Fremsat den 20. november 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af fondsbeskatningsloven,
lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. og
fusionsskatteloven
(Afskaffelse af fondes konsolideringsfradrag
og overførselsreglen for fonde m.v.)
§ 1
I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 3, 7. pkt., udgår
»og 2«.
2. § 5,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.
3. I
§ 5, stk. 2, 1. pkt., der bliver
stk. 1, 1. pkt., udgår »i stedet for fradrag efter stk.
1« og »andre«.
4. I
§ 5, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »efter stk. 3« til: »efter stk.
2«.
5. I
§ 9, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 5, stk. 3, jf. stk. 4« til: »§ 5,
stk. 2, jf. stk. 3«.
§ 2
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 20. maj 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 998 af 30. august 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, nr. 2e, 4. pkt.,
ændres »§ 3, stk. 7« til: »§ 3,
stk. 6«.
2. § 3,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5-9 bliver herefter stk. 4-8.
3. I
§ 3, stk. 7, 1. pkt., der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres
»stk. 8« til: »stk. 7«.
4. I
§ 3, stk. 8, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres
»§ 3, stk. 7« til: »stk. 6«.
5. I
§ 5, stk. 9, 1. pkt., udgår
»§ 3, stk. 4, eller«.
6. I
§ 9, stk. 1, 1. pkt., § 17, stk. 1,
1. pkt., og § 35 O, stk. 6,
ændres »§ 3, stk. 7« til: »§ 3,
stk. 6«.
§ 3
I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1017 af 24. august 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 15 c, stk. 4, ændres
»§ 3, stk. 7« til: »§ 3, stk.
6«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. § 1 har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2016 eller senere. For tidligere indkomstår vil fradrag for
hensættelser til konsolidering kun kunne foretages på
grundlag af uddelinger, der er foretaget til og med den 19.
november 2015.
Stk. 3. § 2 har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2016 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti har den 19. november 2015
indgået følgende aftale i forbindelse med aftale om
finanslov for 2016:
Aftaleparterne er enige om at målrette
erhvervsstøtten ved at fokusere midler på Erhvervs- og
Vækstministeriets og Miljø- og
Fødevareministeriets område samt afskaffe fondes
konsolideringsfradrag og overførselsreglen for fonde og
visse foreninger. Det indebærer et provenu på 215 mio.
kr. i 2016 og årene frem. Endvidere indbudgetteres en negativ
budgetregulering på 345 mio. kr. fra 2017 og frem, som
udmøntes på finanslovforslaget for 2017. Regeringen
forelægger oplæg hertil for aftaleparterne i
foråret 2016.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at
målrette erhvervsstøtten ved at afskaffe fondes
konsolideringsfradrag og overførselsreglen for fonde og
visse foreninger. Merprovenuet ved forslaget på 200 mio. kr.
går til finansiering af en markant forbedring af
vilkårene ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder.
Partierne bag forslaget er således enige om, at bo- og
gaveafgiften ved overdragelse af erhvervsvirksomheder
nedsættes fra 15 pct. til 5 pct. i 2020 ved både
overdragelse til nære familiemedlemmer eller en
erhvervsdrivende fond. Samlet afsættes 200 mio. kr. i 2016
stigende til 1 mia. kr. i 2020. Det svarer samlet set til 3,1 mia.
kr. i perioden.
Fonde har i dag en række særlige,
gunstige skatteregler sammenlignet med almindelige virksomheder,
bl.a. fradrag for deres uddelinger til almennyttige og
almenvelgørende formål.
Med dette lovforslag foreslås disse
særregler begrænset på to områder, så
der sikres en mere ensartet erhvervsbeskatning.
Det foreslås for det første at
ophæve det fradrag, som fonde, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningsloven, har for hensættelser til konsolidering
af fondskapitalen (konsolideringsfradraget). Fradraget beregnes
på grundlag af de uddelinger, som fonden foretager til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål.
Ophævelsen af konsolideringsfradraget
betyder, at fonde omfattet af fondsbeskatningsloven - for så
vidt angår den skattemæssige behandling af indkomst,
der anvendes til konsolidering - sidestilles med selskaber, der
beskattes efter de almindelige regler.
For det andet foreslås en
ophævelse af den såkaldte overførselsregel
(også benævnt transparensreglen). Denne regel
gælder dels for erhvervsdrivende fonde, der er skattepligtige
efter fondsbeskatningsloven, dels for foreninger m.v., der er
skattepligtige efter reglerne om foreningsbeskatning i
selskabsskatteloven, når de pågældende fonde og
foreninger m.v. ejer den altovervejende del af et selskab. Reglen
indebærer, at indkomsten i selskabet er skattefri, i det
omfang den overføres til fonden eller foreningen m.v. og her
uddeles til almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige formål.
3. Lovforslagets
enkelte elementer
3.1. Gældende
ret
3.1.1. Overordnede
regler
Fondsbeskatningsloven indeholder regler for
beskatning af bl.a. fonde. Loven omfatter fonde, der er omfattet af
de civilretlige regler i enten lov om fonde og visse foreninger
(ikke-erhvervsdrivende fonde) eller lov om erhvervsdrivende fonde
(erhvervsdrivende fonde), jf. fondsbeskatningslovens § 1, stk.
