter udlændingelovens § 59 a alene
pålægges strafansvar i de tilfælde, hvor
transportørernes kontrol burde have afsløret, at de
pågældende rejsende ikke havde fornøden
rejselegitimation og visum. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis kontrollen burde have afsløret, at der
var tale om forfalskede dokumenter mv., jf. UfR 1991.700 H, hvor
der blev pålagt en bøde på 8.000 kr. pr. person
i tilfælde, hvor kontrollen ikke havde været
tilstrækkelig. Der henvises i øvrigt til
Rigsadvokatens Meddelse 7-2006 om udlændingelovens § 59,
§ 59 a og § 59 b, hvoraf det fremgår, at
bødetaksten siden er satsreguleret til 12.000 kr. pr.
person.
Vedrørende bødeniveauet henvises i øvrigt
til artikel 4, stk. 1, litra b, i Rådets direktiv 2001/51/EF
af 28. juni 2001 om fastsættelse af supplerende bestemmelser
til artikel 26 i konventionen om gennemførelse af
Schengenaftalen af 14. juni 1985, der indeholder nærmere
retningslinjer for bødernes størrelse. Ved brev af
31. oktober 2001 til Rådet med kopi til Kommissionen meddelte
Danmark, at Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om
Danmarks Stilling havde truffet afgørelse om at
gennemføre direktivet i dansk ret. Det blev samtidig
meddelt, at direktivets gennemførelse ikke krævede
lovændringer i Danmark, og at bestemmelserne ville finde
anvendelse for Danmark med virkning fra datoen for meddelelsens
afgivelse og er bindende på folkeretligt grundlag.
Det fremgår af pkt. 5.3.b i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 4 af 7. oktober 1986, at
tiltale efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, i
almindelighed alene vil skulle rejses ved gentagne
overtrædelser. Det fremgår endvidere, at der efter
bestemmelsen kan pålægges et transportselskab mv.
strafansvar, men derimod ikke de ansatte i selskabet mv.
I de tilfælde, hvor en udlænding transporteres til
Danmark med en bus på et skib, vil
søtransportøren være den ansvarlige
transportør i forhold til udlændingelovens § 59
a, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 33, i lovforslag nr.
L 222 af 10. april 1997 (Schengenkonventionen m.v.).
Som anført gælder der ikke et
transportøransvar ved indrejse fra et Schengenland, jf.
udlændingelovens § 59 a, stk. 2. Undtagelsesbestemmelsen
blev indført i forbindelse med Danmarks tiltræden til
Schengensamarbejdet, jf. lov nr. 410 af 10. juni 1997 og lov nr.
425 af 31. maj 2000. Baggrunden for at undtage indrejse fra et
Schengenland fra transportøransvaret var, at
Schengensekretariatet havde oplyst, at der i Schengenkonventionen
kan indlægges et implicit forbud mod nationale bestemmelser
om transportøransvar ved passage af de indre grænser,
idet sådanne bestemmelser efter sekretariatets opfattelse vil
stride imod konventionens overordnede princip om afskaffelse af
personkontrollen ved de indre grænser, jf. konventionens
artikel 2, stk. 1. Der henvises til bemærkningerne til §
1, nr. 25 og 33, i lovforslag nr. L 222 af 10. april 1997.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til §
1, nr. 25, at Portugal, der havde formandskabet for arbejdsgruppen
vedrørende de ydre grænser, samt Tyskland og Holland i
tilknytning hertil havde oplyst, at man i praksis ikke
pålagde transportøransvar ved passage af indre
grænser, og at de nævnte lande i øvrigt var
enige med Schengensekretariatet i opfattelsen af, at
gennemførelse af transportøransvar ved passage af en
indre grænse ville være i strid med
Schengenkonventionens principper om fri bevægelighed.
Kommissionen har den 29. juli 2015 besvaret et parlamentarisk
spørgsmål om, hvorvidt Kommissionen vil tage initiativ
til, at transportøransvaret også bliver gældende
for flyvninger inden for Schengenområdet. Det fremgår
af besvarelsen, at hvis de eksisterende regler om
transportøransvar udvides til flyrejser inden for
Schengenområdet, vil medlemsstaterne kunne forpligte
flyselskaber til at udføre systematisk kontrol på
andre medlemsstaters territorium, når passagerer passerer
Schengenområdets indre grænser, og at dette
ifølge Kommissionen vil være i strid med afsnit III om
de indre grænser i Schengengrænsekodeksen.
2.1.2. Midlertidig indførelse af grænsekontrol ved
indre Schengengrænser
Schengenområdet og -samarbejdet er baseret på
Schengenaftalen fra 1985. Schengenområdet er et
landområde, hvor fri bevægelighed for personer
garanteres, og hvor de deltagende stater har afskaffet alle indre
landegrænser og indført fælles ydre
grænser.
