Fremsat den 20. november 2015 af
beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om individuel
boligstøtte
(Boligydelsespakke)
§ 1
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 158 af 18. februar 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 10. juni 2014, § 2
i lov nr. 1523 af 27. december 2014, § 4 i lov nr. 527 af 29.
april 2015, § 2 i lov nr. 528 af 29. april 2015 og § 7 i
lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8, stk. 4, 1.pkt., og § 72, stk. 1, nr. 1, ændres
»15.700 kr.,« til: »21.400 kr. for boligydelse og
20.000 kr. for boligsikring,«.
2. I
§ 8 a, stk. 1, nr. 1, ændres
»587.500 kr.« til: »802.400 kr. for boligydelse
og 750.100 kr. for boligsikring«.
3. I
§ 8 a, stk. 1, nr. 2, og § 72, stk. 1, nr. 2, ændres
»587.500 kr. og 1.175.100 kr.« til: »802.400 kr.
og 1.604.900 kr. for boligydelse og 750.100 kr. og 1.500.300 kr.
for boligsikring«.
4. I
§ 9 a, stk. 2, ændres
»§14, stk. 4-6,« til: »§14, stk. 4 og
5,«.
5. I
§ 10, stk. 2, 1. pkt., og § 72, stk. 1, nr. 3, ændres
»60,00 kr., 19,00 kr. og 45,25 kr.« til: »82,00
kr., 26,00 kr. og 61,75 kr. for boligydelse og 76,50 kr., 24,25 kr.
og 57,75 kr. for boligsikring«.
6. I
§ 10, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »10,00 kr.« til: »13,75 kr. for
boligydelse og 12,75 kr. for boligsikring« og »14,50
kr.« ændres til: »19,75 kr. for boligydelse og
18,50 kr. for boligsikring«.
7. I
§ 10, stk. 4, 1. og 3. pkt., ændres »45,25 kr.«
til: »61,75 kr. for boligydelse og 57,75 kr. for
boligsikring«.
8. I
§ 10, stk. 4, 2. og 3. pkt., ændres »22,50 kr.«
til: »30,75 kr. for boligydelse og 28,75 kr. for
boligsikring«.
9. I
§ 10, stk. 5, og § 72, stk. 1, nr. 6, ændres
»23,00 kr.« til: »31,50 kr. for boligydelse og
29,25 kr. for boligsikring«.
10. I
§ 14, stk. 1, 1. pkt., og § 72, stk. 1, nr. 7, ændres
»62.600 kr.« til: »85.500 kr. for boligydelse og
79.900 kr. for boligsikring«.
11. § 14,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
12. I
§ 17, stk. 1, nr. 4, og § 72, stk. 1, nr. 8, ændres
», 9.000 kr.« til: »12.300 kr. for boligydelse og
11.500 kr. for boligsikring«.
13. I
§ 21, stk. 1, 1. pkt., udgår
»med et tillæg på 4.700 kr., jf. § 72, stk.
1, nr. 9,«, og »111.600 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 10« ændres til: »152.400 kr. jf. §
72, stk. 1, nr. 9«.
14. I
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
11,« til: »40.200 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
10,«.
15. I
§ 21, stk. 2, ændres
»11 pct.« til: »10,9 pct. i 2016, 10,8 pct. i
2017, 10,7 pct. i 2018, 10,5 pct. i 2019 og 10 pct. i 2020 og
følgende år«, og »11.800 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 12« til: »16.000 kr. i 2016, 15.800 kr.
i 2017, 15.600 kr. i 2018, 15.300 kr. i 2019, 14.600 kr. i 2020 og
følgende år, jf. § 72, stk. 1, nr. 11«.
16. I
§ 21 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Til den årlige boligudgift i stk. 1, nr. 1, tillægges
5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i 2018, 1.280 kr. i
2019, 0 kr. i 2020 og de følgende år for personer, der
modtager eller ansøger om boligydelse før den 1. juli
2016. For personer, der ansøger om boligydelse efter den 30.
juni 2016 udgør tillægget 0 kr.«
17. I
§ 22, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
13« til: »142.500 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
12«.
18. I
§ 22, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
14,« til: »37.500 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
13,«.
19. I
§ 22, stk. 2, ændres
»18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 15« til:
»24.000 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 14«.
20. I
§ 22, stk. 3, nr. 4, § 23, stk.
5, og § 75, stk. 5,
ændres »§ 14, stk. 6,« til: »§
14, stk. 5,«
21. I
§ 23, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »33.036 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
16« til: »45.120 kr. for boligydelse og 42.180 kr. for
boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 15«.
22. I
§ 24 d, stk. 2, ændres
»20.800 kr. pr. person, jf. § 72, stk. 1, nr. 17«
til: »28.400 kr. pr. person for boligydelse og 26.600 kr. pr.
person for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 16«.
23. I
§ 24 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres»§ 21, stk. 1, 1. pkt.« til:
»§ 21, stk. 1, 1. pkt. og § 21, stk. 3«.
24. I
§ 24 e, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »11.016 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
18« til: »15.048 kr. for boligydelse og 14.064 kr. for
boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 17«.
25. I
§ 33 ændres »2.424
kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 19« til: »3.312 kr. for
boligydelse og 3.096 kr. for boligsikring, jf. § 72, stk. 1,
nr. 18«.
26. I
§ 34 ændres »2.424
kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 20« til: »3.312 kr. for
boligydelse og 3.096 kr. for boligsikring, jf. § 72, stk. 1,
nr. 19«.
27. I
§ 56, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
23,«, til: »40.200 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
20,«.
28. I
§ 72, stk. 1, nr. 4, ændres
»10,00 kr. og 14,50 kr.« til: »13,75 kr. for
boligydelse, 12,75 kr. for boligsikring, 19,75 kr. for boligydelse
og 18,50 kr. for boligsikring,«.
29. I
§ 72, stk. 1, nr. 5, ændres
»45,25 kr. og 22,50 kr.« til: »61,75 kr. for
boligydelse, 57,75 kr. for boligsikring, 30,75 kr. for boligydelse
og 28,75 kr. for boligsikring,«.
30. § 72,
stk. 1, nr. 9-23, ophæves, og i stedet
indsættes:
»9)
Progressionsgrænsen efter § 21, stk. 1, på 152.400
kr.
10)
Forøgelsen af indkomstgrænsen på 40.200 kr.
efter § 21, stk. 1, 2. pkt.
11)
Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på
16.000 kr. i 2016, 15.800 kr. i 2017, 15.600 kr. i 2018, 15.300 kr.
i 2019, 14.600 kr. i 2020 og følgende år kr., jf.
§ 21, stk. 2.
12)
Progressionsgrænsen efter § 22, stk. 1, på 142.500
kr.
13)
Forøgelsen af indkomstgrænsen på 37.500 kr.
efter § 22, stk. 1, 2. pkt.
14)
Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på
24.000 kr., jf. § 22, stk. 2.
15)
Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte
på 45.120 kr. for boligydelse og 42.180 kr. for boligsikring,
jf. § 23, stk. 1.
16)
Maksimumsbeløbet for den årlige boligudgift på
28.400 kr. for boligydelse og 26.600 kr. for boligsikring, jf.
§ 24 d, stk. 2.
17)
Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte
på 15.048 kr. for boligydelse og 14.064 kr. for boligsikring,
jf. § 24 e, stk. 3.
18)
Minimumsbeløbet for boligsikring og for boligydelse i form
af tilskud på 3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr. for
boligsikring, jf. § 33.
19)
Minimumsbeløbet for boligsikring og for boligydelse i form
af lån på 3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr. for
boligsikring, jf. § 34.
20)
Forøgelsen af indkomstgrænsen på 40.200 kr.
efter § 56, stk. 1, 2. pkt.«
31. § 72,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ved beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån reguleres beløbene i stk. 1, nr.
1-20, med væksten i årsgennemsnittet i Danmarks
Statistiks forbrugerprisindeks 2 år før det
pågældende finansår.«
32. I
§ 72, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 1, 2, 7-15, 17, 21 og 23,«
til: »stk. 1, nr. 1, 2, 7-14, 16 og 20,«.
33. I
§ 72, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 16, 18-20 og 22,« til:
»stk. 1, nr. 15 og 17-19,«.
