Fremsat den 20. november 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
registreringsafgiftsloven1)
(Nedsættelse af registreringsafgiftens
højeste sats for personbiler m.v.)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014 og
§ 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 1, nr. 1 og 2, ændres »180 pct.« til:
»150 pct.«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med den 20. november 2015.
Stk. 3. For
køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden
fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015,
har den, der skal svare afgift efter reglerne i
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, krav
på tilbagebetaling af registreringsafgift. Den difference,
der opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt.,
hvor der for en del af den afgiftspligtige værdi er beregnet
afgift med 180 pct., og hvor der efter lovforslagets § 1 alene
skal beregnes afgift med 150 pct., vil blive tilbagebetalt af SKAT
til den afgiftspligtige efter lovens ikrafttræden, jf. stk.
1. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en
køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den afgiftspligtige forhandler.
Stk. 4. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og
hvor der er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
reglerne i registreringsafgiftslovens §§ 7 b-d, i
perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31.
december 2015, opkræver SKAT det forskelsbeløb, der
opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor
der er beregnet godtgørelse på grundlag af 180 pct.,
og hvor der efter lovforslagets § 1 alene skal beregnes
godtgørelse på grundlag af 150 pct., hos eller til den
afgiftspligtige efter lovens ikrafttræden, jf. stk. 1.
Stk. 5. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og hvoraf
der sker beregning af afgiftsdifferencer efter
registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk.
7, i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31.
december 2015, opkræver eller tilbagebetaler SKAT det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer
omfattet af 1. pkt., hvor der er beregnet afgiftsdifference
på grundlag af 180 pct., og hvor der efter lovforslagets
§ 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af
150 pct., hos eller til den afgiftspligtige efter lovens
ikrafttræden, jf. stk. 1.
Stk. 6. Efter- og
tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den 29.
februar 2016, jf. stk. 1, og forrentes fra forfaldsdagen efter
reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om at reducere den
høje danske registreringsafgiftssats fra 180 pct. til 150
pct.
Den danske registreringsafgift på biler
er blandt verdens højeste og beregnes på baggrund af
bilens værdi. Med afgiftsnedsættelsen bliver det
billigere at købe mere familievenlige og trafiksikre
biler.
En nedsættelse af registreringsafgiften
skønnes samtidig at have positive effekter på
arbejdsudbuddet.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Den danske registreringsafgift på biler
er blandt verdens højeste og beregnes på baggrund af
bilens værdi.
For personbiler udgør
værdiafgiften 105 pct. af bilens afgiftspligtige værdi
op til 82.800 kr. (2016-niveau) og 180 pct. af værdien
derudover. For motorcykler udgør værdiafgiften 105
pct. af den afgiftspligtige værdi mellem 9.400 og 26.100 kr.
(2016-niveau) og 180 pct. af værdien derudover. Afgiften
indeholder derudover også tekniske elementer.
Med Aftale om finansloven for 2016 er det
aftalt at nedsætte registreringsafgiftssatsen på 180
pct. til 150 pct. for personbiler (inkl. autocampere) og
motorcykler. Det foreslås således at ændre
registreringsafgiftsloven, så afgiftssatsen på 180 pct.
ændres til 150 pct. De resterende afgiftssatser bibeholdes
uændret.
Med afgiftsnedsættelsen bliver det i
højere grad muligt at købe mere familievenlige og
trafiksikre biler. For en mellemstor familiebil vil satsreduktionen
indebære, at der skal betales ca. 10.000-20.000 kr. mindre i
registreringsafgift. Den præcise afgiftsreduktion
afhænger af den konkrete bilmodel.
En nedsættelse af registreringsafgiften
skønnes samtidig at have positive effekter på
arbejdsudbuddet.
En reduktion af registreringsafgiftssatsen fra
180 pct. til 150 pct. skønnes at medføre et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
350 mio. kr. i 2016 faldende til ca. 260 mio. kr. i 2019. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes det varige
mindreprovenu til ca. 200 mio. kr.
Det foreslås, at nedsættelsen af
registreringsafgiften træder i kraft den 1. januar 2016 og
har virkning fra fremsættelsen af lovforslaget.
3. Nedsættelse af registreringsafgiftssatsen til
150 pct.