I overensstemmelse hermed følger det af
udlændingelovens § 38, stk. 2, at ind- og udrejsekontrol
ikke må finde sted ved grænsen til et Schengenland. Dog
kan der efter bestemmelsen undtagelsesvis ske kontrol ved en
sådan grænse i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23.
Det fremgår af artikel 23 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om
indførelse af en fællesskabskodeks for personers
grænsepassage med senere ændringer
(Schengengrænsekodeksen), at der kan ske en midlertidig
indførelse af grænsekontrol ved de indre
grænser.
Efter artikel 23, stk. 1, kan en medlemsstat undtagelsesvis -
hvis der i området uden kontrol ved de indre grænser
foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den
indre sikkerhed i medlemsstaten - genindføre
grænsekontrol ved alle eller ved enkelte dele af sine indre
grænser i et begrænset tidsrum på højst 30
dage eller i det tidsrum, hvor den alvorlige trussel forventes at
bestå, hvis dette tidsrum overstiger 30 dage. Det
følger endvidere af artikel 23, stk. 1, at omfanget og
varigheden af den midlertidige genindførelse af
grænsekontrol ved de indre grænser ikke må
overstige det, som er strengt nødvendigt for at
imødegå den alvorlige trussel.
Det fremgår af artikel 23, stk. 2, at der kun må
genindføres grænsekontrol ved de indre grænser
som en sidste udvej og i overensstemmelse med artikel 24, 25 og 26
i Schengengrænsekodeksen. Der skal endvidere tages hensyn til
de i henholdsvis artikel 23 a og 26 a omhandlede kriterier i hvert
enkelt tilfælde, hvor det overvejes at træffe
afgørelse om at genindføre grænsekontrol.
Det fremgår af artikel 23 a, at når en medlemsstat
som en sidste udvej træffer afgørelse om at
indføre midlertidig grænsekontrol ved en eller flere
af sine indre grænser eller ved dele heraf eller
træffer afgørelse om at forlænge en sådan
genindførelse i overensstemmelse med artikel 23 eller 25,
stk. 1, skal det vurderes, i hvilket omfang en sådan
foranstaltning udgør en passende reaktion på truslen
mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed, og om
foranstaltningen står i et rimeligt forhold til truslen. Ved
vurderingen skal medlemsstaten navnlig tage hensyn til de
sandsynlige virkninger af truslen mod den offentlige orden eller
den indre sikkerhed i den pågældende medlemsstat, bl.a.
efter terrorhandlinger eller -trusler samt trusler som følge
af organiseret kriminalitet, og foranstaltningens sandsynlige
virkninger for den frie bevægelighed for personer inden for
området uden kontrol ved de indre grænser.
Af artikel 24 fremgår det, at hvis en medlemsstat
planlægger at genindføre grænsekontrol ved de
indre grænser i henhold til artikel 23, stk. 1, skal de
øvrige medlemsstater og Kommissionen underrettes senest fire
uger før den planlagte genindførelse eller inden for
et kortere tidsrum, hvis de omstændigheder, der gør
det nødvendigt at genindføre grænsekontrol ved
de indre grænser, først bliver kendt mindre end fire
uger før den planlagte genindførelse. Det
fremgår endvidere af artikel 24, at underretningen skal
indeholde en række oplysninger, herunder om begrundelsen for
den foreslåede genindførelse.
Det fremgår af artikel 25, stk. 1, at hvis en alvorlig
trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed i en
medlemsstat kræver øjeblikkelig handling, kan den
pågældende medlemsstat undtagelsesvis
øjeblikkeligt genindføre grænsekontrol ved de
indre grænser i et begrænset tidsrum på
højst ti dage, som kan forlænges, jf. artikel 25, stk.
3. Hvis en medlemsstat genindfører grænsekontrol i
medfør af bestemmelsen, underretter den
pågældende medlemsstat samtidig de øvrige
medlemsstater og Kommissionen herom og giver de oplysninger, der er
omhandlet i artikel 24, stk. 1, herunder begrundelsen for
anvendelsen af proceduren i artikel 25.
Det fremgår endvidere af artikel 30, at Kommissionen og
den berørte medlemsstat på en koordineret måde
underretter offentligheden om afgørelsen om at
genindføre grænsekontrol ved de indre grænser og
anfører navnlig foranstaltningens start- og slutdato,
medmindre tungere vejende sikkerhedsmæssige grunde taler imod
dette.
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
I lyset af indførelsen af midlertidig grænsekontrol
ved visse svenske, norske og tyske grænser til andre
Schengenlande kan det ikke udelukkes, at det også kan blive
nødvendigt for Danmark midlertidigt at indføre
grænsekontrol ved grænser til andre Schengenlande i
overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens artikel 23.
