Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. december 2015
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og
forskellige andre love1)
(Indfasning af eldrevne og
brændselscelledrevne køretøjer i grøn
ejerafgift og registreringsafgift m.v.)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014 og
§ 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, foretages
følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 1, nr. 14, affattes således:
»14)
brændselscelledrevne motorkøretøjer, hvis
køretøjet er anmeldt til registrering inden udgangen
af 2018,«.
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 18, ændres
»regering,« til: »regering og«.
3. I
§ 2, stk. 1, nr. 19, ændres
»adgang, og« til: »adgang.«
4. § 2,
stk. 1, nr. 20, ophæves.
5. I
§ 3 a, stk. 8, ændres
»§ 4« til: »§§ 4-5 d«.
6. I
§ 3 b, stk. 10, ændres
»§§ 4, 5, 5 a, 6, 6 a eller 6 b« til:
»§§ 4-5 d«.
7. § 4,
stk. 2-4, affattes således:
»Stk. 2.
For benzindrevne og dieseldrevne personbiler gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, der opgøres
på baggrund af bilens energieffektivitet. Fradraget for
benzindrevne personbiler udgør 4.000 kr. for hver kilometer,
som bilen tilbagelægger ud over 16 km pr. liter
brændstof. Fradraget for dieseldrevne personbiler
udgør 4.000 kr. for hver kilometer, som bilen
tilbagelægger ud over 18 km pr. liter brændstof. For
øvrige personbiler fastsættes fradraget som for
benzindrevne personbiler, hvis det beregnede
brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres i
liter benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne personbiler,
hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4.
pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.
Stk. 3. For
benzindrevne og dieseldrevne personbiler gives et tillæg i
registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, der opgøres
på baggrund af bilens energieffektivitet. Tillægget for
benzindrevne personbiler udgør 1.000 kr. for hver kilometer,
som bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter
brændstof. Tillægget for dieseldrevne personbiler
udgør 1.000 kr. for hver kilometer, som bilen
tilbagelægger mindre end 18 km pr. liter brændstof. For
øvrige personbiler fastsættes tillægget som for
benzindrevne personbiler, hvis det beregnede
brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres i
liter benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne personbiler,
hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4.
pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.
Stk. 4.
Brændstofforbruget efter stk. 2 og 3 opgøres for
benzindrevne og dieseldrevne personbiler som bilens
brændstofforbrug efter Rådets direktiv
80/1268/EØF af 16. december 1980 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motordrevne
køretøjers brændstofforbrug eller
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer. Brændstofforbruget omregnes til
kilometer pr. liter og afrundes med én decimal. For
personbiler, for hvilke der ikke opgøres et
brændstofforbrug som angivet i 1. pkt., omregnes bilens
energiforbrug til et forbrug af benzin eller diesel som angivet i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-9. Det
beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr. liter
og afrundes med én decimal.«
8. I
§ 4, stk. 7, og § 5, stk. 8, indsættes efter
»§ 3, stk. 2,«: »§ 5 b, stk. 2, §
5 c, stk. 3,«.
9. § 4,
stk. 10, ophæves.
Stk. 11 og 12 bliver herefter stk. 10 og
11.
10. I
§ 4, stk. 12, der bliver stk. 11,
ændres »stk. 11« til: »stk. 10«.
11. § 5,
stk. 4-6, affattes således:
»Stk. 4.
For benzindrevne og dieseldrevne varebiler gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 1, der opgøres på
baggrund af varebilens energieffektivitet. Fradraget for
benzindrevne varebiler udgør 4.000 kr. for hver kilometer,
som varebilen tilbagelægger ud over 16 km pr. liter
brændstof. Fradraget for dieseldrevne varebiler udgør
4.000 kr. for hver kilometer, som varebilen tilbagelægger ud
over 18 km pr. liter brændstof. For øvrige varebiler
fastsættes fradraget som for benzindrevne varebiler, hvis det
beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og 4. pkt.,
opgøres i liter benzin pr. kilometer, eller som for
dieseldrevne varebiler, hvis det beregnede brændstofforbrug,
jf. stk. 6, 3. og 4. pkt., opgøres i liter diesel pr.
kilometer.