3.1. Gældende
ret
Ved registrering af personbiler og motorcykler
i Køretøjsregisteret betales registreringsafgift
efter registreringsafgiftslovens §§ 4, stk. 1, nr. 1 og
2. Ved registrering af autocampere betales ligeledes
registreringsafgift på baggrund af reglerne i § 4, stk.
1, jf. § 5 a, stk. 1, 2. og 4. pkt.
For nye personbiler udgør afgiften 105
pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi. For nye
motorcykler udgør afgiften 105 pct. af 9.200 kr. til 25.800
kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af køretøjets
afgiftspligtige værdi. For autocampere udgør afgiften
105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi, men dog
mindst 0 kr. af kr. 12.100 og 60 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi.
Der gives fradrag og tillæg ved
beregningen af registreringsafgiften for personbiler og varebiler
efter bilens brændstofforbrug, jf. registreringsafgiftslovens
§ 4, stk. 2 og 3, og § 5, stk. 4 og 5.
SKAT kan efter ansøgning give
tilladelse til, at registreringsafgiften af udenlandske
firmakøretøjer, leasingkøretøjer og
køretøjer, der registreres med henblik på
tidsbegrænset anvendelse i Danmark, betales
forholdsmæssigt efter reglerne i registreringsafgiftslovens
§§ 3 a-3 c.
Der betales tilsvarende registreringsafgift
for brugte køretøjer ved disse
køretøjers registrering i
Køretøjsregisteret, jf. registreringsafgiftslovens
§ 4, stk. 7. Der gives dog alene et forholdsmæssigt
fradrag eller tillæg svarende til den ændrede
værdi i sammenligning med tilsvarende
køretøjer, der afgiftsberigtiges som nye
køretøjer.
Der betales eksportgodtgørelse af et
afgiftsberigtiget køretøj, såfremt
køretøjet afmeldes fra
Køretøjsregisteret og udføres fra landet efter
reglerne i registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås, at
registreringsafgiftssatsen i registreringsafgiftslovens § 4,
stk. 1, nr. 1 og 2, på 180 pct. nedsættes til 150
pct.
Det medfører, at afgiften for nye
personbiler efter lovforslaget udgør 105 pct. af 81.700 kr.
(2015-niveau) og 150 pct. af resten af køretøjets
afgiftspligtige værdi.
For nye motorcykler udgør afgiften
efter forslaget 105 pct. af 9.200 kr. til 25.800 kr. (2015-niveau)
og 150 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi.
For autocampere udgør afgiften 105 pct.
af 81.700 kr. (2015-niveau) og 150 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi, men dog
mindst 0 kr. af kr. 12.100 og 60 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi.
| Eksempel. Benzindreven
personbil med en afgiftspligtig værdi på 150.000 kr.
inkl. moms men eksklusiv afgift og
et brændstofforbrug på 20 km/l, der indregistreres i
2016 | | Beregning | Kr. | 1. | Forhandlers udsalgspris ekskl. moms | | 120.000 | 2. | Moms | 25 pct. * (1.) | 30.000 | 3. | Bilens pris inkl. moms | 1. + 2. | 150.000 | | | | | | Fradrag i beskattet
værdi | 4. | Radio | | 600 | 5. | Airbag (3.-6. airbag, dvs. 4 stk.) | 4 * 1.280 | 5.120 | 6. | ABS | | 3.750 | 7. | ESP (anti-spin) | | 2.500 | 8. | Max NCAP-stjerner | | 2.000 | 9. | Beskattet værdi | 3. - (4. + 5. + 6. + 7. + 8.) | 136.030 | | Værdiafgift
v. 180 pct. | | | 10. | Registreringsafgift under
progressionsknæk på 82.800 kr. | 105 pct. * 82.800 | 86.940 | 11. | Registreringsafgift over
progressionsknæk på 82.800 kr. | 180 pct. * ((9.) - 82.800) | 95.814 | 12. | Registreringsafgift før fradrag i
afgiften | 10. + 11. | 182.754 | | | | | | Fradrag i
afgiften | | | 13. | Nedslag for energieffektivitet | -4.000 * (20-16) | -16.000 | 14. | Nedslag for selealarmer (3 stk.) | | -600 | 15. | Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for selealarmer | 12. + 13. + 14. | 166.354 | | | | | 16. | Bilens pris inkl. moms og
registreringsafgift v. afgift på 180 pct. | 3. + 15. | 316.354 | | | | | | Værdiafgift
v. 150 pct. | 17. | Registreringsafgift over
progressionsknæk på 82.800 kr. | 150 pct. * ((9.) - 82.800) | 79.845 | 18. | Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for selealarmer | 10. + 17. + 13. + 14. | 150.385 | | | | | 19. | Bilens pris inkl. moms og
registreringsafgift v. afgift på 150 pct. | 3. + 18. | 300.385 | | | | | 20. | Ændring i registreringsafgift | 15. - 18. | -15.969 | | | | |
|
De resterende afgiftssatser,
beløbsgrænser, tillæg og fradrag bibeholdes
uændret.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2016. Det foreslås, at loven gives
virkning fra fremsættelsen, dvs. fra den 20. november
2015.
