Fremsat den 19. november 2015 af Ellen
Trane Nørby
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v
(Bedre rammer for skoletilbud på 27
småøer)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 786 af 15. juni 2015, foretages
følgende ændring:
1.
Efter kapitel 8 a indsættes:
»Kapitel 8 b
Frie grundskoler
på småøer
§ 36 c. Bestemmelserne i dette
kapitel omfatter følgende småøer:
Agersø, Anholt, Askø inklusiv Lilleø,
Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø,
Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø,
Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø.
36 d. Ministeren for børn,
undervisning og ligestilling kan godkende, at en fri grundskole,
der modtager statstilskud efter denne lov og ikke ligger på
en småø, jf. § 36 c, uanset bestemmelsen i §
5, stk. 6, 1. pkt., kan oprette et skoletilbud på en af de i
§ 36 c nævnte småøer som en afdeling af den
frie grundskole. For et skoletilbud oprettet efter 1. pkt. på
en småø gælder klassetrinskrav i § 2, stk.
1 og 2, og elevtalskrav i § 19, stk. 1, ikke.
Stk. 2. En fri
grundskoles beslutning om at oprette et skoletilbud efter stk. 1
skal være truffet i overensstemmelse med skolens procedure
for vedtægtsændring og indarbejdes i vedtægten,
når oprettelsen er godkendt. Skolens ansøgning om
oprettelse af et skoletilbud skal være modtaget af
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling senest
den 15. august året forud for skoleårets start. Der
indbetales ikke depositum efter § 8, stk. 2, 2. pkt., for
oprettelse af et skoletilbud efter stk. 1.
Stk. 3. Det er
en betingelse for godkendelse efter stk. 1, at
1) den frie
grundskole, der ønsker at oprette en afdeling på en
småø, ligger i den samme kommune som
småøen,
2) der ikke er
en folkeskole eller en fri grundskole, der opfylder betingelserne
for at oppebære statstilskud, på småøen,
og
3)
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori småøen er
beliggende, tilslutter sig oprettelsen af skoletilbuddet.
Stk. 4. En fri
grundskole kan højst oprette skoletilbud på to
småøer. Der kan højst oprettes ét
skoletilbud som en afdeling af en fri grundskole pr.
småø. Skoletilbuddet efter stk. 1 kan ikke oprettes
som en kostafdeling.
Stk. 5. Eleverne
i et skoletilbud på en småø tæller ikke
med ved beregningen af klassetrinskrav, jf. § 2, stk. 1 og 2,
eller i elevtalskrav, jf. § 19, stk. 1, for den del af den
frie grundskole, der ikke ligger på småøen
Stk. 6. Der ydes
kun ét grundtilskud, jf. § 11, stk. 6, til frie
grundskoler, der opretter skoletilbud efter stk. 1.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan udover tilskud efter § 23 yde tilskud
til en fri grundskoles driftsudgifter ved et skoletilbud på
en småø.
§ 36 e. Det bidrag efter
§ 26, som kommunen skal betale til staten ud fra antallet af
elever pr. 5. september året før finansåret for
et skoletilbud på en småø godkendt efter §
36 d, stk. 1, svarer til statens gennemsnitlige driftstilskud pr.
årselev og bygningstilskud for elever i frie grundskoler.
§ 36 f. En fri grundskole
på en småø, som modtog statstilskud i
skoleåret 2015-16 efter denne lov, kan uanset klassetrinskrav
i § 2, stk. 1 og 2, og elevtalskrav i § 19, stk. 1, 1. og
2. pkt., modtage tilskud i henhold til denne lov, hvis skolen
sammenlagt i børnehaveklasse og på 1.-7. klassetrin
har mindst 24 elever beregnet enten som elevtallet pr. 5. september
året før finansåret eller som et gennemsnit af
elevtallene pr. 5. september året før finansåret
og de 2 forudgående år.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2016.
Stk. 2.
Ansøgningsfristen i § 36 d, stk. 2, 2. pkt., i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. som indsat ved denne lovs
§ 1, nr. 1, gælder ikke for ansøgning om
oprettelse af skoletilbud på småøer med start i
skoleårene 2016-17, 2017-18, 2018-19 og 2019-20.
Ansøgningsfristen er i disse tilfælde henholdsvis den
15. maj 2016, den 15. maj 2017, den 15. maj 2018 og den 15. maj
2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Oprettelse af skoletilbud som afdelinger af frie
grundskoler på småøer
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Kommunale bidrag og tilskud
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Lempelse af elevtalskrav og klassetrinskrav for
eksisterende frie grundskoler på
småøer
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås, at der
åbnes mulighed for, at frie grundskoler, der ikke ligger
på en småø, som en afdeling af en eksisterende
fri grundskole med statstilskud kan oprette et skoletilbud på
en af de 27 småøer uanset elevtallet og
klassetrinsfordelingen i dette skoletilbud. Oprettelsen skal
godkendes af ministeren for børn, undervisning og
ligestilling med tilslutning fra kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvori småøen er beliggende. Elevens
bopælskommune skal betale bidrag til staten med 100 pct. af
statens gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev og
bygningstilskud for elever i frie grundskoler. Der åbnes
herudover mulighed for, at beliggenhedskommunen kan yde
driftstilskud til et skoletilbud på en småø.
