Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 12. maj 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Miljø- og fødevareministeren har
stillet ændringsforslag nr. 4 og 7. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3, 5 og 6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2015 og var til 1. behandling den 19. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljø- og fødevareministeren sendte den 21. september
2015 dette udkast til udvalget, jf. MOF (folketingsåret
2014-15, 2. samling) alm. del - bilag 76. Den 12. november 2015
sendte miljø- og fødevareministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Studietur
Under udvalgets studietur til Spanien i uge
10, 2016, afholdt udvalget møder med konventionelle og
økologiske landmænd om deres erfaringer m.v. ved
brugen af gmo og sameksistens.
Besøg
Udvalget foretog den 14. april 2016 et
besøg hos Institut for Plante- og Miljøvidenskab
på Københavns Universitet. Her fik udvalget en
orientering om arbejdet med gmo og sameksistens.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Økologisk Landsforening.
Miljø- og fødevareministeren
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at hensigten med ændringsforslagene er at
sikre, at det ikke bliver miljø- og
fødevareministeren, som får vidtgående
bemyndigelser i loven til at godkende kommende gmo-dyrkning i
Danmark. I stedet fastlægger ændringsforslagene, at det
sikres, at alle gmo-sager omfattet af lovforslaget forelægges
for Miljø- og Fødevareudvalget, før
afgrøderne kan godkendes til dyrkning eller afvises til
dyrkning i Danmark.
Enhedslisten havde helst set lovforslaget
ændret, så Danmark kunne fastholdes som en gmo-fri Zone
i Europa. Dermed kunne det sikres, at der ikke sker gmo-forurening
af den økologiske produktion og den del af det
konventionelle landbrug, der ikke ønsker at dyrke
gmo-afgrøder. Samtidig ville det mindske risikoen for skader
på naturen og risikoen for højere anvendelse af
sprøjtegifte, når gmo-afgrøder er
modstandsdygtige overfor bestemte sprøjtegifte.
Men Barrosodirektivet fra EU indeholder
desværre ikke hjemmel til, at nationalstater kan
indføre et generelt nationalt forbud mod dyrkning af
gmo-afgrøder, og et midlertidigt forbud kan ikke have en
permanent karakter. Derfor er løsningen nationalt at sikre,
at alle nye gmo-ansøgninger får en konkret politisk
behandling og ikke blot overlades til ministeren at sagsbehandle.
Det fremgår af svar på spørgsmål 8, at der
fremover forventes 2-4 ansøgninger årligt om
gmo-dyrkning i EU.
Det fremgår af svar på
spørgsmål 6, at nogle lande har truffet nationale
politiske beslutninger om at undgå gmo-dyrkning på
deres territorier. Dette er tilfældet i Frankrig,
Grækenland, Letland, Litauen, Ungarn og Østrig.
Enhedslisten vil arbejde videre for, at et egentligt gmo-forbud
også kan blive vedtaget i Danmark.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget mener,
at begrebet »tungtvejende grunde« under
ændringsdirektivet bør anvendes i sin mest udstrakte
betydning. Det er Alternativets opfattelse, at der er
»tungtvejende grunde« til ikke at dyrke gmo i Danmark.
Det skyldes blandt andet;
- at der er
tvivl vedrørende risici i forhold til miljø, herunder
påvirkning af det naturlige plante-, fauna- og mikroliv,
- at der er
usikkerhed om muligheden for at undgå utilsigtet spredning
til miljøet, utilsigtet indblanding i gmo-frie marker eller
høstede gmo-fri produkter,
- at
økologisk omlægning besværliggøres
på marker, hvorpå der tidligere har været dyrket
gmo-afgrøder,
- at Danmark har
en markedsmæssig interesse i at have et nationalt forbud mod
dyrkning af gmo-afgrøder, og
- at der er en
folkelig opinion mod gmo-dyrkning.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 2 indsættes
efter overskriften før § 3:
Ȥ 2 a. I forbindelse
med ansøgning om tilladelse til dyrkning af en genetisk
modificeret afgrøde forelægger miljø- og
fødevareministeren et af Folketinget nedsat udvalg en
indstilling om, hvorvidt der skal anmodes om udelukkelse fra det
geografiske anvendelsesområde i ansøgningen. Kan
udvalget ikke tilslutte sig ministerens indstilling, underretter
udvalget ministeren herom og om begrundelsen herfor.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse på genetisk modificerede
afgrøder omfattet af § 9, stk. 2 og 5, i lov om
miljø og genteknologi.««
[Forelæggelse af indstilling
om dyrkningsundtagelse]
2) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 4 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren forelægger et af Folketinget nedsat udvalg en
indstilling om, hvorvidt der skal fastsættes regler efter
stk. 1. Kan udvalget ikke tilslutte sig ministerens indstilling,
underretter udvalget ministeren herom og om begrundelsen
herfor.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Forelæggelse af indstilling
om begrænsning af eller forbud mod dyrkning]
3) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 4, ændres i
stk. 2, der bliver stk. 3, »Stk.
