Fremsat den 20. november 2015 af Rasmus
Prehn (S), Henning Hyllested (EL), Christian Poll (ALT), Andreas
Stenberg (RV) og Karsten Hønge (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel,
lov om buskørsel og lov om taxikørsel m.v.
(Løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, udvidelse af overenskomstnævnets
kompetence m.v.)
§ 1
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1639 af 26. december 2013,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Ved kollektive overenskomster forstås i denne lov kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.«
§ 2
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1639 af 26. december 2013,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Lovens område m.v.«2.
Efter § 1 c indsættes i kapitel
1 som ny paragraf:
Ȥ 1 d. Ved kollektive
overenskomster forstås i denne lov kollektive overenskomster,
der er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.«
§ 3
I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, foretages
følgende ændringer:
1. § 5,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Indehaveren af en tilladelse til taxikørsel skal
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.«
2. I
§ 5 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Indehaveren af en tilladelse til limousinekørsel, til
sygetransport eller til offentlig servicetrafik skal følge
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.«
3.
Efter § 5 indsættes før overskriften før
§ 6:
Ȥ 5 a. Indehaveren af
en tilladelse til taxikørsel skal efter påbud fra den
kommunalbestyrelse, der har meddelt tilladelsen, indsende
dokumentation for, at indehaveren følger de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster, jf.
§ 5, stk. 5.
Stk. 2.
Indehaveren af en tilladelse til limousinekørsel, til
sygetransport eller til offentlig servicetrafik skal efter
påbud fra den myndighed, der har meddelt tilladelsen,
indsende dokumentation for, at indehaveren følger de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område, jf. § 5, stk. 6.
§ 5 b. Den kommunalbestyrelse,
der har meddelt en tilladelse til taxikørsel, hører
overenskomstparterne til vurdering af, om indehaveren overholder
§ 5, stk. 5.
Stk. 2. Den
myndighed, der har meddelt en tilladelse til
limousinekørsel, til sygetransport eller til offentlig
servicetrafik hører overenskomstparterne til vurdering af,
om indehaveren overholder § 5, stk. 6.
Stk. 3. I sager
efter stk. 1 og 2, hvor en af overenskomstparterne eller begge
overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt,
hører myndigheden overenskomstnævnet, jf. § 6 b i
lov om godskørsel.«
4. I
§ 12, stk. 1, indsættes
efter nr. 5 som nyt nummer:
»6) hvilke
kollektive overenskomster, der anses for indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område,«
Nr. 6-13 bliver herefter nr. 7-14.
5. I
§ 16, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5,« til:
Ȥ 5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., stk. 5 og stk.
6,«
6.
Efter § 16 indsættes før overskriften før
§ 17:
Ȥ 16 a. Den myndighed,
der har påbudt en indehaver af en tilladelse om dokumentation
for, at denne følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster, jf. § 5 a,
kan pålægge indehaveren ugentlige tvangsbøder,
hvis denne undlader at indsende den nævnte
dokumentation.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. For indehavere
af en tilladelse til godskørsel og buskørsel, der ved
lovens ikrafttræden følger bestemmelserne i en
overenskomst, der ikke er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, eller som ikke
gælder på hele det danske område, finder §
1, stk. 5, i lov om godskørsel, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, og § 1d i lov om buskørsel, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, først anvendelse
fra det tidspunkt, hvor den pågældende overenskomst
udløber eller kan opsiges til ophør, eller når
tilladelsen til godskørsel eller buskørsel
tilbagekaldes eller udløber.
Stk. 3. For indehavere
af tilladelser til limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, der ved lovens ikrafttræden
følger bestemmelserne i en overenskomst, der ikke er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, eller som ikke gælder på hele det danske
område, finder § 5, stk. 5 og 6, i lov om
taxikørsel m.v., som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1
og 2, først anvendelse fra det tidspunkt, hvor den
pågældende overenskomst udløber eller kan
opsiges til ophør, eller når tilladelsen til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
tilbagekaldes eller udløber. Indtil dette tidspunkt finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Løn- og
arbejdsvilkår for chauffører | | 3.1. | Gældende
ret | | 3.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Påbud om
indsendelse af dokumentation for løn- og
arbejdsvilkår | | 4.1. | Gældende
ret | | 4.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 5. | Overenskomstnævnet m.v. | | 5.1. | Gældende
ret | | 5.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 6. | Tvangsbøder | | 6.1. | Gældende
ret | | 6.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 8. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 9. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 10. | Miljømæssige konsekvenser | 11. | Forholdet til
EU-retten | 12. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 13. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 192 fra folketingsåret 2014-15, 1. samling.
Der henvises til www. Folketingstidende.dk, Folketingstidende
2014-15, 1. samling, lovforslag L 192, sektion A, L 192 som
fremsat, og sektion F, møde 87, kl. 19.57. Dog er
lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelsen ændret. Det
bemærkes, at forslagsstillerne agter at genfremsætte de
af den daværende transportminister til Transportudvalget
fremsendte ændringsforslag til det daværende lovforslag
nr. L 192.
Formålet med lovforslaget er at bidrage
til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og til at fremme
færdselssikkerheden ved at fremsætte krav om, at
indehaveren af en tilladelse til at udføre
godskørsel, buskørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik skal følge
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Lovforslaget har endvidere til formål at
styrke tilsynet med overholdelsen af løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der udfører
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, ved at udvide overenskomstnævnets
virksomhed til også at omfatte sådan kørsel.
2. Baggrund
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag anlagt mod Trafikstyrelsen, hvorved Højesteret
udtalte sig om fortolkningen af buskørselslovens § 18,
stk. 2, og taxilovens § 5, stk. 5. Spørgsmålet i
sagen var, om en lokal kollektiv overenskomst for
chauffører, der udførte offentlig servicetrafik,
levede op til lovgivningens krav om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører. En konsekvens af
Højesterets dom er, at enhver kollektiv overenskomst for
chauffører - uanset dens indhold - lever op til de
pågældende bestemmelser i buskørselsloven og i
taxiloven.
Højesteret henviste i dommen til
dissensen i Vestre Landsrets dom af 18. april 2013, hvor det er
anført, at lovforarbejderne til bestemmelserne i
buskørselslovens § 18, stk. 2, og til taxilovens §
5, stk. 5, ikke gav det fornødne sikre grundlag for at
antage, at der skal udfindes et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår med den konsekvens, at ikke alle kollektive
overenskomster på området kan anvendes. Det
anføres videre, at en sådan ordning, som kan
indebære en begrænsning af princippet om aftalefrihed
på arbejdsmarkedet, må kræve klar lovhjemmel. Det
er en sådan udtrykkelig lovhjemmel, som foreslås
indført med lovforslaget.
Godskørselslovens § 6, stk. 3, er
enslydende med buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, ligesom forarbejderne til
bestemmelserne svarer til hinanden. Uanset, at Højesterets
dom alene angår buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, omtales også forarbejderne til
godskørselslovens § 6, stk. 3, i begrundelsen. Der er
dermed ikke grundlag for at antage, at der skulle gælde en
anden retsstilling efter godskørselslovens § 6, stk. 3,
hvorfor også godskørselsloven er omfattet af
lovforslaget.
3. Løn- og
arbejdsvilkår for chauffører
3.1. Gældende
ret
Trafikstyrelsen udsteder tilladelser til
godskørsel, jf. godskørselslovens § 1, stk. 1,
tilladelser til buskørsel, jf. buskørselslovens
§ 1, stk. 1, og tilladelser til offentlig servicetrafik, jf.
taxilovens § 2, stk. 1. Tilladelser til taxikørsel,
limousinekørsel og sygetransport udstedes i medfør af
taxilovens § 2, stk. 1, af kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor indehaveren har forretningssted.
Indehavere af tilladelser til
godskørsel, buskørsel, taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport eller til offentlig
servicetrafik skal i henhold til godskørselslovens § 6,
stk. 3, bus?kørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens
§ 5, stk. 5, følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de
pågældende kollektive overenskomster. Bestemmelserne er
formuleret ens og har til formål at bidrage til udviklingen
af sunde konkurrencevilkår samt - for så vidt
angår bestemmelserne i de kollektive overenskomster, om
arbejdstid og lignende vilkår - at fremme
færdselssikkerheden. Bestemmelsen i godskørselslovens
§ 6, stk. 3, tager primært sigte på situationer,
der indebærer konkurrenceforvridninger, jf. Folketingstidende
1988-89, tillæg A, spalte 1561. Der henvises i forarbejderne
til buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens §
5, stk. 5, til forarbejderne til godskørselslovens § 6,
stk. 3.