Med lovforslaget foreslås endvidere, at
en eksisterende fri grundskole med statstilskud på en
småø undtages fra klassetrinskravene i § 2, stk.
1 og 2, og elevtalskravet i lovens § 19, stk. 1.
Elevtalskravet for en eksisterende fri grundskole med statstilskud
på en småø foreslås fastsat til mindst 24
elever pr. 5. september året før finansåret. Det
betyder, at eksisterende skoletilbud på småøer,
hvis elevtal falder i de kommende år, vil kunne
opretholdes.
Forslaget har til formål at skabe bedre
rammer for skoletilbud på de mindre øer. Det er
vigtigt for udviklingen af landets lokalsamfund, at indbyggerne har
gode rammer for etablering af skoletilbud. På de danske
småøer er det i dag vanskeligt at opretholde et
skoletilbud i de tilfælde, hvor der ikke er et kommunalt
tilbud. Forslaget vil styrke muligheden for, at også
børn og unge bosat på småøerne kan tage
grundskoleuddannelse i deres nærområde.
Med forslaget imødekommer regeringen et
ønske om at give mulighed for at etablere små
skoletilbud på småøer som en afdeling af en fri
grundskole på fastlandet eller større øer, fx
Lolland. Ønsket er fremkommet på baggrund af en
henvendelse fra Fejøforeningen. På Fejø har
Lolland Kommune besluttet at nedlægge den eksisterende
folkeskole for de mindre elever, hvorfor disse må rejse til
Lolland, hvis der ikke etableres et andet skoletilbud på
øen. Sammenslutningen af Danske Småøer
støtter en sådan ordning på Fejø, men der
bør efter sammenslutningens mening ikke indføres en
generel ordning, der kan anspore til nedlæggelse af
folkeskoler på småøerne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Oprettelse af skoletilbud som afdelinger af frie
grundskoler på småøer
2.1.1 Gældende ret
Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
regulerer tilskudsbetingelserne for frie grundskoler. Der er i dag
ingen særlige regler om frie grundskoler på
småøer, hvorfor de almindelige regler for oprettelse
og drift af frie grundskoler også gælder for skolerne
på småøerne.
Det følger af § 5, stk. 6, i lov
om friskoler og private grundskoler m.v. (friskoleloven), at en fri
grundskoles bygninger skal ligge i geografisk nærhed af
hinanden. Skoler, der har fået godkendt et andet
undervisningssprog end dansk, jf. § 2, stk. 3, 3. pkt., kan
dog give undervisning i dette sprog i en filial, der har mindst 32
elever. Kravet om geografisk og bygningsmæssig enhed blev
indført ved lov nr. 411 af 6. juni 1991 om friskoler og
private grundskoler m.v. og havde til formål at hindre
oprettelse af filialer.
Det følger endvidere af friskolelovens
§ 2, at frie grundskoler skal have mindst ni elever i de
små klasser op til 2. klassetrin, seks elever på 3. og
4. klassetrin og ni elever på 5.-7. klassetrin. Herudover
skal skolen for at modtage statstilskud efter friskolelovens §
19, stk. 1, have mindst 32 elever. For nyoprettede skoler indfases
klasse- og elevtalskrav over en årrække.
Ved lov nr. 290 af 29. marts 2010
indførtes ret til for frie grundskoler, der har fået
godkendt et andet undervisningssprog end dansk, at give
undervisning i dette sprog i filialer, det vil sige i en bygning,
der ikke opfylder kravet om, at skolens bygninger skal ligge i
geografisk nærhed af hinanden. Loven havde sin baggrund i, at
der var registreret et behov for internationale skolepladser i
Danmark.
Det er ikke i øvrigt muligt efter den
gældende lovgivning, at en fri grundskole kan etablere et
skoletilbud som en del af en fri grundskole på en lokalitet,
der ligger længere væk fra skolens bygningskompleks end
ca. 1 kilometer. Etablering af et skoletilbud i form af en afdeling
af en fri grundskole, der ikke ligger på en
småø, på en af de 27 småøer vil
derfor kræve en lovændring.
Ifølge friskolelovens § 8 skal
anmeldelse af en ny fri grundskole ske senest 15. august året
før skolestart. Ved anmeldelsen indbetales et depositum til
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, jf.
§ 8, stk. 2. Det samlede depositum, der indbetales over to
omgange, er fastsat til 30.000 kr.
En kommune kan ikke oprette en fri
grundskole.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Med forslaget åbnes der mulighed for, at
ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan
godkende oprettelse af et skoletilbud efter friskoleloven, idet en
eksisterende fri grundskole, der ikke ligger på en
småø, kan beslutte at etablere et skoletilbud på
en af de 27 småøer uanset elevtallet og
elevfordelingen på klassetrin i skoletilbuddet. Særligt
for de mindre børn er det ønskeligt at have et
skoletilbud på øen, så børnene slipper
for den daglige færgetur frem og tilbage til øen.