Stk. 5. For
benzindrevne og dieseldrevne varebiler gives et tillæg i
registreringsafgiften efter stk. 1, der opgøres på
baggrund af varebilens energieffektivitet. Tillægget for
benzindrevne varebiler udgør 1.000 kr. for hver kilometer,
som varebilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter
brændstof. Tillægget for dieseldrevne varebiler
udgør 1.000 kr. for hver kilometer, som bilen
tilbagelægger mindre end 18 km pr. liter brændstof. For
øvrige varebiler fastsættes tillægget som for
benzindrevne varebiler, hvis det beregnede brændstofforbrug,
jf. stk. 6, 3. og 4. pkt., opgøres i liter benzin pr.
kilometer, eller som for dieseldrevne varebiler, hvis det beregnede
brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og 4. pkt., opgøres i
liter diesel pr. kilometer.
Stk. 6.
Brændstofforbruget efter stk. 4 og 5 opgøres for
benzindrevne og dieseldrevne varebiler som bilens
brændstofforbrug efter Rådets direktiv
80/1268/EØF af 16. december 1980 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motordrevne
køretøjers brændstofforbrug eller
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer. Brændstofforbruget omregnes til
kilometer pr. liter og afrundes med én decimal. For
varebiler, for hvilke der ikke opgøres et
brændstofforbrug som angivet i 1. pkt., omregnes bilens
energiforbrug til et forbrug af benzin eller diesel som angivet i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-9. Det
beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr. liter
og afrundes med én decimal.«
12. I
§ 5, stk. 12, indsættes som
6. pkt.:
»Nedsættelserne efter 2.-4. pkt. kan
ikke overstige den afgift, der oprindelig er betalt.«
13. I
§ 5 a, stk. 4, indsættes som
3. pkt.:
»Nedsættelsen efter 2. pkt. kan ikke
overstige den afgift, der oprindelig er betalt.«
14.
Efter § 5 a indsættes før overskriften før
§ 7:
Ȥ 5 b. For eldrevne
køretøjer beregnes afgiften, jf. dog stk. 2:
1) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2016 som 20
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
2) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2017 som 40
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
3) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2018 som 65
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
4) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 som 90
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
Stk. 2. Ved
køretøjets registrering i 2016 og 2017 gives et
fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på 10.000 kr.
Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk.
1.
§ 5 c. For biler, der drives
af el i kombination med benzin, diesel, naturgas eller biogas, og
hvor opladningen af køretøjet kan ske ved hjælp
af en ekstern strømforsyning, beregnes registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 med et brændstofforbrug efter
§ 4, stk. 2 og 3, og § 5, stk. 4 og 5, der opgøres
efter § 8, nr. 1, i lov nr. 1353 af 21. december 2012.
Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift:
1) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2016 beregnes 20 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2017 beregnes 40 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2018 beregnes 65 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2019 beregnes 90 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
Stk. 3. Ved
bilens registrering i 2016 og 2017 gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradraget
kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 2.
§ 5 d. For
brændselscelledrevne køretøjer beregnes
afgiften:
1) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 som 20
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
2) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020 som 40
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
3) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2021 som 65
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
4) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2022 som 90
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.«
15. I
§ 7 b, stk. 1, ændres
»§§ 4, 5, 5 a, 6,« til: »§§
4-5 d,«.
16. I
§ 7 b, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5) For
køretøjer afgiftsberigtiget efter §§ 5 b-5
d som afgiften efter §§ 5 b-5 d.«
17. I
§ 8, stk. 3, 2. pkt., ændres
»1.000 kr.« til: »400 kr.«
18. § 8,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
19. I
§ 8, stk. 3, 3. pkt., der bliver
2. pkt., udgår »endvidere«.