34. I
§ 72, stk. 4, ændres
»2003-niveau« til: »2016-niveau«.
§ 2
I lov nr. 574 af 10. juni 2014 om ændring
af lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., lov om individuel boligstøtte og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
(Anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering
af social pension og boligstøtte m.v.) foretages
følgende ændring:
1. § 3,
nr. 29-35, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 11, træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 11, finder ikke anvendelse for boligydelsesmodtagere, der
anvises til en friplejebolig, ældrebolig mv. før den
1. januar 2021. For sådanne personer finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen og Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Konservativ Folkeparti har indgået aftale om
finansloven for 2016.
Aftalen omfatter bl.a. en boligydelsespakke,
der udmøntes med dette lovforslag.
Lov om individuel boligstøtte
indeholder regler om boligydelse, boligsikring og lån til
beboerindskud. Boligydelse ydes til folkepensionister samt
førtidspensionister på den gamle ordning
(førtidspension der er tilkendt efter regler gældende
før den 1. januar 2003). Boligsikring ydes til
ikke-pensionister og førtidspensionister, der har fået
tilkendt førtidspensionen efter regler gældende fra 1.
januar 2003 (førtidspensionsreform).
Boligydelse og boligsikring beregnes efter
objektive beregningsregler på grundlag af boligudgiftens
størrelse, husstandens indkomst, boligens areal og
husstandens sammensætning.
Reglerne for boligydelse er generelt mere
gunstige end reglerne for boligsikring. Derudover er der i
lovgivningen nogle særregler, som bidrager til at øge
det gennemsnitlige støtteniveau, og som ikke er særlig
målrettede i forhold til støttemodtagerens
indkomst.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at
de samlede udgifter til boligydelse har udvist en realvækst
på ca. 13 pct. siden 2001 og udgør i dag ca. 10 mia.
kr. Det svarer til en udgiftsstigning på ca. 1,1 mia. kr. I
samme periode er den gennemsnitlige udbetalte boligydelse vokset
realt med ca. 28 pct. Den gennemsnitlige boligydelse udgør i
dag ca. 34.000 kr. skattefrit per år. Stigningen skyldes
blandt andet, at satser for boligydelse reguleres med en
højere faktor end øvrige
indkomstoverførsler.
Lovforslaget indeholder følgende
ændringer:
- Ændret
regulering af beløbsgrænser for boligydelse,
således at den årlige regulering af
beløbsgrænserne følger forbrugerpriserne,
ligesom for boligsikring og børne- og ungeydelse.
- Gradvis
afskaffelse af det beregningstekniske tillæg til huslejen,
således at boligydelsen fremadrettet beregnes med
udgangspunkt i den faktiske husleje. Det beregningstekniske
tillæg afskaffes for pensionister, der ansøger om
boligstøtte efter 30. juni 2016.
- Indførelse
af loft over den støtteberettigede husleje i
ældreboliger, svarende til loftet for huslejen i anden
lejebolig. Loftet indføres alene for nyanviste personer til
ældreboliger efter 2020.
- Gradvis lempelse
af kravet til egenbetaling fra 16.000 kr. (2015-niveau) til 14.500
kr. (2015-niveau) årligt samt en gradvis reduktion i kravet
til egenbetaling fra 11 pct. til 10 pct.
Med de foreslåede ændringer vil
boligydelsesreglerne fortsat være mere gunstige end reglerne
for boligsikring.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Beregningsteknisk tillæg til
huslejen
2.1.1. Gældende ret
Efter i § 21 i boligstøtteloven
beregnes boligydelse som forskellen mellem på den ene side 75
pct. af den årlige boligudgift med et tillæg på
6.400 kr. og på den anden side 22,5 pct. af
husstandsindkomsten over en indkomstgrænse på 151.500
kr.
Efter i § 24 e, stk. 1, i
boligstøtteloven beregnes boligydelse til personer i
kollektivt bofælleskab også efter § 21 i
boligstøtteloven. For kollektive bofællesskaber
udgør tillægget til lejen 1/3 af beløbet efter
§ 21.
Ved beregning af boligsikring er der ikke et
tilsvarende tillæg til boligudgiften.
Alle de oplyste satser er for 2015.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås gradvist at ophæve
tillægget på 6.400 kr. frem til 2020 for personer, der
ansøger om boligydelse før den 1. juli 2016. Efter
forslaget vil tillægget til boligudgiften årligt
udgøre 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i 2018,
1.280 kr. i 2019, 0 kr. i 2020 og de følgende år. De
nævnte satser reguleres ikke.
For personer, der ansøger om
boligydelse efter den 30. juni 2016 foreslås det at
ophæve tillægget fuldt ud fra den 1. juli 2016.
Det foreslås endvidere at nedsætte
og ophæve tillægget i beregningen af boligydelse for
personer, der bor i kollektive bofællesskaber fra den 1. juli
2016 på tilsvarende måde.
Boligydelsen vil således fremadrettet
for nye ansøgere fra den 1. juli 2016 blive beregnet
på grundlag af den faktiske boligudgift, som det er
tilfældet med boligsikring.
2.2. Ændret
regulering af beløbsgrænser
2.2.1. Gældende ret
Efter § 72 i boligstøtteloven
reguleres de beløb, som boligydelse beregnes på
grundlag af hvert år, med 2 pct. tillagt en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Ved beregning af
beboerindskudslån efter § 56 i boligstøtteloven
reguleres forøgelsen af indkomstgrænsen på
39.900 kr. (2015-niveau) for hvert barn i husstanden til og med 4
børn på samme måde som for boligydelse, dvs. med
2 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
De beløb, som boligsikring beregnes
på grundlag af hvert år, reguleres med væksten i
årsgennemsnittet i Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks 2
år før det pågældende finansår.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at beløbene for
beregning af boligydelse og beboerindskudslån, fremover hvert
år reguleres med væksten i årsgennemsnittet i
Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks 2 år før det
pågældende finansår. Dermed vil reguleringen af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån ske på samme måde som for
boligsikring.
Boligstøtteloven er ændret ved
§ 3 i lov nr. 574 af 10. juni 2014. Denne ændring
træder i kraft den 1. januar 2016. Af lovtekniske
årsager ophæves § 3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af
10. juni 2014 og genfremsættes i dette lovforslag. I lov nr.
574 af 10. juni 2014 er der indsat en række
konsekvensrettelser i §§ 56 og 72 i
boligstøtteloven, som følge af ophævelsen af
indkomstgrænsen på 18.800 kr. for omberegning og
efterregulering, der erstattes af en udsvingsgrænse på
800 kr., og ændring af minimumsbeløbet for
tilbagebetaling af boligstøtte. Beløbene for
udsvingsgrænse på 800 kr., og ændring af
minimumsbeløbet for tilbagebetaling af boligstøtte
har ikke en årlig regulering. Disse ændringer
genfremsendes i dette lovforslag, således at henvisningerne i
§§ 56 og 72 bringes i overensstemmelse med
ændringerne i dette lovforslag. Ændringerne har alene
teknisk karakter.
2.3. Loft over
huslejen for personer i ældrebolig
2.3.1. Gældende ret
Efter § 14, stk. 1, i
boligstøtteloven kan den årlige boligudgift, hvoraf
boligydelsen beregnes, ikke overstige 85.000 kr. årligt. Er
der børn i husstanden forøges beløbet. Efter
§ 14, stk. 4, anvendes grænsen for den årlige
boligudgift ikke, hvor en person, der er berettiget til
boligydelse, af kommunalbestyrelsen anvises til en friplejebolig,
en ældrebolig, en almen bolig eller en ustøttet privat
plejebolig.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås at ophæve
bestemmelsen i § 14, stk. 4, om, at grænsen for den
årlige boligudgift ikke anvendes for personer, der er
berettiget til boligydelse og af kommunalbestyrelsen anvises til en
friplejebolig, en ældrebolig, en almen bolig eller en
ustøttet privat plejebolig. Loftet indføres alene for
nyanviste personer til friplejebolig, ældreboliger mv. efter
2020.
Loftet over maksimal husleje vil
understøtte, at kommuner og bygherrer har fokus på, at
ældreboliger opføres omkostningseffektivt og drives
effektivt, således at væsentligt færre personer i
realiteten berøres af forslaget.
