Fremsat den 11. november 2015 af
beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse
(Ændring af organiseringen og
administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse)
§ 1
I lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 23. september 2014, som
ændret ved § 67 i lov nr. 1482 af 23. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 ændres »et
uafhængigt organ inden for« til: »en del
af«.
2. §
8 ophæves.
3. Overskriften før § 10 affattes
således:
»Følgegruppen«
4. §
10 affattes således:
Ȥ 10.
Følgegruppen for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
udpeges af beskæftigelsesministeren og består af 1
formand og følgende andre medlemmer:
1) 1 medlem
indstillet af Landsorganisationen i Danmark.
2) 1 medlem fra
et medlemsforbund efter indstilling fra Landsorganisationen i
Danmark.
3) 1 medlem
indstillet af FTF (Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd).
4) 1 medlem
indstillet af Akademikernes Centralorganisation.
5) 1 medlem
indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.
6) 1 medlem
indstillet af Lederne.
7) 1 medlem
indstillet af Danske Regioner.
8) 1 medlem
indstillet af KL (Kommunernes Landsforening).
9) 1 medlem
indstillet af Danske Handicaporganisationer.
Stk. 2.
Følgegruppen vejleder om anvendelsen af fondens
midler.«
5. §§
13-14 og 16 ophæves.
6. Overskriften før § 23 affattes
således:
»Administrationen
af initiativerne«
7. §
23 affattes således:
Ȥ 23. Administrationen
af initiativerne i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Stk. 2.
Styrelsen fastsætter retningslinjer om ansøgningers
indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger.«
8. §
24 ophæves.
9. I
§ 24 a, stk. 1 og 2, ændres »Direktøren for
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse« til:
»Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering«.
10. §§ 31-34 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | 2.1. | Fondens
organisatoriske forhold | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | 2.2. | Bestyrelsen erstattes
af en følgegruppe | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | 2.3. | Administrationen af
initiativerne overgår til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Den foreslåede
ordning | 2.4. | Tilsyn med
støtten og klageadgang | 2.4.1. | Gældende
ret | 2.4.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlig | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6 | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse blev oprettet som
Forebyggelsesfond ved lov nr. 87 af 30. januar 2007. Loven
udmøntede den del af aftalen af 20. juni 2006 om initiativer
til sikring af fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden ("Velfærdsaftalen"), der
vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fonden blev
etableret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende
udvalg og et sekretariat. Fonden blev oprettet med en kapital
på 3 mia. kr.
Som følge af omprioriteringer og den løbende
anvendelse af fondens midler vil der fra 2016 og frem være et
væsentligt mindre råderum til bestyrelsens prioritering
end hidtil.
I dette lovforslag foreslås det, at organiseringen og
administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
forenkles. Dette sker ved, at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering fra 1. januar 2016 varetager administrationen af
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse indtil fondsmidlerne er
endeligt forbrugt. Styrelsen vil have de kompetencer, som
bestyrelsen og sekretariatet har i dag. Det betyder blandt andet,
at styrelsen vil fastsætte kriterier for tildeling af
fondsmidlerne, fastsætte retningslinjer om
ansøgningers indhold og form samt retningslinjer for
udbetalinger. Styrelsen vil desuden give tilsagn om støtte
til godkendte ansøgninger og forestå udbetaling af
støtte.
Samtidig foreslås det, at bestyrelsen, som består af
arbejdsmarkedets parter, pr. 1. januar 2016 erstattes af en
følgegruppe med samme sammensætning.
Følgegruppen vil have til formål at vejlede Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering om forskellige aspekter
vedrørende fordelingen af fondsmidlerne. Følgegruppen
afholder møder efter behov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fondens organisatoriske forhold
Formål med Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er at
yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning ved anvendelse af fondens midler. Fonden har ydet
støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser med
henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange,
at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og personer
med handicap og at støtte utraditionelle initiativer, der
styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet. Forligspartierne bag velfærdsaftalen
fastlægger de overordnede rammer for udbetaling af midler fra
fonden sideløbende med de årlige
finanslovsforhandlinger. De overordnede rammer kan fastlægges
dels ved en fordeling af midler inden for de formål, som
fonden kan yde midler til, dels ved en overordnet prioritering af
indsatsområder og evt. temaer. Inden for disse overordnede
rammer træffer fonden beslutning om uddeling af midler.