1, nr. 1.
Desuden omfatter fondsbeskatningsloven
brancheforeninger og arbejdsmarkedssammenslutninger, jf. lovens
§ 1, stk. 1, nr. 2 og 3. På en række punkter
adskiller beskatningen af disse foreninger sig fra beskatningen
efter loven af fonde.
Fonde, der ikke er omfattet af de
ovennævnte civilretlige love, beskattes ikke efter
fondsbeskatningsloven. I stedet vil sådanne fonde typisk
være skattepligtige efter selskabsskattelovens regler om
foreningsbeskatning, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
6.
Som udgangspunkt beskattes fonde, der er
skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, på samme
måde som aktie- og anpartsselskaber, jf.
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 1. Udgangspunktet er
således, at fondes skattepligtige indkomst omfatter samtlige
de indtægter, der er skattepligtige for selskaber, og at der
er fradrag for driftsomkostninger og afskrivninger m.v. Dette
udgangspunkt modificeres dog af en række særlige
regler, der er fastsat ud fra hensynet til fondenes særlige
formål og virke.
En væsentlig modifikation i forhold til
den almindelige selskabsbeskatning er, at fonde kan fradrage
uddelinger og hensættelser til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål, jf.
fondsbeskatningslovens 4, stk. 1 og stk. 4. Derudover kan fonde
under visse betingelser fradrage uddelinger til andre
vedtægtsmæssige formål, jf.
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2. Endelig kan de fradrage
hensættelser til konsolidering af fondskapitalen efter
bestemmelsen i fondsbeskatningslovens § 5, stk. 1 og stk. 2.
Fonde har desuden et særligt bundfradrag på 25.000 kr.
ved opgørelsen af den ikke-erhvervsmæssige indkomst,
jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2.
Adgangen til at fradrage de nævnte
uddelinger og hensættelser er i et vist omfang
begrænset af den såkaldte prioriteringsregel, jf.
fondsbeskatningslovens § 6. Prioriteringsreglen
indebærer således, at fradrag for uddelinger og
hensættelser, herunder hensættelser til konsolidering,
kun kan foretages, i det omfang de overstiger summen af fondens
bundfradrag og skattefri udbytteindtægter.
Det overordnede formål bag de
nævnte regler er at tilskynde fonde til at varetage deres
særlige formål, nemlig at foretage samfundsnyttige
uddelinger. Reglerne bygger således på en
incitamentsordning, hvor fondene i udstrakt grad har mulighed for
at eliminere beskatningen, hvis de uddeler deres overskud til
almennyttige eller almenvelgørende formål. Hvis der
ikke foretages uddelinger, og overskuddene dermed bliver i fondene,
bliver fondene som udgangspunkt beskattet på samme måde
som aktieselskaber.
Foreninger m.v., der er skattepligtige efter
reglerne om foreningsbeskatning i selskabsskatteloven, er alene
skattepligtige af deres indkomst ved erhvervsmæssig
virksomhed samt af fortjeneste eller tab ved afståelse m.v.
af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den
erhvervsmæssige virksomhed, jf. selskabsskattelovens §
1, stk. 1, nr. 6.
Sådanne foreninger m.v. har som fonde
omfattet af fondsbeskatningsloven fradrag for uddelinger og
hensættelser til almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige formål, jf. selskabsskattelovens
§ 3, stk. 2, men ikke fradrag for uddelinger til andre
vedtægtsmæssige formål eller for
hensættelse af skattepligtig indkomst til konsolidering af
foreningsformuen.
3.1.2. Konsolideringsfradrag
Fonde kan ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fradrage hensættelser til
konsolidering af fondskapitalen, jf. fondsbeskatningslovens §
5, stk. 1. Fradraget beregnes som 25 pct. af de uddelinger, som
fonden i indkomståret har foretaget til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål. Der gives således reelt et fradrag på 125
pct. for sådanne uddelinger.
Hvis fonden, i stedet for at uddele, foretager
hensættelser til senere opfyldelse af almenvelgørende
eller på anden måde almennyttige formål, giver
hensættelserne først ret til konsolideringsfradrag i
det indkomstår, hvori de faktisk uddeles.
Formålet med konsolideringsfradraget var
oprindelig at værne mod udhuling af fondskapitalen.
Fonde kan i stedet for det beskrevne,
generelle konsolideringsfradrag vælge at fradrage andre
hensættelser til konsolidering, der sker i henhold til krav
herom i kongeligt konfirmeret fundats, jf. fondsbeskatningslovens
§ 5, stk. 2. Fradraget er - i modsætning til det
generelle konsolideringsfradrag - ikke baseret på de i
indkomståret foretagne uddelinger til almenvelgørende
eller på anden måde almennyttige formål.
De foreninger, der er omfattet af
fondsbeskatningsloven, dvs. brancheforeninger og
arbejdsmarkedssammenslutninger, har også fradrag for
hensættelser til konsolidering. Fradraget beregnes som en
nærmere fastsat andel af foreningsformuen.
