Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 10. december 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2015 og var til 1. behandling den 23. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af
L 187 (folketingsåret 2014-15, 1. samling). Et udkast til
dette lovforslag blev sendt i høring, og den daværende
minister for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 15. april 2015 de indkomne høringssvar og
et notat herom til et daværende Socialudvalg, jf. L 187 -
bilag 1 (folketingsåret 2014-15, 1. samling). Den 7. oktober
2015 genfremsendte social- og indenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra
Adoptionspolitisk Forum.
Social- og indenrigsministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16
spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Der har været gennemført
en helhedsanalyse af det danske adoptionssystem med særligt
fokus på internationale fremmedadoptioner. Kammeradvokaten
har også gennemført en undersøgelse af tilsynet
med de adoptionsformidlende organisationer, der har indgået i
helhedsanalysen. Kammeradvokaten har peget på en række
tiltag, som efter hans opfattelse netop skulle overvejes i forhold
til et nyt adoptionssystem, bl.a. anbefalinger om
præciseringer i grundlaget for tilsynet, ligesom der peges
på et behov for tydeliggørelse af indhold af tilsyn,
og hvem der fører tilsyn med adoptionsbureauerne.
Dansk Folkeparti har indgået den
politiske aftale bag lovforslaget med størsteparten af
Folketingets partier. Det overordnede formål er at skabe et
nyt adoptionssystem, fremtidssikre den internationale
adoptionsformidling til Danmark og understøtte den
nødvendige stabilitet i adoptionssystemet, samtidig med at
sikkerheden ved de adoptioner, der gennemføres, øges.
Forslaget skal dermed også være med til at
understøtte gode vilkår for de børn, der kommer
til Danmark. Dansk Folkeparti vil anmode ministeren om at
følge området tæt og om, at ministeren giver
aftalepartierne besked i form af en løbende status på
området, herunder om loven lever op til aftalepartiernes
intentioner med lovgivningen.
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
imod lovforslaget, fordi Enhedslisten mener, at de seneste
års skandaler på adoptionsområdet tydeligt har
vist et stort behov for en grundlæggende oprydning: alvorlige
fejl i sagerne, rod i bureauernes økonomi og struktur og
konkrete sager med såkaldte børnehøstere og
børn, der kategoriseres som forældreløse, selv
om de ikke er det. Det er nogle af de eksempler, Enhedslisten er
blevet præsenteret for - vel og mærke i et omfang,
så Enhedslisten ikke kan lukke øjnene for
systematikken i det.
Det faktum har kaldt på ansvarlige
politiske beslutninger, og presset af de gentagne sager igangsatte
den forrige regering flere undersøgelser af området,
hvorefter der blev indkaldt til forhandlinger. Enhedslisten deltog
helhjertet i forhandlingerne om adoptionssystemet med det klare
håb, at det fremover ville være sådan, at Danmark
kun hjemtog børn til adoption, i fald det kunne ske på
et fuldt oplyst, etisk og juridisk korrekt grundlag. Desværre
viste de øvrige partier sig ikke villige til at gøre
det, der skal til, for at opnå den målsætning.
For nogle partier var det åbenlyst vigtigere at opretholde
status quo, så Danmark uhindret kunne aftage børn til
adoption, og så behovene hos danske familier godkendt til
adoption kunne tilgodeses. Enhedslisten trak sig fra
adoptionsforhandlingerne, fordi Enhedslisten ikke ville anerkende
præmissen om, at danske adoptivfamiliers behov stod over
behovene hos udsatte børn og deres biologiske familier i
afgiverlandene. Revisionen af adoptionsloven ændrer nemlig
ikke de grundlæggende problemer i adoptionssystemet. Dette
betyder bl.a. for tilsynene, at systemet fortsat ikke kan sikre, at
adoptioner til Danmark sker, uden at biologiske forældre er
direkte eller indirekte presset til at bortadoptere. Dette kan kun
sikres ved at indføre et reelt og grundigt tilsyn i
afgiverlandene og ved at eliminere de økonomiske
incitamenter til bortadoption. Men revisionen etablerer ikke et
egentlig tilsyn i de lande, hvor børnene kommer fra, og
samtidig har partierne bag aftalen ikke villet adskille de
økonomiske donationer - såkaldt hjælpearbejde -
fra adoptionerne. Derfor eksisterer der fortsat økonomisk
incitament til at fortsætte strømmen af adoptioner.