Det fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen i godskørselslovens § 6, stk. 3, at denne
bestemmelse svarer til bestemmelsen i § 6, stk. 2, i den
tidligere gældende lov om godstransport med
motorkøretøjer. I forarbejderne til § 6, stk. 2,
i lov om godstransport med motorkøretøjer, jf.
Folketingstidende 1972-73, tillæg A, spalte 5736, er det
anført, at en chauffør i tilfælde af
underbetaling i forhold til en kollektiv overenskomst ikke med
hjemmel i bestemmelsen kan støtte ret på et krav om
efterbetaling over for arbejdsgiveren. I forbindelse med
ikrafttræden den 1. januar 1989 af lov nr. 851 af 21.
december 1988 om godskørsel blev lov om godstransport med
motorkøretøjer ophævet.
I overensstemmelse med dette har Østre
Landsret i en dom af 25. juni 2004 fastslået, at
godskørselslovens § 6, stk. 3, er en offentligretlig
forskrift, som den enkelte chauffør ikke kan støtte
ret på i forholdet til arbejdsgiveren. Bestemmelserne i
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5, svarer til godskørselslovens § 6, stk. 3, og
der henvises således til forarbejderne til
godskørselslovens § 6, stk. 3, i forarbejderne til
§ 18, stk. 2, i buskørselsloven og § 5, stk. 5, i
taxiloven.
Trafikstyrelsen har indtil Højesterets
dom af 4. februar 2015 fortolket bestemmelserne således, at
chauffører, der udfører godskørsel,
buskørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, skulle aflønnes i overensstemmelse
med en landsdækkende kollektiv overenskomst på de
pågældende områder. Der er på
nuværende tidspunkt indgået overenskomster mellem 3F og
en række arbejdsgiverorganisationer samt mellem Kristelig
Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse. De
indgåede overenskomster bygger i overvejende grad på
timeaflønning, idet der dog for så vidt angår
området for de såkaldte EP-tilladelser tillige er
mulighed for provisionsaflønning. EP-tilladelser er
tilladelser til erhvervsmæssig personbefordring, som giver
ret til udførelse af almindelig rutekørsel i
køretøjer indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet, i tilknytning til en kontrakt
med et trafikselskab omfattet af trafikselskabsloven. Disse
tilladelser blev tidligere udstedt efter busloven, men udstedes i
dag med hjemmel i taxiloven under benævnelsen tilladelse til
offentlig servicetrafik. I forbindelse med en ændring af
taxiloven ophørte Trafikstyrelsen i 2011 med at udstede
EP-tilladelser, og der er pr. 15. april 2015 til 68 indehavere
udstedt 166 EP-tilladelser, som senest udløber den 30.
september 2016.
Bestemmelserne i godskørselslovens
§ 6, stk. 3, buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, indebar efter Trafikstyrelsens
fortolkning ikke en forpligtelse til at indgå en bestemt
kollektiv overenskomst på et af områderne, men derimod
alene en pligt til at sikre, at løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der udfører godskørsel,
buskørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, levede op til intentionerne anført
i bemærkningerne til forslaget til § 6, stk. 3 i
godskørselsloven, hvorefter løn, hviletid m.v. ikke
må blive konkurrenceparametre til skade for konkurrencen i
erhvervet og for færdselssikkerheden.
I forbindelse med Trafikstyrelsens tilsyn med
virksomheder, der er indehavere af tilladelser til offentlig
servicetrafik, har Trafikstyrelsen kunnet konstatere, at nogle af
virksomhederne aflønnede deres chauffører på
provisionsbasis, og at virksomhederne således ikke efter
Trafikstyrelsens fortolkning levede op til kravet i taxilovens
§ 5, stk. 5. Hovedparten af disse virksomheder overgik til
timelønsaflønning efter, at Trafikstyrelsen havde
oplyst om styrelsens fortolkning. Én virksomhed, hvis
chauffører blev aflønnet udelukkende på
provisionsbasis og ikke var sikret en mindsteløn, pension
eller løn under sygdom, indbragte imidlertid
Trafikstyrelsens fortolkning for domstolene. Med sin dom af 4.
februar 2015 fastslog Højesteret, at virksomheden opfyldte
kravene i taxilovens § 5, stk. 5. En konsekvens af
Højesterets dom var således, at enhver kollektiv
overenskomst for chauffører - uanset dens indhold - levede
op til de pågældende bestemmelser i
godskørselsloven, i buskørselsloven og i
taxiloven.
3.2 Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det vurderes på baggrund af
Højesterets dom af 4. februar 2015, at formuleringen af
bestemmelserne i godskørselslovens § 6, stk. 3,
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5, ikke er tilstrækkelig klar. Det har derfor
været fundet nødvendigt at justere ordlyden af de tre
bestemmelser, således at der indføres et udtrykkeligt
lovmæssigt krav om at følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de pågældende kollektive overenskomster, der
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område. Dette svarer til Trafikstyrelsens
hidtidige fortolkning af godskørselslovens § 6, stk. 3,
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5.
På taxiområdet findes der
såvel lokale geografisk afgrænsede kollektive
overenskomster som landsdækkende kollektive overenskomster.
Efter de kollektive overenskomster på området for
taxikørsel aflønnes der både på
provisions- og timebasis såvel som på grundlag af en
kombination af provisionsløn med en mindste garantibetaling.
Idet der som følge af de forskelligartede kollektive
overenskomster på taxiområdet ikke eksisterer en
branchestandard for løn- og arbejdsvilkår,
foreslås det, at de gældende regler i taxilovens §
5, stk. 5, videreføres for taxitilladelser.
Med lovforslaget foreslås det
således, at indehavere af taxitilladelser skal følge
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster, jf. den foreslåede § 5, stk.
5 i taxiloven, mens indehavere af en tilladelse til at
udføre godskørsel, buskørsel,
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
skal følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, jf. de
foreslåede § 1, stk. 5 i godskørselsloven, §
1 d i buskørselsloven og § 5, stk. 6 i taxiloven.
Det beror på en konkret vurdering,
hvilke kollektive overenskomster, der må anses for at
være indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område. Denne vurdering tager blandt andet
udgangspunkt i, hvor mange medlemmer den pågældende
lønmodtagerorganisation, som er part i overenskomsten, har,
og hvor mange der er dækket af den pågældende
lønmodtagerorganisations overenskomst. Vurderingen af
lønmodtagerorganisationens repræsentativitet foretages
på landsplan.
Trafikstyrelsen vil på sin hjemmeside
offentliggøre, hvilke kollektive overenskomster som
anerkendes at udgøre kollektive overenskomster, der er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område, jf. de foreslåede § 1, stk. 5 i
godskørselsloven og § 1 d i buskørselsloven.
Indholdet af disse kollektive overenskomster vil tillige være
tilgængelige via Trafikstyrelsens hjemmeside. Der vil
på nuværende tidspunkt være tale om de samme
overenskomster, som efter Trafikstyrelsens praksis indtil
Højesterets dom af 4. februar 2015 blev anset for omfattet
af kravet i godskørselsloven § 6, stk. 3, og
buskørselslovens § 18, stk. 2.
Det foreslås i lovforslagets § 3,
nr. 6, at transportministeren bemyndiges til at udstede
nærmere regler om, hvilke kollektive overenskomster som
anerkendes at udgøre kollektive overenskomster, der er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område, jf. den foreslåede § 5, stk. 6, i
taxiloven. Indholdet af disse kollektive overenskomster vil tillige
være tilgængelige via Trafikstyrelsens hjemmeside.
Transportministeren har den 25. marts 2015
fremsat et lovforslag om ændring af godskørselsloven
og buskørselsloven (L 174), hvorefter udenlandske
chaufførvikarvirksomheder får pligt til at
følge bestemmelser om løn, overarbejde, feriepenge og
pension i gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, når chaufføren er udlejet til
kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret motorkøretøj, vogntog eller
motorkøretøj indrettet til befordring af flere end ni
personer føreren medregnet. Lovforslaget har den konsekvens,
at bestemmelsen i nærværende lovforslags § 1, nr.
1, og § 2, nr. 2, også vil komme til at gælde for
udenlandske chaufførvikarvirksomheder, således at der
ved "kollektive overenskomster" forstås "kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område". En
chaufførvikarvirksomhed etableret på dansk
område har tilladelse i henhold til godskørselslovens
§ 1, stk. 1, eller buskørselslovens § 1, stk. 1,
og skal derfor følge bestemmelsen i godskørselslovens
§ 6, stk. 3, eller buskørselslovens § 18, stk. 2,
om overenskomstmæssig aflønning af
chauffører.