Selskaber, der beskattes efter de almindelige
regler har ikke fradrag for hensættelser til
konsolidering.
3.1.3. Overførselsreglen
Overførselsreglen finder efter sin
ordlyd anvendelse på aktieselskaber m.v., hvis kapital i
altovervejende grad er ejet af en forening m.v. med et
almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt
formål, og den pågældende forening beskattes
efter reglerne om foreningsbeskatning, jf.
selskabsskattelovens § 3, stk. 4.
Reglen finder efter praksis tillige anvendelse
på selskaber, der ejes af en fond, der beskattes efter
fondsbeskatningsloven.
Betingelsen om, at fonden eller foreningen
skal eje den altovervejende del af selskabet, anses i praksis for
at være opfyldt, når fonden eller foreningen ejer
mindst 75 pct. af selskabskapitalen.
Overførselsreglen indebærer, at
indkomsten i selskabet er skattefri, i det omfang den
overføres til fonden eller foreningen og her uddeles til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål eller hensættes til senere uddeling til
sådanne formål.
Overførselsreglen omtales undertiden
også som transparensreglen. Denne betegnelse er dog ikke
retvisende, da reglen netop ikke indebærer, at indkomsten i
selskabet uden videre skal medregnes hos den fond eller forening,
der ejer selskabet. Det er således alene beløb, der
faktisk overføres fra selskabet til fonden eller foreningen,
der beskattes hos sidstnævnte, der derefter får
fradrag, når midlerne uddeles til almenvelgørende
eller på anden måde almennyttige formål.
Der er med overførselsreglen tale om en
særlig skattemæssig begunstigelse af fonds- eller
foreningsejede selskaber i forhold til selskaber med andre
ejere.
Baggrunden for overførselsreglen var et
ønske om, at der ikke skulle være forskel i
beskatningen, alt efter om en erhvervsdrivende fond eller forening
vælger at drive erhvervsvirksomheden i eget regi eller at
udskille virksomheden til udøvelse i et datterselskab.
Når en fond eller forening udøver
sine erhvervsaktiviteter inden for fondens egne rammer, vil den
skattepligtige indkomst herved kunne nedbringes med
fradragsberettigede uddelinger. Med overførselsreglen er
erhvervsdrivende moderfonde og -foreninger, der har placeret
erhvervsaktiviteten i et datterselskab, givet samme mulighed,
når fonden eller foreningen har et almenvelgørende
eller på anden måde almennyttigt formål.
Reglen er imidlertid også anvendelig i
tilfælde, hvor erhvervsaktiviteten er placeret i et selskab,
som ikke er direkte ejet af fonden eller foreningen. Det kan for
eksempel være tilfældet, hvor selskabet med
driftsaktiviteten er ejet af et holdingselskab, som igen er ejet af
fonden eller foreningen.
Hvis en fond f.eks. har etableret en
koncernstruktur, hvor det erhvervsdrivende selskab er ejet af et
holdingselskab, som fonden ejer den altovervejende del af, kan
overførselsreglen anvendes på den skattepligtige
indkomst i holdingselskabet. Udformningen af de gældende
regler indebærer her, at holdingselskabet kan anvende
overførselsreglen også i tilfælde, hvor fonden -
hvis den havde ejet driftsselskabet direkte - ikke opfylder
betingelsen om at eje den altovervejende del af driftsselskabet
(fondens indirekte ejerandel af driftsselskabet er med andre ord
mindre end 75 pct.).
3.2. Lovforslaget
3.2.1. Ophævelse af fondes
konsolideringsfradrag
Det foreslås at ophæve fondes
konsolideringsfradrag på 25 pct. af de uddelinger, der i
indkomståret er foretaget til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål.
Ophævelsen af konsolideringsfradraget
sker overordnet for at målrette og fokusere
erhvervsstøtten og for at tilvejebringe finansiering til en
forbedring af vilkårene for generationsskifte af
erhvervsvirksomhed til nære familiemedlemmer.
Samtidig har fondene været omfattet af
de senere års generelle nedsættelser af
selskabsbeskatningen og har derigennem fået øget
muligheden for at konsolidere sig.
Ophævelsen af konsolideringsfradraget
betyder samtidig, at fonde omfattet af fondsbeskatningsloven bliver
sidestillet med selskaber, der beskattes efter de almindelige
regler, for så vidt angår den skattemæssige
behandling ved konsolidering af kapitalen. Således kan
selskaber efter de gældende regler ikke hensætte en del
af deres indkomst til konsolidering uden beskatning.
Lovforslaget medfører ikke
ændringer i fondenes adgang til at fradrage uddelinger og
hensættelser til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål.
Der ændres heller ikke på fondes
fradrag for hensættelser til konsolidering, der sker i
medfør af krav herom i kongeligt konfirmeret fundats, eller
på brancheforeningers og arbejdsmarkedssammenslutningers
adgang til at fradrage en nærmere fastsat andel af
foreningsformuen til konsolidering.
3.2.2. Ophævelse af
overførselsreglen
Det foreslås at ophæve
overførselsreglen for fonds- og foreningsejede
selskaber.