Baggrunden for at det foreslås, at
reglerne får virkning tilbage fra fremsættelsen er, at
en reduktion af registreringsafgiftens høje sats på 30
pct.-point er en ændring af bilafgifterne af meget betydelig
størrelsesorden. Det må derfor forventes, at der ikke
registreres dyrere biler og motorcykler med en værdi over
skalaknækket i perioden, fra finanslovaftalen
offentliggøres, til en reduktion får virkning. Da der
er sammenhæng mellem bilsalget og registrering, må der
forventes at opstå en tilsvarende opbremsning af
bilsalget.
På baggrund af Skatteministeriets
beregninger skønnes det, at salget af personbiler over
skalaknækket vil udgøre ca. 50 procent af det samlede
personbilsalg i 2015. Det skønnes endvidere, at der vil
blive solgt ca. 33.000 personbiler i november og december 2015 ved
uændrede regler. Heraf kan halvdelen, svarende til ca. 16.500
personbiler, skønnes at være dyrere personbiler over
skalaknækket. Det svarer til ca. 275 biler per dag.
Efter offentliggørelse af
finanslovsaftalen indtil lovforslaget er vedtaget i Folketinget og
kan træde i kraft, vil det formentligt være ca. 40
dage, hvor salget af biler med en værdi over
skalaknækket potentielt bremses, svarende til ca. 11.000
personbiler.
På baggrund af Skatteministeriets
beregninger kan det skønnes, at gennemsnitsprisen for
personbiler med en værdi over skalaknækket udgør
ca. 110.000 kr. ekskl. registreringsafgift og moms. Dermed vil det
udskudte salg på 11.000 personbiler svare til en
omsætning hos bilforhandlerne på ca. 1,2 mia. kr.
ekskl. moms og registreringsafgift. Det vurderes, at konsekvenserne
for bilbranchen af en sådan opbremsning af bilsalget vil
være så alvorlige, at det er nødvendigt at
afbøde effekterne heraf ved at give forslaget virkning
tilbage fra fremsættelsen.
Forslaget indebærer dermed, at biler,
der indregistreres efter lovforslagets fremsættelse,
får gavn af reduktionen af registreringsafgiften. En
tilsvarende model for tilbagevirkende kraft fandt anvendelse i
forbindelse med omlægningen af bilafgifterne i 2007.
Forslaget omfatter alle
køretøjer, hvoraf der beregnes afgift efter
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, dvs. nye
og brugte køretøjer samt køretøjer, som
den 20. november 2015 eller senere anmeldes til registrering efter
reglerne om forholdsmæssig betaling af
registreringsafgift.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om at nedsætte den høje
registreringsafgiftssats fra 180 pct. til 150 pct. med virkning fra
20. november 2015 skønnes med betydelig usikkerhed at
indebære et umiddelbart mindreprovenu fra registreringsafgift
på ca. 140 mio. kr. i 2015 og 1.210 mio. kr. i 2016 faldende
til ca. 960 mio. kr. fra 2017. I varig virkning udgør det
umiddelbare mindreprovenu 960 mio. kr., jf.
tabel 1.
Mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd skønnes at udgøre ca. 40 mio. kr. i 2015
og 350 mio. kr. i 2016 faldende til ca. 260 mio. kr. i 2018. I
varig virkning skønnes mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 200 mio.
kr.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved reduktion af registreringsafgiftssatsen på 180
pct. | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Finansårsvirkning 2016 | Umiddelbart provenu | -960 | -140 | -1.210 | -960 | -960 | -960 | -1.010 | Provenu efter adfærd og
tilbageløb | -200 | -40 | -350 | -270 | -260 | -260 | -230 | |
|
Der er i 2016 taget udgangspunkt i salget af
personbiler og motorcykler som budgetteret på FFL16 og i de
efterfølgende år med et strukturelt niveau for salget,
svarende til at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes
på henholdsvis 15 og 30 år. Idet salget i 2016
forventes at overstige det strukturelle niveau, er det umiddelbare
mindreprovenu større i 2016 end de efterfølgende
år. Mindreprovenuet vedrører helt overvejende
personbiler.
Adfærdseffekterne består
særligt i, at den lavere registreringsafgift pr. personbil og
motorcykel forventes at føre til, at der sælges flere
og dyrere personbiler og motorcykler. Dette skønnes på
kort sigt at reducere mindreprovenuet primært i form af
øgede indtægter fra registreringsafgift og fra moms
på salg af biler. Efterhånden som det højere
salg slår igennem på bilparken, reduceres
mindreprovenuet yderligere grundet afledte effekter fra ejer- og
udligningsafgift, ansvarsforsikringsafgift og
brændstofafgifter inkl. moms. Den lavere varige virkning
opgjort efter tilbageløb og adfærd sammenholdt med
provenuvirkningerne i 2016-2019 afspejler således, at de
afledte effekter indtræffer gradvist med udskiftningen af
bilparken.
Der er endvidere et mindre tilbageløb
af moms og andre afgifter, idet udgifterne til bil reduceres.
Hermed øges forbruget af andre varer, hvilket vil øge
statens indtægter fra moms og andre afgifter.
Endelig består adfærdseffekterne i
en positiv arbejdsudbudseffekt, idet den lavere afgift forventes at
øge arbejdsudbuddet.
Reduktionen af registreringsafgiftssatsen
på 180 pct. medfører ikke direkte en ændring af
skatteudgifter. Reduktionen mindsker imidlertid alt andet lige
værdien af de skatteudgifter, der er i registreringsafgiften
for personbiler og motorcykler, og som afhænger af satsen
på 180 pct. Det gælder f.eks. de fradrag for
sikkerhedsudstyr, der gives i den afgiftspligtige værdi.
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at SKATs omkostninger
udgør 300.000 kr. En forudsætning for skønnet
er, at Køretøjsregisteret kan tilrettes inden lovens
ikrafttræden den 1. januar 2016. Alternativt vil der blive
tale om en manuel beregning i de omhandlede sager.
Årsværksforbruget skønnes i givet fald til
mellem 2-4 årsværk, der alle skal bruges i
januar-februar 2016.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Reduktionen af registreringsafgiftssatsen
på 180 pct. for personbiler og motorcykler forventes
først og fremmest at berøre private. Under
forudsætning af, at 10 pct. af personbilerne benyttes af
erhvervene, skønnes reduktionen for nye personbiler at
medføre en varig umiddelbar lempelse for erhvervene på
ca. 100 mio. kr.
Brugtbilpriserne afhænger af priserne
på nye biler og forventes derfor at falde med
afgiftsnedsættelsen. For de erhverv, som ejer en personbil
eller motorcykel af en vis værdi, vil reduktionen derfor som
udgangspunkt medføre et kapitaltab. Kapitaltabet må
forventes at være størst for ejerne af de dyreste
biler, da afgiftslempelsen vil være størst for disse.
Jo nyere en bil er, jo større vil kapitaltabet endvidere alt
andet lige være. Værdien af kapitaltabet for
personbiler skønnes med betydelig usikkerhed at
udgøre i størrelsesordenen 1 mia. kr. for
erhvervene.
Kapitaltabet vil alene blive realiseret ved
videresalg. For leasingselskaber, som betaler forholdsmæssig
registreringsafgift, forventes kapitaltabet endvidere som
udgangspunkt ikke at blive realiseret ved videresalg, da de nye
registreringsafgiftsregler vil gælde, når den
resterende registreringsafgift skal beregnes ved videresalg i
Danmark eller ved genleasing.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER).