Formålet herved er at tilskynde børnefamilier til at
tage bopæl på øerne.
De 27 småøer er: Aarø,
Agersø, Anholt, Askø inkl. Lilleø,
Avernakø, Baagø, Barsø, Birkholm,
Bjørnø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø,
Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø og
Venø. Disse øer er ikke selvstændige kommuner,
men er øer, der alle modtager ø-tilskud i henhold til
§ 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner og omfattes af lov om støtte til de små
øsamfund.
Det foreslås endvidere, at ministeren
for børn, undervisning og ligestilling efter tilslutning fra
den stedlige kommunalbestyrelse kan godkende, at en fri grundskole,
der modtager statstilskud efter friskoleloven, opretter en afdeling
af den frie grundskole i form af et skoletilbud på en af de
27 småøer, der er nævnt i forslaget til §
36 c.
Skoletilbuddet vil være en del af skolen
på fastlandet eller en større ø, hvilket
indebærer, at skolen har én bestyrelse, én
skoleleder, fælles mål og planer efter lovens § 1
a og én tilsynsmodel for tilsyn med undervisningen m.v.
efter lovens kapitel 3. Såfremt skolen efter lovens § 9
h fratages retten til at være en fri grundskole, omfatter
dette derfor også et skoletilbud på en
småø. En afgørelse om at fratage en skole
statstilskud, jf. §§ 21 og 21 a, omfatter i givet fald
også et skoletilbud på en småø, der er en
afdeling af skolen.
Der stilles ikke krav om, at skoletilbuddet
skal have bestemte klassetrin. Frie grundskoler, der ønsker
at oprette skoletilbud på en småø, skal
ansøge ministeren for børn, undervisning og
ligestilling herom senest den 15. august året forud for
skoleårets start, jf. lovens § 8, stk. 2. Dog
foreslås det, at fristen i skoleårene 2016-17, 2017-18,
2018-19 og 2019-20 i stedet fastsættes til hhv. den 15. maj
2016, den 15. maj 2017, den 15. maj 2018 og den 15. maj 2019, jf.
lovforslagets § 2, stk. 2.
Ved godkendelsen af et skoletilbud vil der
blive lagt vægt på, om skoletilbuddet er indrettet
på en sådan måde, at undervisningen kan stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Der vil ligeledes blive lagt vægt på, at eleverne i
skoletilbuddet kan opleve et godt undervisnings- og
læringsmiljø med udfordringer og gode
udviklingsmuligheder, herunder med en kontaktflade til den
øvrige del af skolen og dens elever. Vurderingen sker
på grundlag af beskrivelsen af skolens mål og
undervisningsplaner, jf. § 1 a.
Det foreslås, at kommunen ligeledes skal
tilslutte sig, at der etableres et skoletilbud på øen.
Den kommunale tilslutning vil ikke kunne trækkes tilbage,
så længe skoletilbuddet på øen er i drift.
Forslaget hænger sammen med, at kommunen, hvori øen er
beliggende, skal betale bidrag til staten for børn i
skoletilbud på småøer svarende til hele det
gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev og bygningstilskud
for elever i frie grundskoler, jf. den foreslåede § 36
e.
Endvidere er det en betingelse for oprettelse
af et skoletilbud, at der ikke i forvejen er et grundskoletilbud
på den pågældende småø i form af en
folkeskole eller en fri grundskole, herunder et skoletilbud efter
dette lovforslag.
Det foreslås, at oprettelsen af et
skoletilbud på en småø ikke påvirker
kravene til skolen på fastlandet eller en større
ø for så vidt angår fordeling af elever på
klassetrin i lovens § 2, stk. 1 og 2, og antal elever i lovens
§ 19, stk. 1, som betingelse for at udløse
statstilskud. Eleverne i skoletilbuddet indgår derfor ikke i
elevtallet for skolen på fastlandet eller en større
ø for så vidt angår opfyldelsen af de to
betingelser.
Kommunen gives efter forslaget endvidere ret
til at yde tilskud til driften af et skoletilbud efter
friskoleloven på en småø, således at
forældrebetalingen kan begrænses, evt. helt
bortfalde.
Der henvises til den foreslåede §
36 c og § 36 d.
2.2. Kommunale bidrag og tilskud
2.2.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen i skolekommunen eller
elevers bopælskommune kan efter friskolelovens § 23 yde
følgende tilskud: 1) Tilskud til nedbringelse af skolepenge,
herunder til nedbringelse af betaling for skolefritidsordninger og
for ophold på en kostafdeling. Tilskuddet kan ydes under
hensyn til elevernes og forældrenes indtægtsforhold, 2)
tilskud til driften af skolefritidsordninger, 3) tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand samt
til særlig støtteundervisning i dansk af tosprogede
elever og 4) tilskud til anlægsudgifter eller lignende
investeringsudgifter.
Tilskuddene er frivillige for kommunen.