Ved lov nr. 1381 af 23. december 2012 blev fondens navn
ændret til Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. Derudover
blev fondens formål ændret, så fonden siden da
har kunnet yde støtte til følgende formål:
- Indsatser, der
forebygger fysisk og psykisk nedslidning samt arbejdsulykker og
erhvervssygdomme.
- Indsatser, der
bidrager til at fastholde seniorer samt medarbejdere med nedsat
arbejdsevne eller bidrager til hurtig tilbagevenden til
arbejdsmarkedet efter sygdom.
- Indsatser, der
bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse har inden for disse
rammer anvendt de afsatte midler til forebyggelse, fastholdelse og
inklusion på arbejdsmarkedet. Fondens bestyrelse har udmeldt
særlige indsatsområder inden for rammerne af de midler,
som fonden administrerer, samt fastsat kriterier for tildeling af
de midler, som fonden administrerer, og på baggrund heraf at
bevilget støtte efter ansøgning. Fondens sekretariat
har forestået den praktiske udmøntning af midlerne
samt understøttet bestyrelsens arbejde, herunder med
oplysninger om anvendelsen af fondens midler.
2.1.1. Gældende ret
Efter § 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, er fonden et uafhængigt organ inden for den
statslige forvaltning.
Fonden er en selvstændig offentlig myndighed inden for den
statslige forvaltning dog uden for det ministerielle hierarki og
uden instruktionsbeføjelser for
beskæftigelsesministeren.
Fonden er ikke omfattet af lov om fonde og visse foreninger
eller af lov om erhvervsdrivende fonde. Der er således ikke
tale om en selvejende institution, men et uafhængigt organ
uden for det almindelige ministerielle hierarki.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 1, at fonden overgår
fra at være et uafhængigt organ inden for den statslige
forvaltning til at blive en del af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering. Som følge af forslaget skal administrationen
af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse fremover varetages af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, hvorfor fonden ikke
længere vil være uafhængig af den offentlige
forvaltning. Fonden vil fortsat blive betegnet som en fond, og
formålene med anvendelsen af midlerne er uændrede.
2.2. Bestyrelsen erstattes af en
følgegruppe
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse, at bestyrelsen udpeges af
beskæftigelsesministeren og består af 1 formand og ni
andre medlemmer. Beskæftigelsesministeren udpeger 1 medlem
indstillet af Landsorganisationen i Danmark og 1 medlem fra et
medlemsforbund indstillet af Landsorganisationen i Danmark, 1
medlem indstillet af FTF (Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd), 1 medlem indstillet
af Akademikernes Centralorganisation, 1 medlem indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening, 1 medlem indstillet af Lederne, 1 medlem
indstillet af Danske Regioner, 1 medlem indstillet af KL
(Kommunernes Landsforening) og 1 medlem indstillet af Danske
Handicaporganisationer.
Herudover udpeger beskæftigelsesministeren efter §
10, stk. 2, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,
tilforordnede til bestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemmeret.
Efter § 10, stk. 3, udpeges bestyrelsens medlemmer og formand
for en periode af op til 4 år. Bestyrelsens medlemmer og
formand kan genudpeges. Hvis formanden eller et medlem af
bestyrelsen udtræder af bestyrelsen før udløbet
af perioden, kan beskæftigelsesministeren udpege en
afløser for den resterende del af perioden.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 4, at følgegruppen
udpeges af beskæftigelsesministeren og består af 1
formand og ni andre medlemmer. Følgegruppen består af
repræsentanter fra de samme organisationer, som indtil nu har
siddet i bestyrelsen.
Følgegruppens opgave bliver at vejlede Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering om forskellige aspekter
vedrørende fordelingen af fondsmidlerne.
2.3. Administrationen af initiativerne overgår til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
2.3.1. Gældende ret
Beskæftigelsesministeren udpeger efter § 23 i lov om
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse et sekretariat, som skal
sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen.