Ophævelsen af overførselsreglen
sker overordnet for at målrette og fokusere
erhvervsstøtten og for at tilvejebringe finansiering til en
forbedring af vilkårene for generationsskifte af
erhvervsvirksomhed til nære familiemedlemmer.
Det er i afsnit 3.1.2. beskrevet, at
formålet med reglen er at gøre de særlige regler
om fradrag for uddelinger til almenvelgørende og på
anden måde almennyttige formål anvendelige også i
tilfælde, hvor en erhvervsdrivende fond eller forening har
placeret sin erhvervsaktivitet i et datterselskab.
Ophævelsen af overførselsreglen
betyder, at selskabet fremover vil være skattepligtigt af sin
indkomst. Overskuddet efter skat vil herefter kunne udloddes af
selskabet til fonden, og vil her typisk være skattefri som
datterselskabsudbytte.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget ophæves to
særregler i forhold til beskatningen af fonde m.v.
Lovforslagets samlede provenuvirkning for det offentlige er
opsummeret i tabel 4.1, og de enkelte elementer uddybes i de
følgende afsnit.
Tabel
4.1. Samlede provenumæssige
konsekvenser af lovforslaget | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Finansårsvirkning 2016 | Umiddelbart merprovenu | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | Merprovenu efter tilbageløb | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | | Merprovenu efter
tilbageløb og adfærd | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | - | Provenuvirkning for kommunerne | | 0 | 0 | 0 | 35 | 35 | 35 | - |
|
For kommunerne vil forslaget samlet
medføre et merprovenu i form af en mindre forhøjelse
i kommunernes provenu fra fonds- og selskabsskatten fra og med
2019.
4.1. Ophævelse af fondes
konsolideringsfradrag
Det foreslås at ophæve fondes
konsolideringsfradrag på 25 pct. af de uddelinger, der i
indkomståret er foretaget til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål.
Fondenes almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige uddelinger udgjorde i perioden 2007
til 2012 ca. 8 mia. kr. Det er dog langt fra alle fonde, der kan
anvende konsolideringsfradraget fuldt ud, da langt hovedparten af
fondens indkomst typisk består af skattefri udbytter m.v.
På baggrund af fondenes indkomstopgørelse
skønnes det med usikkerhed, at en ophævelse af
konsolideringsfradraget vil indebære et umiddelbart
merprovenu på ca. 100 mio. kr. årligt.
En del af dette merprovenu vil dog blive
modsvaret af lavere skatter og afgifter hos modtagerne af
uddelingerne. Det antages beregningsteknisk, at dette
tilbageløb udgør ca. 20 pct. svarende til virkningen
af donationer af momspligtige ydelser. Det vurderes herudover ikke,
at forslaget har nævneværdige afledte virkninger.
Tabel 4.2
Ophævelse af fondes konsolideringsfradrag | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Finansårsvirkning 2016 | Umiddelbart mindreprovenu | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | Mindreprovenu efter tilbageløb | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | - | Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | - |
|
Med ophævelsen af
konsolideringsfradraget fjernes en skatteudgift svarende til den
umiddelbare provenuvirkning.
4.2. Ophævelse af
overførselsreglen
Med forslaget ophæves den særlige
overførselsregel (også kaldet transparensreglen). Den
giver fonds- og foreningsejede selskaber mulighed for at
undgå beskatning af en ellers skattepligtig indkomst, hvis
indkomsten overføres til fonden eller foreningen og derefter
uddeles eller hensættes til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål.
På baggrund af tidligere års
anvendelse af overførselsreglen skønnes det med stor
usikkerhed, at en ophævelse af reglen vil indebære et
umiddelbart merprovenu på ca. 150 mio. kr. årligt. I
forhold til vurderingen af tilbageløb og
adfærdsændringer gøres samme antagelser som i
vurderingen af ophævelsen af konsolideringsfradraget, jf.
tabel 4.3.
Tabel 4.3
Ophævelse af overførselsreglen | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Finansårsvirkning 2016 | Umiddelbart mindreprovenu | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | Mindreprovenu efter tilbageløb | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | - | Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | - |
|
Med ophævelsen af
overførselsreglen fjernes en skatteudgift svarende til den
umiddelbare provenuvirkning.
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at en ophævelse af
konsolideringsfradraget for fonde vil indebære administrative
engangsomkostninger (til systemtilretning m.v.) på i alt
1.050.000 kr.
Det vurderes, at der ikke vil være
administrative omkostninger for det offentlige forbundet med en
ophævelse af overførselsreglen for fonds- eller
foreningsejede selskaber.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
En afskaffelse af konsolideringsfradraget og
overførselsreglen kan reducere akkumulationen af
egenkapitalen i de erhvervsdrivende fonde og dermed potentielt
reducere erhvervsinvesteringerne i Danmark. Denne effekt lader sig
imidlertid ikke umiddelbart kvantificere.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Ophævelsen af konsolideringsfradraget og
overførselsreglen skønnes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med forkortet frist til
den 27. november 2015. Da lovforslaget er en del af aftalen om
finansloven for 2016, der er indgået den 19. november 2015,
har det beklageligvis ikke været muligt at sende lovforslaget
i høring inden fremsættelsen.
