Fremsat den 12. november 2015 af
miljø- og fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
fødevarer
(Ændret finansiering af
kontrolkampagner og kosttilskudskontrol og indførelse af
mulighed for rekvireret vejledning)
§ 1.
I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 467 af 15. maj 2014, foretages
følgende ændringer:
1. § 45,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er
autoriseret eller registreret som fødevarevirksomhed,
bortset fra primærproducenter, betaler til finansiering af
Fødevarestyrelsens kontrolkampagner 467 kr. årligt.
Beløbet opkræves for hvert produktions- eller
forretningssted. Beløbet pris- og lønreguleres
årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede
beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. For 2016
opkræves dog 404 kr.«
2. I
§ 45, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »12.500 kr.« til: » 7.930
kr.«, og «1.000 kr.« ændres til: »634
kr.«
3. § 45,
stk. 7, ophæves.
Stk. 8 - 12 bliver herefter stk. 7 -11.
4. I
§ 45, stk. 9, der bliver stk. 8,
ændres »Stk. 8« til: »Stk. 7«.
5. I
§ 45, stk. 10, der bliver stk. 9,
ændres »de i stk. 6 og 8 nævnte
beløb« til: »de i stk. 5, 6 og 7 nævnte
beløb«, og »omfattet af stk. 6 og 8«
ændres til: »omfattet af stk. 5, 6 og 7«.
6.
Overskriften til kapitel 13 affattes
således:
»Kapitel 13
Kontrol og
offentliggørelse af kontrolresultater
m.v.«.
7.
Efter § 56 a indsættes som ny overskrift:
»Kapitel 13 a
Forhåndsgodkendelse
og rekvireret vejledning«.
8.
Efter § 56 b indsættes før kapitel 14:
»§ 56 c. Miljø-
og fødevareministeren kan fastsætte regler om
rekvireret vejledning på et område, der er omfattet af
denne lov eller regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller
delvis dækning af de faktiske omkostninger forbundet med
vejledning efter stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
har virkning fra den 1. januar 2015.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Betaling for kampagnekontrol og
kosttilskudskontrol | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser | | | 2.1.3. Lovforslagets indhold | | 2.2. | Rekvireret vejledning | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser | | | 2.2.3. Lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den 16. april 2015 indgik den daværende regering og
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Det Konservative Folkeparti et forlig for perioden 2015-2018 om
fødevarekontrollen (Fødevareforlig 3).
Forliget indeholder en lang række tiltag, der skal
iværksættes. Enkelte af tiltagene kræver
ændring af lovgivningen, hvilket er den primære
baggrund for lovforslaget.
Med det forrige fødevareforlig af 28. juni 2010,
Fødevareforlig 2, blev det besluttet, at
fødevarekontrollen skulle styrkes gennem indførelse
af kampagnekontrol, og at denne skulle finansieres af erhvervet.
Der blev derfor til finansiering af kampagnekontrollen ved lov nr.
604 af 14. juni 2011 om ændring af fødevareloven
indsat bestemmelser i fødevareloven, som hjemlede
opkrævning af et årligt beløb hos
fødevarevirksomheder, der havde
fødevarenæringsbrev i henhold til lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og som i
den forbindelse betalte et årligt beløb pr.
næringsbrev til næringsbasen.
Som led i den daværende regerings vækstpakke blev
lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder
ophævet med virkning fra 1. januar 2015. Da der således
ikke længere er krav om, at fødevarevirksomheder skal
have et næringsbrev, har det fra 1. januar 2015 ikke
været muligt at knytte opkrævningen af afgiften for
kampagnekontrol sammen med opkrævningen for opretholdelsen af
et næringsbrev, sådan som fødevareloven
forudsætter, og derfor har det været nødvendigt
at tilvejebringe hjemmel til fortsat opkrævning ved
tekstanmærkning. Denne tekstanmærknings bestemmelser om
opkrævningen foreslås nu indsat i fødevareloven.
Samtidig foreslås de hidtidige bestemmelser om
opkrævning af afgiften sammen med opkrævningen for
opretholdelsen af et næringsbrev ophævet. Endvidere er
det som et led i Fødevareforlig 3 besluttet, at
kampagnekontrollen skal styrkes ved, at erhvervets betaling fra
2017 øges med ca. 16 %. Da taksterne for dette fremgår
af fødevareloven, foreslås disse således
ændret.
I 2011 blev der, ligeledes som et
led i Fødevareforlig 2, indført en styrket kontrol af
kosttilskud. Kontrollen er finansieret af den berørte
branche. Med Fødevareforlig 3 er det besluttet, at der skal
ske en nedsættelse af betalingen til finansiering af den
styrkede kontrol af kosttilskud med ca. 37 %. Taksterne for denne
betaling foreslås derfor også ændret.
Det kan oplyses, at
Fødevareforlig 3 endvidere indeholder visse ændringer
i fødevarekontrollen, som har afledte konsekvenser for
virksomhedernes gebyrbetaling. Det drejer sig om lavere
kontrolfrekvenser for de planlagte gebyrbelagte tilsyn i
engrosvirksomheder, som således medfører lavere
gebyrbetaling for de pågældende virksomheder. Desuden
medfører kontrolomlægningerne i forliget samlet set,
at der forventes lidt færre gebyrbelagte opfølgende
kontrolbesøg end i dag. Disse afledte konsekvenser forventes
fra 2017 at medføre, at erhvervets gebyrbetaling reduceres
med ca. 2,0 mio. kr. årligt samlet set.
Endelig er det som led i
Fødevareforlig 3 besluttet, at fødevarevirksomheder
skal have mulighed for at rekvirere vejledning af
Fødevarestyrelsen mod betaling ud over den vejledning, der
allerede gives til virksomhederne, og på en række
nærmere afgrænsede områder. Ønsket er
tillige blevet rejst af fødevareerhvervet forud for
forligsforhandlingerne og i forbindelse med undersøgelser
på fødevareområdet, gennemført i 2014 som
led i den daværende regerings vækstplan for
fødevarer (»væksttjek« og
»nabotjek«).
Det foreslås på den baggrund, at miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om rekvireret vejledning mod betaling på områder inden
for fødevarelovgivningen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Betaling for kampagnekontrol og
kosttilskudskontrol
2.1.1. Gældende ret
Fødevarekontrol skal som
udgangspunkt finansieres ved afgifter og gebyrer, jf.
fødevarelovens § 45.
Efter fødevarelovens §
45, stk. 5, skal fysiske eller juridiske personer, der har
fødevarenæringsbrev i henhold til lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og som i
den forbindelse betaler et årligt beløb pr.
næringsbrev til finansiering af udgifter ved Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens administration af næringsbrevsordningen,
betale 600 kr. (2011- niveau) årligt pr. næringsbrev
til finansiering af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner. I
2014 udgjorde beløbet 619 kr. Det årlige provenu i
2015 er budgetteret til 15,8 mio. kr.
Betaling for kampagnekontrol er imidlertid siden 1. januar 2015
blevet opkrævet i henhold til tekstanmærkning 166 ad
§ 24 på finansloven. Tekstanmærkningen blev indsat
i finansloven for 2015, fordi lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder blev ophævet med virkning fra 1.
januar 2015, jf. lov nr. 1370 af 16. december 2014 om
ophævelse af lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder og om ændring af lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. Da der
således ikke længere var krav om, at
fødevarevirksomheder skulle have et næringsbrev, har
det fra 1. januar 2015 ikke været muligt at knytte
opkrævningen af betalingen til kampagnekontrol sammen med
opkrævningen for opretholdelsen af et næringsbrev,
sådan som fødevarelovens bestemmelser om
opkrævning til kampagnekontrollen forudsætter, og
derfor måtte hjemmel til fortsat opkrævning
tilvejebringes ved tekstanmærkning.
Betalingspligten efter
tekstanmærkning nr. 166 er betinget af, at virksomhederne er
registreret eller autoriseret til fremstilling eller forhandling af
fødevarer eller fødevarekontaktmaterialer, og at de
er momsregistrerede.