Ifølge friskolelovens § 26 betaler
bopælskommunen til almindelig undervisning i en fri
grundskole et bidrag til staten for elever bosat i kommunen.
Kommunens bidrag fastsættes på de årlige
finanslove som en andel af statens gennemsnitlige driftstilskud pr.
årselev efter § 10, stk. 3, nr. 1, og stk. 4. I 2015 er
bidraget efter § 26 på finansloven fastsat til 91 pct.
af statens gennemsnitlige driftstilskud.
I dag findes på disse
småøer ifølge oplysninger fra Sammenslutningen
af Danske Småøer en kommunal folkeskole (anført
med årgange/klassetrin og antal elever pr. februar 2015)
på:
Orø 0.-6. kl. og 30 elever,
Sejerø 0.-7. kl. og 20 elever, Anholt 0.-9. kl. og 13
elever, Endelave 0.-6. kl. og 5 elever, Tunø 0.-7. kl. og 5
elever, Fejø 0.- 4. kl. og 13 elever, Omø 0.-6. kl.
og 6 elever og Strynø 0.-4. kl. og 15 elever.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det er regeringens ønske, at den
stedlige kommune så vidt muligt fortsat opretholder et
folkeskoletilbud på øerne. Adgangen til efter
forslaget at oprette et skoletilbud på en småø
indrettes derfor således, at kommuner ikke som følge
af lovforslaget tilskyndes til at nedlægge
folkeskoletilbuddet på småøerne.
Forslaget indebærer på den
baggrund, at kommunen for eleverne i et skoletilbud på en
småø skal betale et bidrag til staten svarende til
hele det gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev og
bygningstilskud for elever i frie grundskoler. Kommunen skal som
følge heraf tilslutte sig oprettelsen af et skoletilbud
på en småø, jf. den foreslåede § 36
d, stk. 3, nr. 3.
Der henvises til den foreslåede §
36 e.
2.3. Lempelse af elevtalskrav og klassetrinskrav for
eksisterende frie grundskoler på
småøer
2.3.1. Gældende ret
Der er i dag ingen særlige regler om
tilskud til frie grundskoler på småøer, hvorfor
de almindelige regler for oprettelse og drift af frie grundskoler
også gælder for skolerne på
småøerne.
Det følger af friskolelovens § 2,
at frie grundskoler skal have mindst ni elever i de små
klasser op til 2. klassetrin, seks elever på 3. og 4.
klassetrin og ni elever på 5.-7. klassetrin, dog gælder
for nye skoler en indfasningsperiode. Herudover skal skolen for at
modtage statstilskud efter friskolelovens § 19, stk. 1, have
mindst 32 elever (gælder ikke nyoprettede skoler, for hvilke
elevtalskravene indfases over en årrække).
Frem til 2002 kunne undervisningsministeren
fravige elevtalskravene i særlige tilfælde. Denne
dispensationshjemmel blev ophævet ved lovændring i
2002, jf. lov nr. 275 af 8. maj 2002, og herefter kunne der ikke
dispenseres fra mindsteelevtalskravene. Frie grundskoler, der
hidtil havde kunnet få dispensation fra elevtalskravet, fik
en permanent godkendelse af det elevtal, som dispensationen giver
mulighed for, jf. friskolelovens § 19, stk. 1, 6. pkt.
De skoler, der tidligere kunne få
dispensation, var skoler, der i henhold til tidligere lovgivning
havde fået godkendelse til at omfatte 1.- 6. klassetrin og
1.- 5. klassetrin, og skoler, der udelukkende henvendte sig til
nationale mindretal, samt skoler, der var i virksomhed i
skoleåret 1976-77, og som er eller efter 1967 havde
været beliggende i landzone eller et hertil svarende
område. For skoler, der alene omfatter 1. - 6. klassetrin og
1.- 5. klassetrin, er mindsteelevtalskravet henholdsvis 24 og 20
elever. Skoler beliggende i landzone og oprettet før 1946
skal have mindst 10 elever på 1.- 7. klassetrin, skoler, der
er oprettet mellem 1946 og 1971 skal have mindst 15 elever på
1.- 7. klassetrin, og skoler der er oprettet mellem 1971 og 1976/77
skal have mindst 20 elever på 1. til 7. klassetrin.
De permanente godkendelser blev fastholdt i
forbindelse med indførelsen af det nugældende
mindsteelevtalskrav ved lov nr. 289 af 29. marts 2010, hvoraf det
fremgår, at skoler, der i overensstemmelse med § 19,
stk. 1, 6. pkt., har kunnet få dispensation fra kravet om pr.
5. september at have mindst 32 elever i alt i
børnehaveklasse og på 1.-7. klassetrin, ikke skal
overholde de generelle elevtalskrav i § 19, stk. 1, 1. og 2.
pkt., men det elevtalskrav, som den enkelte skoles dispensation har
givet mulighed for.