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Borger- og Retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS,
Cevea, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Rederiforening, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Iværksætterforening,
Danske Advokater, Danske Havne, Danske Vandværker, DANVA, Den
Danske Skatteborgerforening, DGI, DI, DVCA, Ejendomsforeningen
Danmark, Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering,
Finans & Leasing, Finansrådet, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, FSR - danske revisorer, HORESTA,
Håndværksrådet, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SEGES,
Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig forening.
12. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ophævelsen af konsolideringsfradraget
og overførselsreglen skønnes samlet at medføre
et umiddelbart merprovenu på 250 mio. kr. årligt,
svarende til et merprovenu efter tilbageløb og
adfærdsændringer på 200 mio. kr.
årligt. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Det vurderes, at en ophævelse af
konsolideringsfradraget for fonde vil indebære administrative
engangsomkostninger på i alt 1.050.000 kr. Det vurderes, at der ikke vil være
administrative omkostninger forbundet med en ophævelse af
overførselsreglen for fonds- eller foreningsejede
selskaber. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | En ophævelse af
konsolideringsfradraget og overførselsreglen kan reducere
akkumulationen af egenkapitalen i de erhvervsdrivende fonde. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige | Ingen nævneværdige | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af bestemmelsen i
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, 6. pkt., at fonde, der
ønsker at anvende realisationsprincippet ved
opgørelsen af gevinst og tab på
porteføljeaktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller på en multilateral handelsfacilitet,
skal opfylde det såkaldte uddelingskrav.
Uddelingskravet indebærer, at fonden
skal uddele summen af sin skattepligtige indkomst (før
fradrag for uddelinger og hensættelser) og sin skattefri
indkomst. Når det skal vurderes, om uddelingskravet er
opfyldt, medregnes blandt andet fondens hensættelser til
konsolidering af fondskapitalen, jf. § 3, stk. 3, 7. pkt., der
blandt andet henviser til bestemmelsen om konsolideringsfradraget i
§ 5, stk. 1.
Henvisningen til § 5, stk. 1, udgår
som følge af, at bestemmelsen foreslås ophævet,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr.
2
Efter fondsbeskatningslovens § 5, stk. 1,
kan de i § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, nævnte fonde foretage
fradrag for hensættelser til konsolidering af fondskapitalen.
Fradraget kan ikke overstige 25 pct. af de i indkomståret
foretagne uddelinger til almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige formål.
Det foreslås at ophæve
konsolideringsfradraget.
Ophævelsen indebærer, at en fond
ud over de almindelige fradrag ikke længere kan fradrage
yderligere op til 25 pct. af de udlodninger til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål, der er foretaget i indkomståret.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.1.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Efter fondsbeskatningslovens § 5, stk. 2,
1. pkt., kan fonde omfattet af lovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 4,
i stedet for konsolideringsfradrag efter § 5, stk. 1, foretage
fradrag for andre hensættelser, der sker i henhold til
kongeligt konfirmeret fundats. Det er en betingelse, at
formålet med hensættelsen fremgår af
fundatsen.
Da konsolideringsfradraget efter § 5,
stk. 1, foreslås ophævet, vil der fremover ikke
være mulighed for at vælge mellem konsolideringsfradrag
efter § 5, stk. 1, og fradrag efter § 5, stk. 2.
Henvisningen til § 5, stk. 1, udgår
som følge af, at bestemmelsen foreslås ophævet,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr.
4
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget om at ophæve fondsbeskatningslovens
§ 5, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Da § 5, stk. 4, der bliver stk. 3,
indeholder en henvisning til § 5, stk. 3, der bliver stk. 2,
foreslås henvisningen ændret.
Til nr.
5
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget om at ophæve fondsbeskatningslovens
§ 5, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Da § 9, stk. 1,1. pkt., indeholder en
henvisning til § 5, stk. 3 og 4, der bliver stk. 2 og 3,
foreslås henvisningen ændret.
Til §
2
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget om at ophæve selskabsskattelovens
§ 3, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Da § 1, stk. 1, nr. 2e, 4. pkt.,
indeholder en henvisning til § 3, stk. 7, der bliver stk. 6,
foreslås henvisningen ændret.
Til nr.
2
Overførselsreglen i
selskabsskattelovens § 3, stk. 4, indebærer, at et
selskab, der i altovervejende grad er ejet af en fond eller en
forening med et almenvelgørende eller på anden
måde almennyttigt formål, ikke beskattes af sin
indkomst, i det omfang indkomsten overføres til fonden eller
foreningen og af denne uddeles eller hensættes til
almenvelgørende eller almennyttige formål. Reglen
finder efter praksis anvendelse, hvor fonden ejer mindst 75 pct. af
kapitalen i selskabet.
Det foreslås, at
overførselsreglen ophæves.
Ophævelsen af overførselsreglen
indebærer, at et selskab, der er ejet af en
almenvelgørende eller på anden måde almennyttig
fond eller forening, ikke længere kan undgå beskatning
af sin ellers skattepligtige indkomst, ved at indkomsten
overføres til fonden eller foreningen og derefter uddeles
eller hensættes til almenvelgørende eller almennyttige
formål.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget om at ophæve selskabsskattelovens
§ 3, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Da § 3, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk.