Kampagnekontrolbesøg er
typisk målrettet et eller flere kontrolemner indenfor et
specifikt område, som de tilsynsførende går i
dybden med under kontrolbesøget, og som normalt ikke
indgår i basiskontrollen. Det kan for eksempel være
dokument- og regnskabskontrol, ny lovgivning, ulovlig
fødevarevirksomhed og områder, som indebærer en
særlig risiko eller er vanskelige at kontrollere, for
eksempel svindel. Da kontrolkampagnerne løbende vurderes og
målrettes i forhold til den aktuelle situation, kan alle
fødevarevirksomheder registreret hos
Fødevarestyrelsen i princippet blive undergivet
kampagnekontrolbesøg som supplement til basiskontrollen.
Alle disse virksomheder bidrager derfor til finansieringen af
kampagnekontrollen med undtagelse af de mindste virksomheder med en
årlig omsætning under 50.000 kr., som er fritaget ved
en regel om, at betalingen kun opkræves fra momsregistrerede
virksomheder og fra offentlige institutioner, der er registreret
hos Fødevarestyrelsen.
Som definition på offentlige
institutioner anvendes den samme definition, som har fundet
anvendelse i lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder og lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v. Det vil sige, at som offentlig institution
betragtes en virksomhed, for hvilken det offentlige er forpligtet
til at dække et eventuelt underskud på driften. Drives
virksomheden af en selvejende institution med delvis offentlig
ledelse og med pligt for det offentlige til
underskudsdækning, betragtes institutionen altså som
offentlig. Det er derimod ikke tilstrækkeligt, at der ydes
tilskud til og føres tilsyn med virksomheden.
Af fødevarelovens § 45, stk. 6 fremgår, at der
til finansiering af styrket kontrol af kosttilskud opkræves
et årligt beløb på 12.500 kr. (2011-niveau) pr.
virksomhed samt et årligt beløb på 1.000 kr.
(2011-niveau) for hvert anmeldt kosttilskud.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser
Som det fremgår ovenfor af pkt. 2.1.1, er betaling for
kampagnekontrol siden 1. januar 2015, hvor lov om næringsbrev
til visse fødevarevirksomheder blev ophævet, blevet
opkrævet i henhold til tekstanmærkning 166 ad § 24
på finansloven. I overensstemmelse med gældende
principper om, at tekstanmærkninger snarest bør
indarbejdes i lovgivningen, vurderer Miljø- og
Fødevareministeriet, at tekstanmærkningens indhold
bør flyttes til fødevarelovens § 45.
Som et led i Fødevareforlig
3 er det besluttet at tilføre kampagnekontrollen flere
midler fra 2017 gennem en takstforhøjelse, således at
det årlige provenu søges hævet med ca. 16 % i
forhold til 2015, så der i 2017 opnås et samlet provenu
på ca.18,2 mio. kr. Der er i taksten fra 2017 indregnet et
nominelt højere tab på debitorer, idet der sendes
fakturaer ud til virksomhederne for et højere beløb
end før 2017, jf. at kontrollen styrkes fra 2017.
I perioden siden den styrkede
kontrol af kosttilskud blev indført, er det ministeriets
vurdering, at omfanget af overtrædelser af kravene til
produktsikkerhed har været faldende. Der ses altså
markedsføring af et lavere antal nye produkter med indhold
af sundhedsskadelige stoffer. Andre overtrædelser er
imidlertid ikke væsentligt reduceret. Det drejer sig for
eksempel om, at kosttilskuddenes særlige indhold ikke er
godkendt, og at der over internettet markedsføres
kosttilskud med helbredsskadeligt indhold, samt at kosttilskud
anprises på en måde, der er egnet til at vildlede
forbrugerne med hensyn til produkternes egenskaber og
virkninger.
Det er på denne baggrund
vurderingen, at der er grundlag for at halvere
produktsikkerhedskontrollen af kosttilskud, mens den øvrige
kontrol bør videreføres uændret. Samlet set
medfører det lavere kontroltryk, at omkostningerne reduceres
fra ca. 3,2 mio. kr. årligt til ca. 2,03 mio. kr., svarende
til en reduktion på ca. 37 pct. Det er derfor som led i
Fødevareforlig 3 besluttet at nedsætte virksomhedernes
takster i § 45, stk. 6 med ca. 37 % med virkning fra 1. januar
2015. Ministeriet finder det acceptabelt at gennemføre denne
takstændring med tilbagevirkende kraft, da den er
begunstigende for alle de berørte virksomheder.
2.1.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås med den
foreslåede affattelse af § 45, stk. 5, at
opkrævningen for kontrolkampagner sker pr. P-nummer i
overensstemmelse med, at det er de geografiske P-enheder, der er
autoriseret eller registreret af kontrolmyndigheden og
udsættes for kontrol. En virksomhed kendetegnes ved et
CVR-nummer med et eller flere tilknyttede P-numre, eller ved et
CPR-nummer, hvis den ikke er momsregistreret. En P-enhed
repræsenterer det sted, hvorfra der drives virksomhed. En
virksomhed med et CVR-nummer kan have mere end én P-enhed,
hvis der drives virksomhed fra flere adresser.
Der opkræves et fast
årligt beløb til finansiering af kontrolkampagner.
Beløbet foreslås fastsat til 467 kr. Virksomheder, der
ikke er momsregistrerede, opkræves ikke.
Den foreslåede betalingsmodel
blev iværksat ved tekstanmærkning nr. 166 ad § 24
på finansloven for 2015, og foreslås nu overført
til fødevareloven i overensstemmelse med gældende
principper om, at tekstanmærkninger snarest bør
indarbejdes i lovgivningen.
Det foreslås endvidere, at
beløbet for 2016 fastsættes til 404 kr., svarende til
den for 2015 fastsatte takst på 404 kr., idet den af
Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks for 2016 er så lav, at det ikke betinger en
forhøjelse. Ved fastsættelsen af taksten er der taget
hensyn til, at beløbet skal dække samtlige
omkostninger til kampagnekontrol, herunder tab på
debitorer.
Herudover foreslås det, at
taksten i § 45, stk. 6, for den årlige betaling til
kosttilskudskontrol pr. virksomhed, der har anmeldt kosttilskud,
nedsættes fra 12.500 kr. til 7.930 kr., og at den
årlige betaling pr. anmeldt kosttilskud nedsættes fra
1.000 kr. til 634 kr.
2.2. Rekvireret vejledning
2.2.1. Gældende ret
Fødevarestyrelsen har som offentlig myndighed en pligt
efter forvaltningslovens § 7 til at yde vejledning i
fornødent omfang til personer og virksomheder, der selv
retter henvendelse om spørgsmål inden for styrelsens
område, ligesom styrelsen har pligt til at vejlede
virksomhederne i forbindelse med afgørelsessager osv. Af god
forvaltningsskik følger, at der også bør ydes
vejledning udenfor afgørelsessager.
Der er ikke i dag bestemmelser i fødevareloven, der
specifikt vedrører styrelsens vejledningsvirksomhed. Af
bemærkningerne til fødevareloven, jf.
Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, spalte
6564, følger dog, at Fødevarestyrelsens vejledning
ikke må begrænse virksomhedernes ansvar for at
overholde lovgivningen, og at den heller ikke må
medføre indskrænkninger i fødevarekontrollens
kontrol- og sanktionsmuligheder.
Fødevarestyrelsen yder i dag
vejledning, bl.a. i forbindelse med styrelsens kontrolbesøg
i virksomhederne. Herudover er der indført en startpakke for
nye fødevarevirksomheder, som det med Fødevareforlig
3 er besluttet at videreføre til 2018. Med startpakken giver
Fødevarestyrelsens tilsynsførende særlig
hjælp og vejledning til nye virksomheder, så de kan
komme godt i gang. Det sker bl.a. via udvidet
førstegangskontrol, hvor der ved første
kontrolbesøg i en ny virksomhed lægges vægt
på vejledning. Fødevarestyrelsen holder herudover
informationsmøder om fødevarelovgivningen.
Udover startpakken og den
almindelige vejledning, der ydes i forbindelse med kontrol af
virksomhederne, yder styrelsen en udstrakt vejledning i form af
telefonisk vejledning fra styrelsens Kunderådgivning og
information på hjemmesiden, herunder guides og et leksikon
over aktuelle emner eller områder inden for styrelsens
områder eller links til for eksempel relevant lovstof.