Reglerne for boligydelse til personer i
ældreboliger vil fortsat være mere gunstige end
reglerne for personer i anden lejebolig, idet der ikke
indføres et loft over den maksimale udbetaling af
boligydelse, som ellers gælder for personer i anden
lejebolig.
2.4. Lempelse af
kravet til egenbetaling
2.4.1. Gældende ret
Efter § 21, stk. 2, i
boligstøtteloven skal boligydelsesmodtageren af sin
boligudgift mindst selv betale et beløb svarende til 11 pct.
af sin husstandsindkomst, dog mindst 16.000 kr. (2015-niveau)
2.4.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
For at sikre, at pensionister med de laveste
indkomster kun i mindre omfang berøres af de ændrede
boligydelsesregler foreslås det, at kravet til egenbetaling
gradvis lempes fra 16.000 kr. (2015-niveau) til 14.500 kr.
(2015-niveau) årligt, samt at der gradvist sker en reduktion
i kravet til egenbetaling fra 11 pct. til 10 pct.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Følgende elementer i den
foreslåede omlægning af boligydelsesreglerne har
økonomiske konsekvenser for det offentlige: Ændret
regulering af beløbsgrænser, afskaffelse af det
beregningstekniske tillæg til huslejen, lavere egenbetaling
og indførelse af loft over maksimal husleje for personer i
ældreboliger.
I tabel 1 ses de samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget. Forslaget skønnes at
medføre mindreudgifter for det offentlige på i alt 120
mio. kr. i 2016, 270 mio. kr. i 2017, 405 mio. kr. i 2018, 490 mio.
kr. i 2019 og 635 mio. kr. i 2020. Saldovirkningerne efter skat og
tilbageløb medfører mindreudgifter på 90 mio.
kr. i 2016, 200 mio. kr. i 2017, 300 mio. kr. i 2018, 370 mio. kr.
i 2019 og 480 mio. kr. i 2020 og frem.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Tabel
1. Samlede økonomiske
konsekvenser i alt | Mio. kr.
2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Lovforslaget i alt | -120 | -270 | -405 | -490 | -635 | I alt efter skat og
tilbageløb | -90 | -200 | -300 | -370 | -480 |
|
Nedenfor gennemgås de økonomiske
konsekvenser af de fire delelementer i forslaget.
3.1. Ændret
regulering af beløbsgrænser
Den præcise virkning ved fremadrettet at
regulere beløbsgrænserne med udviklingen i
forbrugerpriserne afhænger af forholdet mellem udviklingen i
forbrugerpriserne og lønudviklingen. Det er i skønnet
af de økonomiske konsekvenser lagt til grund, at
forbrugerpriserne frem til 2020 vil være steget 3,6 pct.
mindre end lønningerne. Forslaget indebærer, at godt
273.000 modtagere af boligydelse vil få et tilskud, som
gennemsnitligt er 840 kr. lavere i 2020 (2016-niveau). Forslaget
medfører offentlige mindreudgifter på 230 mio. kr. i
2020 (2016-niveau).
Tabel
2. Økonomiske konsekvenser af
ændret regulering af beløbsgrænser | Mio. kr. 2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Ændret regulering
af beløbsgrænser | -55,0 | -110,0 | -160,0 | -170,0 | -230,0 | Stat | -41,3 | -82,5 | -120,0 | -127,5 | -172,5 | Kommune | -13,7 | -27,5 | -40,0 | -42,5 | -57,5 |
|
3.2. Afskaffelse af
det beregningstekniske tillæg til huslejen
Det beregningstekniske tillæg
indebærer alt andet lige, at knap 132.000
boligydelsesmodtagere gennemsnitligt skønnes at få
nedsat den udbetalte boligydelse med 3.780 kr. Udfasningen af det
beregningstekniske tillæg frem mod 2020 skønnes under
forudsætning af den ændrede regulering af
beløbsgrænser, jf. afsnit 3.1, at indebære
offentlige mindreudgifter på 535 mio. kr. i 2020
(2016-niveau).
Tabel
3. Økonomiske konsekvenser af
afskaffelse af det beregningstekniske tillæg | Mio. kr.
2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Afskaffelse af det
beregningstekniske tillæg | -90,0 | -205,0 | -310,0 | -405,0 | -535,0 | Stat | -67,5 | -153,8 | -232,5 | -303,8 | -401,3 | Kommune | -22,5 | -51,2 | -77,5 | -101,2 | -133,7 | Anm. De viste konsekvenser
forudsætter harmonisering af satsreguleringen, jf. afsnit
3.1. |
|
Lovforslaget medfører, at det
beregningstekniske tillæg ophæves gradvist for
personer, der har ansøgt om boligydelse forud for lovens
ikrafttrædelse 1. juli 2016. Tillægget reduceres med
1.280 kr. årligt i 2016-2020, dvs. tillægget vil
være 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i 2018,
1.280 kr. i 2019 og 0 kr. fra og med 2020. Tillægget
pl-reguleres ikke. Det beregningstekniske tillæg afskaffes
for personer, der ansøger om boligydelse efter den 30. juni
2016.
3.3. Lavere
egenbetaling
Lovforslaget indeholder et forslag om, at
kravet til boligstøttemodtagerens mindsteegenbetaling frem
til 2020 nedsættes, således at det udgør 16.000
kr. i 2016 faldende til 14.600 kr. i 2020 (2016-niveau). Samtidig
nedsættes kravet til egenbetalingen, så det fra at
skulle udgøre mindst 11 pct. af det opgjorte
indtægtsgrundlag, fra 2020 skal udgøre 10 pct.
Forslaget indebærer, at skønsmæssigt 93.000
modtagere af boligydelse vil få et tilskud, som
gennemsnitligt er cirka 1.220 kr. større i 2020
(2016-niveau) givet, at forslagene i afsnit 3.1 og 3.2 er
indført.
Forslaget skønnes frem mod 2020 under
forudsætning af den ændrede regulering af
beløbsgrænser, jf. afsnit 3.1, og udfasningen af det
beregningstekniske tillæg, jf. afsnit 3.2, at indebære
offentlige merudgifter på 130 mio. kr. i 2020
(2016-niveau).
| | | Tabel
4. Økonomiske konsekvenser af
lavere egenbetaling | Mio. kr. 2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Lavere
egenbetaling | 25,0 | 45,0 | 65,0 | 85,0 | 130,0 | Stat | 18,8 | 33,8 | 48,8 | 63,8 | 97,5 | Kommune | 6,2 | 11,2 | 16,2 | 21,2 | 32,5 | Anm. De viste konsekvenser er beregnet
under forudsætning af afsnit 3.1 og 3.2 ovenfor. |
|
3.4. Indførelse af loft over maksimal husleje for
personer i ældreboliger
Med forslaget indføres et loft over den
maksimale husleje, som personer i ældreboliger kan få
boligydelse til. Forslaget vil først have virkning efter
2020 og vil alene omfatte nye, anviste personer til
ældreboliger. Det betyder, at personer, der er anvist til
ældrebolig frem til og med 2020, ikke omfattes af forslaget.
Ikrafttrædelsen i 2021 giver kommunerne tid til at tilpasse
pris og udbud af ældreboliger.
På baggrund af udviklingen i tilgangen
af nye modtagere i ældreboliger inden for de senere år
skønnes det med betydelig usikkerhed, at forslaget vil kunne
berøre omkring 1.000-1.500 nye modtagere årligt efter
2020. Forslaget skønnes på længere sigt, at
styrke de offentlige finanser med op mod 40 mio. kr. fuldt
indfaset, efter skat og tilbageløb. Til grund for
skønnet ligger den aktuelle bestand af ældreboliger.
Loftet over maksimal husleje vil understøtte, at kommuner og
bygherrer har fokus på, at ældreboliger opføres
omkostningseffektivt og drives effektivt, således at
væsentligt færre personer i realiteten berøres
af forslaget.
