Skriftlig fremsættelse (18. november
2015)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og
forskellige andre love (Indfasning af eldrevne og
brændselscelledrevne køretøjer i grøn
ejerafgift og registreringsafgift m.v.)
(Lovforslag nr. L 61)
Lovforslaget har til formål at
udmønte aftalen mellem regeringen (V), Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre af den 9. oktober 2015 om de
fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og
brændselscellebiler, herunder brintbiler.
Formålet med lovforslaget er dels at
sikre en gradvis indfasning af elbiler og brændselscellebiler
i registreringsafgiften, dels at skabe ro om rammevilkårene
for elbiler og brændselscellebiler i Danmark.
Indfasningen af afgiften for eldrevne
køretøjer vil som udgangspunkt træde i kraft
den 1. januar 2016. Dette samme gælder for
plug-in-hybridbiler. Indfasningen af afgiften for
brændselscelledrevne køretøjer udsættes
til den 1. januar 2019, idet der indledningsvist foreslås en
3-årig afgiftsfritagelse for disse biler.
Indfasningsordningerne kan dog ikke træde i kraft, før
der foreligger en statsstøttegodkendelse fra
Europa-Kommissionen.
Den midlertidige godtgørelsesordning
for elektricitet anvendt til opladning af batterier til
registrerede elbiler som led i momsregistreret virksomhed
forlænges til 31. december 2016.
Som led i finansieringen af lovforslaget
afskaffes særreglen om skematisk værdiansættelse
i forbindelse med beregningen af registreringsafgiften for brugte
biler og motorcykler, der er under 1 år. Desuden
nedsættes radiofradraget i registreringsafgiften til 600 kr.
i 2016. Det indebærer, at indfasningen er fuldt finansieret i
2016, mens der fortsat skønnes at være et
finansieringsbehov på 100 mio. kr. i 2017, 150 mio. kr. i
2018 og 175 mio. kr. i 2019.
Med henblik på at sikre at aftalen
inden for rammerne af budgetloven ikke reducerer udgiftslofterne og
dermed råderummet til offentlige serviceudgifter og
øvrige prioriteringer, er finansieringsbehovet for 2017 til
2019 teknisk set tilvejebragt i dette lovforslag ved at afskaffe
radiofradraget fuldt ud fra 2017 og at udvide tillægget i den
grønne ejerafgift for manglende partikelfilter til
også at omfatte ældre dieselvarebiler fra den 1. januar
2017, men aftaleparterne er som nævnt enige om, at
finansieringen først aftales i 2016. Af tekniske
årsager er tillægget for de ældre dieselbiler for
manglende partikelfilter i lovforslaget fastsat til 400 kr. i 2017,
600 kr. i 2018, og 1000 kr. i 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings (hurtige og)
velvillige behandling.