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
For de, som får indregistreret en
personbil eller motorcykel i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden, og som skal have
tilbagebetalt registreringsafgift efterfølgende, kan der
være en begrænset administrativ belastning. Tilsvarende
gør sig gældende for de, som eksporterer en personbil
eller motorcykel i denne periode, og som er berørt af
afgiftsændringen.
9. Miljømæssige konsekvenser
Reduktionen af registreringsafgiftssatsen
på 180 pct. må forventes at bidrage til flere biler.
Det må forventes at øge CO2-udledningen fra
vejtransporten samt udledningen af skadelige stoffer, der bidrager
til den lokale luftforurening.
CO2-udledningen fra vejtransporten
skønnes med betydelig usikkerhed at blive øget med i
størrelsesordenen 2.000 tons CO2 årligt, som
følge af flere nye personbiler. Efterhånden som
ændringen slår igennem på hele bilparken,
skønnes CO2-effekten at udgøre i
størrelsesordenen 30.000 tons årligt.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget notificeres som udkast efter
direktiv 98/34/EF (informations-proceduredirektivet), som
ændret ved direktiv 98/48/EF. Der er tale om en
skattemæssig foranstaltning, som ikke er omfattet af en stand
still-periode, og ændringen kan dermed umiddelbart
sættes i kraft.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har ikke forinden
fremsættelsen været sendt i høring. Lovforslaget
er samtidig med fremsættelsen sendt i høring med frist
den 27. november 2015 hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT,
Business Danmark, CAD, Centralforeningen af Taxiforeninger i
Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danish Operators, Danmarks Motor
Union, Dansk Aktionærforening, Dansk Automat Brancheforening,
Dansk Automobil Sports Union, Dansk Automobilforhandler Forening,
Dansk Bilforhandler Union, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Taxi
Råd, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Synsvirksomheder,
DANVA, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, DI,
ERFA-gruppen-Bilsyn, FDL, FDM, Finans og Leasing, Finansforbundet,
Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Greenpeace Danmark, HORESTA, International Transport
Danmark, KL, Kraka, Landsforeningen Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Mineralolie Brancheforeningen,
Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør
foreningen, Motorhistorisk Samråd, Nationalt Center for
Miljø og Energi, Partnerskabet for brint og
brændselsceller, Rejsearrangører i Danmark,
Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark,
SRF Skattefaglig Forening, og VisitDenmark.
| | | | 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at indebære et umiddelbart mindreprovenu fra
registreringsafgift på ca. 140 mio. kr. i 2015 og 1.210 mio.
kr. i 2016 faldende til ca. 960 mio. kr. fra 2017. I varig virkning
udgør det umiddelbare mindreprovenu 960 mio. kr. Mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd skønnes at udgøre ca. 40 mio. kr. i 2015
og 350 mio. kr. i 2016 faldende til ca. 260 mio. kr. i 2018. I
varig virkning skønnes mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 200 mio.
kr. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | | Det skønnes, at SKATs omkostninger
udgør 300.000 kr. En forudsætning for skønnet
er, at Køretøjsregisteret kan tilrettes inden lovens
ikrafttræden den 1. januar 2016. Alternativt vil der blive
tale om en manuel beregning i de omhandlede sager.
Årsværksforbruget skønnes i givet fald til
mellem 2-4 årsværk, der alle skal bruges i
januar-februar 2016. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget skønnes at medføre
en varig umiddelbar lempelse for erhvervene på ca. 100 mio.
kr. | Erhvervene kan opleve et kapitaltab
på eksisterende personbiler og motorcykler. Kapitaltabet for
personbiler skønnes med betydelig usikkerhed at
udgøre i størrelsesordenen 1 mia. kr. Kapitaltab
realiseres alene ved videresalg. For leasingselskaber som betaler
forholdsmæssig registreringsafgift vil det dog som
udgangspunkt ikke blive realiseret. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER). | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Der kan være en begrænset
administrativ belastning for borgere, der indregistrerer eller
eksporterer en bil eller motorcykel i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden. | Miljømæssige
konsekvenser | | Reduktionen af registreringsafgiftssatsen
på 180 pct. må forventes at bidrage til flere biler.