4. Påbud om
indsendelse af dokumentation for løn- og
arbejdsvilkår
4.1. Gældende
ret
En indehaver af tilladelser efter
godskørselsloven eller buskørselsloven skal efter
påbud fra transportministeren indsende dokumentation for, at
denne følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster, jf.
godskørselslovens § 6, stk. 4, eller
buskørselslovens § 18, stk. 3. Dokumentationen for
løn- og arbejdsvilkår kan foreligge i form af bl.a.
ansættelseskontrakter, lønsedler med underliggende
bilag, f.eks. kørselsrapporter, ugesedler, dagsedler eller
trafikbøger.
Der findes ikke tilsvarende bestemmelser i
taxiloven.
4.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med henblik på at sikre, at
chaufførers løn- og arbejdsvilkår ikke bliver
konkurrenceparametre til skade for konkurrencen i erhvervet og
færdselssikkerheden, har Transportministeriet fundet det
nødvendigt at styrke tilsynet med overholdelsen af
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for så
vidt angår tilladelser i henhold til taxiloven.
Det foreslås i lovforslagets § 3,
nr. 3, at indføre en bestemmelse i taxiloven, hvorefter en
indehaver af en tilladelse til taxikørsel efter påbud
fra den kommunalbestyrelse, der har meddelt tilladelsen, skal
indsende dokumentation for, at indehaveren følger de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Det foreslås videre i lovforslagets
§ 3, nr. 3, at der ligeledes indføres pligt til, at en
indehaver af en tilladelse til limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik efter påbud fra
den tilladelsesudstedende myndighed skal indsende dokumentation
for, at indehaveren følger de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Dokumentationen for løn- og
arbejdsvilkår kan foreligge i form af bl.a.
ansættelseskontrakter, lønsedler med underliggende
bilag, f.eks. kørselsrapporter, ugesedler, dagsedler eller
trafikbøger.
Det er kun tilladelsesindehavere, der ikke er
omfattet af en overenskomst via deres medlemskab af en
arbejdsgiverforening, eller som ikke har tiltrådt den
landsdækkende overenskomst, der vil blive pålagt at
indsende dokumentation til den tilladelsesudstedende myndighed for,
at de følger de relevante kollektive overenskomster, idet
arbejdsmarkedets parter efter den danske aftalemodel selv
kontrollerer overholdelsen af overenskomsten for virksomheder, som
er omfattet af eller har tiltrådt overenskomsten.
Pligten for en tilladelsesindehaver til at
indsende dokumentation for, at denne følger bestemmelserne
om løn- og arbejdsvilkår i de kollektive
overenskomster, finder ikke anvendelse i det omfang, dette
følger af retssikkerhedslovens § 10 om retten til ikke
at inkriminere sig selv, jf. lov nr. 442 af 6. juni 2004 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter.
5. Overenskomstnævnet m.v.
5.1. Gældende
ret
I medfør af godskørselslovens
§ 6 b har arbejdsmarkedets parter oprettet et
overenskomstnævn, som afgiver udtalelse om, hvorvidt en
tilladelsesindehaver overholder bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i de pågældende kollektive
overenskomster for chauffører, jf. godskørselslovens
§ 6, stk. 3. Overenskomstnævnet kan desuden udtale sig
om tilladelsesindehaveres overholdelse af buskørselslovens
§ 18, stk. 2, jf. lovens § 18 a, stk. 2.
Overenskomstnævnet blev etableret i 2013
efter anmodning fra arbejdsmarkedets parter. I henhold til
godskørselslovens § 6 b består
overenskomstnævnet af en formand, der er landsdommer, og som
udpeges af Arbejdsrettens formand, to medlemmer udpeget af
henholdsvis DI og Dansk Erhverv Arbejdsgiver, samt to medlemmer
udpeget af Fagligt Fælles Forbund. Medlemmerne udpeges for en
fireårig periode. Ved forelæggelse af sager for
overenskomstnævnet, der ikke angår overenskomster
indgået af DI, Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Fagligt
Fælles Forbund, suppleres overenskomstnævnet med en
repræsentant fra henholdsvis arbejdsgiver- og
lønmodtagerside, som har indgået den kollektive
overenskomst, der konkret er henvist til. Overenskomstnævnet
behandler kun sager, hvor tilladelsesindehaveren ikke er medlem af
en arbejdsgiverforening eller har indgået en
tiltrædelsesoverenskomst. Spørgsmål om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører ansat af
tilladelsesindehavere, der er medlemmer af en arbejdsgiverforening,
eller som er omfattet af en tiltrædelsesoverenskomst,
afgøres i henhold til den danske aftalemodel af
arbejdsmarkedets parter.
Transportministeren kan som led i kontrollen
med indehavere af tilladelser til godkørsel eller
buskørsel med hjemmel i godskørselslovens § 6,
stk. 4, eller buskørselslovens § 18, stk. 3,
kræve at modtage dokumentation for chaufførernes
løn- og arbejdsvilkår. Transportministeren kan i
henhold til godskørselslovens § 6 c, stk. 1, og
buskørselslovens § 18 a, stk. 1, høre
overenskomstparterne på området med henblik på at
få en vurdering af, om en tilladelsesindehaver overholder
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår.
Det følger af godskørselslovens
§ 6 c, stk. 2, at transportministeriet hører
overenskomstnævnet i sager, hvor en af overenskomstparterne
eller begge overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt.
Overenskomstnævnets udtalelse om,
hvorvidt en tilladelsesindehaver følger gældende
danske kollektive overenskomster, indgår i
transportministerens afgørelse af, om der er
tilstrækkeligt grundlag for tilbagekaldelse af tilladelsen.
Det fremgår af bemærkningerne til ændringen af
godskørselsloven og buskørselsloven i
folketingsåret 1998/99, at der oftest i praksis vil blive
tildelt en forudgående advarsel, inden der træffes
afgørelse om tilbagekaldelse. Advarslen angiver, at
fremtidige overtrædelser vil kunne føre til
tilbagekaldelse af tilladelsen eller godkendelsen, jf.
Folketingstidende 1998-99, tillæg A, side 2800 og side
4437.
Der er ingen hjemmel i taxiloven til at
høre overenskomstparterne eller overenskomstnævnet
vedrørende aflønning af chauffør.
5.2 Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det vurderes, at den ordning, som er etableret
på gods- og buskørselsområdet, har bidraget til
en sikring af, at tilladelsesindehaverne følger bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår i henhold til de
pågældende kollektive overenskomster for
chauffører. Med henblik på at sikre, at løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser i henhold til
taxikørselsloven, ikke bliver konkurrenceparametre til skade
for konkurrencen i erhvervet og for færdselssikkerheden,
findes det således formålstjenligt at indføre en
tilsvarende ordning for chauffører, der udfører
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik.
Det foreslås derfor i lovforslagets
§ 3, nr. 3, at den kommunalbestyrelse, der har udstedt en
tilladelse til taxikørsel, limousinekørsel eller
sygetransport, skal have tilsvarende adgang til at kræve
dokumentation for chaufførers løn- og
arbejdsvilkår og til at høre overenskomstparterne med
henblik på at få vurderet, om indehaveren af en
tilladelse følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
pågældende kollektive overenskomster.
Det foreslås endvidere, at
transportministeren skal have samme kontrolmuligheder i relation
til indehavere af tilladelser til offentlig servicetrafik.
I sager, hvor en af overenskomstparterne eller
begge overenskomstparter udtaler, at en virksomhed ikke
følger de kollektive overenskomster, foreslås det
desuden, at den tilladelsesudstedende myndighed hører
overenskomstnævnet, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 5 b, stk. 3.
I sager, hvor der er tvivl om overholdelse af
den foreslåede § 5, stk. 5, i taxiloven, skal
overenskomstnævnet tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt en indehaver af en tilladelse til taxikørsel
følger bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
I sager, hvor der er tvivl om overholdelse af
den foreslåede § 5, stk. 6, i taxiloven, skal
overenskomstnævnet tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt en indehaver af en tilladelse til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
følger bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i
en kollektiv overenskomst, der er indgået af en af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter, og som gælder
på hele det danske område.
6. Tvangsbøder
6.1. Gældende
ret
Transportministeren kan efter
godskørselslovens § 17 b og buskørselslovens
§ 22 b pålægge indehaveren af en tilladelse
ugentlige tvangsbøder, hvis denne undlader at efterkomme
transportministerens påbud om at indsende dokumentation for
overholdelse af bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster.
Niveauet af de ugentlige tvangsbøder
ligger på omkring 10.000 kr. Tvangsbøderne kan dog
være på et højere beløb, hvis den, der
ikke efterkommer et påbud, f.eks. er indehaver af en
betydelig mængde tilladelser med mange ansatte
chauffører, således at tvangsbøderne reelt
udgør et incitament til at efterkomme påbuddet om at
indsende dokumentation for overholdelse af bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører.