20. I
§ 27, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 5 eller § 5 a, stk. 1 og 2,« til:
»§ 5, § 5 a, stk. 1 og 2, eller §§ 5 b-5
d,«.
§ 2
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1386 af 21. december 2009,
§ 2 i lov nr. 1503 af 23. december 2014 og § 3 i lov nr.
1532 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. § 1,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Indtil den 31. december 2018 omfatter afgiftspligten efter stk. 1
ikke biler, der alene anvender brændselsceller som
drivmiddel.«
2. §
2 affattes således:
Ȥ 2. Bilens
brændstofforbrug efter Rådets direktiv
80/1268/EØF af 16. december 1980 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motordrevne
køretøjers brændstofforbrug eller
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformati?oner? om
køretøjer omregnes til kilometer pr. liter og
afrundes med én decimal.«
3. § 3,
stk. 3 og 4, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 3.
Af natur- og biogasdrevne biler betales afgift som af dieseldrevne
biler, jf. stk. 1, litra B. Foreligger der oplysning om bilens
udledning af CO2 målt i gram
pr. kilometer, omregnes denne udledning til liter diesel pr. 100
km. Omregningen foretages ved at dividere den oplyste udledning af
CO2 målt i gram pr. kilometer
med en fast faktor på 26,5. Foreligger der ikke oplysning om
udledningen af CO2, betales afgift
efter den i stk. 2, 2. pkt., foretagne omregning.
Stk. 4. Af
eldrevne biler betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk.
1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens forbrug af Wh pr.
kilometer, omregnes dette forbrug til antal kilometer pr. liter
benzin. Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. kilometer
til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at
dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer
med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om
energiforbruget målt i Wh pr. kilometer, fastsættes
energiforbruget i liter benzin pr. 100 km som summen af et fast
element på 0,1 l pr. 100 km og et variabelt element udtrykt i
liter benzin pr. 100 km, der beregnes som 0,1 pct. af bilens
egenvægt i kilogram.
Stk. 5. Af
biler, der drives af el i kombination med benzin, og hvor opladning
kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning,
betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A.
Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh
pr. kilometer og benzinforbrug målt i liter pr. 100 km,
foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i
liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget
målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter
pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i
Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der
ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr.
kilometer og benzinforbrug pr. kilometer, betales afgift efter den
i stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning.
Stk. 6. Af
biler, der drives af el i kombination med diesel, og hvor opladning
kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning,
betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A.
Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh
pr. kilometer og dieselforbrug målt i liter pr. kilometer,
foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i
liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget
målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter
pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i
Wh pr. 100 km med en fast faktor på 91,25. Bilens
dieselforbrug målt i liter pr. 100 km omregnes til
benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at gange med bilens
dieselforbrug målt i liter pr. 100 km med en fast faktor
på 1,092. Foreligger der ikke oplysning om bilens
energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens dieselforbrug
pr. kilometer, betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt.,
foretagne omregning.
Stk. 7. Af
biler, der drives af el i kombination med natur- og biogas, og hvor
opladning kan ske ved hjælp af en ekstern
strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler,
jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens
energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens udledning af
CO2 målt i gram pr. kilometer,
foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i
liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget
målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter
pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i
Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Bilens
udledning af CO2 målt i gram
pr. kilometer omregnes til benzinforbrug målt i liter pr. 100
km ved at dividere den målte udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer med en
fast faktor på 24. Foreligger der ikke oplysning om bilens
energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens udledning af
CO2 målt i gram pr. kilometer,
betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt., foretagne
omregning.