6, 1. pkt., indeholder en henvisning til stk. 8, der bliver stk. 7,
foreslås henvisningen ændret.
Til nr.
4
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget om at ophæve selskabsskattelovens
§ 3, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Da § 3, stk. 8, 1. pkt., der bliver stk.
7, 1. pkt., indeholder en henvisning til stk. 7, der bliver stk. 6,
foreslås henvisningen ændret.
Til nr.
5
Efter selskabsskattelovens § 5, stk. 9,
1. pkt., finder regle?rne i bestemmelsens stk. 1-8 om skattepligten
for selskaber og foreninger, der opløses, bl.a. ikke
anvendelse ved ophør af beskatning efter
overførselsreglen i § 3, stk. 4.
Henvisningen til § 3, stk. 4, udgår
som følge af, at bestemmelsen foreslås ophævet,
jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr.
6
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslaget om at ophæve selskabsskattelovens
§ 3, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Da § 9, stk. 1, 1. pkt., § 17, stk.
1, 1. pkt., og § 35 O, stk. 6, indeholder en henvisning til
§ 3, stk. 7, der bliver stk. 6, foreslås henvisningen
ændret.
Til §
3
Til nr.
1
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslaget om at ophæve selskabsskattelovens
§ 3, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Da § 15 c, stk. 4, indeholder en
henvisning til § 3, stk. 7, der bliver stk. 6, foreslås
henvisningen ændret.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Den foreslåede ophævelse af
konsolideringsfradraget er en skærpende ændring, der
undtagelsesvist foreslås tillagt virkning fra
fremsættelsesdagen.
Efter fondsbeskatningslovens § 5, stk. 1,
kan et konsolideringsfradrag ikke overstige 25 pct. af de i
indkomståret foretagne uddelinger til almenvelgørende
eller på anden måde almennyttige formål. For at
undgå at fonde efter fremsættelsen af lovforslaget og
inden udløbet af indkomståret forøger
konsolideringsfradraget ved at øge uddelingen til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål, foreslås det i stk.
2, at ophævelsen af konsolideringsfradraget har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2016 eller senere, og for tidligere indkomstår
foreslås, at fradrag for hensættelser til konsolidering
kun kan foretages på grundlag af uddelinger, der er foretaget
til og med den 19. november 2015.
Formålet med dette virkningstidspunkt er
således at imødegå risikoen for, at fonde
fremrykker tidspunktet for uddelinger med henblik på en
forøgelse af grundlaget for konsolideringsfradraget, hvilket
vil kunne reducere det forventede merprovenu.
Det foreslås i stk.
3, at § 2 har virkning for indkomstår, der
starter den 1. januar 2016 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | § 1 | | | | | | I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015 foretages
følgende ændringer: | | | | §
3… Stk. 2.
… | | | Stk. 3. Fonde
omfattet af § 1, nr. 1 og 4, kan anvende
realisationsprincippet ved opgørelsen af gevinst og tab
på porteføljeaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 9. Fonden kan dog ikke anvende realisationsprincippet
på investeringsbeviser som nævnt i
aktieavancebeskatningslovens § 20, stk. 1, og
investeringsbeviser som nævnt i aktieavancebeskatningslovens
§ 20 A, hvis investeringsinstituttet er omfattet af
definitionen i aktieavancebeskatningslovens § 22, stk. 2 og 3.
Endvidere kan fonden ikke anvende realisationsprincippet på
porteføljeaktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, hvis
fonden i et indkomstår har anvendt lagerprincippet på
sådanne aktier. Det er en betingelse, at fonden anvender
realisationsprincippet på alle porteføljeaktier med de
undtagelser, der følger af 2. og 3. pkt. Hvis fonden i et
indkomstår har anvendt lagerprincippet på
porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, bortfalder
fondens adgang efter 1. pkt. til at anvende realisationsprincippet
på porteføljeaktier. Adgangen efter 1. pkt. til at
anvende realisationsprincippet på porteføljeaktier,
der er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet, er betinget af, at der sker
uddelinger for et beløb svarende til summen af den
skattepligtige indkomst før fradrag efter §§ 4 og
5 og indtægter, som i henhold til stk. 2 og § 10 ikke
skal medregnes til den skattepligtige indkomst. Hensættelser
omfattet af § 4, stk. 4, 8 og 9, og § 5, stk. 1 og 2,
sidestilles med uddelinger. Uddelinger, hvor hensættelser
benyttes, medregnes dog ikke. Det er ikke et krav efter 6. pkt., at
uddelingerne er fradragsberettigede. Betingelsen i 6. pkt. anses
for opfyldt, selv om fonden har anvendt en del af indkomsten for
det pågældende indkomstår til betaling af
indkomstskat, jf. § 11, eller har anvendt en del af indkomsten
for det pågældende indkomstår til betaling af
skat til en fremmed stat, Færøerne eller
Grønland, som følge af at den fremmede stat,
Færøerne eller Grønland har indeholdt skat af
udbytte af aktier, renter eller royalty fra kilder dér. Hvis
fonden i et indkomstår ikke opfylder betingelsen i 6. pkt.,
eller hvis der i et indkomstår udløses beskatning
efter § 4, stk. 6 eller 8, af ubenyttede
hensættelsesbeløb hensat i indkomståret 2010
eller senere, anvendes lagerprincippet fra og med det
pågældende indkomstår på sådanne
aktier. Aktieavancebeskatningslovens § 24, stk. 3, 1. pkt.,
finder anvendelse ved skift fra realisationsprincippet til
lagerprincippet. Stk.