Der er ikke i taxiloven hjemmel til at
pålægge indehaveren af en tilladelse tvangsbøder
ved manglende indsendelse af dokumentation for, at virksomheden
følger bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster.
6.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er fundet nødvendigt, at ordningen
på godskørsels- og buskørselsområdet med
ugentlige tvangsbøder i tilfælde af, at en
tilladelsesindehaver undlader at efterkomme påbud fra den
tilladelsesudstedende myndighed om at indsende dokumentation for
overholdelse af bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår,
også indføres på taxilovens område, da der
tillige foreligger et særligt behov for effektiv kontrol og
håndhævelse på dette område.
Det foreslås derfor i lovforslagets
§ 3, nr. 5, at der indføres mulighed for, at den
tilladelsesudstedende myndighed kan udskrive ugentlige
tvangsbøder i tilfælde af, at en indehaver af en
tilladelse efter taxiloven ikke efterkommer et påbud om at
indsende dokumentation for, at denne følger bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår i de relevante kollektive
overenskomster.
Formålet med bestemmelsen er at
gennemtvinge en handlepligt for dermed at sikre bedre kontrol med,
at indehavere af tilladelser i henhold til taxiloven følger
lovens krav til løn- og arbejdsvilkår for
chauffører.
Det vurderes, at adgangen til at
pålægge ugentlige tvangsbøder på omkring
10.000 kr. vil være et godt incitament for indehavere af
tilladelser i henhold til taxiloven til at overholde lovens krav
til løn- og arbejdsvilkår.
Hvis et påbud ikke efterkommes af en
indehaver af en betydelig mængde tilladelser med mange
ansatte chauffører, vil dette kunne berettige til at anvende
større tvangsbøder end ovennævnte udgangspunkt,
således at tvangsbøden fortsat kan være et
incitament til at efterkomme påbuddet.
Eftersom tvangsbødens formål er
at skabe større incitament for en tilladelsesindehaver til
at efterkomme den tilladelsesudstedende myndigheds påbud, kan
tvangsbøder ikke inddrives efter, at det forhold, som
tvangsbøden udspringer af, er bragt til ophør.
Tvangsbøden er således alene et middel til at få
den pågældende chauffør til at medvirke ved
gennemførelse af kontrol med løn- og
arbejdsvilkår og ikke en straf.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil medføre en mindre
merudgift for Trafikstyrelsen i forbindelse med udvidelsen af
overenskomstnævnets kompetence. Det antages således, at
Trafikstyrelsens udgifter til vederlæggelse af nævnets
formand og sekretær må forventes at stige som
følge af øget aktivitet i nævnet.
Forslaget vil ikke få administrative
konsekvenser for staten.
Forslaget vil forbedre kommunernes muligheder
for at føre tilsyn med chaufførers løn- og
arbejdsvilkår, men forventes ikke at have økonomiske
og administrative konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske
og administrative konsekvenser for regionerne.
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget foreslås, at
indehaveren af en tilladelse til at udføre
godskørsel, buskørsel, limousinekørsel,
sygetransport og offentlig servicetrafik skal følge
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Dette er en
skærpelse i forhold til gældende ret, hvorefter enhver
kollektiv overenskomst på området uanset dens indhold
leverede op til de gældende regler. Den foreslåede
retsstilling svarer til Trafikstyrelsens praksis indtil
Højesterets dom af 4. februar 2015.
For tilladelsesindehavere, som indtil lovens
ikrafttræden har indgået eller fulgt bestemmelser i
sådanne kollektive overenskomster, vurderes lovforslaget ikke
at have økonomiske eller administrative konsekvenser, idet
disse tilladelsesindehavere allerede lever op til lovforslagets
definition af kollektive overenskomster, jf. lovforslagets §
1, nr. 1, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 2.
For tilladelsesindehavere til at udføre
godskørsel, buskørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik, som ikke på
tidspunktet for ikrafttrædelsen af denne lov har
indgået eller fulgt bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, der er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område, vil lovforslaget medføre merudgifter.
Med lovforslagets § 4, stk. 2,
foreslås indført en overgangsbestemmelse,
således at indehavere af en tilladelse til godskørsel
og buskørsel ikke skal følge lovens bestemmelser,
førend eventuelle indgåede kollektive overenskomster,
som ikke lever op til den foreslåede definition, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 og § 2, nr. 2, udløber
eller bringes til ophør, eller når tilladelsen
tilbagekaldes eller udløber. Tilsvarende foreslås det
med § 4, stk. 3, at indehavere af en tilladelse til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig
servicetrafik, først skal opfylde bestemmelsen i § 5,
stk. 6, i lov om taxikørsel, jf. § 3, stk. 2, når
tilladelsen udløber eller bringes til ophør, eller
når tilladelsen tilbagekaldes eller udløber.
Merudgifterne vil for disse tilladelsesindehavere først
aktualiseres på ovennævnte tidspunkter.
Indehavere af tilladelser i henhold til
taxiloven, der ikke er medlemmer af en arbejdsgiverforening eller
ikke har tiltrådt en kollektiv overenskomst, og som ikke er
omfattet af den foreslåede overgangsbestemmelse i
lovforslagets § 4, stk. 3, vil efter påbud fra den
tilladelsesudstedende myndighed have pligt til at indsende
dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår i relevante kollektive overenskomster. Dette
forventes at medføre begrænsede administrative byrder
for de relevante tilladelsesindehavere.
9. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til
EU-retten
Dette lovforslag fastlægger, hvad der i
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om
taxikørsel skal forstås ved kollektive
overenskomster.
Ved forslag til lov om ændring af §
6 a, stk. 3, i lov om godskørsel, og § 9, stk. 3, i lov
om buskørsel jf. Folketingstidende 2014-15, A, L 174 som
fremsat den 25. marts 2015 foreslås indførsel af
lovhjemmel til at kræve, at chaufførvikarvirksomheder
følger bestemmelserne om løn, overarbejde, feriepenge
og pension i gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, såfremt chaufførvikaren er udlejet
til kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret køretøj. Med lovforslaget
foreslås muligheden i Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udstationering af
arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser
(udstationeringsdirektivet) artikel 3, stk. 9, udnyttet. Efter
denne artikel kan medlemsstaterne bestemme, at en virksomhed skal
sikre arbejdstagere de samme vilkår, som dem, der
gælder for vikarer i den medlemsstat, på hvis
område arbejdet udføres. Ved ændringen
foreslås chaufførvikarer fra andre EU-lande sikret de
samme vilkår, som gælder for danske
chaufførvikarer. Vikarers arbejdsvilkår er blandt
andet reguleret af lov nr. 595 af 12. juni 2013 om vikarers
retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v., som
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/104/EF af 19. november 2008 om vikararbejde (vikardirektivet).
Som anført i bemærkningerne til lovforslag nr. L 174
vurderes ændringen af godskørselslovens § 6 a,
stk. 3, og buskørselslovens § 9, stk. 3, at være
i overensstemmelse med vikardirektivet.
Med dette lovforslag angives, at der ved
kollektive overenskomster forstås overenskomster, der
indgås af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Denne definition af kollektive overenskomster er ligeledes anvendt
i § 6 a, stk. 2, i lov om udstationering af
lønmodtagere (herefter udstationeringsloven).
Udstationeringslovens § 6 a blev indsat ved lov nr. 1394 af
27. december 2008 om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere som følge af EU-Domstolens
afgørelse af 18. december 2008 i sag C-341/05, Laval. Ved
ændringen blev muligheden i udstationeringsdirektivets
artikel 3, stk. 8, 2. afsnit, 2. led, udnyttet, hvorefter en
medlemsstat, som ikke har en ordning med kollektive aftaler, der
finder generel anvendelse, kan beslutte at lægge kollektive
aftaler, der indgås af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter på nationalt plan, og som gælder
på hele det nationale område, til grund.
For så vidt angår virksomheder,
der er etableret i Danmark, fremgår det af artikel 3, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1071/2009 af
21. oktober 2009 om fælles regler om betingelser for
udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af
Rådets direktiv 96/26/EF (herefter forordning nr. 1071/2009),
at medlemsstaterne kan stille yderligere krav til virksomheder for
at få tilladelse til at udøve vejtransporterhvervet
end de krav, som er oplistet i forordningens artikel 3, stk. 1.
Sådanne krav skal være rimelige og må ikke
medføre forskelsbehandling.