Enhedslisten mener, at man burde stille krav om en
fuldstændig adskillelse af hjælpearbejde og adoptioner,
og at der bør sikres et uafhængigt og uvarslet tilsyn
direkte i afgiverlandene, hvor der er størst risiko for
fejl, økonomisk pres, og decideret handel med
børn.
Enhedslisten mener også, at lovens
syn på adopterede ikke afspejler et tidssvarende
børne- og familiesyn. Adopterede børn ankommer ikke
til Danmark som blanke papirark, men som selvstændige
individer med en fortid fra et andet land og en anden familie.
Mange af dem opsøger som voksne den fortid, fordi de
oplever, at der mangler afgørende brikker i deres liv, og
alt for mange må som voksne erkende, at de er adopteret ind i
et system, som ikke tilgodeser dette behov, og som lægger dem
hindringer i vejen - de nægtes aktindsigt i egne papirer,
afskæres fra kontakt med biologisk familie, afskæres
fra klageadgang og for muligheden for at holde nogen juridisk
ansvarlig. Retten til kontakt med biologisk familie og retten til
en hel identitet er beskyttet i internationale konventioner, og den
ret vil Enhedslisten som politisk beslutningstager
understøtte. Adopterede bør have ret til indsigt i
egne adoptionspapirer, ret til en relation til biologisk familie,
ret til at blive støttet i en relation til oprindelseslandet
og ret til individuel rådgivning og støtte uden
adoptivfamiliens tilstedeværelse.
I dag er Danmarks tidligere to
adoptionsbureauer sammenlagt til ét - Danish International
Adoption, DIA. I praksis får de samme skandaleramte private
formidlende organisationer dermed lov til at fortsætte. Der
kommer lidt ekstra krav til organisationen fremover, men dette
står efter Enhedslistens mening på ingen måde
mål med de mange fejl, der er begået, eller med den
usikkerhed, der historisk er ved de private formidlende
organisationer. Det er Enhedslistens holdning, at det ansvarlige
ville have været at oprette en statslig
adoptionsformidling.
Det er desuden Enhedslistens holdning, at
det danske samarbejde bør begrænses til lande, der har
underskrevet Haagerkonventionen, som beskytter børnenes
grundlæggende rettigheder i adoptioner. Regeringen og de
øvrige aftalepartier afviste dette krav under henvisning
til, at det ville føre til færre adoptioner samlet
set, hvilket muligvis er sandt. Det er dog Enhedslistens holdning,
at antallet af gennemførte adoptioner må være
sekundært i forhold til ønsket om juridisk og etisk
korrekte adoptioner.
Enhedslisten mener, at denne reform af
adoptionssystemet var en historisk chance, som skulle have
været udnyttet til at lave et tidssvarende system, der satte
adopterede børn og voksne i centrum. Systemet bør
indrettes med det primære formål at sikre barnets tarv
før, under og efter en eventuel adoption, og hensynet til
adoptivforældre bør være sekundært. Dette
er først og fremmest af hensyn til børnene, men
også af hensyn til adoptivfamilier, som også har en
interesse i, at der ikke kan sås tvivl om grundlaget for en
adoption.
Enhedslisten mener ikke, at det er lykkedes
med dette forslag - tværtimod har man forsøgt at
stoppe kritik af et grundlæggende skævt system med
kosmetiske ændringer. Enhedslisten kan derfor ikke
støtte lovforslaget.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Der blev sidste efterår
indgået en bred politisk aftale vedrørende adoption.
Det skete på baggrund af en grundig helhedsanalyse, der
skulle danne grundlag for en fremtidssikring og en kvalificering af
adoptioner, der sker henholdsvis nationalt og internationalt. Det
har også været grundlaget for de politiske
forhandlinger, som har fundet sted i dette efterår, og som
samler en bred kreds af partier. Tilsynet med adoptionsformidling
samles ét sted, i Ankestyrelsen, og kompetencen til at
tillade, at et adoptionsforløb fortsættes, flyttes til
Ankestyrelsen fra de adoptionsformidlende organisationer.
Adoptanterne får desuden ret til rådgivning før
og efter adoptionen. Alt sammen for at understøtte gode
vilkår for de børn, der adopteres i Danmark.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget, som indeholder klare
forbedringer i forhold til den eksisterende adoptionslov,
især hvad angår adoptionsrådgivning, tilsyn med
adoptionsformidlingen og kontrol med donationer. Samtidig
ønsker Socialistisk Folkeparti, at der fortsat arbejdes for
større åbenhed i adoptioner, så barnet sikres
adgang til sin egen personlige historie og baggrund, men
Socialistisk Folkeparti er samtidig opmærksom på, at
åbne adoptioner kan indeholde en række dilemmaer.