4-7… | | 1. I § 3, stk. 3, 7. pkt., udgår
»og 2«. | | | | § 5. I den
efter § 3 opgjorte indkomst kan de i § 1, nr. 1 og 4,
nævnte fonde desuden foretage fradrag for hensættelser
til konsolidering af fondskapitalen. Fradraget kan ikke overstige
25 pct. af de i indkomståret foretagne uddelinger til
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige formål, jf. § 4, stk. 1. | | 2. § 5, stk. 1, ophæves. Stk. 2-4 bliver herefter stk.1-3. | Stk. 2. I den
efter § 3 opgjorte indkomst kan de i § 1, nr. 1 og 4,
nævnte fonde i stedet for fradrag efter stk. 1 foretage
fradrag for andre hensættelser, der sker i henhold til krav
herom i kongelig konfirmeret fundats. Det er en betingelse, at
formålet med hensættelsen fremgår af
fundatsen. | | 3. I § 5, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 1,
1. pkt., udgår »i stedet for fradrag efter stk.
1« og »andre«. | Stk.
3… | | | Stk. 4. Ved
beregningen af fradraget efter stk. 3 opgøres værdien
af foreningsformuen efter reglerne i selskabsskattelovens §
14, stk. 2, 1. og 2. pkt., og stk. 3-7. | | 4. I § 5, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »efter stk. 3« til: »efter stk.
2«. | | | | § 9. Ved
opgørelsen af indkomst efter § 8 kan de i § 1, nr.
3, nævnte foreninger foretage fradrag for dispositioner som
nævnt i § 4, stk. 1 og 4, samt § 5, stk. 3, jf.
stk. 4. § 4, stk. 3, 5, 6, 7 og 9, finder tilsvarende
anvendelse på de her nævnte foreninger. Stk.
2… | | 5. I § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 5, stk. 3, jf. stk. 4« til: »§ 5,
stk. 2, jf. stk. 3«. | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om indkomstbeskatning af
aktieselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 20.
maj 2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 998 af 30. august
2015, foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Skattepligt i henhold til denne lov påhviler følgende
selskaber og foreninger m.v., der er hjemmehørende her i
landet: 1)-2d)… | | | 2e) elselskaber, hvorved i denne lov
forstås selskaber m.v., i hvis aktiviteter indgår
produktion, transport, handel eller levering af elektricitet.
Skattepligten gælder uanset elselskabets organisationsform.
Indregistrerede aktieselskaber omfattes dog af nr. 1. Hvis
aktivitet som nævnt i 1. pkt. udøves af et
interessentskab, beskattes interessenterne efter reglerne i denne
bestemmelse, jf. dog § 3, stk. 7. Produktion og forbrug af
elektricitet i tog, skibe, luftfartøjer eller andre
transportmidler og produktion af elektricitet på
nødstrømsanlæg i tilfælde, hvor den
normale elektricitetsforsyning svigter, medfører ikke
skattepligt efter denne bestemmelse, hvis selskabet ikke i
øvrigt har aktiviteter som nævnt i 1. pkt., 2f)-6)… | | 1. I § 1, stk. 1, nr. 2e, 4. pkt.,
ændres »§ 3, stk. 7« til: »§ 3,
stk. 6«. | | | | §
3… Stk.
2-3… | | | Stk. 4. De i
stk. 2 og 3 givne regler finder tillige anvendelse på de i
§ 1, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte aktieselskaber og andre
selskaber, når den altovervejende del af aktie- eller
andelskapitalen ejes af en forening m.v. med almenvelgørende
eller på anden måde almennyttigt formål.
Indkomst, der i et indkomstår er indtjent af aktieselskabet
m.v., skal herved betragtes som indtjent i samme indkomstår
af den forening m.v., der ejer aktie- eller andelskapitalen, og
skatter, der er pålignet aktie- eller andelsselskabet, skal
betragtes som pålignet den forening m.v., som ejer aktie-
eller andelskapitalen. Stk. 5-6. .
. | | 2. § 3, stk. 4, ophæves. Stk. 5-9 bliver herefter stk. 4-8. | Stk. 7. Kommuner
er skattepligtige af indtægt ved erhvervsmæssig
virksomhed med at drive netvirksomhed og øvrig virksomhed,
som enten er omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1, om
elforsyning eller undtaget efter § 2, stk. 4, fra
elforsyningslovens bestemmelser (elnæringsvirksomhed), jf.
dog stk. 8, og § 1, stk. 1, nr. 1 og 2 e. Skattepligten
omfatter dog ikke indtægt ved produktion af elektricitet og
varme i samproduktion, omfatter skattepligten tillige indtægt
ved varmeproduktion. Skattepligten omfatter tillige fortjeneste og
tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af
formuegoder, der har eller har haft tilknytning til
elnæringsvirksomheden. Besiddelse af aktier m.v. i
elselskaber anses ikke for elnæringsvirksomhed efter 1.
pkt. | | 3. I § 3, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 6,
1. pkt., ændres »stk. 8« til: »stk.