For de skoler, der har en permanent
dispensation fra elevtalskravet, gælder der altså et
elevtalskrav fra 10 og op til 24 elever, som blev fastsat
særskilt for hver enkelt skole. Det bemærkes, at skoler
med permanent dispensation fra elevtalskravet også er
undtaget fra klassetrinskravet efter lovens § 2, stk. 1 og 2,
jf. § 2, stk. 5, nr. 3.
Følgende skoler har fået
permanent dispensation: Bjergby Friskole, Bonnet Friskole,
Bøgballe Friskole, Bøvling Friskole, Druestrup
Friskole, Egebjerg Friskole, Egense Friskole, Fjaltring Friskole,
Fårevejle Fri(- og Efter) skole, Galten Friskole,
Guldbæk Friskole, Haubro-Søttrup Friskole,
Havregården Lille Kost- og Dagskole, Hedegaard Friskole,
Hestkær Friskole, Hundborg Friskole, Højbo Friskole,
Høve Friskole, Jerslev-Østervrå Friskole,
Kassebølle Friskole, Klim Friskole, Lille Egede Friskole,
Nordskovens Friskole, Oure Friskole, Refs Vindinge Friskole, Rudme
Friskole, Rødding Friskole (Spøttrup), Skallerup
Friskole, Skanderup Friskole, Skovby Friskole,
Skørbæk-Ejdrup Friskole, Thorsted Friskole, Trunderup
Friskole, Vedsted Friskole, Vestbirk Friskole, Vilsted Friskole,
Vindblæs Friskole og Øster Jølby Friskole.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at eksisterende frie
grundskoler på en småø kan opfylde
mindsteelevtalskravet på lignende vilkår med skoler,
der allerede er omfattet af dispensationsordningen i friskolelovens
§ 19, stk. 1, 6. pkt. Det er regeringens ønske, at
sikre bedre rammer for at eksisterende grundskoletilbud kan
opretholdes på de 27 småøer. Den
foreslåede mulighed for at oprette skoletilbud på
småøer vurderes ikke at sikre bedre rammer for at
opretholde allerede eksisterende frie grundskoler på
småøerne. Derfor stilles der særskilt forslag
med dette formål.
Det foreslås, at der indføjes en
regel i loven, hvorefter elevtalskravet for en friskole på en
småø, der modtog statstilskud i skoleåret
2015-16, er på mindst 24 elever pr. 5. september året
før finansåret. Det foreslås samtidig, at disse
skoler ikke skal opfylde kravene til antal elever på bestemte
klassetrin i friskolelovens § 2, stk. 1 og 2. Den
foreslåede regel afgrænses til kun at omfatte
eksisterende friskoler på småøer, der allerede
modtager statstilskud efter friskoleloven.
Det bemærkes, at Fur Friskole er den
eneste eksisterende friskole på de 27 småøer.
Skolen har i sine to første år haft elevtal på
hhv. 30 og 31 og er derfor bekymret for udsving i elevtal.
Den foreslåede regel vil derfor alene
gælde for Fur Friskole. Det må understreges, at skolen
ikke kan blive omfattet af den gældende ordning i lovens
§ 19, stk. 1, 6. pkt., da der ikke er hjemmel i friskoleloven
til at give nye dispensationer fra elevtalskravet. Ordningen
kræver derfor særskilt hjemmel. Det skal endelig
bemærkes, at friskolelovens øvrige almindelige
tilskudsbetingelser fortsat gælder for eksisterende frie
grundskoler på småøer.
Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling vil være særligt opmærksomt
på, at eleverne i skoletilbud omfattet af den
foreslåede bestemmelse kan opleve et godt undervisnings- og
læringsmiljø med udfordringer og gode
udviklingsmuligheder.
Der henvises til den foreslåede §
36 f.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Efter gældende regler i friskoleloven
betaler bopælskommunen et bidrag til staten på 91 pct.
af det gennemsnitlige driftstilskud, excl. pensionstillæg pr.
årselev i frie grundskoler. Med forslaget skal kommunen for
elever i skoletilbud på en småø som en filial af
en fri grundskole betale et bidrag til staten svarende til hele det
gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev og bygningstilskud
for elever i frie grundskoler.
Derudover kan bopælskommunen yde et
kommunalt driftstilskud til frie grundskoler på
småøer.
Den enkelte kommune kan selv vælge, om
den vil yde et kommunalt driftstilskud til et skoletilbud på
småøer som filial af en fri grundskole, hvis kommunen
nedlægger et evt. folkeskoletilbud på
småøen. Det forudsættes, at de kommunale
udgifter til en fri grundskole på småøer kan
afholdes inden for udgifterne til at drive en folkeskole.
Med lovforslaget vil skoler, der undtages fra
lovens almindelige mindsteelevtalskrav, kunne videreføres
med statstilskud. Med de almindelige mindsteelevtalskrav ville de
have mistet berettigelsen til statstilskuddet. De statslige
merudgifter vil dog være begrænsede og udgøre
differencen mellem det statslige tilskud og det kommunale bidrag
på 91 pct. af det gennemsnitlige driftstilskud, excl.
pensionstillæg pr. årselev i frie grundskoler. De
kommunale udgifter til kommunalt bidrag til staten
forudsættes at kunne afholdes inden for udgifterne til at
drive en folkeskole.