3.5 Forslagets samlede økonomiske
konsekvenser
Samlet set indebærer lovforslaget en
styrkelse af de offentlige finanser efter skat og tilbageløb
med ca. 90 mio. kr. i 2016 voksende til ca. 480 mio. kr. i 2020,
jf. tabel 5. Ændringerne skønnes at berøre
hovedparten af de ca. 280.000 husstande, der i dag modtager
boligydelse, men ændringen i ydelsen pr. husstand vil for de
fleste modtageres vedkommende være relativt beskeden, og
ændringen bliver indfaset over en årrække frem
til 2020. Reduktionen af egenbetalingen bidrager til at sikre, at
de økonomisk dårligst stillede pensionister kun i
mindre omfang berøres af de ændrede
boligydelsesregler.
Tabel
5. Samlede økonomiske
konsekvenser | Mio. kr. 2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Lovforslaget i
alt | -120,0 | -270,0 | -405,0 | -490,0 | -635,0 | Stat i alt | -90,0 | -202,5 | -303,7 | -367,5 | -476,2 | Kommune i alt | -30,0 | -67,5 | -101,3 | -122,5 | -158,8 | I alt efter skat og
tilbageløb -
saldovirkninger | -90,0 | -200,0 | -300,0 | -370,0 | -480,0 |
|
Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for staten og
kommunerne.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 25.
november 2015 kl. 12.00 hos følgende myndigheder og
organisationer mv.: Ankestyrelsen, Boligselskabernes Landsforening,
Danmarks Lejerforeninger, Datatilsynet, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Revisorer, Danske seniorer, Det Centrale Handicapråd,
Ejendomsforeningen Danmark, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Huslejenævns- og Beboerklagenævns forening,
Jyske Grundejerforeninger, KL, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte,
Udbetaling Danmark, Ungdomsboligrådet, Ældre Sagen,
Ældreboligrådet og Landsforeningen for
førtidspensionister.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2016: 90,0 mio. kr. 2017: 202,5 mio. kr. 2018: 303,7 mio. kr. 2019: 367,5 mio. kr. 2020: 476,2 mio. kr. Kommune: 2016: 30,0 mio. kr. 2017: 67,5 mio. kr. 2018: 101,3 mio. kr. 2019: 122,5 mio. kr. 2020: 158,8 mio. kr. | ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1-3
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensrettelse som
følge af ophævelsen af § 14, stk. 4, i
boligstøtteloven. Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 11.
Til nr. 5-10
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1 nr. 31.
Til nr.11
Efter gældende regler i 14, stk. 1, i
boligstøtteloven kan den årlige boligudgift, hvoraf
boligydelsen beregnes, ikke overstige 85.000 kr. årlig (2015
niveau). Er der børn i husstanden forøges
beløbet.
Efter § 14, stk. 4, i
boligstøtteloven anvendes grænsen ikke, hvor en
person, der er berettiget til boligydelse, visiteres til en
plejebolig af kommunalbestyrelsen og bliver lejer i en
friplejebolig. Grænsen for den årlige boligudgift
anvendes heller ikke, hvor en person, der er berettiget til
boligydelse, af kommunalbestyrelsen anvises til en
ældrebolig, en almen bolig eller en ustøttet privat
plejebolig.
Det foreslås at ophæve
bestemmelsen i § 14, stk. 4, om, at grænsen for den
årlige boligudgift, hvoraf boligydelse beregnes, ikke
anvendes for personer, der er berettiget til boligydelse og af
kommunalbestyrelsen anvises til en friplejebolig, en
ældrebolig, en almen bolig eller en ustøttet privat
plejebolig. Bestemmelsen træder først i kraft 1.
januar 2021. Der henvises til bemærkningerne til § 3.
Bestemmelsen indebærer, at boligydelsesmodtagere, der fra 1.
januar 2021 anvises til friplejeboliger, ældreboliger mv. vil
få beregnet boligydelsen på samme måde som andre
boligydelsesmodtagere, medmindre de er omfattet af andre
særregler i boligstøtteloven. Disse personer vil
derfor fremadrettet ikke kunne få beregnet boligydelsen
på baggrund af en boligudgift, der ligger højere end
den nævnte grænse i § 14, stk. 1.
Det bemærkes, at der efter
boligstøtteloven ikke er en grænse for den
årlige boligudgift for stærkt
bevægelseshæmmede, som anvises til en friplejebolig, en
ældrebolig, en almen bolig eller en ustøttet privat
plejebolig. Reglerne for stærk bevægelseshæmmede
bevares og berøres ikke af dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 13
Efter gældende regler i § 21, stk.
1, i boligstøtteloven beregnes boligydelse som forskellen
mellem på den ene side 75 pct. af den årlige
boligudgift med et tillæg på 6.400 kr. og på den
anden side 22,5 pct. af husstandsindkomsten over en
indkomstgrænse på 151.500 kr. Alle de oplyste satser er
for 2015.
Det foreslås at ophæve
tillægget i § 21, stk. 1, 1. pkt., på 6.400 kr.,
jf. dog bemærkningerne til § 1, nr. 16.
Forslaget indebærer, at boligydelse
fremadrettet beregnes uden beregningsteknisk tillæg til
huslejen, således som det også er tilfældet ved
beregning af boligsikring.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 15
Efter gældende regler i § 21, stk.
2, i boligstøtteloven skal boligydelsesmodtagere af sin
boligudgift mindst selv betale et beløb svarende til 11 pct.
af sin husstandsindkomst, dog mindst 16.000 kr. (2015-niveau)
Det foreslås at ændre § 21,
stk. 2 således, at kravet til egenbetaling gradvis lempes fra
16.000 kr. (2015-niveau), til 14.500 kr. (2015-niveau) i perioden
2016-2020. Det foreslås samtidig, at der gradvist sker en
reduktion i kravet til egenbetaling fra 11 pct. til 10 pct.
Bestemmelsen indebærer, at det beløb, som
boligydelsesmodtageren mindst selv skal betale af boligudgiften
reduceres fremadrettet. Beløbene opreguleres hvert år
efter boligstøttelovens § 72.
Der henvises til afsnit 2.4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 16
Efter gældende regler i § 21, stk.
1, i boligstøtteloven beregnes boligydelse som forskellen
mellem på den ene side 75 pct. af den årlige
boligudgift med et tillæg på 6.400 kr. og på den
anden side 22,5 pct. af husstandsindkomsten over en
indkomstgrænse på 151.500 kr. Alle de oplyste satser er
for 2015.
Det foreslås i et nyt § 21, stk. 3,
at der til den årlige boligudgift i stk. 1, nr. 1,
tillægges 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i
2018 og 1.280 kr. i 2019, 0 kr. i 2020 og de følgende
år for personer, der modtager eller ansøger om
boligydelse før den 1. juli 2016. For personer, der
ansøger om boligydelse efter den 30. juni 2016 udgør
tillægget 0 kr. De nævnte satser reguleres ikke.
Forslaget indebærer, at det
beregningstekniske tillæg, der med dette lovforslag
foreslås ophævet, jf. § 1, nr. 13, gradvist
nedsættes for personer, der modtager eller ansøger om
boligydelse før den 1. juli 2016. For personer, der
ansøger om boligydelse efter den 30. juni 2016 udgør
tillægget 0 kr. Forslaget indebærer, at boligydelsen
for de fleste boligydelsesmodtagere vil blive lavere
fremadrettet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 17-19
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 20
Der er tale om konsekvensrettelse som
følge af ophævelsen af § 14, stk. 4, i
boligstøtteloven. Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 11.
Det bemærkes, at § 23, stk. 5, ved
lov nr. 574 af 10. juni 2014 med virkning fra 1. januar 2016 bliver
til § 23, stk. 4.
Til nr. 21-22
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 23
Efter gældende regler i § 24 e,
stk.1, i boligstøtteloven beregnes boligydelse til personer
i kollektivt bofællesskab efter § 21, stk. 1, 1. pkt., i
boligstøtteloven. Dog udgør tillægget til lejen
ved beregningen efter § 21 1/3 af tillægget.
Det foreslås, at der i § 24 e, stk.
1, i forhold til beregning af boligydelse også henvises til
§ 21, stk. 3. Dermed omfattes boligydelsesmodtagere i
kollektive bofællesskaber af ændringerne i forhold til
det beregningstekniske tillæg, der foreslås for
boligydelsesmodtagere, jf. bemærkningerne til § 1, nr.
