Fremsat den 20. november 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af reklameafgiftsloven
(Ophævelse af reklameafgiftsloven)
§ 1
Reklameafgiftsloven, jf. lov nr. 1228 af 18.
december 2012, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Som led i finanslovsaftalen for 2016 er
regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti enige om at annullere reklameaften.
Reklameafgiftsloven er en del af
finanslovsaftalen for 2012 mellem den daværende regering og
Enhedslisten. Europa-Kommissionen statsstøttegodkendte
reklameafgiftsloven den 9. juli 2014. Godkendelsen var dog betinget
af en række ændringer i reklameafgiftsloven, som endnu
ikke er blevet gennemført. Reklameafgiftsloven har derfor
aldrig været sat i kraft.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er - i
overensstemmelse med regeringens målsætning om, at det
skal være billigere og lettere at drive virksomhed i Danmark
- at ophæve reklameafgiften.
Reklameafgiftsloven har siden 2012 mødt
massiv kritik fra de berørte brancher og er blandt andet
blevet kritiseret for at påvirke konkurrencen mellem
forskellige medier. Særligt konkurrencen mellem
afgiftspligtige ugeaviser og dagblade, som falder uden for
reklameafgiftslovens anvendelsesområde, er blevet anset som
problematisk. Dernæst vil indførelsen af afgiften
medføre tab af danske arbejdspladser i den grafiske branche
og pålægge erhvervslivet en række administrative
byrder.
Hensigten bag reklameafgiftsloven var at
bidrage til at nedbringe mængderne af papiraffald til gavn
for miljøet. Mængden af husstandsomdelte reklamer er
dog faldet til et lavere niveau, end hvad der var ventet da
afgiften blev vedtaget, også selvom reklameafgiftsloven
aldrig har været sat i kraft.
Afgiften skulle endvidere finansiere den
supplerende grønne check til familier med lave indkomster,
som blev indført i 2013.
3. Lovforslagets
enkelte elementer
3.1. Ophævelse af reklameafgiften
3.1.1. Gældende ret
Reklameafgiftsloven er udformet som en afgift
pr. kg reklamer, som omdeles til husstande her i landet. En reklame
er i henhold til reklameafgiftslovens § 1, stk. 2, omfattet af
afgiftspligten, hvis reklamen har til formål at fremme
afsætningen af varer eller tjenesteydelser, og reklamen
husstandsomdeles uden betaling fra modtageren.
Afgiften er differentieret, så
tryksager, som er miljømærket med EU's
miljømærke Blomsten, vil blive pålagt en lavere
afgiftssats. Afgiften udgør 4,00 kr. pr. kg for
husstandsomdelte reklamer, som ikke er mærket med Blomsten,
og 2,00 kr. pr. kg for husstandsomdelte reklamer, som er
mærket med Blomsten.
Afgiften opkræves hos virksomheder, som
står for distributionen af reklamerne.
Reklameafgiftsloven blev vedtaget af
Folketinget den 14. december 2012 og notificeret for
Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne, fordi loven
indeholder en række fritagelser fra afgiftspligten og en
differentieret afgiftssats.
Europa-Kommissionen
statsstøttegodkendte reklameafgiftsloven den 9. juli 2014,
jf. afgørelse SA. 35683. Godkendelsen var dog betinget af en
række ændringer i reklameafgiftsloven, som endnu ikke
er blevet gennemført. Reklameafgiftsloven har derfor aldrig
været sat i kraft.
3.1.2. Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås det, at
reklameafgiftsloven ophæves.
Baggrunden for ophævelsen er, at
reklameafgiftsloven siden 2012 har mødt massiv kritik fra de
berørte brancher og blandt andet er blevet kritiseret for at
påvirke konkurrencen mellem forskellige medier. Særligt
konkurrencen mellem afgiftspligtige ugeaviser og dagblade, som
falder uden for reklameafgiftslovens anvendelsesområde, er
blevet anset som problematisk. Dernæst vil indførelsen
af afgiften medføre tab af danske arbejdspladser i den
grafiske branche og pålægge erhvervslivet en
række administrative byrder.
Hensigten bag reklameafgiftsloven var at
bidrage til at nedbringe mængderne af papiraffald til gavn
for miljøet. Mængden af husstandsomdelte reklamer er
dog faldet til et lavere niveau, end hvad der var ventet da
afgiften blev vedtaget, også selvom reklameafgiftsloven
aldrig har været sat i kraft.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Da reklameafgiften endnu ikke er trådt i
kraft, medfører afskaffelsen ikke en provenuvirkning
sammenholdt med gældende regler. Provenuet fra
reklameafgiften har imidlertid været indregnet i
finanslovsforslag samt i de mellemfristede planer siden 2012.
Sammenholdt med dette udgangspunkt medfører afskaffelsen
derfor et finansieringsbehov.
Det skønnes, at afskaffelse af
reklameafgiftsloven vil medføre et varigt finansieringsbehov
efter tilbageløb og adfærd på ca. 190 mio. kr.
svarende til det merprovenu, der var forudsat i det oprindelige
lovforslag, jf. tabel 1. Det er
forudsat, at afgiftsgrundlaget vil falde over tid på grund af
udviklingen i markedet.
| Tabel 1:
Finansieringsbehovet ved ophævelse af
reklameafgiftsloven | Mio. kr. (2015-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Finansårs- virkning 2016 | Umiddelbart provenu | -270 | -230 | -330 | -310 | -290 | -280 | -210 | Inkl. virkning på andre konti | -330 | -290 | -410 | -390 | -370 | -350 | -260 | Efter tilbageløb | -250 | -220 | -310 | -290 | -280 | -260 | -200 | Efter tilbageløb
og adfærd (inkl. arbejdsudbud) | -190 | -180 | -240 | -220 | -210 | -200 | -170 |
|
Provenuvirkningen ved at indføre
reklameafgiften skønnes at udgøre ca. 120 mio. kr.
varigt efter tilbageløb og adfærd.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Reklameafgiften er aldrig trådt i kraft.