Forslaget vil have administrative konsekvenser
for kommunerne, idet kommunerne efter forslaget skal træffe
beslutninger om hhv. tilslutning til oprettelse af nye skoletilbud
på småøerne, og beslutninger om ydelse af
driftstilskud til nye skoletilbud på småøer. De
kommunale udgifter til disse opgaver, hvoraf
førstnævnte alene er en engangsopgave,
forudsættes at kunne afholdes inden for udgifterne til at
drive en folkeskole.
Lovforslaget er herved udgiftsneutralt for
kommunerne.
Lovforslaget vil indebære statslige
engangsudgifter på op til 0,5 mio. kr. til systemtilpasning
m.v., som afholdes inden for Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestillings økonomiske ramme.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske
eller administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 17. september 2015 til den 13. oktober 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening, Dansk
Friskoleforening, DI, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler - Lederne, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen for Kristne
Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forstanderkredsen for
Produktionsskoler/Produktionshøjskoler, Foreningen Frie
Fagskoler, Frie Skolers Lærerforening - (FSL), KL,
Landboungdom, Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark,
Landsforeningen af Produktionsskoleledere, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, LO, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer,
Landsforeningen for PPR-chefer, Lederforeningen for VUC,
Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Netværket
for Kostafdelinger, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Erhvervsrettet Voksen-
og Efteruddannelse (VEU-rådet), Rådet for Etniske
Minoriteter, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Skole og Forældre,
Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen, UU Danmark og VUC
Bestyrelsesforening.
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil indebære statslige
engangsudgifter på op til 0,5 mio. kr. til systemtilpasning
m.v., som afholdes inden for Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestillings økonomiske ramme | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås i § 36 c, at den særlige ordning med
adgang til oprettelse af skoletilbud på en småø
som en del af en fri grundskole omfatter de angivne 27 små
øer: Aarø, Agersø, Anholt, Askø inkl.
Lilleø, Avernakø, Baagø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Drejø, Egholm, Endelave,
Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø,
Lyø, Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø og
Venø. Disse øer er ikke selvstændige kommuner,
men er øer, der alle er omfattet af ordningen med
ø-tilskud til beliggenhedskommunen i henhold til § 20 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
omfattes af lov om støtte til de små
øsamfund.
Det foreslås i forslag til ny § 36 d, stk. 1, at ministeren for
børn, undervisning og ligestilling kan godkende, at en fri
grundskole, der modtager statstilskud efter finansloven og ikke
ligger på en småø, kan etablere en afdeling
på en af de 27 småøer. Skoletilbud på en
småø skal ikke opfylde kravene om elevfordeling
på klassetrin i friskolelovens § 2, stk. 1 og 2, eller
opfylde kravet om, at der skal være mindst 32 elever, jf.
friskolelovens § 19, stk. 1.
Skoletilbuddet på en småø
er ikke en selvstændig skole, men en del af den frie
grundskole på fastlandet eller en større ø, og
har dermed samme bestyrelse, samme tilsynsmodel m.v. som skolen
på fastlandet eller en større ø. Forældre
til børn i et skoletilbud på en småø har
således samme rettigheder som forældre til
børnene i skoledelen på fastlandet eller en
større ø, fx i forhold til deltagelse i valg til
skolens bestyrelse og beslutninger om tilsynet med skolens
virksomhed i friskolelovens §§ 9 og 9 a.
Hvis den frie grundskole mister retten til at
være en fri grundskole, jf. § 9 h, vil skoletilbuddet
samtidig ophøre. Tilsvarende gælder, hvis skolen af
andre årsager bliver nedlagt.
For den frie grundskole på fastlandet
eller en større ø og skoletilbuddet på en
småø gælder i øvrigt med de i forslaget
nævnte undtagelser reglerne i friskoleloven og regler udstedt
i medfør heraf.
Det foreslås i § 36 d, stk. 2, at det er den frie
grundskole, som ikke ligger på en småø, dvs.
på fastlandet eller en større ø, fx Lolland,
der træffer beslutning om at ansøge om oprettelse af
et skoletilbud på en småø. Det betyder, at det
er reglerne i skolens vedtægt for beslutninger om
vedtægtsændringer, der skal følges ved
beslutning om at ansøge om at oprette et skoletilbud
på en småø. Det skal indarbejdes i skolens
vedtægt, at den driver et godkendt skoletilbud på en
given småø, når skolen har fået godkendt
oprettelsen af skoletilbuddet. Vedtægtsændringen skal
ikke godkendes af Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling. Frie grundskolers vedtægtsforhold er reguleret
i lovens § 5, stk. 3 og 4, samt i bekendtgørelse om
vedtægter for friskoler og private grundskoler.
Ansøgning om godkendelse af oprettelse
af et skoletilbud skal indgives til Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling (Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet) senest den 15. august året forud for
skoleårets start. Der indbetales ikke depositum ved
ansøgning om oprettelse af et skoletilbud på en
småø.
