Skriftlig fremsættelse (20. november
2015)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af kvælstofoxider og forskellige andre love
(Nedsættelse af NOx-afgiften, tilretning og senere
ophævelse af bundfradraget i NOx-afgiftsloven,
indførelse af forbrugsregistrering for afgifterne på
affaldsvarme og ændring af visse miljø- og
energiafgifter)
(Lovforslag nr. L 70)
Lovforslaget har til formål at
udmønte en del af finanslovsaftalen for 2016 mellem
regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti.
Det foreslås, at NOx-afgiften
nedsættes som aftalt til 5,0 kr. pr. kg udledt NOx fra den 1. juli 2016. Det vil forbedre
danske virksomheders konkurrenceevne og fastholde danske
arbejdspladser. Det foreslås desuden, at bundfradraget for
særligt store udledere samtidig ophæves. En
nedsættelse af NOx-afgiften og samtidig ophævelse af
bundfradraget indebærer imidlertid lempelser for alle
virksomheder og husholdninger. Det er fortsat regeringens mål
at afskaffe NOx-afgiften.
Forslaget skønnes at medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 360 mio. kr. i 2016 og
ca. 700 mio. kr. i 2017. Mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd skønnes at udgøre ca. 380 mio. kr. i
2017. Ud af den umiddelbare lempelse på ca. 700 mio. kr. i
2017 skønnes erhvervslivet at opnå en umiddelbar
lempelse på ca. 380 mio. kr., mens husholdningerne
skønnes at få en umiddelbar lempelse på ca. 320
mio. kr.
Indtil NOx-afgiften nedsættes og
bundfradraget ophæves, foreslås det at tilpasse
bundfradraget i NOx-afgiften. Europa-Kommissionen har godkendt
bundfradraget i NOx-afgiften som lovlig statsstøtte under
forudsætning af, at der altid som minimum betales 20 pct. i
NOx-afgift. Danmark er over for Europa-Kommissionen forpligtet til
at sikre, at loven lever op til betingelserne i
statsstøttegodkendelsen. På den baggrund
foreslås det, at der skabes hjemmel i loven til at sikre, at
der altid som minimum betales 20 pct. i NOx-afgift, dvs. 20 pct. af
afgiften uden bundfradrag.
Det foreslås herudover, at der
indføres mulighed for, at virksomheder med et stort
varmeforbrug kan forbrugsregistreres for afgifterne på
affaldsvarme på samme vilkår, som er gældende i
forhold til forbrugsregistrering for eksempelvis kulbaseret varme.
Forslaget indebærer en likviditetsmæssig fordel for de
berørte virksomheder, herunder for større
gartnerivirksomheder.
Der foreslås endvidere foretaget
tekniske justeringer i en række afgiftslove.
Den del af lovforslaget, der
vedrører nedsættelse af NOx-afgiften og ophævelse af
bundfradraget, er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring med forkortet frist til den 27. november 2015. Da
lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2016, der er
indgået den 19. november 2015, har det beklageligvis ikke
været muligt at sende lovforslaget i høring inden
fremsættelsen.
Lovforslaget ønskes
færdigbehandlet inden jul med henblik på
ikrafttræden den 1. januar 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.