13.
Bestemmelsen indebærer, at
tillægget ved beregningen af boligydelsen i kollektive
bofællesskaber reduceres gradvis med 1/3 af 5.120 kr. i 2016,
3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i 2018 og 1.280 kr. i 2019 og 0 kr. i
2020 og de følgende år. For personer, der
ansøger om boligydelse til et kollektivt bofællesskab
efter den 30. juni 2016 foreslås det at ophæve
tillægget fuldt ud. Forslaget indebærer, at
boligydelsen for de fleste boligydelsesmodtagere vil blive
lavere.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 24-29
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 30
I den gældende boligstøttelov er
alle beløb for beregning af boligydelse, boligsikring og
beboerindskudslån angivet i 2003-niveau.
I § 72, stk. 1, nr. 9-23 er nævnt
2003 beløb-for følgende: Tillægget til
boligudgiften, jf. § 21, stk. 1, 1. pkt.,
progressionsgrænsen efter § 21, stk. 1,
forøgelsen af indkomstgrænsen efter § 21, stk. 1,
2. pkt., mindstebeløbet for den årlige egenbetaling,
jf. § 21, stk. 2, progressionsgrænsen efter § 22,
stk. 1, forøgelsen af indkomstgrænsen § 22, stk.
1, 2. pkt., mindstebeløbet for den årlige
egenbetaling, jf. § 22, stk. 2, maksimumsbeløbet for
den årlige boligstøtte, jf. § 23, stk. 1,
maksimumsbeløbet for den årlige boligudgift, jf.
§ 24 d, stk. 2, maksimumsbeløbet for den årlige
boligstøtte, jf. § 24 e, stk. 3, minimumsbeløbet
for boligsikring og for boligydelse i form af tilskud på, jf.
§ 33, minimumsbeløbet for boligsikring og for
boligydelse i form af lån, jf. § 34, Grænsen for
indkomststigning. der fører til omberegning eller
efterregulering, jf. § 46, stk. 2, og § 47, stk. 1.,
minimumsbeløbet for tilbagebetaling af boligstøtte.,
jf. § 47, stk. 8 og forøgelsen af indkomstgrænsen
efter § 56, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås som konsekvens af forslaget
i § 1, nr. 31, om ændring af regulering af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning af
boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i
boligstøtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Det foreslås som konsekvens af
ophævelsen af det beregningstekniske tillæg i §
21, stk. 1, 1. pkt., ved beregning af boligydelse, at denne
udgår af § 72, stk. 1. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 13.
Boligstøtteloven er ændret ved
§ 3 i lov nr. 574 af 10. juni 2014. Denne ændring
træder i kraft den 1. januar 2016. Af lovtekniske
årsager ophæves § 3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af
10. juni 2014 og genfremsættes i dette lovforslag. I lov nr.
574 af 10. juni 2014 er der indsat en række
konsekvensrettelser i §§ 56 og 72 i
boligstøtteloven, som følge af ophævelsen af
indkomstgrænsen på 18.800 kr. for omberegning og
efterregulering, der erstattes af en udsvingsgrænse på
800 kr., og ændring af minimumsbeløbet for
tilbagebetaling af boligstøtte. Beløbene for
udsvingsgrænse på 800 kr., og ændring af
minimumsbeløbet for tilbagebetaling af boligstøtte
har ikke en årlig regulering. Disse ændringer
genfremsendes i dette lovforslag, således at henvisningerne i
§§ 56 og 72 bringes i overensstemmelse med
ændringerne i dette lovforslag. Ændringerne har alene
teknisk karakter.
Til nr. 31
Efter gældende regler i § 72 i
boligstøtteloven reguleres de beløb, som boligydelse
beregnes på grundlag af hvert år, med 2 pct. tillagt en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Efter § 56 i boligstøtteloven ydes
lån til betaling af beboerindskud i lejligheder til
boligtagere, hvis husstandsindkomst tillagt eventuel supplerende
pensionsydelse, jf. § 72 d i lov om social pension, ved
indflytning ikke overstiger et beløb svarende til den
samlede pension, som tilkommer et folkepensionistægtepar som
grundbeløb og tillæg til pensionen i medfør af
§ 49, stk. 1, nr. 1 og 3, i lov om social pension med
tillæg af 5 pct. Er der børn i husstanden,
forhøjes beløbet med 39.900 kr., for hvert barn til
og med fire børn. Ved beregning af beboerindskudslån
reguleres forøgelsen af indkomstgrænsen på
39.900 (2015-niveau) for hvert barn i husstanden til og med 4
børn på samme måde som for boligydelse, dvs. med
2 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
De beløb, som boligsikring beregnes
på grundlag af hvert år, reguleres med væksten i
årsgennemsnittet i Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks 2
år før det pågældende finansår.
Det foreslås i en nyaffattelse af §
72, stk. 2, at beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån fremover hvert år reguleres med
væksten i årsgennemsnittet i Danmarks Statistiks
forbrugerprisindeks 2 år før det
pågældende finansår. Dermed vil reguleringen af
beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån ske på samme måde som for
boligsikring. Bestemmelsen indebærer, at de beløb, der
indgår i beregningen for boligydelse, beboerindskudslån
og boligsikring fortsat vil være forskellige, da
beløbene siden 2003 har udviklet sig i forskelig takt, men
vil fremadrettet blive reguleret med samme procentsats én
gang årligt.
Som konsekvens af forslaget ændres de
opregulerede beløb i boligstøtteloven fra 2003-niveau
til 2016-niveau.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 32 og 33
Der tale om konsekvensrettelser som
følge af ændringerne i nummereringen i § 72, stk.
1 Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 34
Efter gældende ret i § 72, stk. 4,
i boligstøtteloven er alle de regulerede beløb
opgjort i 2003-niveau.
Det foreslås, at det fastsættes,
at alle de regulerede beløb er opgjort i 2016-niveau.
Til §
2
Til nr. 1
Boligstøtteloven er ændret ved
§ 3 i lov nr. 574 af 10. juni 2014. Denne ændring
træder i kraft den 1. januar 2016. Af lovtekniske
årsager ophæves § 3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af
10. juni 2014 og genfremsættes i dette lovforslag. I lov nr.
574 af 10. juni 2014 er der indsat en række
konsekvensrettelser i §§ 56 og 72 i
boligstøtteloven, som følge af ophævelsen af
indkomstgrænsen på 18.800 kr. for omberegning og
efterregulering, der erstattes af en udsvingsgrænse på
800 kr., og ændring af minimumsbeløbet for
tilbagebetaling af boligstøtte. Beløbene for
udsvingsgrænse på 800 kr., og ændring af
minimumsbeløbet for tilbagebetaling af boligstøtte
har ikke en årlig regulering. Disse ændringer
genfremsendes i dette lovforslag, således at henvisningerne i
§§ 56 og 72 bringes i overensstemmelse med
ændringerne i dette lovforslag. Ændringerne har alene
af teknisk karakter.
Det foreslås således af
lovtekniske årsager, at ophæve bestemmelserne i §
3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af 10. juni 2014, og at
genindsætte bestemmelserne i § 1 i dette lovforslag.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i stk.
2, at lovens § 1, nr. 11, om loftet over
ældreboliger træder i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk.
3 foreslås, at lovens § 1, nr. 11, ikke finder
anvendelse for boligydelsesmodtagere, der anvises til en
friplejebolig, ældrebolig mv. før den 1. januar 2021.
For sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Bestemmelsen indebærer, at loftet over
boligudgiften kun ophæves for personer, der anvises til en
ældrebolig mv. efter 31. december 2020.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om individuel boligstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 158 af 18. februar 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 10. juni 2014, § 2
i lov nr. 1523 af 27. december 2014, § 4 i lov nr. 527 af 29.
april 2015, § 2 i lov nr. 528 af 29. april 2015 og § 7 i
lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages følgende
ændringer: | | | | § 8.
… Stk.
2. -3 … Stk. 4. Hvert
barns indkomst, opgjort efter stk. 1 og 2 nedsættes med
15.700 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 1. Giver beregningen et
negativt beløb, indgår dette ikke i den samlede
husstandsindkomst. Stk.