Formålet med lovforslaget er at bidrage
til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og til at fremme
færdselssikkerheden ved, at indehaveren af en tilladelse til
at udføre godskørsel, buskørsel,
limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik
skal følge bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. De
foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 5 i
godskørselsloven, § 1d i buskørselsloven og
§ 5, stk. 6, i taxiloven gælder desuden for alle dansk
etablerede tilladelsesindehavere. På den baggrund vurderes
lovforslaget, hvorefter indehavere af tilladelser til at
udføre godskørsel og buskørsel, skal
følge bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område at være i
overensstemmelse med artikel 3, stk. 2, i forordning nr.
1071/2009.
12. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. marts 2015
til den 13. april 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik, ATAX Arbejdsgiverforeningen for Taxibranchen,
Brancheforeningen for Limousine Vognmænd, Centralforeningen
af Taxiforeninger i Danmark, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Taxi Råd, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Speditører, Det Centrale Handicapråd, Det
Økologiske Råd, DI, DI Transport, Fagligt Fælles
Forbund, Foreningen EP-Danmark, Frie Danske Lastbilvognmænd,
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, KL,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landbrug og
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, NOAH-Trafik,
Overenskomstnævnet v/formanden, Rådet for Sikker
Trafik, Taxa 4x35, Taxi Nord, Trafikselskaberne i Danmark og
Økonomisk Forening for Persontransport.
| 13. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre en mindre
merudgift for Trafikstyrelsen i forbindelse med udvidelsen af
overenskomstnævnets kompetence. Forslaget vil forbedre
kommunernes muligheder for at føre tilsyn med
chaufførers løn- og arbejdsvilkår, men
forventes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for kommunerne. Lovforslaget vil ikke have
økonomiske og administrative konsekvenser for
regionerne. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | For tilladelsesindehavere til at
udføre godskørsel, buskørsel,
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig
servicetrafik, som ikke på tidspunktet for
ikrafttrædelsen af denne lov har indgået eller fulgt
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, vil
lovforslaget medføre merudgifter. Med lovforslagets § 4, stk. 2,
foreslås indført en overgangsbestemmelse,
således at indehavere af en tilladelse til godskørsel
og buskørsel ikke skal følge lovens bestemmelser,
førend eventuelle indgåede kollektive overenskomster,
som ikke lever op til den foreslåede definition, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 og § 2, nr. 2, udløber
eller bringes til ophør, eller når tilladelsen
tilbagekaldes eller udløber. Tilsvarende foreslås det
med § 4, stk. 3, at indehavere af en tilladelse til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig
servicetrafik, først skal opfylde bestemmelsen i § 5,
stk. 6, i lov om taxikørsel, jf. § 3, stk. 2, når
tilladelsen udløber eller bringes til ophør, eller
når tilladelsen tilbagekaldes eller udløber.
Merudgifterne vil for disse tilladelsesindehavere først
aktualiseres på ovennævnte tidspunkter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget vil medføre mindre
administrative konsekvenser for indehavere af tilladelser i henhold
til taxiloven, som ikke er medlem af en arbejdsgiverforening, som
ikke har tiltrådt en kollektiv overenskomst, og som ikke er
omfattet af overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 4, stk. 3,
idet en sådan tilladelsesindehaver efter påbud fra den
tilladelsesudstedende myndighed skal indsende dokumentation for
overholdelse af den foreslåede § 5, stk. 5 og § 5,
stk. 6 i taxiloven. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Dette lovforslag fastlægger, hvad der
i lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om
taxikørsel skal forstås ved kollektive
overenskomster. Ved forslag til lov om ændring af
§ 6 a, stk. 3, i lov om godskørsel, og § 9, stk.
3, i lov om buskørsel jf. Folketingstidende 2014-15, A, L
174 som fremsat den 25. marts 2015 foreslås indførsel
af lovhjemmel til at kræve, at
chaufførvikarvirksomheder følger bestemmelserne om
løn, overarbejde, feriepenge og pension i gældende
danske kollektive overenskomster for chauffører,
såfremt chaufførvikaren er udlejet til kørsel
på dansk område med et dansk indregistreret
køretøj. Med lovforslaget foreslås muligheden i
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 96/71/EF af 16.
december 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser (udstationeringsdirektivet) artikel
3, stk. 9, udnyttet. Efter denne artikel kan medlemsstaterne
bestemme, at en virksomhed skal sikre arbejdstagere de samme
vilkår, som dem, der gælder for vikarer i den
medlemsstat, på hvis område arbejdet udføres.
Ved ændringen foreslås chaufførvikarer fra andre
EU-lande sikret de samme vilkår, som gælder for danske
chaufførvikarer. Vikarers arbejdsvilkår er blandt
andet reguleret af lov nr. 595 af 12. juni 2013 om vikarers
retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v., som
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/104/EF af 19. november 2008 om vikararbejde (vikardirektivet).
Som anført i bemærkningerne til lovforslag nr. L 174
vurderes ændringen af godskørselslovens § 6 a,
stk. 3, og buskørselslovens § 9, stk. 3, at være
i overensstemmelse med vikardirektivet. Med dette lovforslag angives, at der ved
kollektive overenskomster forstås overenskomster, der
indgås af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Denne definition af kollektive overenskomster er ligeledes anvendt
i § 6 a, stk. 2, i lov om udstationering af
lønmodtagere (herefter udstationeringsloven).
Udstationeringslovens § 6 a blev indsat ved lov nr. 1394 af
27. december 2008 om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere som følge af EU-Domstolens
afgørelse af 18. december 2008 i sag C-341/05, Laval. Ved
ændringen blev muligheden i udstationeringsdirektivets
artikel 3, stk. 8, 2. afsnit, 2. led, udnyttet, hvorefter en
medlemsstat, som ikke har en ordning med kollektive aftaler, der
finder generel anvendelse, kan beslutte at lægge kollektive
aftaler, der indgås af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter på nationalt plan, og som gælder
på hele det nationale område, til grund. For så vidt angår virksomheder,
der er etableret i Danmark, fremgår det af artikel 3, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1071/2009 af
21. oktober 2009 om fælles regler om betingelser for
udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af
Rådets direktiv 96/26/EF (herefter forordning nr. 1071/2009),
at medlemsstaterne kan stille yderligere krav til virksomheder for
at få tilladelse til at udøve vejtransporterhvervet
end de krav, som er oplistet i forordningens artikel 3, stk. 1.
Sådanne krav skal være rimelige og må ikke
medføre forskelsbehandling. Formålet med lovforslaget er at
bidrage til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og til at
fremme færdselssikkerheden ved, at indehaveren af en
tilladelse til at udføre godskørsel,
buskørsel, limousinekørsel, sygetransport og
offentlig servicetrafik skal følge bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. De
foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 5 i
godskørselsloven, § 1 d i buskørselsloven og
§ 5, stk. 6, i taxiloven gælder desuden for alle dansk
etablerede tilladelsesindehavere. På den baggrund vurderes
lovforslaget, hvorefter indehavere af tilladelser til at
udføre godskørsel og buskørsel, skal
følge bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, at være i
overensstemmelse med artikel 3, stk. 2, i forordning nr.
1071/2009. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter § 6, stk. 3, i
godskørselsloven skal indehaveren af en tilladelse
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag vedrørende fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2 og taxilovens § 5,
stk. 5. Højesterets dom har den konsekvens, at der ikke med
hjemmel i buskørselslovens § 18, stk. 2, eller
taxilovens § 5, stk. 5, herunder disse bestemmelsers
forarbejder, kan stilles krav om, at en tilladelsesindehaver skal
følge et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster, men at
tilladelsesindehaveren inden for rammerne af bestemmelserne kan
følge enhver kollektiv overenskomst på området
uanset dens indhold. Højesteret underkendte med sin dom
Trafikstyrelsens hidtidige fortolkning af bestemmelserne og
styrelsens praksis.
Uanset, at Højesterets dom alene
omhandler buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens
§ 5, stk. 5, er der efter Transportministeriets vurdering ikke
grundlag for at antage, at der skulle gælde en anden
retsstilling for godskørselslovens § 6, stk. 3, idet
bestemmelserne svarer til hinanden.
Det foreslås derfor, at det kommer til
at fremgå af lovens § 1, stk.
5, at der ved kollektive overenskomster forstås
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Ved ændringen indføres
således udtrykkelig lovhjemmel til at sikre, at indehaveren
af en tilladelse til godskørsel skal følge de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område. Dette svarer til Trafikstyrelsens hidtidige
fortolkning af godskørselslovens § 6, stk. 3.