Et væsentligt element i en effektiv grænsekontrol
kan efter regeringens opfattelse være, at luftfartselskaber
og bus-, tog- og søtransportører kontrollerer, om
udlændinge, der ad luft-, land- eller søvejen bringes
til landet, er i besiddelse af fornøden rejselegitimation og
visum, sådan som det i dag sker ved de ydre
Schengengrænser.
I Norge gælder der som nævnt et
transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser.
Transportører af rejsende til Norge har således i
sådanne tilfælde en strafsanktioneret pligt til at
kontrollere, at rejsende har gyldigt rejsedokument og visum til
indrejse i Norge.
Sverige agter inden for kort tid at indføre lignende
regler om transportøransvar for identitetskontrol for
rejsende, jf. den svenske regerings udspil af 24. november 2015 om
begrænsning af tilstrømningen af asylansøgere
til Sverige. Dette vil ifølge udspillet bl.a. indebære
indførelse af identitetskontroller på færgen
mellem Helsingør og Helsingborg samt i forhold til tog- og
bustrafik over Øresundsbroen. Det bemærkes i den
forbindelse, at Sverige efter det oplyste allerede med virkning fra
den 21. november 2015 har ændret
fartøjssikkerhedsforordningen, således at
færgeoperatører, hvis færger tilbagelægger
en distance på mere end 20 sømil, skal kontrollere
id-oplysninger på passagerne til brug for registreringen af,
hvem der er ombord på fartøjet. Dette finder bl.a.
anvendelse i forhold til færgeruterne mellem Trelleborg og
Tyskland.
Regeringen finder, at det - i lighed med, hvad der gælder
i Norge - bør sikres, at transportører i
tilfælde af indførelse af midlertidig
grænsekontrol kontrollerer rejselegitimation og visum for
udlændinge, som transportøren ad luft-, land- eller
søvejen bringer her til landet over en grænse, hvor
der foretages midlertidig grænsekontrol.
Det foreslås på denne baggrund, at
udlændinge-, integrations- og boligministeren skal kunne
beslutte, at transportører, der bringer udlændinge
uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet fra
et andet Schengenland, kan straffes efter udlændingelovens
§ 59 a, stk. 1, hvis der er indført grænsekontrol
ved grænsen i medfør af Schengengrænsekodeksens
artikel 23.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren bemyndiges
således til at beslutte, at reglerne om
transportøransvar i udlændingelovens § 59 a, stk.
1, skal finde anvendelse i forhold til transportører, der
bringer personer over en grænse, hvor der er indført
midlertidig grænsekontrol.
Det foreslås endvidere som konsekvens heraf, at de pligter
med hensyn til at sørge for tilbagerejse og med hensyn til
at erstatte statens udgifter, som gælder i tilknytning til
transportøransvaret i forhold til de ydre
Schengengrænser, også skal gælde, hvis der er
indført grænsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf.
udlændingelovens § 38, stk. 2, og hvis
udlændinge-, integrations- og boligministeren har truffet
beslutning om transportøransvar efter den foreslåede
ordning.
Som det fremgår ovenfor, vil en medlemsstat i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23
undtagelsesvis - hvis der i området uden kontrol ved de indre
grænser foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige
orden eller den indre sikkerhed i medlemsstaten - kunne
(gen)indføre grænsekontrol ved alle eller ved enkelte
dele af sine indre grænser i et begrænset tidsrum. Det
er en forudsætning for, at ministeren kan beslutte, at der
pålægges strafansvar for transportører i forhold
til de indre Schengengrænser, at der er indført
midlertidig grænsekontrol.
Beslutningen om at indføre transportøransvar ved
passage af en indre Schengengrænse kan endvidere alene tages,
hvis det vurderes, at det er nødvendigt for at sikre en
effektiv midlertidig grænsekontrol. Beslutningen vil
endvidere alene kunne opretholdes så længe, det er
nødvendigt for at sikre denne effektive midlertidig
grænsekontrol, og skal således ophæves, når
denne forudsætning ikke længere måtte være
opfyldt. Beslutningen vil dog alene kunne gælde i den
periode, hvor der er indført midlertidig
grænsekontrol.
Beslutningen om at indføre transportøransvar ved
passage af en indre Schengengrænse kan enten træffes
samtidig med, at der indføres midlertidig
grænsekontrol, eller efterfølgende, hvis det viser sig
nødvendigt. Hvis betingelserne for at genindføre
grænsekontrol er opfyldt på grund af et meget stort
antal tilrejsende flygtninge og migranter, vil der i almindelighed
også kunne indføres transportøransvar i forhold
til passage af den pågældende indre
Schengengrænse efter den foreslåede ordning med henblik
på at gøre grænsekontrollen effektiv.