Derfor er der ikke tale om en administrativ lempelse for det
offentlige, herunder SKAT. Men i kraft af ophævelsen
undgår SKAT en fremtidig administrativ byrde.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Reklameafgiften er aldrig trådt i kraft.
Derfor er der ikke tale om en økonomisk lempelse for
erhvervslivet. Men i kraft af ophævelsen undgår
erhvervslivet en fremtidig økonomisk byrde.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Reklameafgiften er aldrig trådt i kraft.
Derfor er der ikke tale om en administrativ lempelse for
erhvervslivet. Men i kraft af ophævelsen undgår
erhvervslivet en fremtidig administrativ byrde.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Mængden af husstandsomdelte reklamer er
allerede faldet mere, end det blev forventet, da loven blev
vedtaget. I det oprindelige lovforslag blev det skønnet, at
der som følge af afgiften ville ske et fald i mængden
af husstandsomdelte reklamer fra 160.000 ton i 2012 til 153.000 ton
i 2013. Mængden af husstandsomdelte reklametryksager var
imidlertid i 2013 faldet til 128.500 ton, også selvom
reklameafgiftsloven ikke var trådt i kraft.
I det oprindelige lovforslag blev det
skønnet, at mængden af husstandsomdelte
reklametryksager ville falde med ca. 25 pct. Ca. 20 pct. af dette
fald er realiseret uden afgift. De resterende 5 procentpoint svarer
til ca. 8.000 tons reklametryksager. Der er dog en vis usikkerhed
forbundet med de miljømæssige konsekvenser af
forslaget, da udviklingen på markedet kan betyde, at
mængden af husstandsomdelte reklametryksager falder mere
fremadrettet, også uden afgift.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 17. september 2015 til den 15. oktober 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Affald Plus, Borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, CAD, CEPOS, Cevea,
Coop, DAKOFA, Danish Export Association, Danish Operators, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Dansk
Affaldsforening, Dansk Aktionærforening, Dansk
Dagligvareleverandørforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund,
Dansk Lokalsyn, Dansk Retursystem A/S, Dansk Told- og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Medier, Danske Regioner,
Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder, DANVA,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, DEA, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Skatteborgerforening, DI,
Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Eksportrådet,
EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energistyrelsen,
Energitilsynet, Erhvervsstyrelsen, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, FSR, Greenpeace Danmark,
HK-Privat, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens
Bekæmpelse, Landsskatteretten, Miljøstyrelsen,
Mineralolie Brancheforeningen, Moderniseringsstyrelsen, Nationalt
Center for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Nærbutikkernes
Landsforening, Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende
Energi- og Miljøkontorer, SEGES, Serviceforbundet,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Vedvarende Energi,
VisitDenmark, WWF og Ældresagen.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Det skønnes, at afskaffelse af
reklameafgiftsloven vil medføre et varigt finansieringsbehov
efter tilbageløb og adfærd på ca. 190 mio.
kr. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Reklameafgiften er aldrig trådt i
kraft. Derfor er der ikke tale om en administrativ lempelse for
SKAT og det offentlige. Men i kraft af ophævelsen
undgår SKAT og det offentlige en fremtidig administrativ
byrde. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Reklameafgiften er aldrig trådt i
kraft. Derfor er der ikke tale om en økonomisk lempelse for
erhvervslivet. Men i kraft af ophævelsen undgår
erhvervslivet en fremtidig økonomisk byrde. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Reklameafgiften er aldrig trådt i
kraft. Derfor er der ikke tale om en administrativ lempelse for
erhvervslivet. Men i kraft af ophævelsen undgår
erhvervslivet en fremtidig administrativ byrde. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | I det oprindelige lovforslag blev det
skønnet, at mængden af husstandsomdelte
reklametryksager ville falde med ca. 25 pct. Ca. 20 pct. af dette
fald er realiseret uden afgift. De resterende 5 procentpoint svarer
til ca. 8.000 tons reklametryksager. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås, at reklameafgiftsloven
ophæves, jf. afsnit 3.1.2 i de almindelige
bemærkninger.
Reklameafgiftsloven blev vedtaget af
Folketinget den 14. december 2012 og notificeret for
Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne, fordi loven
indeholder en række fritagelser for afgiftspligten og en
differentieret afgiftssats. Lovens ikrafttræden har herefter
afventet EU-Kommissionens afgørelse.
Europa-Kommissionen
statsstøttegodkendte reklameafgiftsloven den 9. juli 2014,
jf. afgørelse SA. 35683. Godkendelsen var dog betinget af,
at afgiftsfritagelsen for information om offentlig forsyningspligt
skulle ophæves, og at afgiftsfritagelsen for postforsendelser
på generelle vilkår skulle ophæves, så alle
reklameforsendelser omfattes af afgiftspligten, uanset om
forsendelsen skete på generelle eller på individuelt
forhandlede vilkår. Endelig var godkendelsen betinget af, at
afgiftsfritagelsen for ugeaviser skulle præciseres i forhold
til lov om mediestøtte, således at det blev sikret, at
en ugeavis ikke blev afgiftsfritaget, hvis den samtidig modtog
støtte efter lov om mediestøtte.
Ændringerne er endnu ikke er blevet
gennemført. Reklameafgiftsloven har derfor aldrig
været sat i kraft.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | Reklameafgiftsloven, jf. lov nr. 1228 af 18.
december 2012, ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. |
|