Det beror på en konkret vurdering,
hvilke kollektive overenskomster på
godskørselsområdet, der må anses for at
være indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område. Denne vurdering tager blandt andet
udgangspunkt i, hvor mange medlemmer den pågældende
lønmodtagerorganisation, som er part i overenskomsten, har,
og hvor mange der er dækket af den pågældende
lønmodtagerorganisations overenskomst. Vurderingen af
lønmodtagerorganisationens repræsentativitet foretages
på landsplan.
En række kollektive overenskomster,
f.eks. lokale og regionale overenskomster og
virksomhedsoverenskomster, vil ikke kunne anses for en kollektiv
overenskomst i godskørselslovens forstand.
Trafikstyrelsen vil på sin hjemmeside
offentliggøre, hvilke kollektive overenskomster på
godskørselsområdet, der kan anerkendes som kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Indholdet af
disse kollektive overenskomster vil tillige være
tilgængelig via Trafikstyrelsens hjemmeside. Der vil på
nuværende tidspunkt være tale om de samme
overenskomster, som efter Trafikstyrelsens praksis blev anset for
omfattet af kravet i godskørselsloven § 6, stk. 3
indtil Højesterets dom af 4. februar 2015.
Transportministeren har den 25. marts 2015
fremsat et lovforslag om ændring af godskørselsloven
og buskørselsloven (L 174), hvorefter udenlandske
chaufførvikarvirksomheder får pligt til at
følge bestemmelser om løn, overarbejde, feriepenge og
pension i gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, når chaufføren er udlejet til
kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret motorkøretøj eller vogntog. Den
foreslåede § 1, stk. 5, vil i givet fald også
komme til at gælde for udenlandske
chaufførvikarvirksomheder, således at der ved
"kollektive overenskomster" forstås "kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område".
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til §
2
Til nr.
1
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 1 ændres fra Tilladelse til buskørsel til
Lovens område m.v., idet den nuværende titel ikke
længere vil være dækkende for kapitlets indhold
efter indførelsen af den foreslåede § 1 d om
begrebet kollektive overenskomst, jf. lovforslagets § 2, nr.
2. Dertil kommer, at den foreslåede overskrift til kapitel 1
i buskørselsloven dermed kommer til at være enslydende
med overskriften på det tilsvarende afsnit i
godskørselsloven.
Til nr.
2
Efter § 18, stk. 2, i
buskørselsloven skal indehaveren af en tilladelse til
vognmandsvirksomhed følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de
pågældende kollektive overenskomster.
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag vedrørende fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2 og taxilovens § 5,
stk. 5. Højesterets dom har den konsekvens, at der ikke med
hjemmel i buskørselslovens § 18, stk. 2, eller
taxilovens § 5, stk. 5, herunder disse bestemmelsers
forarbejder, kan stilles krav om, at en tilladelsesindehaver skal
følge et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster, men at
tilladelsesindehaveren inden for rammerne af bestemmelserne kan
følge enhver kollektiv overenskomst på området
uanset dens indhold. Højesteret underkendte med sin dom
Trafikstyrelsens hidtidige fortolkning af bestemmelserne og
styrelsens praksis.
Det foreslås i § 1d, at der ved kollektive
overenskomster forstås kollektive overenskomster, der er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Ved ændringen indføres
således udtrykkelig lovhjemmel til at sikre, at indehaveren
af en tilladelse til buskørsel følger de bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Dette svarer
til Trafikstyrelsens hidtidige fortolkning af
buskørselslovens § 18, stk. 2.
Det beror på en konkret vurdering,
hvilke kollektive overenskomster på
buskørselsområdet, der må anses for at
være indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område. Denne vurdering tager blandt andet
udgangspunkt i, hvor mange medlemmer den pågældende
lønmodtagerorganisation, som er part i overenskomsten, har,
og hvor mange der er dækket af den pågældende
lønmodtagerorganisations overenskomst. Vurderingen af
lønmodtagerorganisationens repræsentativitet foretages
på landsplan.
En række kollektive overenskomster,
f.eks. lokale og regionale overenskomster eller
virksomhedsoverenskomster, vil ikke kunne anses for en kollektiv
overenskomst i buskørselslovens forstand.
Trafikstyrelsen vil på sin hjemmeside
offentliggøre, hvilke kollektive overenskomster på
buskørselsområdet, der kan anerkendes som kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Indholdet af
disse kollektive overenskomster vil tillige være
tilgængelig via Trafikstyrelsens hjemmeside. Der vil på
nuværende tidspunkt være tale om de samme
overenskomster, som efter Trafikstyrelsens praksis blev anset for
omfattet af kravet i buskørselsloven § 18, stk. 2
indtil Højesterets dom af 4. februar 2015.
Transportministeren har den 25. marts 2015
fremsat et lovforslag om ændring af godskørselsloven
og buskørselsloven (L 174), hvorefter udenlandske
chaufførvikarvirksomheder får pligt til at
følge bestemmelser om løn, overarbejde, feriepenge og
pension i gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, når chaufføren er udlejet til
kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret motorkøretøj indrettet til befordring
af flere end ni personer føreren medregnet. Den
foreslåede § 1 d vil i givet fald også komme til
at gælde for udenlandske chaufførvikarvirksomheder,
således at der ved "kollektive overenskomster" forstås
"kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område".
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til § 3
Til nr.
1
Efter den gældende bestemmelse i
taxilovens § 5, stk. 5, skal indehaveren af en tilladelse
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Det foreslås, at ordlyden i § 5, stk. 5, ændres, således
at bestemmelsen fremover alene gælder for indehavere af
tilladelser til taxikørsel. Det er således kun
indehavere af tilladelser til taxikørsel, der fremover skal
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Indehavere af tilladelser til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
skal fremover følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter, og som gælder
på hele det danske område. Der henvises herom til nr.
2.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til nr.
2
Efter den gældende § 5, stk. 5,
skal indehaveren af en tilladelse følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster.
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag vedrørende fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2 og taxilovens § 5,
stk. 5. Højesterets dom har den konsekvens, at der ikke med
hjemmel i buskørselslovens § 18, stk. 2, eller
taxilovens § 5, stk. 5, herunder disse bestemmelsers
forarbejder, kan stilles krav om, at en tilladelsesindehaver skal
følge et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster, men at
tilladelsesindehaveren inden for rammerne af bestemmelserne kan
følge enhver kollektiv overenskomst på området
uanset dens indhold. Højesteret underkendte med sin dom
Trafikstyrelsens hidtidige fortolkning af bestemmelserne og
styrelsens praksis.
Med henblik på at indføre
udtrykkelig lovhjemmel for den hidtidige fortolkning af taxilovens
§ 5, stk. 5, for så vidt angår kørsel
udført på grundlag af tilladelse til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
foreslås det, at det i § 5, stk.
6, fastsættes, at en indehaver af tilladelse til
limousinekørsel, til sygetransport eller til offentlig
servicetrafik, skal følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Ved ændringen indføres
således udtrykkelig lovhjemmel til at sikre, at indehaveren
af en tilladelse til limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik følger de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Dette svarer
til Trafikstyrelsens hidtidige fortolkning af taxilovens § 5,
stk. 5, for så vidt angår disse tilladelsestyper.
Da der på taxiområdet ikke
vurderes at være tilstrækkeligt repræsentative
kollektive overenskomster, som gælder på hele det
danske område, er indehavere af taxitilladelser ikke medtaget
i den foreslåede ordning. Taxiområdet er karakteriseret
ved i vidt omfang at være reguleret i såvel lokale
geo?grafisk afgrænsede kollektive overenskomster som i
landsdækkende kollektive overenskomster. Ifølge de
kollektive overenskomster på taxiområdet
aflønnes der såvel på provisions- og
timelønsbasis som på grundlag af en kombination af
provisionsløn med en mindste garantibetaling. Der findes
dermed ikke på taxiområdet en branchestandard for
løn- og arbejdsvilkår, som det er tilfældet for
tilladelser til limousinekørsel, til sygetransport og til
offentlig servicetrafik.
Det vil i bekendtgørelsesform blive
fastsat, hvilke kollektive overenskomster på limousine-,
sygetransport- og offentlig servicetrafikområdet, som
anerkendes som kollektive overenskomster, der er indgået af
de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Der henvises
herom til nr. 4.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til nr.
3
Taxiloven indeholder ikke på
nuværende tidspunkt bestemmelser, som forpligter en
tilladelsesindehaver til at dokumentere, at denne følger
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster henholdsvis bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Taxiloven
indeholder desuden ikke på nuværende tidspunkt
bestemmelser om høring af overenskomstparter eller
overenskomstnævn om, hvorvidt en tilladelsesindehaver
overholder de foreslåede § 5, stk. 5, og § 5, stk.
6 i loven.