Formålet med den foreslåede ordning er at sikre, at
det kan pålægges transportører - hvis der
indføres midlertidig grænsekontrolkontrol ved en indre
Schengengrænse - at foretage en kontrol af rejselegitimation
og visum, inden de pågældende transporteres her til
landet, hvilket svarer til den ordning, der i dag gælder for
transportører ved passage af ydre Schengengrænser.
Den foreslåede ordning indebærer nærmere, at
transportører - hvis Danmark indfører midlertidig
grænsekontrol, og ministeren træffer beslutning om at
pålægge transportøransvar - vil kunne
pålægges strafansvar efter udlændingelovens
§ 59 a, stk. 1, hvis transportørerne ikke
gennemfører den fornødne kontrol med henblik på
at sikre, at de ikke bringer udlændinge uden fornøden
rejselegitimation og visum over den omhandlede grænse. Der
vil således kunne pålægges strafansvar, hvis der
ikke gennemføres kontrol af rejselegitimation og visum,
eller hvis en gennemført kontrol burde have afsløret,
at de pågældende ikke havde fornøden
rejselegitimation og visum.
Det foreslåede strafansvar vil alene kunne
pålægges transportører i forhold til transport
over grænser, hvor der er indført midlertidig
grænsekontrol. Som det fremgår af artikel 23 i
Schengengrænsekodeksen, må omfanget og varigheden af
den midlertidige indførelse af grænsekontrol ved de
indre grænser ikke overstige det, som er strengt
nødvendigt for at imødegå den alvorlige
trussel. Dette indebærer bl.a., at der alene kan
indføres midlertidig grænsekontrol ved de
grænser, hvor det er nødvendigt for at
imødegå den nævnte trussel. Derimod vil der ikke
kunne indføres grænsekontrol (og eventuelt
transportøransvar) ved grænser, hvor det ikke er
nødvendigt.
En beslutning om at indføre
grænsekontrol ved visse grænser, f.eks. en
landegrænse, vil således ikke automatisk
medføre, at betingelserne for at indføre
grænsekontrol ved andre grænser, herunder f.eks. i
forhold til lufthavne, er opfyldt. Ministeren kan - som det
fremgår ovenfor - alene beslutte, at transportøransvar
kan finde anvendelse i forhold til transportører, der
bringer personer over en indre Schengengrænse, hvor der er
indført midlertidig grænsekontrol.
Den foreslåede ordning omfatter - i lighed med, hvad der
gælder i forhold til transport fra et ikke-Schengenland -
luftfartsselskaber og andre transportører, der transporterer
passagerer til Danmark. Ordningen vil således være
anvendelig i forhold til erhvervsmæssig luft-, sø-,
tog- og bustransport over danske landegrænser. Ordningen
omfatter derimod ikke almindelig biltransport, herunder almindelig
taxakørsel.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ved biltransport
pålægges strafansvar efter udlændingelovens
§ 59, stk. 8, nr. 1, hvis der foreligger forsætlig
bistand til bl.a. ulovlig indrejse i Danmark.
Beslutning om indførelse af midlertidig
grænsekontrol efter artikel 23 i Schengengrænsekodeksen
vil skulle offentliggøres på relevante hjemmesider og
på www.retsinfo.dk. Der vil herudover skulle udsendes en
pressemeddelelse herom. Der henvises endvidere til artikel 30 i
Schengengrænsekodeksen, hvoraf det fremgår, at
Kommissionen og den berørte medlemsstat på en
koordineret måde underretter offentligheden om
afgørelsen om at indføre grænsekontrol ved de
indre grænser.
Hvis udlændinge-, integrations- og boligministeren i
tillæg hertil træffer beslutning om at indføre
transportøransvar i forbindelse med, at der er
indført midlertidig grænsekontrol, vil denne
beslutning skulle offentliggøres på tilsvarende vis.
Der vil skulle gives transportører et varsel, inden
ministerens beslutning får virkning med den konsekvens, at
der kan pålægges straf efter udlændingelovens
§ 59 a, stk. 1, i forhold til passage af indre
Schengengrænser.
Det bemærkes i øvrigt, at hvis midlertidig
grænsekontrol indføres øjeblikkeligt efter
Schengengrænsekodeksens artikel 25, stk. 1, kan den
gennemføres i et begrænset tidsrum på
højst ti dage, som kan forlænges, jf. artikel 25, stk.
3. Hvis grænsekontrol indføres i medfør af
denne bestemmelse, underretter den pågældende
medlemsstat samtidig de øvrige medlemsstater og Kommissionen
herom og giver de oplysninger, der er omhandlet i artikel 24, stk.
