Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 16. december 2015
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2015 og var til 1. behandling den 8. december 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Lovforslaget blev sendt i ekstern
høring samtidig med fremsættelsen som følge af
et ønske om en hurtig fremsættelse af lovforslaget i
forlængelse af finanslovsforhandlingerne. Et udkast til
lovforslaget har derfor ikke været fremsendt til udvalget
inden fremsættelsen. Den 3. december 2015 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et
høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling og vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
96 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
En person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og som i perioder
på grund af personlige forhold ikke aktuelt kan deltage i
tilbud efter stk. 2, har ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil personen kan deltage
i tilbud efter stk. 2. Tilbud om mentorstøtte skal gives for
en periode på 6 måneder, og der skal som minimum
være kontakt en gang hver anden uge mellem mentor og
personen. Tilbud om mentorstøtte kan kun afbrydes, hvis
personen i stedet kan påbegynde et tilbud efter stk. 2. Kan
personen efter de 6 måneder fortsat ikke deltage i tilbud
efter stk. 2, skal der gives et nyt tilbud om
mentorstøtte.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Præcisering af ret og pligt
til mentor til aktivitetsparate kontanthjælps- og
integrationsydelsesmodtagere omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats]
2)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
118 a, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »jf.
stk. 3,« til: »jf. stk. 4,«.«
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med aftalen om kontanthjælpsreformen
fra 2013 blev mentorstøtte efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats indført som tilbud på
samme måde som tilbud om vejledning og opkvalificering,
virksomhedspraktik og løntilskud. Det fremgår af
aftalen, at aktivitetsparate ledige skal have ret og pligt til en
mentor i perioder, hvor kommunen vurderer, at de aktuelt ikke kan
deltage i øvrig aktiv indsats.
Dette blev udmøntet i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats således, at
aktivitetsparate kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere, som på grund af personlige
forhold ikke er i stand til at gå i gang med deres
første ret og pligt-tilbud om enten vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik eller ansættelse med
løntilskud, har ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte, indtil de bliver i stand til at kunne deltage
i en af disse tre tilbudstyper. Mentorstøtten kan gives for
en periode på 6 måneder og kan kun afbrydes, hvis
personen i stedet kan påbegynde en af de øvrige
tilbudstyper. Hvis personen efter de 6 måneder fortsat ikke
kan deltage i en af de øvrige tilbudstyper, skal der gives
et nyt tilbud om mentorstøtte. Der skal efter de
gældende regler være ugentlig kontakt mellem mentor og
personen.
Ankestyrelsen har i sit nyhedsbrev nr. 5
fra oktober 2015 fastslået, at dette, for så vidt
angår aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, alene
angår det første ret og pligt-tilbud, som skal gives
senest efter 6 måneder med kontanthjælp. For
kontanthjælpsmodtagere, der har overstået deres
første ret og pligt-tilbud, og som ikke kan deltage i tilbud
om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud, har kommunerne efter de
gældende regler mulighed for at give mentorstøtte, men
der er ikke regler om, at det skal gives som et ret og pligt-tilbud
med de ovennævnte krav om et halvt års varighed og
ugentlig kontakt.
Det fremgår ikke af aftalen om
kontanthjælpsreformen, at denne ret og pligt til
mentorstøtte for personer, der ikke kan deltage i andre
former for tilbud, alene skal gælde for det første ret
og pligt-tilbud. Det fremgår heller ikke af
bemærkningerne til lovforslag nr. L 223, folketingsåret
2012-13, som udmøntede kontanthjælpsreformen, at dette
skulle være tilfældet. Derimod fremgår det af
bemærkningerne til lovforslaget, at det foreslås, at
særligt udsatte kontanthjælpsmodtagere, som ikke har
mulighed for at deltage i almindelige aktive tilbud, skal tilbydes
en mentor, jf. punkt 2.10., således at ingen bliver overladt
til sig selv.
Der er derfor tale om en fejl, når
ret og pligt-mentoren ikke er skrevet ind i reglerne for ret og
pligt til efterfølgende tilbud, men alene i reglerne for
første ret og pligt-tilbud.
Dette underbygges af, at de
økonomiske konsekvenser af mentorordningen ved
udmøntningen af kontanthjælpsreformen blev beregnet
med udgangspunkt i målgruppens størrelse (den
tidligere match 3-målgruppe) og en times mentorstøtte
pr. uge i 52 uger. Der blev således ikke regnet med, at ret
og pligt-mentoren kun skulle gælde for første
tilbud.
Det foreslås derfor, at reglerne om
ret og pligt til mentorstøtte for aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan deltage i andre former
for tilbud, ændres, således at det også omfatter
efterfølgende ret og pligt-tilbud, og således at der
skal være kontakt til mentor mindst en gang hver anden uge,
således som det også er foreslået ved det
første ret og pligt-tilbud i det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 1.
Det vurderes, at ændringsforslaget
ikke har økonomiske konsekvenser, idet der i den
bagvedliggende økonomi er taget udgangspunkt i, at ret og
pligt-mentor også gælder for gentagne tilbud.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion, som
følge af at der foreslås indsat et nyt stk. 2 i §
118 a og det gældende stk. 3 herefter bliver stk. 4.
Henvisningen i § 118 a stk. 2, til stk. 3 skal derfor rettelig
være en henvisning til stk. 4.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Hans Christian Thoning (V)
Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian
Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten
Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 66
Bilagsnr. | Titel | 1 | Orientering om, at lovforslaget er sendt i
ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra
beskæftigelsesministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 4 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 5 | Udkast til betænkning |
|