Fødevarestyrelsen har endvidere udviklet digitale
vejledninger på en række områder, bl.a. en
vejledning om autorisation og registrering af
fødevarevirksomheder m.v., der udover selve
vejledningsteksten linker til en række oversigter,
virksomhedsskabeloner mv.
2.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser
Som det fremgår ovenfor af
pkt. 2.2.1, yder Fødevarestyrelsen allerede i dag vejledning
på alle områder indenfor styrelsens ressort, både
i forbindelse med afgørelsessager og udenfor
afgørelsessager. Dette sker bl.a. i forbindelse med
styrelsens kontrolbesøg i virksomhederne og i form af den
vejledning, som består i information på styrelsens
hjemmeside. I forbindelse med undersøgelser på
fødevareområdet, gennemført i 2014 som led i
den daværende regerings vækstplan for fødevarer
(»væksttjek« og »nabotjek«), er der
fra virksomheder og brancheorganisationer i 2014 rejst ønske
om, at Fødevarestyrelsens vejledningsaktiviteter udvides
yderligere, således at det bliver muligt at rekvirere
vejledning, som ligger udover den vejledning, der allerede ydes til
opfyldelse af styrelsens forvaltningsretlige forpligtelser som
offentlig myndighed, for eksempel mere specificeret, individuel
vejledning på et givent område.
På denne baggrund er det som
led i Fødevareforlig 3 besluttet, at
fødevarevirksomhederne skal have mulighed for at rekvirere
brugerbetalte vejledningsbesøg, hvor virksomhederne
får mulighed for at drøfte konkrete problemstillinger.
Det er derfor hensigten at iværksætte en ordning, der
åbner mulighed for, at virksomhederne kan rekvirere
vejledning mod betaling. Den rekvirerede vejledning vil enten finde
sted hos virksomheden eller i en af Fødevarestyrelsens
lokaliteter. Vejledningen vil i udgangspunktet blive udført
af den eller de tilsynsførende, der normalt fører
tilsyn med virksomheden, eller fra den lokale fødevareenhed
under styrelsen, hvor virksomheden hører under, men det kan
efter en konkret vurdering også besluttes, at andre
medarbejdere, for eksempel fra Fødevarestyrelsens
hovedkontor i Glostrup, varetager vejledningen.
Det er hensigten, at ordningen vil blive evalueret efter, at den
har været i kraft i en to-årig periode, dog
således, at der løbende vil kunne foretages
justeringer efter behov, for eksempel af udbuddet af emner og
tilpasning af gebyrerne.
2.2.3. Lovforslagets indhold
Med forslaget til § 56 c
etableres en bemyndigelsesbestemmelse, som bemyndiger ministeren
til at fastsætte regler om rekvireret vejledning mod betaling
på et område, der er omfattet af denne lov eller regler
udstedt i medfør af loven.
Det vil blive nærmere fastsat i en bekendtgørelse,
hvilke områder der vil blive omfattet af den rekvirerede
vejledningsordning. Områderne vil kunne justeres
løbende efter behov. Som eksempel på områder,
der vil kunne vejledes om, kan nævnes indretning og drift af
fødevarevirksomheder, risikoanalyser, egenkontrolprogrammer,
kemi og tilsætningsstoffer, økologi, kosttilskud,
mærkning, ernærings- og sundhedsanprisninger af
fødevarer samt forhold om import/eksport.
Et rekvireret
vejledningsbesøg vil finde sted i henhold til en
særlig aftale indgået mellem virksomheden og
Fødevarestyrelsen, og det vil således ikke kunne finde
sted i direkte forbindelse med et egentlig kontrolbesøg, der
som udgangspunkt skal ske uden varsel. Det bemærkes dog, at
kontrolbesøg varsles over for de virksomheder, som er
omfattet af udvidet førstegangskontrol, men for disse
forventes det ikke, at der vil være behov for at rekvirere
yderligere vejledning, da vejledningen i forbindelse med dette
besøg allerede er udvidet.
Fødevarestyrelsen vil
også ved ydelsen af rekvireret vejledning skulle varetage
sine opgaver som kontrolmyndighed. Det betyder, at hvis der ved et
besøg i virksomheden som led i rekvireret vejledning
observeres overtrædelser af fødevarelovgivningen, skal
besøget overgå til et kontrolbesøg med
tilhørende kontrolrapport efter sædvanlige
retningslinjer, herunder iagttagelse af de almindelige
forvaltningsretlige principper for udførelse af kontrollen,
f.eks. partshøring i tilfælde af sanktionering af den
konstaterede overtrædelse. Som for alle overtrædelser
gælder det, at der vil skulle ske en konkret vurdering af
overtrædelsen, herunder af overtrædelsens betydning for
fødevaresikkerheden. Dette indebærer, at der f.eks.
alene vil blive vejledt i forhold til overtrædelser af
bagatelagtig karakter. Et kontrolbesøg anses herudover som
et tvangsindgreb i retssikkerhedslovens forstand, så
også disse regler iagttages i forbindelse med
udførelsen af besøget, når dette overgår
fra et vejledningsbesøg til et kontrolbesøg.
Virksomheden skal således blandt andet oplyses om det
faktiske grundlag for at gennemføre kontrollen, og at den
kan lade sig repræsentere eller bistå af andre under
kontrolbesøget. Desuden skal virksomheden ved
besøgets afslutning have udleveret en kontrolrapport, hvor
også tidspunktet for, hvornår det rekvirerede
vejledningsbesøg overgik til et kontrolbesøg, vil
fremgå, bl.a. af hensyn til den endelige
prisfastsættelse for den rekvirerede vejledning. Om den
rekvirerede vejledning kan videreføres eller afsluttes enten
umiddelbart før eller efter kontrolbesøget,
afhænger af en konkret vurdering, hvor bl.a.
overtrædelsens karakter og virksomhedens reaktion
indgår. Virksomheden skal informeres fuldt ud om dette, inden
der indgås aftale om rekvireret vejledning, og den
tilsynsførende vil i relation til kontrolfunktionen i givet
fald skulle følge de sædvanlige retningslinjer for
kontrol.
Herudover vil det klart
fremgå af den aftale, der udarbejdes forud for det
rekvirerede vejledningsbesøg, at oplysninger, der
tilvejebringes i forbindelse med vejledningsbesøget, vil
kunne anvendes som led i Fødevarestyrelsens almindelige
tilsyn, herunder til brug for sanktionering af konstaterede
overtrædelser. Ved indgåelse af aftalen vil den
pågældende virksomhed således have accepteret, at
Fødevarestyrelsen kan anvende eventuelle oplysninger, som er
fremkommet i forbindelse med den rekvirerede vejledning, i
sanktioneringsøjemed.
Det er hensigten, at der vil blive
fastsat nærmere regler i en bekendtgørelse om, hvilke
områder der vil være omfattet af ordningen. Ordningen
vil i princippet kunne omfatte de fleste områder under
fødevarelovgivningen, eksempelvis regler for kosttilskud,
anprisninger, mærkning, forhold af betydning for
import/eksport, fødevarekontaktmaterialer, autorisation og
registrering af fødevarevirksomheder samt generelle
hygiejnemæssige forhold af betydning for virksomheders drift
og indretning. Der vil også kunne ydes vejledning om f.eks.
primærproducenters stalddørssalg af visse animalske
fødevarer.
Den vejledning, der kan ydes ved et
rekvireret besøg, er i princippet den samme som den
vejledning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved for
eksempel et almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse
til Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor
kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som
naturligt dukker op i forbindelse med kontrolbesøget, vil
det rekvirerede vejledningsbesøg centrere sig om de emner,
som virksomheden ønsker vejledning om. Herudover vil det
rekvirerede vejledningsbesøg finde sted på et
tidspunkt, som passer ind i virksomhedens drift, i modsætning
til kontrolbesøg, der i udgangspunktet finder sted uden
varsel. Det rekvirerede vejledningsbesøg kan også
tidsmæssigt være af længere varighed, end der er
mulighed for indenfor rammerne af et almindeligt
kontrolbesøg. Den opfølgende vejledning, som der kan
være behov for i forlængelse af et almindeligt
kontrolbesøg, vil ikke være omfattet af den
rekvirerede vejledningsordning, men af den almindelige
vejledningsforpligtelse, myndigheder har efter forvaltningsloven og
efter principperne om god forvaltningsskik.