1, herunder begrundelsen for anvendelsen af proceduren i artikel
25.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Hvis udlændinge-, integrations- og boligministeren efter
den foreslåede ordning træffer beslutning om, at
udlændingelovens § 59 a, stk. 1, skal finde anvendelse i
forbindelse med, at der er indført indrejsekontrol ved en
indre Schengengrænse i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf.
udlændingelovens § 38, stk. 2, må det forventes,
at transportører vil kontrollere rejselegitimation og visum
i forbindelse med luft-, bus-, tog- og søtransport til
Danmark over en sådan grænse. Dette vil kunne
medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. Omfanget af disse konsekvenser vil bl.a.
afhænge af, i hvilket omfang den foreslåede ordning
anvendes.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Hvis udlændinge-, integrations- og boligministeren efter
den foreslåede ordning træffer beslutning om, at
udlændingelovens § 59 a, stk. 1, skal finde anvendelse i
forbindelse med, at der er indført indrejsekontrol ved en
indre Schengengrænse i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf.
udlændingelovens § 38, stk. 2, må det forventes,
at borgerne vil skulle fremvise rejselegitimation i forbindelse med
luft-, bus-, tog- og søtransport til Danmark over en
sådan grænse.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Schengenområdet og -samarbejdet er baseret på
Schengenaftalen fra 1985. Schengenområdet er et
landområde, hvor fri bevægelighed for personer
garanteres. De deltagende stater har afskaffet alle indre
landegrænser og indført fælles ydre
grænser.
Det fremgår dog af artikel 23 i
Schengengrænsekodeksen, at der kan ske en midlertidig
indførelse af grænsekontrol ved de indre
grænser.
Hvis der indføres midlertidig grænsekontrol, vil en
sådan personkontrol kunne svare til den kontrol, der
foretages ved en ydre Schengengrænse. Efter
Schengenkonventionens artikel 26, stk. 2, forpligter
Schengenlandene - med forbehold af forpligtelserne efter
flygtningekonventionen - sig til at indføre sanktioner over
for transportvirksomheder, der ad luft- eller søvejen
befordrer udlændinge, som ikke er i besiddelse af de
krævede rejsedokumenter, fra et land, der ikke er med i
Schengen, til deres område. Dette gælder som
udgangspunkt også for transportvirksomheder, der varetager
international kollektiv bustransport, jf. artikel 26, stk. 3.
Når der ved den indre grænse efter artikel 23 i
Schengengrænsekodeksen kan indføres midlertidig
grænsekontrol, vurderes det, at der tilsvarende vil kunne
indføres regler om transportøransvar i forbindelse
med en sådan grænsekontrol. Det bemærkes i den
forbindelse, at indførelse af transportøransvar ikke
vil stride imod det overordnede princip om afskaffelse af
personkontrollen ved de indre grænser, idet
transportøransvaret alene vil gælde i tilfælde,
hvor der i overensstemmelse med Schengengrænsekodeksen er
indført en sådan personkontrol.
Tilkendegivelsen fra Schengensekretariatet, der ligger til grund
for indførelsen af undtagelsesbestemmelsen i
udlændingelovens § 59 a, stk. 2, om, at der ikke kan
pålægges transportøransvar i forbindelse med
transport over en indre Schengengrænse, vedrører
således en situation, hvor der ikke er grænsekontrol
ved den indre Schengengrænse. Tilkendegivelsen kan i det lys
ikke antages at vedrøre en situation, hvor
Schengengrænsekodeksen giver mulighed for midlertidigt at
genindføre grænsekontrol. Dette gælder
tilsvarende i forhold til det anførte i Kommissionens
besvarelse af 29. juli 2015, jf. ovenfor under pkt. 2.1.1.
Indførelse af transportøransvar i forbindelse med
indførelse af midlertidig grænsekontrol inden for
Schengen kendes fra Norge (der er med i Schengen), jf.
nærmere herom pkt. 2.2 overfor. Efter det oplyste agter
Sverige (der ligeledes er med i Schengen) at indføre
lignende regler om transportøransvar for identitetskontrol
af rejsende.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede
ordning ikke lægger op til, at der automatisk indføres
transportøransvar i forbindelse med indførelse af
midlertidig grænsekontrol, men at ministeren kan træffe
beslutning herom, hvis det er nødvendigt for at sikre en
effektiv midlertidig grænsekontrol. Grænsekontrollens
omfang, herunder eventuelt transportøransvar i forhold til
passage af indre Schengengrænser, vil afhænge af, hvad
der er strengt nødvendigt for at imødegå den
alvorlige trussel, der er baggrund for indførelsen af
midlertidig grænsekontrol, jf. Schengengrænsekodeksens
artikel 23, stk. 1, 2. pkt.