1« til: »Stk. 1 og 2«, og »§ 9«
ændres til: »§ 9, stk. 2 og 5,«.
[Konsekvensændring]
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
7, stk. 1, 1. pkt., § 8, 1. og 2.
pkt., § 13, stk. 1, § 17, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., og § 18 ændres »Det
Europæiske Fællesskabs« til: »Den
Europæiske Unions«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
5)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. I
forbindelse med ansøgning om godkendelse til dyrkning af en
genetisk modificeret organisme, der er omfattet af § 9, stk.
2, nr. 2, og stk. 5, forelægger miljø- og
fødevareministeren et af Folketinget nedsat udvalg en
indstilling om, hvorvidt der skal anmodes om udelukkelse fra det
geografiske anvendelsesområde i ansøgningen. Kan
udvalget ikke tilslutte sig ministerens indstilling, underretter
udvalget ministeren herom og om begrundelsen
herfor.««
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Forelæggelse af indstilling
om dyrkningsundtagelse]
6) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 17 a
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ministeren forelægger et af Folketinget nedsat udvalg en
indstilling om, hvorvidt der skal fastsættes regler efter
stk. 1. Kan udvalget ikke tilslutte sig ministerens indstilling,
underretter udvalget ministeren herom og om begrundelsen
herfor.«
[Forelæggelse af indstilling
om begrænsning af eller forbud mod dyrkning]
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Nr. 9
affattes således:
»9. § 36, stk. 4, 1. pkt., affattes
således:
»I regler, der udstedes efter § 2, stk.
5, § 7, stk. 3 og 4, § 8, stk. 2, § 10, stk. 2,
§ 13, stk. 2 og 3, § 14, stk. 2, og § 17 a, kan der
fastsættes straf i form af bøde.««
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter artikel 26 b, stk. 1, i direktiv
2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af
genetisk modificerede organismer (herefter
udsætningsdirektivet) kan en medlemsstat under
tilladelsesproceduren for en given gmo eller ved fornyelsen af
tilladelsen kræve, at det geografiske anvendelsesområde
i tilladelsen tilpasses med det resultat, at dyrkning skal
være udelukket på hele eller dele af den
pågældende medlemsstats område.
Kravet skal meddeles Europa-Kommissionen
(herefter Kommissionen) senest 45 dage fra datoen for modtagelsen
af Den Europæiske Fødevareautoritets udtalelse, jf.
artikel 6, stk. 6, eller artikel 18, stk. 6, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 af 22. september 2003
om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (herefter
gmo-forordningen).
Den foreslåede bestemmelse til §
2 a i lov om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder
(herefter sameksistensloven) indebærer, at miljø- og
fødevareministeren inden for 45-dagesfristen skal
forelægge Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
sin indstilling til, om der i forbindelse med en konkret
ansøgning om tilladelse af en gmo-afgrøde til
dyrkning efter gmo-forordningen skal anmodes om udelukkelse fra det
geografiske anvendelsesområde i ansøgningen. Kan
udvalget ikke tilslutte sig ministerens indstilling, underretter
udvalget ministeren herom og om begrundelsen herfor.
For så vidt angår
ansøgninger under udsætningsdirektivet, der er
omfattet af § 9, stk. 2 og 5, i lov om miljø og
genteknologi (herefter genteknologiloven), henvises der til den
lignende bestemmelse i ændringsforslag nr. 5 til § 9 a,
stk. 2, i genteknologiloven.
Til nr. 2
Efter artikel 26 b, stk. 4, skal en
medlemsstat, der agter at fastsætte begrænsninger af
eller forbud mod dyrkning af genetisk modificerede afgrøder,
jf. den foreslåede affattelse af sameksistenslovens § 4,
der angår tilladelse under gmo-forordningen, meddele
Kommissionen et udkast til disse foranstaltninger og de
påberåbte grunde.
Den foreslåede bestemmelse til
sameksistenslovens § 4, stk. 2, indebærer, at
miljø- og fødevareministeren skal forelægge
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg sin indstilling
til, om der skal fastsættes begrænsninger eller forbud
mod dyrkning af godkendte genetisk modificerede afgrøder
efter gmo-forordningen, herunder det faglige grundlag herfor. Kan
udvalget ikke tilslutte sig ministerens indstilling, underretter
udvalget ministeren herom og om begrundelsen herfor.
