Skriftlig fremsættelse (20. november
2015)
Beskæftigelsesministeren (Jørn
Neergaard Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner (Ændret minimumskrav til
mentorindsats, sammenlægning af rammer for mentor og aktiv
indsats m.v.)
(Lovforslag nr. L 66)
Regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Konservative Folkeparti har indgået aftale om
finansloven for 2016. Aftalen omfatter bl.a. en budgetregulering
vedrørende aktiv indsats m.v. på
beskæftigelsesområdet, der tilvejebringer en offentlig
besparelse på 400 mio. kr. årligt.
Lovforslaget har følgende
hovedelementer:
-Ændret minimumskrav til mentorindsats.
I dag er der krav om, at aktivitetsparate personer, som får
mentorstøtte, fordi de ikke kan deltage i andre aktive
tilbud, skal have kontakt til mentor minimum én gang hver
uge. Dette minimumskrav ændres til én gang hver anden
uge.
-Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig
vejledning og opkvalificering til jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate. Den statslige refusion af kommunernes
driftsudgifter til øvrig vejledning og opkvalificering
afskaffes for jobparate kontanthjælpsmodtagere og
åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere,
samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet.
-Sammenlægning af rammer for mentor og aktiv
indsats samt reduktion af den nye ramme. Den særskilte
ramme for refusion af kommunernes udgifter til mentorstøtte
ophæves. I stedet foreslås refusionen af kommunernes
mentorudgifter omfattet af de to rådighedsbeløb for
kommunernes driftsudgifter til aktivering. Samtidig reduceres den
nye ramme til driftsudgifter til aktivering af
kontanthjælpsmodtagere m.v. svarende til et provenu på
146 mio. kr. årligt.
Lovforslaget medfører årligt
samlede offentlige mindreudgifter for staten og kommunerne på
400 mio. kr.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Udkastet til lovforslag sendes i ekstern
høring samtidig med fremsættelsen som følge af
et ønske om en hurtig fremsættelse af lovforslaget i
forlængelse af finanslovsforhandlingerne med henblik på
vedtagelse inden jul og ikrafttrædelse januar 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.