Den rekvirerede vejledningsordning
skal også ses som et tilbud til de virksomheder, som
ønsker mere specifik vejledning og hjælp til at finde
for eksempel de rette blanketter og vejledninger på
hjemmesiden, og hvor styrelsens medarbejdere kan hjælpe med
at gennemgå relevante tekster såsom lovgivning,
vejledninger m.v. sammen med virksomheden eller vejlede om, hvordan
eksempelvis virksomheden kan udarbejde et egenkontrolprogram uden
konkret at bistå med selve udarbejdelsen af dette.
Fødevarestyrelsens almindelige vejledning berøres
derfor ikke af etablering af muligheden for rekvireret vejledning.
De to former for vejledning vil supplere hinanden.
Den rekvirerede vejledning giver
virksomhederne mulighed for at betale sig til mere vejledning, for
eksempel i forbindelse med overvejelser om nye aktiviteter. Der vil
alene være tale om vejledning og ikke om godkendelse af for
eksempel et givent produkt, eller en given procedure eller
lignende. Der vil være stort fokus på ikke at
overskride grænsen til den rådgivning, som
udføres af private konsulenter og lignende. Dette gør
sig særligt gældende inden for bl.a. områderne
mærkning, egenkontrol og risikoanalyse. Det bør derfor
være en klar forudsætning for ordningen med rekvireret
vejledning, at den ikke indholds- og emnemæssigt overskrider
grænsen for, hvad der vil kunne rummes inden for
Fødevarestyrelsens sædvanlige vejledning, og at det
særlige i ordningen alene er, at det tidsmæssigt kan
være af længere varighed og på et tidspunkt, der
så vidt muligt sker efter ønske fra virksomheden.
Der vil således ikke
være tale om rådgivningsvirksomhed, og
Fødevarestyrelsen vil eksempelvis ikke kunne rådgive
om, hvordan en virksomhed udarbejder et egenkontrolprogram. Hvis
der er behov for sådan rådgivning, må
virksomheden gøre brug af en privat konsulent eller anden
rådgiver.
Rekvireret vejledning vil ikke
sætte begrænsninger hverken for virksomhedens ansvar
eller Fødevarestyrelsens mulighed for at kontrollere og
sanktionere, hvor dette vurderes nødvendigt.
Ordningen med rekvireret vejledning
vil være målrettet fødevarevirksomheder og ikke
brancheorganisationer eller private rådgivningsfirmaer og
lignende. Der er dog intet til hinder for, at virksomheden ved et
besøg kan være repræsenteret ved en ekstern
part, jf. de almindelige regler om partsrepræsentation, og
det kan i princippet være for eksempel en privat
rådgiver, en brancheorganisation eller en advokat.
For en hensigtsmæssig administration af ordningen
vedrørende et rekvireret vejledningsbesøg er det
intentionen, at der vil blive udarbejdet en blanket til bestilling
af et rekvireret vejledningsbesøg og et standardiseret
aftaleudkast, hvori rammerne af vejledningen efterfølgende
kan fastsættes. På baggrund af virksomhedens anmodning
beslutter Fødevarestyrelsen, hvornår og hvor et
vejledningsbesøg vil finde sted. Herefter sendes et udkast
til en aftale med virksomheden, hvoraf det nærmere indhold
for vejledningen fremgår. I tillæg til aftalen sendes
et prisoverslag, indeholdende det forventede tidsforbrug til den
rekvirerede vejledning inkl. planlægning og forberedelse,
gældende timetakst, evt. transportomkostninger og den samlede
pris under de givne forudsætninger.
Det er som led i Fødevareforlig 3 besluttet, at den
rekvirerede vejledning finansieres ved brugerbetaling. Dette er i
overensstemmelse med det overordnede princip i
fødevarelovens § 45 om, at de virksomheder, der er
omfattet af fødevarelovens kontrolordninger eller på
anden måde benytter sig af myndighedsydelser på
området, også afholder omkostningerne ved disse
ydelser. Ifølge lovbemærkningerne til
fødevarelovens § 45, jf. Folketingstidende 2004-05 (2.
samling), tillæg A, spalte 6573, ligger der heri, at der som
hovedregel skal opkræves kontrolafgifter og gebyrer, der kan
dække myndighedernes faktiske omkostninger ved kontrollens
gennemførelse. Taksterne for afgifter og gebyrer skal,
medmindre andet er bestemt, fastlægges således, at der
opnås fuld dækning for de omkostninger, der er
forbundet med det pågældende kontrolområde og
således, at der tilstræbes balance over en
fire-årig periode. Dette svarer til kravene i
budgetvejledningen.
Det er hensigten, at betalingen indtil videre vil bestå af
et fast grundgebyr til dækning af administration og
forberedelse af vejledningsbesøget, en timesats for
tidsforbruget på selve besøget, og et ensartet gebyr
for transport, uanset afstanden fra Fødevarestyrelsens
lokalitet til virksomheden. Timesatsen, som opkræves for
selve besøget, er fastsat ud fra gennemsnitsberegninger og
uanset medarbejderkategori, og evt. med tillæg af yderligere
tidsforbrug i forbindelse med vejledningsbesøget.
Transportgebyret bliver ikke opkrævet i de tilfælde,
hvor vejledningen finder sted i en af Fødevarestyrelsens
lokaliteter. Rekvireret vejledning vil for nye virksomheder, der
endnu ikke råder over egne lokaler, skulle ske hos den lokale
fødevareenhed under Fødevarestyrelsen i det
område, hvor virksomheden forventer at etablere sig. Dette
gælder også for udenlandske virksomheder, der
ønsker at etablere fødevarevirksomhed i Danmark.
Det er hensigten, at ordningen vil blive evalueret efter, at den
har været i kraft i en to-årig periode, dog
således, at der løbende vil kunne foretages
justeringer efter behov, for eksempel af udbuddet af emner og
tilpasning af gebyrerne.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Ændringerne i provenu for kampagnekontrol og styrket
kontrol med kosttilskud vil medføre, at der fra og med 2015
årligt vil blive realiseret et mindreprovenu på ca.
1,17 mio. kr. vedrørende kosttilskud og fra og med 2017 et
årligt merprovenu på ca. 2,5 mio. kr. for
kampagnekontrol. Dette indgår som en del af aftalen om
Fødevareforlig 3. For kommunerne/regionerne vil det betyde
en meromkostning på ca. 0,2 mio. kr. årligt fra 2017 i
forhold til betalingen i 2015 som følge af stigningen i
kampagnekontrolgebyret.
Det bemærkes, at med den nye betalingsmodel fra 2015, jf.
tekstanmærkning 166, bliver offentlige institutioner som
noget nyt opkrævet for kampagnekontrol. I 2015 opkræves
ca. 1,5 mio. kr. hos offentlige institutioner i forhold til
2014.
Der er ikke opgjort et beløb for økonomiske
konsekvenser af erhvervets efterspørgsel efter rekvireret
vejledning, idet erhvervets efterspørgsel ikke kendes.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at have andre
økonomiske og administrative konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets ændringer i provenu for kampagnekontrol og
styrket kontrol med kosttilskud vurderes at medføre en
reduceret økonomisk belastning på 1,17 mio. kr.
årligt fra 2015 som følge af reduktionen af
kosttilskudsgebyrerne, mens der fra 2017 i forhold til 2015 vil
være en øget økonomisk belastning på ca.
2,23 mio. kr. årligt som følge af stigningen i
betalingen til finansiering af kampagnekontrol. Det vil sige, at de
samlede økonomiske konsekvenser af forslagets
ændringer i provenu for kampagnekontrol og styrket kontrol
med kosttilskud fra 2017 vil være en øget
økonomisk belastning for erhvervet på ca. 1,06 mio.
kr.
Det kan oplyses, at
Fødevareforlig 3 endvidere indeholder visse ændringer
i fødevarekontrollen, som har afledte konsekvenser for
virksomhedernes gebyrbetaling. Det drejer sig om lavere
kontrolfrekvenser for de planlagte gebyrbelagte tilsyn i
engrosvirksomheder og lidt færre gebyrbelagte
opfølgende kontrolbesøg end i dag. De afledte
konsekvenser forventes samlet set årligt fra 2017 at
medføre, at virksomhedernes gebyrbetaling reduceres med ca.
