Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 21. januar 2016
1. Ændringsforslag
Alternativets medlem af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2015 og var til 1. behandling den 9. december 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 14.
oktober 2015 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 5.
Den 11. november 2015 sendte udlændinge-, integrations- og
boligministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener grundlæggende, at udenlandske statsborgere, der er
født og opvokset i Danmark, og som har bestået
folkeskolens afgangsprøve, har bevist, at de er integrerede,
hvorfor der ikke bør stilles krav om, at de også skal
bestå indfødsretsprøven. Derfor har
Socialdemokratiet arbejdet for at skabe politisk opbakning til, at
denne gruppe bliver undtaget fra indfødsretsprøven.
Det er desværre ikke lykkedes, men det er fortsat
Socialdemokratiets synspunkt. Socialdemokratiet kan dog godt
støtte, at erklæringsadgangen for denne gruppe
fjernes.
Med disse kommentarer stemmer
Socialdemokratiet for lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
siger ja til lovforslaget. Med dette lovforslag fjerner regeringen
igen muligheden for at få statsborgerskab ved
erklæring. Det er man i Dansk Folkeparti glade for, da det jo
var Dansk Folkeparti, der var de første til at kritisere den
gamle regering, da den også på dette område
lempede reglerne. Det var den tidligere regering, der sammen med
Enhedslisten indførte en bestemmelse om, at unge, der er
født og opvokset i Danmark, kunne få statsborgerskab
ved erklæring, hvis de kunne bestå 9. eller 10. klasse
med et karaktergennemsnit på 02, eller når de fyldte
18. Det, at man får statsborgerskab ved erklæring,
betyder altså, at man kan gå ned på
statsforvaltningen og få et statsborgerskab, hvis man har et
karaktergennemsnit på 02, når man går ud af
folkeskolen, eller når man fylder 18. Det er Dansk
Folkepartis vurdering, at en hel del af disse unge ikke taler dansk
på et tilstrækkelig højt niveau eller
måske slet ikke taler et forståeligt dansk. Det er
også Dansk Folkepartis vurdering, at der ingen garanti er
for, at unge mennesker, der er født og opvokset i Danmark,
kan tale dansk på et rimeligt niveau, når de fylder 18.
At regeringen deler Dansk Folkepartis vurdering, er kun
glædeligt, og Dansk Folkeparti er tilfreds med, at der nu
rettes op på det, sådan at der stilles krav om, at
alle, der vil have dansk statsborgerskab, selvfølgelig lever
op til de samme krav, det vil sige at de først og fremmest
består dansk 3. Det er ifølge Dansk Folkeparti
rimelige og nødvendige krav, at man kan tale dansk på
et ordentlig niveau, hvis man vil have dansk statsborgerskab.
Lovforslaget indeholder så også nogle almindelige
tilpasninger angående dobbelt statsborgerskab, som Dansk
Folkeparti tilslutter sig med en vis skepsis, da partiet stemte
imod dobbelt statsborgerskab. Tilpasningerne er rationelt
betingede, og ud fra devisen om, at dobbelt statsborgerskab er en
realitet, tilslutter Dansk Folkeparti sig også denne del.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling.
Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte forslaget om at fjerne erklæringsadgangen for
unge, der er født og opvokset i Danmark. EL, ALT, RV og SF
er derimod på linje med den daværende
socialdemokratiske justitsminister Karen Hækkerup, som - da
SR-regeringen i 2014 fremsatte lovforslaget om
erklæringsadgang for unge, der er født og opvokset i
Danmark - i en pressemeddelelse skrev: »Regeringen mener, at
denne gruppe velintegrerede unge skal have lettere ved at
opnå statsborgerskab. Det fremmer integrationen.«
EL, ALT, RV og SF ønsker ligesom den
socialdemokratiske minister i 2014 at fremme integrationen.
Når man - som med det foreliggende lovforslag - afskaffer
erklæringsadgangen og besværliggør unge,
velintegrerede menneskers vej til et dansk pas, skader man
integrationen.
Desuden betyder dette lovforslag
merudgifter til administration på 2,5 mio. kr. årligt.
Så ikke alene er den foreslåede lovændring
skadelig for integrationen. Den medfører også
unødig administration og overflødigt bureaukrati og
påfører staten helt unødvendige udgifter.
Langt de fleste af de mennesker, der var
målgruppen for den erklæringsadgang, som nu
foreslås afskaffet, får jo alligevel dansk
statsborgerskab. Det kommer bare til at tage længere tid, det
bliver dyrere for dem selv og for staten, og det bliver mere
besværligt for alle parter. Regeringens lovforslag må
først og fremmest ses som et signal til en gruppe af unge
mennesker, der har boet hele deres liv i Danmark, om, at samfundet
ikke anser dem for rigtige danskere.
Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti støtter forslaget om, at
børn af ansøgere, der opnår dansk
statsborgerskab ved erklæring i forbindelse med dobbelt
statsborgerskab, kan opnå dansk statsborgerskab som
bipersoner. Der er helt åbenlyst tale om en urimelig
forskelsbehandling og et hul i lovgivningen, som nu heldigvis
rettes med dette lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(ALT) tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Ophævelse af erklæringsadgangen for unge født
og opvokset i Danmark)« omfattende §§ 1, 3 og
4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om ændring af lov om dansk
indfødsret (Omfattelse af børn som bipersoner ved
afgivelse af erklæring i medfør af reglerne om dobbelt
statsborgerskab)« omfattende §§ 2, 3 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to lovforslag.
Den ene del (A) vedrører
ophævelse af erklæringsadgangen for unge født og
opvokset i Danmark.
Den anden del (B) vedrører
omfattelse af børn som bipersoner ved afgørelse af
erklæring i medfør af reglerne om dobbelt
statsborgerskab.
Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Martin Henriksen
(DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Jan E. Jørgensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Naser Khader (KF) Kasper Roug (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Karen J. Klint (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Ulla Sandbæk (ALT)
Lotte Rod (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 53
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|