Det må forventes at øge CO2-udledningen fra
vejtransporten samt udledningen af skadelige stoffer, der bidrager
til den lokale luftforurening. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget notificeres som udkast efter
direktiv 98/34/EF (informations-proceduredirektivet), som
ændret ved direktiv 98/48/EF. Der er tale om en
skattemæssig foranstaltning, som ikke er omfattet af en stand
still-periode, og ændringen kan dermed umiddelbart
sættes i kraft. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Ved registrering af blandt andet personbiler,
motorcykler og autocampere i Køretøjsregisteret,
betales registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens
§§ 4-5 a.
For nye personbiler udgør afgiften 105
pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. § 4,
stk. 1, nr. 2.
For nye motorcykler udgør afgiften 105
pct. af 9.200 kr. til 25.800 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi, jf.
§ 4, stk. 1, nr. 1.
For autocampere udgør afgiften 105 pct.
af 81.700 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi, men dog
mindst 0 kr. af kr. 12.100 og 60 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. § 5
a, stk. 1, 2. og 4. pkt.
Afgiften for brugte køretøjer
beregnes på samme måde som for nye
køretøjer. Ovenstående beløb
nedsættes dog med samme procentdel, som
køretøjets værdi inklusive afgift er
ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj,
der er afgiftsberigtiget som nyt, jf. § 4, stk. 7. Et brugt
køretøjs alder regnes fra første registrering,
jf. § 4, stk. 8.
Den afgiftspligtige værdi for et nyt
køretøj er, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt., beregnes
ud fra køretøjets almindelige pris, inklusiv moms,
men uden registreringsafgift, ved salg til bruger her i landet
på registreringstidspunktet eller, hvis SKAT inden
køretøjets registrering udsteder bevis for
afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets
udstedelse.
Det foreslås, at registreringsafgiften
nedsættes, således at satsen på 180 pct.
ændres til 150 pct.
Efter forslaget vil afgiften således for
nye personbiler udgøre 105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau)
og 150 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige
værdi.
For nye motorcykler vil afgiften efter
forslaget udgøre 105 pct. af 9.200 kr. til 25.800 kr.
(2015-niveau) og 150 pct. af resten af køretøjets
afgiftspligtige værdi.
For autocampere vil afgiften efter forslaget
udgøre 105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 150 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi, men
dog mindst 0 kr. af kr. 12.100 og 60 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi.
De resterende afgiftssatser,
beløbsgrænser, tillæg og fradrag i
registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a, ændres ikke
med forslaget.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning fra lovforslagets
fremsættelse, dvs. fra og med den 20. november 2015.
Baggrunden herfor er, at en reduktion af registreringsafgiftens
høje sats på 30 pct.-point er en ændring af
bilafgifterne af meget betydelig størrelsesorden. Det
må derfor forventes, at der ikke registreres dyrere biler og
motorcykler med en værdi over skalaknækket i perioden,
fra finanslovaftalen offentliggøres, til en reduktion
får virkning. Da der er sammenhæng mellem bilsalget og
registrering, må der forventes at opstå en tilsvarende
opbremsning af bilsalget. Der henvises til bemærkningerne i
afsnit 3.2.
Efter forslaget vil køretøjer,
som er anmeldt til registrering i henhold til reglerne i
registreringsafgiftsloven den 20. november 2015 eller senere,
være omfattet af forslagets § 1. Det betyder, at
køretøjer, som efter gældende regler
afgiftsberigtiges på baggrund af afgiftssatsen på 180
pct., fra lovforslagets fremsættelse skal afgiftsberigtiges
på baggrund af den foreslåede afgiftssats på 150
pct. At lovforslaget har virkning fra fremsættelse er
således i denne sammenhæng til gunst for de
afgiftspligtige.
Da loven først træder i kraft den
1. januar 2016, vil der for køretøjer, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og
2, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 20.
november 2015 til og med den 31. december 2015, ske
afgiftsberigtigelse efter de gældende regler, dvs. efter de
regler og afgiftssatser, som fremgår af
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014 og
§ 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014. SKATs sagsbehandling
i forhold til de omhandlede køretøjer
fortsætter dermed uændret til og med den 31. december
2015.
Efter lovens ikrafttræden vil
registreringsafgiften herefter blive genberegnet med udgangspunkt i
de foreslåede satser, jf. lovforslagets § 1. For
køretøjer, som efter de gældende regler for en
del af køretøjets afgiftspligtige værdi har
betalt afgift af 180 pct., reduceres denne del af
afgiftsberegningen således til 150 pct. En difference i den
afgiftspligtiges favør vil blive udbetalt, jf. stk. 6.