Den foreslåede ordning er på denne baggrund efter
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets opfattelse i
overensstemmelse med Danmarks EU-retlige forpligtelser.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. november til
den 4. december 2015 været i høring hos de nedenfor
anførte myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty
International, Asylret, BARD - Board of Airline Representatives in
Denmark, Bedsteforældre for Asyl, Børnerådet,
Børns Vilkår, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk Luftfart, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Tog, Danske Advokater, Danske
Havne, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet, Flygtninge Under Jorden,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Vestre
Landsret, Østre Landsret, Samtlige byretter, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, SAS
Head Office, SOS mod Racisme, Sø- og Handelsretten,
Udlændingenævnet, Udlændingestyrelsen, UNHCR,
Ægteskab Uden Grænser, HORESTA, Funktionærernes
& Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Landsorganisationen i Danmark, Danmarks Skibsmæglerforening,
Dansk Byggeri, Dansk Rib Charter Brancheforening, Dansk Transport
og Logistik, Danske Speditører, International Transport
Danmark, North Sea Operators Committee Denmark, Sammenslutningen af
Mindre Erhvervsfartøjer, Småøernes
Færgeselskaber, Træskibs Sammenslutningen,
Assuranceforeningen SKULD, Danmarks Skibskredit A/S,
Finansrådet, Forsikring & Pension, Bilfærgernes
Rederiforening, Danmarks Fiskeriforening, Rederiforeningen af 2010,
A. P. Møller - Mærsk A/S, Det Juridiske Fakultet,
Københavns Universitet, Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Focus Advokater, Gorrissen
Federspiel, Kromann Reumert, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Søfartsraadet, 3F
Sømændene, CO-Søfart, Dansk Metals Maritime
Afdeling, Fagligt Fælles Forbund (3F), Fiskernes Forbund, FOA
- Fag og Arbejde, HK Service, Maskinmestrenes Forening, Offentlige
Ansattes Organisationer, Søfartens Ledere,
Erhvervsstyrelsen, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,
Søværnets Operative Kommando, Danpilot, DSB, Billund
Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik,
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Danske Busvognmænd, Danske
Havnevirksomheder, Brancheforeningen, DI Transport,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Foreningen af
Rejsearrangører i Danmark, ITD, Karup Lufthavn,
Københavns Lufthavne A/S, Sydtrafik, Sønderborg
Lufthavn, Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Top Tourist ApS,
Espergærde Turist ApS, Eurolines Scandinavia ApS, Arriva
Danmark ApS, Abildskou A/S, Alba Turist ApS, Besa Trans,
Gråhundbus, NeptunBus, Egons Turist & Minibusser A/S,
Dansk Turistfart ApS, John's Turist og Minibus ApS, Danske
Færger, Air Greenland A/S, Atlantic Airways, Danish Air
Transport, Jet Time, Primera Air Scandinavia, SAS, Star Air, Sun
Air of Scandinavia, Thomas Cook og Trafikselskaberne i Danmark.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Omfanget af konsekvenserne vil bl.a.
afhænge af, i hvilket omfang den foreslåede ordning
anvendes. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Se ovenfor under økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Hvis den foreslåede ordning
anvendes, må det forventes, at borgerne vil skulle fremvise
rejselegitimation i forbindelse med luft-, bus-, tog- og
søtransport til Danmark over en relevant grænse. | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes til at være i
overensstemmelse med EU-retten. Der henvises til pkt. 7. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk
ændring, der retter op på en sproglig fejl i
bestemmelsen.
Til nr. 2
Sø- og
lufttransportører, som har bragt en udlænding her til
landet fra et andet Schengenland uden fornøden
rejselegitimation og visum, har i dag ikke pligt til uden udgift
for staten at sørge for udlændingens udrejse eller
tilbagerejse, hvis udlændingen bliver nægtet indrejse i
Danmark. De pågældende transportører har heller
ikke pligt til at erstatte statens udgifter ved rømte eller
agterudsejlede besætningsmedlemmer og blindpassagerers
ophold, tilbageførelse til skibet eller luftfartøjet
eller udsendelse. En sådan pligt gælder derimod ved
indrejse fra et ikke-Schengenland, jf. udlændingelovens
§ 43, stk. 3 og 5.
Det foreslås - som konsekvens
af den foreslåede ændring i § 1, nr. 2 - at de
pligter, der følger af udlændingelovens § 43,
stk. 3, bl.a. med hensyn til at sørge for tilbagerejse,
også skal gælde, hvis der er indført
indrejsekontrol ved grænsen i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38, stk. 2, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren har truffet
beslutning efter § 59 a, stk. 2, jf. den foreslåede
ændring af denne bestemmelse i lovforslagets § 1, nr.
3.