Det foreslås i § 36 d, stk. 3, at der stilles
følgende betingelser for, at et skoletilbud på en
småø kan oprettes: 1) den frie grundskole på
fastlandet eller en større ø ligger i samme kommune
som den pågældende småø, 2) der findes
ikke i forvejen på småøen et grundskoletilbud
for børnene i form af folkeskole eller fri grundskole,
herunder et skoletilbud efter lovforslaget, og 3) kommunen skal
tilslutte sig etablering af et skoletilbud på en
småø beliggende i kommunen. Da kommunen skal betale
bidrag til staten ud fra antallet af elever i skoletilbuddet
på småøen pr. 5. september året før
finansåret svarende til hele det gennemsnitlige driftstilskud
pr. årselev og bygningstilskud pr. elev i frie grundskoler,
tillægges kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori øen
er beliggende, denne tilslutningsbeføjelse, således at
kommunen inddrages i overvejelserne om etablering af en afdeling
på en småø med en større kommunal
medfinansiering end normalt for frie grundskoler. Kommunen kan
dermed ud fra en konkret lokal afvejning af kommunens skolepolitik,
den eksisterende skolestruktur, geografiske og demografiske
forhold, økonomiske hensyn o. lign., vurdere, om et
skoletilbud vil være den relevante løsning for at
sikre et fortsat skoletilbud for børn på en
småø. Økonomiske hensyn vil dog ikke kunne
stå alene som begrundelse for, at kommunen ikke tilslutter
sig etableringen af skoletilbuddet. Den kommunale tilslutning vil
ikke kunne trækkes tilbage, så længe
skoletilbuddet på øen er i drift.
Det foreslås i § 36 d, stk. 4, at én fri
grundskole højst kan oprette skoletilbud på to
småøer. Der kan højest oprettes ét
skoletilbud som en afdeling af en fri grundskole pr.
småø. Da skoletilbuddet er et tilbud, der har til
formål at tilskynde børnefamilier til at tage
bopæl på øerne, er der ikke grundlag for at
skoletilbuddet oprettes med kostafdeling.
Det foreslås i § 36 d, stk. 5, at der for frie
grundskoler, der opretter et skoletilbud på en
småø, gælder uændret samme krav til
elevantal og klassetrin for hovedskolen, således at elever
fra skoletilbuddet på småøen ikke tæller
med ved opgørelse af elevtal pr. klassetrin og samlet antal
elever for skolen på fastlandet eller en større
ø, jf. friskolelovens § 2, stk. 1 og 2, og § 19,
stk. 1. Elever fra skoletilbud, der flytter fra skoletilbuddet til
skolen på fastlandet eller en større ø i
løbet af skoleåret efter den 5. september kan efter
gældende regler medtælles pr. førstkommende 5.
september som elever i skolen på fastlandet eller en
større ø.
Det foreslås i § 36 d, stk. 6, at en fri grundskole,
der har skoletilbud på småøer, kun modtager
grundtilskud efter friskolelovens § 11, stk. 6, som én
skole. Eleverne i skoletilbud på småøer vil
sammen med eleverne på skolen på fastlandet eller en
større ø indgå i beregningen af skolens
grundtilskud.
Det foreslås i § 36 d, stk. 7, at kommunen - udover de
tilskud, som en kommune kan beslutte at give en fri grundskole
efter § 23 - yderligere kan yde tilskud til driften af
skoletilbuddet på småøen.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Med forslaget til §
36 e skal kommunen for elever i skoletilbud som en afdeling
af en fri grundskole på en småø betale et bidrag
til staten svarende til hele det gennemsnitlige driftstilskud pr.
årselev og bygningstilskud for elever i frie grundskoler.
Efter gældende regler i friskolelovens § 26 betaler
bopælskommunen et bidrag til staten på en andel af
statens gennemsnitlige driftstilskud, excl. pensionstillæg,
pr. årselev i frie grundskoler. Andelen er for
finansåret 2015 fastsat til 91 pct. i finansloven. Med
forslaget bliver denne andel altid 100 pct.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Der foreslås en ny § 36 f, hvorefter en eksisterende fri
grundskole på en småø, dvs. en skole der modtog
statstilskud i skoleåret 2015-16, undtages fra
klassetrinskravene i friskolelovens § 2, stk. 1 og 2, og
elevtalskravet i lovens § 19, stk. 1. Der indføjes en
regel i loven, hvorefter elevtalskravet for en friskole på en
småø er på mindst 24 elever pr. 5. september
året før finansåret. En fri grundskole på
en småø kan således fortsat opnå
statstilskud, hvis skolen har et elevtal sammenlagt i
børnehaveklasse og på 1.-7. klassetrin på mindst
24 elever pr. 5. september året før finansåret.
