Skriftlig fremsættelse (4. december
2015)
Udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser)
(Lovforslag nr. L 74).
Der kommer mange flygtninge og migranter
til Europa. Det presser alle lande - også Danmark.
Ændringer, herunder særligt i Tyskland og Sverige, vil
meget hurtigt kunne føre til, at presset på Danmark
øges voldsomt i form af markant højere indrejsetal og
et markant højere antal asylansøgere.
En række lande, herunder Tyskland,
Norge og Sverige, har som reaktion på det meget store antal
flygtninge og migranter iværksat midlertidig
grænsekontrol ved grænser til andre Schengenlande
(såkaldte indre Schengengrænser). Norge og Sverige har
i den forbindelse indført midlertidig grænsekontrol
ved deres grænser til Danmark.
I lyset af indførelsen af
midlertidig grænsekontrol i Sverige, Norge og Tyskland kan
det ikke udelukkes, at det også kan blive nødvendigt
for Danmark midlertidigt at indføre grænsekontrol ved
grænser til andre Schengenlande.
I Norge gælder der et
transportøransvar i tilfælde af midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser, således
at transportører af rejsende til Norge pålægges
at kontrollere, at rejsende har gyldigt rejsedokument og visum til
indrejse i Norge. Efter det oplyste agter Sverige inden for kort
tid at indføre lignende regler om transportøransvar
for identitetskontrol, jf. den svenske regerings udspil af 24.
november 2015 om begrænsning af tilstrømningen af
asylansøgere til Sverige.
Regeringen finder, at det - i lighed med,
hvad der gælder i Norge - bør sikres, at
transportører i tilfælde af indførelse af
midlertidig grænsekontrol kan pålægges at
kontrollere rejselegitimation og visum for udlændinge, som
bringes her til landet over en grænse, hvor der foretages
midlertidig grænsekontrol.
Regeringen foreslår på den
baggrund, at udlændinge-, integrations- og boligministeren
skal kunne beslutte, at transportører kan
pålægges strafansvar, hvis de bringer udlændinge
uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet fra
et andet Schengenland, hvis der er indført midlertidig
grænsekontrol ved den pågældende
grænse.
Formålet med ordningen er at sikre,
at transportører foretager en kontrol af rejsendes
legitimation og visum, inden de pågældende bringes her
til landet.
Den foreslåede ordning ligner den
ordning, der gælder i dag i forhold til transportører,
der bringer udlændinge til Danmark fra et
ikke-Schengenland.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med regeringens øvrige tiltag på området.
På grund af den ekstraordinære
situation, hvor Danmark pludselig vil kunne opleve, at presset
øges voldsomt i form af markant højere indrejsetal og
et markant højere antal asylansøgere, er der behov
for, at lovforslaget behandles hurtigt. Lovforslaget ønskes
derfor hastebehandlet. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.