Ovenstående er også gældende
for udenlandske firmakøretøjer,
leasingkøretøjer og køretøjer, der
registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse i
Danmark, som er afgiftsberigtiget efter reglerne i
registreringslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, hvoraf der
betales forholdsmæssig registreringsafgift efter §§
3 a-3 c. I forhold til leasingkøretøjer vil det
være et anliggende mellem parterne, hvorvidt regulering af
registreringsafgiften efterfølgende skal afspejles i en
ændret leasingydelse.
Det foreslås i stk.
3, at beløbet, som udgøres af differencen
mellem afgiftsberegningen efter de gældende regler og
afgiftsberegningen efter lovforslagets § 1, vil blive
tilbagebetalt af SKAT til den, der har betalt afgiften af det
pågældende køretøj, dvs. enten til den
registrerede virksomhed, jf. registreringsafgiftslovens
§§ 14 og 15, en ikke-registreret virksomhed, jf.
registreringsafgiftslovens §§ 19 og 20, eller en privat
person, som på egen hånd har foretaget registrering af
et brugt køretøj. Det påhviler SKAT af egen
drift at foretage tilbagebetalingen.
Såfremt den virksomhed, som modtager
tilbagebetalingen fra SKAT, har indbetalt registreringsafgiften
på vegne af køberen af den pågældende bil,
og bilforhandlerens udgift således i relation til
registreringsafgiften er blevet overvæltet på en
tredjemand, bør bilforhandleren viderebetale beløbet
til denne tredjemand. Viderebetaling af overvæltede
afgiftsbeløb er et privatretlig anliggende. I
købskontrakter, som indgås i den omhandlede periode,
bør parterne tage højde for dette forhold.
Det foreslås på denne baggrund, at
det i stk. 3 fastslås, at en køber af et
køretøj omfattet af lovforslagets § 1, som
anmeldes til registrering i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden, alene kan rette
et efterfølgende krav om tilbagebetaling af en del af
registreringsafgiften mod den afgiftspligtige forhandler, som har
indbetalt registreringsafgiften til SKAT, og som SKAT dermed er
forpligtet til at tilbagebetale en del af registreringsafgiften
til. Med en direkte hjemmel i loven sikres det, at det ikke
overlades til parterne at aftale, hvem der har krav på
tilbagebetaling fra SKAT. Endvidere undgås det med forslaget,
at SKATs tilbagebetaling af registreringsafgift kommer til at
afhænge af indholdet og fortolkningen af den indgåede
aftale i de enkelte sager.
Det følger af stk.
4, at eksportgodtgørelse af køretøjer,
som er afgiftsberigtiget efter reglerne i
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og som
anmeldes med henblik på eksportgodtgørelse efter
§§ 7 b-d, i perioden fra lovforslagets fremsættelse
til og med lovens ikrafttræden, udbetales på baggrund
af de gældende regler, dvs. efter de regler og afgiftssatser,
som fremgår af lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar
2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december
2014 og § 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014. SKATs
sagsbehandling i forhold til de omhandlede køretøjer
fortsætter dermed uændret til og med den 31. december
2015.
Efter lovens ikrafttræden opkræver
SKAT det forskelsbeløb, der opstår for
køretøjer hvor der er beregnet godtgørelse
på grundlag af 180 pct., og hvor der efter lovforslagets
§ 1 alene skal beregnes godtgørelse på grundlag
af 150 pct., hos den afgiftspligtige. Beløbet opkræves
efter loven er trådt i kraft, jf. stk. 6.
At lovforslagets gives virkning fra
fremsættelsen, jf. stk. 2, vil være til ugunst for de,
som afmelder et køretøj med henblik på
eksportgodtgørelse i perioden fra lovforslagets
fremsættelse og til lovens ikrafttræden. Hvor der efter
de gældende regler beregnes godtgørelse på
grundlag af afgiftssatsen på 180 pct., vil
godtgørelsen efter forslaget beregnes på grundlag af
150 pct., og dermed blive mindre.