Det fremgår af § 24, stk. 1, i lov om Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse, at sekretariatet fastsætter
retningslinjer om ansøgningernes indhold og form samt
retningslinjer for udbetalinger. Af stk. 2 fremgår, at
sekretariatet påser, at de fastsatte retningslinjer er
overholdt. Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder
formkravene, afvises af sekretariatet.
Det fremgår af § 24, stk. 3, i lov om Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse, at sekretariatet giver tilsagn om
støtte til godkendte ansøgninger og forestår
udbetalinger af støtte.
Efter § 24 a, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse kan direktøren for Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse indhente oplysninger til brug for administrationen af
denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses
organisationer, andre offentlige myndigheder,
arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det kan fx være
oplysninger om konkret angivne personers ansættelse hos en
arbejdsgiver efter § 24 a, stk. 1, nr. 1, i loven.
Det fremgår af § 24 a, stk. 2, i lov om Fonden for
Forebyggelse of Fastholdelse, at direktøren for Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse kan til brug for administrationen af
denne lov få terminaladgang til oplysninger i
indkomstregisteret og til oplysninger i Det Fælles
Datagrundlag. Adgangen kan medvirke til at sikre, at fondens
indsatser kan administreres enkelt og smidigt i forhold til
ansøgning, oplysningsgrundlag og kontrol.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 7, at § 23 nyaffattes,
da administrationen af initiativerne i Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse fremadrettet varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil
have de kompetencer, som bestyrelsen og sekretariatet har i dag.
Det betyder blandt andet, at styrelsen vil fastsætte
kriterier for tildeling af fondsmidlerne. Styrelsen vil desuden
give tilsagn om støtte til godkendte ansøgninger og
forestå udbetaling af støtte.
Som følge heraf foreslås det, at bemyndigelsen til
at udstede nye retningslinjer om ansøgningers indhold og
form samt retningslinjer for udbetalinger gives til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering.
2.4. Tilsyn med støtten og klageadgang
2.4.1. Gældende ret
Efter § 16 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
kan bestyrelsen i forbindelse med varetagelsen af sine opgaver
rådføre sig med relevante myndigheder og
eksperter.
I medfør af § 24, stk. 1, i lov om Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse, fastsætter sekretariatet
retningslinjer om ansøgningers indhold og form samt
retningslinjer for udbetalinger. Af stk. 2 fremgår, at
sekretariatet påser, at de fastsatte retningslinjer er
overholdt og afviser ansøgninger og tilbud, der ikke
opfylder formkravene.
Det fremgår af § 31, stk. 1, i lov om Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse, at sekretariatet fører tilsyn
med de projekter, der modtager støtte fra fonden. Af stk. 2
fremgår, at sekretariatet fastsætter retningslinjer for
tilsynet, herunder plan for tilsyn ved projektets
gennemførelse, som kan gradueres efter projektets
størrelse, emneområde m.v., og krav om indsendelse af
fremdriftsrapport m.v.
Derudover skal støttemodtager efter § 32 i lov om
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse underrette sekretariatet,
hvis et projekt forsinkes eller forudsætningerne for
støtten ændres væsentligt.
Efter § 33, stk. 3, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, kan fonden træffe afgørelse om bortfald
eller tilbagebetaling af støtte, hvis betingelserne for
støtte fra fonden ikke længere er opfyldt, eller det
viser sig, at støttemodtager har givet urigtige eller
vildledende oplysninger.
Fondens afgørelser kan som hovedregel ikke
påklages, jf. § 34 i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse. Dog kan sekretariatets afgørelser om afvisning
af ansøgninger og tilbud indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at
ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist, jf. § 34,
stk. 2, i loven.
2.4.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 5, 8 og 10, at de
bestemmelser i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, der
regulerer spørgsmål om midlernes anvendelse, herunder
ydelse af tilskud, tilsyn med midlernes anvendelse, tilbagebetaling
og afvisning af ansøgninger, klageadgang mv., ophæves.
Dette omfatter lovens §§ 16, 24 og 31-34.