Stk. 8. Af
brændselscelledrevne biler betales afgift som af benzindrevne
biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens
forbrug af Wh pr. kilometer, omregnes forbruget til antal kilometer
pr. liter benzin. Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr.
kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages
ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr.
kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke
oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. kilometer
fastsættes energiforbruget i liter benzin pr. 100 km som
summen af et fast element på 0,1 l pr. 100 km og et variabelt
element udtrykt i liter benzin pr. 100 km, der beregnes som 0,1
pct. af bilens egenvægt i kilogram.
Stk. 9. Af
biler, der ikke omfattes af stk. 1-8, betales afgift som af
dieseldrevne biler efter den i stk. 2, 2. pkt., foretagne
omregning.«
Stk. 5-8 bliver herefter stk. 10-13.
4. I
§ 3, stk. 8, der bliver stk. 13,
ændres »stk. 5 og den i stk. 6« til: »stk.
10 og den i stk. 11«.
§ 3
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
185 af 18. februar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
745 af 25. juni 2014, § 3 i lov nr. 1503 af 23. december 2014,
§ 30 i lov nr. 1532 af 27. december 2014 og § 6 i lov nr.
540 af 29. april 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, ændres
»samt indtil den 31. december 2015 køretøjer,
der alene anvender el eller brint som drivmiddel« til:
»samt indtil den 31. december 2018 køretøjer,
der alene drives ved hjælp af
brændselsceller«.
2. I
§ 2, stk. 2, indsættes efter
»benzin«: »og elektricitet«.
3. I
§ 2 b indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for dieseldrevne
varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500
kg, der er registreret første gang før den 18. marts
2009. Tillægget efter 1. pkt. udgør dog 400 kr. i 2017
og 600 kr. i 2018.«
4. § 15,
stk. 1, nr. 7, ophæves.
5. I
§ 15, stk. 3, indsættes
efter »satserne i«: »§ 2 b, stk.
1,«.
§ 4
I lov nr. 1353 af 21. december 2012 om
ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om ændring af lov om afgift
af affald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift for el
forbrugt til opladning af batterier til registrerede elbiler,
lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser for
varebiler samt teknisk justering af energiafgifter m.v. og
ophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typer
af affald fra egen cementproduktion) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 21, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »2015« til: »2016«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 18
og 19, og § 3, nr. 3, træder i kraft den 1. januar
2017.
Stk. 3.
Registreringsafgiftslovens § 5 b som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 14, har ikke virkning for eldrevne
køretøjer, for hvilke der er underskrevet en bindende
købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 8.
oktober 2015, og som i perioden fra den 1. januar 2016 til den 1.
juli 2016 anmeldes til registrering. Disse køretøjer
fritages fortsat for registreringsafgift. Anmeldelse til
registrering kan alene ske ved henvendelse til told- og
skatteforvaltningen. Dokumentation for, at der er underskrevet en
bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest
den 8. oktober 2015, skal indsendes til told- og
skatteforvaltningen senest i forbindelse med anmeldelse til
registrering.
Stk. 4.
Registreringsafgiftslovens § 5 c som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 14, har ikke virkning for køretøjer,
der drives af el i kombination med diesel, benzin, naturgas eller
biogas, hvis opladning kan ske ved hjælp af en ekstern
strømforsyning, for hvilke der er underskrevet en bindende
købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 8.
oktober 2015, og som i perioden fra den 1. januar 2016 til den 1.
juli 2016 anmeldes til registrering. For disse
køretøjer betales registreringsafgift efter
registreringsafgiftslovens §§ 4 eller 5, hvor
brændstofforbruget, der indregnes efter
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2 og 3, og § 5, stk.
4 og 5, opgøres efter § 8, nr. 1, i lov nr. 1353 af 21.
december 2012. Anmeldelse til registrering kan alene ske ved
henvendelse til told- og skatteforvaltningen. Dokumentation for, at
der er underskrevet en bindende købsaftale mellem forhandler
og slutbruger senest den 8. oktober 2015, skal indsendes til told-
og skatteforvaltningen senest i forbindelse med anmeldelse til
registrering.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv
98/48/EF.