2,0 mio. kr. årligt. Disse konsekvenser er ikke indarbejdet i
forslag til ændring af fødevarelovene eller i skemaet
under pkt. 9, idet de vedrører gebyrtakster og
kontrolomfang, som ikke er fastsat direkte i loven.
Samlet set over forligsperioden 2015-2018 forventes
Fødevareforlig 3 således at medføre en samlet
reduktion af virksomhedernes gebyrbetaling med ca. 4,0 mio. kr.
Forslaget om rekvireret vejledning vil være en ydelse, som
virksomhederne frit vil kunne vælge, om de vil benytte sig
af.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering, som har vurderet, at lovforslaget ikke
medfører nye administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Finansiering af offentlig kontrol af fødevarer er
reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 882/2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation
af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds-
og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes
(kontrolforordningen). Det fremgår af art. 26, at
medlemsstaterne skal sikre, at der er tilstrækkelige
finansielle midler til rådighed til at sikre det
nødvendige personale og andre midler til offentlig kontrol.
Disse midler kan tilvejebringes fra kilder, som medlemsstaterne
skønner passende, herunder almindelig beskatning eller
indførelse af gebyrer eller afgifter.
Efter art. 27, stk. 4, i
kontrolforordningen må gebyrer, der opkræves med
henblik på offentlig kontrol ikke være højere
end de udgifter, der afholdes af den ansvarlige kompetente
myndighed. De foreslåede ændringer vedrørende
afgifter og gebyrer er i overensstemmelse med bestemmelserne i
kontrolforordningen.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 11. september 2015 til den 9. oktober 2015
været i høring hos følgende organisationer
m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet,
ALECTIA, Alternativfondet, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for
konditorer, bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania,
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for
farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas, Cbfood ApS, Center for
Miljø og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed,
CIBIS - Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa,
DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Krebseavlerforening, Danmarks
Restauranter og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk
Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fødevaresupport, Dansk
Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister,
Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Primat Sammenslutning, Dansk Ride
Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Supermarked, Dansk Terrier
Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Erhvervsakademier, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
Universiteter, Datatilsynet, DAZA (Danske Zoologiske Haver og
Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
De Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO - Dansk Flavour Organisation, DHI - Center
for Miljø og Toksikologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DTU - Fødevareinstituttet, DTU -
Veterinærinstituttet, DOSO - DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet,
Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
Dyreværnsrådet, E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim
Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, Elite Food Aps,
Emballageindustrien, EMCON, eSmiley, Eurofins Steins Laboratorium,
Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Foodcare, Food Diagnostics ApS,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet, Force Technology, Foreningen
af Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen af Fiskeauktioner og
Samlecentraler i Danmark, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Fair Dog, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Forsvarets
Bygnings - & Etablissementstjeneste, FS-C.dk (Food Safety
Consult), FødevareDanmark, FødevareExperten,
Fødevaregruppen, Fødevarekonceptet, Gigtforeningen,
Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, Grønlands
Selvstyre, Hatting-KS A/S, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
HORESTA, HygiejneGruppen, Hygiejne Konsulent,
Højmarklaboratoriet a/s, International Transport Danmark,
Kantineledernes Landsklub, KGH customs services Danmark, KGH
customs services Sverige, Kopenhagen Fur, KL, Komply A/S,
Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kost,
Motion & Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
Danske Fugleforeninger (LDF), Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land,
Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret for Heste, Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Marine
Ingredients, Mejeriforeningen, Møllers
Fødevarerådgivning, Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS
v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah),
NOPALAX, Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Plastindustrien i Danmark, Poul Kjaerulff,
Professionshøjskolerne, QESH Consult, Q-food ApS, QMS-
Consult, Rådet for Dyreforsøg, Rådet
vedrørende Hold af Særlige Dyr, Sammark, Sedan, SEGES,
Sills & Løndal Rådgivning, Aps, SKAT, Smiley-One,
SPF-Danmark, Stop Spild Af Mad, Strømmen Vordingborg
Produktionsskole, SundhedsRådet, Teknologisk Institut, Tonny
Møldrup, Veterinærmedicinsk Industriforening,
Videncenter for Svineproduktion, World Animal Protection Danmark,
Økologisk Landsforening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,2 mio. kr. for kommuner fra 2017 | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 1,17 mio. kr. i årene 2015 og
2016 | 1,06 mio. kr. fra 2017 | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | De foreslåede ændringer
vedrrøende afgifter og gebyrer er i overensstemmelse med
EU-reglerne for finansiering af offentlig kontrol med
fødevarer i art. 26 - 28 i forordning 882/2004. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Af den gældende § 45 i
fødevareloven fremgår, at fysiske eller juridiske
personer, der har fødevarenæringsbrev i henhold til
lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og
som i den forbindelse betaler et årligt beløb pr.
næringsbrev til finansiering af udgifter ved Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens administration af næringsbrevsordningen,
betaler til finansiering af Fødevarestyrelsens
kontrolkampagner 600 kr. årligt pr. næringsbrev.
Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse.
Betaling for kampagnekontrol er imidlertid siden 1. januar 2015
blevet opkrævet i henhold til tekstanmærkning 166 ad
§ 24 på finansloven. Tekstanmærkningen blev indsat
i finansloven for 2015, fordi lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder blev ophævet med virkning fra 1.
januar 2015, jf. lov nr. 1370 af 16. december 2014 om
ophævelse af lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder og om ændring af lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. Da der
således ikke længere var krav om, at
fødevarevirksomheder skulle have et næringsbrev, har
det fra 1. januar 2015 ikke været muligt at knytte
opkrævningen af betalingen til kampagnekontrol sammen med
opkrævningen for opretholdelsen af et næringsbrev,
sådan som fødevarelovens bestemmelser om
opkrævning til kampagnekontrollen forudsætter, og
derfor måtte hjemmel til fortsat opkrævning
tilvejebringes ved tekstanmærkning.
Med den foreslåede
ændrede affattelse af § 45, stk. 5, foreslås
indholdet af tekstanmærkning nr. 166 ad § 24
overført til lov om fødevarer i overensstemmelse med
gældende principper om, at tekstanmærkninger snarest
bør indarbejdes i lovgivningen.
Den foreslåede bestemmelse
fastsætter, at alle offentlige institutioner og
momsregistrerede virksomheder, som er registreret som
fødevarevirksomhed hos Fødevarestyrelsen, bortset fra
primærproducenter, skal betale et årligt beløb
til finansiering af Fødevarestyrelsens kampagnekontrol. Ved
kontrolkampagner forstås kontrol på afgrænsede
områder med behov for en særlig kontrolindsats.
Kontrolområderne udvælges på baggrund af
identificerede risici.
De dybdegående
kontrolkampagner adskiller sig fra basiskontrollen på flere
områder. Basiskontrollen tilrettelægges, så alle
relevante lovgivningsområder kontrolleres indenfor en periode
på minimum 3 år. Nogle lovgivningsområder skal
kontrolleres mindst én gang årligt og andre skal
kontrolleres ved hvert kontrolbesøg. Basiskontrollen
gennemføres som udgangspunkt som stikprøvekontrol,
således at det ikke nødvendigvis er alle forhold
indenfor et lovgivningsområde, som bliver kontrolleret i
forbindelse med kontrolbesøg. Dybdegående
kontrolkampagner vil derimod typisk være målrettet et
eller flere kontrolemner indenfor et specifikt område, som de
tilsynsførende går i dybden med under
kontrolbesøget i et omfang, som normalt ikke indgår i
basiskontrollen. Det kan for eksempel være dokument- og
regnskabskontrol, ny lovgivning, ulovlig fødevarevirksomhed
og områder, som indebærer særlig risiko eller er
vanskelige at kontrollere, for eksempel svindel.
En virksomhed eller institution
anses som fødevarevirksomhed, når den er autoriseret
eller registreret til fremstilling eller forhandling af
fødevarer eller fødevarekontaktmaterialer.
Der opkræves et fast
årligt beløb til finansiering af kontrolkampagner.