5. -8 … | | 1. . I § 8, stk. 4,
1.pkt., og § 72, stk. 1, nr.
1, ændres "15.700 kr.," til: "21.400 kr. for
boligydelse og 20.000 kr. for boligsikring,". | | | | § 8 a.
Formuetillægget efter § 8, stk.6, opgøres som en
andel af støttemodtagerens og dennes husstandsmedlemmers
formuer. Ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold kan fastsætte nærmere regler for
opgørelse af formuen. Formuetillægget beregnes efter
følgende skala: 1) De første 587.500 kr. medregnes
ikke. 2) Af formue mellem 587.500 kr. og
1.175.100 kr. medregnes 10 pct. 3) Af formue herudover medregnes 20
pct. Stk.
2. … | | 2. I § 8 a, stk. 1, nr. 1, ændres
"587.500 kr." til: "802.400 kr. for boligydelse og 750.100 kr. for
boligsikring". 3. I § 8 a, stk. 1, nr. 2, og § 72, stk. 1, nr. 2, ændres
"587.500 kr. og 1.175.100 kr." til: "802.400 kr. og 1.604.900 kr.
for boligydelse og 750.100 kr. og 1.500.300 kr. for
boligsikring". | | | | § 9 a.
… Stk. 2. For
personer, der fortsat bor i en bolig, der ophører som
friplejebolig, finder § 14, stk. 4-6, § 22, stk. 3,
§ 23, stk. 2, 3 og 5, anvendelse i lejeperioden. | | 4. I § 9 a, stk. 2, ændres "§ 14,
stk. 4-6," til: "§ 14, stk. 4 og 5,". | § 10.
… Stk. 2.
Omfatter lejen betaling for varme og varmt vand samt elforbrug,
nedsættes lejen ved opgørelse af boligudgiften med
henholdsvis 60,00 kr., 19,00 kr. og 45,25 kr. pr. m²
bruttoetageareal, jf. § 72, stk. 1, nr. 3. Såfremt
udgiften til varme, varmt vand eller elforbrug i den
pågældende kommune afviger fra de i 1. pkt.
anførte beløb, kan Udbetaling Danmark fastsætte
et andet beløb. Udbetaling Danmarks afgørelse efter
2. pkt. kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed. | | 5. I § 10, stk. 2, 1. pkt., og § 72,
stk. 1, nr. 3, ændres "60,00 kr., 19,00 kr. og 45,25
kr." til: "82,00 kr., 26,00 kr. og 61,75 kr. for boligydelse og
76,50 kr., 24,25 kr. og 57,75 kr. for boligsikring". | Stk. 3.
Betaler lejeren ud over lejen for vandforbrug, forhøjes
lejen ved opgørelse af boligudgiften med 10,00 kr. pr.
m² bruttoetageareal, såfremt vandafgift betales ud over
lejen, og yderligere 14,50 kr. pr. m², såfremt
vandafledningsafgift betales ud over lejen, jf. § 72, stk. 1,
nr. 4. Såfremt udgiften til vandafgift eller
vandafledningsafgift i den pågældende kommune afviger
fra det i 1. pkt. anførte beløb herfor, kan
Udbetaling Danmark fastsætte et andet beløb.
Udbetaling Danmarks afgørelse efter 2. pkt. kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed. | | 6. I § 10, stk. 3, 1. pkt., ændres
"10,00 kr." til: "13,75 kr. for boligydelse og 12,75 kr. for
boligsikring" og "14,50 kr." ændres til: "19,75 kr. for
boligydelse og 18,50 kr. for boligsikring". | Stk. 4. Har
lejeren pligt til at vedligeholde det lejede med tapet, hvidtning
og maling, forhøjes lejen ved beregningen med 45,25 kr. pr.
m² bruttoetageareal. Påhviler pligten kun delvis
lejeren, herunder i medfør af § 26 i lov om leje af
almene boliger m.v., forhøjes lejen ved beregningen med
22,50 kr. pr. m² bruttoetageareal. Påhviler pligten til
anden vedligeholdelse lejeren helt eller delvis, forhøjes
lejen yderligere med henholdsvis 45,25 kr. pr. m²
bruttoetageareal og 22,50 kr. pr. m² bruttoetageareal. De i
1.-3. pkt. nævnte beløb reguleres efter § 72,
stk. 1, nr. 5. | | 7. I § 10, stk. 4, 1. og 3. pkt., ,
ændres "45,25 kr." til: "61,75 kr. for boligydelse og 57,75
kr. for boligsikring". 8. I § 10, stk. 4, 2. og 3. pkt., ændres "22,50 kr." til: "30,75
kr. for boligydelse og 28,75 kr. for boligsikring". | Stk. 5.
Opvarmes lejligheden udelukkende med el eller gas, eller opvarmes
lejligheden fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg, og
betaler lejeren ud over lejen den fulde udgift hertil,
forhøjes lejen ved opgørelse af boligudgiften med
23,00 kr. pr. m² bruttoetageareal, jf. § 72, stk. 1, nr.
6. Stk. 6-7
… | | 9. I § 10, stk. 5, og § 72, stk. 1, nr. 6, ændres "23,00
kr." til: "31,50 kr. for boligydelse og 29,25 kr. for
boligsikring". | | | | § 14. Den
årlige boligudgift, hvoraf boligstøtten beregnes, kan
ikke overstige 62.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 7. Er der
børn i husstanden, forhøjes beløbet
således: 1 barn
………………… 5
pct. 2 børn
………………… 10
pct. 3 børn
………………… 15
pct. 4 eller flere børn
……… 20 pct. | | 10. I § 14, stk. 1, 1. pkt., og § 72,
stk. 1, nr. 7, ændres "62.600 kr." til: "85.500 kr.
for boligydelse og 79.900 kr. for boligsikring". | Stk. 2.
… Stk. 3.
… | | | Stk. 4.
Grænsen i stk. 1 anvendes ikke, hvor en person, der er
berettiget til boligydelse, visiteres til en plejebolig af
kommunalbestyrelsen og bliver lejer i en friplejebolig.
Grænsen anvendes heller ikke, hvor en person, der er
berettiget til boligydelse, af kommunalbestyrelsen anvises 1) en ældrebolig, jf. den tidligere
lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf.
lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, 2) en almen bolig, jf. lov om almene
boliger m.v., eller 3) en ustøttet privat plejebolig,
jf. § 1, stk. 5, i lov om leje. | | 11. § 14, stk. 4, ophæves. | Stk.
5. - 6 … | | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | § 17. Ved
opgørelse af boligudgiften for ejere medregnes
følgende beløb: 1) Renter og afdrag på lån i
ejendommen, jf. stk. 2, 2) vej- og kloakbidrag og lignende, der
hviler på ejendommen, 3) pålignede ejendomsskatter,
herunder ejendomsværdiskat. Ejendomsværdiskatten
medregnes med den endeligt opgjorte ejendomsværdiskat for
året forud for det år, boligstøtten
vedrører. Ejendomsskat i øvrigt medregnes med det
beløb, der er pålignet for det år,
boligstøtten vedrører. 4) udgifter til ejendommens drift og
vedligeholdelse i form af et standardbeløb, 9.000 kr., jf.
§ 72, stk. 1, nr. 8, og 5) beregnet skat af overskud på
ejendommen. Stk.
2. … Stk.
3. … | | 12. I § 17, stk. 1, nr. 4, og § 72, stk. 1, nr. 8, ændres ",
9.000 kr." til: "12.300 kr. for boligydelse og 11.500 kr. for
boligsikring". | | | | § 21.
Boligydelse beregnes som forskellen mellem på den ene side 75
pct. af den årlige boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, med et
tillæg på 4.700 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 9, og
på den anden side 22,5 pct. af husstandsindkomsten efter
§ 8 over en indkomstgrænse på 111.600 kr., jf.
§ 72, stk. 1, nr. 10. Er der mere end ét barn i
husstanden, forøges indkomstgrænsen efter 1. pkt. med
29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 11, for hvert barn ud over
ét barn op til og med fire børn. | | 13. I § 21, stk. 1, 1. pkt., udgår "med
et tillæg på 4.700 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 9,",
og "111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 10" ændres til:
"152.400 kr. jf. § 72, stk. 1, nr. 9". 14. I § 21, stk. 1, 2. pkt., ændres
"29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 11," til: "40.200 kr., jf.