Ophævelserne er begrundet i, at administrationen af
initiativerne i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
fremadrettet varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
således hjemmel til at fastsætte nærmere regler
om administration af fondens midler. Da denne hjemmel er
udmøntet i Styrelsens nuværende bekendtgørelse
nr. 1173 af 8. oktober 2013 om puljeadministration af tilskud fra
puljer under Arbejdsmarkedsstyrelsen og Styrelsen for Fastholdelse
og Rekrutterings områder, vil fondens midler kunne
administreres i henhold til puljebekendtgørelsen, som
indeholder de retningslinjer for administrationen af puljer, som er
administreret af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Herefter bemyndiges styrelsen til at fastsætte nærmere
retningslinjer om ansøgningers indhold og form samt
retningslinjer for udbetalinger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det foreslås, at organiseringen og administrationen af
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse forenkles ved at lade
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering varetage
sekretariatsbetjeningen fra 1. januar 2016 indtil fondsmidlerne er
endeligt forbrugt.
Lovforslaget vedrører således ændringer i
administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, idet
den nuværende sekretariatsfunktion for Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse foreslås nedlagt pr. 1. januar
2016. Sekretariatsbetjeningen af Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse varetages herefter af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, jf. § 1, nr. 7.
Ændringerne i administrationen af Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse medfører statslige mindreudgifter til
administration på 3,0 mio. kr. i 2016.
I 2016 vil Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skulle
administrere og afslutte en række af fondens projekter fra
tidligere år, der løber ind i 2016. På den
baggrund vil der blive foreslået afsat et
administrationsbidrag på 2,0 mio. kr. på finansloven
for 2016 til administration af fondens initiativer i Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Dermed vil bevillingen til
administration og sekretariatsbetjening af fonden blive reduceret
fra 5,0 mio. kr. til 2,0 mio. kr. i 2016, hvilket medfører
statslige mindreudgifter på 3,0 mio. kr. i 2016.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
Tabel
1. Samlede økonomiske
konsekvenser | Mio. kr. 2015-priser | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Lovforslaget i
alt | 0 | -3,0 | 0 | 0 | Stat | 0 | -3,0 | 0 | 0 | Regioner | 0 | 0 | 0 | 0 | Kommuner | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. september
2015 til den 18. september 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige (ASE), Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsskadeforeningen AVS, Bedre
Psykiatri, Beskæftigelsesrådet,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Universiteter, Danske Ældreråd, Datatilsynet,
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet,
Finanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring & Pension,
Frie Funktionærer, Frivilligrådet, FSR - danske
revisorer, Ingeniørforeningen (IDA), Jobrådgivernes
Brancheforening, KA Pleje, KL, Kooperationen, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen
af Fleks- og Skånejobbere - LAFS, Landsforeningen af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen for Arbejdsskadede (LFA), Landsforeningen for
førtidspensionister, Lederforum, Lægeforeningen,
Pension Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND - De
hjemløses organisation, SIND, Statsforvaltningerne,
Sundhedskartellet, Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | En besparelse for staten på 3,0 mio.
kr. i 2016 | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 1 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,
er fonden et uafhængigt organ inden for den statslige
forvaltning.
Fonden er en selvstændig offentlig myndighed inden for den
statslige forvaltning dog uden for det ministerielle hierarki og
uden instruktionsbeføjelser for
beskæftigelsesministeren.
Fonden er ikke omfattet af lov om fonde og visse foreninger
eller af lov om erhvervsdrivende fonde. Der er således ikke
tale om en selvejende institution, men et uafhængigt organ
uden for det almindelige ministerielle hierarki.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse skal overgå fra at være et
uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning, til at
blive en pulje under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
ressort. Baggrunden er et ønske om, at Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse fremover skal fortsætte som en
pulje, hvor anvendelsen af midler forbliver uændret.
Ændringen skal ses i sammenhæng med § 1, nr. 7,
hvor Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal varetage
administrationen af fonden.
Til nr. 2
Efter § 8 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,
er det fonden, der afholder de nødvendige udgifter til
sekretariatsbetjening, øvrige administrative udgifter samt
eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens formand og
medlemmer.