Beløbet foreslås fra 2017 fastsat til 467 kr. Det er
hensigten at fastsætte regler om, at opkrævningen
indtil videre sker pr. P-nummer i overensstemmelse med, at det er
de geografiske P-enheder, der udsættes for kontrol. En
virksomhed kendetegnes ved et CVR-nummer med et eller flere
tilknyttede P-numre, eller ved et CPR-nummer, hvis den ikke er
momsregistreret.
En P-enhed repræsenterer det
sted, hvorfra der drives virksomhed. En virksomhed med et
CVR-nummer kan have mere end én P-enhed, hvis der drives
virksomhed fra flere adresser.
Beløbet foreslås for
2016 fastsat til 404 kr., svarende til den for 2015 fastsatte takst
på 404 kr., idet den af Finansministeriet fastsatte sats for
det generelle pris- og lønindeks for 2016 er så lav,
at det ikke betinger en forhøjelse. Ved fastsættelsen
af taksten er der taget hensyn til, at beløbet skal
dække samtlige omkostninger til kampagnekontrol, herunder tab
på debitorer.
Den fastsatte betaling pris- og
lønreguleres årligt i overensstemmelse med den af
Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 2
Fødevarelovens § 45, stk. 6, 1. pkt. angiver
taksterne, som virksomheder, der har anmeldt et eller flere
kosttilskud til forhandling i Danmark, og som har en årlig
omsætning på over 50.000 kr., betaler til dækning
af omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud
og handel hermed. Det foreslås, at taksterne for denne
kontrol nedsættes som følge af et reduceret behov for
at foretage den del af kontrollen, som består i
produktsikkerhedskontrol. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 3
I medfør af den gældende § 45, stk. 7 i
fødevareloven kan Erhvervsstyrelsen fastsætte regler
om opkrævning af betaling til kampagnekontrollen.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at betalingen blev
opkrævet sammen med betalingen for opretholdelse af
næringsbrev, indtil pligten til at have næringsbrev
blev ophævet. Betalingen opkræves i dag af
Fødevarestyrelsen, og § 45, stk. 7 foreslås
derfor ophævet. § 45, stk. 8 -12 bliver herefter stk.
7-11. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 4
I medfør af
fødevarelovens § 45, stk. 9, der som følge af
den foreslåede ophævelse af § 45, stk. 7 bliver
stk. 8, finder § 45, stk. 8 ikke anvendelse for
primærproducenter og virksomheder, for hvilke ministeren i
henhold til stk. 1 har fastsat regler om eller bestemt, at de er
helt eller delvis fritaget for at betale omkostningerne ved
kontrollen.
Som følge af, at § 45,
stk. 7 foreslås ophævet, foreslås henvisningen
til stk. 8 ændret til en henvisning til stk. 7.
Til nr. 5
Fødevarelovens § 45, stk. 10 bemyndiger ministeren
til at fastsætte regler om opkrævning af den i
lovforslagets § 1, nr. 1, omfattede betaling, herunder
skæringsdato samt betalingstermin.
Som følge af, at § 45,
stk. 7 foreslås ophævet, foreslås henvisningerne
til stk. 7 og 8 i § 45, stk. 10, der som følge af den
foreslåede ophævelse af § 45, stk. 7 bliver §
45, stk. 9, konsekvensrettet.
Det er hensigten at fastsætte
bestemmelser om, at betaling skal ske for hvert produktions- eller
forretningssted. Indtil videre sker det på baggrund af
P-nummer-registreringen i CVR-registeret.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 6
Fødevarelovens kapitel 13
har overskriften »Kontrol, offentliggørelse af
kontrolresultater og forhåndsgodkendelse m.v.« Der
foreslås en konsekvensrettelse af kapiteloverskriften som
følge af, at der med lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås indsat et kapitel 13 a i fødevareloven.
§ 56 b, som omhandler forhåndsgodkendelser, bliver
herefter en del af kapitel 13 a, og ordene »og
forhåndsgodkendelse« foreslås derfor slettet fra
overskriften til kapitel 13.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 8
foreslås det at indføre en mulighed for, at
fødevarevirksomhederne mod betaling kan rekvirere vejledning
på fødevareområdet. Bestemmelsen foreslås
indsat som § 56 c, og loven foreslås struktureret
således, at der foreslås indsat et nyt kapitel i
fødevareloven, kapitel 13 a, som den foreslåede §
56 c foreslås indsat i.
Til nr. 8
Det foreslås at der indsættes en ny bestemmelse som
§ 56 c i fødevareloven. Det foreslås i
bestemmelsens stk. 1, at ministeren kan
fastsætte regler om rekvireret vejledning på et
område, der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven. Der kan herunder fastsættes regler
om, på hvilke områder og under hvilke
omstændigheder vejledningen kan gives.
Ministerens
bemyndigelsesbestemmelse forventes at blive anvendt til at
iværksætte en ordning, hvorefter
fødevarevirksomheder kan rekvirere vejledning fra
Fødevarestyrelsen mod betaling. Den vejledning, der kan ydes
ved et rekvireret besøg, er i princippet den samme som den
vejledning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved f.eks.
et almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse til
Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor
kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som
naturligt dukker op i forbindelse med kontrolbesøget, vil
det rekvirerede vejledningsbesøg centrere sig om de emner,
som virksomheden ønsker vejledning om. Herudover vil det
rekvirerede vejledningsbesøg finde sted på et
tidspunkt, som passer ind i virksomhedens drift, i modsætning
til kontrolbesøg, der i udgangspunktet finder sted uden
varsel. Det rekvirerede vejledningsbesøg kan også
tidsmæssigt være af længere varighed, end der er
mulighed for indenfor rammerne af et almindeligt
kontrolbesøg. Fødevarestyrelsens almindelige
vejledning berøres derfor ikke af etablering af muligheden
for rekvireret vejledning. De to former for vejledning vil supplere
hinanden.
Ved den rekvirerede vejledning
får virksomheder nu mulighed for at betale sig til mere
vejledning på et tidspunkt, der er aftalt med virksomheden.
Dette kan f.eks. ske i forbindelse med, at virksomheden overvejer
nye aktiviteter. Den rekvirerede vejledning kan eksempelvis
rekvireres af virksomheder, som ønsker mere specifik
vejledning og hjælp til at finde f.eks. de rette blanketter
og vejledninger på hjemmesiden, og hvor styrelsens
medarbejdere kan hjælpe med at gennemgå relevante
afsnit af disse sammen med virksomheden eller vejlede om, hvordan
eksempelvis virksomheden kan udarbejde et egenkontrolprogram uden
konkret at bistå med selve udarbejdelsen af dette.
Den rekvirerede vejledning vil kunne ske enten i form af et
besøg hos virksomheden eller på en af
Fødevarestyrelsens lokaliteter.
For en hensigtsmæssig administration af ordningen for et
rekvireret vejledningsbesøg er det hensigten, at der vil
blive udarbejdet en blanket til bestilling af et rekvireret
vejledningsbesøg og et standardiseret aftaleudkast, hvori de
nærmere rammer for vejledningen efterfølgende kan
fastsættes. På baggrund af virksomhedens anmodning
beslutter Fødevarestyrelsen, hvornår og hvor et
vejledningsbesøg vil finde sted. Herefter sendes et udkast
til en aftale med virksomheden, hvoraf det nærmere indhold
for vejledningen fremgår. I tillæg til aftalen er det
hensigten, at der vil blive sendt et prisoverslag, som indeholder
det forventede tidsforbrug til den rekvirerede vejledning inkl.
planlægning og forberedelse, gældende timetakst, evt.
transportomkostning og den samlede pris under de givne
forudsætninger.
Der vil blive fastsat en
minimumsvarighed for en rekvireret vejledning på en time. Det
vurderes, at et rekvireret vejledningsbesøg normalt vil
kunne afvikles på en til to timer. Varigheden aftales forud
for vejledningsbesøget med virksomheden. Vejledningen
bør normalt finde sted indenfor normal kontortid, medmindre
virksomhedens helt særlige forhold tilsiger noget andet.