Den foreslåede ændring
indebærer, at sø- og lufttransportører, der
bringer en udlænding her til landet fra et andet Schengenland
uden fornøden rejselegitimation og visum, får pligt
til straks at sørge for udlændingens udrejse eller
tilbagerejse, hvis udlændingen bliver nægtet indrejse i
Danmark, jf. udlændingelovens § 43, stk. 3, 1. pkt. Den
pågældende vil endvidere få pligt til at erstatte
statens udgifter ved rømte eller agterudsejlede
besætningsmedlemmer og blindpassagerers ophold,
tilbageførelse til skibet eller luftfartøjet eller
udsendelse, jf. § 43, stk. 3, 2. pkt.
Dette svarer til den ordning, der i
dag gælder i forhold til indrejse fra et
ikke-Schengenland.
Den foreslåede ændring
vil gælde automatisk, hvis der er iværksat midlertidig
grænsekontrol ved grænsen efter
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf.
udlændingelovens § 38, stk. 2, og hvis
udlændinge-, integrations- og boligministeren i forbindelse
hermed har truffet beslutning om transportøransvar efter
§ 59 a, stk. 2, jf. den foreslåede ændring af
denne bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3.
Det er ikke en forudsætning
for pligten, at den pågældende sø- eller
lufttransportør kan pålægges strafansvar efter
udlændingelovens § 59 a, stk. 1, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Det følger af
udlændingelovens § 59 a, stk. 2, at det i dag ikke er
muligt at pålægge transportører strafansvar
efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, for at bringe en
udlænding, som ikke er i besiddelse af fornøden
rejselegitimation og visum, til Danmark fra et andet Schengenland.
Transportører skal således ikke gennemføre en
kontrol af, om rejsende har fornøden rejselegitimation og
visum til indrejse i Danmark, hvis indrejsen sker over en indre
Schengengrænse.
Det foreslås, at
udlændinge-, integrations- og boligministeren skal kunne
træffe beslutning om, at transportører kan
pålægges strafansvar efter udlændingelovens
§ 59 a, stk. 1, for at bringe udlændinge uden
fornøden rejselegitimation og visum over en indre
Schengengrænse, hvor der sker kontrol i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf.
udlændingelovens § 38, stk. 2.
Ministeren kan alene beslutte at
indføre transportøransvar ved passage af en indre
Schengengrænse, hvis det vurderes, at det er
nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig
grænsekontrol. Beslutningen vil endvidere alene kunne
opretholdes så længe, det er nødvendigt for at
sikre en effektiv midlertidig grænsekontrol, og skal
således ophæves, når denne forudsætning
ikke længere måtte være opfyldt.
Ministerens beslutning om at
indføre transportøransvar ved passage af en indre
Schengengrænse vil enten kunne træffes samtidig med, at
der indføres midlertidig grænsekontrol, eller
efterfølgende, hvis det viser sig nødvendigt. Hvis
betingelserne for at genindføre grænsekontrol er
opfyldt på grund af et meget stort antal tilrejsende
flygtninge og migranter, vil der i almindelighed også kunne
indføres transportøransvar i forhold til passage af
en indre Schengengrænsen efter den foreslåede ordning
med henblik på at gøre grænsekontrollen
effektiv. Beslutningen vil alene kunne gælde i den periode,
hvor der er indført midlertidig grænsekontrol.
Formålet med ændringen
er at sikre, at transportører - hvis der indføres
midlertidig grænsekontrolkontrol ved en indre
Schengengrænse - i praksis foretager en kontrol af rejsendes
rejselegitimation og visum, inden de pågældende bringes
her til landet, hvilket svarer til den ordning, der i dag
gælder for transportører ved passage af ydre
Schengengrænser.
Den foreslåede ordning
omfatter - i lighed med, hvad der gælder i forhold til
transport fra et ikke-Schengenland - luftfartsselskaber og andre
transportører, der transporterer passagerer til Danmark.
Ordningen vil således være anvendelig i forhold til
erhvervsmæssig luft-, sø-, tog- og bustransport over
danske landegrænser. Ordningen omfatter derimod ikke
almindelig biltransport, herunder almindelig taxakørsel. Det
bemærkes i den forbindelse, at der ved biltransport kan
pålægges strafansvar efter udlændingelovens
§ 59, stk. 8, nr. 1, hvis der foreligger forsætlig
bistand til bl.a. ulovlig indrejse i Danmark.
Strafansvar for
transportører efter udlændingelovens § 59 a, stk.
1, vil efter den foreslåede ordning alene kunne
pålægges, hvis der bringes udlændinge, der ikke
er i besiddelse af fornøden rejselegitimation og visum, over
grænser, hvor der er indført midlertidig
grænsekontrol.
