Fremsat den 20. november 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Forhøjelse af fradrag for passage af
Storebæltsforbindelsen)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1081 af 7. september 2015, som ændret ved lov nr. 997 af 30.
august 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 C, stk. 9, 2. pkt.,
ændres »90 kr.« til: »110 kr.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning fra og med
indkomståret 2016.
Stk. 2. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2016 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2016, der følger af
ændringerne i ligningslovens § 9 C, stk. 9, 2. pkt., i
denne lovs § 1, nr. 1.
Stk. 3. Den beregnede
korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk. 2
fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2016, der foreligger pr. 1. maj 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Regeringen finder, at der er behov for at
forbedre incitamenterne til at pendle på tværs af
Danmark. Det foreslås derfor at forhøje det
særlige brofradrag for passage af
Storebæltsforbindelsen i bil fra 90 kr. til 110 kr. Dette vil
være til gavn for mobiliteten på arbejdsmarkedet og
skabe bedre sammenhæng mellem landsdelene.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Broafgiften, der skal betales for at passere
Storebæltsforbindelsen, opleves som en barriere for at
søge arbejde på den anden side af broen. Regeringen
vil derfor forbedre vilkårene for arbejdstagere, der pendler
i bil, ved at gøre det billigere at køre over
Storebæltsbroen. Lovforslaget vil således være
til gavn for arbejdstagere og virksomheder, der anvender broen, og
det kan bidrage til at skabe en større balance og
sammenhæng mellem landsdelene i Danmark.
3. Gældende
ret
Efter ligningslovens § 9 C kan personer
få fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl
og arbejdsplads med et beløb, som beregnes på grundlag
af den normale transportvej ved bilkørsel efter en
kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet. Der kan
dog kun foretages fradrag for den del af befordringen pr.
arbejdsdag, der overstiger 24 km.
Befordringsfradraget er et
ligningsmæssigt fradrag, det vil sige et fradrag ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag
udgør ca. 29,6 pct. i 2015 i en kommune med en skatteprocent
svarende til landsgennemsnittet.
Udgør befordringen pr. arbejdsdag til
og med 120 km, beregnes fradraget med den kilometer-takst, som
Skatterådet årligt fastsætter. For befordring
herudover beregnes fradraget med 50 pct. af den fastsatte
kilometertakst. For 2015 er taksten for befordring fra 24-120 km
fastsat til 2,05 kr. pr. km. For befordring over 120 km
udgør taksten 1,03 kr. pr. km.
Der er i ligningslovens § 9 C, stk. 9,
fastsat særlige regler om fradrag for befordring for
personer, der benytter Storebæltsforbindelsen mellem den
sædvanlige bopæl og arbejdsplads. Disse pendlere kan
foretage et fradrag for de afholdte udgifter på 90 kr. pr.
passage med bil eller motorcykel og 15 kr. pr. passage med
kollektiv transport. De tilsvarende fradrag for benyttelse af
Øresundsforbindelsen er henholdsvis 50 kr. og 8 kr.
Beløbene er faste og bliver ikke reguleret årligt.
Hvis flere personer kører sammen i en bil eller på en
motorcykel, er det kun den person, der har afholdt udgiften til
passagen, der kan foretage fradraget. Kompenserer de
medkørende i bilen eller på motorcyklen den, der har
afholdt udgiften, er denne person ikke skattepligtig af
kompensationen, og de medkørende kan ikke trække
udgiften fra ved indkomstopgørelsen.
Udgiften til passage af
Storebæltsforbindelsen skal i alle tilfælde kunne
dokumenteres. En arbejdstager kan ikke foretage fradraget for
passage af Storebæltsforbindelsen, hvis arbejdsgiveren har
afholdt udgiften til broafgiften.
4. Lovforslaget
Det foreslås at forhøje fradraget
for bilister og motorcyklister for at køre over
Storebæltsforbindelsen fra 90 kr. pr. passage til 110 kr. pr.
passage. Derved bliver det billigere for pendlere at køre
over Storebæltsbroen i bil eller på motorcykel for at
komme på arbejde, hvilket kan bidrage til at øge
mobiliteten på arbejdsmarkedet. Dette vil være til gavn
både for arbejdstagere og virksomheder.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Der foreligger ikke tilgængelige
statistiske oplysninger, der kan danne grundlag for et sikkert
skøn over de provenumæssige konsekvenser af
lovforslaget. Skønnet er derfor forbundet med nogen
usikkerhed.
Det skønnes, at 1.000 -1.500
personbilspendlere samlet set vil opnå en skattereduktion ved
forhøjelsen af brofradraget svarende til et umiddelbart
mindreprovenu på op mod 5 mio. kr. årligt, jf. tabel 1.
På sigt vil mindreprovenuet være
faldende, dels på grund af den faldende skatteværdi af
de ligningsmæssige fradrag frem mod 2019, dels på grund
af at fradragssatsen som hidtil er fastsat nominelt og ikke
reguleres.
Ca. 4 mio. kr. af det umiddelbare
mindreprovenu vedrører kommunerne. Forslaget får dog
ingen umiddelbare økonomiske virkninger for kommuner, der
har valgt det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
indkomståret 2016, da det af tidsmæssige grunde ikke
har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget heri.
For kommuner, der har valgt at selvbudgettere
udskrivningsgrundlaget for 2016, vil virkningerne af forslaget
blive neutraliseret.
