Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. december 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2015 og var til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring, og skatteministeren
sendte den 22. november 2015 dette udkast til udvalget, jf. L 70 -
bilag 1. Den 2. december 2015 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Det
Økologiske Råd.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er imod
lovforslaget, som nedsætter NOx-afgiften fra 25 kr. til 5 kr. pr.
kg.
Nedsættelsen vil fjerne incitamentet
til at begrænse den farlige udledning af NOx-gasserne, og dermed vil forureningen
blive øget i årene fremover.
I finanslovsforslaget er der prioriteret at
sænke statens miljøindtægter ved at sænke
NOx-afgiften med 360 mio. kr. i 2016
og lagt op til at reducere statens afgifter med 700 mio. kr. i
2017.
Ifølge svar på L 1 -
spørgsmål 186 vil ændringen i NOx-afgiften på sigt medføre
øget udledning på 10 mio. kg NOx samt en øgning af CO2-udslippet. Samtidig skæres der
kraftigt på samfundsgavnlige miljøtiltag i
finanslovsforliget.
Ifølge lovforslagets side 13 vil de
miljømæssige konsekvenser af afgiftsreduktionerne
medføre en øget forurening med 10 mio. kg NOx på sigt.
Kun 13 pct. af denne forurening vil ramme
Danmark - så skadesomkostningerne i Danmark skønnes
til en miljømæssig skadesomkostning på 150 mio.
kr. om året.
Det betyder, at der vil være en
skadesomkostning for de 87 pct. i andre lande - den skade svarer
til 1 mia. kr. Samtidig er det uoplyst, hvor meget NOx-forurening fra andre lande, der rammer
Danmark.
NOx er
helbredsskadelig og medvirker til forsuringen af klimaet. For
mennesker medfører NOx
øget risiko for åndedrætssygdomme, ligesom
risikoen for irritation af øjne, næse og hals
forøges. Symptomerne kan være forringet lungefunktion,
hoste, brystsmerter, åndedrætsbesvær, hovedpine
og irritation af øjnene.
Miljøet påvirkes gennem sur
nedbør, der medfører smog, forsuring, eutrofiering
(overgødskning) og korrosion på land og i vand.
Kvælstof virker desuden
gødende og bidrager til eutrofiering, hvilket belaster
følsomme naturområder. For naturområder, der har
tilpasset sig et næringsfattigt miljø, er forureningen
med kvælstofforbindelser en belastning, der kan
medføre ændringer i sammensætning af arter samt
reduktion i antallet af arter.
Kvælstoftilførsel via luften
til indre danske farvande er ligeledes en medvirkende årsag
til iltsvind og fiskedød. Den forhøjede afgift
på NOx bidrager til
realisering af energimæssige og miljømæssige
mål.
EL, ALT og SF mener, at vi har en
international opgave med at være med til at vise, hvordan
NOx-forureningen kan reduceres.
Regeringens såkaldte grønne
realisme og prioriteringer i finanslovsforliget kan give mindre
indtægter fra NOx-afgiften til
staten på 700 mio. kr. om året, samtidig med at
skadesomkostningerne årligt løber op i 1 mia. kr. til
naboerne og 150 mio. kr. i Danmark. Det er en uansvarlig
miljøpolitik.
Danmark har en førerposition inden
for miljøteknologi - også til at reducere NOx-forureningen. Når NOx-afgiften sænkes, bliver der et
mindre incitament til at begrænse denne forurening og til at
investere i forureningsbekæmpende udstyr.
Da man indførte NOx-afgiften, blev benzin og dieselafgiften
samtidig sat ned, så forbrugerne ikke mærkede
ændringen. Det er dybt kritisabelt, at regeringen nu ikke
foreslår, at benzin og dieselafgifter hæves med f.eks.
4-5 øre pr. liter, så de samlede
motorbrændstofafgifter kunne være uændret.
Hvis lovforslaget bliver vedtaget, er det
uvist, om Danmark kan leve op til sine NOx-reduktionsmål i 2020 i henhold til
Göteborgprotokollen.
Derudover er der uvisheder, om den
officielt registrerede NOx-udledning
fra dieselbiler er retvisende, efter at skandalen med snyd i
forbindelse med dieselbilers officielle udledninger er blevet
afsløret.
Efter klimatopmødet i Paris er der
endnu mere grund til at have fokus på energiforbrugets
samlede miljøbelastning. En nedsættelse af NOx-afgiften fra 25 til 5 kr. pr. kg. vil
skade bestræbelserne på en bæredygtig
omstilling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade
(ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 70
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovudkast sendt i høring | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 19/11-15 fra Det
Økologiske Råd | 4 | Høringsskema og
høringsnotat, fra skatteministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 70
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/11-15 fra Det Økologiske Råd, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
|