Socialistisk Folkeparti vil følge implementeringen af loven
for at sikre, at den lever op til intentionerne om større
sikkerhed og kvalitet i adoptionsformidlingen og til FN's
børnekonvention.
Alternativets medlem af udvalget
støtter lovforslaget og bemærker, at når
Alternativet ser på den grundige proces i forbindelse med
arbejdet med lovforslaget, ses det tydeligt, at lovforslaget
understøtter stabilitet i adoptionssystemet og styrker
processen ved de adoptioner, der gennemføres. Alternativet
mener, at aftalen forbedrer adoptionssystemet ved at skærpe
tilsynet, hvad angår de økonomiske og
formidlingsmæssige forhold, ved at samle det hos
Ankestyrelsen. Med dette lovforslag vil systemet fremstå
betydeligt mere gennemsigtigt og mindre bureaukratisk.
Alternativet hæfter sig også
ved, at adopterede og adoptivfamilier sikres gode vilkår for
rådgivning. Alternativet mener altid, at det må
være hensynet til børnene, der er i centrum, og det
understøtter dette lovforslag samlet set.
Naturligvis havde det glædet
Alternativet, at alle samarbejdslande havde forpligtet sig til at
efterleve Haagerkonventionens principper, men med det øgede
tilsyn vil der givetvis være fuldt fokus på
samarbejdslandenes evner til at efterleve de stillede krav.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dorthe Ullemose
(DF) Karina Due (DF) Jan E. Jørgensen (V) Hans Christian
Thoning (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen
(V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Mette
Abildgaard (KF) Karen J. Klint (S) Maja Panduro (S) fmd. Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mattias Tesfaye (S) Trine Bramsen (S) Yildiz
Akdogan (S) Jesper Kiel (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl
(ALT) Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 7
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Henvendelse af 20/10-15 fra
Adoptionspolitisk Forum | 3 | Udkast til tidsplan for behandling af
lovforslaget | 4 | Tidsplan for behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 7
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/10-15 fra Adoptionspolitisk Forum, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om risikoen for gentagelse af de
seneste års skandalesager i det danske adoptionssystem vil
mindskes med vedtagelsen af dette lovforslag, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor man har valgt at
fortsætte privat adoptionsformidling frem for at lade staten
overtage, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvorfor man har valgt ikke at lade
sig inspirere af det amerikanske system for så vidt
angår tilsyn i afgiverlande, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om den europæiske
menneskerettighedskonventions bestemmelse om ret til familieliv i
forhold til adopterede børns ret til at have kontakt med
deres biologiske familie, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor man ikke begrænser
dansk samarbejde til afgiverlande, der har ratificeret
Haagerkonventionen, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor man ikke ønsker at
sikre, at et adoptivbarn kan få indsigt i sine egne papirer,
fra barnet fylder 15 år, og hvorfor barnet ikke kan få
bistand til at få indsigt i sin sag, uden at
adoptivforældrene er til stede, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvorfor man ikke ønskede en
statslig adoptionsformidling, til social- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorfor man ikke stiller krav om
et afgiverlands tilslutning til Haagerkonventionen, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om forskellen på
»humanitært hjælpearbejde« (som afskaffes)
og »hjælpearbejde med tilknytning til adoption«
(som bevares), til social- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om, hvor ansvaret skal adresseres i
tilfælde af ulovligheder i adoptionssystemet, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om det fremadrettet vil være
muligt at få papirer udleveret fra det eneste danske
adoptionsbureau, Danish International Adoption (DIA), til social-
og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvorfor man i den nye adoptionslov
fortsat accepterer børn fra afgiverlande, der ikke har
underskrevet og ratificeret FN's børnekonvention, til
social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, hvorfor adoptionsbureauet DIA
selvstændigt må afgøre, hvad de betragter som
betydelige ændringer, der skal rapporteres til Ankestyrelsen,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvordan adoptionssamrådet
sammensættes, samt hvilke kompetencer man eftersøger i
processen, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvorfor man har valgt at fastholde
tillidsprincippet til afgiverlandene, når de seneste år
har budt på gentagne skandalesager på området,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|