Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. december 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2015 og var til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 23. oktober 2015 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 18. Den 19. november og den 1.
december 2015 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Thomas Fals,
FDEL - Forenede Danske El-bilister
KPMG Acor Tax og
Partnerskabet for brint og
brændselsceller.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har FDEL - Forenede Danske
El-bilister mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, LA, ALT, SF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at ALT ser udbredelsen af elbiler som et vigtigt
redskab til at igangsætte en seriøs bæredygtig
omstilling. ALT ærgrer sig derfor over, at det nu
fremadrettet vil blive dyrere at købe en elbil, og at
elbilens fodfæste på det danske marked derigennem
sættes på spil.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at indfasning af elbilerne i det
almindelige afgiftssystem er en forkert vej at gå. Global
opvarmning er en trussel mod os alle med enorme konsekvenser.
Transportsektoren står for 35 pct. af vores CO2-udslip, ligesom luftforurening
udgør et stort sundhedsproblem. Derfor er det
afgørende, at vi hastigt bevæger os mod en fossilfri
transportsektor, og her er elbilerne en meget vigtig brik. SF
mener, at afgiftspålæggelse vil have en negativ
påvirkning på udbredelsen af elbiler specielt på
et tidspunkt, hvor udbredelsen er begrænset. SF ønsker
de bedst mulige vilkår for elbiler og for muligheden for, at
flere mennesker får økonomisk mulighed for at erhverve
sig en elbil.
SF mener endvidere, at det er bekymrende at
henvendelser til Skatteudvalget har påvist fejl og mangler i
Skatteministeriets beregninger, således at elbiler ikke bare
bliver sidestillet med benzin- og dieselbiler, men faktisk bliver
ringere stillet.
Endelig mener SF, at det en halsløs
gerning at fordyre elbiler og samtidig nedsætte
registreringsafgiften for de dyreste benzin- og dieselbiler.
Af disse årsager er SF stor
modstander af lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade
(ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 61
Bilagsnr. | Titel | 1 | Henvendelse af 8/11-15 fra FDEL - Forenede
Danske El-bilister vedrørende foretræde | 2 | Høringssvar, fra
skatteministeren | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Høringsnotat, fra
skatteministeren | 5 | Henvendelse af 25/11-15 fra Thomas
Fals | 6 | Henvendelse af 7/12-15 fra Partnerskabet
for brint og brændselsceller | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor
Tax |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 61
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/11-15 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at opdatere de priseksempler, der
fremgår af Aftale mellem regeringen (V) og Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om de fremtidige
afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler fra
den 9. oktober 2015, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om at redegøre for de
provenumæssige konsekvenser for Aftale mellem regeringen (V)
og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om de
fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og
brændselscellebiler fra den 9. oktober 2015, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at udarbejde en beregning af
omkostninger ved at forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler
og brændscellebiler i henholdsvis 3 og 5 år, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/11-15 fra Thomas Fals, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/12-15 fra Partnerskabet for brint og brændselsceller, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at beregne, hvad det vil koste at
forlænge særreglen om, at el til opladning af elbiler
som led i momsregistreret virksomhed sker til den lave processats
på 0,4 øre pr. kWh, fra den 1. januar 2016 frem til
2020, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at bekræfte ministerens
udsagn ved 1. behandling om, at ministeren ved det
opfølgende møde i aftalekredsen i august 2016 vil se
positivt på at forlænge ordningen, hvor den lave
processats på 0,4 øre pr. kWh finder anvendelse, for
så vidt angår ladestandere og opladning som led i
momsregistreret virksomhed, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om, hvilken metode ministeren i givet
fald vil benytte ved pålægning af fuld
registreringsafgift i forhold til f.eks. at beregne antal kilometer
pr. liter, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
|