Det foreslås, at § 8 ophæves. Forslaget skal
ses i sammenhæng med forslaget til § 1, nr. 7, hvor
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal varetage
administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. I
stedet tilvejebringes der hjemmel på finansloven til
overførsel af et årligt administrationsbidrag.
Til nr. 3
Det foreslås, at overskriften nyaffattes, da de
bestemmelser, som overskriften knytter sig til, foreslås
ændret.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i pkt.
2.2.2.
Til nr. 4
Af § 10, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, fremgår det, at bestyrelsen udpeges af
beskæftigelsesministeren og består af 1 formand og ni
andre medlemmer. Det fremgår, at
beskæftigelsesministeren udpeger 1 medlem indstillet af
Landsorganisationen i Danmark og 1 medlem fra et medlemsforbund
indstillet af Landsorganisationen i Danmark, 1 medlem indstillet af
FTF (Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd), 1 medlem indstillet af Akademikernes
Centralorganisation, 1 medlem indstillet af Danske
Arbejdsgiverforening, 1 medlem indstillet af Lederne, 1 medlem
indstillet Danske Regioner, 1 medlem indstillet af KL (Kommunernes
Landsorganisation) og 1 medlem indstillet af Danske
Handicaporganisationer.
Af § 10, stk. 2, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, fremgår det, at beskæftigelsesministeren
udpeger tilforordnede til bestyrelsen. De tilforordnede har ikke
stemmeret. Fremgangsmåden for beskæftigelsesministerens
udpegning af bestyrelsens medlemmer fremgår af § 10,
stk. 3.
Det foreslås, at § 10 nyaffattes, og at de
gældende bestemmelser om bestyrelsens struktur og opgaver
erstattes af nye bestemmelser om følgegruppens struktur og
opgaver.
Det foreslås i stk. 1, at
følgegruppen udpeges af beskæftigelsesministeren og
består af 1 formand og ni andre medlemmer.
Følgegruppen består af repræsentanter fra de
samme organisationer, som indtil nu har siddet i bestyrelsen.
Det foreslås i stk. 2, at
følgegruppens opgave bliver at vejlede administrationen om
forskellige aspekter vedrørende fordelingen af midler.
Baggrunden for forslaget om at erstatte bestyrelsen med en
følgegruppe er, at der fra 2016 vil være færre
ordninger, der skal administreres. Derudover vil der ikke
være nye initiativer, der skal udvikles, og dermed
færre opgaver for gruppen.
Til nr. 5
§§ 13 og 14 i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, omhandler bestyrelsens beslutningsdygtighed og
øvrige beføjelser.
Efter § 16 i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, kan bestyrelsen i forbindelse med varetagelsen af
sine opgaver rådføre sig med relevante myndigheder og
eksperter.
Det foreslås i § 1, nr. 5, at §§ 13-14 og
16 ophæves. Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget til § 1, nr. 4, hvor fondens bestyrelse erstattes af
en følgegruppe, som har til formål at vejlede om
forskellige aspekter vedrørende fordelingen af midler.
Til nr. 6
Det foreslås, at overskriften nyaffattes, da de
bestemmelser, som overskriften knytter sig til, foreslås
ændret som følge af, at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering varetager administrationen af initiativerne i Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse. Der henvises i øvrigt til
de almindelige bemærkninger i pkt. 2.3.2.
Til nr. 7
Efter § 23 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
er det beskæftigelsesministeren, der udpeger et sekretariat,
som skal sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen.
Bestemmelsen i § 23 foreslås affattet således,
at det fremgår, at det er Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, der fremadrettet varetager administrationen af
initiativerne i fonden. Det betyder, at styrelsen bl.a. vil
fastsætte kriterier for tildeling af fondsmidlerne, give
tilsagn om støtte til godkendte ansøgninger og
forestå udbetaling af støtte.
Som følge heraf foreslås det, at bemyndigelsen til
at udstede nye retningslinjer om ansøgningers indhold og
form samt retningslinjer for udbetalinger fremover gives til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 8
Det fremgår af § 24 i lov om Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse, at sekretariatet fastsætter retningslinjer
om ansøgningers indhold og form samt retningslinjer for
udbetalinger.