For så vidt angår
begrænsning af eller forbud mod dyrkning af genetisk
modificerede organismer, der er omfattet af § 9, stk. 2 og 5,
i genteknologiloven, henvises der til den lignende bestemmelse i
ændringsforslag nr. 6 til genteknologilovens § 17 a,
stk. 2.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
tilføjelse af et nyt stk. 2 til den foreslåede
bestemmelse i § 4 i lov om dyrkning m.v. af genetisk
modificerede afgrøder, jf. ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 4 og 7
Der er alene tale om ændringer af
lovteknisk karakter.
Til nr. 5
Efter udsætningsdirektivets artikel
26 b, stk. 1, kan en medlemsstat under tilladelsesproceduren for en
given gmo eller ved fornyelsen af tilladelsen kræve, at det
geografiske anvendelsesområde i tilladelsen tilpasses med det
resultat, at dyrkning skal være udelukket på hele eller
dele af den pågældende medlemsstats område.
Kravet skal meddeles Kommissionen senest 45 dage fra datoen for
videresendelse af den vurderingsrapport, der skal udarbejdes efter
udsætningsdirektivets artikel 14, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse til
genteknologilovens § 9 a, stk. 2, indebærer, at
miljø- og fødevareministeren inden for
45-dagesfristen skal forelægge Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg sin indstilling til, om der i forbindelse med
en konkret ansøgning om tilladelse til udsætning med
henblik på markedsføring af en gmo til dyrkning, der
er omfattet af genteknologilovens § 9, stk. 2, nr. 2, og stk.
5, skal anmodes om udelukkelse fra det geografiske
anvendelsesområde i ansøgningen. Kan udvalget ikke
tilslutte sig ministerens indstilling, underretter udvalget
ministeren herom og om begrundelsen herfor.
Til nr. 6
Efter artikel 26 b, stk. 4, skal en
medlemsstat, der agter at fastsætte begrænsninger af
eller forbud mod dyrkning af genetisk modificerede organismer, jf.
den foreslåede affattelse af genteknologilovens § 17 a,
der angår tilladelse under udsætningsdirektivet, jf.
genteknologilovens § 9, stk. 2, nr. 2, og stk. 5, meddele
Kommissionen et udkast til disse foranstaltninger og de
påberåbte grunde.
Den foreslåede bestemmelse til
genteknologilovens 17 a, stk. 2, indebærer, at miljø-
og fødevareministeren skal forelægge Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg sin indstilling til, om der
skal fastsættes begrænsninger eller forbud mod dyrkning
af godkendte genetisk modificerede organismer under
udsætningsdirektivet, herunder det faglige grundlag herfor.
Kan udvalget ikke tilslutte sig ministerens indstilling,
underretter udvalget ministeren herom og om begrundelsen
herfor.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF)
Erling Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen
(V) Carsten Bach (LA) Mette Bock (LA) Mette Abildgaard (KF) Bjarne
Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Kaare Dybvad (S) Jesper Petersen
(S) Malte Larsen (S) Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen
(EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Johannes Lebech (RV) Ida Auken (RV) Lisbeth
Bech Poulsen (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 58
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljø- og fødevareministeren | 2 | Henvendelse af 13/11-15 fra
Økologisk Landsforening | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag fra miljø- og
fødevareministeren | 6 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 58
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/11-15 fra Økologisk Landsforening, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om indholdet af den kritik, medlemmer
af Europa-Parlamentet har rejst af godkendelsesproceduren for
genmodificerede fødevarer og foder, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om andre EU-landes erfaringer med
implementering af midlertidige forbud mod dyrkning af
gmo-afgrøder, til miljø- og fødvareministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om definitionen af »tungtvejende
grunde«, til miljø- og fødvareministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der forstås ved et
midlertidigt forbud mod dyrkning af gmo-afgrøder, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvilke muligheder
Barossodirektivet giver for nationale beslutninger om midlertidigt
forbud, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorvidt der findes eksempler
på sager, hvor »dokumenterbare samfundsmæssige
hensyn« har vundet over »frihandels- og
konkurrencebetragtninger«, til miljø- og
fødvareministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor mange sager ministeren
årligt forventer at skulle håndtere ud fra de
foreslåede bemyndigelser i lovforslaget, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvilke typer overgangsordninger
Danmark vil kunne vælge mht. fritagelse for gmo-dyrkning, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om behandlingen af de 17
ansøgninger fra medlemsstater, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et
ændringsforslag, der sikrer, at alle gmo-sager omfattet af
forslaget skal forelægges for Miljø- og
Fødevareudvalget før godkendelse, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om bemærkninger til punkter i
bilag 2, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om potentialet for salg af gmo-fri
landbrugsprodukter, til miljø- og fødevareministeren,
og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om erfaringerne med pesticidforbrug
på de arealer, hvor der i EU dyrkes gmo-afgrøder, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
|