Den foreslåede regel afgrænses til kun at omfatte
eksisterende friskoler på småøer.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at
Fur Friskole får bedre rammer for at opretholde et
grundskoletilbud på Fur. Som den eneste eksisterende frie
grundskole på en småø, der modtager
statstilskud, er det i overensstemmelse med lovforslagets
primære formål at give skolen bedre rammer for at
opretholde skoletilbuddet. Evt. nyoprettede friskoler på
småøer er omfattet af det almindelige elevtalskrav i
lovens § 19, stk. 1, på mindst 32 elever pr. 5.
september året før finansåret. Friskolelovens
øvrige almindelige tilskudsbetingelser gælder for
eksisterende tilskudsberettigede frie grundskoler på
småøer.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2. 3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. februar 2016.
Det foreslås, at skoletilbud på
småøer med start i skoleårerne 2016-17, 2017-18,
2018-19 og 2019-20 ikke omfattes af den foreslåede
ansøgningsfrist på den 15. august året forud for
skoleårets start. Skoletilbud, der skal starte i
skoleårene 2016-17, 2017-18, 2018-19 og 2019-20
foreslås at skulle indsende deres ansøgning
henholdsvis senest den 15. maj 2016, den 15. maj 2017, den 15. maj
2018 og den 15. maj 2019. Det vil betyde, at skoletilbud på
småøer efter den foreslåede ordning allerede vil
kunne etableres i skoleåret 2016-17 og ikke skal vente til
skoleåret 2017-18. Det vil endvidere lette processen for
oprettelse af skoletilbud på småøer,
således at den nye ordning kan fremmes i dens første
fire skoleår.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 786 af 15. juni 2015,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
kapitel 8 a indsættes: | | | | | | »Kapitel 8 b | | | | | | Frie grundskoler
på småøer | | | | | | § 36 c.
Bestemmelserne i dette kapitel omfatter følgende
småøer: Agersø, Anholt, Askø inklusiv
Lilleø, Avernakø, Barsø, Birkholm,
Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm, Endelave,
Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø,
Lyø, Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø. | | | | | | § 36 d.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan
godkende, at en fri grundskole, der modtager statstilskud efter
denne lov og ikke ligger på en småø, jf. §
36 c, uanset bestemmelsen i § 5, stk. 6, 1. pkt., kan oprette
et skoletilbud på en af de i § 36 c nævnte
småøer som en afdeling af den frie grundskole. For et
skoletilbud oprettet efter 1. pkt. på en småø
gælder klassetrinskrav i § 2, stk. 1 og 2, og
elevtalskrav i § 19, stk. 1, ikke. Stk. 2. En fri
grundskoles beslutning om at oprette et skoletilbud efter stk. 1
skal være truffet i overensstemmelse med skolens procedure
for vedtægtsændring og indarbejdes i vedtægten,
når oprettelsen er godkendt. Skolens ansøgning om
oprettelse af et skoletilbud skal være modtaget af
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling senest
den 15. august året forud for skoleårets start. Der
indbetales ikke depositum efter § 8, stk. 2, 2. pkt., for
oprettelse af et skoletilbud efter stk. 1. Stk. 3. Det er
en betingelse for godkendelse efter stk. 1, at 1) den frie
grundskole, der ønsker at oprette en afdeling på en
småø, ligger i den samme kommune som
småøen, 2) der ikke er en
folkeskole eller en fri grundskole, der opfylder betingelserne for
at oppebære statstilskud, på småøen,
og 3)
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori småøen er
beliggende, tilslutter sig oprettelsen af skoletilbuddet. Stk. 4. En fri
grundskole kan højst oprette skoletilbud på to
småøer. Der kan højst oprettes ét
skoletilbud som en afdeling af en fri grundskole pr.
småø. Skoletilbuddet efter stk. 1 kan ikke oprettes
som en kostafdeling. Stk. 5. Eleverne
i et skoletilbud på en småø tæller ikke
med ved beregningen af klassetrinskrav, jf. § 2, stk. 1 og 2,
eller i elevtalskrav, jf. § 19, stk. 1, for den del af den
frie grundskole, der ikke ligger på
småøen. Stk. 6. Der ydes
kun ét grundtilskud, jf. § 11, stk. 6, til frie
grundskoler, der opretter skoletilbud efter stk. 1. Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan udover tilskud efter § 23 yde tilskud
til en fri grundskoles driftsudgifter ved et skoletilbud på
en småø. | | | | | | § 36 e. Det
bidrag efter § 26, som kommunen skal betale til staten ud fra
antallet af elever pr. 5. september året før
finansåret for et skoletilbud på en småø
godkendt efter § 36 d, stk. 1, svarer til statens
gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev og bygningstilskud
for elever i frie grundskoler. | | | | | | § 36 f. En
fri grundskole på en småø, som modtog
statstilskud i skoleåret 2015-16 efter denne lov, kan uanset
klassetrinskrav i § 2, stk. 1 og 2, og elevtalskrav i §
19, stk. 1, 1. og 2. pkt., modtage tilskud i henhold til denne lov,
hvis skolen sammenlagt i børnehaveklasse og på 1.-7.
klassetrin har mindst 24 elever beregnet enten som elevtallet pr.
5. september året før finansåret eller som et
gennemsnit af elevtallene pr. 5. september året før
finansåret og de 2 forudgående år.« |
|