Baggrunden for, at lovforslaget også for
så vidt angår eksportgodtgørelse skal have
virkning fra fremsættelse er, at der i modsat fald må
forventes en stigning i eksporten af brugte biler i perioden frem
til lovens ikrafttræden, hvilket potentielt kan
medføre et mindreprovenu fra registreringsafgiften i
2015.
Det følger endvidere af stk. 5, at afgiftsdifferencer, jf. § 3
a, stk. 7 og § 3 b, stk. 7, af køretøjer, som er
afgiftsberigtiget efter reglerne i registreringsafgiftslovens
§ 4, stk. 1, nr. 1 og 2, i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til og med lovens ikrafttræden,
opkræves eller tilbagebetales på baggrund af de
gældende regler, dvs. efter de regler og afgiftssatser, som
fremgår af lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar
2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december
2014 og § 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014. SKATs
sagsbehandling i forhold til de omhandlede køretøjer
fortsætter dermed uændret til og med den 31. december
2015.
Efter lovens ikrafttræden opkræver
eller tilbagebetaler SKAT det forskelsbeløb, der
opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor
der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., og
hvor der efter lovforslagets § 1 alene skal beregnes
afgiftsdifference på grundlag af 150 pct., hos eller til den
afgiftspligtige. Beløbet opkræves eller tilbagebetales
efter loven er trådt i kraft, jf. stk. 6.
At lovforslaget gives virkning fra
fremsættelse, jf. stk. 2, vil i denne sammenhæng
være til gunst for den afgiftspligtige, da den endelige
registreringsafgift bliver mindre.
Det foreslås i stk.
6, at efter- eller tilbagebetalingskrav, som følge af
reglerne i stk. 3-5, forfalder den 29. februar 2016, jf. stk. 1.
Beløbet forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i
rentelovens § 5, stk. 1, dvs. til en årlig rente, der
svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på
8 pct.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 1. oktober 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014 og
§ 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, foretages
følgende ændring: | | | | §
4. - - - | | 1. I § 4, stk. 1, nr. 1. og 2, ændres »180 pct.« til:
»150 pct.«. | Afgiften beregnes for nye
køretøjer og for genopbyggede
køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter § 7,
af køretøjets afgiftspligtige værdi med
følgende satser: | | | 1) Motorcykler: 105 pct. af 8.900-24.900 kr.
(2010-niveau) og 180 pct. af resten. 2) Andre køretøjer, jf. dog
§§ 5-6 a: 105 pct. af 79.000 kr. (2010-niveau) og 180
pct. af resten. | | | Stk. 2-12. - -
- | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. | | | Stk. 2. Loven
har virkning fra og med den 20. november 2015. | | | Stk. 3. For
køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden
fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015,
har den, der skal svare afgift efter reglerne i
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, krav
på tilbagebetaling af registreringsafgift. Den difference,
der opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt.,
hvor der for en del af den afgiftspligtige værdi er beregnet
afgift med 180 pct., og hvor der efter lovforslagets § 1 alene
skal beregnes afgift med 150 pct., vil blive tilbagebetalt af SKAT
til den afgiftspligtige efter lovens ikrafttræden, jf. stk.
1. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en
køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den afgiftspligtige forhandler. | | | Stk. 4. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, hvor
der er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
reglerne i registreringsafgiftslovens §§ 7 b-d, i
perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31.
december 2015, opkræver SKAT det forskelsbeløb, der
opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor
der er beregnet godtgørelse på grundlag af 180 pct.,
og hvor der efter lovforslagets § 1 alene skal beregnes
godtgørelse på grundlag af 150 pct., hos den
afgiftspligtige efter lovens ikrafttræden, jf. stk. 1. | | | Stk. 5. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og hvoraf
der sker beregning af afgiftsdifferencer efter
registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk.
7, i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31.
december 2015, opkræver eller tilbagebetaler SKAT det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer
omfattet af 1. pkt., hvor der er beregnet afgiftsdifference
på grundlag af 180 pct., og hvor der efter lovforslagets
§ 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af
150 pct., hos eller til den afgiftspligtige efter lovens
ikrafttræden, jf. stk. 1. | | | Stk. 6. Efter-
og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den
29. februar 2016, jf. stk. 1, og forrentes fra forfaldsdagen efter
reglerne i rentelovens § 5, stk. 1. | | | |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv
98/48/EF.