Efter § 24, stk. 2, påser sekretariatet, at de
fastsatte retningslinjer er overholdt og afviser ansøgninger
og tilbud, der ikke opfylder formkravene.
Bestemmelsen i § 24 foreslås ophævet, idet
administrationen af fonden fremadrettet varetages af Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 9
Efter § 24 a, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, kan direktøren for Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse indhente oplysninger til brug for administrationen af
denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses
organisationer, andre offentlige myndigheder,
arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Efter gældende regler
kan der indhentes oplysninger om
- konkret angivne personers ansættelse hos en
arbejdsgiver,
- hos hvilke arbejdsgivere en konkret angivet person har
været ansat,
- i hvilke perioder en konkret angivet person har holdt
ferie,
- hvornår en konkret angivet person er ophørt hos
en arbejdsgiver,
- i hvilken periode og i hvilket omfang en konkret angivet
person har været beskæftiget,
- om, hvilken løn der er udbetalt til en konkret angivet
person,
- om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til en konkret
angivet person, og
- om meddelelser af betydning for udbetaling og kontrol med
udbetalinger fra fonden.
Det fremgår af § 24 a, stk. 2, at direktøren
for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan til brug for
administrationen af denne lov få terminaladgang til
oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et
indkomstregister, og til oplysninger i Det Fælles
Datagrundlag, jf. lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
Efter § 24 a, stk. 3, omfatter stk. 2 alle oplysninger om
indkomst, løn- og ansættelsesperiode, og
ansættelsesbetingelser og ferie m.v. til brug for
udbetalings- og kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten
af henholdsvis arbejdsgiver og lønmodtager. Der kan ske
samkøring og sammenstilling af oplysninger for at
kontrollere, at udbetalinger fra fonden sker i henhold til loven og
regler, der er udstedt i medfør af loven.
Jf. § 24 a, stk. 4, fastsætter
beskæftigelsesministeren, i det omfang det er
påkrævet, regler om indhentning af oplysninger efter
denne bestemmelse.
Det foreslås, at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering bemyndiges til at indhente de oplysningstyper, der er
nævnt i lovens § 24 a, stk. 1 og 2, og som er
nødvendige til brug for styrelsens administration af denne
lov.
Personoplysninger skal efter persondatalovens § 5 behandles
i overensstemmelse med god databehandlingsskik. Det indebærer
bl.a., at:
- Indsamling af
oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige
formål, og senere behandling må ikke være
uforenelig med disse formål.
- Oplysninger, som
behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og
ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de
formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål,
hvortil oplysningerne senere behandles.
- Behandling af
oplysninger skal tilrettelægges således, at der
foretages fornøden ajourføring af oplysningerne.
- Der skal
endvidere foretages den fornødne kontrol for at sikre, at
der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger.
- Oplysninger, der
viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes
eller berigtiges.
- Indsamlede
oplysninger må ikke opbevares på en måde, der
giver mulighed for at identificere den registrerede i et
længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn
til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Behandlingen af personoplysninger som led i administrationen af
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse vil skulle ske i
overensstemmelse med disse principper.
For oplysninger omfattet af § 24 a, stk. 1 og 2, i lov om
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse vurderes det, at der er
tale om oplysninger omfattet af persondatalovens § 6. Det
vurderes, at behandlingen kan ske i overensstemmelse med
persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 6. Efter denne bestemmelse
kan der således ske behandling af oplysninger, hvis
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave, der henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået
pålagt.
For oplysninger i indkomstregisteret gælder, at
myndigheder m.fl. alene kan få adgang til forud definerede
data i indkomstregistret, jf. § 15, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 1256 af 9. november 2010 om et
indkomstregister. Herved er persondatalovens bestemmelser om, at
der alene må behandles nødvendige, relevante og
tilstrækkelige oplysninger til udtrykkeligt angivne og klare
formål, opfyldt.
