Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. december 2015
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2015 og var til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring, og skatteministeren
sendte den 22. november 2015 dette udkast til udvalget, jf. bilag
1. Den 2. december 2015 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Bilbranchen,
DACF Dansk Autocamper Forening,
Det Økologiske Råd,
Finans og Leasing og
KPMG Acor Tax.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputation
DACF Dansk Autocamper Forening har
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT og RV) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget
hæfter sig ved, at lovforslaget giver røde tal
på både den økonomiske, den sociale og den
miljømæssige bundlinje. Den økonomiske
bundlinje for så vidt, at lovforslaget umiddelbart vil koste
statskassen 1,2 mia. kr. i 2016, og selv om dette efter
tilbageløb og adfærd kun beløber sig til 350
mio. kr., dækker det over, at regeringen regner med at
indhente noget af tabet, bl.a. ved at regeringen skønner, at
der vil blive købt flere og dyrere biler, samt at der bliver
forbrugt mere diesel og benzin. Den sociale slagside består
i, at dyrere biler bliver relativt billigere, forstået
sådan, at jo dyrere bilen er, jo større vil
besparelsen være i kroner og øre. Den
miljømæssige bundlinje viser ligeledes røde
tal, da lovforslaget tilskynder til køb af større
biler, der, alt andet lige, vil have højere
brændstofforbrug.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V,
LA, ALT, RV og KF):
1) Stk.
3-6 affattes således:
»Stk. 3.
Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden
fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015,
afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den
afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4,
og for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct.,
men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på
grundlag af 150 pct. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler
efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den
afgiftspligtige. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan
af en køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den afgiftspligtige.
Stk. 4. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden
fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015
er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, sker
eksportgodtgørelsen efter de hidtil gældende regler.
Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens
ikrafttræden hos den godtgørelsesberettigede det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
for hvilke der er beregnet godtgørelse på grundlag af
180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes
godtgørelse på grundlag af 150 pct.
Stk. 5. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden
fra den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er
fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter
registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk.
7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og
skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden
hos den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår
for køretøjer, for hvilke der er beregnet
afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., men efter lovens
§ 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af
150 pct.
Stk. 6. Efter-
og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den
29. februar 2016 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i
rentelovens § 5, stk. 1.«
[Præcisering
vedrørende beregning af afgiftsdifferencer for
leasingkøretøjer m.v. og lovtekniske rettelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringerne til lovforslagets §
2, stk. 3, 4 og 6, består alene af lovtekniske rettelser.
Ændringen til lovforslagets § 2, stk. 5, er uddybet
nedenfor. Der er tale om en præcisering af indholdet i
lovforslaget, som hverken har skærpende eller lempende
karakter.
Udenlandske firmakøretøjer,
jf. registreringsafgiftslovens § 3 a, jf. § 1, stk. 4,
leasingkøretøjer, jf. § 3 b, og
køretøjer, der tilhører en udlænding, og
som benyttes her i landet i forbindelse med et tidsbegrænset
ophold, jf. § 3 c, kan anmeldes til registrering under en
ordning med betaling af forholdsmæssig registreringsafgift.
Når en kontrakt ophører eller køretøjet
på anden måde udgår af ordningen, har
køretøjsejeren tre valgmuligheder.
Ejeren kan vælge at betale
restafgiften, jf. § 3 a, stk. 8, § 3 b, stk. 10, og
§ 3 c, stk. 4. Der vil i denne situation skulle betales afgift
på baggrund af den oprindelig beregnede afgift. Det betyder,
at køretøjer, som inden den 20. november 2015 er
anmeldt til registrering under en ordning med forholdsmæssig
betaling af registreringsafgift, ved udgang af ordningen skal
betale den oprindelig beregnede restafgift, dvs. på baggrund
af de 180 pct., også selv om udgangen af ordningen
først sker den 20. november 2015 eller senere.
Ejeren kan endvidere vælge alene at
afregne afgift for den periode, dvs. det antal måneder, som
køretøjet har kørt under ordningen. Ved
efterfølgende videresalg skal der herefter ske
afgiftsberigtigelse på ny, jf. § 3 a, stk. 8, § 3
b, stk. 10, og § 3 c, stk. 4. Det vil eksempelvis sige, at der
ved videresalg af en forhenværende leasingpersonbil skal ske
afgiftsberigtigelse efter samme regler, som er gældende for
en almindelig, brugt, importeret personbil. Den
efterfølgende afgiftsberigtigelse skal ske på baggrund
af 150 pct., hvis det brugte køretøj anmeldes til
registrering den 20. november 2015 eller senere.
Endelig kan ejeren vælge at få
værdisat køretøjet på ny
(værditabsberegning), jf. § 3 a, stk. 7, og § 3 b,
stk. 7. Denne mulighed eksisterer ikke, for så vidt
angår køretøjer omfattet af § 3 c. Ved en
værditabsberegning vurderes køretøjets aktuelle
afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens §
10. Ud fra denne værdi beregnes registreringsafgiften
på ny.
Beregningen af afgiftsdifferencer i henhold
til § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker på
baggrund af lovforslagets § 1, dvs. på baggrund af de
150 pct., når anmodningen herom er fremsat den 20. november
2015 eller senere. Indtil loven træder i kraft den 1. januar
2016, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, administrerer SKAT efter
gældende regler, det vil sige, at der i ovennævnte
periode for de omfattede køretøjer beregnes
afgiftsdifferencer på baggrund af 180 pct. SKAT vil herefter
omberegne afgiftsdifferencerne på baggrund af de
foreslåede 150 pct. og opkræve
forskelsbeløbet.