Med henblik på at sikre, at
chaufførers løn- og arbejdsvilkår ikke bliver
konkurrenceparametre til skade for konkurrencen i erhvervet og
færdselssikkerheden, og for at styrke tilsynet med
overholdelsen af bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår, foreslås det, at der i § 5 a, stk. 1, indføres hjemmel
til, at den kommunalbestyrelse, der har meddelt en taxitilladelse,
kan påbyde indehaveren at indsende dokumentation for
overholdelse af bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører.
Det foreslås desuden, at der i § 5 a, stk. 2, indføres hjemmel
til, at den myndighed, der har meddelt en tilladelse til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig
servicetrafik, kan påbyde indehaveren at indsende
dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører. For så vidt
angår tilladelser til limousinekørsel eller
sygetransport vil den relevante myndighed være den kommune,
der har meddelt tilladelsen, mens den relevante myndighed ved
tilladelser til offentlig servicetrafik er Trafikstyrelsen.
For begge de forslåede bestemmelser
gælder det, at dokumentationen for løn- og
arbejdsvilkår kan foreligge i form af bl.a.
ansættelseskontrakter, lønsedler med underliggende
bilag, f.eks. kørselsrapporter, ugesedler, dagsedler eller
trafikbøger. Et påbud om at indsende dokumentation
for, at indehavere af tilladelser følger bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i en
kollektiv overenskomst, vil almindeligvis ske i forbindelse med en
systematisk kontrol, f.eks. et år efter, at tilladelsen er
udstedt eller i forbindelse med fornyelse af tilladelser eller ved
stikprøvekontrol.
Det er kun tilladelsesindehavere, der ikke er
omfattet af en overenskomst via deres medlemskab af en
arbejdsgiverforening, eller som ikke har tiltrådt en
landsdækkende overenskomst, der vil blive pålagt at
indsende dokumentation til den tilladelsesudstedende myndighed for,
at de følger de relevante kollektive overenskomster, idet
arbejdsmarkedets parter efter den danske aftalemodel selv
kontrollerer overholdelsen af overenskomsten for virksomheder, som
er omfattet af eller har tiltrådt overenskomsten.
Pligten for en tilladelsesindehaver til at
indsende dokumentation for, at den følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster,
finder ikke anvendelse i det omfang, dette følger af
retssikkerhedslovens § 10 om retten til ikke at inkriminere
sig selv, jf. lov nr. 442 af 6. juni 2004 om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter.
Det foreslås endvidere i § 5b, stk. 1, at den kommunalbestyrelse,
der har meddelt en tilladelse til taxikørsel, hører
overenskomstparterne til vurdering af, om indehaveren følger
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, jf. den foreslåede § 5, stk. 5.
Den kommunalbestyrelse, der har anmodet en
indehaver af en taxitilladelse om at indsende dokumentation for, at
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår følges,
kan således forelægge det modtagne materiale for de
relevante overenskomstparter med henblik på en vurdering af,
om tilladelsesindehaveren følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår i de pågældende
kollektive overenskomster for chauffører.
Når kommunalbestyrelsen har modtaget
udtalelser fra overenskomstparterne, forelægges disse i
overensstemmelse med forvaltningslovens bestemmelser om
partshøring for den pågældende
tilladelsesindehaver med henblik på, at denne skal have
mulighed for at kommentere de foreliggende vurderinger.
Det foreslås i § 5b, stk. 2, at den myndighed, der har
meddelt en tilladelse til limousinekørsel, sygetransport
eller offentlig servicetrafik hører overenskomstparterne til
vurdering af, om indehaveren følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, jf. den
foreslåede § 5, stk. 6.
Den tilladelsesudstedende myndighed, der har
anmodet en indehaver af en tilladelse til limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik om at indsende
dokumentation for, at bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår følges, kan således
forelægge det modtagne materiale for de relevante
overenskomstparter med henblik på en vurdering af, om
tilladelsesindehaveren følger bestemmelserne om løn-
og arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Når kommunalbestyrelsen har modtaget
udtalelser fra overenskomstparterne, forelægges disse i
overensstemmelse med forvaltningslovens bestemmelser om
partshøring for den pågældende
tilladelsesindehaver med henblik på, at denne skal have
mulighed for at kommentere de foreliggende vurderinger.
Det foreslås i § 5b, stk. 3, at den
tilladelsesudstedende myndighed i sager, hvor en af
overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt, hører
overenskomstnævnet, jf. § 6 b i
godskørselsloven.
I sager, hvor der er tvivl om overholdelse af
den foreslåede § 5, stk. 5, i taxiloven, skal
overenskomstnævnet tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt en indehaver af en tilladelse til taxikørsel
følger bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i
de pågældende kollektive overenskomster for
chauffører.
I sager, hvor der er tvivl om overholdelse af
den foreslåede § 5, stk. 6, i taxiloven, skal
overenskomstnævnet tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt en indehaver af en tilladelse til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
følger bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i
en kollektiv overenskomst, der er indgået af en af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder hele det danske område.
Overenskomstnævnets udtalelse om,
hvorvidt bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i en kollektiv overenskomst er fulgt,
indgår i den tilladelsesudstedende myndigheds vurdering af,
om der er tilstrækkeligt grundlag for at agere over for
indehaveren af en tilladelse f.eks. i form af en advarsel eller
tilbagekaldelse af de pågældende tilladelser.
Ved forelæggelse af sager for
overenskomstnævnet, der ikke angår overenskomster
indgået af DI, Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Fagligt
Fælles Forbund, suppleres overenskomstnævnet med en
repræsentant fra henholdsvis arbejdsgiver- og
lønmodtagersiden, som har indgået den kollektive
overenskomst, der konkret er henvist til, jf.
godskørselslovens § 6 b, stk. 3.
Overenskomstnævnet høres kun i de
tilfælde, hvor en tilladelsesindehaver ikke selv har
indgået eller tiltrådt en kollektiv overenskomst. Hvis
indehaveren af en tilladelse har indgået eller tiltrådt
en kollektiv overenskomst, løses eventuelle tvistigheder
mellem parterne om overenskomstforhold efter den danske aftalemodel
af arbejdsmarkedets parter i det almindelige fagretlige regi.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 4 og 5.
Til nr.
4
Med den foreslåede ændring af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 12, stk.
1, skabes der hjemmel til, at transportministeren kan
fastsætte regler om, hvilke kollektive overenskomster, der
anses for indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Baggrunden for, at det er fundet
nødvendigt at bemyndige transportministeren til at
fastsætte regler herom er, at det med lovforslaget
foreslås, at overtrædelse af § 5, stk. 6, straffes
med bøde, jf. den foreslåede ændring af lovens
§ 16, stk. 1, nr. 1. Der henvises herom til nr. 5.
For at sikre den fornødne klarhed om,
hvilke kollektive overenskomster, der anses for indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, vil dette blive
fastsat i bekendtgørelsesform.
Det forudsættes, at transportministeren
forud for udarbejdelsen af bekendtgørelsen vil indhente
udtalelser fra arbejdsmarkedets parter og relevante aktører
i transportbranchen til brug for vurderingen af, hvilke kollektive
overenskomster der anses for indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Når det er blevet fastsat, hvilke
kollektive overenskomster, der anses for indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, vil indholdet
af disse kollektive overenskomster være tilgængelig via
Trafikstyrelsens hjemmeside.
Til nr.
5
Efter den gældende § 16, stk. 1,
nr. 1, straffes bl.a. overtrædelse af bestemmelsen i §
5, stk. 5, hvorefter indehaveren af en tilladelse skal følge
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster, med bøde. Den gældende
§ 5, stk. 5 omfatter både tilladelser til at
udføre taxikørsel, limousinekørsel,
sygetransport og offentlig servicetrafik.
Som en konsekvens af, at de tilladelsestyper,
som i dag er omfattet af den gældende § 5, stk. 5,
foreslås opsplittet på § 5, stk. 5 og 6
foreslås det, at § 16, stk. 1, nr.
1, ændres, således at overtrædelse af
både § 5, stk. 5 og 6, kan straffes med bøde.
Til nr.
6
Med den foreslåede § 5 a kan en
tilladelsesindehaver i henhold til taxiloven af den
tilladelsesudstedende myndighed pålægges at indsende
dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, jf. nr. 3.
Det foreslås i § 16 a at give den myndighed, der har
anmodet en indehaver af en tilladelse om dokumentation for, at
indehaveren følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i de pågældende kollektive
overenskomster, mulighed for at pålægge indehaveren
ugentlige tvangsbøder, hvis indehaveren undlader at indsende
dokumentation efter påbud herom.