Behandling af oplysninger om personnummer kan finde sted i
overensstemmelse med persondatalovens § 11, hvorefter
offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om personnummer med
henblik på en entydig identifikation eller som
journalnummer.
Forslaget er en konsekvens af, at administrationen af Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse fra den 1. januar 2016 varetages af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 10
Efter § 31, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, fører sekretariatet tilsyn med anvendelsen af
midler, som fonden administrerer og bevilger. Af stk. 2
fremgår, at sekretariatet fastsætter retningslinjer for
tilsynet, herunder plan for tilsyn ved projektets
gennemførelse, som kan gradueres efter projektets
størrelse, emneområde m.v., og krav om indsendelse af
fremdriftsrapport m.v.
I medfør § 32 i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, skal støttemodtager underrette sekretariatet,
hvis projekter forsinkes eller forudsætningerne ændres
væsentligt.
Det fremgår af § 33 i lov om Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse, at fonden kan træffe afgørelse om
bortfald og tilbagebetaling af støtten.
Efter § 34, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, kan afgørelser, som efter denne lov er truffet
af fonden, ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Afgørelser efter § 24, stk. 2, kan dog indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at
ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist, jf. § 34,
stk. 2.
Det foreslås i § 1, nr. 10, at alle bestemmelser
ophæves, idet administrationen af initiativerne i fonden
fremadrettet varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2016.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 23.
september 2014, som ændret ved § 67 i lov nr. 1482 af
23. december 2014, foretages føgende ændringer: | | | | § 1. Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse er et uafhængigt organ inden
for den statslige forvaltning. | | 1. I § 1 ændres »et
uafhængigt organ inden for« til: »en del
af«. | | | | § 8. Fonden
afholder de nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening og
øvrige administrative udgifter samt eventuelle udgifter til
honorering af bestyrelsens formand og medlemmer. | | | | | | Bestyrelsen | | 3. Overskriften før § 10 affattes
således: »Følgegruppen«. | | | | § 10.
Bestyrelsen for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse udpeges af
beskæftigelsesministeren og består af 1 formand og
følgende andre medlemmer: 1) 1 medlem indstillet af
Landsorganisationen i Danmark og 1 medlem fra et medlemsforbund
efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark. 2) 1 medlem indstillet af FTF
(Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd). 3) 1 medlem indstillet af Akademikernes
Centralorganisation. 4) 1 medlem indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening. 5) 1 medlem indstillet af Lederne. 6) 1 medlem indstillet af Danske
Regioner. 7) 1 medlem indstillet af KL (Kommunernes
Landsforening). 8) 1 medlem indstillet af Danske
Handicaporganisationer. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede til
bestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemmeret. Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer og
formand for en periode af op til 4 år. Bestyrelsens medlemmer
og formand kan genudpeges. Hvis formanden eller et medlem af
bestyrelsen udtræder af bestyrelsen før udløbet
af perioden, jf. 1. pkt., kan beskæftigelsesministeren udpege
en afløser for den resterende del af perioden. Stk. 4.
Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som skal godkendes af
beskæftigelsesministeren. | | 4. § 10 affattes således: »§
10. Følgegruppen for Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse udpeges af beskæftigelsesministeren og
består af 1 formand og følgende andre medlemmer: 1) 1 medlem indstillet af
Landsorganisationen i Danmark. 2) 1 medlem fra et medlemsforbund efter
indstilling fra Landsorganisationen i Danmark. 3) 1 medlem indstillet af FTF
(Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd). 4) 1 medlem indstillet af Akademikernes
Centralorganisation. 5) 1 medlem indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening. 6) 1 medlem indstillet af Lederne. 7) 1 medlem indstillet af Danske
Regioner. 8) 1 medlem indstillet af KL (Kommunernes
Landsforening). 9) 1 medlem indstillet af Danske
Handicaporganisationer. Stk. 2.
Følgegruppen vejleder om anvendelsen af fondens
midler.« | | | | | | | § 13. Bestyrelsen er beslutningsdygtig,
når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Stk. 2. Alle
beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt
de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er formandens
stemme afgørende. Stk. 3.
Bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekretariatet til at
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang. § 14. Bestyrelsen kan udmelde særlige
indsatsområder inden for rammerne af de midler, som fonden
administrerer i medfør af regler eller rammer fastsat efter
§ 3, stk. 2. Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder en årlig beretning, som
offentliggøres senest den 1. maj. Stk. 3.
Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbrede kendskabet til
fondens virke og resultatet af de indsatser, aktiviteter, projekter
m.v., som fonden har tildelt midler. Stk. 4.
Bestyrelsen fastsætter kriterier for tildeling af de midler,
som fonden administrerer, og bevilger på baggrund af
kriterierne støtte efter ansøgning. § 16. I
forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan bestyrelsen
rådføre sig med relevante myndigheder og
eksperter. | | 5. §§ 13-14 og 16 ophæves. | | | | | | | | | | Sekretariatet | | 6. Overskriften
før § 23 affattes
således: »Administrationen af
initiativerne«. | | | | § 23.
Beskæftigelsesministeren udpeger et sekretariat, som skal
sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen. | | 7. § 23 affattes således: »§ 23.
Administrationen af initiativerne i Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering. Stk. 2.
Styrelsen fastsætter retningslinjer om ansøgningers
indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger.« | | | | § 24.
Sekretariatet fastsætter retningslinjer om
ansøgningers indhold og form samt retningslinjer for
udbetalinger. Stk. 2.
Sekretariatet påser, at de fastsatte retningslinjer er
overholdt. Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder
formkravene, afvises af sekretariatet. Stk. 3.
Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendte
ansøgninger og forestår udbetaling af
støtte. | | 8. § 24 ophæves. | | | | § 24 a.
Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan
indhente oplysninger til brug for administrationen af denne lov fra
lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer,
andre offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser,
Lønmodtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets
Tillægspension 1) om konkret angivne personers
ansættelse hos en arbejdsgiver, 2) om, hos hvilke arbejdsgivere en konkret
angivet person har været ansat, 3) om, i hvilke perioder en konkret angivet
person har holdt ferie, 4) om, hvornår en konkret angivet
person er ophørt hos en arbejdsgiver, 5) om, i hvilken periode og i hvilket
omfang en konkret angivet person har været
beskæftiget, 6) om, hvilken løn der er udbetalt
til en konkret angivet person, 7) om, hvilke offentlige ydelser der er
udbetalt til en konkret angivet person, og 8) om meddelelser af betydning for
udbetaling og kontrol med udbetalinger fra fonden. Stk. 2.
Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan
til brug for administrationen af denne lov få terminaladgang
til oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et
indkomstregister, og til oplysninger i Det Fælles
Datagrundlag, jf. lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Stk.
3. . . . Stk.
4. . . . | | 9. I § 24 a, stk. 1 og 2, ændres »Direktøren for
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse« til:
»Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering«. | | | | § 31.
Sekretariatet fører tilsyn med anvendelsen af de midler,
fonden administrerer og bevilger. Stk. 2.
Sekretariatet fastsætter nærmere retningslinjer for
tilsynet. § 32.
Støttemodtager skal underrette sekretariatet, hvis planlagte
projekter forsinkes eller forudsætningerne for støtten
ændres væsentligt. § 33.
Fonden kan træffe afgørelse om bortfald eller
tilbagebetaling af støtte, hvis betingelserne for
støtte ikke længere er opfyldt, eller hvis der i
forbindelse med ansøgning om støtte er givet urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af
betydning for ydelse af støtte. Stk. 2.
Tilbagebetaling efter stk. 1 skal ske senest 1 måned efter
påkrav. Stk. 3.
Tilbagebetales det skyldige beløb ikke rettidigt, skal der
betales rente efter § 5, stk. 1 og 2, i renteloven fra
forfaldsdagen. Stk. 4. Der er
udpantningsret for forfaldne beløb, jf. stk. 2 og 3. § 34.
Afgørelser, som efter denne lov er truffet af fonden, kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 2.
Afgørelser efter § 24, stk. 2, kan dog indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at
ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist. | | 11. §§ 31-34 ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. |
|