For en leasingpersonbil, hvoraf der er
betalt en forholdsmæssig del af registreringsafgiften efter
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, ved indgåelse
af en leasingkontrakt inden den 20. november 2015, dvs. på
baggrund af 180 pct., kan der således ved kontraktens
ophør den 20. november 2015 eller senere ske en genberegning
af den forholdsmæssige registreringsafgift i leasingperioden,
jf. § 3 b, stk. 7. Beregningen foretages på baggrund af
150 pct. og modregnes herefter i den oprindelig beregnede afgift,
som er betalt ved kontraktindgåelse.
Forbruget af afgift i den periode, hvor
køretøjet har kørt under en ordning med
betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, vil
være højere ved en afgiftssats på 150 pct. end
ved en afgiftssats på 180 pct. Det betyder, at det
beløb, som kan tilbagebetales til
køretøjsejeren, eller som modregnes i SKATs krav mod
køretøjsejeren, jf. nr. 3, vil blive mindre som
følge af nedsættelsen af registreringsafgiften. Dette
kan illustreres med nedenstående eksempel:
Eksempel på
beregning af afgiftsdifference: En personbil nyregistreres i 2013 og
leases i 36 måneder. Den fulde registreringsafgift
opgøres til 176.000 kr. Bilens pris inkl. registreringsafgift
udgør 330.287 kr. Ved leasing i 36 måneder skal der,
jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, betales en
forholdsmæssig registreringsafgift på 39 pct. af den
fulde registreringsafgift, svarende til 68.640 kr. (176.000 kr. x
0,39) Den ikkebetalte afgift udgør
107.360 kr. (176.000 kr. - 68.640 kr.) I 2016, når leasingperioden
udløber, opgøres bilens aktuelle handelspris
inklusive moms og registreringsafgift, til 215.000 kr. Bilen er
således nedskrevet i værdi til omkring 65,1 pct. af den
oprindelige nypris (215.000 kr. / 330.287 kr.) Den del af registreringsafgiften, der
endnu ikke er betalt, findes ved at »regne
baglæns« ud fra bilens handelspris inklusive moms og
registreringsafgift. Ved en afgiftssats
på 180 pct. udgør den del af
registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt, 113.937 kr. Forskellen mellem den oprindelig opgjorte
fulde registreringsafgift og den del af registreringsafgiften, der
endnu ikke er betalt, kan således beregnes til 62.063 kr.
(176.000 kr. - 113.937 kr.). Leasingselskabet skal hermed have
tilbagebetalt 6.577 kr. (68.640 kr. - 62.063 kr.). Ved en afgiftssats
på 150 pct. udgør den del af
registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt, 109.394 kr. Forskellen mellem den oprindelig opgjorte
fulde registreringsafgift og den del af registreringsafgiften, der
endnu ikke er betalt, kan således beregnes til 66.606 kr.
(176.000 kr. - 109.394 kr.) Leasingselskabet skal hermed have
tilbagebetalt 2.034 kr. (68.640 kr. - 66.606 kr.). |
|
Der er endvidere foretaget mindre
lovtekniske rettelser i stk. 5.
Ændringsforslaget har ingen
provenumæssige konsekvenser, idet der er tale om
præcisering samt lovtekniske rettelser.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade
(ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 69
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovudkast sendt i høring | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 19/11-15 fra Det
Økologiske Råd | 4 | Høringsskema og
høringsnotat, fra skatteministeren | 5 | Henvendelse af 20/11-15 fra DACF Dansk
Autocamper Forening | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Henvendelse af 11/12-15 fra DACF Dansk
Autocamper Forening | 8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 9 | Henvendelse af 15/12-15 fra
Bilbranchen | 10 | 2. udkast til betænkning | 11 | Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 12 | Henvendelse af 15/12-15 fra Finans og
Leasing |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 69
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/11-15 fra Det Økologiske Råd, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at redegøre for, hvor meget
billigere det vil blive at forhøje reparationsgrænsen
fra 65 pct. til 75 pct. efter nedsættelsen af
registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at foretage et regneeksempel for en
brugt importeret bil, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at underbygge og udrede
skønnet af de positive effekter på arbejdsudbuddet ved
en nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150
pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at redegøre for omfanget af
adfærdseffekterne ved en nedsættelse af
registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/11-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at redegøre for, hvad
grundlaget er for vurderingen af SKATs brug af 2-4
årsværk i januar og februar 2016 i forbindelse med
administrationen af tilbagebetalingen for biler indregistreret i
perioden fra 20/11-15 til 31/12-15, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 11/12-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvor meget billigere henholdsvis
en benzinbil og en dieselbil, der i dag har en forbrugerpris
på henholdsvis 100.000 kr., 200.000 kr., 500.000 kr., 1 mio.
kr. og 2 mio. kr., bliver, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm. om, hvad der skyldes antagelsen om
øget arbejdsudbud, og hvad der skyldes øget
køb af biler m.v., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/12-15 fra Bilbranchen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 15/12-15 fra Finans og Leasing, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|