Det er hensigten, at der vil blive
fastsat nærmere regler i en bekendtgørelse om, hvilke
områder der vil være omfattet af ordningen. Der vil i
princippet kunne ydes rekvireret vejledning om de fleste
områder under fødevarelovgivningen, eksempelvis regler
for kosttilskud, anprisninger, mærkning, forhold af betydning
for import/eksport, fødevarekontaktmaterialer, autorisation
og registrering af fødevarevirksomheder samt generelle
hygiejnemæssige forhold af betydning for virksomheders drift
og indretning. Der vil også kunne ydes vejledning om f.eks.
primærproducenters stalddørssalg af visse animalske
fødevarer.
Den vejledning, der ydes i
forbindelse med et rekvireret vejledningsbesøg, vil
være omfattet af aktindsigt efter bestemmelserne i lov om
offentlighed i forvaltningen og forvaltningslovens bestemmelser om
partsaktindsigt med de sædvanlige undtagelsesbestemmelser,
herunder hensynet til forretningsmæssige hemmeligheder m.v.
og oplysninger, der i øvrigt er tavshedsbelagte.
Med lovforslaget etableres en
bemyndigelsesbestemmelse, som bemyndiger ministeren til at
fastsætte regler om rekvireret vejledning på et
område, der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven. Et rekvireret vejledningsbesøg vil
finde sted i henhold til en særlig aftale indgået
mellem virksomheden og Fødevarestyrelsen, og det vil
således ikke kunne finde sted i direkte forbindelse med et
egentlig kontrolbesøg, der som udgangspunkt skal ske uden
varsel. Det bemærkes dog, at kontrolbesøg varsles over
for de virksomheder, som er omfattet af udvidet
førstegangskontrol, men for disse forventes det ikke, at der
vil være behov for at rekvirere yderligere vejledning, da
vejledningen i forbindelse med dette besøg allerede er
udvidet.
Fødevarestyrelsen vil
også ved ydelsen af rekvireret vejledning skulle varetage
sine opgaver som kontrolmyndighed. Det betyder, at hvis der ved et
besøg i virksomheden som led i rekvireret vejledning
observeres overtrædelser af fødevarelovgivningen, skal
besøget overgå til et kontrolbesøg med
tilhørende kontrolrapport efter sædvanlige
retningslinjer, herunder iagttagelse af de almindelige
forvaltningsretlige principper for udførelse af kontrollen,
f.eks. partshøring i tilfælde af sanktionering af den
konstaterede overtrædelse. Som for alle overtrædelser
gælder det, at der vil skulle ske en konkret vurdering af
overtrædelsen, herunder af overtrædelsens betydning for
fødevaresikkerheden. Dette indebærer, at der f.eks.
alene vil blive vejledt i forhold til overtrædelser af
bagatelagtig karakter. Et kontrolbesøg anses herudover som
et tvangsindgreb i retssikkerhedslovens forstand, så
også disse regler iagttages i forbindelse med
udførelsen af besøget, når dette overgår
fra et vejledningsbesøg til et kontrolbesøg.
Virksomheden skal således blandt andet oplyses om det
faktiske grundlag for at gennemføre kontrollen, og at den
kan lade sig repræsentere eller bistå af andre under
kontrolbesøget. Desuden skal virksomheden ved
besøgets afslutning have udleveret en kontrolrapport, hvor
også tidspunktet for, hvornår det rekvirerede
vejledningsbesøg overgik til et kontrolbesøg, vil
fremgå, bl.a. af hensyn til den endelige
prisfastsættelse for den rekvirerede vejledning. Om den
rekvirerede vejledning kan videreføres eller afsluttes enten
umiddelbart før eller efter kontrolbesøget,
afhænger af en konkret vurdering, hvor bl.a.
overtrædelsens karakter og virksomhedens reaktion
indgår. Virksomheden skal informeres fuldt ud om dette, inden
der indgås aftale om rekvireret vejledning, og den
tilsynsførende vil i relation til kontrolfunktionen i givet
fald skulle følge de sædvanlige retningslinjer for
kontrol.
Herudover vil det klart
fremgå af den aftale, der udarbejdes forud for det
rekvirerede vejledningsbesøg, at oplysninger, der
tilvejebringes i forbindelse med vejledningsbesøget, vil
kunne anvendes som led i Fødevarestyrelsens almindelige
tilsyn, herunder til brug for sanktionering af konstaterede
overtrædelser. Ved indgåelse af aftalen ligger vil den
pågældende virksomhed således have accepteret, at
Fødevarestyrelsen kan anvende eventuelle oplysninger, som er
fremkommet i forbindelse med den rekvirerede vejledning, i
sanktioneringsøjemed.
Der vil i princippet kunne ydes
rekvireret vejledning om de fleste områder under
fødevarelovgivningen, eksempelvis regler for kosttilskud,
anprisninger, mærkning, forhold af betydning for
import/eksport, fødevarekontaktmaterialer, autorisation og
registrering af fødevarevirksomheder samt generelle
hygiejnemæssige forhold af betydning for virksomheders drift
og indretning. Der vil også kunne ydes vejledning om f.eks.
primærproducenters stalddørssalg af visse animalske
fødevarer. Det er hensigten, at der vil blive fastsat
nærmere regler i en bekendtgørelse om, hvilke
områder der vil være omfattet af ordningen.
Den vejledning, der kan ydes ved et
rekvireret besøg, er i princippet den samme som den
vejledning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved for
eksempel et almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse
til Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor
kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som
naturligt dukker op i forbindelse med kontrolbesøget, vil
det rekvirerede vejledningsbesøg centrere sig om de emner,
som virksomheden ønsker vejledning om. Herudover vil det
rekvirerede vejledningsbesøg finde sted på et
tidspunkt, som passer ind i virksomhedens drift, i modsætning
til kontrolbesøg, der i udgangspunktet finder sted uden
varsel. Det rekvirerede vejledningsbesøg kan også
tidsmæssigt være af længere varighed, end der er
mulighed for indenfor rammerne af et almindeligt
kontrolbesøg. Den opfølgende vejledning, som der kan
være behov for i forlængelse af et almindeligt
kontrolbesøg, vil ikke være omfattet af den
rekvirerede vejledningsordning, men af den almindelige
vejledningsforpligtelse, myndigheder har efter forvaltningsloven og
efter principperne om god forvaltningsskik.
Den rekvirerede vejledningsordning
skal også ses som et tilbud til de virksomheder, som
ønsker mere specifik vejledning og hjælp til at finde
for eksempel de rette blanketter og vejledninger på
hjemmesiden, og hvor styrelsens medarbejdere kan hjælpe med
at gennemgå relevante tekster såsom lovgivning,
vejledninger m.v. sammen med virksomheden eller vejlede om, hvordan
eksempelvis virksomheden kan udarbejde et egenkontrolprogram uden
konkret at bistå med selve udarbejdelsen af dette.
Fødevarestyrelsens almindelige vejledning berøres
derfor ikke af etablering af muligheden for rekvireret vejledning.
De to former for vejledning vil supplere hinanden.
Den rekvirerede vejledning giver
virksomhederne mulighed for at betale sig til mere vejledning, for
eksempel i forbindelse med overvejelser om nye aktiviteter. Der vil
alene være tale om vejledning og ikke om godkendelse af for
eksempel et givent produkt, eller en given procedure eller
lignende. Der vil være stort fokus på ikke at
overskride grænsen til den rådgivning, som
udføres af private konsulenter og lignende. Dette gør
sig særligt gældende inden for bl.a. områderne
mærkning, egenkontrol og risikoanalyse. Det bør derfor
være en klar forudsætning for ordningen med rekvireret
vejledning, at den ikke indholds- og emnemæssigt overskrider
grænsen for, hvad der vil kunne rummes inden for
Fødevarestyrelsens sædvanlige vejledning, og at det
særlige i ordningen alene er, at det tidsmæssigt kan
være af længere varighed og på et tidspunkt, der
så vidt muligt sker efter ønske fra virksomheden.
Der vil således ikke
være tale om rådgivningsvirksomhed, og
Fødevarestyrelsen vil eksempelvis ikke kunne rådgive
om, hvordan en virksomhed udarbejder et egenkontrolprogram. Hvis
der er behov for sådan rådgivning, må
virksomheden gøre brug af en privat konsulent eller anden
rådgiver.
Rekvireret vejledning vil ikke
sætte begrænsninger hverken for virksomhedens ansvar
eller Fødevarestyrelsens mulighed for at kontrollere og
sanktionere, hvor dette vurderes nødvendigt.