7«. | Stk. 8. For
kommuner, der ønsker at overgå til beskatning efter
§ 1, stk. 1, nr. 2 f, fra beskatning efter § 3, stk. 7,
finder § 5 C, stk. 2, tilsvarende anvendelse med hensyn til
aktiver og passiver, der både før og efter overgangen
er omfattet af beskatningen. Værdierne opgjort efter §
35 O, stk. 6, træder i stedet for anskaffelsessummerne
nævnt i § 5 C, stk. 2. § 5 D finder tilsvarende
anvendelse på øvrige aktiver og passiver. | | 4. I § 3, stk. 8, 1. pkt., der bliver stk.7,
1. pkt., ændres »stk.
7« til: »stk. 6«. | Stk.
9… | | | | | | §
5… | | | Stk.
2-8… | | | Stk. 9. Stk. 1-8
finder ikke anvendelse ved overgang til eller ophør med
beskatning efter § 3, stk. 4, eller § 3 A. Stk. 1, 2 og
4-8 finder ikke anvendelse for tilfælde omfattet af § 5
F. | | 5. I § 5, stk. 9, 1. pkt., udgår
»§ 3, stk. 4, eller«. | | | | § 9. De
selskaber og foreninger m.v., der er nævnt i § 1, stk.
1, nr. 2 f og 6, § 2, stk. 1, litra a, b og f, og § 3,
stk. 7, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
kun fratrække udgifter, som vedrører de
indkomstkilder, hvis indtægter er skattepligtige. Selskaber
eller foreninger m.v. omfattet af § 1, stk. 1, der anses for
hjemmehørende i en fremmed stat, Færøerne eller
Grønland efter bestemmelserne i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan kun fratrække udgifter,
der vedrører indtægter, som Danmark efter
overenskomsten kan beskatte. Stk.
2-3… | | 6. I § 9, stk. 1, 1. pkt., § 17, stk. 1, 1. pkt., og § 35 O, stk. 6, ændres
»§ 3, stk. 7« til: »§ 3, stk.
6«. | | | | § 17.
Indkomstskatten for de i § 1, stk. 1, nr. 1-2 b, 2 d-2 j og 3
a-6, og § 3, stk. 7, nævnte selskaber og foreninger m.v.
(selskabsskatten) beregnes af den skattepligtige indkomst og
udgør 24,5 pct. for indkomståret 2014, 23,5 pct. for
indkomståret 2015 og 22 pct. for indkomståret 2016 og
efterfølgende indkomstår. Indkomst omfattet af
kulbrinteskattelovens § 4, stk. 1 og 2, beskattes med
selskabsskatteprocenten efter 1. pkt. med tillæg af 0,5
procentpoint for indkomståret 2014, 1,5 procentpoint for
indkomståret 2015 og 3 procentpoint for indkomståret
2016 og efterfølgende indkomstår
(tillægsselskabsskatten). | | | Stk.
2-5… | | | | | | § 35
O… | | | Stk.
2-5… | | | Stk. 6. For
kommuner, der fra den 1. januar 2000 bliver skattepligtige efter
§ 1, stk. 1, nr. 2 f, eller § 3, stk. 7, samt selskaber
og foreninger m.v., der overgår til beskatning efter §
1, stk. 1, nr. 1 eller 2 e, eller § 2, jf. § 1, stk. 1,
nr. 1 eller 2 e, af indtægt ved produktion af elektricitet og
varme fra skattefrihed efter § 3, stk. 1, nr. 5 eller 6,
finder reglerne i stk. 1-5 anvendelse på aktiver og passiver
vedrørende denne virksomhed. | | | Stk.
7… | | | | | | | | § 3 | | | | | | I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1017 af 24. august 2015, foretages
følgende ændring: | | | | § 15
c… Stk.
2-3… | | | Stk. 4.
Bestemmelserne i dette kapitel finder tilsvarende anvendelse ved
tilførsel af aktiver, der foretages af de i henhold til
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 e og 2 f, og § 3,
stk. 7, beskattede elselskaber m.v., dog under forudsætning
af, at det modtagende selskab beskattes i henhold til
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller § 1, stk.
1, nr. 2 e. Stk.
5-11… | | 1. I § 15 c, stk. 4 ændres
»§ 3, stk. 7« til: »§ 3, stk.
6«. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. | | | Stk. 2. § 1
har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1.
januar 2016 eller senere. For tidligere indkomstår vil
fradrag for hensættelser til konsolidering kun kunne
foretages på grundlag af uddelinger, der er foretaget til og
med den 20. november 2015. | | | Stk. 3. § 2
har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1.
januar 2016 eller senere. |
|