§ 72, stk. 1, nr. 10,". | Stk. 2. Uanset
stk. 1 skal boligydelsesmodtageren dog af sin boligudgift, jf.
kapitel 2 og 3, mindst selv betale et beløb svarende til 11
pct. af sin husstandsindkomst, jf. § 8, dog mindst 11.800 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 12. | | 15. I § 21, stk. 2, ændres "11 pct."
til: "10,9 pct. i 2016, 10,8 pct. i 2017, 10,7 pct. i 2018, 10,5
pct. i 2019 og 10 pct. i 2020 og følgende år", og
"11.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 12" til: "16.000 kr. i
2016, 15.800 kr. i 2017, 15.600 kr. i 2018, 15.300 kr. i 2019,
14.600 kr. i 2020 og følgende år, jf. § 72, stk.
1, nr. 11". | | | 16. I § 21 indsættes som stk. 3: "Stk. 3. Til
den årlige boligudgift i stk. 1, nr. 1, tillægges 5.120
kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i 2018, 1.280 kr. i 2019, 0
kr. i 2020 og de følgende år for personer, der
modtager eller ansøger om boligydelse før den 1. juli
2016. For personer, der ansøger om boligydelse efter den 30.
juni 2016 udgør tillægget 0 kr." | | | | § 22.
Boligsikring beregnes som forskellen mellem på den ene side
60 pct. af den årlige boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, og
på den anden side 18 pct. af husstandsindkomsten efter §
8 over en indkomstgrænse på 111.600 kr., jf. § 72,
stk. 1, nr. 13. Er der mere end ét barn i husstanden,
forøges indkomstgrænsen efter 1. pkt. med 29.400 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 14, for hvert barn ud over ét
barn op til og med fire børn. For husstande med to voksne
husstandsmedlemmer, hvor begge er under 30 år, forøges
indkomstgrænsen efter 1. pkt. med beløbet som
nævnt i 2. pkt. for hvert barn i husstanden til og med tre
børn. | | 17. I § 22, stk. 1, 1. pkt., ændres
"111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 13" til: "142.500 kr., jf.
§ 72, stk. 1, nr. 12". 18. I § 22, stk. 1, 2. pkt., ændres
"29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 14," til: "37.500 kr., jf.
§ 72, stk. 1, nr. 13,". | Stk. 2. Uanset
stk. 1 skal boligsikringsmodtageren dog af sin boligudgift, jf.
kapitel 2 og 3, mindst selv betale 18.800 kr., jf. § 72, stk.
1, nr. 15. | | 19. I § 22, stk. 2, ændres "18.800 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 15" til: "24.000 kr., jf. § 72,
stk. 1, nr. 14". | Stk. 3. For
husstande uden børn kan boligsikringen ikke overstige 15
pct. af boligudgiften, jf. kapitel 2 og 3. Dette gælder dog
ikke, hvis 1) et husstandsmedlem modtager
førtidspension, 2) et husstandsmedlem er stærkt
bevægelseshæmmet og boligen er egnet herfor, 3) et husstandsmedlem modtager
døgnhjælp efter § 96 i lov om social service
eller 4) betingelserne i § 14, stk. 6, er
opfyldt. | | 20. I § 22, stk. 3, nr. 4, § 23, stk. 5, og § 75, stk. 5, ændres "§ 14,
stk. 6," til: "§ 14, stk. 5," | | | | § 23. Den
årlige boligstøtte kan ikke være større
end 33.036 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 16. Hvis der i
husstanden er 4 eller flere børn, forhøjes
maksimumsbeløbet dog med 25 pct. Hvis boligen er egnet for
og bebos af stærkt bevægelseshæmmede,
forhøjes det i 1. pkt. nævnte maksimumsbeløb
med 50 pct. Tilsvarende forøges det i 1 pkt. nævnte
maksimumsbeløb med 50 pct., såfremt nogen af
husstandsmedlemmerne er modtagere af døgnhjælp efter
§ 96 i lov om social service uden at være omfattet af 3.
pkt. Stk. 2. - 5
… | | 21. I § 23, stk. 1, 1. pkt., ændres "33.036 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 16" til: "45.120 kr. for boligydelse og 42.180 kr.
for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 15". | | | | § 24 d.
… | | | | | | Stk. 2. Den
årlige boligudgift efter § 24 c og stk. 1, hvoraf
boligstøtte beregnes, kan ikke overstige 20.800 kr. pr.
person, jf. § 72, stk. 1, nr. 17. Er ansøgeren
stærkt bevægelseshæmmet, og er den fælles
bolig egnet herfor, forhøjes det i 1. pkt. nævnte
beløb med 100 pct. Bebor en person efter § 24 a, stk.
1, et kollektivt bofællesskab sammen med et eller flere
børn, jf. § 7, stk. 2, forhøjes det i 1. pkt.
nævnte beløb med 100 pct. Bebor begge forældre
bofællesskabet, forhøjes den maksimale boligudgift
efter 3. pkt. hos den af forældrene, hos hvem barnet er
medtaget ved opgørelse af husstandsindkomsten, jf. § 8,
stk. 7. Stk. 3.
… | | 22. I § 24 d, stk. 2, ændres "20.800 kr.
pr. person, jf. § 72, stk. 1, nr. 17" til: "28.400 kr. pr.
person for boligydelse og 26.600 kr. pr. person for boligsikring,
jf. § 72, stk. 1, nr. 16". | | | | § 24 e.
Boligydelse til personer omfattet af § 24 a beregnes efter
§ 21. Dog udgør tillægget til lejen ved
beregningen efter § 21 1/3 af det tillæg, der er fastsat
i § 21, stk. 1, 1. pkt. | | 23. I § 24 e, stk. 1, 2. pkt., ændres"§ 21, stk. 1, 1.
pkt." til: "§ 21, stk. 1, 1. pkt. og § 21, stk. 3". | Stk.
2… | | | Stk. 3. Den
årlige boligstøtte for en person omfattet af § 24
a kan ikke være større end 11.016 kr., jf. § 72,
stk. 1, nr. 18. Er ansøgeren stærkt
bevægelseshæmmet, og er den fælles bolig egnet
herfor, forhøjes det i 1. pkt. nævnte beløb med
100 pct. Bebor en person efter § 24 a, stk. 1, et kollektivt
bofællesskab sammen med et eller flere børn, jf.
§ 7, stk. 2, forhøjes det i 1. pkt. nævnte
beløb med 100 pct. Bebor begge forældre
bofællesskabet, forhøjes den maksimale
boligstøtte efter 3. pkt. hos den af forældrene, hos
hvem barnet er medtaget ved opgørelse af
husstandsindkomsten, jf. § 8, stk. 7. | | 24. I § 24 e, stk. 3, 1. pkt., ændres "11.016 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 18" til: "15.048 kr. for boligydelse og 14.064 kr.
for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 17". | Stk. 4. - 5
… | | | | | | § 33. Der
kan ikke udbetales boligsikring og boligydelse i form af tilskud,
hvis det beregnede tilskudsbeløb er mindre end 2.424 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 19. | | 25. I § 33 ændres "2.424 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 19" til: "3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr.
for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 18". | | | | § 34. Der
kan ikke udbetales boligydelse og boligsikring i form af lån,
hvis det beregnede lånebeløb er mindre end 2.424 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 20. | | 26. I § 34 ændres "2.424 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 20" til: "3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr.
for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 19". | | | | § 56.
Lån til betaling af beboerindskud i lejligheder ydes til
boligtagere, hvis husstandsindkomst tillagt eventuel supplerende
pensionsydelse, jf. § 72 d i lov om social pension, ved
indflytning ikke overstiger et beløb svarende til den
samlede pension, som tilkommer et folkepensionistægtepar som
grundbeløb og tillæg til pensionen i medfør af
§ 49, stk. 1, nr. 1 og 3, i lov om social pension med
tillæg af 5 pct. Er der børn i husstanden,
forhøjes beløbet med 29.400 kr., jf. § 72, stk.
1, nr. 23, for hvert barn til og med fire børn. Stk.