Formålet med bestemmelsen er at give et
incitament til, at indehavere af tilladelser i henhold til
taxiloven følger lovens krav til løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, samt at sikre bedre
kontrol hermed. Tvangsbøder er ikke en straf, men et middel,
der pålægges for at skabe et større incitament
til opfyldelsen af en forpligtelse over for det offentlige. Af
samme årsag vil tvangsbøderne ikke kunne inddrives,
når forholdet, tvangsbøden udspringer fra, ikke
længere er til stede.
Anvendelsen af tvangsbøder
forudsætter, at det ved udløbet af en nærmere
angivet frist kan konstateres, at en indehaver af en tilladelse
undlader at handle i henhold til den tilladelsesudstedende
myndigheds påbud, efter hvilket indehaveren har fået
meddelelse om at indsende dokumentation for overholdelse af
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i kollektive
overenskomster. Det samme vil gøre sig gældende,
såfremt tilladelsesindehaveren kun delvist opfylder
myndighedens påbud.
Såfremt en indehaver af en tilladelse
undlader at efterkomme et påbud fra den tilladelsesudstedende
myndighed inden en given frist eller kun opfylder det delvist,
gives en ny frist ved rykkerskrivelse. Samtidig gives der i
rykkerskrivelsen en advarsel om, at fortsat manglende efterkommen
af påbuddet kan medføre pålæg af ugentlige
tvangsbøder. Sidder indehaveren af en tilladelse også
denne rykkerskrivelse overhørig, vil den
tilladelsesudstedende myndighed ved fristens udløb
træffe beslutning om, at der nu pålægges
ugentlige tvangsbøder med angivelse af forfaldsdatoen for
den første tvangsbøde og ugedagen for forfaldsdatoen
for de efterfølgende tvangsbøder. Efterkommes
påbuddet fortsat ikke, kan den tilladelsesudstedende
myndighed dagen efter forfaldsdatoen for den første
tvangsbøde sende det udestående krav til inddrivelse
hos Skat.
Niveauet af de ugentlige tvangsbøder
vil ligge på omkring 10.000 kr. Men hvis den, der ikke
efterkommer et påbud, f.eks. er indehaver af en betydelig
mængde tilladelser med mange ansatte chauffører, vil
dette kunne berettige til at anvende større
tvangsbøder end ovennævnte udgangspunkt, således
at tvangsbøden fortsat kan være et middel til
medvirken ved gennemførelse af kontrol med løn- og
arbejdsvilkår for chauffører.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 6.
Til §
4
Det foreslås med lovforslagets § 4,
stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås med § 4, stk. 2, at der indsættes
en overgangsbestemmelse, hvorefter indehavere af en tilladelse til
godskørsel og buskørsel, der har indgået en
kollektiv overenskomst før lovens ikrafttræden, der
ikke er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, eller som ikke gælder
på hele det danske område, først skal
følge bestemmelserne i § 1, stk. 5 i lov om
godskørsel, jf. §, 1, nr. 1, og § 1 d i lov om
buskørsel, jf. § 2, nr. 2, fra det tidspunkt, hvor de
pågældende kollektive overenskomster udløber
eller bringes til ophør, eller når tilladelsen
tilbagekaldes eller udløber. Tilsvarende foreslås det
med § 4, stk. 3, at indehavere af en tilladelse til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig
servicetrafik, først skal opfylde bestemmelsen i § 5,
stk. 6, i lov om taxikørsel, jf. § 3, stk. 2, når
tilladelsen udløber eller bringes til ophør, eller
når tilladelsen tilbagekaldes eller udløber.
Baggrunden herfor er, at det ikke kan
udelukkes, at visse tilladelsesindehavere har indgået
kollektive overenskomster, der ikke lever op til det generelle
niveau i de landsdækkende kollektive overenskomster for
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, og som
dermed ikke lever op til de foreslåede bestemmelser i §
1, nr. 1, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 2.
Overgangsbestemmelsen har til formål at
sikre, at der ikke med lovforslaget sker ekspropriative indgreb,
jf. grundlovens § 73, over for sådanne
tilladelsesindehavere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1639 af 26. november 2013,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. I § 1
indsættes som stk. 5: | §
1. - - - Stk.
1-4. - - - | | »Stk. 5.
Ved kollektive overenskomster forstås i denne lov kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1639 af 26. november 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften
til kapitel 1 affattes således: | | | »Kapitel 1 | | | Lovens område
m.v.« | | | 2. Efter § 1c indsættes i kapitel 1 som ny paragraf: | Tilladelse til
buskørsel § 1-§ 1
c. - - - | | Ȥ 1 d.
Ved kollektive overenskomster forstås i denne lov kollektive
overenskomster, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 5, stk. 5, affattes
således: | §
5. - - - Stk.
1-4. - - - Stk. 5.
Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster. | | »Stk. 5.
Indehaveren af en tilladelse til taxikørsel skal
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.« | | | | | | 2. I § 5 indsættes som stk. 6: | | | Stk. 6.
Indehaveren af en tilladelse til limousinekørsel, til
sygetransport eller til offentlig servicetrafik skal følge
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.« | | | | | | 3. Efter § 5 indsættes før
overskriften før § 6: | | | »§ 5 a.
Indehaveren af en tilladelse til taxikørsel skal efter
påbud fra den kommunalbestyrelse, der har meddelt
tilladelsen, indsende dokumentation for, at indehaveren
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster, jf. § 5, stk. 5. | | | Stk. 2.
Indehaveren af en tilladelse til limousinekørsel, til
sygetransport eller til offentlig servicetrafik skal efter
påbud fra den myndighed, der har meddelt tilladelsen,
indsende dokumentation for, at indehaveren følger de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område, jf. § 5, stk. 6. | | | | | | § 5 b. Den
kommunalbestyrelse, der har meddelt en tilladelse til
taxikørsel, hører overenskomstparterne til vurdering
af, om indehaveren overholder § 5, stk. 5. | | | Stk. 2. Den
myndighed, der har meddelt en tilladelse til
limousinekørsel, til sygetransport eller til offentlig
servicetrafik hører overenskomstparterne til vurdering af,
om indehaveren overholder § 5, stk. 6. | | | Stk. 3. I sager
efter stk. 1 og 2, hvor en af overenskomstparterne eller begge
overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt,
hører myndigheden overenskomstnævnet, jf. § 6 b i
lov om godskørsel.« | | | | § 12.
Transportministeren kan fastsætte regler om Nr. 1-5 - - - | | 4. I § 12, stk. 1, indsættes efter nr.
5 som nyt nummer: | | | »6) hvilke kollektive
overenskomster, der anses for indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkeds?parter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.« | | | | | | 5. I § 16, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5,« til:
Ȥ 5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., stk. 5 og stk.
6,«. | | | | | | 6. Efter § 16 indsættes før
overskriften før § 17: | § 16.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der | | »§ 16
a. Den myndighed, der har påbudt en indehaver af en
tilladelse om dokumentation, for at denne følger
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kolketive
overenskomster, jf. § 5 a, kan pålægge indehaveren
ugentlige tvangsbøder, hvis denne undlader at indsende den
nævnte dokumentation. | 1) overtræder § 1, stk. 1 og 2,
§ 4, stk. 2, 1. pkt., § 5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., og
stk. 5, § 9, § 10, stk. 1 og § 15, stk. 1, | | | 2)-3) - - - | | | | | | | | § 4 | | | | | | Stk 1.
Transportministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Stk. 2. For
indehavere af en tilladelse til godskørsel og
buskørsel, der ved lovens ikrafttræden følger
bestemmelserne i en overenskomst, der ikke er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, eller som
ikke gælder på hele det danske område, finder
§ 1, stk. 5, i lov om godskørsel, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, og § 1d i lov om buskørsel,
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, først
anvendelse fra det tidspunkt, hvor den pågældende
overenskomst udløber eller kan opsiges til ophør,
eller når tilladelsen til godskørsel eller
buskørsel tilbagekaldes eller udløber. Stk. 3. For
indehavere af tilladelser til limousinekørsel, sygetransport
eller offentlig servicetrafik, der ved lovens ikrafttræden
følger bestemmelserne i en overenskomst, der ikke er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, eller som ikke gælder på hele det danske
område, finder § 5, stk. 5 og 6, i lov om
taxikørsel m.v., som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1
og 2, først anvendelse fra det tidspunkt, hvor den
pågældende overenskomst udløber eller kan
opsiges til ophør, eller når tilladelsen til
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
tilbagekaldes eller udløber. Indtil dette tidspunkt finder
de hidtil gældende regler anvendelse. |
|
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Prehn
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel og lov om
taxikørsel m.v. (Løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, udvidelse af overenskomstnævnets
kompetence m.v.)
(Lovforslag nr. L 72)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.