Der kan forekomme tilfælde,
hvor flere transportører er involveret i at bringe en
udlænding ind i Danmark, uden at den pågældende
har fornøden rejselegitimation og visum. Om denne situation
fremgår det af bemærkningerne til § 1, nr. 33, i
lovforslag nr. L 222 af 10. april 1997 at, hvis en udlænding
transporteres til Danmark med en bus på et skib, vil
søtransportøren være den ansvarlige
transportør i forhold til udlændingelovens § 59
a. I lyset af at søtranportøren ikke
nødvendigvis kan anses for at være hovedansvarlig for
transporten, vil en søtransportør fremadrettet ikke
skulle straffes efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1,
hvis passagerer på et tog eller en bus, som transporteres til
Danmark med en færge, ikke er i besiddelse af fornøden
rejselegitimation og visum. I disse tilfælde vil det
være bus- henholdsvis togtransportøren, der
bærer ansvaret for, at den fornødne kontrol er
gennemført af de passagerer, der er med toget eller bussen.
Er der derimod tale om en bil på en færge, vil
søtransportøren være ansvarlig efter
bestemmelsen.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke
i øvrigt ændringer i udlændingelovens § 59
a, herunder i forhold til betingelserne for strafansvar,
bødeniveauet mv., jf. nærmere herom pkt. 2.1.1
ovenfor. Det medfører bl.a., at der alene
pålægges strafansvar i de tilfælde, hvor der ikke
er foretaget kontrol, eller hvor kontrollen er mangelfuld og
således burde have afsløret, at de
pågældende ikke havde fornøden legitimation og
visum, og at der alene vil skulle rejses tiltale ved gentagne
overtrædelser, hvilket eksempelvis vil sige, at der ikke skal
rejses tiltale i enkeltstående tilfælde, hvor en
udlænding er bragt til landet uden fornøden
rejselegitimation og visum. Der vil derimod kunne rejses tiltale,
hvis der foreligger flere overtrædelser, herunder flere
overtrædelser i forbindelse med den samme transport over den
pågældende grænse. Der henvises i øvrigt
til Rigsadvokatens Meddelelse 7-2006 om udlændingelovens
§ 59, § 59 a og § 59 b.
Kravene til rejselegitimation og visum ved indrejse i Danmark er
nærmere reguleret i udlændingelovens § 39 og i
regler udstedt i medfør heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Efter stk.
2 kan lovforslaget stadfæstes straks efter
vedtagelsen. Bestemmelsen skal ses i lyset af den
ekstraordinære situation, som er baggrund for
fremsættelsen af lovforslaget. Der er derfor behov for
ikrafttræden hurtigst muligt.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret senest ved lov nr. 1273 af 20. november 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | § 37. [.
. . ] | | | Stk. 10.
Frihedsberøvelse efter § 36 med henblik på
afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a,
udsendelse eller af udlændinge, der ansøger om
opholdstilladelse efter § 7, skal finde sted i særlige
faciliteter. Hvis dette ikke er muligt, skal den
frihedsberøvede holdes adskilt fra almindelige indsatte.
Uledsagede mindreårige må ikke frihedsberøves i
fængsler. | | 1. I § 37, stk. 10, 1. pkt., ændres
»kapitel 5 a,« til: »kapitel 5 a
eller«. | | | | § 43. [.
. . ] | | | Stk. 3.
Føreren og den, der har rådighed over et skib eller
luftfartøj, som har bragt en udlænding her til landet,
samt dennes herværende repræsentant har pligt til uden
udgift for staten straks at sørge for udlændingens
udrejse eller tilbagerejse, såfremt udlændingen bliver
afvist eller overført efter reglerne i kapitel 5 eller 5 a.
De har endvidere pligt til at erstatte statens udgifter ved
rømte eller agterudsejlede besætningsmedlemmer og
blindpassagerers ophold, tilbageførelse til skibet eller
luftfartøjet eller udsendelse. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser om størrelsen af
den i 2. pkt. nævnte erstatning. | | | [. . . ] | | | Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 3 og 4 finder ikke anvendelse ved indrejse
fra et Schengenland. | | 2. I § 43, stk. 5, indsættes som 2. pkt.: »Stk. 3 finder dog anvendelse,
hvis der er indført indrejsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf.
§ 38, stk. 2, og udlændinge-, integrations- og
boligministeren har truffet beslutning efter § 59 a, stk.
2.« | | | | § 59 a. Den,
der bringer en udlænding her til landet, straffes med
bøde, såfremt den pågældende
udlænding ved indrejse i Danmark eller i transit i en dansk
lufthavn ikke er i besiddelse af fornøden rejselegitimation
og visum, jf. § 39. | | | Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse ved indrejse fra et
Schengenland. | | 3. I § 59 a, stk. 2, indsættes efter
»Schengenland«: », medmindre udlændinge-,
integrations- og boligministeren, har truffet beslutning om, at
stk. 1 skal finde anvendelse i forbindelse med, at der er
indført indrejsekontrol ved grænsen i medfør af
«Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38,
stk. 2. | | | |
|