Ordningen med rekvireret vejledning
vil være målrettet fødevarevirksomheder og ikke
brancheorganisationer eller private rådgivningsfirmaer og
lignende. Der er dog intet til hinder for, at virksomheden ved et
besøg kan være repræsenteret ved en ekstern
part, jf. de almindelige regler om partsrepræsentation, og
det kan i princippet være for eksempel en privat
rådgiver, en brancheorganisation eller en advokat.
For en hensigtsmæssig administration af ordningen
vedrørende et rekvireret vejledningsbesøg er det
intentionen, at der vil blive udarbejdet en blanket til bestilling
af et rekvireret vejledningsbesøg og et standardiseret
aftaleudkast, hvori rammerne af vejledningen efterfølgende
kan fastsættes. På baggrund af virksomhedens anmodning
beslutter Fødevarestyrelsen, hvornår og hvor et
vejledningsbesøg vil finde sted. Herefter sendes et udkast
til en aftale med virksomheden, hvoraf det nærmere indhold
for vejledningen fremgår. I tillæg til aftalen sendes
et prisoverslag, indeholdende det forventede tidsforbrug til den
rekvirerede vejledning inkl. planlægning og forberedelse,
gældende timetakst, evt. transportomkostninger og den samlede
pris under de givne forudsætninger.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 2, at ministeren kan
fastsætte regler om betaling til hel eller delvis
dækning af de faktiske omkostninger forbundet med vejledning
efter stk. 1.
Det er indtil videre hensigten, at betalingen vil blive
tilrettelagt således, at betalingen vil bestå af et
fast grundgebyr til dækning af administration og forberedelse
af vejledningsbesøget, en timesats for tidsforbrug ved
besøget, samt et ensartet gebyr for transport, uanset
afstanden fra Fødevarestyrelsens lokalitet til virksomheden.
Timesatsen er fastsat ud fra gennemsnitsberegninger og uanset
medarbejderkategori, og evt. med tillæg af yderligere
tidsforbrug i forbindelse med vejledningsbesøget.
Transportgebyret opkræves ikke i de tilfælde, hvor
vejledningen finder sted i en af Fødevarestyrelsens
lokaliteter. Rekvireret vejledning vil for nye virksomheder, der
endnu ikke råder over egne lokaler, skulle ske hos den lokale
fødevareenhed under Fødevarestyrelsen i det
område, hvor virksomheden forventer at etablere sig. Dette
gælder også for udenlandske virksomheder, der
ønsker at etablere fødevarevirksomhed i Danmark.
Gebyropkrævningen er i overensstemmelse med det
overordnede princip i fødevareloven om, at de, der er
omfattet af fødevarelovens kontrolordninger eller på
anden måde benytter sig af myndighedsydelser på
området, også afholder omkostningerne ved disse
ydelser.
Til §
2
I stk.
1 foreslås det, at loven træder i kraft den 1.
januar 2016. Dog foreslås det i stk.
2, at § 1, nr. 2, som vedrører nedsættelse
af taksterne for betalingen til styrket kontrol af kosttilskud og
handel hermed har virkning fra 1. januar 2015 som følge af,
at det som led i Fødevareforlig 3 er besluttet, at
nedsættelsen af taksterne for betalingen til
kosttilskudskontrollen skal have virkning for hele året 2015.
Ministeriet finder det acceptabelt at gennemføre denne
takstændring med tilbagevirkende kraft, da den er
begunstigende for alle de berørte virksomheder.
Til §
3
Lovforslagets § 3 indeholder
bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Den
foreslåede bestemmelse indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men
loven kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 467 af 15. maj 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 45, stk. 5 affattes
således: | | | | § 45.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Fysiske eller juridiske personer, der har
fødevarenæringsbrev i henhold til lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og som i
den forbindelse betaler et årligt beløb pr.
næringsbrev til finansiering af udgifter ved Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens administration af næringsbrevsordningen,
betaler til finansiering af Fødevarestyrelsens
kontrolkampagner 600 kr. årligt pr. næringsbrev.
Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. | | »Stk. 5.
Offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er
autoriseret eller registreret som fødevarevirksomhed,
bortset fra primærproducenter, betaler til finansiering af
Fødevarestyrelsens kontrolkampagner 467 kr. årligt.
Beløbet opkræves for hvert produktions- eller
forretningssted. Beløbet pris- og lønreguleres
årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede
beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. For 2016
opkræves dog 404 kr. | Stk. 6.
Virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til
forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning
på over 50.000 kr., betaler til dækning af
omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og
handel hermed et årligt beløb på 12.500 kr. og
et årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 1.000
kr. Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr.
1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. | | 2. I § 45, stk. 6,, 1. pkt. ændres
»12.500 kr.« til: » 7.930 kr.«, og
«1.000 kr.« ændres til: »634
kr.« | Stk. 7.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om
opkrævning af det i stk. 5 nævnte beløb,
herunder om frister for indbetaling, erindringsskrivelser m.v. og
gebyr og renter ved for sen betaling. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan herunder fastsætte regler om
erindringsskrivelser m.v. og gebyr og renter ved for sen betaling
af det i stk. 5 nævnte beløb, der er forskellige fra
taksterne i stk. 11. | | 3. § 45, stk. 7, ophæves. Stk. 8 - 12 bliver herefter stk. 7
-11. | Stk. 8. De
virksomheder, der er omfattet af loven, betaler til delvis
finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i
efterforskning og regnskabskontrol en årlig afgift på
570 kr. Beløbet pris- og lønreguleres årligt
pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. | | | Stk. 9. Stk.
8 finder ikke anvendelse for primærproducenter og
virksomheder, for hvilke ministeren i henhold til stk. 1 har
fastsat regler om eller bestemt, at de er helt eller delvis
fritaget for at betale omkostningerne ved kontrollen. | | 4. I § 45, stk. 9, der bliver stk. 8,
ændres »Stk. 8« til: »Stk. 7«. | Stk. 10.
Ministeren fastsætter regler om opkrævning af de i stk.
6 og 8 nævnte beløb, herunder fastsættelse af
skæringsdato for, hvornår der foretages en
opgørelse af virksomheder omfattet af stk. 6 og 8 og af
antal anmeldte produkter omfattet af stk. 6, og om termin for
opkrævning. | | 5. I §
45, stk. 10, der bliver stk. 9,
ændres »de i stk. 6 og 7 nævnte
beløb« til: »de i stk. 5, 6 og 8 nævnte
beløb«, og »omfattet af stk. 6 og 7«
ændres til: »omfattet af stk. 5, 6 og 7«. | Stk. 11.
Betalingsforpligtelser, der er fastsat ved forordning inden for
lovens område, i denne lov eller i regler udstedt i henhold
til denne lov, og som ikke betales rettidigt, tillægges,
medmindre andet er fastsat i EF-retsakter, en årlig rente
svarende til den i renteloven fastsatte referencesats med
tillæg fra forfaldsdagen at regne. Den tillagte rente
udgør dog mindst 50 kr. For erindringsskrivelser betales et
gebyr på 100 kr., der reguleres med tilpasningsprocenten i
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste med 10 delelige kronebeløb. Stk. 12.
Den, der overtager en virksomhed eller helt eller delvis
viderefører aktiviteterne i en virksomhed, med hvilken der
føres tilsyn eller kontrol efter denne lov eller efter
regler udstedt i medfør af loven, hæfter for de dermed
forbundne afgifter og gebyrer, som vedrører tiden før
overtagelsen. | | | | | | | | 6.
Overskriften til kapitel 13 affattes
således: | | | | | | »Kapitel 13 Kontrol og
offentliggørelse af kontrolresultater
m.v.«. | § 56 a.
--- | | | | | 7. Efter
§ 56 a indsættes som ny overskrift: | | | | | | »Kapitel 13 a Forhåndsgodkendelse og rekvireret
vejledning«. | | | | § 56
b. --- | | | | | 8. Efter
§ 56 b indsættes før kapitel 14: | | | » § 56
c. Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om rekvireret vejledning på et
område, der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller
delvis dækning af de faktiske omkostninger forbundet med
vejledning efter stk. 1.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016. | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 2, har virkning fra den 1. januar 2015. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|