For finansåret 2016 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 3 mio. kr. Den
resterende del af mindreprovenuet for 2016 vil blive
udmøntet som overskydende skat eller reduceret restskat i
forbindelse med årsopgørelsen for 2016 i foråret
2017.
| | | | | | Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af forhøjelsen af brofradraget for
Storebæltsforbindelsen | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Finansårsvirkning 2016 | Umiddelbart mindreprovenu | -2 | -5 | -5 | -4 | -4 | -3 | Mindreprovenu efter
tilbageløb | -1 | -4 | -4 | -3 | -3 | - | Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd | -1 | -4 | -4 | -3 | -3 | - | Provenuvirkning for kommunerne | | -4 | -4 | -4 | -4 | - |
|
Forhøjelsen af brofradraget vurderes i
et meget begrænset omfang at medføre et øget
arbejdsudbud. På den anden side vil en øget anvendelse
af fradraget, ved at flere pendlere vælger at finde
beskæftigelse på den modsatte side af Storebælt i
forhold til bopælen, medføre et vist yderligere
mindreprovenu. Med nogen usikkerhed vurderes disse to modsatrettede
effekter at modsvare hinanden.
Forslaget vil medføre fuld
fradragsdækning for pendlere, der benytter bil til daglig
befordring ca. 14 arbejdsdage på en måned, men
skattemæssig overkompensation for bilpendlere, der pendler
mere end 14 arbejdsdage. Forhøjelsen af brofradraget
medfører derfor en skatteudgift svarende til forslagets
umiddelbare mindreprovenu.
6. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Det skønnes, at forslaget om at
forhøje brofradraget vil medføre positive afledte
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i det omfang, der
tiltrækkes og fastholdes kvalificeret arbejdskraft fra den
modsatte side af Storebælt. Herudover indeholder lovforslaget
ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne, da der alene er tale om
en forhøjelse af en i forvejen kendt fradragsmulighed.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
EU-retlige aspekter.
12. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 7. oktober 2015 til den 4. november 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, AmCham Denmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP,
Bilfærgernes Rederiforening, Borger- og retssikkerhedschefen
i SKAT, Business Danmark, Centralorganisationen Søfart,
CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Automobilforhandler Forening,
Dansk Bilforhandler Union, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Journalistforbund, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Bilbranche, Den Danske
Skatteborgerforening, DI, Domstolsstyrelsen, DTL, Erhvervsstyrelsen
- Team Effektiv Regulering, FDM, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, FOA, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, FTF, HK-Kommunal, HK-Privat, Ingeniørforeningen,
KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening,
Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, LO, Realkreditrådet, Rigsrevisionen, SKAT,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening og STAR- Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering.
| 13. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget medfører et
umiddelbart mindreprovenu på op imod 5 mio. kr. årligt.
Heraf vedrører de 4 mio. kr. kommunerne. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen nævneværdige
administrative konsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Beskedne positive afledte
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i det omfang, der
kan tiltrækkes og fastholdes kvalificerede arbejdskraft fra
den modsatte side af Storebælt. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen nævneværdige
miljømæssige konsekvenser. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
EU-retlige aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det foreslås at forhøje
fradraget for skattepligtiges passage over
Storebæltsforbindelsen fra 90 kr. til 110 kr. Der er
udelukkende tale om en beløbsmæssig forhøjelse
af fradraget, og de nugældende betingelser for at kunne
foretage fradraget vil derfor være uændrede. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt.
4.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at forhøjelsen af det særlige brofradrag for
bilister træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning
fra og med indkomståret 2016.
De foreslåede bestemmelser i stk. 2 og 3
indebærer, at de økonomiske virkninger for den
personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken af
lovforslaget for indkomståret 2016 neutraliseres for så
vidt angår de kommuner, der for 2016 har valgt at budgettere
med deres eget skøn over ud-skrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat. Det drejer sig om Furesø,
Rudersdal, Roskilde, Ærø og Rebild kommuner.
Neutraliseringen sker med baggrund i aktstykke
147, 2. samling 2014/15, tiltrådt af Finansudvalget den 10.
juli 2015, hvoraf det fremgår, at skønnet over
udskrivningsgrundlaget i 2016 hviler på en forudsætning
om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår
endvidere, at ved efterfølgende ændringer i
udskrivningsgrundlaget for 2016 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
For de selvbudgetterende kommuner vil
efterreguleringen af indkomstskatten, herunder også
kirkeskatten for 2016, som opgøres i 2018 og afregnes i
2019, blive korrigeret efter denne bestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr.1081 af 7. september 2015, som
ændret ved lov nr. 997 af 30. august 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9
C. - - - | | | Stk.
2-8. - - - | | | Stk. 9. Den
skattepligtige kan ved opgørelsen af fradrag for befordring
frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads
mod dokumentation foretage fradrag for udgifter afholdt til
benyttelse af Storebæltsforbindelsen og
Øresundsforbindelsen. Fradraget for benyttelse af
Storebæltsforbindelsen kan foretages med 90 kr. pr. passage
ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 15 kr. pr. passage
for brugere af kollektiv trafik. Fradraget for benyttelse af
Øresundsforbindelsen kan foretages med 50 kr. pr. passage
ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 8 kr. pr. passage for
brugere af kollektiv trafik. Ved samkørsel i bil eller
på motorcykel kan fradrag efter 1. pkt. alene foretages af
den af de samkørende, som har afholdt udgiften til A/S
Storebælt eller Øresundsbro Konsortiet for benyttelsen
af forbindelsen. Modtager den pågældende
udgiftsgodtgørelse for passageudgiften fra
medkørende, er den pågældende ikke skattepligtig
heraf, og de medkørende har ikke fradragsret for
godtgørelsen. | | 1. I § 9 C, stk. 9, 2. pkt., ændres
»90 kr.« til: »110 kr.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning fra og med
indkomståret 2016. | | | Stk. 2. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2016 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2016, der følger af
ændringerne i ligningslovens § 9 C, stk. 9, 2. pkt., i
denne lovs § 1, nr. 1. | | | Stk. 3. Den
beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk.
2 fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2016, der foreligger pr. 1. maj 2018. |
|