2. -3 … | | 27. I § 56, stk. 1, 2. pkt., ændres
"29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 23,", til: "40.200 kr., jf.
§ 72, stk. 1, nr. 20,". | | | | § 72.
Følgende beløb reguleres en gang årligt efter
stk. 2: 1 -3) … 4) Standardbeløbene for
vandtillæg på 10,00 kr. og 14,50 kr., jf. § 10,
stk. 3. 5) Standardbeløbene for
vedligeholdelsestillæg på henholdsvis 45,25 kr. og
22,50 kr., jf. § 10, stk. 4. 6) Standardbeløbet for
varmetillæg på 23,00 kr., jf. § 10, stk. 5. 7) Maksimumsbeløbet for den
årlige leje på 62.600 kr., jf. § 14. 8) Standardbeløbet for udgifter til
drift og vedligeholdelse på 9.000 kr., jf. § 17, stk. 1,
nr. 4. 9) Tillægget til boligudgiften
på 4.700 kr., jf. § 21, stk. 1, 1. pkt. 10) Progressionsgrænsen efter §
21, stk. 1, på 111.600 kr. 11) Forøgelsen af
indkomstgrænsen på 29.400 kr. efter § 21, stk. 1,
2. pkt. 12) Mindstebeløbet for den
årlige egenbetaling på 11.800 kr., jf. § 21, stk.
2. 13) Progressionsgrænsen efter §
22, stk. 1, på 111.600 kr. 14) Forøgelsen af
indkomstgrænsen på 29.400 kr. efter § 22, stk. 1,
2. pkt. 15) Mindstebeløbet for den
årlige egenbetaling på 18.800 kr., jf. § 22, stk.
2. 16) Maksimumsbeløbet for den
årlige boligstøtte på 33.036 kr., jf. § 23,
stk. 1. 17) Maksimumsbeløbet for den
årlige boligudgift på 20.800 kr., jf. § 24 d, stk.
2. 18) Maksimumsbeløbet for den
årlige boligstøtte på 11.016 kr., jf. § 24
e, stk. 3. 19) Minimumsbeløbet for
boligsikring og for boligydelse i form af tilskud på 2.424
kr., jf. § 33. 20) Minimumsbeløbet for
boligsikring og for boligydelse i form af lån på 2.424
kr., jf. § 34. 21) Grænsen for indkomststigning
på 18.800 kr., der fører til omberegning eller
efterregulering, jf. § 46, stk. 2, og § 47, stk. 1. 22) Minimumsbeløbet for
tilbagebetaling af boligstøtte på 816 kr., jf. §
47, stk. 8. 23) Forøgelsen af
indkomstgrænsen på 29.400 kr. efter § 56, stk. 1,
2. pkt. | | 28. I § 72, stk. 1, nr. 4, ændres "10,00
kr. og 14,50 kr." til: "13,75 kr. for boligydelse, 12,75 kr. for
boligsikring, 19,75 kr. for boligydelse og 18,50 kr. for
boligsikring,". 29. I § 72, stk. 1, nr. 5, ændres "45,25
kr. og 22,50 kr." til: "61,75 kr. for boligydelse, 57,75 kr. for
boligsikring, 30,75 kr. for boligydelse og 28,75 kr. for
boligsikring,". 30. § 72, stk. 1, nr. 9-23, ophæves,
og i stedet indsættes: "9) Progressionsgrænsen efter §
21, stk. 1, på 152.400 kr. 10) Forøgelsen af
indkomstgrænsen på 40.200 kr. efter § 21, stk. 1,
2. pkt. 11) Mindstebeløbet for den
årlige egenbetaling på 16.000 kr. i 2016, 15.800 kr. i
2017, 15.600 kr. i 2018, 15.300 kr. i 2019, 14.600 kr. i 2020 og
følgende år kr., jf. § 21, stk. 2. 12) Progressionsgrænsen efter §
22, stk. 1, på 142.500 kr. 13) Forøgelsen af
indkomstgrænsen på 37.500 kr. efter § 22, stk. 1,
2. pkt. 14) Mindstebeløbet for den
årlige egenbetaling på 24.000 kr., jf. § 22, stk.
2. 15) Maksimumsbeløbet for den
årlige boligstøtte på 45.120 kr. for boligydelse
og 42.180 kr. for boligsikring, jf. § 23, stk. 1. 16) Maksimumsbeløbet for den
årlige boligudgift på 28.400 kr. for boligydelse og
26.600 kr. for boligsikring, jf. § 24 d, stk. 2. 17) Maksimumsbeløbet for den
årlige boligstøtte på 15.048 kr. for boligydelse
og 14.064 kr. for boligsikring, jf. § 24 e, stk. 3. 18) Minimumsbeløbet for
boligsikring og for boligydelse i form af tilskud på 3.312
kr. for boligydelse og 3.096 kr. for boligsikring, jf. §
33. 19) Minimumsbeløbet for
boligsikring og for boligydelse i form af lån på 3.312
kr. for boligydelse og 3.096 kr. for boligsikring, jf. §
34. 20) Forøgelsen af
indkomstgrænsen på 40.200 kr. efter § 56, stk. 1,
2. pkt." | Stk. 2. Ved
beregning af boligydelse reguleres beløbene i stk. 1, nr.
1-12 og 16-22, med 2 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Ved beregning af boligsikring reguleres
beløbene i stk. 1, nr. 1-9 og 13-22, med væksten i
årsgennemsnittet i Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks 2
år før det pågældende finansår. Ved
beregning af beboerindskudslån reguleres beløbet i
stk. 1, nr. 23, med 2 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. | | 31. § 72, stk. 2, affattes
således: "Stk. 2. Ved
beregning af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån
reguleres beløbene i stk. 1, nr. 1-20, med væksten i
årsgennemsnittet i Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks 2
år før det pågældende finansår.
" | Stk. 3. De
beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 2, 7-15, 17, 21
og 23, afrundes til nærmeste kronebeløb, der er
deleligt med 100. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr.
16, 18-20 og 22, afrundes til nærmeste kronebeløb, der
er deleligt med 12. De beløb, der er nævnt i stk. 1,
nr. 3-6, afrundes til nærmeste ørebeløb, der er
deleligt med 25. | | 32. I § 72, stk. 3, 1. pkt., ændres
"stk. 1, nr. 1, 2, 7-15, 17, 21 og 23," til: "stk. 1, nr. 1, 2,
7-14, 16 og 20,". 33. I § 72, stk. 3, 2. pkt., ændres
"stk. 1, nr. 16, 18-20 og 22," til: "stk. 1, nr. 15 og
17-19,". | Stk. 4. De
regulerede beløb er opgjort i 2003-niveau. | | 34. I § 72, stk. 4, ændres "2003-niveau"
til: "2016-niveau". | | | | | | § 2 | | | I lov nr. 574 af 10. juni 2014 om
ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om individuel boligstøtte og
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag (Anvendelse af indkomstregisteret ved
indtægtsregulering af social pension og boligstøtte
m.v.) foretages følgende ændring: | | | | § 3
… | | | 29. I § 56,
stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 72, stk. 1, nr.
23,« til: »§ 72, stk. 1, nr. 21,«. | | 1. § 3, nr. 29-35, ophæves. | 30. § 72,
stk. 1, nr. 21 og 22, ophæves. | | | Nr. 23 bliver herefter nr. 21. | | | 31. I § 72,
stk. 2, 1. pkt., ændres »16-22,« til:
»16-20,«. | | | 32. I § 72,
stk. 2, 2. pkt., ændres »13-22,« til:
»13-20,«. | | | 33. I § 72,
stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 1, nr. 23,« til:
»stk. 1, nr. 21,«. | | | 34. I § 72,
stk. 3, 1. pkt., ændres », 21 og 23« til:
»og 21«. | | | 35. I § 72,
stk. 3, 2. pkt., ændres », 18-20 og 22,« til:
»og 18-20,«. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 11, træder i kraft den 1. januar 2021. | | | Stk. 3. Lovens
§ 1, nr. 11, finder ikke anvendelse for boligydelsesmodtagere,
der anvises til en friplejebolig, ældrebolig mv. før
den 1. januar 2021. For sådanne personer finder de hidtil
gældende regler anvendelse. |
|